گرافیکی‌ترین بازی‌های جهان‌باز
رسول امینی

گرافیکی ترین بازی های جهان‌ باز

رسول امینی 5 بهمن 1400 13 دیدگاه
25,855 بازدید

چه از طرفدارهای بازی‌های نقش آفرینی جهان‌باز حماسی و یا یک عنوان مسابقه‌ای در دنیایی وسیع باشید، بازی‌های معرفی شده امروز شما را در سندباکس‌هایی مملو از اسرار، ماموریت‌های جذاب و تاریخچه‌های مدرن و کهن غرق می‌کند. چه از طریق سبک هنری خاص و متمایز کننده یا فناوری و جلوه‌های بصری برتر، بازی‌های این سبک از روش‌های مختلفی برای جذاب نشان‌دادن خود استفاده می‌کنند و به درجه‌ای از زیبایی واقعی دست می‌یابند که از منظر چشم انداز، طراحی و گیرایی بصری، خود را از سایرعناوین هم‌سبک متمایز می‌کند.

بازی های با گرافیک چشم نواز و نزدیک به واقعیت

از زمانی که شرکت راک‌ستار عناوین جهان‌باز را با سری Grand Theft Auto رواج داد، توسعه کنندهای دیگر به خلق دنیاهای خارق‌العاده و دروازه‌هایی برای فرار از واقعیت و غرق شدن در جهان‌های بی‌نظیری پرداختند و تعدادی از بزرگ‌ترین آثار ویدیو گیمی تاریخ را تقدیم طرفدارهای این صنعت کردند. بازی‌های جهان‌باز می‌توانند در قالب یک نقش آفرینی عظیم و گسترده مانند The Elder Scrolls: Skyrim یا عناوین ابرقهرمانانه‌ای از جمله سری بتمن منتشر شوند و موجبات سرگرمی تعداد فراوانی از گیمرها را فراهم کنند. طبیعتا تا به امروز عناوین جهان‌باز بسیاری منتشر شده‌اند که بسته به ذوق و سلیقه‌، هر گیمری می‌تواند بازی مدنظر خود را انتخاب و به تجربه آن بپردازد. اما اگر به بازی‌های این سبک اشاره کنیم که گیمرها را در دنیایی زنده، با جلوه‌های بصری زیبا و بافت‌های محیطی چشم نواز در خود غرق کند، مطمئنا انتخاب‌های فراوانی نخواهیم داشت. از این‌رو، امروز در پارسی‌ گیم به معرفی گرافیکی‌ترین بازی‌های جهان‌باز می‌پردازیم. همچنین می‌توانید مقالات گرافیکی‌ترین بازی‌های کامپیوتر و گرافیکی‌ترین بازی‌های اندروید را نیز نیم‌نگاهی بیندازید.

بازی Far Cry 6

Far Cry 6

  • توسعه دهنده: یوبی‌سافت
  • پلتفرم‌ها: پلی استینش 4 و 5، ایکس باکس وان و سری ایکس / اس، رایانه‌های شخصی، گوگل استیدیا، آمازون Luna
  • تاریخ انتشار: 2021

جدیدترین نسخه فارکرای که در سال 2021 میلادی منتشر شد، توسط موتور بازی‌سازی Dunia که وظیفه خلق جهان‌ نسخه‌های قدیمی این مجموعه را نیز برعهده داشت، توسعه و تولید شد. داستان بازی این بار روایت کننده تلاش یک توریست برای بقا نیست و از حضور یک فرد مدرن در منطقه‌ای دورافتاده و مملو از خشونت حرفی نمی‌زند؛ این بار پای یک انقلاب در میان است، انقلابی از جنش چریک‌های لاتین؛ انقلابی که قرار است به دست آمیگوها رقم بخورد و شخصیت اصلی داستان فارکرای 6، همان‌طور که همگی ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم، در گیر و دار این جریانات، اسیر می‌شود تا نهایتا به عنوان قهرمان سرزمین یارا شناخته شود.

بازی 6 Far Cry از هر نظر پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به نسخه پنجم داشت و همچنین در کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس به زیبایی هرچه تمام‌تر اجرا می‌شود. در مورد این بازی می‌توان از خلق محیط‌های متفاوت با گرافیک فنی بسیار خوب تا آفرینش مراحل خاصی که شاید هر چند ساعت یک بار از راه برسند، نام برد که تجربه‌ای قابل‌توجه را تقدیم گیمر می‌کند. با تمام این تفاسیر، فضای تخیلی سرزمین Yara مناظر دیدنی و زیبایی در خود گنجانده تا فارکرای 6 را به یکی از گرافیکی‌ترین عناوین جهان‌باز حال حاضر تبدیل کند.

بازی Xenoblade Chronicles

Xenoblade Chronicles Definitive Edition

  • توسعه دهنده: استودیوی مونولیث سافت
  • پلتفرم‌ها: نینتندو سوییچ
  • تاریخ انتشار: 2020

اولین بار شاهد انتشار این عنوان روی کنسول نینتندو Wii در سال 2011 بودیم و در زمان خود یک دستاورد قابل توجه بود. اما عرضه نسخه Definitive Edition روی کنسول هیبریدی نینتندو سوییچ، Xenoblade Chronicles را بسیار بیشتر از قبل به پتانسیل واقعی خود نزدیک می‌کند تا طرفدارهای سبک جهان‌باز، روی سخت افزاری قوی‌تر به تجربه دوباره یکی از بهترین بازی‌های نقش آفرینی جهان‌باز ژاپنی یا به اختصار JRPG بپردازند. داستان بازی روایت‌گر جنگی قدیمی میان دو نژاد بایونیس و مکانیس است. در سالیان گذشته، دو تایتان به نام‌های بایونیس و مکانیس با یکدیگر وارد جنگ می‌شوند و بالاخره جنگ بی‌پایان آن‌ها، به سرانجام می‌رسد. با گذر زمان، روی هرکدام از این تایتان‌ها شهرها و محل‌هایی برای زندگی به‌وجود می‌آید.

