در سال 2021 فراز و نشیب‌های زیادی را در صنعت بازی‌های ویدیویی شاهد بودیم و عناوین موفق و ناامیدکننده مختلفی از استودیوهای بزرگ و کوچک منتشر شدند. سال 2021 با تمام حرف و حدیث‌هایش، نسبت به سال گذشته برای بازی‌های ویدیویی درخشان‌تر بود اگر از انتشار فاجعه‌بار چند عنوان مورد انتظار مانند شماره جدید سری بتلفیلد، یعنی بازی Battlefield 2042 و بازسازی سه‌گانه جی‌تی‌ای با نام GTA: The Trilogy Definitive Edition صرف‌نظر کنیم، عناوین منتشرشده تجربه لذت‌بخشی را برای طرفدارانشان رقم زدند.

بهترین بازی‌ های سال 2021

از آنجا که شما همراه همیشگی سایت پارسی گیم بوده‌اید، تصمیم گرفتیم در این مطلب، بهترین بازی‌های منتشر شده در سال 2021 را رتبه‌بندی کنیم. این رتبه‌بندی بر اساس نظرات تیم پارسی گیم تهیه شده و سعی بر این بوده که تمامی جوانب برای انتخاب بازی‌ها بررسی شود. با ما همراه باشید تا در ادامه، بهترین بازی‌های سال 2021 را از نگاه پارسی گیم به شما معرفی کنیم.

بازی Halo Infinite

1- Halo Infinite

جدیدترین شماره سری هیلو را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های منتشر شده دانست که در ماه‌های پایانی سال در دسترس طرفدارانش قرار گرفت. جدای از سیاست جدید و عجیب Microsoft برای انتشار رایگان بخش چندنفره آنلاین بازی Halo Infinite که بسیار شایان تحسین بود، بخش داستانی بازی نیز با ارائه عناصر جدید و نوآورانه، توانست تجربه خوبی را برای بازیکنان رقم بزند. در این بازی برای اولین بار هیلو را به سبک جهان‌باز و غیرخطی تجربه خواهید کرد که در کنار عناصر Sandbox کلاسیک سری هیلو، تجربه‌ای بی‌مانند و لذت‌بخش را برای شما رقم خواهد زد. جدای از نقشه بزرگی که می‌توانید آزادانه در آن گشت‌وگذار کنید، دنبال کردن ماجراهای مستر چیف و نبردش با دشمنان همراه جذاب بوده و در Halo Infinite  به خوبی تمامی عناصر کنار یکدیگر چیده شده‌اند. گرافیک چشم‌نواز، گیم پلی روان و اصیل شوتر اول‌شخص، بخش چندنفره آنلاین و مهیج بازی که رایگان بوده، این بازی را شایسته تاج پادشاهی برای بهترین بازی‌های سال 2021 کرده است.

هادی اسماعیل زادهداستان بازی Halo Infinite در جذب مخاطب، عملکرد خوبی دارد حتی برای کسانی مثل من که با داستان اصلی فرنچایز، آشنایی چندانی ندارند. البته هنوز هم بخش‌های زیادی از داستان بازی، برایم گنگ و مبهم بود ولی دست‌کم بازی سعی کرد تا از طریق سوالات The Weapon،  به بخشی از سردرگمی‌های من پایان دهد. افتتاحیه بازی هم به نظرم بسیار خوش‌ساخت بود و به خوبی توانست من را به جهان Halo Infinite علاقمند کند. آنتاگونیست بازی از پرداخت و دیالوگ‌های خوبی برخوردار بود و به‌خصوص رفتار مسترچیف در پایان بازی، خاطره ماندگارتری از او به جای می‌گذارد. شخصیت The Weapon هم از صداگذاری و نویسندگی خوبی برخوردار بود ولی شخصاً نتوانستم زیاد با او ارتباط برقرار کنم. برداشت هرکس از شخصیت مسترچیف متفاوت است؛ متاسفانه (یا خوشبختانه)، او زیاد اهل حرف زدن نیست و بابت کارهایش، به کسی توضیح نمی‌دهد. برای من که از همان ابتدا با این فرنچایز همراه نبوده‌ام، کم‌حرف بودن مسترچیف خیلی خبر خوبی نیست چون انتظار دارم بخشی از شخصیت او را از صحبت‌هایش بفهمم. با این وجود، از میانه بازی به بعد، کاملاً درک کردم که چرا حتی آنتاگونیست بازی، اینقدر برای او احترام قائل است. در زمینه گرافیک، اگرچه بازی نسبت به تریلر رونمایی فاجعه‌بارش، بهبودهای محسوسی داشت اما متاسفانه هنوز هم نسبت به سایر بازی‌های هم‌‌ژانر، عملکرد مطلوبی ندارد اما گیم‌پلی بازی، به خوبی این نقص را جبران می‌کند و به خصوص آزادی‌عملی که به بازیکن می‌دهد، فوق العاده است. مبارزات بسیار مهیج و روان هستند و تا آخر بازی، خسته‌کننده و تکراری نمی‌شوند. در مجموع، تجربه بازی بسیار لذت‌بخش بود؛ 343 به خوبی توانست از اشتباهات گذشته‌اش درس بگیرد و نشان داد که بهترین انتخاب برای میراث استودیوی بانجی است.

