ارحام ادبخواه

بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 5

ارحام ادبخواه 19 خرداد 1402 8 دیدگاه
25,669 بازدید

با وجود اینکه چیزی بیش از دو و نیم سال از عرضه پلی استیشن 5 نمی‌گذرد، شرکت سونی تا این نقطه هم ترک عادت نکرده و انحصاری‌های فوق‌العاده‌ای برای کنسول نسل نهمی خود در نظر گرفته. فرقی نمی‌کند که طرفدار بازی‌های ریسینگ باشید یا اکشن‌های بزرگ و پربرخورد؛ در مقاله بهترین بازی های انحصاری PS5 یک ویدیو گیم مناسب مطابق با سلیقه‌های خود پیدا خواهید کرد.

بهترین بازی های پلی استیشن 5 که باید تجربه کنید

باور این موضوع سخت است، ولی چیزی نزدیک به سه سال از عرضه ابتدایی پلی استیشن 5 می‌گذرد. کنسولی که یک روز هویت مشخصی در ذهن ما نداشت و تنها یک رویا در آینده بود، همین حالا به میانه‌های عمر خود رسیده و حسابی هم در بازار محبوب بوده است. یکی از دلایل این محبوبیت روز افزون، پشتیبانی فوق‌العاده شرکت سونی و عرضه بازی‌های Third-Party و First-Party است. اما همان‌طور که می‌دانید بازی‌های انحصاری و First-Party در رأس تمرکز این مقاله قرار دارند و ما می‌خواهیم به آثاری بپردازیم که هویت اکوسیستم پلی استیشن را با قلم خاص خود تعریف می‌کنند.

سونی در ادامه عملکرد فوق‌العاده خود در زمینه انحصاری‌ها، در نسل نهم هم قدم‌های اولیه خود را محکم برداشت و با عرضه بازی‌هایی مانند Demon’s Souls و Ratchet and Clank: Rift Apart یک بار دیگر خود را ثابت کرد. این ثبات قدم در ادامه با بازی‌هایی مانند God of War Ragnarok و Horizon Forbidden West ادامه پیدا کرد و با توجه به آنچه که می‌دانیم، قرار است با ویدیو گیم‌هایی که در آینده منتشر می‌شوند بهتر و بهتر هم شود. فقط توجه داشته باشید که بخشی از بهترین بازی های انحصاری PS5 برای کنسول پلی استیشن 4 هم منتشر شدند تا افراد بیش‌تری موفق به تجربه آن شوند. حال اگر نسبت به بهترین بازی های پلی استیشن 5 کنجکاو هستید و می‌خواهید در مورد آن‌ها بیش‌تر بدانید، با مقاله بهترین بازی های انحصاری PS5 همراه شوید.

1) بازی Horizon Call of the Mountain

بازی Horizon Call of the Mountain

اجازه دهید لیست بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 5 را با یکی از جدیدترین‌های آن شروع کنیم که یک ویدیو گیم واقعیت مجازی محسوب می‌شود. بازی Horizon Call of the Mountain که در دنیای Horizon استودیو Guerilla Games جریان دارد، این دفعه داستان را کمی از شخصیت Aloy دور می‌کند و راه متفاوتی را در پیش می‌گیرد. اما این تفاوت تنها در حضور یا عدم حضور Aloy خلاصه نمی‌شود و Call of the Mountain به عنوان یک بازی واقعیت مجازی، تنها با استفاده از عینک PSVR 2 قابل تجربه است. شما در این بازی وارد دنیایی می‌شوید که در آینده دور جریان دارد و ربات‌های مختلف سطح آن را پوشانده‌اند؛ اما بشریت فناوری جاه طلبانه خود را از دست داده و با سبک قدیمی و قبلیه‌ای به زندگی خود ادامه می‌دهد.

اما همان‌طور که همه ما می‌دانیم هیچکس به خاطر داستان به سراغ ویدیو گیم‌های واقعیت مجازی نمی‌رود و هدف اصلی، غرق کردن مخاطب در دنیای بازی و رساندن حس Immersion به بالاترین سطح ممکن است. بازی Horizon Call of the Mountain هم به لطف طراحی مناسب و جلوه‌های بصری فوق‌العاده قدم‌های اولیه خود را محکم بر می‌دارد. حال این قدم‌های محکم اولیه را با گیم‌پلی فوق‌العاده بازی ترکیب کنید تا متوجه شوید که استودیو Guerilla Games هنوز جادوی خود را از دست نداده است. بخش بزرگی از گیم‌پلی این بازی به گشت و گذار در محیط، بالا رفتن از صخره‌ها و مبارزه با ربات‌ها مربوط می‌شود که همگی در جذاب‌ترین حالت خود قرار دارند.

