بهترین بازی های پلتفرمر سال 2021
رسول امینی

بهترین بازی‌های پلتفرمر سال 2021

رسول امینی 19 دی 1400 بدون دیدگاه
2,802 بازدید

بدون شک سبک پلتفرمر در بازی‌های ویدیویی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شاید شما نیز اطلاع داشته باشید که نسخه کنسول NES بازی Super Mario Bros در سبک پلتفرمر، الهام بخش تعداد زیادی از بازی‌های آن زمان در این ژانر به حساب می‌آمد. در واقع، بازی Super Mario Bros با معرفی این سبک، یکی از شناخته‌‌شده‌ترین و محبوب‌ترین ژانرها را در بازی‌های ویدیویی خلق کرد. اما این تازه ابتدای کار بود، زیرا در دهه 90 و با معرفی پلتفرمر سه‌بعدی، این سبک جان تاره‌ای گرفت. در طول چند دهه اخیر، بازی‌های پلتفرمر آن‌طور که باید و شاید، مورد توجه اهالی صنعت بازی قرار نگرفته‌اند و هرچند تا به امروز بازی‌های بسیار قوی و زیبایی از این سبک منتشر شده‌اند، اما این سال 2021 میلادی بود که سبک پلتفرمر را به جایگاه به‌حقش رساند. همچنین پارسی گیم در مقاله‌ای دیگر بهترین بازی‌های سال 2021 را از نگاه اعضای تحریریه نیز منتشر کرده که عناوین پلتفرمر در آن، جایگاه به خصوصی را کسب کرده‌اند و به شما مطالعه‌‎ی آن را پیشنهاد می‌کنیم.

برترین بازی های سبک پلتفرمر

2021 سال بازی‌های پلتفرمر بود که در آن تعدادی از بهترین و باکیفیت‌ترین عناوین این سبک به انتشار رسیدند. در سال گذشته میلادی، بازی Kena: Bridge of Spirits با گرافیک چشمگیر و داستان‌سرایی گیرا توجه بسیاری را به خود جلب کرد و It Takes Two با پشت سر گذاشتن رقیب‌های قدرتمندی مثل Deathloop و Resident Evil Village، توانست عنوان بهترین بازی سال را در مراسم The Game Awards 2021 کسب کند. مهم نیست که از طرفدارهای پلتفرمر سه‌بعدی باشید یا دوستداران سکوبازی دوبعدی قدیمی، در هر صورت سال 2021 برای هر سلیقه‌ای، عناوین زیبا و به یاد ماندنی در خود دارد و ما در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین بازی‌های این سبک خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که لیست پایین براساس حروف الفبا انگلیسی است و رتبه‌بندی خاصی ندارد.

بازی Cyber Shadow

Cyber Shadow

این روزها و در سال‌های اخیر، هر نسخه‎‌ای که از مجموعه قدیمی Ninja Gaiden منتشر می‌شود، شباهت‌های زیادی با مجموعه Devil May Cry دارند و این سری از سنت قدیمی خود یعنی عناوین اکشن-پلتفرمر دوبعدی دور شده است و بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شاهد معرفی یک بازی با حال و هوای قدیمی از این سری محبوب باشیم. برکسی پوشیده نیست که تعداد استودیوهای بازی‌سازی سبک پلتفرمر نیز نسبت به گذشته کاهش داشته‌اند، اما امسال استودیوی مستقل Mechnical Head با همکاری ناشر خود یعنی Yacht Club Games، توانستند جای خالی مجموعه نینجا گایدن را پر کنند.

بازی Cyber Shadow ساخته استودیوی Mechnical Head بدون شک یکی از بهترین عناوین پلتفرمر سال 2021 است. به وضوح می‌توان شباهت‌های این بازی را با عناوین Ninja Gaiden که در دوران کنسول نینتندو NES منتشر شد، مشاهده کرد؛ در عین حال، Cyber Shadow با داشتن چالش‌های نفسگیر و برداشتی مدرن از عناوین قدیمی و همچنین تفاوت‌های اساسی در تمام بخش‌های بازی، خود را به عنوان یکی از بازی‌های بزرگ این سبک در سال 2021 معرفی کرد. اگر از طرفدارهای بازی‌های قدیمی Ninja Gaiden هستید و  قصد تجربه یک بازی پلتفرمر-دوبعدی جذاب دارید، بدون شک از انتخاب و تجربه Cyber Shadow پشیمان نخواهید شد.