هادی اسماعیل زاده

تحریریه

بازی It Takes Two

2- It Takes Two

شاید وجود یک بازی پلتفرمر دونفره در جایگاه بالای این فهرست کمی عجیب باشد اما بازی It Takes Two که توسط ذهن خلاق سازندگان در استودیو Hazelight ساخته شده بود، توانست دل بسیاری از مخاطبان را به دست آورد. این استودیو که بازی A Way Out را در سال 2018 منتشر کرده بود، همان سبک بازی دونفره و Co-op را این بار در محیطی فانتزی و کارتونی پیاده‌سازی کرد و با معماهای جذاب و موانع پلتفرمر، تجربه‌ای لذت‌بخش و دونفره را به خورد بازیکنان در کنار بهترین دوستشان داد. به دلیل کمبود بازی‌های دونفره عمیق و سرگرم‌کننده، بازی It Takes Two یکی از بهترین گزینه‌ها برای تجربه این سبک در سال 2021 محسوب می‌شد. این بازی موفق شد جایزه بهترین بازی سال را نیز به نام خود بزند تا مشخص شود، تعریف و تمجید از آن بی‌دلیل نیست.

navidghaderi.jpg (250×250)

شاید از نگاه خیلی ها It Takes Two بازی ساده و بچگانه ای به نظر بیاد اما خب داستان بازی روایتگر بحث های جدی تری هست که کمتر شاهد اون در بازی های ویدئویی بودیم. احتمالا به نظرتون احمقانه بیاد اما داستان بازی در مورد رابطه ی زوجی هست که به انتها رسیدن و میخوان طلاق بگیرن اما دست سرنوشت اونارو توی رویای فرزندشون میبره که از ته قلب آرزو کرده تا این اتفاق رخ نده. حالا شما درگیر معماها و پازل هایی هستید که نه تنها، تنهایی از دست حل کردن اونها بر نمیایین بلکه نیازمند همسرتون May برای عبور از آن ها هستید و تمامی این موانع و مشکلاتی که برسر راه شما پیش میاد تنها با همکاری مشترک Cody و May به اتمام میرسند. به نظر من این بازی به ما انسان ها میفهمونه که برای ادامه دادن و عبور از مشکلات زندگی، همه ی ما نیازمند یک هم مسیر و همراه هستیم و امیدوار باشیم چون امید میتونه مارو از پس سخت ترین مشکلات و بلندترین موانع نجات بده؛ امید به اینده و امید به فردایی بهتر تنها دلیل بشر برای تحمل این رنجی هست که هر ثانیه میکشه و بدون اون دیگه زندگی معنی درست و دقیقی نخواهد داشت یا به قول حافظ ثبت است بر جریده عالم دوام ما. انتخاب این بازی به عنوان بازی سال از نگاه گیم اواردز شاید اعتراضات زیادی به همراه داشته و بعضی ها شاید این بازی رو لایق بازی سال نمیدونن اما به نظر من It Takes Two در کمال سادگیش زیبایی های زیادی داره؛ شاید این بازی برخلاف بازی های دیگه امسال، گرافیک پرزرق و برقی نداشته باشه اما خب به قدری اتفاقات جالب توی اون رخ میده و شمارو درگیر داستان قشنگی میکنه که شاید گرافیک اخرین چیزی باشه که بهش فکر کنید. It Takes Two به مخاطب میفهمونه که بازی های ویدئویی به اندازه دیگر هنرهای تاریخ دار جهان مثل موسیقی و سینما انتقال حس یک اندازه و چه بسا بالاتری دارند که شاید سال ها مخاطبین ویدئوگیم، توجه زیادی به اون نکرده بودند اما قطعا این بازی، روشنگر احساسات مخاطبان بازی های ویدئویی، در سال 2021 بوده.

نوید قادری

سردبیر

بازی Resident Evil Village

3- Resident Evil Village

سری بازی‌های Resident Evil از گذشته یکی از پیشگامان ژانر وحشت و بقا بوده‌اند و طرفداران بی‌شماری دارند. این سری موفق که ساخته استودیو Capcom است، در دو شماره آخر خود مسیر متفاوتی را طی کرد و یکی از عناصر کلاسیکش را که زاویه دوربین بود، تغییر داد. آخرین شماره یعنی بازی Resident Evil Village نه‌تنها زاویه دوربین اول‌شخص جدید را همراه داشت، بلکه ماجراهای بازی قبل را به روستایی برفی و ترسناک منتقل کرد. سازندگان با تغییر بیشتر عناصر کلاسیک، سعی کردند در بازی Resident Evil Village تجربه جدیدی را به خورد طرفداران دهند. این بازی بیشتر سعی کرده عناصر اکشن و شوتر را در گیم پلی پیاده‌سازی کند و به همین دلیل سرگرمی متفاوتی را در دنیای Resident Evil در اختیار شما قرار می‌دهد. از گرافیک خیره‌کننده و کاراکترهای به‌یادماندنی داستان و حال و هوای مرموز، تاریک و سرد مناطق بازی نیز نمی‌توان صرف‌نظر کرد.