  • سال عرضه: 2023
  • توسعه دهنده: استودیو Guerilla Games

2) بازی The Nioh Collection

بازی The Nioh Collection

هرچقدر که Call of the Mountain برای بازار عام ساخته شده و چالش‌های زیادی را در خود جا نمی‌دهد، بازی The Nioh Collection دو تا از دشوارترین و چالش برانگیزترین ویدیو گیم‌های تمام دوران را در خود جای داده است. سری Nioh که با الهام برداری از مجموعه Dark Souls شروع به کار کرد، هیچ موقع به یک کپی ساده و تکراری تبدیل نشد و فلسفه خاص خود را به وجود آورد. دو بازی Nioh و Nioh 2 ویدیو گیم‌های نقش آفرینی با عناصر Souls-Like هستند که مخاطب خود را به سمت سرزمین ژاپن و سامورایی‌ها می‌برند. اما خب در این میان واقع گرایی نقش بزرگی ندارد و دنیای بازی با انواع موجودات فانتزی که از افسانه‌های ژاپنی نشأت می‌گیرند پر شده است.

هر دو بازی مورد بحث گیم‌پلی به نسبت خطی، سریع و فوق‌العاده لذت بخشی دارند که به همین زودی‌ها تنوع خود را از دست نمی‌دهند؛ به خصوص بازی Nioh 2 که به مراتب متنوع‌تر و بزرگ‌تر از شماره اولیه است. یکی از عوامل مهم به وجود آمدن این تنوع مربوط به Stanceهای مختلف است که هر کدام باعث به وجود آمدن سبک جدیدی از مبارزه می‌شوند. اما آنچه که باید به آن اشاره کنیم این است که بازی‌های موجود در The Nioh Collection نسخه بهبود یافته آثاری اصلی هستند که با توجه به سخت افزار پلی استیشن 5 ارتقا یافته‌اند؛ به گونه‌ای که قابلیت اجرا با نرخ 120 فریم بر ثانیه را در خود جای می‌دهند. راستی هر دو بازی موجود از قابلیت‌های کنترلر Dualsense پشتیبانی می‌کنند تا بیش‌تر از هر زمان دیگری در ژاپن تاریک دنیای Nioh غرق شوید.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو Team Ninja

3) بازی Returnal

بازی Returnal

حالا که بحث بازی‌های چالش برانگیز با دنیاهای تاریک و فانتزی گرم است، بیایید کمی از ژاپن فئودال فاصله بگیریم و در مورد بازی Retruanl صحبت کنیم. ریترنال یک شوتر سوم شخص عجیب با عناصر روگلایک است که در بحث جذابیت داستانی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بازی مورد بحث اکشن به شدت سریعی دارد که در طی آن، خبری از استراحت و مخفی‌کاری نیست. به عبارتی دیگر اگر می‌خواهید در دنیای خطرناک Returnal زنده بمانید، چاره‌ای به غیر از فشار دادن متمادی دکمه شلیک ندارید.

این بازی بیانگر داستان یک شخصیت مونث با نام سلین (Selene) است که از بخت سیاهش در یک سیاره بیگانه و خطرناک سقوط می‌کند. اما خطرهای این سیاره صرفا به موجودات بیگانه و باستانی آن محدود نمی‌شود و حلقه زمانی به وجود آمده شرایط را به شکل عجیبی سخت می‌کند. به عبارتی دیگر سلین مانند یک زندانی در یک حلقه زمانی گیر می‌کند و وظیفه دارد در اثری با عناصر روگلایک (که همه چیز در هر دور تغییر می کند) از سیاره مذکور فرار کند. اما داستان به شدت پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و باید برای درک پیام اصلی Retrunal، صبور باشید و به داستان گوش دهید. رتیرنال به عنوان یکی از بهترین انحصاری های PS5 اثری به شدت قابل احترام است که مسیر بدیع و جذاب خاص خود را در پیش می‌گیرد.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو Housemarque

