بازسازی بازی‌های ویدیویی
سید مسعود کاظمی

بهترین بازی‌ هایی که دوست داریم بازسازی شوند

سید مسعود کاظمی 14 اسفند 1400 11 دیدگاه
7,965 بازدید

طی چند سال اخیر ریمستر و بازسازی دوباره بازی‌های قدیمی بسیار رایج شده که در بعضی از موارد مورد انتقاد شدید طرف‌داران قرار گرفته‌اند. در این میان بازسازی‌هایی بودند که طرف‌داران و منتقدین از آن راضی بودند و بازسازی آن عنوان را الزامی می‌دانستند. بنابر دلایل و مشکلات فنی، بازی‌های دهه هشتاد و نود میلادی از گرافیک فوق‌العاده و مکانیزم‌های پیچیده برخوردار نبودند؛ اما همچنان تجربه‌های بسیار جذاب و خاطره‌انگیزی را برای تک‌تک ما رقم زده‌اند. قبل از اینکه بهترین بازی‌های دوست داریم بازسازی شوند را مرور کنیم، لازم است توضیحی مختصر درباره ریمستر، ریمیک یا بازسازی و ری‌امجینیشن بدهیم.

تفاوت ریمستر، ریمیک، ریبوت و ری‌امجینیشن

بازی‍سازان بنا بر دلایل مختلفی سعی می‌کنند بعضی از عناوین قدیمی را زنده کنند. در اکثر مواقع این بازسازی‌ها دلیل اقتصادی دارد که استودیو با ریمستر یا بازسازی یک عنوان محبوب قدیمی تلاش می‌کند بودجه ساخت بازی‌های جدید را فراهم کند. با وجودی که ریمستر یا ریمیک بازی‌ها دردسر کمتری دارد، اما در بعضی از موارد، ساخت آن‌ها به‌اندازه خلق یک عنوان کاملاً زمان می‌برد. بسته به بازی و زمان عرضه‌ی آن، استودیو تصمیم می‌گیرد که بازی را ریمستر یا ریمیک کند. در مواردی نادر استودیو تصمیم می‌گیرد که بازی موردنظر را ری‌امجینیشن یا به‌صورت کلی ریبوت کند؛ اما تفاوت همه این بازسازی‌ها چیست؟

ریمستر کردن بازی‌ها نسبت به بقیه بازسازی‌ها نسبتاً دردسر کمتری دارد. ریمستر کردن بازی به این معنی است که بازی صرفاً از نظر بصری و گرافیک ارتقا خواهد یافت. به عبارتی، در محتوا و داستان بازی هیچ تغییری نخواهد آمد و صرفاً وضوح تصویر و جزئیات محیط و شخصیت‌ها بیشتر خواهد شد. در مواردی که گیم‌پلی بازی همچنان جذاب و قابل بازی باشد، استودیو تصمیم می‌گیرد فقط جلوه‌های بصری بازی را ارتقا ببخشد. بهترین نمونه ریمستر، بازی Shadow of the Colossus است برای کنسول پلی‌استیشن 2 منتشر شده بود و برای پلی‌استیشن 4 ریمستر شد.

ریمیک اصطلاح دیگری است که بازی‌سازان برای بازسازی عناوین قدیمی استفاده می‌کنند. برخلاف ریمستر، در ریمیک یا بازسازی یک عنوان، ایده و گیم‌پلی بازی حفظ شده و ساخت بازی از صفر شروع می‌شود. برخلاف ریمستر، در ریمیک بازی، بازی‌سازان باید مراحل، گیم‌پلی و شخصیت‌ها را دوباره با تکنولوژی مدرن طراحی کنند. بازی Mafia: Definitive Edition یک نمونه خوب از ریمیک است که گیم‌پلی و محیط بازی اصلی حفظ شده اما مکانیزم‌های مدرن جایگزین مکانیزم‌های قدیمی و گرافیک بازی به‌صورت کلی ارتقا یافته است.

برای بازسازیِ که استودیو سازنده تصمیم بگیرد داستانی متفاوت با شخصیت‌ها قدیمی یا متفاوت را در قالب یک سری قدیمی روایت کند، از اصطلاح ریبوت استفاده می‌کنند. به عبارتی دیگر، در ریبوت کردن یک مجموعه، احتمال تغییر یافتن همه چیز وجود دارد. نمونه‌ای طی چند سال اخیر شاهد آن بودیم، ریبوت مجموعه Modern Warfare از فرنچایز Call of Duty بود. به‌جز شخصیت کاپتان پرایس، دیگر هیچ شخصیتی از مجموعه اصلی در بازی حضور نداشت و داستان بازی نیز کاملاً مسیر متفاوتی را در پیش گرفته بود.