Ali-Naji.jpg (250×250)بازی Resident Evil Village یکی از متفاوت ترین تجربه ها در سری رزیدنت اویل برای من بود. این بار علاوه بر اتمسفر گیرا و جدیدی که در روستاهای برفی اسکاندیناوی شما را مجذوب خود میکرد، سبک مبارزات و اکشن بازی به قدری بالا رفته بود که گاهی فراموش میکردم در حال تجربه یکی از عناوین سری Resident Evil هستم. این تغییر و نوآوری برای من لذت بخش بود . فاصله گرفتن از کلیشه های همیشگی سری Resident Evil و مبارزه با موجودات و هیولاهای متنوع در کنار گرافیک خیره کننده و زاویه دوربین اول شخص، این بازی را به یکی از بهترین عناوینی که در سال 2021 تجربه کردم، تبدیل کرد.

علی ناجی مقدم

دبیر تحریریه

بازی Kena Bridge of Spirits

4- Kena Bridge of Spirits

استودیوهای کوچک گاهی در صنعت بازی‌های ویدیویی منجر به شگفتی می‌شوند و عناوینی را خلق می‌کنند، که بر خلاف انتظار به‌شدت سرگرم‌کننده، غنی و جذاب هستند. بازی Kena: Bridge of Spirits یکی از همین موارد بوده که توسط استودیو کوچکEmber Labs منتشر شد. این بازی ماجرایی، داستان یک دختر جوان که قابلیت ارتباط با دنیای پس از مرگ دارد را روایت می‌کند. سبک فانتزی و کارتونی بازی در کنار گرافیک خیره‌کننده‌اش، به شکلی است که انگار شما وارد یکی از انیمیشن‌های دیزنی شده‌اید. وجود موجودات بامزه و جذاب، گیم پلی سرگرم‌کننده که ترکیبی از عناصر پلتفرمر، حل معما و مبارزات مهیج را به خوردتان می‌دهد باعث شده تا به‌سختی بتوان از این بازی، ایرادی گرفت. تمامی این ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فرد توسط تیم کوچکی پیاده‌سازی شده‌اند که واقعاً جای شگفتی دارد. تجربه این بازی می‌تواند تا مدت‌ها در خاطرات شما باقی بماند و تنها زمانی احساس ناراحتی کنید که تیتراژ پایانی آن به نمایش گذاشته می‌شود.

Amir-Hossein-Safari.jpg (250×250)بازی Kena Bridge of Spirit خلاصه می‌شه تو یه دنیای فانتزی خلاقانه با ویژوال و استایلی که بیش‌تر از همه چیز، آدم رو یاد انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی می‌اندازه. و در عین حال با گیم‌پلی جدی و چالش برانگیزش نشون می‌ده بازی اصلا باهاتون شوخی نداره و حسابی قراره شما رو به چالش بکشه. یه بازی پر از غافل‌گیری‌هایی که از لحظه‌ی شروع، خودشونو نشون می‌دن. از موزیک بازی گرفته تا گرافیک فنی، طراحی پرجزئیات و هنری محیط‌ها و کانسپت داستانی بازی که هرکدوم به‌اندازه و به‌سهم خودشون کمک می‌کنن که فضا و کانسپت ماجراجویانه‌ی بازی به بی‌نقص‌ترین حالت ممکن برسه. تمام این موارد در کنار یه پرفورمنس فنی عالی روی تمام پلتفرم‌ها، باعث می‌شه یه تجربه‌ی خوشایند برای یوزر رقم بخوره و کم و کاستی حس نشه. کینا از اون دست بازی‌های به‌یادماندنی تاریخ ویدیوگیمه که واقعا باید به خودتون لطف کنید و حتما حتما حداقل یک‌بار بازیش کنید.

امیرحسین صفری

گرافیست

بازی Nier Replicant

5- Nier Replicant

شاید سری بازی‌های Nier در غرب کمتر به چشم آمده باشد و به دلیل ماهیت شرقی بازی، بازیکنان کمتری در سرتاسر دنیا از وجود آن اطلاعی داشته باشند. این سری بازی‌ها که درواقع زیرمجموعه‌ای از بازی Darkengard محسوب می‌شوند در سبک اکشن ماجراجویی بوده و سبک خاص بازی‌سازی آسیای شرقی در سراسر آن دیده می‌شود. استودیو Square Enix با انتشار بازسازی نسخه Nier Replicant در سال 2021، طعمی نوستالژیک و لذت‌بخش را به خورد طرفداران این سری داده و بازی خوش‌ساخت و سرگرم‌کننده‌ای را برای تجربه در اختیار آن‌ها قرار داد. این نسخه که پیش‌تر فقط برای کشور ژاپن در دسترس بود، برای بسیاری تازگی داشت و سبک اکشن و ماجرایی را به شیوه‌ای نوین به تصویر کشید. درمجموع می‌توان گفت که این بازی با داشتن عناصر مختلفی از قبیل گیم پلی مهیج، داستانی تأثیرگذار و عمیق و همچنین جهانی گسترده برای گشت‌وگذار، می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم خود کند و یکی از بهترین عناوین منتشر شده سبک اکشن و ماجرایی در سال 2021 است.