4) بازی Death Stranding Director’s Cut

بازی Death Stranding Director’s Cut

هنگامی که بازی Death Stranding برای اولین بار منتشر شد، از لحاظ بصری یک شاهکار محسوب می‌شد. با وجود سخت افزار سالخورده پلی استیشن 4، جدیدترین ساخته استودیو Kojima Production چشم‌نواز و تحسین برانگیز به نظر می‌رسید. با وجود اینکه نسخه PC دث استرندینگ با فاصله نسبتا کوتاهی در دسترس طرفداران قرار گرفت، شرکت سونی نسخه پلی استیشن 5 آن را هم در سال 2021 روانه بازار کرد. این نسخه خاص از بازی که شامل بهبودهای بصری و یک سری محتویات جدید می‌شود، Dearth Stranding Director’s Cut نام دارد و هر آنچه که از یک ویدیو گیم داستانی و درگیر کننده را بخواهید به شما می‌دهد.

اما بیایید کمی هم در مورد خود بازی و ایده‌های آن صحبت کنیم. بازی Death Stranding که یکی از عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین آثاری دهه پیشین به شمار می‌رود، شما را در نقش شخصیتی با نام سم بریجز قرار می‌دهد. سم بریجز که در نسخه‌ای آخر الزمانی از ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند، وظیفه دارید نقاط مختلف این کشور را به هم متصل کند تا بشریت شانس دیگری برای احیا تمدن داشته باشید. با وجود اینکه بخش بزرگی از گیم‌پلی بازی مربوط به راه رفتن و بار بردن اختصاص یافته، سازندگان با بهانه‌های مختلفی گیمر را سرگرم و علاقه‌مند نگه می‌دارند تا بتوانند داستان خویش را به کرسی بنشانند.

  • سال عرضه: 2021
  • توسعه دهنده: استودیو Kojima Productions

5) بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade

بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade

مجموعه Final Fantasy در طی سال‌های اخیر میزبان نسخه‌های تحسین شده و فوق‌العاده‌ای شده است که اگر کمی دقت کنید، به راحتی متوجه آن‌ها خواهید شد. از Final Fantasy 14 که هنوز هم جامعه کاربری عظیمی دارد گرفته تا نسخه پانزدهم که به معنی واقعی کلمه بزرگ و شکوهمند بود. اما باید در کنار دو بازی ذکر شده، به نام Final Fantasy 7 Remake هم اشاره کنیم که ورژن بازسازی یکی از بهترین ویدیوگیم‌های تاریخ است. بازی Final Fantasy 7 که اولین بار در سال 1997 منتشر شد، با توجه به زمان خود فوق‌العاده جاه طلب بود و به گونه‌ای مسیر را برای آثار بلاک باستری پس از خود هموار کرد.

اما حدود 23 سال پس از زمان عرضه اولیه، شرکت Square Enix تصمیم گرفت که نسخه Remake فاینال فانتزی 7 را منتشر کند که الحق بازی فوق‌العاده‌ای بود. اما همان‌طور که احتمالا می‌‌دانید سازندگان ول کن این نسخه نبودند و نسخه بهبود یافته آن را با پسوند Intergrade برای کاربران PS5 منتشر کردند. Intergrade از نهایت قدرت سخت افزاری کنسول نسل نهمی سونی استفاده می‌کند و شامل یک محتوای داستانی هم می‌شود که از داستان Cloud جدا است. اما FF7 Remake به عنوان یک بازی اکشن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و شما را در شرایط نبردهای بزرگ و اغراق شده‌ای قرار می‌دهد. شمشیر شخصیت Cloud که از جثه‌اش بزرگ‌تر است مفهوم واژه «اغراق» را بهتر می‌رساند تا بتوانیم نهایت فانتزی را بهتر درک کنیم. از این‌ها هم گذشته، FF7 Remake Intergrade از گرافیک فنی فوق‌العاده گشم نوازی برخوردار است که مانند آن را حتی در سال‌های اخیر کم‌تر دیده‌ایم.

  • توسعه دهنده: شرکت Square Enix
  • سال عرضه: 2021 (نسخه ابتدایی در 2020 منتشر شد)

6) بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

بازی Marvel’s Spider-Man Miles Morales

در این نقطه از لیست بهترین بازی های انحصاری PS5 به یکی از آن آثاری می‌رسیم که برای پلی استیشن 4 هم منتشر شد. بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales که به نوعی حکم نسخه اسپین آف Marvel’s Spider-Man را دارد، این بار تمرکز خود را از روی پیتر پارکر معروف بر می‌دارد و آن را به سمت یک اسپایدرمن سیاه پوست با نام مایلز مورالس معطوف می‌کند. این اسپایدرمن جدید که نسبت به پیتر از تجربه و سن کم‌تری برخوردار است، در طی داستان با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و ابرقهرمانی اشاره کنیم.

