بازی‌‌های ترسناک علاوه بر اینکه مخاطبان خاص و وفاداری در میان گیمران دارند، می‌توانند از لحاظ القای حس ترس و وحشت، از بسیاری از فیلم‌ها و کتاب‌های ترسناک تأثیرگذارتر باشند. اگر به دنبال بازی‌هایی هستید که علاوه بر ترس‌های لحظه‌ای، تا مدت‌ها با شما همراه باشند در ادامه می‌پردازیم به برترین بازی های ترسناک روان شناختی که خواب را از چشمانتان خواهند گرفت.

ژانر وحشت به خودی خود، موفق شده تا در قالب صنایع سرگرمی بسیاری مانند ادبیات، سینما، سریال و البته بازی‌های ویدیویی، طرفداران و محبوبیت فراوانی طی دهه‌های اخیر برای خود دست و پا کند. از سراسر دنیا، افراد زیادی وجود دارند که یک بازی ترسناک و مورمور کننده را به هر ژانر و سبک دیگری ترجیح می‌دهند.

ژانر وحشت دارای زیرمجموعه‌ها و استایل‌های مختلفی است که همه آن‌ها شاید برای تک تک طرفداران وحشت مورد پذیرش قرار نگیرد؛ با این حال یک زیر مجموعه وجود دارد که با گذر زمان ثابت شده علاوه بر طرفداران وحشت، می‌تواند محبوب کسانی که زیاد به ژانر ترس علاقه ندارند نیز باشد. ترسناک روان شناختی به گونه‌ای از وحشت خاص گفته می‌شد که به جای تمرکز بر روی ترس‌های لحظه‌ای و یا خون و خشونت بالا، بر روی روان افراد و تاریک‌ترین خاطراتشان هدف گیری کرده و قرار است تاثیرش تا مدت‌ها با شما باقی بماند.

برترین بازی های ترسناک

اتمسفرهای ناخوشایند و نگران کننده از نکات کلیدی یک اثر روان شناختی باکیفیت است. سبک ترسناک روان شناختی در بازی‌های ویدیویی در اواخر دهه 90 میلادی و آغاز مسیر قدرتمند نسل پنجم کنسول‌های خانگی، با عرضه عناوینی مانند Silent Hill توانست انفجار بزرگی را در میان طرفداران ژانر وحشت به وجود بیاورد. المانی که برترین بازی های ترسناک روان شناختی همواره به آن‌ها پایبند هستند، القای شک و ترس از اتفاقاتی است که ممکن است برای بازیکن رخ دهد. در این مقاله می‌پردازیم به برترین بازی‌ های ترسناک روان شناختی و دلایلی که چرا نباید تجربه آن‌ها را از دست بدهید.

سایلنت هیل

1 – Silent Hill

همه چیز از Silent Hill شروع می‌شود؛ عنوانی که توانست با عرضه موفقیت آمیزش در سال 1999 بر روی کنسول پلی استیشن، نه تنها مخاطبان شرقی که بازی برایشان ساخته شده بود، بلکه تمام گیمران غربی و سایر نقاط دنیا را نیز محصور جلوه‌ها و فضایی که به تصویر کشیده، کند. اولین نسخه از سری Silent Hill تجربه‌ای را برایتان رغم میزند که تا به امروز و بیش از بیست سال از عرضه‌اش، هیچ بازی دیگری (چه در درون سری و چه خارج از آن) نتوانسته آن را بازسازی کند. تمام المان‌های یک بازی ترسناک خوب و استاندارد در این اثر ترسناک حضور دارند، ولی مهم‌ترین این المان‌ها شهر مخوف و متروکه سایلنت هیل است.

اگر حتی کمی با آثار ژانر ترسناک روان شناختی آشنا باشید، می‌دانید که یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌هایشان، شهری است که یا کاملاً خالی از سکنه بوده و یا دارای شهروندهای مرموز و غیر عادی است. شهر Silent Hill که در این بازی برای اولین بار به تصویر کشیده می‌شود، پر است از حس تعلیق، هیولاهای ترسناک و سلاح‌هایی که با آن‌ها باید از خود محافظت کنید. هدف اصلی، گشتن به دنبال دختر گمشده‌تان در این شهر مرموز است. تجربه Silent Hill می‌تواند بهترین ورود به دروازه‌های این ژانر باشد.