در این نسخه، از جنگ بزرگ بایونیس‌ها و مکانیس‌ها یک سال می‌گذرد و شولک، شخصیت اصلی داستان، به‌ مخاطب معرفی می‌شود؛ جایی ‌که دست راست دانبان به‌ خاطر قدرت بیش از حد مونادو و عدم کنترل کردن آن توسط دانبان به‌ شدت آسیب دیده و او دیگر قادر به استفاده از مونادو نیست. کاوش در دنیای Xenoblade با محیط‌های متنوع دلربا، موجودات بیگانه و گرافیک هنری برای هر جوینده‌ی ماجراجویی لذت بخش خواهد بود و بزرگی بازی، هر گیمری را ساعت‌ها در جست و جو برای فعالیت‌های مختلف سرگرم می‌کند.

بازی Death Stranding

Death Stranding

  • توسعه دهنده: استودیوی کوجیما پروداکشنز
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4 و 5
  • تاریخ انتشار: 2019

در ادامه فهرست گرافیکی‌ترین بازی‌های جهان‌باز به عنوانی با حرف و حدیث‌های زیاد خواهیم پرداخت. اینکه سال‌ها مدیومی یکسان را با شاخ و برگ دادن روانه‌ی بازار کنید و هرسال میلیون‌ها دلار پول را به جیب بزنید طبیعتا انتخاب آسانی است، ولی هر صنعتی نیاز به تغییرات دارد و گاهی این تغییرات باب میل خیلی‌ها نیست. بازی Death Stranding به عنوان یکی از جاه طلبانه‌ترین عناوین نسل هشتم کنسول‌ها، بدون شک یک عنوان بسیار زیبا با تعدادی از گرافیکی‌ترین کات‌سین‌های موجود در تاریخ این صنعت است که مقیاس بزرگ و خیره کننده آن، هر گیمری را شیفته دنیای بی‌رحم و منحصر به فردش می‌کند.

به ‌دنبال انفجارهایی که به نام Voidout شناخته می‌شود، ارتباط مناطق مختلف کشور آمریکا با هم قطع می‌شود و بشریت در آستانه انقراض قرار می‌گیرد؛ انفجارهایی که در نتیجه آن ارتباطی بین دو دنیا، دنیای زنده‌ها و چیزی که بعد از آن می‌آید، برقرار می‌شود. حال شما باید با کنترل سم پورتر بریجز تلاش کنید تا با برقرار کردن دوباره این ارتباط یک بار دیگر شهرهای از هم گسیخه‌ی ایالات متحده‌ی سابق را به شبکه‌ی کایرال زیر نظر شهرهای متحده‌ی آمریکا موسوم به UCA متصل کنید. در این راه، موانع جغرافیایی به خاطر حوادثی که رخ داده به اشکال مختلف پیش روی ما قرار دارند. وجود ناهمواری‌های مختلف، رودخانه‌ها، کوه‌ها و البته شرایط آب و هوایی از جمله برف و یخبندان همگی مواردی است که باید برای رساندن محموله خود به مقصد تحمل کرده و از آن‌ها رد شویم. با این حال، یکی از دلایلی که در این عنوان، کم‌تر به آن توجه شده، حس خالی بودن دنیای بازی، علی رغم جلوه‌های بصری بسیار زیبایش است. با وجود نکات منفی بسیار اندک، Death Stranding یک تجربه بی‌نهایت لذت بخش در یکی از واقعی‌ترین جهان‌های عناوین ویدیویی تاریخ است.

بازی Forza Horizon 4

Forza Horizon 4

  • توسعه دهنده: استودیوی پلی‎گراند گیمز
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان
  • تاریخ انتشار: 2018

سال‌ها پیش و خصوصا در نسل هفتم کنسول‌های خانگی، Need for Speed بین عناوین سبک ریسینگ بسیار خوش درخشید؛ اما رفته رفته این مجموعه پرطرفدار رو به افول رفت و استودیوی خوش ذوق پلی‎گراند گیمز در سال 2012 و با انتشار اولین نسخه از مجموعه Forza Horizon، عزم خود را برای بر سر نهادن تاج پادشاهی بازی‌های مسابقه‌ای نشان داد. هر نسخه از این سری، ما را به گشت و گذار در کشورهای مختلفی مشغول می‌کند و اکنون که یک دهه از خلق این مجموعه بزرگ می‌گذارد، بازی Forza Horizon 4 در سال 2018 میلادی به عنوان یک اثر مسابقه‌ای جهان‌باز، کشور بریتانیا را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد.

فستیوال هورایزن در نسخه چهارم این بار به جای این‌که تنها در یک فصل انجام شود، در چهار فصل مختلف صورت می‌گیرد که هر کدام به معنای واقعی کلمه حال و هوای خود را دارند. وقتی از حال و هوا صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط تغییر رنگ فصل‌ها نیست، بلکه چرخش طبیعی آب و هوا به نقشه بازی از جاده‌‌های آسفالت و خاکی گرفته تا تک تک جزییات درختان و ساختمان‌ها، جلوه‌ای متفاوت می‌دهد که به طور مثال می‌توان به دریاچه‌هایی که در زمستان یخ می‌زنند، برگ‌ درختان که در پاییز مانند بارش باران می‌ریزد و جاده‌هایی که در هر فصل لباس جدیدی به تن می‌کنند اشاره کرد.

نسخه چهارم به دلایل بسیاری خود را از نسخه‌های پیشین این سری متمایز می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نحوه تغییر فصل‌ها و تاثیر آن در گیم‌پلی اشاره کرد. با وجود اینکه فورزا هورایزن 4 یک عنوان ریسینگ جهان‌باز تلقی می‌شود اما المان‌های نقش آفرینی نیز در آن دیده می‌شود که به ماهیت اعتیارآور آن بیشتر از قبل می‌افزاید.