بازی It Takes Two

It Takes Two

استودیوی Hazelight و در راس آن، جوزف فِرس (Josef Fares) به ساخت بازی‌های منحصربه‌فردی مشهور هستند که تنها با همکاری دو نفر می‌توان به تجربه آن‌ها نشست. در سال 2018 اولین بازی این استودیو به‌ نام A Way Out برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل هشتم منتشر شد که هرچند این بازی طرفداران خودش را داشت، اما ‌چالش و سختی‌هایی وجود داشت تا A Way Out آن‌طور که باید و شاید، به یک بازی کامل تبدیل نشود. اما این باعث نشد که Hazelight امید و شانس خود را در ساخت عناوینی با کیفیت عالی از دست بدهد.

دومین ساخته این استودیو اما چیزی نبود جز It Takes Two؛ به جرئت می‌توان گفت که این بازی یک شاهکار در سبک عناوین کوآپ یا همکاری تعاملی است و آینده استودیو را بیش از پیش روشن‌تر کرد. در جدیدترین ساخته کارگردان پرحاشیه استودیوی Hazelight، بازی‌کن‌ها در نقش زن و شوهری از هم جدا شده به نام‌های Cody و May قرار می‌گیرند که داخل بدن عروسک‌های دخترشان گیر کرده‌اند. گیمرها در جریان بازی با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که طی کردن آن‌ها فقط با همکاری و هماهنگی دو نفر امکان‌پذیر است.

اگر از مشکلات بسیار جزئی بازی چشم پوشی کنیم، It Takes Two یک عنوان پلتفرمر سه‌بعدی زیبا با ارزش تکرار بالا است که مدام گیمرها را مفاهیم تازه‌ای آشنا می‌کند. هنر It Takes Two این است که قبل از تکراری شدن مکانیک گیم‌پلی، بازی‌بازها را با ایده‌های اصلی و جذاب، به سطح تازه‌ای از همکاری تعاملی می‌برد. شخصیت‌های بازی یعنی Cody و May، قابلیت‌ها و وظایف متفاوتی نسبت به‌همدیگر دارند، از این‌رو بازی کاری می‌کند که گیمرها دلیل قانع کننده‌ای برای تجربه چند مرتبه آن پیدا کرده و جریان بازی را از دید هر دو شخصیت دنبال کنند. در سال میلادی که به انتهای آن رسیده‌ایم، صعنت بازی گزینه‌های زیادی از عناوین کوآپ در اختیار بازی‌بازها قرار نداد، اما استودیو Hazelight با عرضه It Takes Two، بهترین بازی دونفره-پلتفرمر را تقدیم طرفدارهای این سبک و سیاق کرد.

بازی Kaze and the Wild Masks

Kaze and the Wild Masks

در بالا به بازی Cyber Shadow و الهام آن از سری Ninja Gaiden اشاره کردیم که از دسته بازی‌های 8بیتی آن دوران به حساب می‌آمدند. عنوان بعدی لیست یعنی Kaze and the Wild Masks نیز دارای حال و هوای پلتفرمرهای قدیمی است، با این تفاوت که این بازی بیشتر به سکوبازی‌هایی شباهت دارد که در دسته عناوین 16بیتی قرار دارند و در دهه 1990 پادشاه بی‌چون‌و‌چرای عناوین پلتفرمر بودند. در جریان این بازی، گیمرها کنترل شخصیت Kaze را به‌دست می‌گیرند و با تکمیل سطح‌های چالش‌برانگیز، ماموریت‌های کلاسیک و جمع‌آوری آیتم Wild Mask، توانایی‌های حیوانی برای پیش بردن داستان بازی کسب خواهند کرد. این بازی با وفادار ماندن به عناوین قدیمی این سبک، مورد ستایش منتقدان مطرح جهان قرار گرفت و طرفداران زیادی پیدا کرد. اگر از دوستداران بازی‌های پلتفرمر با حال و هوای قدیمی هستید، مطمئنا تجربه Kaze and the Wild Masks خالی از لطف نخواهد بود.

