راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان
حسام شالیکاریان

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – دی 1402

حسام شالیکاریان 15 بهمن 1402 1 دیدگاه
2,410 بازدید

لپ تاپ گیمینگ به عنوان یک کامپیوتر شخصی قابل حمل برای کاربرد های مختلفی از جمله اجرای بازی های متنوع مورد استفاده قرار می گیرند. طیف وسیعی از کاربران نیز علاقه فراوانی به لپ تاپ ها دارند و ترجیح می دهند بودجه خود را صرف خرید این محصول کنند. به طور حتم قابلیت حمل و ابعاد بسیار کوچکتر نسبت به کامپیوتر های شخصی و عدم نیاز به صفحه نمایش مجزا در مقایسه با کنسول های بازی، گیمرها را برای خریداری نوت بوک های مخصوص بازی مصمم می سازد. پیشرفت های صورت گرفته در ساخت لپ تاپ ها و امکانات قابل ارائه توسط آنها، به شدت چشم گیر بوده و کاربران حرفه ای به سرعت جذب این ویژگی ها می شوند. به کارگیری سخت افزار بسیار قدرتمند با قابلیت ارتقا حافظه رم و درایو ذخیره سازی، صفحه نمایش با کیفیت و نرخ تازه سازی بالا، صفحه کلید گیمینگ دارای نور پردازی و سیستم خنک کننده حرفه ای سبب شده تا درصد علاقه مندی کاربران به خصوص گیمرها افزایش یابد.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید سیستم گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان

در مطلب راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان قصد داریم تا مدل های موجود در بازار را با کاربرد اجرای بازی ها در وضوح تصویر Full HD معرفی کنیم. بسیاری از کاربران برای تجربه بازی های جدید به سمت کنسول های بازی یا کامپیوتر های شخصی گران قیمت می روند و با این وجود به خریداری یک لپ تاپ هم فکر می کنند. به دلیل محدودیت بودجه و شرایط اقتصادی موجود، بسیاری از این افراد نمی توانند به خواسته مورد نیاز خود دست پیدا کنند. از این رو تصمیم گرفتیم تا راهنمای خرید لپ تاپ مخصوص بازی با کمترین بودجه ممکن را تقدیم کنیم. مهم ترین دلیل برای خریداری لپ تاپ، کاربرد چند منظوره است که با مبلغ بسیار مناسبی در دسترس شما قرار می گیرد.

لپ تاپ های نسل جدید با وجود قیمت اقتصادی خود، به قطعات سخت افزاری قدرتمندی مجهز شده اند که برای کاربرد های چند منظوره مناسب هستند. برای انتخاب گزینه های بهینه و مورد تائید وب سایت پارسی گیم، بیش از 100 مدل نوت بوک در محدوده قیمت 15 تا 30 میلیون تومان را مورد بررسی قرار دادیم تا مدل های مجهز به کانفیگ سخت افزاری مناسب برای کاربرد گیمینگ (دارای تراشه گرافیکی مجزا با قدرت کافی) را انتخاب کنیم.

جدول زیر مشخصات کلی محصولاتی که در این مطلب معرفی خواهیم کرد را به شما نشان می‌دهد:

مدلپردازندهحافظه رمگرافیکذخیره سازیصفحه نمایشقیمت
ACER ASPIRE 5 A515Intel Core i3-1115G44GB DDR4NVIDIA MX450 2GB256GB SSD NVMe15.6 اینچ FHD IPS19,800,000
Lenovo IdeaPad 3Intel Core i5-1155G78GB DDR4NVIDIA MX350 2GB512GB SSD NVMe15.6 اینچ FHD TN23,280,000
ASUS VIVOBOOK 15Intel Core i5-1135G78GB DDR4NVIDIA MX330 2GB512GB SSD NVMe15.6 اینچ FHD TFT24,500,000
Lenovo IdeaPad 5Intel Core i5-1235U16GB DDR4NVIDIA MX550 2GB512GB SSD NVMe15.6 اینچ FHD IPS27,880,000
Lenovo IdeaPad Gaming 3Intel Core i5-11320H8GB DDR4NVIDIA RTX 2050 4GB512GB SSD NVMe15.6 اینچ FHD IPS29,990,000

برای انتخاب بهترین گزینه ها چند پارامتر را مد نظر قرار دادیم تا عملکرد قابل قبولی با توجه به کانفیگ و قیمت دریافت کنیم. برخی از این پارامترها شامل موارد زیر می شود:

  • حافظه رم: در مرحله بررسی لپ تاپ ها به این موضوع توجه کردیم که حافظه رم از نوع DDR4 بوده و حجم حافظه حداقل 8 گیگابایت را در دسترس کاربران قرار دهد. به جز یک مورد از لپ تاپ های برگزیده، سایر مدل های منتخب دارای حداقل 8 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 هستند و یک مدل هم به 16 گیگابایت حافظه مجهز شده است. باید به این نکته توجه کنید که محدوده قیمت 30 میلیون تومانی، به شدت محدود بوده و گزینه های قابل توجهی برای اجرای بازی وجود ندارند. با این حال برای افرادی که به بازی های قدیمی یا بازی های آنلاین علاقه دارند، محصولات بسیار ارزشمندی را انتخاب کرده ایم.
  • حافظه SSD: وجود حافظه پر سرعت SSD در لپ تاپ های نسل جدید به امری طبیعی بدل شده، اما همچنان برخی از محصولات به همراه هارد دیسک های بی جان 2.5 اینچی در دسترس کاربران قرار می گیرند. در بخش ذخیره سازی می توانید از سرعت بسیار بالای درایو های 2 بهره مند شوید که نقش بسزایی در راه اندازی سریع سیستم عامل، نرم افزار های کاربردی و بازی ها ایفا می کنند. به گونه ای که سیستم عامل ویندوز در مدت کمتر از 5 ثانیه راه اندازی می شود و امکان اجرای همزمان چند نرم افزار بدون افت سرعت محسوس فراهم است. از سوی دیگر قابلیت ارتقای آسان حافظه وجود دارد. درایو های سالید فاقد اجزای مکانیکی هستند و از این رو حساسیتی به جابجایی مداوم لپ تاپ ندارند. این موضوع به عنوان یکی از نقاط ضعف هارد دیسک های 2.5 اینچی نوت بوک شناخته می شد.
  • پردازنده: وجود پردازنده قدرتمند نسل جدید به عنوان یکی از پارامترهای مهم وب سایت پارسی گیم در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان مد نظر قرار گرفته است. به این ترتیب دور لپ تاپ های مجهز به CPU قدیمی خط قرمز کشیدیم و محصولات منتخب به انواع پردازشگر نسل یازدهم و دوازدهم مجهز شده اند. تفاوت عملکرد انواع CPU نسل یازده و دوازده با مدل های قدیمی تر به شدت بالا بوده و پردازنده های جدید می توانند سرعت عمل به مراتب بالاتری را ارائه دهند. از سوی دیگر پردازنده های جدید به دلیل لیتوگرافی بهینه، توان مصرفی بسیار مناسبی دارند که سبب شارژدهی بهتر باتری نوت بوک می شود.
  • صفحه نمایش: وضوح تصویر یا رزولوشن برای کاربران امروزی و به خصوص گیمرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر چند بودجه محدود 30 میلیون تومانی می توانید مانع از انتخاب گزینه های مطلوب شود، اما نوت بوک های جدید با قیمت مناسب قادر به ارائه صفحه نمایش Full HD هستند. با توجه به اینکه یکی از دلایل مهم انتخاب لپ تاپ در این محدوده قیمت، کاربری چند منظوره است و افراد مختلف به جای خرید محصولات تخصصی از جمله کنسول بازی و کامپیوتر گیمینگ به انتخاب یک نوت بوک روی می آورند. از این رو وجود صفحه نمایش با رزولوشن 1080×1920 پیکسل به تجربه کاری لذت بخش تری منجر می شود. در حال حاضر بسیاری از محصولات موجود در بازار (حتی گزینه های به نسبت ارزان) دارای صفحه نمایش با وضوح تصویر Full HD هستند که یک مزیت بسیار مهم به شمار می رود.
  • قابلیت ارتقای سخت افزار: در خصوص لپ تاپ ها باید به این نکته اشاره کرد که قطعاتی مانند پردازنده مرکزی و تراشه گرافیکی قابلیت ارتقا ندارند و باید ذهن خود را به قطعاتی از جمله حافظه رم و ذخیره سازی معطوف کنید. در حقیقت با افزایش حافظه رم می توانید سرعت اجرای همزمان چند اپلیکیشن را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. از سوی دیگر با اضافه کردن ظرفیت ذخیره سازی یا جایگزین کردن درایو SSD پیش فرض کارخانه سازنده با نمونه های سریع تر، سرعت راه اندازی سیستم عامل و نرم افزار های کاربردی را افزایش می دهید. با توجه به اسلات های 2 در لپ تاپ های نسل جدید، ارتقای بخش ذخیره سازی در نهایت سادگی و با قیمت بسیار منطقی امکان پذیر است.