بازی Assassin's Creed Odyssey

Assassin’s Creed: Odyssey

  • توسعه دهنده: یوبی‌سافت
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، گوگل استیدیا، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان
  • تاریخ انتشار: 2018

بازی Assassin’s Creed: Odyssey که ابتدا در سال 2019 برای کنسول‌های نسل هشتم، رایانه‌‎های شخصی و سپس در 2019 بر روی گوگل استیدیا منتشر شد، دارای جهانی بسیار بزرگ با مناظری رنگارنگ و اسرارهای باستانی شگفت انگیز است که گشت و گذار در آن، آرزوی بسیاری از طرفداران سبک جهان‌باز است. بازی از سال ۴۸۰ قبل از میلاد مسیح آغاز می‌شود؛ جایی که خشایارشاه، با حمله به یونان در ترموپیل به جنگ لئونیداس اسپارت می‌رود و در یک نبرد حماسی او را شکست می‌دهد. این بازی از همان دقایق اول تفاوت خود را نسبت به سایر نسخه‌های بازی به رخ می‌کشد. اما این بار یوبی‌سافت به عنوان یک نوآوری در داستان ‌سرایی در این مجموعه تصمیم گرفت تا برای نخستین ‌بار، دو شخصیت اصلی برای بازی طراحی کند. سیاستی که بدون شک تا حد زیادی متاثر از جنبش‌های فمنیستی چند سال اخیر بوده است. این ‌بار دیگر می‌توانید از ابتدا بین الکسیوس و کساندارا، دو برادر و خواهر یکی را برای شروع ماجراجویی حماسی خود انتخاب کنید و در چهار درجه سختی متفاوت به تجربه آن بپردازید.

جدا از مقایس و اندازه بزرگ، اساسینز کرید اودیسه دنیایی زنده و پرجمعیت با آب و هوای پویا و جلوه‌های محیطی خیره کننده را شامل می‌شود که تلاش‌های خستگی ناپذیر توسعه‌ دهندگان یوبی‌سافت را در خلق حماسه‌ی تاریخی برای غوطه‌ور شدن بازی‌بازها نشان می‌دهد.

بازی Mafia

Mafia: The Definitive Edition

  • توسعه دهنده: هانگر 13
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان
  • تاریخ انتشار: 2020

نسخه The Definitive Edition مافیا که در سال 2020 میلادی منتشر شد، بازسازی کاملی ازعنوان اصلی 2002 است و علی رغم اینکه نسل نهم کنسول‌های خانگی در همان سال انتشار این بازی روانه بازار شدند اما تنها در دسترس دارندگان پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان قرار گرفت. بازی Mafia: The Definitive Edition به عنوان یکی از زیباترین عناوین سال 2020، قطعا مستحق حضور در این لیست است. سازندگان بازسازی مافیا تمام تلاش خود را کرده‌اند تا The Definitive Edition وفادار به نسخه‌ی اصلی باشد. داستان بازی به مانند نسخه‌ی اصلی، دقیقا از نقطه‌ای آغاز می‌شود که توماس قصد دارد از گذشته‌اش برای کارآگاه نورمن تعریف کند؛ این که چطور وارد مافیای خانواده‌ی دون سالیری شد و چه بلاهایی بر سر شهر و سایر گروه‌های مافیا و خلافکاران آورد. تیم توسعه ‌دهنده از همان نقطه‌ شروع تلاش می‌کند تا هر آن چه که در ذات توماس آنجلو، شخصیت اصلی بازی Mafia نهفته است را به مخاطب خود معرفی کند.

علاوه ‌بر داستان جذاب و شیوه روایت سرگرم‌کننده تکنیکی است که این بازی استفاده می‌کند و شباهت‌های بسیاری به فناوری رهگیری پرتوی نور یا همان ری تریسینگ دارد. Ray Tracing تنها در بازی‌ها و سخت افزارهای قوی قابل دستیابی است اما توسعه دهندگان استنودیوی Hanger 13 از فناوری موسوم به بازتاب فضای صفحه یا به اختصار SSR بهره می‌برند. هرچند پتانسیل فناوری موردبحث در این بازی به خوبی رعایت نشده اما یک دستاورد شگفت انگیز در عنوانی است که دو دهه از زمان اولین انتشارش می‌گذرد.

بازی Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

  • توسعه دهنده: استودیوی وارهورس
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، آمازون Luna
  • تاریخ انتشار: 2018

Kingdom Come: Deliverance عنوانی از سال 2018 میلادی در سبک نقش آفرینی-اکشن جهان‌باز است و اروپای قرون وستایی را به شکل بسیار زیبا و ماهرانه‌ای به تصویر می‌کشد. داستان بازی در اوایل قرن ۱۵ میلادی و در سرزمین بوهمیا جریان دارد که پادشاهی آن، بر عهده شاه چارلز چهارم بود. با این حال بازی پس از مرگ این پادشاه که محبوبیت زیادی هم بین مردم داشت، آغاز می‌شود و خب احتمالا توانسته‌اید حدس بزنید که این سرزمین، پس از مرگ پادشاه دچار هرج و مرج و آشوب زیادی شده و افراد مختلفی، ادعای قدرت دارند. از آن طرف گیمر بازی را در نقش شخصیت هنری شروع می‌کند که پسر یک آهنگر در روستا است و در اوایل بازی، هیجان‌ انگیز‌ترین بخش زندگی‌اش پس گرفتن پولی است که یکی از مردم روستا باید به پدرش بدهد. با این حال سرنوشت هنری به همین شکل باقی نمی‌ماند و خیلی زود، اتفاق تلخی مسیر زندگی وی را کاملا تغییر می‌دهد و او را روانه ماموریتی برای گرفتن انتقام می‌کند.

استودیوی Warhorse سعی در خلق عنوانی داشت که تجربه آن به واقعی‌ترین شکل ممکن درآید و باید بگوییم که این بازی با جلوه‌های بصری شگفت انگیز و چشم نواز، نقش بسیار مهمی در رسیدن به آن هدف ایفا می‌کند. همه چیز، از جلوه‌های گرافیکی تا بافت‌های محیطی و فیزیک سازه‌ها به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده‌اند و جزئیات به کار رفته‌شده، تصور دنیایی را القا می‌کند که گیمر زنده‌بودن را در مناظر خیره کننده‌اش به معنای واقعی کلمه احساس کند.