برترین بازی‌ های ترسناک روان شناختی

2 – F.E.A.R

بازی F.E.A.R (و دو دنباله آن) شبیه به هیچ یک از دیگر بازی های ترسناک روان شناختی این لیست نیستند. این سری دارای المان‌های اکشن و تیراندازی اول شخص هستند و کلی ویژگی گیم پلی نظامی پیچیده در طراحی آن‌ها استفاده شده است. با این وجود فکر نکنید که F.E.A.R تنها یک بازی کشت و کشتار و بدون داشتن ویژگی‌های وحشت فوق العاده است. در میان نبردهای بسیار دشواری که باید در مقابل دشمنان انسانی F.E.A.R انجام دهید، به مرور زمان حس ترس و تعلیق بی‌نظیری که از سوی المان‌های ماورا الطبیعی نشأت می‌گیرد، خود را به بازیکنان نشان می‌دهد و تأثیرات عمیقی بر روی آن‌ها می‌گذارد.

پس از اینکه با تعداد زیادی سرباز نیروی ویژه مبارزه کردید، متوجه اتمسفر خفقان‌آوری در محیط بازی می‌شوید که از سوی دختر کوچک مرموزی به نام Alma اطراف شما را احاطه می‌کند و به سرعت می‌فهمید که با یک دشمن عادی که بتوانید از بین ببرید مواجه نشده‌اید. این شخص در بازی قرار داده شده تا علاوه بر ترس‌های لحظه‌ای، روان بازیکنان را خدشه‌دار کند و همیشه حس نگرانی را در شما زنده نگه دارد. بازی F.E.A.R قطعاً یکی از برترین بازی های ترسناک روان شناختی سه نسل اخیر به شمار می‌آید.

Doki-Doki-Literature-Club

3 – Doki Doki Literature Club

بازی Doki Doki Literature Club عنوانی در ژانر رمان گرافیکی است که شما را در نقش دانش آموز دبیرستانی قرار می‌دهد که ماجراهای بامزه و خنده داری با سایر دانش آموزان برایش رخ می‌دهد. البته این چیزی است که از دور به نظر می‌رسد و قصه اصلی بازی بسیار تاریک‌تر و دیوانه‌وار‌تر از ظواهر آن است. موسیقی نشاط آور و رنگ‌های درخشان منوی اصلی بازی، شما را به این فکر خواهند انداخت که با یک رمان گرافیکی عادی مانند صدها مثال مشابه طرف هستید. همچنین گیم پلی Doki Doki Literature Club نیز تا مدتی طولانی شما را در این توهم نگاه خواهد داشت، تا اینکه بالاخره لحظه سرنوشت ساز آغاز می‌شود.

در Doki Doki Literature Club توسط دوست دوران کودکی خود به یک کلوب کتاب‌خوانی پس از مدرسه دعوت می‌شوید که در آنجا 4 دانش‌آموز دیگر با شخصیت‌پردازی‌های متفاوتی حضور دارند و در طول بازی با آن‌ها ارتباط برقرار خواهید کرد. از شکستن متعدد دیوار چهارم گرفته تا رخ دادن وقایع مشمئزکننده،Doki Doki Literature Club  پر است از غافلگیری‌های فراوان که از آن یکی از برترین بازی های ترسناک روان شناختی و رمان‌های گرافیکی درون بازار را به وجود آورده است.

Layers-of-Fear

4 – Layers of Fear

نوشته‌های ادگار آلن پو و فرانس کافکا به دلیل روحیه شکنجه‌طلب نویسنده و متون دردناک روان پریشانه، اغلب به عنوان راهنمای خوبی برای بسیاری از خالقان وحشت روان شناختی استفاده می‌شود. هیچ چیزی مانند قدم زدن در ذهن یک هنرمند شکنجه شده و روبرو شدن با وحشت‌های روانی او، القا کننده یک وحشت روان شناختی خوب نیست و Layers of Fear  نیز دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. در این بازی کنترل نقاشی را به دست می‌گیرید که در حال تکمیل کردن شاهکارترین اثر خود است. موضوع اصلی این نقاشی زن فوت شده نقاش است که گویا به دلایل مرموزی مرده و با پیشروی در داستان دیوانه‌وار بازی به آن پی می‌برید.