بازی Kena Bridge of Spirits

Kena: Bridge of Spirits

استودیوی مستقل Ember Lab اولین بازی خود با عنوان Kena: Bridge of Spirits را در سال 2021 منتشر کرد. بدون شک موفقیت یک بازی چه از نظر رضایت منتقدان و گیمرها و چه از نظر تجاری، آن هم از سوی یک استودیوی مستقل تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد و چالش‌های فراوانی برای استودیو سازنده به‌همراه دارد. اما این استودیو در همکاری با شرکت سونی عنوان بسیار زیبای Kena: Bridge of Spirits را در سال 2021 منتشر کرد. این بازی با انتشار اولین تریلر خود و به لطف گرافیک شبیه به انیمیشن‌های شرکت پیکسار، توجه بسیاری را به خود جلب کرد و در هنگام عرضه، به همه ثابت کرد که در حین داشتن گرافیک زیبا و چشم‌نواز، گیم‌پلی سرگرم‌کننده و داستان بسیار خوبی نیز دارد.

اگر بخواهیم مانند عناوین بالا، این بازی را با پلتفرمرهای قدیمی مقایسه کنیم، Kena: Bridge of Spirits بیشتر به پلتفرمرهای دوران کنسول پلی‌ استیشن 2 شباهت دارد و درحالی که با داشتن المان‌هایی از سبک اکشن-ماجراجویی، به صورت کلی یک بازی Platformer نیست اما پلتفرمینگ همچنان بخش جدایی ناپذیری از DNA آن است. تمرکز اصلی بازی و شخصیت Kena، جمع‌آوری موجودات چسبناکی به‌ نام Rot است؛ هر یک از این موجودات دوست‌داشتنی توانایی‌های جدید و ویژه‌ای در اختیار گیمر قرار می‌دهند تا در جریان بازی و برای مقابله بهتر با چالش‌ها مورد استفاده قرار گیرند. از مبارزه با باس‌های سرسخت گرفته تا کامل کردن ماموریت‌های پیچیده و چالش‌های پلتفرمر، گیمر باید از تمام آیتم‌های موجود استفاده کند تا پرده از داستان بازی بردارد و ارواح بی‌قرار را به زندگی پس از مرگ هدایت کند.

بازی Little Nightmares 2

Little Nightmares 2

اولین نسخه از سری Little Nightmares که در سال 2017 منتشر شد، مورد توجه بسیاری از اهالی صنعت گیم قرار گرفت و راه را برای ساخت نسخه دوم هموار کرد. نسخه اول طرفداران خاص خود را داشت و توانست در آن زمان به عنوان یکی از بهترین بازی‌های پلتفرمر معرفی شود. به‌تبع و با توجه به محبوبیت نسخه پیشین، انتظارات برای نسخه دوم بسیار بالا بود و بسیاری چشم به‌انتظار آن بودند. سرانجام و هنگامی که Little Nightmares 2 در سال 2021 منتشر شد، با حفظ کردن حال و هوا و موجودات ترسناک نسخه اول، روان‌تر شدن گرافیک بازی و صدالبته سرگرم‌کننده‌تر بودن گیم‌پلی آن، توانست مورد ستایش اکثر منتقدان قرار گیرد و به یکی از بهترین عناوین پلتفرمر این چند سال اخیر تبدیل شود. در این نسخه با شخصیت کاملا جدیدی به نام Mono، گیمر باید معماهای نسبتا پیچیده بازی را حل کند و چالش‌ها و ماموریت‌های پلتفرمینگ را پشت سر بگذارد. در این میان، کشته و خورده نشدن Mono توسط موجودات وحشتناک بازی را نباید فراموش کرد که به‌خودی خود لحظه‌های ترسناک و هیجان‌انگیزی برای گیمرها به ارمغان می‌آورد. اگر از طرفداران عناوین پلتفرمر هستند و بیشتر چاشنی ترس و وحشت را در این سبک از بازی‌ها ترجیح می‌دهید، بدون هیچ درنگی به سراغ تجربه هر دو نسخه از این مجموعه زیبا بروید.

