زندگی پس از مرگ شاید بزرگ‌ترین راز پنهان بشریت بوده و هنوز هیچ‌کس کوچک‌ترین ایده‌ای از آن نداشته باشد. علت آن مشخص است، ما تا به حال نتوانسته‌ایم از تجربه سایرین در این موضوع چیزی از زبان خودشان بشنویم و تجربه شخصی آن نیز، سفری یک‌طرفه و بدون بازگشت خواهد بود که حقایق در آن فقط برای خودمان روشن می‌شود؛ اما در خیال‌پردازی و دنیاهای تخیلی، می‌توان تصورات زیادی از این موضوع داشت. تا به امروز هم در فیلم‌های سینمایی و هم در بازی‌های ویدیویی به این موضوع پرداخته شده و ایده‌های جذاب و گاهی ترسناکی از دنیای بعد از مرگ در اختیار ما قرار گرفته است. در این مقاله به نقد و بررسی بازی Kena Bridge of Spirits از استودیو Ember Lab خواهیم پرداخت که دنیای زیبا و فانتزی ارواح را برای ماجراجویی در اختیار شما قرار می‌دهد.

نقد و بررسی بازی Kena Bridge of Spirits

فانتزی زیبای دنیای ارواح

سبک و سیاق طراحی دنیای بازی Kena: Bridge of Spirits شما را به‌سرعت یاد انیمیشن‌های دیزنی خواهد انداخت. از استایل کاراکتر اصلی گرفته تا سایر شخصیت‌ها و موجوداتی که ملاقات می‌کنید، همگی با چاشنی فانتزی شکل گرفته‌ و به زیبایی طراحی شده‌اند. جالب این است که بازی در این اتمسفر فانتزی، داستان نسبتاً قوی و سرگرم‌کننده‌ای را نیز روایت می‌کند که در آن به ارتباط انسان با طبیعت، اهمیت خانواده و دوستی‌ها و همچنین ترس از رها کردن گذشته پرداخته می‌شود.

شما در قدم‌های دختری به اسم Kena قرار خواهید گرفت که در دنیای بازی نقش راهنمای ارواح را دارد. وظیفه او به‌عنوان راهنمای ارواح، این است که روح افرادی که در دنیای مادی اسیر شده‌اند و توانایی عبور به جهان بعدی را ندارند آرام کند و به مقصد ابدی خود برساند. سرگردان بودن این ارواح برای محیط مادی بسیار خطرناک بوده و منجر به ایجاد هرج‌ومرج می‌شود. او اکنون به یک روستای متروکه در جنگل رسیده که در کنار معبدی بزرگ و باستانی قرار دارد. او با کمی گشت‌وگذار می‌فهمد که این روستا به‌تازگی درگیر قحطی و بیماری شده و طبیعت علیه آن‌ها قرار گرفته است. همین موضوع مرگ اهالی روستا را به همراه داشت و رهبر آن‌ها به دنبال چاره‌ای، سفری به معبد باستانی می‌کند؛ اما به دنبال این کار، فاجعه بدتری رخ می‌دهد. ارواح سرگردانی که به دنیای بعدی عبور نمی‌کنند، این سرزمین را آلوده کرده و پای موجودات شروری را به آن باز کرده‌اند.

نقد و بررسی بازی Kena Bridge of Spirits

Kena در طول بازی وظیفه دارد ارواح سرگردان اهالی روستا را که پس از فاجعه در دنیای مادی اسیر شده‌اند به مقصد نهایی برساند تا آلودگی را از سرزمین پاک‌ کند. در طول این ماجراجویی، هم با گذشته آن‌ها آشنا می‌شود و هم از راز پشت پرده این فاجعه و قحطی پرده برمی‌دارد. همچنین این سفر، حقایقی از گذشته خود Kena را هم مشخص کرده و به رشد خودش هم کمک شایانی می‌کند. داستان بازی، با سرعت مناسبی روایت شده و به‌سان تجربه یک انیمیشن فانتزی زیبا با کاراکترهای دوست‌داشتنی است.