زیبایی Layers of Fear و دلیلی که از آن یکی از برترین بازی های ترسناک روان شناختی را ساخته نه تنها در گرافیک و داستان عمیقش، بلکه شیوه‌ای که با ذهن بازیکنان بازی می‌کند، است. به عنوان مثال، زمانی که دری را باز می‌کنید با دیواری پشت در مواجه خواهید شد و احساس آن لحظه شما، دقیقاً همان حس گیج شده و ترسیده شخصیت اصلی خواهد بود. در تمامی لحظات، Layers of Fear  با ذهن شما بازی می‌کند و موقعیت‌هایی را به وجود می‌آورد که تا مدت‌ها به یاد هر بازیکنی خواهد ماند.

Observer

5 – Observer

اگر از طرفداران فیلم Blade Runner و کتاب 1984 هستید، پس بازی Observer می‌تواند برایتان جذابیت زیادی داشته باشد. این بازی توسط استودیوی Bloober Team ساخته شده که بازی قبلی این لیست را نیز توسعه داده بود؛ پس می‌دانیم که قرار است با یک وحشت روان شناختی متفاوت ولی با کیفیت روبرو شویم. داستان بازی Observer حول دنیای سایبرپانکی می‌گردد که توسط ویروسی دیجیتالی آلوده و باعث وقوع جنگ‌ها و گسترش مواد مخدر شده است. پس از رخ دادن آخرین جنگ، دولت لهستان، تیمی از پلیس‌های پیشرفته را شکل داده که با نام Observer به ذهن مردم نفوذ می‌کنند و شما نیز یکی از این افراد هستید.

شما با پیشروی در بازی پیامی از پسرتان که مدتی است با او حرف نزدید دریافت می‌کنید که رد پیام به ساختمانی متروکه و پر از معتادان وصل می‌شود. پس از اینکه به ساختمان وارد می‌شوید، با جسدی مواجه شده که سر او قطع شده و نمی‌توان تشخیص داد که آیا این جسد پسرتان یا شخص دیگری است. پس از ورود شما، ساختمان به حالت قرنطینه وارد شده که باعث گیر افتادنتان به همراه قاتل درون آن می‌شود. Observer  از دسته وحشت‌های روان شناختی علمی تخیلی است و تجربه آن به شدت توصیه می‌شود.

Amnesia-The-Dark-Descent

6 – Amnesia: The Dark Descent

بازی Amnesia: The Dark Descent شما را در راهروهای متروکه و ترسناک یک قلعه عظیم‌الجثه قرار می‌دهد و به ماجراجویی ناخوشایندی دعوت می‌کند. شما در نقش دنیل بازی می‌کنید. وی اهل لندن بوده و دارای بیماری فراموشی است. نوشته‌ای که در جیب دنیل پیدا می‌کنید به شما اطلاع می‌دهد که هر چند وقت یک بار قرار است خاطراتش کاملاً پاک شوند. علاوه بر این مشکل، دنیل همچنین توسط یک موجود مرموز غیر زمینی در حال شکار شدن است که هر چند وقت یک بار در نقاط مختلف قلعه با او روبرو می‌شوید. دنیل باید قلعه را برای یافتن قاتل ارباب قلعه و همچنین کشف حقایقی درباره گذشته و زندگی خود، جست و جو کند.

Amnesia: The Dark Descent و بازی‌هایی که بعد از موفقیت نسخه اول از این فرنچایز منتشر شدند، معروف به ترس‌های موقعیتی و متفاوت از یکدیگر هستند که به بازیکنان حس تنهایی و نداشتن قدرت در مقابل عامل بیگانه را به خوبی القا می‌کنند. تلاش برای عبور از هیولاهای ترسناک و همچنین از دست ندادن عقل خود، به خوبی روایتگر یکی از برترین بازی های ترسناک روان شناختی است که نه تنها می‌تواند نقاط تاریک ذهن انسان را کند و کاو کند، بلکه وحشتی ماندگار را به بازیکنان هدیه کند.