صادق شجاعیزمانی که یک بازی ویدیویی را تجربه می‌کنید، چه بخش‌هایی بیشترین اهمیت را برای شما دارند؟ داستان؟ گیم‌پلی؟ شخصیت‌پردازی؟ موسیقی؟ بازی NieR Replicant اثری است که در تمامی این بخش‌ها عملکرد فوق‌العاده و بی‌نظیری دارد. داستان تاریک و در‌گیر‌کننده بازی به جرات یکی از بهترین و در عین حال غافلگیر‌کننده‌ترین داستان‌هایی است که تا‌کنون در تاریخ ویدیو گیم روایت شده است. گیم‌پلی بازی NieR Replicant بسیار متنوع بوده و به کمک نبرد‌های نفس‌گیر و امکان استفاده از انواع اسلحه‌ها و جادو‌ها چنان تجربه‌ای را خلق می‌کند که هر عاشق سبک Hack and Slash شیفته آن خواهد شد. در طول تجربه بازی NieR Replicant با شخصیت‌های پرداخت‌شده‌ای همراه می‌شوید که شیمی شگفت‌انگیزی بین آن‌ها جریان دارد. شخصیت‌پردازی بی‌نقص کاراکتر‌ها باعث می‌شود که با آن‌ها احساس نزدیکی کرده و سرنوشت‌شان برای شما اهمیت پیدا کند. ویژگی که این روز‌ها کمتر می‌توانیم در آثاری که تنها برای کسب در‌آمد ساخته می‌شود، آن را پیدا کنیم. بازی NieR Replicant نه تنها می‌تواند با دنیای به شدت زیبا و چشم‌نوازش جذاب و چشمگیر ظاهر شود، بلکه با موسیقی متن خود می‌تواند آن چنان شما را غرق کند که متوجه گذر زمان نشوید. اگر به دنبال بازی هستید که همه‌ی مشخصه‌ها و ویژگی‌های لازم برای یک اثر ارزشمند را در اختیار داشته و تمامی آن‌ها را تا سطح عالی بالا برده است، بازی NieR Replicant دقیقا همان اثری است که انتظارش را کشیده و در جستجوی آن هستید.

محمد صادق شجاعی

تحریریه

بازی Deathloop

6- Deathloop

استودیو Arcane در ساخت بازی‌های متفاوت شوتر مهارت خاصی داشته و همواره عناوین متفاوتی را راهی بازار کرده است. بازی جدید این استودیو که Deathloop نام داشت یکی از مورد انتظارترین عناوین سال 2021 بود که توانست به خوبی بدرخشد و انتظارها را برآورده کند. داستان بازی یک لوپ زمانی تکرارشونده را در جزیره‌ای مرموز را روایت می‌کند که کاراکتر اصلی شما با نام Colt در آن گیر افتاده است. تمامی عناصر معروف و مختص استودیو Arcane در بازی Deathloop حضور دارند و تلفیقی از بازی‌های شوتر اول‌شخص، مخفی‌کاری و همچنین نقش‌آفرینی را در آن شاهد هستید. جدای از گرافیک هنری و چشم‌نواز، تأکید بر چرخه‌های تکرارشونده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بازی بود که در سال 2021 به خوبی سوژه جدیدی را برای تجربه در اختیار بازیکنان قرار داد.