بازی Marvel's Spider Man

Marvel’s Spider-Man

  • توسعه دهنده: استودیوی اینسومنیاک گیمز
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4 و 5
  • تاریخ انتشار: 2018

بازی Marvel’s Spider-Man به صورت انحصاری برای کنسول نسل هشتمی سونی در سال 2018 منتشر شد و نه تنها یکی از بهترین بازی‌های این شرکت بلکه در زمره زیباترین عناوین صنعت بازی قرار می‌گیرد. داستان بازی به هشت سال بعد از مرد عنکبوتی شدن پیتر پارکر می‌پردازد و در همراهی با شخصیت‌هایی چون مایلز مورالز، مری جین واتسون، سیلور سیبل، مستر نگاتیو، الکترو، راینو، سکورپیون و خیلی‌های دیگر، آرام ‌آرام تبدیل به نمایشی از انتقام افراد گوناگون از یکدیگر و در خطر قرار گرفتن کل نیویورک به خاطر اقدام‌ آن‌ها می‌شود. Marvel’s Spider-Man با پرهیز از پرداخت به موارد تکراری ‌شده‌ای مثل توئیست‌های داستانی پراشکال، سعی می‌کند داستانی با نقاط تاریک و روشن را در نهایت درگیرکنندگی روایت کند.

جدا از طراحی بی‌نظیر انیمیشن‌های صورت و طراحی کلی شخصیت‌ها، این عنوان یکی از زیبا‌ترین و باجزئیات‌ترین برداشت‌های ممکن را از شهر نیویورک به تصویر می‌کشید. جلوه‌های بصری این بازی خیره‌کننده هستند و حتی به جزئیاتی مانند حرکات جزئی چهره افراد مثل حرکت لب‌ها و یا چرخش چشم‌ها به اطراف توجه شده است. بافت‌ها و رنگ‌های استفاده شده برای طراحی صحنه‌های مختلف، عملکرد عالی از خود نشان می‌دهند و شهر بزرگ، پویا و پرجزئیات نیویورک را هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک می‌کنند.

بازی The Legend of Zelda Breath of the Wild

Legend Of Zelda: Breath Of The Wild

  • توسعه دهنده: استودیوهای بازیسازی شرکت نینتندو
  • پلتفرم‌ها: نینتندو سوییچ
  • تاریخ انتشار: 2017

قبل از انتشار، The Legend of Zelda: Breath of the Wild یکی از موردانتظارترین بازی‌های جهان بود و با عرضه خود در سال 2017، نه تنها فراتر از انتظارات طرفدارهای صنعت بازی بود بلکه به گیمرها فرصتی برای غرق شدن در یکی از زیباترین عناوین سبک جهان‌باز را برای شروع یک ماجراجویی جذاب و فراموش نشدنی داد. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که لینک از خوابی ۱۰۰ ساله بیدار می‌شود و حافظه‌اش را از دست داده است. او بدون هیچ سرنخی از جای خود برمی‌خیزد و مانند گیمر، به دنبال جواب است. لینک با پیرمردی آشنا می‌شود که ذره ذره او را با دنیای اطرافش آشنا می‌کند، از گذشته‌ سرزمین می‌گوید و راه و هدف لینک را مشخص می‌کند. داستان Breath of the Wild به قدری روایت ملموس و قابل فهمی دارد که به سرعت درگیر آن می‌شوید و آن ‌قدر پرجزئیات است که خیلی وقت‌ها بیخیال ماموریت‌های اصلی می‌شوید و دنبال مراحل فرعی می‌روید تا خلاهای داستانی را پر کنید.

شاید تنها چیزی که در مقایسه با سایر عناوینی این لیست از نظر فنی کم داشت، طراحی هنری بیش از حد باشد؛ البته اگر اجرای بازی روی کنسول نه‌چندان قوی نینتندو سوییچ را درنظر نگیریم. با این حال، در مورد عنوانی صحبت می‌کنیم که مطمئنا ده سال آینده از آن به عنوان یک کلاسیک جاودانه یاد خواهند کرد.

بازی Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

  • توسعه دهنده: استودیو سی‌دی پراجکت رد
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان
  • تاریخ انتشار: 2020

استودیوی قابل احترام سی‌دی پراجکت رد سال‌ها قبل از انتشار بازی Cyberpunk 2077، نام و آوازه خود را با مجموعه بسیار پرطرفدار The Witcher و خصوصا نسخه سوم آن، بر سر زبان‌ها آورده بود. همین باعث شد تا سایبرپانک 2077 به یکی از موردانتظارترین عناوین طرفدارهای ویدیوگیم در تاریخ این صنعت تبدیل شود. دنیای سایبرپانک در پوسته‌ فوق مدرن و نئونی خود، جایی است که هویت زندگی انسان‌ها به ارتباط‌شان با ابرشرکت‌های تریلیون دلاری گره خورده و دیگر خبری از معنا و مفهوم نیست. مردم نایت سیتی برای بقا در شهری می‌جنگند که شرط اول زندگی کردن در آن، جایگزین کردن انسانیت با عطشی مهارنشدنی برای بی‌نقص‌شدن است. نایت سیتی جهنمی است که ابرشرکت‌ها با ایجاد توهم برآورده شدن تمام آرزو‌های مادی مردم در آن، چنان آن را به جرم و جنایت آلوده کرده‌اند که ظاهرش از دور شبیه آرمان‌شهری فراتر از تخیلات بشر است.

متاسفانه، با وجود اینکه نسخه رایانه‌های شخصی سایبرپانک ۲۰۷۷ بسیار روان و چشم نواز اجرا می‌شد، اما عملکرد ضعیت و انکارنشدنی‌اش روی کنسول‌های نسل هشتم بحث و جدال‌های متعددی را پیرامون این شرکت به وجود آورد. نسخه کامپیوترهای خانگی Cyberpunk 2077 از گرافیک و جلوه‌های محیطی بسیار زیبایی بهره می‌برد و شهر پیشرفته Night City را با جزئیات خارق العاده از جمله نورپردازی و بافت‌های واقع گرایانه به تصویر می‌کشد. همچنین بی انصافی کرده‌ایم اگر مدل و طراحی حیرت انگیز شخصیت‌های اصلی را مورد تمجید قرار ندهیم. مطمئنا اگر این عنوان در آمادگی کامل به دست طرفدارها می‌رسید، به جایگاه بسیار بالاتری دست پیدا می‌کرد.