ری‌امجینیشن (Reimagination) یک نمونه دیگر از بازسازی است که به‌ندرت استودیوها سراغ آن می‌روند. این نوع بازسازی نه به‌اندازه بازسازی‌های دیگر شهرت دارد و نه محبوبیت. درصورتی‌که استودیو سازنده بخواهد یک عنوان قدیمی را بازسازی کند اما بعضی از مکانیزم‌های بازی را عوض کند و در داستان بازی تغییراتی ایجاد کند، به عبارتی آن را ری‌امجینیت کرده است. با وجودی که بازی رزیدنت اویل 2 با عنوان ریمیک منتشر شد؛ اما در واقع این بازی یک ری‌امجینیشن است. داستان و شخصیت‌های اصلی بازی حفظ شده است، اما دوربین بازی تغییریافته که باعث تغییر در مکانیزم‌های بازی نیز شده است. شخصیت‌های اصلی بازی نیز از نظر طراحی با نسخه اصلی متفاوت هستند اما نام و پس‌زمینه داستانی آن‌ها یکی است.

ریمستر بازی های ویدیویی

بازی‌های مناسب برای بازسازی

متناسب با ایده و زمان انتشار بازی‌های قبلی استودیو سازنده تصمیم می‌گیرد کدام نوع بازسازی باهدف استودیو مطابقت دارد. در این میان ریمستر بازی‌ها محبوبیت بیشتری دارد چون دردسر آن کمتر است. ری‌امجینیشن به دلیل ریزه‌کاری‌های نسبتاً زیاد بین سازنده‌های بازی محبوب نیست. در ادامه بازی‌های که دوست داریم ریمستر شوند یا مناسب بازسازی هستند را برایتان معرفی خواهیم کرد.

بازی Resident Evil 4

Resident Evil 4

بازی رزیدنت اویل 4 به اعتقاد بسیاری از منتقدین و گیمرها، بهترین بازی پلی‌استیشن 2 و نسل ششم است. بزرگ‌ترین تغییر این بازی دوربین آن بود که برخلاف نسخه‌های قبلی که از دوربین ایزومتریک استفاده می‌کرد، این بار از دوربین روی شانه یا Over the Shoulder استفاده کرد که حتی بازی‌های شوتر آن زمان نیز به‌ندرت از آن استفاده می‌کردند. هرچند در اوایل طرف‌داران این مجموعه از تغییرات به میان آمده خشنود نبودند اما پس از تجربه متوجه شدند که درواقع این تغییر، مجموعه رزیدنت اویل را از یک‌روند تکراری نجات داد و آن را تبدیل به یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاریخ کرد.

طی چند سال گذشته شاهد ریمیک نسخه‌های قبلی مجموعه رزیدنت اویل بودیم و احتمال بازسازی بازی Resident Evil 4 بنا بر محبوبیت آن بسیار بالا است. هرچند طرف‌داران سرسخت این بازی نسخه ریمیک مستقل آن را این اواخر منتشر کرده‌اند، اما نمی‌توان از آن به‌عنوان یک بازسازی رسمی یاد کرد. ازآنجایی‌که رزیدنت اویل 4 گیم‌پلی روان و مدرنی دارد، نیازی به ریمیک آن نیست و استودیو کپکام می‌تواند صرفاً آن را ریمستر کند.

داستان بازی Resident Evil 4 در مورد شخصی بنام لیون کندی است که برای پیداکردن دختر رئیس‌جمهور به قریه‌ای دورافتاده در اسپانیا می‌رود. ترس و بقا دو شاخصه اصلی سری رزیدنت اویل است که خوشبختانه در این بازی نیز دیده می‌شود. یکی دیگر از بخش‌های که همیشه مورد تمجید طرف‌داران قرار می‌گرفت، معماهای درون بازی است که به معنای واقعی چالش‌برانگیز هستند و تطابق بسیار خوبی با داستان بازی نیز دارد. ازآنجایی‌که کپکام تصمیم گرفته است بازی‌های قبلی این سری را ریمستر یا ریمیک کند، بازسازی Resident Evil 4 قطعاً گزینه مناسب و بعدی شرکت کپکام است.

بازی Psychonauts

Psychonauts

پس از اینکه ساخت بازی Grim Fandango استودیوی لوکاس آرت به‌پایان می‌رسد، تیم شیفر و بعضی دیگر از طراحان این بازی از این استودیو جدا می‌شوند و استودیو Double Fine را تأسیس می‌کنند. اولین بازی این استودیو یک اثر ماجراجویی سکو بازی یا همان پلتفرمر بنام Psychonauts بود که متأسفانه در زمان عرضه با استقبال آن‌چنانی مواجه نشد. رفته‌رفته این بازی تبدیل به یکی از آثار کالت در صنعت ویدئو گیم شد که بسیاری از بازی‌سازان با الهام از این اثر وارد دنیای ویدئو گیم شدند. اد فریس (Ed Fries) یکی از نایب رؤسای مایکروسافت بین سال‌های 1984 تا 2004 بود که با حمایت فراوان از استودیو تازه‌تأسیس Double Fine و پروژه‌ی عجیب‌وغریب آن‌ها، توانست زمینه خلق این اثر فوق‌العاده را فراهم کند.