hadijourbonyan.png (250×250)تا لحظه‌ای که بازی Deathloop را ببینم، به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم که چنین چیزی هم وجود داشته باشد. این بازی از استدیو Arkane، با کنار هم گذاشتن تکه های زیاد، به تصویری زیبا و دوست داشتنی تبدیل شد که ساعت‌ها می‌تواند شما را میخکوب شایستگی‌هایش کند. ایده‌های به کار رفته در این بازی آنقدر اعجاب انگیز نیستند و شاهد آن در عناوین پیشین استودیو، همچون Dishonored و حتی بازی های دیگر بودیم؛ ولی در مقابل کنار هم قرار گرفتن این موارد در دث لوپ باعث خلق شاهکاری از آرکین شده است که می‌توان گفت همه چیز بازی، چیزی جز شاهکاری برای نسل جدید نیست.
این بازی کاملا تازه و درخور ستایش در میان انبوهی از پیاده و سواره نظام‌های بازی‌های کامپیوتری است. عنوانی که گیم‌پلی را در اختیار داستان و فضای بازی قرار می‌دهد و در عین حال از داستان برای پیشبرد و عملی ساختن گیم‌پلی استفاده می‌کند و بر خلاف تمام تجربه‌های نسل حاضر، عنوانی است که در یک لوپ تکراری به دام افتاده اما خودش به مثابه‌ی یک بازی، هیچگاه تکرار لحظاتش را رقم نمی‌زند.
مطمعنا در چند خط نمی‌توان به تشریح چنین بازی‌ای پرداخت و همانند خود بازی که اکتشافات آن در لحظه‌ی تشخیص رابطه‌ی علت و معلول رقم می‌خورد، باید ساعت ها نشست و آن را مورد تحلیل در نمودارهای مختلف قرار داد. دث لوپ شخصیت پیچیده‌ای دارد ولی نه آنکه به همین دلیل به آن بی‌اعتماد باشیم؛ این بازی ترکیبیست فوق‌العاده از ایده‌هایی که با معنای کامل به هم مرتبط و در کنار هم به خلق یک اثر منجر شده‌اند‌‌.
در بازی تمام اعضا و بخش های مختلف بر یکدیگر اثر می‌گذارند؛ زمان بر فضا، فضا بر گیم‌پلی و گیم‌پلی بر پیشبرد زمان یا خط داستانی بازی و در ادامه این اثرگذاری به جایی منتهی می‌شود که با اعتماد کامل به این عنوان، بگویم که این بازی هیچ نمونه ای ندارد و اولین و بهترین در سبک خودش است.

هادی جوربنیان

ویراستار

بازی Psychonauts 2

7- Psychonauts 2

بازی  Psychonauts 2 را می‌توان یک پلتفرمر سه‌بعدی کارتونی برای بزرگ‌سالان دانست زیرا تلفیقی از عناصر عجیب و سرگرم‌کننده را در کنار یکدیگر قرار داده که در ظاهر فکر می‌کنید با عنوان کودکانه‌ای طرف هستید اما در باطن، کاملاً دیالوگ‌ها و روایت داستانی متفاوتی را تجربه خواهید کرد. سبک خاص هنری این بازی در کنار کاراکترهای به‌یادماندنی‌اش، تجربه‌ای کاملاً متفاوت و منحصربه‌فرد را به خوردتان خواهد داد. گیم پلی بازی مملو از مراحل جذاب، موانع و معماها و همچنین نکات مخفی است که گشت‌وگذار در محیط‌هایش را ارزشمند می‌کند. برای طرفداران شماره اول که پس از سال‌ها توانستند دنباله بازی را تجربه کنند، سال 2021 یکی از بهترین سال‌ها محسوب می‌شود.

yahya-rahimi.jpg (300×300)اولین سایکونات‌ها از دل دورانی بیرون آمد که صنعت بازی در حال یافتن خود بود و شخصیت مستقلی از خود نشان نمی‌داد؛ اما رازپوتین از دل دنیای عجایب و ذهن پیچیده آدمی بیرون آمد و توانست همه را به تعجب وا دارد. انتشار بازی Psyconauts 2 در سال 2021، هدیه‌ی باارزشی بود که امروزه کمتر توسط بازی‌سازها دریافت می‌کنیم. سایکونات‌ها 2 همان ترکیب بی‌نظیر خلاقیت و بامزگی را در جای جای داستان و طراحی شخصیت‌ها و محیط حفظ کرده است و با ورود به هر ذهن و مرحله جدید، مو به تن من سیخ کرد. اگرچه بازی اول با بودجه محدودی ساخته شد، اما سایکونات‌ها 2 دقیقاً همان چیزی بود که انتظارش را داشتم. بازگشت اثری به ظاهر کلاسیک و ارائه داستانی گیرا و همچنین گیم پلی فوق‌العاده که یک لحظه نیز خسته‌کننده نمی‌شود، مرا قانع کرد که سایکونات‌ها 2 بهترین بازی سال 2021 است و می‌دانم که تا سالها نمونه آن یا ادامه‌ی آن را دریافت نخواهیم کرد. دریافت چنین الماسی در سال 2021، میان عناوین خسته‌کننده و تکراری، هدیه‌ی با ارزشی بود که مرا به تعجب وا داشت .سایکونات‌ها 2 در عین بامزگی و شوخی‌های جالب، قلبی پر از مهربانی دارد و پیام مهمی برای ما دارد؛ ذهن انسان‌ها پیچیده و تاریک است و نمی‌توان با زور با انسان‌ها رفتار کرد و بلکه باید مهربان بود و گل مهربانی در ذهن دوستان و عزیزان کاشت.