با وجود شباهت‌های غیرقابل انکار دو بازی مورد بحث، استودیو Insomniac Games در مایلز مورالس سنگ تمام گذاشت تا حس تجربه یک اثر تکراری به مخاطب دست ندهد. مایلز از قابلیت‌ها و مهارت‌های متفاوتی نسبت به پیتر پارکر برخوردار است و به علت سن و سال کم‌تر خود بازیگوشی بیش‌تری به خرج می‌دهد. این بازیگوشی که از هیجان به وجود آمده به عنوان یک ابرقهرمان جدید ریشه می‌گیرد، به مایلز شخصیت جالبی می‌دهد و لحظات خنده‌داری به وجود می‌آورد. از این‌ها هم گذشته، نسخه پلی استیشن 5 بازی Spider-Man: Miles Morales به خوبی پیشرفت‌های موجود نسبت به نسخه پلی استیشن 4 را به عرصه نمایش می‌گذارد که به معنی واقعی کلمه رضایت بخش است.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو Insomniac Games

7) بازی Ratchet & Clank: Rift Apart

بازی Ratchet & Clank Rift Apart

اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی کنیم متوجه می‌شویم که Insomniac Games پرکارترین استودیو سونی محسوب می‌شود. بازی Ratchet & Clank: Rift Apart هم که یکی از بهترین بازی های انحصاری PS5 به شمار می‌رود، می‌تواند به خوبی تعادل میان کیفیت و کمیت آثار اینسامنیاک گیمز را نشان دهد. این بازی که ادامه دهنده نسخه سال 2016 است، قدم‌های بزرگی از لحاظ فنی بر می‌دارد تا بتوانیم از آن به عنوان یکی از زیباترین آثار نسل نهمی تا بدین جای کار یاد کنیم (از لحاظ گرافیک فنی).

در Rift Apart که داستان خود را حول محور دنیاهای موازی روایت می‌کند، شما علاوه بر خود رچت (Ratchet) کنترل شخصیت جدیدی با نام ریوت (Rivet) را هم به دست می‌گیرید. دو کاراکتر مذکور که در دنیاهای موازی زندگی می‌کنند، پایه‌های اصلی داستان را تشکیل می‌دهند و در کنار Clank، تجربه‌ای تمام عیار از یک بازی پلتفرمر-اکشن را تداعی می‌کنند. اکشن‌های شلوغ که با حمله گروه عظیم دشمنان حاصل می‌شود، زمینه مناسبی برای آتش بازی درست می‌کند که باید با استفاده از اسلحه‌ها و گجت‌های مختلف به نبرد دشمنان بروید. در کنار عناصر جذاب گیم‌پلی، بازی Ratchet & Clank: Rift Apart آنقدر از لحاظ بصری و گرافیکی جذاب و کامل است که پس از رفتن به سراغ آن، قادر به زمین گذاشتن کنترلر نیستید.

  • توسعه دهنده: استودیو Insomniac Games
  • سال عرضه: 2021

8) بازی Horizon Forbidden West

بازی Horizon Forbidden West

پس از دو بازی The Nioh Collection و FF7 Remake Intergrade به سراغ یک نقش آفرینی دیگر در لیست می‌رسیم که از قضا برای PS4 هم منتشر شده است. بازی Horizon Forbidden West که ادامه دهنده Horizon Zero Dawn به شمار می‌رود، همه کار را به شکلی عمیق‌تر، بزرگ‌تر و پرجزئیات‌تر به ثمر می‌نشاند. Aloy پس از رسیدن به پاسخ سوال‌های خود در نسخه اول، با سوال‌های جدیدی روبرو می‌شود که برای درک آن‌ها باید به یک ماجراجویی جدید برود. این ماجراجویی که به مراتب پیچیده‌تر و خطرناک‌تر از قبل است، گیمر را به منطقه غربی آمریکا می‌برد که ربات‌های عظیم الجثه جدیدی در سطح آن فرمانروایی می‌کنند. البته که در این میان قبلیه‌های مختلف انسان‌ها هم وجود دارد که برای ادامه بقا تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