داستان بازی سایکوناتس در مورد یک پسر آکروبات‌باز جوان به‌نام رَز (Raz) است که برای فراگرفتن قدرت‌های ذهنی، دزدکی به اردوگاه سایکوناتس‌ها می‌رود. با مرور زمان و اشتراک در تمرین‌های مختلف قابلیت‌های رَز بیشتر می‌شود که هرکدام آن‌ها برای مبارزه و پیشروی در بازی الزامی هستند. هدف اصلی شما در این بازی رفتن در ذهن افراد مختلف و کمک‌کردن به آن‌ها است. هر شخصیت ترس و ناراحتی خاص خود را دارد که باید آن‌ها را از بین ببرید. این قابلیت به نویسنده بازی این اجازه را می‌دهد تا شخصیت‌های به‌یادماندنی و عمیقی را طراحی کنند. ازآنجایی‌که تم بازی با روان و سلامت روانی انسان‌ها سروکار دارد، زمینه مناسب برای خلق دنیای عجیب و سورئال به‌صورت خودکار فراهم می‌شود که طراحان سایکوناتس از این موضوع به بهترین شکل بهره برده‌اند.

سال گذشته نسخه دوم یعنی بازی Psychonauts 2 که احتمالاً نسخه نهایی این سری نیز باشد، برای کنسول‌های ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس|اس، پلی‌استیشن 4 و PC منتشر شد. تیم شیفر بار دیگر نشان داد که هنوز خلاقیت او ته نکشیده است و همچنان می‌تواند بازی‌های دیوانه‌وار و مراحلی که هوش از سرتان ببرد را خلق کند. حالا که استودیو دابل فاین جز استودیوهای ایکس‌باکس محسوب می‌شود، امیدواریم نسخه اول سری سایکوناتس در آینده نزدیک ریمستر یا ریمیک شود. خیلی از طرف‌داران پس از تجربه نسخه دوم بازی سایکوناتس قصد داشتند نسخه اول این بازی را نیز تجربه کنند اما به دلیل قدیمی بودن مکانیزم‌های گیم‌پلی و گرافیک بازی منصرف شدند؛ به همین دلیل بازسازی سایکوناتس می‌تواند گزینه مناسبی برای بازسازی باشد.

بازی Metal Gear Solid

Metal Gear Solid

هیدئو کوجیما با خلق سری متال گیر ژانر مخفی‌کاری را بین گیمرها و بازی‌سازان محبوب ساخت. هرچند اولین نسخه این سری Metal Gear نام دارد اما شروع محبوبیت و عظمت این سری با بازی Metal Gear Solid بود که در سال 1998 برای کنسول پلی‌استیشن 1 منتشر شد. به‌مرورزمان، هیدئو کوجیما داستان مجموعه متال گیر را گسترش داد که در نتیجه آن طرفداران سرسخت زیادی پیدا کرد. هرچند آخرین بازی این سری Metal Gear Survival محسوب می‌شود؛ اما طرف‌داران قدیمی این مجموعه ترجیح می‌دهند بازی Metal Gear Solid V: Phantom Pain را به‌عنوان آخرین بازی این سری بشناسند.

داستان بازی در دنیایی جریان دارد که جنگ سرد تا دهه نود میلادی ادامه داشته است. در این دوره گروه‌های سری مختلفی روی اسلحه‌های پیشرفته و عظیمی کار می‌کردند که هرکدام آن‌ها قدرت تخریب یک کشور را دارد. پس از اینکه یک گروه شبه‌نظامی بنام FOXHOUND به نیروگاه هسته‌ای در آلاسکا دسترسی پیدا می‌کند، از دولت آمریکا مبلغ 1 میلیارد دلار درخواست می‌کنند و در صورتی که این مبلغ را تا 24 ساعت آینده پرداخت نکنند، آن‌ها Metal Gear REX که مجهز به کلاهک هسته‌ای هست را فعال می‌کنند. شما کنترل شخصیت سالید اسنیک را برعهده دارید که باید به‌صورت مخفی وارد این نیروگاه شوید و از اتفاق افتادن این فاجعه جلوگیری کنید.

با وجود اینکه بازی Metal Gear Solid یک بازی سه‌بعدی است؛ اما در بسیاری از لحظات از دوربین ثابت مشابه به متال گیر استفاده می‌کند. در مقایسه با نسخه‌های مدرن‌تر این مجموعه، بازی Metal Gear Solid نیاز به تغییرات نسبتاً اساسی دارد. این بازی گیم‌پلی فوق‌العاده و بی‌نقصی دارد، اما تغییرات اساسی نسخه‌های جدید این مجموعه باعث شده که گیم‌پلی بازی MGS نسبتاً قدیمی به نظر برسد. ازآنجایی‌که آی‌پی سری متال گیر متعلق به شرکت کونامی است، بازسازی این مجموعه تحت‌نظر هیدئو کوجیما تقریباً امری محال محسوب می‌شود.