یحیی رحیمی

دبیر بخش خبری

بازی Ratchet & Clank: Rift Apart

8- Ratchet & Clank: Rift Apart

نوبتی هم باشد نوبت انحصاری‌های کنسول جدید سونی یعنی پلی‌استیشن 5 است. سری Ratchet & Clank همواره یکی از عناوین محبوب و معروف انحصاری این کنسول بوده و از گذشته تا به امروز، تجربه لذت‌بخش و سرگرم‌کننده‌ای را در اختیار صاحبان این کنسول قرار داده است. بازی Ratchet & Clank: Rift Apart جدیدترین شماره آن بوده که در سال 2021 به‌عنوان یکی از عناوین انحصاری پلی‌استیشن 5 منتشر شد تا علاوه بر ادامه دادن مسیر محبوبیت، قدرت پردازش و گرافیکی این کنسول را نیز به رخ بکشد. اولین چیزی که در Ratchet & Clank: Rift Apart به چشم می‌آید گرافیک زیبا و فوق‌العاده آن است که جلوه‌هایی بی‌نظیر را پیش چشمان شما به نمایش می‌کشاند. گیم پلی نیز همان عناصر موفق و کلاسیک پلتفرمر این سری را پیاده‌سازی کرده و مکانیک‌های جدید و تازه‌ای مانند ورود به ابعاد جدید زمان و مکان را به آن اضافه کرده است تا متفاوت‌ترین Ratchet & Clank را در سال 2021 به خورد طرفدارانش دهد.

بازی Returnal

9- Returnal

یکی دیگر از بازی‌های موفق و سرگرم‌کننده سال 2021، عنوان انحصاری Returnal بود که مانند Deathloop لوپ‌های زمانی تکرارشونده را سوژه اصلی خودش قرار داد. در مجموع می‌توان گفت صنعت بازی‌های ویدیویی در سال 2021 از سوژه زمان و تکرار شدن آن به خوبی استفاده کرد و دو عنوان خوب را در اختیار بازیکنان قرار داد. بازی Returnal سبکی علمی تخیلی داشته و در سیاره‌ای بیگانه و خطرناک جریان دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بازی جدای از لوپ زمانی، می‌توان به چالش‌برانگیز بودن و سخت بودنش اشاره کرد که بسیاری را در غیاب عنوان‌های سری Souls به سمت خود جلب کرد.

سید مسعود کاظمیبازی Returnal برای من جاه‌طلبانه‌ترین بازی سال 2021 بود. جرأت و ریسکی که استودیوی Housemarque به‌جان خرید تا یک عنوان AAA را در سبکی نه‌چندان محبوب بسازد؛ واقعاً تحسین برانگیز است. این بازی پتانسیل و زیبایی آن را داشت تا شخصی مثل من که علاقه‌ای به سبک روگ‌لایک ندارد را به‌خود جذب کند. این زیبایی فقط از نظر بصری نیست، بلکه داستان و گیم‌پلی بازی جذابیت و خلاقیت وصف‌ناپذیری دارد. شخصیت اصلی و نحوه‌ی شخصیت‌پردازی آن درس خوبی برای خلق یک شخصیت زن قوی به‌دور از شعارزدگی است. نویسندگان بازی سعی کرده‌اند در دام خلق یک حماسه نیافتند و داستان را تا جایی که امکان دارد شخصیت‌محور پیش ببرند. پس از عرضه‌ی بازی Hades در سال گذشته و بازی فوق‌العاده ریترنال، امید بازگشت سبک روگ‌لایک بیشتر از قبل شده است. اگر در سال‌های آینده شاهد عرضه چندین عنوان روگ‌لایک بودید، به‌یاد داشته باشید که موفقیت Returnal نقش مهمی در آن داشته است. ارزش بازی Returnal زمانی بیشتر می‌شود که از ریسک پشت ساخت آن باخبر شوید. استودیوی Housemarque فقط یک شانس داشت تا بازی با چنین بودجه‌ای بسازد. شکست خوردن آن بازی به‌معنی پایان کار استودیوی Housemarque بود؛ اما این ترس مانع ساخت اثری خلاق و جذاب بنام Returnal نشد و باید تشکر کنیم از تک‌تک افرادی که این ریسک را قبول کردند.

سید مسعود کاظمی

تحریریه

بازی Far Cry 6

10- Far Cry 6

شاید از دیدن سری بازی‌های Far Cry با همین سبک و سیاق همیشگی خسته شده باشید اما بسیاری از طرفدارانش، از آن لذت می‌برند. شماره جدید سری یعنی بازی Far Cry 6 با تبلیغات گسترده، انتشار نسبتاً موفقی در سال 2021 داشت و توانست همان فرمول همیشگی را در اختیار هوادارانش قرار دهد. بسیاری از عدم وجود نوآوری بزرگ از بازی ایراد گرفتند اما Far Cry 6 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جدای از بازگشت به حال و هوای استوایی شماره سوم که یکی از محبوب‌ترین شماره‌ها نزد طرفداران است، الهام گرفتن از بازی‌هایی مانند Just Cause باعث شد تا این بازی نیز بتواند جایگاه ویژه‌اش را به دست آورد. همراه بودن حیوانات همراه جذابی مثل خروس‌جنگی، یک سگ بامزه و حتی تمساحی اهلی و خطرناک ویژگی‌های جدید بازی Far Cry 6 بود. علاوه بر این عناصر ساخت‌وساز و تنوع سلاح‌های دست‌ساز بازی بیشتر شده و  گرافیک خیره‌کننده‌اش هم، لذت بیشتری را به تجربه‌اش تزریق کرده است.