علاوه بر موارد ذکر شده باید بدانید که بازی Horizon Forbidden West به عنوان یک ویدیو گیم اکشن-نقش آفرینی، پیشرفت‌های چشم‌گیری نسبت به Zero Dawn تجربه کرده است. در این بازی Abilityهای شخصیت Aloy موثرتر به نظر می‌رسند و آیتم‌ها و تجهیزات وی تنوع بیش‌تری دارند. این پایان کار نیست و استودیو Guerilla Games اهتمام بیش‌تری نسبت به شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها و داستان نویسی به خرج داده است. راستی با وجود اینکه بازی اصلی برای PS4 هم منتشر شد، بسته الحاقی آن با نام Burning Shores در انحصار پلی استیشن 5 قرار دارد و قدرت واقعی آن را به تصویر می‌کشد.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Guerilla Games

9) بازی Demon’s Souls

بازی Demon’s Souls

بیایید لیست بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 5 را با یکی از Launch Titleهای زیبا و تحسین برانگیز این کنسول ادامه دهیم. بگذارید خیلی صریح به این موضوع بپردازیم که هیچ بازی سولز لایکی (Souls-Like) در دنیا وجود ندارد که بتواند به اندازه Demon’s Souls Remake شما را از جنبه گرافیکی ارضا کند. این بازی که در واقع نسخه بازسازی بازی دیمن سولز (که اولین بار در سال 2009 منتشر شد) است، شما را وارد یک دنیای سیاه می‌کند که می‌توانید جزئیات زیبای آن را با رزولوشن 4K تماشا کنید. موشن کپچر، جلوه‌های صوتی، بافت‌ها و انیمشین‌ها همگی از صفر بازطراحی شده‌اند تا از لحاظ فنی با یک اثر کاملا مدرن و به روز روبرو باشید.

اما با وجود تمامی این پیشرفت‌ها، بازی Demon’s Souls هنوز هم به فلسفه نسخه اورجینال وفادار بوده و از منظر گیم‌پلی و هسته اصلی، تغییر خاصی نکرده است. به عبارتی دیگر، دیمن سولز ریمیک درست همان نسخه اصلی به شمار می‌رود که صرفا از لحاظ بصری میزبان به روز رسانی‌ها و ارتقاهای مختلفی شده است. البته که جذابیت‌های این بازی صرفا به گرافیک آن محدود نمی‌شود و در صورت رفتن به سراغ آن، با یک Souls-Like عمیق و جذاب روبرو هستید؛ اثری سخت و چالش برانگیز که برای شکست دشمنان و باس‌های آن باید بارها با عبارت «You Died» روبرو شوید.

  • توسعه دهنده: استودیو Bluepoint Games
  • سال عرضه: 2020

10) بازی Astro’s Playroom

بازی Astro’s Playroom

اگر راستش را بخواهید بازی Astro’s Playroom یک ویدیو گیم بزرگ و جاه طلبانه نیست و صرفا یک دمو گرافیکی برای نمایش قدرت سخت افزاری پلی استیشن 5 به شمار می‌رود. اما مهم نیست که یک ایده چقدر کوچک و اقتصادی باشد؛ چرا که اگر به بهترین شکل ممکن به ثمر بنشیند در یادها خواهد ماند. بازی Astro’s Playroom هم چنین قضیه‌ای دارد و با وجود کوتاه و محدود بودن، می‌تواند خیلی سریع دل مخاطب را برباید.

بازی Astro’s Playroom می‌تواند خیلی سریع و ساده قابلیت‌های مهم و نوآورانه PS5 را به مخاطب خود نشان دهد. برای مثال، شما با حل کردن پازل‌ها و رد شدن از موانع می‌توانید به خوبی متوجه دو قابلیت Adaptive Triggers و Haptic Feedback در کنترلر Dualsense شوید. یا در مثالی دیگر، خود بازی شما را به بخش‌های مختلف کنسول می‌فرستد تا بتوانید مانند Ant-Man همه چیز را از داخل ببینید. البته که همه این کارها با جذابیت تمام به هم متصل شده‌اند تا گیمر در حین تجربه Astros Playroom شروع به خمیازه کشیدن نکند.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو Team Asobi