بازی Silent Hill 2

Silent Hill 2

مجموعه سایلنت هیل برای رقابت با سری محبوب رزیدنت اویل به دنیا آمد اما مسیر و جهت کاملاً متفاوتی را طی کرد. سری رزیدنت اویل در ژانر ترسناک و بقا ساخته شده بود اما سری سایلنت هیل تمرکز اصلی خود را روی ترس روان‌شناختی گذاشت. نسخه اول این سری ایده‌های بسیار جذابی داشت اما نسخه دوم این مجموعه به‌عنوان یکی از بهترین و ترسناک‌ترین بازی‌های تاریخ محسوب می‌شود.

داستان بازی در مورد شخصی بنام جیمز سندرلند است که نامه‌ای از طرف همسر فوت‌شده او، مری دریافت می‌کند که از او می‌خواهد به منطقه سایلنت هیوون برود. در طول بازی جیمز با موجودات و دشمنان عجیب‌وغریبی برخورد می‌کند که مشهورترین آن‌ها، کله هرمی یا Pyramid Head است. با پیشروی در بازی متوجه خواهید شد که بسیاری از دشمنان و هیولاهایی که در طول بازی دیده‌اید، ساخته‌وپرداخته ذهن جیمز است. سازنده‌های سایلنت هیل 2 برای واقع‌گرایانه بودن اتفاقات درونی و حوادث پیرامون جیمز به مطالعات زیگموند فروید و کارل یونگ روی ناخودآگاه انسان مراجعه کردند.

داستان بازی سایلنت هیل 2 با الهام از شاهکار ادبی فیودور داستایوفسکی، جنایات و مکافات خلق شده است. شخصیت اصلی این داستان، راسکولنیکوف نیز با درگیری‌های ذهنی مشابه با جیمز درگیر است. سال‌ها بعد، فروید پس از تحقیقات گسترده روی روان و ضمیر ناخودآگاه انسان، به این موضوع اشاره کرد که قبل از او، داستایوفسکی به بهترین شکل ممکن این تحقیقات را در قالب رمان جنایات و مکافات نشان داده است. برای خلق دنیای رازآلود و ترسناک سایلنت هیل 2، کارگردان بازی، ماساشی سوبایوما از آثار دیوید لینچ، دیوید کراننبرگ، دیوید فینچر و آلفرد هیچکاک الهام گرفته است.

بازی Silent Hill 2 در سال 2001 منتشر شده و طبیعی است که گرافیک و گیم‌پلی بازی در مقایسه با آثار مدرن‌تر، قدیمی و نه‌چندان جذاب به نظر برسد. از طرف دیگر بازی سایلنت هیل 2 یکی از ترسناک‌ترین و قوی‌ترین داستان‌ها را بین بازی‌های ویدئویی دارد اما مکانیزم‌های قدیمی آن باعث می‌شود تا گیمرهای جدید هیچ‌وقت سراغ آن‌ها نروند. هرچند قرار بود هیدئو کوجیما با همکاری کونامی این سری را ریبوت کند اما پس از حوادث پیش‌آمده پروژه PT نیز کنسل شد. بازسازی این مجموعه و به‌خصوص نسخه دوم از دو جهت می‌تواند گزینه مناسبی برای بازسازی باشد. در قدم اول این بازسازی می‌تواند کمی از نفرت طرف‌داران مقابل کونامی بکاهد و از طرف دیگر می‌تواند مسیر رستگاری کونامی پس از فاجعه‌های چند سال اخیر را باز کند.

بازی Legacy of Kain Soul Reaver

Legacy of Kain: Soul Reaver

عنوان Soul Reaver دومین نسخه از مجموعه Legacy of Kain است که شهرت بیشتری نسبت به نسخه‌های دیگر این مجموعه اکشن ماجراجویی دارد. این بازی فوق‌العاده توسط استودیو Crystal Dynamics ساخته و توسط شرکت Eidos Interactive در سال 1999 برای رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن و در سال 2000 برای کنسول Dreamcast منتشر شد. این بازی با نظر مثبت منتقدین و طرف‌داران مواجه شد که ساخت نسخه‌های بعدی آن را تضمین می‌کرد؛ اما هیچ‌کدام آن‌ها نتوانستند به جذابیت Soul Reaver برسند.