بازی The Witcher 3

The Witcher 3: The Wild Hunt

  • توسعه دهنده: استودیو سی‌دی پراجکت رد
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ
  • تاریخ انتشار: 2015

شاید حضور عنوانی در این لیست که از زمان اولین انتشارش 7 سال می‌گذرت، برای تعدادی تعجب برانگیز باشد، اما اجازه دهید از همین ابتدای کار خاطرتان را جمع کنیم که ویچر 3 نه تنها یکی از پرجزئیات‌ترین و چشم نوازترین عناوین جهان‌باز، بلکه در تاریخ این صنعت، خارق العاده و جاودانه است. داستان بازی شما را در یکی از احساسی‌ترین روایت‌های ویدیوگیمی، از میان شهرهای و دهکده‌های فراموش نشدنی راهی ماجراجویی پر از خطر و درگیرکننده گرالت برای پیدا کردن دخترخوانده‌اش، سیری می‌کند. هر شهر، قوم و اقلیم به شکل استادانه‌ای خلق شده‌اند تا گیمر بیشتر از هر عنوان دیگری، غرق در دنیای غنی و سرشار از زندگی The Witcher 3: The Wild Hunt برای ماه‌ها و حتی سال‌ها شود.

فضا و اتمسفر باور نکردنی مکان‌هایی مانند نویگراد، Skellige و وِلِن همگی متفاوت از هم طراحی شدند. جهان سنگ‌آلود قرون وستایی این بازی بی‌اندازه بی‌رحم است که با وجود فضای فانتزی عمیق، واقع گرایی خود را به بهترین حالت ممکن حفظ می‌کند تا حس غوطه‌وری در محیط بی‌کران آن، ذهن و دل هر گیمری را اسیر خود کند. ویچر 3: وایلد هانت ساخته‌ی استودیوی خوش ذوق سی‌دی پراجکت رد یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های جهان‌باز در تاریخ این مدیوم است و به گونه‌ای شما را به خود جذب می‌کند که تا به امروز هیچ عنوان دیگری موفق به این امر نشده باشد.

بازی Forza Horizon 5

Forza Horizon 5

  • توسعه دهنده: استودیو پلی گراند گیمز
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان و سری ایکس / اس
  • تاریخ انتشار: 2021

حضور نسخه چهارم Forza Horizon در این لیست، به تنهایی نشان از بزرگی این مجموعه دارد و به اندازه‌ای خوب و بی‌نقص عمل کرد که خلاقیت استودیوی پلی گراند گیمز برای توسعه نسخه‌ی دیگری از این سری، به چالش‌های سخت و دشواری کشیده شد. اما پس از انتشار بازی Forza Horizon 5، این استودیو باری دیگر مرزهای جذابیت و سرگرم کننده بودن یک عنوان آرکید ریسینگ را جابه‌جا کرد و معیارهای تازه‌ای برای عناوین مسابقه‌ای و جلوه‌های بصری در نسل جدید کنسول‌ها تعریف کرد. به تبع دیگر نسخه‌های این مجموعه، دنیای بازی فورزا هورایزن 5 مملو از محیط‌ها و جاده‌های مختلف برای رانندگی است که به طور یکپارچه با یکدیگر به‌هم گره خورده‌اند. هرچند این عنوان مانند بازی‌های دیگر مجموعه فورزا هورایزن دارای چرخش فصول نیست اما نقشه بزرگ آن از جنگل‌های سرسبز تا آتشفشان‌های سوزان و بسیاری دیگر را دربر می‌گیرد تا گیمر احساس خالی‌بودن این ویژگی را نداشته باشد. موردی که در بازی‌های ریسینگ باعث جذابیت گیم‌پلی می‌شود، طراحی ماشین، تنوع محیط‌ها و محتویاتی است که در اختیار گیمر قرار داده می‌شود. در فورتزا هورایزن 5 بیش از 500 ماشین وجود دارد که تقریبا می‌توان گفت اکثر آن‌ها طراحی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

تماشای بارش باران و چسبیدن قطرات آن به سطح ماشین، گل آلود شدن سپرها و دیگر بخش‌های ماشین شما در مسابقات آفرود به قدری با جزئیات کار شده‌اند که گاهی از هوای صاف بازی دلخور می‌شوید. Forza Horizon 5 برای ایکس باکس سری ایکس/اس مایکروسافت منتشر شده است و با اینکه از پتانسیل و قدرت کامل این کنسول‌ها بهره نمی‌برد اما هنوز هم یکی از چشم نوازترین عناوین حال حاضر این صنعت است.

بازی Ghost of Tsushima

Ghost Of Tsushima

  • توسعه دهنده: استودیو ساکرپانچ
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4 و 5
  • تاریخ انتشار: 2020

بازی Ghost of Tsushima همراه با The Last of Us Part 2 از آخرین بازی‌های انحصاری پلی استیش 4 با بودجه کلان بودند که در سال 2020 در دسترس طرفدارها قرار گرفتند. برخلاف مجموعه ابرقهرمان و جهان‌باز Infamous، این بار استودیوی ساکر پانچ با گوست آو سوشیما شما را به استادانه‌ترین روش ممکن به قرن سیزدهم ژاپن فئودال می‌برد. داستان این بازی در سال 1274 جریان دارد. گیمر کنترل یک سامورایی نجیب‌زاده با نام جین ساکای را در دست می‌گیرد که وظیفه‌ی دفاع از جزیره‌ی سوشیما و هدایت نیروهای مدافع از این سرزمین زیبا را برعهده دارد. جین پس از مرگ پدر و مادرش، زیر نظر عموی خود یعنی شیمورا بزرگ شده است. شیمورا، جین را از زمان کودکی، زیر پر و پال خود گرفته و او را به‌عنوان یک سامورایی با شرافت، بزرگ کرده است. همه چیز اما در روز حمله‌ی نیروهای مغول، تغییر می‌کند؛ در این روز عجیب و تاریخی، نیروهای مغول با حمله‌ای همه‌جانبه، سرزمین سوشیما را تسخیر کرده و تمامی سامورایی‌های این جزیره را در ساحل Komoda قتل عام می‌کنند.