کوچولوهای بامزه

یکی از اصلی‌ترین عناصر موجود در بازی که از همان ابتدا، دل شما را به دست خواهد آورد، موجودات جذاب، کوچک و بامزه به اسم رات (Rot) هستند که با چشمان درشت خود یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کاراکترهای فانتزی ساخته شده محسوب می‌شوند. این موجودات به‌نوعی محافظان جنگل جادویی بازی بوده و قدرت‌های بسیار زیادی دارند و از همان ابتدا برای کمک به Kena همراهش می‌شوند. یکی از اهداف بازی پیدا کردن رات‌های بیشتر بوده و مطمئن باشید که به دلیل جذابیت زیاد آن‌ها به هدف اصلی شما تبدیل خواهد شد!

سازندگان به‌قدری این موجودات را دوست‌داشتنی طراحی کرده‌اند که بخش زیادی از سرگرم شدن شما در محیط بازی به تعامل با آن‌ها خلاصه خواهد شد. همچنین سازندگان با هوشمندی، قابلیتی در بازی قرار داده‌اند که توسط آن می‌توانید روی زمین نشسته و در کنار رات‌ها لحظاتی به‌یادماندنی را ثبت کنید، برای مثال آن‌ها را نوازش کنید و یا رقصیدنشان در کنار خود را مشاهده کنید. یکی از آیتم‌های قابل جمع‌آوری بازی کلاه‌هایی بامزه برای رات‌ها بوده که با پوشیدن آن‌ها حتی دوست‌داشتنی‌تر از قبل می‌شوند. بهترین تشبیهی که می‌توان برای رات‌ها بیان کرد، Minionهای زردرنگ انیمیشن Despicable Me است که اینجا نسخه فانتزی و مشکی آن‌ها را ملاقات می‌کنید.

Kena-Bridge-of-Spirits-Review

از همان ابتدا که وارد محیط بازی می‌شوید، یک نکته بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند و آن هم جلوه‌های بصری و گرافیک بی‌نظیرش است. شروع بازی درون یک غار تاریک بوده و از همان ابتدا نورپردازی خارق‌العاده‌اش را به رخ شما می‌کشد. شما باید با استفاده از قابلیت ویژه کاراکتر خود، حکاکی‌های باستانی روی سنگ‌های غار را نورانی کرده و مسیر خود را با نور آبی ملایمی روشن کنید. همین چند دقیقه ابتدایی با زیبایی خیره‌کننده‌اش نفستان را در سینه حبس خواهد کرد و به این موضوع واقف می‌شوید که قرار است تا پایان بازی، با دیدن جلوه‌های بصری زیبا، چشم‌های خود را نوازش کنید. این بازی آغازی بسیار قوی برای نسل جدید عناوین ویدیویی است و تنها قطره‌ای از این اقیانوس جدید را به خوردتان خواهد داد.

نه‌تنها نورپردازی‌های بازی بی‌نقص طراحی شده‌اند، تمامی عناصری که روی صفحه‌نمایش خود مشاهده می‌کنید نیز با جزییات بالایی شکل گرفته‌اند. بیشتر مراحل در محیط‌های جنگلی زیبا طی شده که مملو از پوشش گیاهی سرسبز، خانه‌های روستایی چوبی، رودخانه‌های خروشان و درختان تنومند است. دیدن رده‌های نور خورشید که مانند شمشیری از میان برگ درختان عبور می‌کند و یا خیره شدن به یک منظره کوهستانی زیبا در دوردست امری عادی در این بازی محسوب می‌شود.

نقد و بررسی بازی Kena Bridge of Spirits

طراحی تمام کاراکترها و انیمیشن‌های آن‌ها نیز در سطح بالایی قرار دارد. حرکات صورت، چشم‌ها و همچنین فیزیک مربوط به موهای کاراکترها برای همه واقع‌گرایانه طراحی شده و بیشترین مصداقش را می‌توانید در خود شخصیت Kena مشاهده کنید. در کنار این جلوه‌های ویژه جادوها در مبارزات و اتمسفر کلی بازی به لطف همین گرافیک بی‌نظیر به‌شدت چشم‌نواز هستند. از چشم‌نوازی گرافیک بازی همین‌قدر بدانید که تفاوت بین صحنه‌های سینمایی بازی که در لحظات کلیدی داستان نمایش داده می‌شود با صحنه‌های درون خود محیط بسیار ناچیز است. اگر شروع نسل جدید چیزی شبیه به Kena: Bridge of Spirits باشد، باید انتظار روزهای خوشی را در صنعت بازی‌های ویدیویی (حداقل در زمینه گرافیکی) داشت.