برترین بازی‌ های ترسناک روان شناختی

7- The Medium

بدون شک سایلنت هیل روی تمامی آثار زیرگونه‌ی وحشتناک روان‌شناختی تأثیر گذارد بود که شاید موسیقی مرموز و ترسناک، یکی از دلایل موفقیت بازی باشد. آکیرا یامائوکا، آهنگ‌ساز بازی سایلنت هیل در همکاری با استودیو بلوبر تیم، بار دیگر آن فضای ترسناک سایلنت هیل را بازگرداند. بازی The Medium را می‌توان جزو برترین بازی های ترسناک روان شناختی نامید که المان‌های معمایی که بیشتر در ژانر تریلر مهیج دیده می‌شوند را نیز به کار گرفته و درنهایت، اثری بسیار جذاب و عمیق را تولید کرده است.

بازی مدیوم سفری روحانی به دوران پسا کمونیست لهستان است که با تمرکز روی دختری جوان به نام ماریان پیش می‌رود. او دارای قدرتی ماوراءالطبیعه است و می‌تواند میان دو بعد ذهنی جابه‌جا شود. او که عزادار مرگ پدرخوانده‌اش است، تماس عجیبی از سوی مردی به نام توماس دریافت می‌کند که از قدرت‌هایش باخبر است. این باعث شروع ماجراجویی ترسناک می‌شود که گاهی در دنیای فیزیکی دنبال می‌شود و گاهی نیز ما را به تنگناهای ذهن می‌برد که ترسناک‌تر از هر چیزی است که تابه‌حال دیده‌ایم. این بازی به خوبی توانسته، شخصیتی با ذهنی آشفته را به تصویر بکشد و تمامی ویژگی‌های این ژانر را در قالب ماجرایی چندساعته بگنجاند. تجربه‌ی بازی مدیوم به تمام عاشقان ژانر ترسناک روان‌شناختی پیشنهاد می‌شود.

بازی Outlast

8 – Outlast

اگر واقعاً می‌خواهید به اعماق وحشت روان شناختی ورود کرده و آن را از نزدیک مشاهده کنید، چه کاری بهتر از سفر به عنوان یک خبرنگار به یک تیمارستان روانی که بر روی بیمارانش آزمایش‌های غیر انسانی انجام می‌شود؟ این دقیقاً داستانی است که بازی Outlast مسیر خود را با آن آغاز کرده و البته در ادامه متوجه می‌شوید که داستان اصلی چیزی فراتر از این‌ها بوده و پیچش‌های مختلفی را در طی بازی شاهد هستید. Miles Upshur خبرنگار داستان ماست که سفرش به تیمارستان را پس از دریافت ایمیلی مرموز شروع می‌کند. پس از اینکه متوجه می‌شوید که توانایی خروج از راهی که آمدید را ندارید، جریان اصلی بازی شروع می‌شود.

مایلز باید در این تیمارستان ترسناک و پیچ در پیچ جلوتر رفته و با عبور از خطرات بسیاری، مسیر خروجش را که به این سادگی‌ها هم نیست، پیدا کند. برای اینکه در تاریکی جلوی پایتان را ببینید، باید از دوربین دستی خود استفاده کنید که البته باتری‌هایش به سرعت تمام می‌شوند و باید مدیریتی برای از دست ندادن باتری‌ها نیز به لیست مشکلات خود اضافه کنید.Outlast  یک وحشت روان شناختی استاندارد و سرگرم کننده است که اگر از طرفداران فیلم‌های ترسناک مدرن هستید، برای شما ساخته شده است.