همان طور که می‌دانید، محیط‌ها و جهان این عنوان با سری Infamous بسیار متفاوت است و استعداد بالای این استودیو را در ترکیب رنگ‌های زنده، تغییرات آب و هوایی کاملا پویا و توجه فوق العاده به جزئیات به رخ می‌کشد. به جرات می‌توان گفت که گوست آو سوشیما با خلق یکی از خیره‌کننده‌ترین و دقیق‌ترین جهان‌های ویدیو گیمی، نقطه‌ی اوج عناوین بزرگی از جمله The Witcher 3 تا مجموعه Red Dead Redemption است.

بازی Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn

  • توسعه دهنده: استودیو گوریلا گیمز
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی
  • تاریخ انتشار: 2017

بازی Horizon Zero Dawn که به عنوان یکی از عناوین انحصاری بزرگ سونی در سال 2017 برای دارندگان پلی استشن 4 منتشر شد و به دنبال آن در 2020 میلادی شاهد عرضه‌اش روی رایانه‌های شخصی بودیم؛ یکی از برترین بازی‌های اکشن-ماجراجویی و در دسته گرافیکی‌ترین بازی ویدیوگیمی تاریخ قرار می‌گیرد. داستان هورایزن زیرو دان، هزاران سال پس از دنیای امروزی آغاز می‌شود و تمدنی که ما می‌شناسیم نابود شده و زیر قدرت طبیعتی در هم تنیده با ربات‌های عجیب و غریب به زانو درآمده است. ایلوی موآتشین نمی‌داند از کجا آمده و خانواده‌اش چه کسانی هستند و از آن‌ها هیچ خبری ندارد و تمامی افراد قبیله، او را نادیده می‌گیرند. در این میان تنها یک نفر سرپرستی او را قبول کرد؛ شخصی از جنس خودش و تنها انسانی که او را همانند دخترش می‌بیند، او کسی نبود به‌جز Rost.

این عنوان نه تنها دارای یکی از فنی‌ترین جلوه‌های بصری این نسل است بلکه طراحی هنری‌اش به سادگی هرچه تمام‌تر زیبا و چشم نواز روی چشم هر مخاطبی می‌نشیند. همه چیز از مناظر متنوع سرسبز، سرزمین‌های یخی بسته گسترش دهنده The Frozen Wilds، تنوع خارق ‌العاده محیط‌های بازی، ترکیب استادانه طبیعت و تکنولوژی، انیمیشن‌های نرم و روان که بسیار پرجزییات کار شده، چرخه شبانه روزی هم ‌زمان و ترکیبش با آب و هوای متغیر باعث می‌شود هر منطقه از بازی که به آن وارد می‌شوید برای شما حس تازگی داشته باشد و از تماشای آن خسته نشوید. همه ویژگی‌های مثبت و حیاتی یک عنوان جهان‌باز در این بازی گنجانده شده‌اند تا شاهد یکی از خیره کننده‌ترین جهان‌های ویدیوگیمی تاریخ باشیم و کاوش و ماجراجویی در آن به لذتی مطلق تبدیل شود.

بازی Assassin's Creed Valhalla

Assassin’s Creed: Valhalla

  • توسعه دهنده: یوبی‌سافت
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4 و 5، ایکس باکس وان و سری ایکس / اس، رایانه‌های شخصی، گوگل استیدیا
  • تاریخ انتشار: 2020

Assassin’s Creed: Valhalla جدیدترین اثر در دسته عناوین طولانی مدت اکشن-ماجراجویی است و ژانر نقش آفرینی را بیش از هر زمان دیگری از مجموعه اساسینز کرید، در خود گنجانده است. داستان بازی پس از اتفاقات بسته الحاقی The Fate of Atlantis بازی Assassin’s Creed: Odyssey روایت می‌شود. جایی که لیلا حسن Staff of Eden یا همان عصای باستانی را در اختیار گرفته است. یوبی‌سافت برای داستان‌ سرایی والهالا به ‌سراغ یک داستان وایکینگی و اساطیری رفته و بازی با یک میان پرده از یک جشن آغاز می‌شود. گروهی از وایکینگ‌ها در حال جشن گرفتن هستند و شما در نقش کودکی ایوور، قهرمان داستان، مشغول تجربه‌ی بازی می‌شوید. اندکی بعد، یک حمله به گروه شما صورت می‌گیرد و پدر و مادر ایوور کشته می‌شوند و اکنون که سال‌ها از این ماجرا می‌گذرد و ایوور به یک وایکینگ همه فن حریف تبدیل شده است. نکته‌ی جالب Assassin’s Creed: Valhalla که از همان ابتدا به آن پی می‌برید، این است که جنسیت ایوور از همان ابتدا باز قابل تغییر است.

اساسینز کرید والهالا یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای یوبی‌سافت در زمینه‌ی ویژگی‌های هنری و بصری است؛ ویژگی‌هایی که این بازی را به بازی چشم ‌نواز تبدیل کرده و گیمر را به گشت و گذار در محیط‌های بازی سوق می‌دهد. البته از دیدگاه فنی، والهالا با نسخه‌های اوریجیزن و اودیسی تفاوتی ندارد. با این حال، پالت رنگی شیک و طراحی هنری خاص، این عنوان را در جایگاه بالاتری از نسخه‌های پیشین این مجموعه قرار می‌دهد. همچنین جلوه‌های طبیعی آب و هوا، غروب خورشید و بافت‌های محیطی کاری می‌کنند که نظر هر بیننده‌ای به این عنوان جلب شود. بهترین تجربه ممکن از بازی Valhalla روی سخت افزارهای کنونی محقق می‌شود اما فراموش نکنید که روی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان نیز کماکان شاهد یکی از چشم نوازترین عناوین حال حاضر خواهید بود.