گیم پلی ترکیبی که هرگز خسته‌کننده نمی‌شود

گیم پلی بازی ترکیبی از مبارزات، پلتفرمینگ، گشت‌وگذار و حل کردن معماها و عبور از موانع مختلف است که هر کدام از این موارد عمق زیادی دارند. مبارزات در بازی شبیه به عناوین اکشن سوم شخصی بوده که در آن باید علاوه بر استفاده از ضربات سبک و سنگین، از جادوهای خود و کمک رات‌ها نیز بهره بگیرید.

کاراکتر شما چوب‌دستی جادویی بزرگی دارد که می‌تواند از آن به‌عنوان تیرکمان هم استفاده کند. همچنین با پیشروی در بازی قابلیت استفاده از بمب جادویی را هم به دست می‌آورید که تمامی این موارد هم در مبارزات کاربرد دارند و هم در حل کردن معماها و از بین بردن موانع. مکانیک دیگری که عمق گیم پلی را بیشتر می‌کند، تعامل با رات‌ها است. این موجودات در طول مبارزه می‌توانند برگ برنده شما باشند و با پرت کردن حواس دشمنان، به شما فرصت حمله از زاویه مناسب را بدهند. همچنین با استفاده از رات‌ها می‌توانید تیر تیرکمان خود را قدرتمندتر کرده و یا سطح سلامتی خود را با استفاده از گیاه‌های خاصی در طول مبارزه بازیابی کنید.

Kena-Bridge-of-Spirits-Review

بازی از به چالش کشیدن شما دریغ نمی‌کند و باید انتظار مبارزاتی سخت را داشته باشید. تنوع دشمنان در سطح قابل قبولی قرار داشته و غلبه بر هرکدام نیازمند سبک خاصی از نبرد است. همچنین تعداد زیادی مبارزه با Bossهای مختلف را تجربه خواهید کرد که به طرز شگفت‌انگیزی، هیچ‌کدام از آن‌ها شبیه به هم نیستند. تنوع مبارزه با Bossها و همچنین چالش‌برانگیز بودن آن‌ها در سطح عناوینی مانند Darksouls قرار داشته و برای پیروزی، باید مهارت استفاده از تمامی قابلیت‌های Kena و جاخالی دادن از حمله‌های قدرتمند آن‌ها را داشته باشید. شاید این چالش‌برانگیز بودن برای برخی بازیکنان عامل بازدارنده برای ادامه بازی باشد اما از طرفی طعم پیروزی را شیرین‌تر خواهد کرد.

بخش دیگر گیم پلی، پلتفرمینگ و حل کردن معماهای مختلف است که بخشی شبیه به کوهنوردی‌های سری Tomb Raider بوده و بخشی دیگر شبیه به معماهای سری Zelda. استفاده از رات‌ها برای جابه‌جایی اشیاء مختلف، وصل کردن تیرکمان به محل‌های مخصوصی که مانند قلاب عمل کرده و استفاده از بمب جادویی برای معلق کردن اشیاء به مدت محدود و عبور از روی آن‌ها ازجمله کارهایی هستند که باید برای پیشروی در مراحل بازی انجام دهید. تلفیق این مکانیک‌ها در کنار هم باعث شده پلتفرمینگ در این بازی به‌شدت سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد.