داستان این بازی توسط امی هنیگ نوشته شده که بیشتر با سه قسمت اول مجموعه آنچارتد شناخته می‌شود. این بازی در دنیای تخیلی Nosgoth جریان دارد که سلامت و زنده ماندن این دنیا به‌خاطر نه ستون Nosgoth است که هرکدام به شکل یک فرشته نگهبان در دنیا نمایش داده می‌شوند. در نسخه اول این مجموعه Kain هشت فرشته نگهبان را از بین می‌برد اما زمانی که متوجه می‌شود نهمین فرشته خود او است، تصمیم می‌گیرد یک ارتش بزرگ که شامل خون‌آشام‌ها می‌شود را درست کند تا خود او بر Nosgoth حکمروایی کند. در بازی Soul Reaver شما نقش یک فرمانده رانده شده‌ی‌ Kain، بنام Raziel را کنترل می‌کنید که قصد دارد از کین انتقام بگیرد.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازی Soul Reaver قابلیت سفر کردن بین حالت عادی محیط و جوهره اصلی محیط است که در حالت دوم می‌توانید بعضی از آیتم‌ها و نکاتی که در حالت عادی قابل دید نیستند را مشاهده کنید. برای حل کردن بسیاری از معماهای محیطی بازی نیازمند این قابلیت ویژه رازیل خواهید بود. در بازی دشمنان مختلفی سد راه شما خواهند شد که باید شمشیری که رازیل در دست دارد آن‌ها را از بین ببرید. مبارزات بازی در سبک هک اند سلش طراحی شده است که به بازیکنان این اجازه را می‌دهد تا حرکات ترکیبی از قبل تعیین شده یا منحصربه‌فرد خودشان را اجرا کنند.

بازی Soul Reaver و نسخه قبلی آن جز محدود بازی‌هایی است که دنیای منحصربه‌فرد خود با افسانه و قوانین متافیزیکی خود را دارد. ریمیک این بازی و مدرن‌سازی مکانیزم‌های مبارزه و سکو بازی Soul Reaver قطعاً می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده را رقم بزند. احتمال ریبوت شدن این سری نیز وجود دارد اما حفظ داستان و افسانه‌های اصلی این سری قطعاً خبر خوش‌تری برای طرف‌داران قدیمی این سری خواهد بود.

بازی Fallout New Vegas

Fallout: New Vegas

مجموعه فالوت با نسخه Fallout 3 بین مردم محبوب شد و رفته‌رفته طرف‌داران سرسخت خود را پیدا کرد. برخلاف نسخه‌های اولیه مجموعه فالوت که از دوربین ایزومتریک استفاده می‌کرد، در Fallout 3 از دوربین اول‌شخص و سوم‌شخص استفاده شد که تأثیر بسیاری روی شناخته شدن این مجموعه گذاشت. پس از انتشار این بازی، استودیو Obsidian که بین طرف‌داران نقش‌آفرینی بسیار محبوب بود، مسئولیت نسخه فرعی New Vegas را برعهده گرفت که برای طرف‌داران سری فالوت، تبدیل به بهترین نسخه این مجموعه شد.

بازی Fallout: New Vegas همانند نسخه‌های قبلی این سری در دنیای آخرالزمانی جریان داشت که برخلاف نسخه‌های قبلی و بعدی این سری، از فضای وسترن نیز بهره برده بود. این بازی در مناطق حومه آریزونا و نوادا جریان دارد که پس از جنگ اتمی به خرابه مبدل شده است. تنها شهر بزرگ و نسبتاً سالم این بازی New Vegas نام دارد که درواقع همان لاس‌وگاس است. شخصیت اصلی بازی مأموریت انتقال یک بسته به شهر نیو وگاس را دارد اما قبل از رسیدن به نیو وگاس افراد مسلح بسته را از او می‌دزدند و او را خاک می‌کنند.

استودیو آبسیدین هسته بازی فالوت 3 را کاملاً حفظ کرد اما بعضی از مکانیزم‌های بازی که نسبتاً قدیمی بودند یا مشکل داشتند را تغییر داد تا بازیکن تجربه نسبتاً بهتری داشته باشد. چیزی که نسخه نیو وگاس را نسبت به بقیه نسخه‌های این سری متفاوت می‌سازد مراحل پیچیده و آزادی عمل فراوان در نحوه پیشبرد آن‌ها است. برای تک‌تک کوئست‌ها چندین راه تمام کردن در نظر گرفته شده که هرکدام بازیکن را در مسیر متفاوتی قرار می‌دهد. از طرف دیگر بازی از سیستمی مشابه با کارما نیز استفاده می‌کند تا عواقب تمام دیالوگ‌هایی که انتخاب کردید یا کارهایی که انجام داده‌اید را به‌صورت دقیق در بازی پیاده‌سازی کند.

بزرگ‌ترین مانع سر راه تجربه‌کردن این بازی توسط گیمرها نسبتاً جوان، گیم‌پلی و مکانیزم‌های قدیمی آن است که تاریخ مصرف آن‌ها تقریباً گذشته است. حالا که هم استودیو بتسدا و هم آبسیدین جز استودیوهای مایکروسافت محسوب می‌شود، بازسازی این اثر و حتی ساخت نسخه دوم آن، می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای مایکروسافت باشد. بتسدا با بازی فالوت 4 و آبسیدین با بازی فوق‌العاده The Outer Worlds نشان داده‌اند که توانایی بسیاری در ساخت بازی اکشن نقش‌آفرینی دارند و امیدواریم نسخه ریمستر یا ریمیک بازی Fallout: New Vegas نیز در آینده معرفی شود.

