رانندگی از آن دسته فعالیت‌هایی است که برای بسیاری مانند امور روزمره بوده و برای برخی دیگر، سرگرمی لذت‌بخش و مهیج. پیشرفت تکنولوژی بشر و علم مهندسی، اتومبیل‌هایی را پدید آورده که کمتر کسی پیدا می‌شود تا آرزوی راندن آن‌ها را در سر نپروراند. تجربه رانندگی پرسرعت با این شاهکارهای علم مهندسی در دنیای واقعی هم ریسک بالایی دارد و هم ممکن است به دلیل هزینه‌های بالا، برای همه ممکن نشود.

خوشبختانه بازی‌های ویدیویی در میسر کردن این آرزوهای ما در دنیای مجازی به‌خوبی کارآمد ظاهر شده‌اند و رانندگی با انواع و اقسام خودروها هم یکی از آن‌ها است. در دنیای مجازی دیگر لازم نیست نگران تصادف کردن یا خسارت‌های پرهزینه باشید و می‌توانید به‌سادگی پدال گاز را فشار داده و از سرعت سرسام‌آوری که در اتومبیل لوکس خود تجربه می‌کنید، لذت ببرید. در این مقاله به نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5، جدیدترین عنوان استودیو Playground Games می‌پردازیم و سفری کوتاه به افق زیبا و مجازی مکزیک خواهیم داشت.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5

پایبندی به اصول کلاسیک

یکی از نکاتی که همواره سری بازی‌های Forza Horizon را نسبت به سایر بازی‌های سبک اتومبیل‌رانی متمایز می‌کند، پایبند بودن به اصول کلاسیکش است. بازی Forza Horizon 5 برای اینکه خودش را به شما معرفی کند نیازی نیست هیچ کار خارق‌العاده‌ای انجام دهد زیرا طرفدارانش می‌دانند که چه سبک از اتومبیل‌رانی را در محیط بازی تجربه خواهند کرد. با توجه به این نکته می‌توان گفت که سری Horizon تقریباً هرگز رقیبی در بازار نداشته زیرا سبک و سیاقش همواره منحصربه‌فرد بوده و از طرفی در تمام شماره‌هایش به آن اصول پایبند مانده است.

سبک بازی‌های اتومبیل‌رانی بسیار بازار رقابتی‌ای دارد اما هرچه چاشنی آرکید داخل آن بیشتر می‌شود، عناوین محبوب کمتری حضور دارند. بازی Burnout Paradise که در سال 2008 منتشر شد سبک خوبی از اتومبیل‌رانی‌های آرکید و جهان‌باز را ارائه داد اما استودیو سازنده، هرگز این ایده موفق را پیش نگرفت. سری NFS هم دائم بین سبک آرکید و شبیه‌ساز در حال جابه‌جا شدن بوده و جایگاه خودش را پیدا نکرده است و نتوانسته هویتی مشخص را به خود اختصاص دهد. از طرفی Forza Horizon هرگز به چالش کشیده نشده و ظاهراً فرسنگ‌ها جلوتر از عناوین دیگر یکه‌تازی می‌کند. همین موضوع است که موفقیت بازی Forza Horizon 5 را حتی قبل از انتشار جهانی‌اش گوشزد می‌کرد.

بازی Forza Horizon 5

ورودی باشکوه به سرزمین زیبای مکزیک

یکی از ویژگی‌های سری بازی‌های Forza Horizon نحوه شروع و خوشامدگویی‌اش به بازیکن بوده که در شماره پنجم نیز به نحو احسنت این موضوع پیاده‌سازی شده است. بازی از همان ابتدا به شما نوید تجربه‌ای لذت‌بخش و سرگرم‌کننده را در دنیایی زیبا و وسیع می‌دهد و چشمه‌ای از هر فعالیت را نمایان می‌کند. پس از اینکه از روی یک هواپیمای باری با بنز AMG خود فرود آمدید، مسابقه‌ای را با خود هواپیما آغاز می‌کنید. سپس به قسمت‌های جنگلی رفته و از میان درختان انبوهش با ماشین آفرود خود عبور خواهید کرد، از بالای یک کوه آتش‌فشانی مانند گدازه پایین می‌آیید و… پس از این پیش‌نمایش زیبا، خودرویی لوکس از بین سه گزینه در دسترس را انتخاب کرده و اولین مسابقه اصلی خود را تجربه می‌کنید. شاید در عناوین دیگر اولین مسابقه شما با یک اتومبیل ضعیف و معمولی باشد و برای رسیدن به خودروهای سوپر اسپرت باید مدت‌ها تلاش کنید و در مسابقات پیروز شوید، اما در Forza Horizon 5 از همان اول 500 اسب بخار را رام شما می‌کند تا با آن سرزمین زیبای مکزیک را کشف کنید.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5