11) بازی Gran Turismo 7

بازی Gran Turismo 7

بازی Gran Turismo 7 (و به طور کلی سری گرن توریسمو) جزو سردمداران اصلی سبک ریسینگ محسوب می‌شود و عدم ذکر نام آن در لیست بهترین بازی های انحصاری PS5 چیزی در حد یک گناه کبیره است. این اثر که هشتمین شماره سری گرن توریسمو محسوب می‌شود، راه بازی‌های کلاسیک سری را در پیش می‌گیرد و سعی می‌کند در حین پایبندی به ریشه‌ها، به عنوان یک ویدیو گیم نسل نهمی چشم‌گیر ظاهر شود. نتیجه این تلاش و میانه روی به یک بازی ریسینگ تبدیل شده است که طیف عظیمی از پیست‌ها، ماشین‌ها و حالت‌های مختلفی را در خود جای می‌دهد. البته تمامی این موارد به دور مرکز ثقل اصلی که گیم‌پلی باشد می‌چرخند و به بهتر و بهتر شدن آن کمک می‌کنند.

بازی GT7 میزبان بسیاری از ویژگی‌های قدیمی می‌شود تا بتوانید نام‌هایی آشنایی را با چشمان خود مشاهده کنید. از جمله این ویژگی‌ها می‌توانیم به Campaign Mode اشاره کنیم که شما را به عنوان یک راننده راهی مسابقات مختلفی می‌کند. شما کار را به عنوان یک راننده پایین رده آغاز می‌کنید و به تدریج به سمت سکوهای بالاتر و مقام‌های والا‌تر می‌رسید. البته که کمپین تک نفره تنها ویژگی نام و آشنای GT7 نیست و می‌توانیم به موارد دیگری من جمله آب و هوای پویا، Sport Mode، Championshipها و … نیم‌نگاهی داشته باشیم. فقط این نکته فراموش نشود که بازی مورد بحث درست مانند سایر نسخه‌های سری بخش چندنفره غنی و جذابی دارد و باعث تداعی مسابقه‌های به شدت جدی و پرتنشی می‌شود. برای درک این تنش کافی است به یوتیوب بروید و ویدیوهای مسابقات رسمی GT7 را ببینید.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Polyphony Digital

12) بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection

بازی Uncharted Legacy of Thieves Collection

شرکت سونی در نسل هشتم کنسول‌های خانگی، سه‌گانه ابتدایی آنچارتد را تحت عنوان Uncharted: The Nathan Drake Collection منتشر کرد؛ آن هم در حالی که هر سه بازی مورد نظر در انحصار پلی استیشن 3 قرار داشتند. این کالکشن با موفقیت‌های زیادی همراه شد و با توجه به این موضوع، انتظار می‌رفت که چنین رویه‌ای برای ادامه فرنچایز هم به کار گرفته شود. دو بازی Uncharted 4: A Thief’s End و Uncharted: The Lost Legacy که دو تا از بهترین بازی‌های پلی استیشن 4 محسوب می‌شدند، حالا در قالب کالکشنی تحت عنوان Uncharted: Legacy of Thieves Collection در دسترس کاربران PS5 قرار دارد. تنها تفاوت چشم‌گیر این است که کالکشن قبلی توسط استودیو Bluepoint Games ساخته شده بود و این کالشکن جدید، تحت نظر مستقیم استودیو Naughty Dog به انتشار رسیده است.

علاوه بر این موارد باید بدانید که بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection صرفا یک پورت ساده میان نسلی نیست و سازندگان، بهبودهای بصری متعددی را اعمال کرده‌اند. دو بازی مورد بحث که به طور پیش فرض زیبا به نظر می‌رسیدند، حالا در بهترین حالت خود قرار دارند. بازی Uncharted 4 که حکم آخرین ماجراجویی نیتن دریک را داشت، داستان نسخه‌ای سالخورده و خسته از این کاراکتر محبوب را به تصویر می‌کشد که می‌خواهد آخرین گنج خود را پیدا کند. The Lost Legacy هم یک Spin-off بوده و از وسعت کم‌تری نسبت به شماره چهارم برخوردار است، به روایت ماجراجویی‌های شخصیت کلوئی می‌پردازد که طرفدارا قدیمی فرنچایز با وی آشنا هستند.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog

13) بازی Marvel’s Spider-Man Remastered

بازی Marvel’s Spider-Man Remastered

ظاهرا پایانی برای کیفیت آثار استودیو Insomniac Games وجود ندارد تا برای سومین بار در مقاله بهترین بازی های انحصاری PS5 به یکی از ساخته‌های آن اشاره کنیم. بازی Marvel’s Spider-Man که برای اولین بار در سال 2018 منتشر شد، توانست میان غول‌هایی مانند Red Dead Redemption 2 و God of War بدرخشد و خود را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های وقت معرفی کند. اما از آنجایی که مارولز اسپایدرمن پتانسیل فراوانی داشت، سازندگان تصمیم گرفتند نسخه ریمستر شده آن را همراه با عرضه PS5 برای کنسول نسل نهمی سونی منتشر کنند.