بازی Need for Speed Underground

Need for Speed Underground

قبل از اینکه مجموعه Need for Speed به چنین حال و روزی بیفتد، یکه‌تاز ژانر ریسینگ بود. بسیاری از ما با عنوان فوق‌العاده Underground و نسخه دوم آن عاشق این سری ریسینگ بی‌نظیر شدیم. طی چند سال اخیر، شرکت EA تلاش کرد با عناوین Heat و Payback این مجموعه را دوباره زنده کند اما هیچ‌کدام آن‌ها حتی در حد یک عنوان ریسینگ خوب ظاهر نشد؛ بازگرداندن این مجموعه به روزهای باشکوهش بماند.

بازی Underground اولین نسخه سری نید فور اسپید بود که اجازه شخصی‌سازی کامل ماشین را برای بازیکن فراهم می‌کرد. این موضوع باعث دوچندان شدن محبوبیت این سری شد که در نسخه‌های بعدی این سری مثل Most Wanted به اوجش رسید. این بازی در سال 2003 برای کنسول‌های پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس، گیم‌کیوب و PC منتشر شد. با برنده‌شدن مسابقات بیشتر، شانس ظاهرشدن روی جلد مجله‌های ماشین را خواهید پیدا کرد که در نتیجه آن، قطعات جدید و قوی‌تری برای ماشین شما در دسترس قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه مکانیزم‌های بازی NFS: Underground به‌قدری ظریف و خوب هستند که یک ریمستر ساده نیز کافی است؛ اما ظهور مجموعه ریسینگ مایکروسافت، فورتزا هورایزن کار را برای EA سخت‌تر ساخته است. اگر EA قصد دارد این مجموعه محبوب را دوباره به روزهای اوجش بازگرداند گزینه مناسب بازسازی کامل بازی Need for Speed: Underground است تا هم این مجموعه را زنده کرده باشد و هم طرف‌داران قدیمی را دوباره به این سری ریسینگ قدیمی امیدوار کند.

بازی The Elder Scrolls Oblivion

The Elder Scrolls IV: Oblivion

مجموعه الدر اسکرولز یکی دیگر از مجموعه بازی‌های بتسدا است که بیشتر با آخرین عنوان این سری، Skyrim شناخته می‌شود و بین گیمرها محبوب شد. محبوبیت بی حدومرز بازی Skyrim باعث شده است که نسخه چهارم این سری، Oblivion خیلی زود از یاد و خاطر گیمرها برود. بسیاری از ایده‌های جذاب و فوق‌العاده‌ی بازی اسکایریم برای اولین‌بار در بازی Oblivion مورداستفاده قرار گرفته بود و در زمان عرضه با نظر مثبت منتقدین و بازیکنان مواجه شد.

بازی TES IV: Oblivion در دوره سوم یا Third Era جریان دارد اما داستان و حوادث بازی ارتباطی با نسخه قبلی این سری، Morrowind ندارد. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که شخصیت اصلی در زندان است و همزمان تعدادی قاتل حرفه‌ای تلاش می‌کنند پادشاه و پسران او را از بین ببرند. پس از اینکه سه پسر شاه اوریل سپتیم سوم کشته می‌شود، پادشاه و محافظین ارشد او به سلول شما می‌آیند و می‌گویند که راه مخفی این قلعه از طریق این سلول است. پادشاه شخصیت اصلی را عفو می‌کند و همراه او وارد کانال‌های فاضلاب شهر می‌شود اما قاتلین از راه می‌رسند که در نتیجه‌ی آن شاه اوریل سوم به شما گردنبندی را می‌دهد و تقاضا می‌کند که آن را تحویل شخصی بنام Jauffre بدهد.

همانند تمامی بازی‌های نقش‌آفرینی، شما قادر هستید شخصیت خودتان را اول بازی طراحی کنید. در بازی نژادهای مختلفی وجود دارد که هر کدام آن‌ها ویژگی‌های خاص و انحصاری خود را دارند. پس از تمام کردن بخش اولیه بازی، قادر هستید آزادانه تمام نقاط نقشه را جستجو کنید، مراحل اصلی و فرعی را تکمیل کنید یا با از بین بردن دشمنانی که به‌صورت تصادفی ظاهر می‌شوند شخصیت‌تان را ارتقا بدهید. در مبارزات می‌توانید از اسلحه‌های سرد مختلف مثل شمشیر کوتاه، شمشیر بلند، گرز یا جادو‌های مختلف مثل سردی، آتش و کنترل کردن ذهن استفاده کنید. این امکان نیز وجود دارد که ترکیبی از هردوی آن‌ها را استفاده کنید یا صرفاً از یکی آن‌ها بهره ببرید.