واقع‌گرایانه‌ترین گرافیک سبک اتومبیل‌رانی

بیشترین چیزی که باید به آن پرداخت، گرافیک بازی است! قبل از اینکه درگیر هیجان بازی شوید، جلوه‌های آن است که نفستان را در سینه حبس خواهد کرد. بازی Forza Horizon 5 به‌قدری زیبا و واقع‌گرایانه طراحی شده که تفاوت بین کات‌سین‌ها و گیم پلی واقعی بازی را فقط از روی تغییر فریم می‌توانید بفهمید. (30 فریم در ثانیه سینمایی کات‌سین‌ها و فریم‌های بالاتر در گیم پلی) زیبایی‌های گرافیکی بازی جلوه خودش را در تمام اجزای آن نمایان می‌کند. طبیعت زیبای مکزیک و ساخت نقشه آن از روی مدل‌های واقعی امری تحسین‌برانگیز توسط سازندگان بوده است. جالب است بدانید که نقشه بازی Forza Horizon 5 نسبت به شماره قبل 50% بزرگ‌تر شده و تمامش با یک بارگذاری اجرا می‌شود.

520 عدد اتومبیل موجود در بازی که همگی لایسنس شده هستند، با دقتی بی‌نظیر شبیه‌سازی شده‌اند و تمامی اجزای بیرونی و داخلی آن‌ها مانند مدل‌های واقعی شکل گرفته است. بازی با هوشمندی تمام به شما اجازه می‌دهد که در گاراژ خود از تمامی زوایا، اتومبیلتان را مشاهده کنید، درهای آن را باز کرده و داخل کابین را ببینید، استارت زده و صدای غرش موتور را بشنوید. نورپردازی‌ها و انعکاس نور از سطح بدنه اتومبیل‌ها از دیگر زیبایی‌های این بازی است. حتی بدون استفاده از Ray Tracing هم سایه‌ها و انعکاس تصاویر واقع‌گرایانه و چشم‌نواز هستند.

به دلیل وسعت نقشه، بخش بزرگی از سرزمین مکزیک برای گشت‌وگذار در اختیار شما است که تمام مناطقش زیبایی منحصربه‌فرد خودشان را دارند. شاید بخواهید رد تایرهای خود را روی شن‌های صحرا بیندازید، شاید در کنار ساحلی آفتابی اتومبیل خود را پارک کرده و از نوازش موج‌ها لذت ببرید، چند لحظه‌ای زیر باران رانندگی کرده و ریزش قطرات را روی بدنه ببینید و شاید هم در کنار آبشاری در دل جنگل لحظاتی را در آرامش سپری کنید. دقت به‌جزییات به‌قدری بالا است که می‌توان ساعت‌ها از آن‌ها صحبت کرد. برای مثال راندن در جاده‌های خاکی گلگیر و قسمت پایینی بدنه اتومبیل شما را کثیف می‌کند و اگر وارد آب شوید، این گل و خاک شسته خواهند شد و مقدار خیس شدن بدنه نیز بسته به عمقی است که در آن فرو رفته‌اید!

قسمت عکس‌برداری بازی هم دنیایی وسیع و منحصر به خودش را دارد. به کمک این بخش می‌توانید این جلوه‌های زیبا و چشم‌نواز داخل بازی را به تصاویری تبدیل کنید که شاید در نگاه اول با تصاویر واقعی تفاوت چندانی نداشته باشد. ابزارهای زیادی در این بخش برای ویرایش و بهینه‌سازی عکس‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد و با کمی وقت صرف کردن می‌توانید به عکاسی ماهر تبدیل شوید. نکته جالب دیگر در مورد بازی Forza Horizon 5 این است که بازی با چنین گرافیک زیبا و جذابی، بسیار بهینه و روان اجرا می‌شود و حتی سیستم‌های نسل قبل هم به‌راحتی می‌توانند آن را با نرخ 60 فریم بر ثانیه و تنظیمات گرافیکی بالا اجرا کنند که امری شایان تقدیر است.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5