Alan-Wake

9 – Alan Wake

زمانی که صحبت از ژانر وحشت و مخصوصاً ترسناک روان شناختی به میان می‌آید، نام استیون کینگ (Stephen King) به عنوان یکی از پرچم‌داران و پادشاهانش می‌درخشد. استیون کینگ نویسنده‌ای آمریکایی است که با کتاب‌های بسیار مشهورش از دهه 70 تا 90 میلادی، دنیای ادبیات فانتزی و ترسناک را تکان داد. اگر با سبک نوشتاری کینگ آشنا باشید، با شیوه روایت بازی Alan Wake که به طور مستقیم الهامات بسیاری را از آثار کینگ برداشته، به سرعت خو خواهید گرفت. در بازی Alan Wake نویسنده‌ای به همراه همسرش به شهری مرموز سفر می‌کند تا کتاب جدیدش را به اتمام برساند و اتفاقات عجیب و مرموزی در مسیر رخ می‌دهد.

از Misery گرفته تا The Shining، قصه نویسنده‌ای که برای اتمام کتاب جدیدش، دشواری‌های روانی و فیزیکی بسیاری را پشت سر می‌گذارد، هسته اصلی یکی از برترین بازی های ترسناک روان شناختی یعنی Alan Wake را تشکیل داده است. Alan Wake بیش‌تر از اینکه بر روی المان‌های وحشت تمرکز داشت باشد، سعی داشته تا روایت داستان به شکل هیجان انگیزی را به بازیکنان ارائه دهد. اگر از طرفداران سریال Twin Peaks و کتاب‌های استیون کینگ هستید، تجربه Alan Wake  را از دست ندهید.

Penumbra-Overture

10 – Penumbra: Overture

بازی Penumbra: Overture اولین نسخه از سری بازی های ترسناک و اتمسفری‌ای است که توسط Frictional Games  توسعه یافته است. طراحی صدا، گرافیک تیره و البته داستان‌های این مجموعه بازی‌ها، از دلایلی است که تجربه وحشت روان شناختی فوق‌العاده‌ای به وجود آمده و نباید تجربه آن‌ها را از دست بدهید. بازی شما را در نقش روان‌شناسی به نام فیلیپ قرار می‌دهد که اخیراً مادرش را از دست داده است. نامه مرموزی به دست او می‌رسد که از سوی پدرش (که فوت شده) فرستاده شده و مسیر او را به جزیره Greenland هدایت می‌کند. پس از مستقر شدن در معدنی، فیلیپ متوجه می‌شود که راه ورودش بسته شده است.

همین‌طور که فیلیپ در معدن جلو می‌رود، با یادداشت‌هایی از دانشمندان دیگر روبرو می‌شود که به خوردن عنکبوت‌های غار رو آورده بودند و به همین دلیل مسموم شده و دچار تغییراتی شدند. در همین حین فیلیپ پیام‌های رادیویی از فردی دریافت می‌کند و معماهای دیگری نیز در این میان خود را به ما نشان می‌دهند که باید با رفتن به اعماق این معدن، سر از آن‌ها در بیاوریم. بازی Penumbra: Overture و دو دنباله آن، تجربه سرگرم کننده‌ای برای طرفداران وحشت روان شناختی محسوب می‌شوند.

بازی Soma

11 – Soma

بازی Soma که در ابتدا به عنوان یک بازی ترسناک مستقل در دست ساخت قرار داشت، با ارائه تصاویر و ویدیوهای بحث‌برانگیز پیش از عرضه توانست طرفداران بسیاری پیدا کند و جاه‌طلبی‌های آن فراتر از قبل برود. بازی در نهایت، انتشار موفقیت آمیزی را تجربه کرده و توانست میانگین نمرات 84 را برای خود کسب کند. Soma یک بازی ترس و بقا با المان‌های علمی تخیلی است که بازیکن را در فضای خفه کننده و تاریک، پر از روبات‌های زامبی شکل و داستان مرموزی قرار می‌دهد که بازیکن باید به کشف حقیقت بپردازد. وحشت روان شناختی Soma در غالب فلسفه روبات بودن یا داشتن حق انتخاب به ما ارائه می‌شود.