بازی Psychonauts 2

Psychonauts 2

اولین بار در سال 2005 شاهد به انتشار رسیدن Psychonauts بودیم و با وجود بازخوردهای خوب منقدان و بازی‌بازها، نتوانست از لحاظ فروش بسیار موفق ظاهر شود و آینده این سری در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. در آن زمان، طرفدارهای این بازی به عرضه نسخه جدیدی خوش‌بین نبودند اما چند سال بعد، استودیوی Double Fine با انتشار اسپین‌افی تحت عنوان Psychonauts in the Rhombus of Ruin که با هدست‌های واقعیت مجازی قابل بازی بود، طرفدارها را به ساخت دنباله اولین نسخه آن امیدوار کرد. هرچند نسخه واقعیت مجازی نتوانست آن‌طور که باید و شاید، دوستداران این فرانچایز را راضی کند اما در سال 2021، استودیوی دابل فاین نشان داد که خواسته گیمرها را به خوبی درک کرده و با انتشار نسخه دوم، توانست یکی از بهترین آثار ویدیو گیمی 2021 با متای 89 را تقدیم جامعه بازی و سرگرمی کند. شکی در آن نیست که Psychonauts 2 بازگشتی پیروزمندانه برای این سری به ارمغان آورد و باری دیگر شخصیت اصلی مجموعه یعنی Raz و دار و دسته‌اش را در عصری مدرن همراه با گرافیک زیبا، گیم‌پلی پلتفرمر فشرده و داستانی جذاب قرار داد.

در این عنوان، گیمر با شخصیت Raz، وارد ذهن شخصیت‌های دیگر بازی می‌شود و با کنترل کردن آن‌ها، باید به جمع‌آوری آیتم‌ها و کامل کردن ماموریت‌های پیش‌رو بپردازد. هر یک از شخصیت‌های بازی دارای حالت‌های منحصربه‌فرد خود هستند تا تجربه بازی بیش از پیش لذت بخش‌تر شود. تفاوت عمده پلتفرمینگ این بازی با عناوین دیگر، استفاده از موضوعاتی مربوط به مشکلات سلامت روان، مانند اعتیاد به قمار کردن در کازینو به‌جای استفاده از عناصر آب، آتش و یخ در دیگر عناوین پلتفرمر است. صرف نظر از اینکه در دسته طرفدارهای سبک پلتفرمر هستید یا خیر، بازی Psychonauts 2 مناسب همه سلیقه‌ها است و تجربه آن به هر گیمری پیشنهاد می‌شود. امید بر این است که دوستداران این مجموعه، مدت زمان زیادی را منتظر نسخه‌های بعدی نباشند.

بازی Ratche & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart

از زمان منتشر شدن سری Ratchet & Clank برای پلی استیشن 2، تا به‌امروز نسخه‌های باکیفیتی از آن روانه بازار شده‌اند و مطمئنا نسخه پلی استیشن 5 از این قائده جدا نیست. Insomniac در سال‌های اخیر از محدود استودیوهای پرکار صنعت بازی بوده و در 2021 یکی از باکیفیت‌ترین عناوین سال گذشته را منتشر کرد. Ratchet & Clank: Rift Apart به عنوان یکی از محدود بازی‌های انحصاری کنسول نسل نهمی سونی که در حال حاضر منتشر شده، پلتفرمر سه‌بعدی بسیار زیبا و چشم‌نوازی است که مورد ستایش منتقدان و بازی‌بازها قرار گرفت. این بازی با معرفی شخصیت‌های جدید، سلاح‌های خلاقانه، جهانی پویا و صد البته، استفاده از ویژگی‌های جذاب کنترلر DualSense مانند حسگرهای لمسی و تریگرهای تطبیق‌پذیر، توانست به یکی از بهترین عناوین سال 2021 تبدیل شود. Ratchet & Clank: Rift Apart یکی از برترین بازی‌های پلتفرمر پلی استیشن 5 و حال حاضر است و تجربه آن به تمام طرفداران این سبک پیشنهاد می‌شود.

بازی Solar Ash

Solar Ash

توسعه‌دهنده بازی Hyper Light Drifter یعنی استودیوی Heart Machine، به ما نشان داد که علاوه‌بر ساخت عناوین 16بیتی، استعداد ویژه‌ای در خلق پلتفرمرهای سه‌بعدی جذاب دارد؛ بازی Solar Ash با ارائه گیم‌پلی روان، طراحی بصری خاص و چشم‌نواز، جهان و داستان جذاب و تنوع خوب دشمنان توانست به یکی از عناوین مهم این سبک در سال 2021 تبدیل شود. در Solar Ash هر گیمر در منطقه مجزا و مشخصی از بازی، ماجراجویی خود را شروع می‌کند و آزادانه و با استفاده از آیتم‌های لازم باید ماموریت‌ها و چالش‌های پیش‌رو را به بهترین شکل ممکن حل کند. این بازی اثری کوتاه اما درحین حال شیرین است و مطمئنا طرفداران سبک پلتفرمر از تجربه آن پشیمان نخواهند شد.

