نوید قادری

بنیاد ملی بازی های رایانه ای:‌ بازی ابزاری برای حرف زدن با جامعه است

نوید قادری 14 اسفند 1402 بدون دیدگاه
806 بازدید

به گزارش پارسی گیم به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اولین نشست هم اندیشی رویداد «بازی آرا» با حضور جمعی از بازی‌سازان و پژوهشگران حوزه مطالعات بازی برگزار شد. مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست هم‌اندیشی رویداد «بازی‌آرا» بر ضرورت پرداختن به محتوا در تولید بازی‌‌های ایرانی تاکید کرد.

محمدامین حاجی هاشمی در این نشست گفت: دغدغه ما برای طراحی رویداد بازی آرا این بود که موضوعات محتوایی و بحث‌های عمیق فکری به عنوان یکی از بخش‌های جذاب صنعت بازی، در کشور مغفول مانده است.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای

محمدامین حاجی هاشمی رسانه، صنعت و هنر بازی را دارای ابعاد فناورانه و خلاقانه دانست و گفت: با توجه به تمام این ابعاد باید بخش محتوایی در بازی به جامعه معرفی شود.

او تصریح کرد: رسانه به‌دنبال این است که از ظرفیت بازی، رویکردهای محتوایی، فکری و فرهنگی را معرفی کند. ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم و جای خالی آن در صنعت بازی احساس می‌شود. از این رو باید علاوه بر جایگاه سرگرمی به محتوا نیز بپردازیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی ظرفیت بالاتری نسبت به سینما و پویانمایی دارد. در ایران بازی‌های خوبی ساخته شده، اما به‌خوبی بازنمایی و بازتاب داده نشده است. شاید ما برای والدین توضیح ندادیم که ظرفیت‌های بازی چیست.

حاجی هاشمی افزود: ما «GAME» را به بازی تقلیل داده‌ایم. لازم است این بحث برجسته شود که «GAME» بازی نیست. بلکه ابزار حرف زدن با جامعه است. بخش مهم آن رسانه و هنر است و آن را به‌عنوان اپلیکیشن نبینیم.

او افزود: در دهه ۹۰ به اقتضای موضوع روز و اقبال مخاطب، بازی‌سازان از این ابزار برای ساخت بازی‌هایی در حوزه حوزه مقاومت، سوریه و شهید حاج قاسم سلیمانی استفاده کردند. در مقطعی موضوع زبان فارسی مورد توجه بازی‌سازان قرار گرفت و بازی‌هایی با این موضوع ساخته شد. در برهه‌ای دغدغه دوستان بازی‌ساز در خصوص معرفی فرهنگ ایرانی برای مخاطب خارجی منجر به تولیداتی شد.

مدیرعامل بنیاد ادامه داد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های کشور موضوع خانواده و جمعیت است. سال گذشته طرح‌هایی در این حوزه به بنیاد ارائه شد که بسیار سطحی و ساده به مسئله پرداخته شده بود. در جشنواره‌‌ای در آمریکا برای بهترین بازی‌های بخش خانواده جوایزی را اختصاص می‌دهند. آن وقت چرا ما باید این موضوع را در حد یک اسم و نشان دادن یک خانواده تقلیل دهیم؟

بنیاد ملی بازی های رایانه ای

حاجی هاشمی در خصوص اهمیت تولیدات محتوایی برای مخاطب خارجی اظهار داشت: خاطرم هست در رویدادی بین‌المللی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار کرد، بازی «خاله قزی» و «دهقان بدو» که به داستان‌های ایرانی می‌پرداخت مورد توجه و انتخاب داوران خارجی رویداد قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه از ابزار بازی می‌توان برای طرح مسائل روز استفاده کرد، افزود: الان موضوع غزه بحث روز جامعه جهانی است. لازم است به لایه‌های عمیق، عاطفی و رشادت‌های این مسئله پرداخته شود. این موضوع مهمی است و در دنیا مخاطب دارد و ما باید به اندازه خودمان به آن بپردازیم. ما باید در برابر اتفاقات روز با بیان هنری حرف‌هایمان را منتقل کنیم.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.