با پیشروی در بازی و ارتقا دادن سطح آواتارتان وردهای جدید و قوی‌تر، اسلحه‌های تیز و قدرتمندتر در دسترس قرار خواهد گرفت که امکان رفتن به مکان‌هایی که قبلاً قادر نبودید آنجا بروید را فراهم می‌کند. با وجود تمام این نکات، بتسدا ترجیح داده است نسخه‌های مختلف از بازی Skyrim را هر چند سال یک‌بار منتشر کند. بازی TES IV: Oblivion با دنیای غنی و گیم‌پلی جذاب بازی مناسبی برای بازسازی محسوب می‌شود که امیدواریم بتسدا در سال‌های آینده نسخه‌ی ریمیک آن را معرفی کند.

بازی Bully

Bully

بازی Bully همانند تمام بازی‌های دیگر شرکت راکستار، یکی از جنجالی‌ترین و جذاب‌ترین عناوین آن شرکت است. این بازی در سال 2006 برای کنسول پلی‌استیشن 2 و در سال 2008 برای کنسول ایکس‌باکس 360 و PC منتشر شد. هرچند راکستار نسخه بهبودیافته این بازی را برای iOS و اندروید منتشر کرد، اما آن نسخه ریمستر کامل و جامعی محسوب نمی‌شود. طی این سال‌ها شایعات زیادی مبنی بر ساخت و کنسل شدن نسخه دوم این بازی به گوش می‌رسید اما راکستار روند ساخت و کنسل شدن بازی را نه تأیید و نه رد کرد.

داستان بازی در مورد نوجوانی قانون‌شکن بنام جیمی است که پس از اخراج شدن از چندین مدرسه، مادر او تصمیم می‌گیرد او را به مدرسه شبانه‌روزی Bullworth بفرستد. چندی نمی‌گذرد که جیمی شروع به کتک زدن بقیه دانش‌آموزان، خراب کردن لوازم مدرسه و حتی تشکیل گروهک‌های مختلف می‌پردازد. از آنجایی داستان و حوادث بازی پیرامون شخصیت‌های زیر سن قانونی می‌چرخد، راکستار ترجیح داد مشکلات و ناقص بودن سیستم تدریسی و وضعیت بد دانش‌آموزان را با زبان کنایه نشان بدهد تا دردسر بزرگی برای شرکت ایجاد نشود.

بازی Bully شامل 6 فصل است که با شروع شدن هر فصل، بخش جدیدی از نقشه‌ی نسبتاً بزرگ بازی در دسترس قرار می‌گیرد. در این بازی می‌توانید از اسلحه‌های اسباب‌بازی مختلفی استفاده کنید یا به روش قدیمی مشت و لگد، قضیه را حل‌وفصل کنید. با پیشروی در بازی دوستان و دشمنان جدید پیدا خواهید کرد که هرکدام مشخصه‌های خاص خود را دارند. در بازی مراحل اصلی و فرعی وجود دارد که پس از به‌پایان رساندن آن‌ها مقداری پول به دست خواهید آورد. با این پول می‌توانید لباس جدید، دوچرخه سریع‌تر یا لوازم جانبی دیگر مثل گل یا شکلات خریداری کنید.

بازی Bully یکی از بهترین ایده‌های ممکن را دارد و بازی‌های بسیار کمی سراغ تجربه زندگی دانش‌آموزی رفته‌اند. از طرف دیگر طرف‌داران قدیمی این سری دوست دارند این بازی را با گرافیکی بهتر تجربه کنند. بازسازی بازی Bully گزینه بسیار مناسبی برای راکستار است تا زمینه را برای معرفی نسخه جدید این سری (اگر چنین چیزی در کار باشد) فراهم کند. امیدواریم راکستار این بازی فوق‌العاده و جذاب را فراموش نکرده باشد.

بازی Max Payne

Max Payne

دومین ساخته استودیو فنلاندی Remedy یک اثر نئو-نوآر تاریک است که در شب‌های سرد نیویورک داستان یک پلیس بخت‌برگشته را روایت می‌کند. استودیو رمدی تلاش بسیاری کرد تا اثری را خلق کند که قادر به رقابت با عناوین بزرگ و جهانی را داشته باشد. خوشبختانه طراحی خلاقانه بازی در کنار نویسندگی عالی سم لیک، باعث شد که بازی مکس پین به عنوان یکی از بهترین بازی‌های سال 2001 شناخته شود.

داستان بازی در مورد پلیسی بنام مکس پین است که پس از کشته‌شدن همسر و دختر او توسط چند قاتل که از مواد مخدر Valkyr استفاده می‌کردند، سعی می‌کند به‌تنهایی مانع تولید و عرضه این مواد شود و در نهایت انتقام همسر و دختر نوزادش را بگیرد. داستان بازی توسط پنل‌های کمیک بوکی روایت می‌شود که در آن زمان برای استودیو کوچک رمدی به‌صرفه‌‌تر بود. پس از عرضه بازی، این سبک روایی تبدیل به موتیف و امضای مکس پین شد که آن را از بقیه شوترهای هم دورانش جدا می‌کرد.