نسخه ریمستر شده Marvel’s Spider-Man تمام ویژگی‌های ورژن اولیه را به سطح جدیدی می‌رساند و به گیمرها اجازه می‌دهد از مواردی مانند رزولوشن بهتر، فریم ریت بیش‌تر و فناوری Ray Tracing لذت ببرند. اما جدا از مسائل گرافیکی، بازی Marvel’s Spider-Man در زمان عرضه ویدیو گیم‌های ابرقهرمانی را یک قدم رو به جلو برد و در حد و اندازه سه‌گانه بتمن استودیو Rocksteady ظاهر شد. به دست گرفتن کنترل پیتر پارکر و مبارزه با خلافکارهای ریز و درشت نیو یورکی یکی از لذت بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید در طی عمر ویدیو گیمی خود انجام دهید. پیتر پارکر در این بازی گجت‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارد که ترکیب آن‌ها با یکدیگر، به صحنه‌های مبارزه‌ای سینماتیک و جذابی تبدیل می‌شود.

  • توسعه دهنده: استودیو Insomniac Games
  • سال عرضه: 2020 (نسخه اولیه در سال 2018 منتشر شد)

14) بازی God of War Ragnarok

بازی God of War Ragnarok

بازی God of War Ragnarok که از نظر بسیاری از افراد بزرگ‌ترین بازی انحصاری پلی استیشن 5 محسوب می‌شود، تغییرات زیادی در ترکیب برنده به وجود نمی‌آورد؛ اما با ایجاد تغییرات مثبت به یک ویدیو گیم بزرگ‌تر و به یاد ماندنی‌تر تبدیل می‌شود. این بازی که شباهت‌های زیادی به نسخه سال 2018 دارد، شرایط دنیای نورث را پیچیده‌تر از هر زمان دیگری به تصویر می‌کشد. در واقع همان‌طور که از نام رگناروک مشخص است، در این بازی باید انتظار آخرالزمان سرزمین اسکاندیناوی و کشتن خدایان متعدد را داشته باشید.

با توجه به همین موضوع، بدیهی است که قاتل شماره یک خدایان در این رویداد شرکت دارد و باید علاوه بر شکست دادن دشمنان از آترئوس هم محافظت کند. البته که پسر کریتوس این دفعه بالغ‌تر و قدرتمندتر از همیشه است و بیش‌تر از یک بار اضافی، حکم یک شخصیت همراه کارآمد را دارد. البته که بالا رفتن سن آترئوس باعث یاغی‌گری بیش‌تر وی هم شده تا یک پیچش داستانی جدید به وجود بیایید. فقط توجه داشته باشید که بازی God of War Ragnarok مهد پیچش‌های داستانی محسوب می‌شود و هرچقدر بیش‌تر به تفسیر آن بپردازید، با شگفتی‌های بیش‌تری روبرو خواهید شد. این بازی به معنی واقعی کلمه می‌تواند سردرد گیمرهای پیگیر و سرسخت را درمان کند.

  • سال عرضه: 2022
  • توسعه دهنده: استودیو Santa Monica

15) بازی Ghost of Tsushima: Director’s Cut

بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut

هنگامی که صحبت از مبارزه‌های تن به تن و هنرهای رزمی به میان آید، باید یک جایگاه خاص را برای فرهنگ ژاپن، سامورایی‌ها و شینوبی‌ها در نظر بگیریم. استودیو Sucker Punch هم که به خوبی از این موضوع و محبوبیت فرهنگ ژاپن مطلع بود، با عرضه بازی Ghost of Tsushima به یک ویدیو گیم فوق‌العاده رسید. اثری که چه در زمینه مبارزات، چه در مبحث محیط پردازی و چه در جنبه داستان سرایی کم‌نقص عمل می‌کند. صحنه‌های اکشنی که در گوست آو سوشیما خلق می‌کنید، یادآور فیلم‌های کلاسیک ژاپنی هستند تا بتوانید مبارزه به عنوان یک سامورایی (یا شینوبی) را از زاویه نزدیک‌تری دنبال کنید.