گیم پلی: ساده و قابل‌درک برای همه

آنچه تجربه Forza Horizon 5 را لذت‌بخش می‌کند، جدای از گرافیک فوق‌العاده و روان اجرا شدنش، گیم پلی ساده و قابل‌درک آن است که نظیرش در سایر بازی‌های اتومبیل‌رانی دیده نمی‌شود. اینجا قوانین محدودکننده‌ای وجود ندارد و مسیر پیشروی در بازی به‌هیچ‌عنوان خطی نیست. از همان ابتدا آزاد هستید در هر سبک از مسابقات شرکت کنید، آزادانه در نقشه بچرخید، نقاط مخفی را پیدا کنید و بسیاری فعالیت دیگر. با انجام هر کدام از این فعالیت‌های اصلی و فرعی امتیاز، تجربه و پول به دست خواهید آورد که برای باز کردن مسابقات، چالش‌ها و اتومبیل‌های جدید استفاده می‌شوند.

آزادی عمل حرف اصلی را در بازی Forza Horizon 5 میزند. مسابقات نیز سبک آرکید خودشان را حفظ کرده‌اند و برای شرکت در آن‌ها درجه‌های سختی مختلفی در دسترس خواهید داشت. بازی به‌مرور اگر بفهمد که بیش از حد برای شما ساده شده، به صورت خودکار درجه سختی را بالاتر می‌برد تا مهارتتان بیشتر شده و از آن طرف پاداش اضافی هم برایتان در نظر می‌گیرد. تنوع سبک مسابقات و کلاس اتومبیل‌ها نیز بالا بوده و برخی از آن‌ها که روایت داستانی نیز دارند، جذابیت منحصربه‌فردی به بازی بخشیده‌اند. محتوای چالش‌های بازی نیز به صورت فصلی تغییر می‌کند تا دائم چالش‌های متفاوت و جدیدی برای تجربه در دسترس داشته باشید. درمجموع باید گفت برای لذت بردن از بازی Forza Horizon 5 نیازی نیست هیچ کار خاصی انجام دهید، همین که پدال گاز را فشار دهید، ماجراجویی به سمت شما سرازیر خواهد شد!

نقد بازی Forza Horizon 5

موسیقی و صداگذاری، بخش آنلاین و نکات منفی در بازی Forza Horizon 5

سازندگان بازی Forza Horizon 5 در بخش صداگذاری و موسیقی نیز سنگ تمام گذاشته‌اند. شما به چند ایستگاه رادیویی دسترسی دارید که دائم در حال پخش موسیقی‌های شاد و پرانرژی برای شما هستند. تنوع این موسیقی‌ها و درخور بودنشان با حال و هوای بازی، تجربه رانندگی را چند برابر لذت‌بخش می‌کند. از حیث صداگذاری هم باید گفت که صدای موتور تمام اتومبیل‌ها و همچنین سایر صداهای محیط بسیار استادانه پیاده‌سازی شده و کاملاً حس و حال یک شبیه‌ساز واقعی از رانندگی را به شما منتقل می‌کند.

بخش آنلاین بازی Forza Horizon 5 هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. علاوه بر اینکه می‌توانید سرزمین زیبای مکزیک را در کنار دوستان خود گشت‌وگذار کنید و با یکدیگر وارد مسابقات شوید، بخش جدیدی به اسم Event Labs اضافه شده که به کمک آن می‌توانید مسیرهای جدید مسابقه‌ای منحصربه‌فرد و مطابق سلیقه خودتان را طراحی کنید. این قسمت انعطاف زیادی داشته و آزادی عمل بالایی در اختیارتان قرار می‌دهد تا مسیرهای جذابی با قوانین مختلف طراحی کرده و آن‌ها را با سایر افراد به اشتراک بگذارید و یا از نقشه‌های آن‌ها استفاده کنید. خلاقیت و قوه تخیل، تنها محدودیت شما در بخش Event Labs است.

دانلود بازی ماشینی برای کامپیوتر

تنها نکته منفی‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، مشکلات فنی بازی و کرش شدنش به‌خصوص در پلتفرم PC است که گاهی آزاردهنده می‌شود. این مشکل که برای بسیاری از کاربران پیش آمده، منجر به خروج غیرمنتظره از بازی می‌شود و باید برای حل آن منتظر به‌روزرسانی جدید از سمت سازنده‌ها نشست. به‌جز این، در سبک بازی های مسابقه‌ای نمی‌توان ایرادی از بازی Forza Horizon 5 گرفت.