بازی Metroid Dread

11- Metroid Dread

سری بازی‌های Metroid از گذشته یکی از محبوب‌ترین عناوین آرکید و اکشن هستند و به‌قدری معروف شدند، که یک ژانر تلفیقی با نام Metroidvania با الهام از آن به وجود آمد. جدیدترین شماره این سری با نام Metroid Dread در سال 2021 توانست بار دیگر ماجراجویی‌های Samus را به خورد طرفدارانش دهد. این بازی عناصر کلاسیک سری را در خود رعایت کرده و همان گیم پلی دوبعدی و اکشن را با تلفیق عناصر پلتفرمر در آن شاهد هستید. بازی Metroid Dread به‌قدری نزد طرفداران محبوب بود که با تمامی حرف و حدیث‌هایش، توانست فروش خوبی داشته باشد و حتی برای عنوان بازی سال 2021 نیز نامزد شود.

بازی Forza Horizon 5

12- Forza Horizon 5

قطعاً بازی Forza Horizon 5 بهترین عنوان مسابقه‌ای و اتومبیل‌رانی سال 2021 است و تجربه‌ای بی‌نظیر، مهیج و سرگرم‌کننده را در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی قبل از انتشار بازی نیز مشخص بود که قرار است موفق ظاهر شود و انتظار مخاطبانش را برآورده کند. سری Forza همواره به دلیل تعادل خوبی که بین سبک شبیه‌ساز و آرکید اتومبیل‌رانی برقرار کرده، بدون رقیب مانده و Forza Horizon 5 نیز از این قاعده مستثنا نیست. مهم‌ترین ویژگی این بازی، گرافیک خارق‌العاده و واقع‌گرایانه‌اش است که استاندارد جدیدی را در صنعت بازی‌های ویدیوی تعریف کرد. نکته جالب‌تر این است که بازی با وجود این گرافیک سنگین و پیشرفته، بر روی اکثر سخت‌افزارها روان و بدون مشکل اجرا می‌شود که نشانی از موتور بهینه ساخت آن است.

profile_photo.jpg (300×300)در روزهای توام با شنیدن خبرهای تلخ و ناگوار تجربه‌ی رویارویی با یکی از مفرح‌ترین بازی‌های مسابقه‌ای، بنیان‌گذار پیدایش حالات درونی مثبت در قامت یک تصویر متحرک خواهد بود. فورتزا هورایزن 5 در نگاه‌اول آنقدر مجذوب‌کننده است که شما را سردرگم در یافتن حقایق پشت‌پرده تاکوهای لذیذ رها می‌کند. تصویرسازی هنرمندانه تیم پی‌جی‌جی کاری را با شما خواهد کرد که تنها چند ساعت پس از پرسه‌زدن در گواناخواتا آمیخته به نقش و نگار، شعار زنده‌باد مکسیکو را فریاد بزنید.

مبین نعمت‌اللهی

تحریریه

بازی Guardians of the Galaxy

13- Guardians of the Galaxy

هیچ‌کس انتظار موفقیت بازی Guardians of the Galaxy را در سال 2021 نداشت و علت آن هم، انتشار فاجعه‌بار و ناامیدکننده بازی Marvel’s Avengers از استودیو Square Enix بود؛ اما این بازی بر خلاف انتظار کاملاً نظرها را برگرداند و تجربه‌ای لذت‌بخش و بی‌نظیر را با حال و هوای دنیای ابرقهرمان‌های مارول به خورد مخاطبان داد. سال 2021 یکی از سال‌های درخشان برای عناوین تک‌نفره و داستانی بود که بازی Guardians of the Galaxy نیز یکی از همین عناوین است. گیم پلی سرگرم‌کننده این بازی که شما را دائم درگیر قابلیت‌های مختلف اعضای تیم می‌کند، سطح بالای طنز دیالوگ‌ها و کاراکترها در کنار گرافیک خیره‌کننده، از ویژگی‌های بارز این بازی هستند که تجربه‌اش را به‌شدت لذت‌بخش می‌کنند.

بازی Life is Strange: True Colors

14- Life is Strange: True Colors

اگر به بازی‌های داستان محور علاقه دارید، قطعاً سال 2021 را با بازی Life is Strange: True Colors سر کرده‌اید. این بازی که شماره جدیدی از سری محبوب Life is Strange است، توانست موفق ظاهر شود و روایتی تراژدی و جذاب از ارتباط بین انسان‌ها و همچنین احساسات آن‌ها را در اختیار مخاطبانش قرار دهد. ویژگی جدید این بازی، ارتباط دادن احساساتی مثل ترس، خشم، خوشحالی و غم با رنگ‌های مختلف بود که به‌نوعی قدرت فرابشری کاراکتر اصلی شما به‌حساب می‌آمد. این بازی یکی از بهترین روایت‌های داستانی را که به شکل شاخه‌ای با انتخاب‌های مختلف پیش می‌رفت، در سال 2021 به خورد بازیکنان داد.