اما آنچه که در مقاله بهترین بازی های انحصاری PS5 به آن اشاره می‌کنیم، نسخه Director’s Cut بازی Ghost of Tsushima است. این نسخه خاص که پس از گذشت حدود یک سال از عرضه اولیه در دسترس قرار گرفت، ویژگی‌های جالبی دارد. مهم‌ترین موردی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، اضافه شدن یک نقشه کاملا جدید با نام ایکی (Iki) است. ایکی مانند یک بسته الحاقی بزرگ عمل می‌کند و شامل داستان، محیط‌ها و شخصیت‌های خاص خود است. علاوه بر این، از نسخه PS5 بازی Ghost of Tsushima: Director’s Cut می‌توانید انتظار گرافیک پیشرفته‌تر و بهتری را داشته باشید.

  • توسعه دهنده: استودیو Sucker Punch
  • سال عرضه: 2021 (نسخه اولیه در سال 2020 منتشر شد)

جمع بندی

همان‌طور که همه ما انتظار داشتیم، سونی در نسل نهم کنسول‌های خانگی هم ترک عادت نکرد و به ساخت و عرضه انحصاری‌های فوق‌العاده خود ادامه داد. نتیجه ادامه این روش به بازی‌هایی نظیر God of War Ragnarok، Returnal و Ratchet and Clank: Rift Apart ختم شد که هر یک از آن‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. البته که در حال حاضر در میانه راه قرار داریم و کاربران پلی استیشن 5، می‌توانند آینده روشنی را برای بازی‌های انحصاری بیش‌تر تصور کنند.

نظر شما درباره بهترین بازی های انحصاری PS5 چیست؟ کدام یک از این انحصاری‌ها بیش‌تر شما را راضی کرد؟ جای خالی چه اثری بیش‌تر از سایرین حس می‌شود؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: PushSquare

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 5 چه آثاری هستند؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم به نام‌هایی مانند God of War Ragnarok، Ghost of Tsushima: Director's Cut و Returnal اشاره کنیم

۱
کدام یک از انحصاری‌های سونی به طور همزمان برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر شده است؟

بازی‌هایی نظیر God of War Ragnarok، Horizon Forbidden West و Gran Turismo 7 برای هر دو کنسول PS4 و PS5 منتشر شده‌اند

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 8 دیدگاه
  • Avatar

    بیژن

    مهمان

    پولدارهای فقیر???

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Sajad

    مهمان

    انحصاری؟
    دیگه دوران انحصاری تمام شد بیشتر بازی های این لیست همین الان روی PC هستن بقیه هم به زودی میان، این مقاله اگه سال ۲۰۱۸ میومد معنی داشت ولی الان دیگه انحصاری هیچ معنایی نداره

    پاسخ دهید
    • KURD WARRIOR

      KURD WARRIOR در پاسخ به Sajad

      مهمان

      چرا چرت میگی؟الان رگناروک میتونی روی پی سی بازی کنی؟هورایزون فوربیدن وست میتونی بازی کنی؟د لست اف اس 2 میتونی؟کراش تیم ریسینگ میتونی بازی کنی؟همه مواردی که گفتم انحصار زمانی دارن و بعد یه تایمی که بگذره برا پی سی میاد/این بازی هارو وقتی همون لحظه برای اولین بار میان لذت و هیجان تجربه شدن رو دارن/وقتی 3 سال دیگه برا پی سی بیان دیگه اون لذت اولین بار رو نداره.

  • Avatar

    M. H. B

    مهمان

    مهم ترین چی؟ لست اف اس پارت ۱؟؟؟
    واقعا ارزش داستانی بالایی داره چطوری توی لیست نبود؟؟

    پاسخ دهید
    • Avatar

      آرش در پاسخ به M. H. B

      مهمان

      خوب اسکل خان لست اف اس انحصاری پی اس ۵ نیست برای پی اس فور هم هست

  • Avatar

    Mehdi

    مهمان

    منم اگه دستگاهش رو داشتم میتونستم بازیشون کنم،حیف?

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Haji

    مهمان

    فقط با دیدن اکثرشون دلم میخواد بازیشون کنم. اگه دستگاهشو داشتم ?

    پاسخ دهید
    • Avatar

      Aminndl در پاسخ به Haji

      مهمان

      داداش ما داریم دستگاهو ولی پول خرید گیمشو نداریم?