اکنون که پارامتر های مورد نظر برای انتخاب بهترین لپ تاپ های گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان مشخص شده، نوبت به معرفی محصولات برتر از دید وب سایت پارسی گیم فرا رسیده است. در ادامه 5 نوت بوک دارای مشخصات سخت افزاری مناسب برای اجرای بازی های مختلف با قابلیت ارائه نرخ فریم کافی (متناسب با بودجه و سخت افزار داخلی) را معرفی می کنیم. در انتخاب گزینه های نهایی، هیچ گونه جانب داری نسبت به یک برند خاص یا شرکت تولید کننده سخت افزار داخلی دخیل نبوده و این فرآیند دشوار بر اساس ارائه بهترین عملکرد نسبت به قیمت صورت گرفته است.

1) لپ تاپ ایسر ASPIRE 5 A515 با قیمت حدودی 19 میلیون و 800 هزار تومان

لپ تاپ ACER ASPIRE 5 A515 در راهنمای خرید لپ تاپ

نماینده ارزان قیمت ایسر به عنوان تنها گزینه دارای 4 گیگابایت حافظه رم در لیست منتخب وب سایت پارسی گیم به چشم می خورد که حافظه رم آن به سادگی قابلیت ارتقا به 8 گیگابایت یا حجم های بالاتر را دارد. ارتقای حافظه رم به 8 گیگابایت با هزینه کمتر از 500 هزار تومان امکان پذیر بوده و روی عملکرد نهایی این محصول تاثیر بسزایی دارد. در بخش پردازنده مرکزی شاهد به کارگیری تراشه اینتل مدل Core i3-1115G4 هستیم که دارای دو هسته و چهار رشته پردازشی است. فرکانس پایه این تراشه برابر با 3.0 گیگاهرتز بوده و در حالت توربو بوست به 4.1 گیگاهرتز افزایش می یابد. حافظه نهان سطح سوم به مقدار 6 مگابایت در پردازنده اینتل می تواند کمک بسزایی در ارائه سرعت بالای پردازش ها اعمال کند. توان مصرفی پردازنده بین 12 تا 28 وات بر اساس فرکانس کاری، متغیر بوده و با توجه به لیتوگرافی بهینه در سطح مطلوبی ارزیابی می شود. پردازنده Core i3-1115G4 اینتل در بنچمارک Passmark موفق به کسب امتیاز متوسط 6126 شده که هم سطح با تراشه نسل هشتم اینتل مدل Core i5-8350U قرار می گیرد. همانطور که در ابتدای معرفی لپ تاپ ACER Aspire 5 A515 اشاره کردیم، امکان ارتقای آسان حافظه رم به 8 گیگابایت و حتی بالاتر از این مقدار وجود دارد. خریداری 4 گیگابایت حافظه DDR4 بیشتر نیازمند پرداخت مبلغی کمتر از 500 هزار تومان است که انجام این کار به شدت توصیه می شود. فرکانس کاری حافظه رم برابر با 3200 مگاهرتز است و امکان ارتقای حافظه به 12 گیگابایت وجود دارد. در بخش ذخیره سازی، یک درایو SSD با ظرفیت 256 گیگابایت از نوع NVMe مبتنی بر فرم فکتور M.2 در نظر گرفته شده که سرعت بسیار بالایی را برای راه اندازی سیستم عامل، نرم افزار های کاربردی و بازی های متناسب با قدرت پردازشی ارائه می دهد. با توجه به قابلیت های سخت افزاری نوت بوک ایسر، امکان ارتقای آسان حافظه ذخیره سازی وجود دارد که یک ویژگی جذاب دیگر برای این محصول به شمار می رود.