شخصیت اصلی بازی سایمون نام دارد که در طی یک اسکن مغزی به کما فرو می‌رود و پس از بیدار شدن، خود را درون Pathos-II  و بدون هیچ جوابی میابد. مأموریت وی این است که به کمک یکی از افراد خدمه Pathos-II به نام کاترین، راه خروج و نجات از این جهنم را پیدا کند. در ادامه کلی پیچش داستانی و اتفاقات شوکه کننده در Soma رخ خواهد داد که بازیکنان را میخکوب خواهد کرد. با این حال، هیولاهای Soma به عنوان القاکننده اصلی حس ترس در بازی جولان می‌دهند. تجربه‌ این بازی زیبا را از دست ندهید.

برترین بازی‌ های ترسناک روان شناختی

12 – Hellblade: Sensua’s Sacrifice

شاید بسیاری با قرار دادن بازی Hellblade: Sensua’s Sacrifice در لیست بازی های ترسناک مخالفت کنند که البته حرف اشتباهی نیست. با این حال این بازی به راحتی می‌تواند در ژانر روان شناختی قرار بگیرد، زیرا شکلی که بازی به پدیده اختلالات روانی می‌پردازد، نه تنها تحقیر آمیز نبوده، بلکه از این پدیده برای گسترش حق ترس روان شناختی و قرار دادن بازیکن در ذهن شخصیت اصلی که دارای این بیماری است استفاده می‌کند. کافی است تا خود را برای لحظه‌ای جای شخصی که صداهای درون سرش در هر موقعیت به تحقیرش می‌پردازند قرار دهید تا بفهمید که چرا Hellblade از ترسناک‌ترین بازی‌های این لیست است.

شخصیت اصلی بازی Senua نام دارد که مبارزی وایکینگ در اواخر قرن هشتم است. وی وارد مرزهای Helheim شده تا بتواند روح معشوقه‌اش را که جان خود را از دست داد، نجات دهد. برای به وقوع پیوستن این داستان،Senua  باید با چالش‌ها و دشواری‌های بسیاری در مسیرش روبرو شود. همچنین اگر تا حالا متوجه نشدید،Senua  از بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برد که یک لایه به دشواری‌های وی افزوده است. Hellblade یکی از برترین بازی های ترسناک روان شناختی موجود در این لیست است.

Those-Who-Remain

13 – Those Who Remain

بازی Those Who Remain عنوانی مستقل که توسط تیم کوچک Camel 101 توسعه یافته است. گرافیک این بازی یکی از خاص‌ترین در میان سایر عناوین لیست است که نه جلوه‌های خیره کننده‌ای دارد و نه ضعف هنری در آن دیده می‌شود. بزرگ‌ترین دستاورد Those Who Remain ولی نه در گرافیک آن و نه جزئیات تکنیکی، بلکه در خلق اتمسفری نفس‌گیر و دلهره‌آور است که به طور مکرر با ذهن شما بازی کرده و مرز بین حقیقت و کابوس را باریک و باریک‌تر می‌کند. بازی در نهایت به شما انتخاب‌هایی را هدیه می‌دهد و با تصمیم شما، پایان بازی نیز به شکل متفاوتی به وقوع می‌پیوندد و به ارزش تکرار آن می‌افزاید.

یک شهر کوچک آمریکایی مکانی است که داستان بازی در آن روایت می‌شود. شهر و شهروندانش گرفتار نفرینی شده‌اند که آن‌ها را تبدیل به هیولاهای خون‌خوار کرده است. مردم این شهر هیچ‌گونه امکان برقراری ارتباطی با دنیای بیرون برای درخواست کمک ندارند. شما در نقش Edward Turner بازی می‌کنید که از بدشانس‌ترین افراد دنیا است. او در بدترین زمان ممکن به عنوان مسافر وارد این شهر می‌شود و به سرعت متوجه می‌شود که باید در مقابل هیولاهای خون‌خوار از خود دفاع کرده و تا صبح زنده بماند.