بازی Super Mario 3D World

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

از نظر فنی، بازی Super Mario 3D World سال‌ها قبل برای کنسول نینتندو Wii U منتشر شد، اما نسخه نینتندو سوییچ آن به اندازه‌ای محتوای جدید در اختیارتان قرار می‌دهد که قطعا به عنوان یکی از بهترین بازی‌های پلتفرمر 2021، ارزش تجربه کردن را داشته باشد. عنوان تحسین شده کنسول Wii U تحت نام Bowser’s Fury و همراه با بهبودهای کوچک اما مهمی در گیم‌پلی، افزایش سرعت شخصیت بازی و طراحی متنوع و متفاوت باس‌ فایت‌ها در دسترس دارندگان نینتندو سوییچ قرار گرفت و با ارائه ارزش تکرار بالای مراحل، توانست حتی بهتر از نسخه اصلی که نزدیک به یک دهه از انتشار آن می‌گذرد، عمل کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم، محتوای Bowser’s Fury به جذابیت هرچه بیشتر بازی افزوده است؛ بازی شما را در قالب شخصیت ماریو و در جهانی بزرگ رها می‌کند تا بیشتر از قبل در دنیای وسیع آن غرق شوید و حسی شبیه به گشت‌وگذار در دنیای آخرین نسخه سری زلدا یعنی Breath of the Wild داشته باشید. در نسخه Bowser’s Fury، شاهد حالت کوآپ آنلاین هستیم تا طرفدارهای عناوین پلتفرمر، بیشتر از قبل مشغول تجربه آن باشند. این نسخه مملو از محتوای سرگرم‌کننده است و دوستداران مجموعه سوپر ماریو را تا زمان انتشار اخبار جدید حول ماجراجویی بعدی ماریو مشغول خواهد کرد.

با تجربه Bowser’s Fury، می‌توان آینده‌ای را که مجموعه Super Mario درپیش دارد، مشاهده کرد؛ چنانچه مسیر مجموعه سوپر ماریو هم‌سو با ایده‌ها و سبک Bowser’s Fury باشد، قطعا آینده‌ درخشانی را می‌توان برای این سری محبوب تصور کرد.

بازی Super Monkey Ball Banana

Super Monkey Ball: Banana Mania

محبوبیت سری Super Monkey Ball با نسخه‌ی کنسول نینتندو GameCube به نقطه اوج خود رسید و اکنون طرفداران این مجموعه با بازی Super Monkey Ball: Banana Mania می‌توانند تجربه‌ای نزدیک به نسخه‌های قدیمی را روی کنسول‌های امروزی داشته باشند. نسخه Banana Mania با ترکیب کردن مراحل دو بازی Super Monkey Ball و Super Monkey Ball 2، همراه با گرافیک بهبودیافته، حالت‌های بازی جدید، حضور چند شخصیت مهمان و مراحل بسیار چالش برانگیز، به یکی از بازی‌های مهم در سبک پلتفرمر در سال 2021 تبدیل شده است. مطمئنا این نسخه از بازی، بهترین روش برای تجربه دوباره بازی‌های کلاسیک Super Monkey Ball است و بازگشتی به‌موقع برای شکل‌گیری آینده این سری محبوب خواهد بود.

برخلاف سال‌های پیشین، 2021 برای هر سبک و سیاقی مملو از عناوین پلتفرمر زیبا و مهم بود. در این سال بیشتر از هر زمان دیگر، توجه ویژه‌ای به بازی‌هایی از این سبک شد و نتیجه به گونه‌ای رقم خورد که بسیاری از طرفدارها، سال‌ها در انتظارش بودند؛ از بهترین بازی سال در The Game Awards 2021 گرفته تا یکی از چشم‌نوازترین عناوین حال حاضر یعنی Ratchet & Clank: Rift Apart، همگی باعث شده‌اند که توجه‌ها به سبک پلتفرمر بیشتر از قبل شود.

منبع: GameRant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی پلتفرمر در سال 2021 کدام است؟

از بهترین‌های 2021 می‌توان به It Takes Two و Psychonauts 2 اشاره کرد.

۱
کدام یک از پلتفرمرهای 2021 بهترین گرافیک را دارند؟

Ratchet & Clank: Rift Apart و It Takes Two و Kena: Bridge of Spirits

۲
کدام یک از بازی‌های لیست دوبعدی و سبکی کلاسیک دارند؟

Kaze and the Wild Masks و Cyber Shadow

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.