بازی Watch Dogs Legion

Watch Dogs: Legion

  • توسعه دهنده: یوبی‌سافت
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4 و 5، ایکس باکس وان و سری ایکس / اس، رایانه‌های شخصی
  • تاریخ انتشار: 2020

نسخه Legion سومین ورودی از مجموعه اکشن-ماجراجویی جهان‌باز Watch Dogs است که به‌مانند بازی‌های دیگر این سری، از جلوه‌های گرافیکی بسیاری خوبی بهره می‌برد. به تصویر کشده‌شدن شهر لندن نزدیک به آینده در Legion و خصوصا روی کنسول‌های نسل کنونی به لطف فناوری رهگیری پرتوی نور یا همان ری تریسینگ، به معنای واقعی، باورنکردنی است. داستان بازی واچ ‌داگز لیجن در آینده‌ای نه‌ چندان دور جریان پیدا می‌کند و سیستم‌‌ عامل همه ‌کاره‌ی CTOS که پیش‌تر در شهرهای شیکاگو و سان ‌فرانسیکو متولد شد و رشد کرده، حالا به یک نظام جهانی تبدیل شده که هر شهری از هر کشور دنیا، برای اینکه مردمانش را زیر نظر بگیرد، آن را در قلب تمامی ساختارهایش می‌کارد و صد البته با این کار، پای بذر فساد، جرایم اجتماعی، قتل‌ها، دزدی‌های عظیم رواج می‌یابد. واچ داگز لیجن، در شهر آینده‌نگر لندن سفر جریان دارد و گیمر خود را در جریان حوادثی می‌بیند که CTOS در لندن برپا کرده است.

با مقایسه دو نسخه نسل هشتم و نهمی این عنوان درمی‌یابیم که حضور فناوری Ray-Tracing تا چه اندازه روی گرافیک و جلوه‌های دیداری این بازی تاثیر می‌گذارد. به ‌طوری که اگر شاهد این ویژگی روی نسخه‌ی کنسول‌های نسل کنونی نبودیم، تفاوت آنچنانی در مقایسه با نسخه پلی استیشن 4 یا ایکس باکس وان بازی Watch Dogs: Legion احساس نمی‌کردیم. از نحوه انعکاس نور خورشید در گودال‌ها، پنجره‌ها و نوری که در شب از سطوح بازتابنده منعکس می‌شود تا طراحی بسیار زیبای لندن و فضاسازی منحصر به فرد آن، همه و همه در خلق یک عنوان جهان‌باز درگیرکننده و جذاب در هارمونی کامل به‌سر می‌برند تا با یکی از زیباترین عناوین کنونی این صنعت رو به رو باشیم.

بازی Spider Man Miles Morales

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

  • توسعه دهنده: استودیوی اینسومنیاک گیمز
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4 و 5
  • تاریخ انتشار: 2020

شاید در نظر بسیاری تعجب برانگیز باشد که بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales روی همان موتور بازیسازی نسخه پیشین سپایدرمن ساخته‌شده اما واقعیتی است که با تجربه این عنوان، بسیاری را مبهوت و شگفت زده کرد. البته تاثیر جلوه‌های فناوری ری تریسینگ را نباید فراموش کرد که با استفاده هنرمندانه از رنگ‌های قرمز و بنفش گرافیک محسورکننده بازی را برجسته‌تر از قبل می‌کند. داستان Spider-Man: Miles Morales در واقع ادامه‌ای برای نسخه قبلی است با این تفاوت که دیگر پیتر پارکر شخصیت اصلی بازی نیست. اکنون او جای خود را به مایلز مورالز داده و گیمر را وارد بُعد جدیدی از داستان مرد عنکبوتی می‌کند. پیتر و مایلز با واقعه‌های ناراحت کننده بسیار سختی در زندگی خود مواجه شدند اما انگیزه زیادی برای کمک به مردم دارند و برای شهر و محیط زندگی خود احترام زیادی قائل هستند. روایت داستان از همان ساختار همیشگی دنیای سپایدرمن استفاده می‌کند؛ مشغله‌های خانوادگی، ترکیب آن با زندگی دوگانه اسپایدرمن و مشکلاتی که همیشه سر از ناکجا آباد در می‌آورند. مایلز با شروع ماجراجویی خود به عنوان سپایدرمن، مشکلات زندگی دوگانه پیتر پارکر را بهتر درک می‌کند اما راهکار‌های نسبتا متفاوتی را برای حل این مشکلات در نظر می‌گیرد.

از منظر گرافیک و کیفیت کلی، جلوه‌های فوق العاده تغییرات آب و هوا، بافت‌های بی‌نظیر ساختمان‌‌های شهر نیویورک و افکت‌های نزدیک به واقعی برخورد اجسام به یکدیگر، Miles Morales را به دنباله‌ای هرچند کوتاه اما ارزشمند با گرافیک محسور کننده تبدیل می‌کند.

بازی Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

  • توسعه دهنده: استودیوی راک‌ستار گیمز
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی
  • تاریخ انتشار: 2018

برهیچ کس پوشیده نیست که آخرین دست پخت استودیوی مورد احترام راک‌ستار یعنی Red Dead Redemption 2 نه‌تنها یکی از زیباترین عناوین نسل قبل بلکه چشم نوازترین عنوان حال حاضر بازی‌های جهان‌باز است. توجه به جزئیات در این بازی اکشن-ماجراجویی با تِم غرب وحشی آمریکا فراتر از هر عنوانی است که تا به امروز روی کنسول‌های این صنعت دیده‌ایم. داستان آن با شروع طوفانی گیمر را به صندلی میخکوب می‌کند؛ با سرقت ناموفق گروه ون‌در‌لیند و در راس آن داچ، آن‌ها به مناطق کوهستانی و پوشیده از برف پناه می‌برند. در جریان بازی شاهد توئیست‌های فکری داچ در رابطه با تفکرات و منفعت‌های شخصی‌اش در برابر رهبری کردن گروه برای بقا در عصر روی کارآمدن قانون‌مداران هستیم. گیمر با در دست گرفتن کنترل آرتور شاهد این خود درگیری‌های داچ خواهد بود و در جریان فعالیت‌هایش باید تصمیم‌های مهم و سرنوشت سازی بگیرد.