برترین بازی‌ های ترسناک روان شناختی

14 – I Have No Mouth, and I Must Scream

شاهد قدیمی‌ترین بازی این لیست هستیم که در سال 1995 منتشر شد. بازی I Have No Mouth, and I Must Scream  عنوانی در سبک کلیک و اشاره بوده که برای پلتفرم رایانه‌های شخصی توسعه یافته است. داستان بازی بر اساس داستان کوتاه پساآخرالزمانی به همین نام، محصول دهه 60 میلادی است. I Have No Mouth, and I Must Scream  به راحتی می‌تواند عنوان بهترین اقتباس یک رمان به بازی را از آن خود کند که البته بدین معنا نیست که با تجربه‌ای صد در صد لذت بخش طرف هستیم. این بازی را می‌توان به عنوان یکی از تاریک‌ترین و وحشتناک‌ترین بازی‌های این لیست در نظر گرفت که به هر کسی پیشنهاد نمی‌شود.

داستان بازی در آینده‌ای دور و پس از وقوع آخرالزمان جریان دارد. ابرکامپیوترها موفق شده‌اند تا نسل بشر را به طور کامل منقرض کرده و تنها پنج انسان را برای شکنجه تا ابدیت زنده نگه‌داشته‌اند. I Have No Mouth, and I Must Scream  قابلیت این را دارد تا انسانیت شما را زیر سؤال برده و افکارتان را در رابطه با موضوعات پیچیده و فلسفی‌اش تحت تأثیر قرار دهد.

Detention

15 – Detention

Detention یک بازی مستقل بسیار خوش ساخت و باارزش است که البته پس از عرضه شاهد به وجود آمدن جنجال‌های فراوانی بود. داستان Detention در دهه 1960 و دبیرستانی واقع در کوهستان در کشور تایوان رخ می‌دهد. به دلیل قوانین سرسخت چین در این بازه زمانی، مردم تایوان در ترس و وحشت بسیاری در این کوهستان‌ها به زندگی روزمره خود می‌پرداختند و محوریت اصلی بازی Detention نیز بر روی همین موضوع است. شخصیت بازی Ray در طول شب در این دبیرستان بیدار شده و متوجه می‌شود که کاملاً تنهاست. بدون هیچ جوابی برای سؤالاتش و زندانی شدن در این مکان،Ray باید مسیر خروج را پیدا کند.

اگر تنهایی در یک مکان ترسناک را کنار بگذاریم، Ray  به سرعت مشکلات دیگری نیز پیدا کرده که شامل ارواح خبیثی که به دنبال تسخیر روحش هستند، می‌شود. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای خلاص شدن از این مکان، یافتن دلیل حضورش در دبیرستان است. Detention از بازی‌های بسیار خوب ترس روان شناختی است که حول محور قدرت احساس گناه بر ذهن انسان و چگونگی کنار آمدن با آن برای آرامش خیال می‌گردد. تجربه ‌این بازی بی‌همتا و خوش‌ساخت را به هیچ وجه از دست ندهید.

Fran-Bow

16 – Fran Bow

بازی Fran Bow اثری مستقل است که با انجین گیم میکر توسط تیم کوچکی ساخته شده و در سال 2015 به طور مستقل عرضه شد. Fran Bow در سبک کلیک و اشاره توسعه یافته که معمولاً بازی‌هایی پازل محور و ماجراجویی در این استایل ساخته می‌شوند. Fran Bow استایلی مانند کتاب‌های داستان کودکانه دارد که البته پر است از تصاویر مخوف و نمادگرایی‌های سمبولیک که استخوان‌ها را به لرز درمیاورند.

شخصیت اصلی بازی دختر کوچکی است که شاهد به قتل رسیدن وحشیانه والدینش است و به همین دلیل به تیمارستان منتقل می‌شود. پس از فرار کردن از تیمارستان به رویایی دیوانه وار و شبیه به سرزمین عجایب قصه آلیس منتقل می‌شوید. دنیای Fran Bow در اصل نمادی برای فرار شخصیت اصلی از دنیای دیوانه وار واقعی است و از نظر کیفیت یکی از برترین بازی های ترسناک روان شناختی محسوب می‌شود. اگر با گیم پلی کلیک و اشاره آن مشکلی ندارید، تجربه Fran Bow را به هیچ‌وجه از دست ندهید.