تراشه گرافیکی انویدیا MX450 بر پایه معماری ریز پردازنده Turing و با بهره گیری از چیپ ست N18S-G5 طراحی و تولید شده است. در مقایسه عملکرد با سایر تراشه های انویدیا باید به این نکته اشاره کرد که MX450 به مقدار قابل قبولی قوی تر از GTX 1050 عمل می کند، اما به مقدار قابل توجهی ضعیف تر از GTX 1650 Max-Q است. دو گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 با کمک رابط 64 بیتی، وظیفه انتقال پهنای باند را بر عهده دارد. با وجود تراشه گرافیکی MX450 قادر به اجرای بازی های مختلف در وضوح تصویر Full HD خواهید بود، هر چند در برخی از بازی ها باید جزئیات گرافیکی را به متوسط کاهش دهید. کاربران حرفه ای به خوبی می دانند که یک لپ تاپ 20 میلیون تومانی برای اجرای بازی توصیه نمی شود، اما نوت بوک ایسر با توجه به مشخصات سخت افزاری خود و به دلیل قابلیت ارتقای حافظه رم و ذخیره سازی، قادر به ارائه نرخ فریم مناسب در بازی های مختلف با رزولوشن 1080×1920 پیکسل است. صفحه نمایش 15.6 اینچی مورد استفاده توسط ایسر دارای پنل IPS با وضوح FULL HD بوده که دقت رنگ و شدت روشنایی مطلوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد. لذت اجرای بازی ها و نمایش محتوای ویدئویی روی نمایشگر IPS با وضوح تصویر FHD برای هر کاربری وصف نشدنی است. طراحی ظاهری لپ تاپ ایسر مدل ASPIRE 5 A515 در سطح قابل قبولی ارزیابی می شود و رنگ بندی های مشکی و نقره ای از آن موجود است. ضخامت بدنه برابر با 17.9 میلی متر بوده و وزن آن فقط 1.65 کیلوگرم توسط شرکت سازنده اعلام شده است. با توجه به ارقام ذکر شده، می توان به این نتیجه رسید که نوت بوک ایسر قابلیت حمل و نقل آسانی دارد. پورت های موجود روی A515 شامل یک عدد USB 2.0، دو عدد USB 3.0، یک عدد USB-C، خروجی تصویر HDMI، جک 3.5 میلی متری و شبکه سیمی می شود. با توجه به بودجه محدود برای خریداری لپ تاپ با قابلیت اجرای بازی در سطح متوسط، می توان روی ASPIRE 5 حساب باز کرد. قابلیت ارتقای مطلوب در دو بخش حافظه رم و ذخیره سازی به عنوان نکته مثبت این محصول به شمار می رود.

2) لپ تاپ لنوو IdeaPad 3 با قیمت حدودی 22 میلیون و 400 هزار تومان

خرید لپ تاپ Lenovo IdeaPad 3 در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ارزان

محصولات لنوو از گذشته دور به دلیل قیمت بسیار مناسب، عملکرد عالی و کیفیت ساخت بسیار خوب مورد توجه کاربران قرار می گرفتند و این رویه همچنان در تولیدات این شرکت مشاهده می شود. سری IdeaPad 3 لنوو به عنوان یکی از اقتصادی ترین نوت بوک های این برند شناخته می شود که در مدل های جدید دارای کانفیگ سخت افزاری ارزشمندی هستند. نوت بوک منتخب وب سایت پارسی گیم با قیمت حدودی 22 میلیون و 400 هزار تومان به پردازشگر 4 هسته ای اینتل Core i5-1155G7 مجهز شده که 8 رشته پردازشی را درون خود جای داده است. فرکانس کاری هسته های پردازشی این CPU در حالت پایه برابر با 2.5 گیگاهرتز بوده و در حالت توربو بوست به 4.5 گیگاهرتز افزایش می یابد. هشت مگابایت حافظه نهان سطح سوم L3 Cache برای بهبود سرعت پردازش دستورات مورد استفاده قرار گرفته که تاثیر بسزایی روی کارایی 1155G7 ایفا می کند. نماینده میان رده اینتل در نسل یازدهم از حداکثر 64 گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کند. توان مصرفی پردازنده اینتل در محدوده 12 تا 28 وات قرار دارد که مقادیر بسیار خوبی به شمار می روند.