در تبدیل کردن رد دد ریدمپشن ۲ به یک تجربه فوق‌العاده، عوامل بسیار زیادی تاثیرگذار هستند اما آنچه که بیش از همه در مورد این بازی به‌ چشم می‌آید، هماهنگی و هارمونی بی‌نقصی است که سازندگان بین المان‌های آن ایجاد کرده‌اند. بدون اغراق، تنها عنوانی که از منظر دیداری بصری، انیمشین و توجه خیره‌کننده به جزئیات، توانایی رقابت با رد دد ریدمپشن 2 را دارد، پرافتخارترین بازی تاریخ یعنی نسخه دوم The Last of Us است. به واسطه اندازه و مقایس بزرگ محیط‌های جهان این عنوان، زیبایی محض شرایط آب و هوایی مختلف، حیات وحش بی‌نظیر، مناظر دلربا و درگیرکننده و به تصویر کشیدن آمریکای وسترن با بالاترین جزئیات، همه کاری می‌کنند که رد دد ریدمپشن 2 هرگز جذابیت خود را در این ماجراجویی عظیم از دست ندهد.

عناوین این لیست و البته بازی های باکیفیت جهان‌باز دیگر به ما نشان می‌دهند که گرافیک پولیش شده، جلوه‌های بصری و بافت‌های محیطی صیقلی داده‌شده و همچنین استفاده از فناوری‌هایی که نقش بسیار چشمگیری در زیباتر نشان‌دادن بازی‌های ویدیویی دارند تا چه اندازه در موفقیت و محبوبیت یک عنوان تاثیرگذار هستند. اشتباه نکنید، صرفا گرافیک بالا برگ برنده یک عنوان چه در نزد منتقدها یا مخاطبانش نیست بلکه عوامل زیادی از جمله روایت درگیرکننده، موسیقی‌های گوش نواز، شخصیت‌های خوب پرداخته‌شده و دیگر عوامل وابسته به یک عنوان بی‌نقص، همه باید در هماهنگی و هارمونی کامل به‌سر ببرند. بازی‌های معروفی شده امروز، با درهم تنیدن استادانه و بی‌مانند عوامل اشاره شده و خصوصا گرافیک واقع‌ گرایانه، به سمبل و سرچشمه بسیاری از عناوین دیگر تبدیل شده‌اند. به نظر شما جای کدام بازی در فهرست گرافیکی‌ترین بازی‌های جهان‌باز خالی بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

پرجزئیات‌ترین بازی جهان‌باز کدام است؟

Red Dead Redemption 2 و The Witcher 3: The Wild Hunt دارای جزئیات خیره‌کننده برای بی‌نقص نشان دادن جهان‌های بزرگ‌شان هستند.

۱
گرافیک کدام یک از بازی‌های این لیست به واقعیت نزدیک‌اند؟

بافت‌های محیطی فوق العاده Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و واکنش بسیار نزدیک به‌واقعی محیط بازی Red Dead Redemption 2 به تغییرات، این دو عنوان را بسیار نزدیک به تجربه‌ای واقعی تبدیل کرده است.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 13 دیدگاه
  • Avatar

    MMD

    مهمان

    دوستان گرافیک بخواین حساب کنید صد درصد سایبر از همه گاد تره ولی اگه این لیست تو 2024 بیاد جی تی ای 6 فقط باید توش باشه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    BENY_X_F

    مهمان

    واچ داگز ۲ کو ؟
    جی تی ای وی ؟
    فار کرای ۵ ، ۴ ، ۳، ۲ ،۱ ؟

    پاسخ دهید
    • Avatar

      محمد جواد در پاسخ به BENY_X_F

      مهمان

      داداش ما تو چه نسلی زندگی میکنیم ؟ این بازی ها تو نسل خودشون خوب بودن جی تی ای ؟ از جی تی ای بهتر هست ما دو تا نفر اول نداریم

    • Avatar

      Randomfuse در پاسخ به BENY_X_F

      مهمان

      بهترین بازی که تو زندگیم انجام دادم رد دد بوده
      هم از نظر داستان هم گرافیک
      هی پی اس فورم بازیاش هکی بود الان نمیتونم
      رو ps5 بیارم رد دد رو

  • Avatar

    دانیال

    مهمان

    سلام این لیست قاطی پاتی از پلی استیشن و xbox و کامپیوتر بود
    بهترین بازی گرافیکی این لیست همین forza هستش
    فارکرای 6 هم تعریف چندانی ندارد خیلی مزخرف و در حاشیه است.
    و هیچ شکی نیست که رد دد 2 از همه بازی های این لیست بسیار بهتره
    این بازی odyssey و سایبرباگ 144p هم زیادی غیراخلاقی است اصلاً برای یک بازی عمومی توصیه نمی‌شود

    پاسخ دهید
  • Avatar

    پارسا

    مهمان

    پس لست اف اس 2 چرا نیست؟ لست 2 حتی از ردد 2 گرافیکش خیلی بیشتره.

    پاسخ دهید
    • رسول امینی

      رسول امینی در پاسخ به پارسا

      نویسنده

      Last of Us Part II در دسته بازی‌های جهان‌باز قرار نمی‌گیره.

    • Avatar

      فرزاد در پاسخ به پارسا

      مهمان

      خیار آخه ردد 2 بهترین بازی جهان هس

  • Avatar

    Taha

    مهمان

    جایگاه Gta v پس کو؟

    پاسخ دهید
  • Avatar

    محمد

    مهمان

    Im ganna kill every last one of them

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Xt_editor

    مهمان

    چرا بازی
    کرایسیس ۳ و ۲ داخل این رده بندی نیستن

    پاسخ دهید
    • رسول امینی

      رسول امینی در پاسخ به Xt_editor

      نویسنده

      سلام دوست گرامی. به این دلیل که Crysis در دسته بازی‌های جهان‌باز نیست.

  • Avatar

    S0HE1L

    مهمان

    به رد دد نمیرسه?

    پاسخ دهید