نویسنده این بازی، سم لیک علاقه بسیاری به آثار نوآر دهه چهل و پنجاه میلادی، به‌خصوص فیلم‌های هامفری بوگارت داشت. از طرف دیگر اکشن و مبارزات آهسته فیلم‌های جنایی جان وو نیز او را تحت‌تأثیر قرار داده بود که در نهایت هر دوی این مؤلفه‌ها هسته اصلی بازی مکس پین را تشکلی دادند. بازی مکس پین پر است از دیالوگ‌های تیز و برنده مکس که حس درد و ناامیدی خاصی در آن‌ها دیده می‌شود. با وجودی که مکس آمادگی فیزیکی فوق‌العاده‌ای دارد اما وقتی شروع به حرف‌زدن می‌کند انگار یک شخص سرخورده، پیر و دنیا دیده در حال صحبت‌کردن است؛ لحنی جدی و خاص که یادآور هامفری بوگارت است.

پس از انتشار نسخه دوم مجموعه مکس پین، حقوق این IP در دست راکستار افتاد که در سال 2012 برای آخرین بار این پلیس شوربخت را دیدیم. تجربه‌کردن نسخه اول این سری که در کوچه پس‌کوچه‌های تاریک و سرد نیویورک جریان داشت، با گرافیک مدرن و مکانیزم‌های فوق‌العاده که در بازی مکس پین 3 شاهد آن بودیم واقعاً هیجان‌انگیز است. بازی Max Payne قطعاً گزینه مناسبی برای بازسازی مجدد است تا گیمرهای قدیمی بار دیگر در دنیای تاریک و سرد مکس پین قدم بزنند و گیمرهای جدیدتر نیز شانس تجربه این اثر فوق‌العاده را به دست بیاورند.

قطعاً بازی‌های قدیمی بسیاری هستند که ارزش ریمیک و ریمستر شدن را دارند. متأسفانه در سال‌های اخیر استودیوها ترجیح می‌دهند بازی‌های نسبتاً مدرن مثل The Last of Us یا Spider-Man را ریمستر کنند. درهرصورت امیدواریم در آینده نزیک یا دور شاهد بازسازی مجدد بعضی از این آثار فوق‌العاده باشیم. در بخش کامنت‌ها از بازی‌های قدیمی که دوست دارید بازسازی شوند برایمان بنویسید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

ریمستر چیست؟

ریمستر به ارتقای گرافیکی و بصری یک بازی قبلاً ساخته شده، گفته می‌شود.

۱
فرق ریمیک و ریمستر چیست؟

در ریمستر صرفاً بازی از نظر بصری و گرافیکی ارتقا پیدا می‌کند؛ اما در ریمیک بازی کاملاً از صفر ساخته می‌شود.

۲
آیا آپدیت نسل نهمی بازی GTA V ریمستر محسوب می‌شود؟

بله، از آنجایی که در اصل بازی تغییری ایجاد نمی‌شود و صرفاً بازی از نظر بصری ارتقا پیدا می‌کند، این آپدیت جکم یک ریمستر را برای بازی GTA V دارد.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 11 دیدگاه
  • Avatar

    Mahdiar

    مهمان

    کاش عناوینی که دارن فراموش میشن هم دوباره تو چشم بیان مث دوتا بازی خاطره انگیز gta:vice city storise و gta:Liberty city storise جز بازی‌های محبوب پلی استیشن 2 که واقعا جای ریمیک دارن و جان دوباره ای بهشون داده میشه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    اسماعیل

    مهمان

    کاش نسخه 2 و 3 اونیموشا که بازیهای فوق العاده ای بود بودن بخصوص اونیموشا 2 ریمیک میشدن
    کاش ای کاش…

    پاسخ دهید
  • Avatar

    گیمر خسته از بی پولی

    مهمان

    ای کاش ردد ردمپشن ۱ هم ریجستر شه به علاوه اساسین کرید ۱ و ۲ و بلک فلگ

    پاسخ دهید
  • Avatar

    امیر

    مهمان

    کاش Need for speed most wanted رو هم میزاشتین??

    پاسخ دهید
  • Avatar

    علیرضا

    مهمان

    آقا بنظرم ماست وانتد و شائولین مونکس خیلی عالی بودن حیفه اینا بازسازی نشم

    پاسخ دهید
  • Avatar

    پدرت

    مهمان

    خدای جنگ ۱ چرا نبود

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مجتبی

    مهمان

    سلام خدای جنگ یک و دو چی؟

    پاسخ دهید
    • سید مسعود کاظمی

      سید مسعود کاظمی در پاسخ به مجتبی

      نویسنده

      نسخه HD Edition این دو بازی که برای پلی‌استیشن 3 منتشر شده بود، ریمستر محسوب میشه.

  • Avatar

    Mahdi

    مهمان

    ایکاش Punisher هم اضافه میکردین…

    پاسخ دهید
  • Avatar

    پیمان

    مهمان

    سری بازی های تامب رایدر هم بازسازی میشد خیلی خوب میشد

    پاسخ دهید
    • Avatar

      shayan در پاسخ به پیمان

      مهمان

      اون ک کلا ریبوت شد عرضه هم شد