در بخش حافظه با 8 گیگابایت رم از نوع DDR4 مواجه هستیم و امکان ارتقای آن در سطح مطلوب وجود دارد. به طور حتم افزایش حجم حافظه رم به 16 گیگابایت می تواند نتیجه بهتری را برای کاربران به وجود آورد. در حال حاضر ماژول های حافظه DDR4 برای نوت بوک ها با قیمت بسیار مناسب و در فرکانس های متنوع 2400، 2666 و 3200 مگاهرتز در بازار به فروش می رسد. در بخش ذخیره سازی، یک درایو سالید M.2 NVMe با ظرفیت 512 گیگابایت توسط لنوو در نظر گرفته شده که علاوه بر سرعت انتقال داده بسیار بالا، ظرفیت مناسبی را برای نصب سیستم عامل، نرم افزار های کاربردی و برخی از بازی ها فراهم می سازد. با وجود ظرفیت 512 گیگابایتی فضای ذخیره سازی، ارتقای حافظه به دلیل برخورداری از دو اسلات M.2 امکان پذیر است. حافظه اس اس دی به کار رفته توسط لنوو بر پایه رابط PCIe 3.0 x4 فعالیت می کند و به همین دلیل، سرعت انتقال داده بسیار بالایی را ارائه می دهد. پردازنده گرافیکی لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 3 از نوع انویدیا مدل MX350 است که عملکرد قابل قبولی در محصولات اقتصادی بازار ارائه می دهند. تراشه گرافیکی انویدیا به 2 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 مجهز شده که پهنای باند تولید شده توسط آن به وسیله رابط 64 بیتی در دسترس کاربران قرار می گیرد. عملکرد کلی تراشه MX350 بر پایه معماری ریز پردازنده پاسکال انویدیا در بنچمارک Passmark منجر به کسب امتیاز متوسط 2087 شده که مقدار مناسبی در این سطح ارزیابی می شود. بر اساس نرخ فریم به دست آمده از بازی های مختلف در وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل، امکان اجرای آنها با جزئیات گرافیکی متوسط وجود دارد. هر چند MX350 در سطح بندی تراشه های گرافیکی مناسب برای بازی قرار نمی گیرد و کاربردی چند منظوره داره، اما نرخ فریم های پردازنده گرافیکی انویدیا نشان دهنده عملکرد قابل قبول برای اجرای بازی ها با جزئیات گرافیکی پایین و متوسط دارد.

صفحه نمایش 15.6 اینچی مجهز به پنل TN قادر به ارائه شدت روشنایی 250 نیت بوده که مقدار مناسبی برای محصولات هم رده به شمار می رود. وجود روکش صفحه نمایش مات، از بازتاب نور روی صفحه جلوگیری می کند. پورت های لپ تاپ لنوو شامل یک عدد USB 2.0، دو عدد USB 3.2، جک صوتی 3.5 میلی متری و یک عدد HDMI برای انتقال تصویر می شود. با توجه به مشخصات سخت افزاری و قیمت می توان IdeaPad 3 را در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان در سطح مناسبی ارزیابی کرد.

3) لپ تاپ ایسوس VIVOBOOK 15 با قیمت حدودی 24 میلیون و 500 هزار تومان

لپ تاپ ASUS VIVOBOOK 15 در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ بهمن 1402

یکی از مدل های زیبا و خوش قیمت ایسوس به نام VIVOBOOK 15 که با کانفیگ سخت افزاری قابل قبولی در بازار عرضه شده است. بهره گیری از پردازنده مرکزی Core i5-1135G7 دارای 4 هسته و 8 رشته پردازشی به عملکرد خیره کننده ای دست می یابید. فرکانس کاری پایه برابر با 2.4 گیگاهرتز بوده و در حالت توربو بوست به 4.2 گیگاهرتز افزایش می یابد. هشت مگابایت حافظه نهان سطح سوم برای بهبود عملکرد این CPU مورد استفاده قرار می گیرد. پردازنده مرکزی اینتل از حداکثر 64 گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کند و این اعداد بدون دخالت چیپ ست مادربورد نوت بوک است. توان مصرفی 1135G7 در محدود 12 وات تا 28 وات قرار دارد که مقدار قابل قبولی با توجه به تعداد هسته ها و فرکانس کاری به شمار می رود. متوسط امتیاز پردازنده نسل یازدهم اینتل در بنچمارک Passmark برابر با 9878  بوده که از این حیث در رتبه مشابهی با Core i7-8750H قرار می گیرد. در بخش حافظه رم، نوت بوک ایسوس VIVOBOOK 15 به 8 گیگابایت رم با فرکانس 3200 مگاهرتز مجهز شده و قابلیت ارتقا به 16 گیگابایت توسط اسلات های حافظه وجود دارد. وجود 8 گیگابایت رم DDR4 برای محصولی در بازه قیمت 24 میلیون و 500 هزار تومان، به عنوان یک ویژگی مثبت ارزیابی می شود و کمبودی در این بخش مشاهده نمی شود.