روستای مرکزی و طراحی مراحل و ارتقا قابلیت‌ها

این بازی حالتی نیمه جهان‌باز داشته و تا حدودی آزادی عمل را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا در محیط‌های بازی گشت‌وگذار کند؛ اما درمجموع روند پیشروی خطی بوده و برای دسترسی به کل نقشه ابتدا باید داستان را تا نزدیک به انتهایش ادامه دهید. روستای اصلی داستان حکم مرکز اصلی را بازی کرده که در طول پیشروی خود بارها به آن باز خواهید گشت و دسترسی به مناطق جدید آن را باز می‌کنید. سیستم Fast Travel کارآمدی توسط معابد طراحی شده تا گشت‌وگذار در محیط نسبتاً وسیع بازی ساده‌تر باشد. همچنین به‌عنوان فعالیت فرعی، می‌توانید آیتم‌هایی مربوط به خانه روستاییان را پیدا کرده و با قرار دادن آن‌ها در جعبه پست، منطقه مربوط به آن را باز کنید تا نقاط بیشتری از روستا پاک‌سازی شود.

نقد و بررسی بازی Kena Bridge of Spirits

از طرف دیگر طراحی مراحل با توجه به مسیر خطی هوشمندانه انجام شده و هرگز در آن محیط‌های تکراری با معماهای مشابه پیدا نخواهید کرد. گاهی باید به یک منطقه قدیمی برگشته و با استفاده از قابلیت‌های جدیدی که به دست آورده‌اید، مانعی که قبلاً نمی‌توانستید از آن عبور کنید را بردارید و مسیر پشت آن را ادامه دهید. روند پیشروی در مراحل هم اصول کلاسیک بازی‌های ماجرایی را دنبال کرده و در آن ابتدا منطقه را گشت‌وگذار می‌کنید، دشمنان را شکست داده و در نهایت با غلبه بر Boss آن قسمت را به پایان خواهید رساند.

تعداد محدودی از قابلیت‌های Kena را با استفاده از منابعی که در طول مبارزات به دست می‌آورید، می‌توانید ارتقا دهید که به شکل ساده‌ای طراحی شده‌اند. این قابلیت‌ها کمبوهای جدیدی به ضربات شما اضافه می‌کنند، قدرت سپر را بیشتر کرده و یا تعداد تیرهای تیرکمان شما را افزایش می‌دهند. شاید تغییرات حاصل از این ارتقاءها جزئی باشد اما برای پیروزی در مقابل دشمنان سرسخت (به‌خصوص آخرین Boss) حیاتی هستند. پیدا کردن تعداد بیشتری از رات‌ها نیز سطح آن‌ها را افزایش داده و به شما این امکان را می‌دهند که دفعات بیشتری از آن‌ها در مبارزات استفاده کنید.

تلاش برای پیدا کردن نکات منفی!

در تجربه شخصی، سعی بر این بود که تمامی جوانب بازی بررسی شود تا هیچ چیزی از چشم پنهان نماند اما واقعاً نمی‌توان به‌جز چند ایراد جزئی، ایراد دیگری از این بازی شاهکار گرفت. سیستم بازیابی سطح سلامتی در مبارزات (به‌خصوص مبارزه با Bossها) شاید بیش‌ازحد سخت‌گیرانه طراحی شده و در مقابل سرسخت‌ترین Boss هم تنها دو بار می‌توانید سطح سلامتی خود را بازیابی کنید. گاهی در حین پلتفرمینگ و بالا رفتن از دیوار ممکن است پرشی که به‌ظاهر ساده باشد، به دلیلی نامعلوم ناکام بماند و کاراکتر شما در گرفتن لبه دیوار موفق نشود.

نقد و بررسی بازی Kena Bridge of Spirits

موضوعی آزاردهنده این است که پس از پایان بخش داستانی، دیگر دلیلی برای گشت‌وگذار در محیط بازی نخواهید داشت و به‌جز تعدادی فعالیت فرعی جزئی، کار دیگری برای انجام دادن باقی نمی‌ماند. حتی دشمنان ساده نیز پس از شکست خوردن، هرگز ظاهر نخواهند شد و دیگر مبارزه‌ای در کار نیست که بتوانید خودتان را سرگرم کنید. علت آزاردهنده بودن این موضوع نیز، شاهکار بودن بازی است که عطش شما را برای تجربه و ماجراجویی بیشتر در محیط آن بیشتر می‌کند. می‌توان این‌گونه گفت که هر چه یک اثر بی‌نقص‌تر و زیباتر باشد، تلخی پایانش هم بیشتر خواهد بود.