استودیو سازنده مجموعه Life Is Strange با تلفیق احساسات و داستانی جذاب و هنری جهان رنگارنگ سومین اثر از خط داستانی اصلی این مجموعه یعنی True Colors را به ما ارائه داد. شهر دلربا با مناظری فراموش‌نشدنی و موسیقی‌هایی که شما را مانند یک گل آفتابگردان که جذب نور درخشان خورشید می‌شود، مجذوب خود می‌کنند تنها بخش کوچکی از زیبایی‌های این بازی هستند. با تجربه True Colors به این موضوع پی می‌بریم برای اینکه غرق در یک بازی شویم نیاز نیست که با داستانی مرموز یا جنایی مواجه باشیم؛ بلکه روایت زندگی یک دختر با داستان‌پردازی خارق‌العاده می‌تواند شما را تا چندین روز پس از همراهی الکس چن در ماجراجویی وی در فکر فرو ببرد. در طول بازی با انتخاب‌هایی مواجه می‌شوید و با تصمیم‌گیری خودتان داستان بازی را پیش می‌برید و روابط خود را با افراد شهر تقویت می‌کنید و متوجه داستان زندگی آنها می‌شوید. در کل، با ورود به شهر نه چندان رنگین Haven Springs و زندگی‌های پرتنش ساکنان آن، به کمک قدرت رنگارنگ الکس دنیای اطراف را سرشار از رنگ و جمال و زندگی ساکنان شهر را تغییر می‌دهید.

امیرحسین قاسمی

مترجم

بازی Hitman 3

15- Hitman 3

قطعاً بی‌انصافی بود اگر در این فهرست، نامی از آخرین ماجراجویی مأمور 47 به میان نمی‌آمد. سری Hitman همواره یکی از پرچم‌داران سبک مخفی‌کاری و اکشن بوده و طرفداران بی‌شماری دارد. طبق ادعای سازندگان، بازی Hitman 3 که در سال 2021 منتشر شد پایان مسیر مأمور47 بوده و اگر چنین باشد، پایانی باشکوه و بی‌نظیر بود. در بازی Hitman 3 باز هم به دنبال هدف‌های مهم و نابودی آن‌ها هستید و تمامی عناصر گیم پلی، همان سبک کلاسیک و اصیل را دارند. مهم‌ترین نکته این بازی جهش خوب گرافیکی‌اش بود که تجربه‌اش را برای طرفداران لذت‌بخش‌تر می‌کرد. اگر طرفدار سری Hitman هستید میدانید که برای اجرای یک مرحله این بازی تعداد بی‌شماری روش و نقشه وجود دارد و ارزش تکرار آن بسیار بالا است. Hitman 3 هم همین قاعده را دنبال کرده و تنها نکته منفی‌اش این است که آخرین شماره سری محسوب می‌شود.

ساغر رستمییه بازی با گرافیک خوب و سنازیوهای بامزه و اسم رمزهای عجیب و غریب! یکی از دلایلی که این بازی رو بینهایت جذاب میکنه اینه که فقط با پوشیدن لباس مبدل تو اکثر بخش‌ها میشه از دست دشمن‌ها مخفی موند و این بازی پازل‌ها و تله‌های واقعا جالبی داره که خیل منحصر بفردش میکنه. به علاوه با اینکه سری‌های یک و دو هم با اینکه خیلی جالب بودن، اما داستان سری سوم جداگونه روایت میشه و تا حد زیادی میشه بدون بازی کردن اون دو سری ازش لذت کافی رو برد. یکی از جذاب ترین نکته‌هایی که حتما باید بهش اشاره کرد اینه که برای انجام دادن ماموریت های مختلف راه‌های زیادی هست و برای همین اگه بازیو خیلی دوست داشته باشید میتونید گیم پلی کاملاً متفاوتی رو تجربه کنید و از اول مغزتون رو به چالش بکشید. در نهایت بنظرم Hitman 3 قطعاً ارزش اینو داره که واسش وقت صرف کنید و عاشقش بشید. این‌که این بازی با اینکه بنظر جز بازی های جدی امسال هست اما به به شدت خنده داره و می‌تونید تا هرچقدر که بخواید با پوشیدن لباسای مختلف و روش‌های متفاوت خوش بگذرونید و آدم بکشید!

ساغر رستمی

مترجم

به پایان فهرست بهترین بازی‌ های سال 2021 از نگاه پارسی گیم رسیدیم. این فهرست بر اساس نظرات اعضای تیم پارسی گیم رتبه‌بندی شده و ممکن است برخی بازی‌های مدنظر شما در آن حضور نداشته باشند. شما تا چه اندازه با این رتبه‌بندی موافق هستید؟ آیا عنوانی از قلم افتاده یا جایگاه برخی بازی‌ها باید متفاوت باشد؟ در بخش نظرات این موارد را با ما به اشتراک بگذارید.