در بخش ذخیره سازی با در نظر گرفتن درایو سالید 512 گیگابایتی از نوع M.2 NVMe علاوه بر ظرفیت قابل قبول به سرعت انتقال داده بی نظیری دست پیدا می کنید. حافظه داخلی نوت بوک ایسوس قابلیت ارتقای آسان را دارد تا به فضای بیشتری برای ذخیره سازی دسترسی پیدا کنید. تراشه گرافیکی انویدیا MX350 مجهز به دو گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 برای لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 15 در نظر گرفته شده است. پهنای باند حافظه توسط رابط 64 بیتی منتقل می شود که برای اجرای بازی ها در وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل با جزئیات گرافیکی متوسط مناسب به نظر می رسد. هر چند نباید از این تراشه گرافیکی انتظار اجرای تمام بازی ها در رزولوشن Full HD را داشت و باید قید برخی از بازی ها را به طور کامل بزنید. برخی از بازی ها هم با نرخ فریم پایین اجرا می شوند و برای راه اندازی بهینه آنها نیازمند کاهش جزئیات گرافیکی پایین است. به هر حال در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان نمی توانید به همان عملکرد و کارایی قابل انتظار در محصولات گران قیمت دست پیدا کنید. صفحه نمایش 15.6 اینچی با وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل از نوع TFT LCD با نرخ تازه سازی 60 هرتز برای نوت بوک ایسوس در نظر گرفته شده است. به کارگیری پنل TFT در محصولات سال های اخیر از سوی ایسوس بسیار عجیب بوده و اثری از پنل های TN و IPS نیست. پورت های دستگاه شامل دو عدد USB 2.0، یک عدد USB 3.2، یک عدد USB-C و یک عدد HDMI می شود.

ضخامت بدنه برابر با 19.9 میلی متر و وزن آن 1.8 کیلوگرم توسط ایسوس اعلام شده است. به این ترتیب در دسته نوت بوک های به نسبت باریک و نیمه سبک قرار می گیرد. رنگ بندی و فرم طراحی بدنه به شدت جذاب بوده و در همان نگاه اول، توجه شما را به خود جلب می کند.

4) لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 با قیمت حدودی 27 میلیون و 880 هزار تومان

لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5 در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

اکنون نوبت به معرفی یکی از بهترین و قدرتمندترین محصولات موجود در بازه قیمتی 30 میلیون تومان فرا رسیده است. وجود پردازنده نسل دوازدهم Core i5-1235U با ساختار ناهمگن هسته های پردازشی می تواند عملکرد خیره کننده و غیر قابل مقایسه ای با پردازشگر های نسل گذشته ارائه دهد. ساختار ناهمگن که در پردازنده های نسل دوازدهم دسکتاپ اینتل مورد توجه قرار گرفته، این بار در محصولات مخصوص تجهیزات قابل حمل به کار رفته است. این رویه در Core i5-1235U با همراهی 10 هسته و 12 رشته مشاهده می شود. هشت هسته و هشت رشته پردازشی به عنوان هسته های Efficient یا کم مصرف با فرکانس پایه 900 مگاهرتز و فرکانس بوست 3.3 گیگاهرتز فعالیت می کنند. دو هسته و چهار رشته پردازشی هم به عنوان هسته های Performance با فرکانس پایه 1.3 گیگاهرتز و فرکانس بوست 4.4 گیگاهرتز در این محصول در نظر گرفته شده اند. حجم حافظه نهان سطح سوم برابر با 12 مگابایت بوده که در این بخش هم نسبت به نسل های گذشته، پیشرفت قابل توجهی را نشان می دهد. توان مصرفی CPU نسل دوازدهم اینتل در محدوده 15 تا 55 وات قرار دارد که به دلیل مشخصات فنی و فرکانس کاری، امری طبیعی است. متوسط امتیاز این محصول در بنچمارک Passmark برابر با 13561 بوده که آن را بالاتر از Core i7-10750H قرار می دهد. نماینده اینتل می تواند از ماژول های حافظه DDR5 با فرکانس 4800 مگاهرتز و ماژول های DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز پشتیبانی کند که این موضوع به مادربورد مورد استفاده بستگی دارد. در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان به این موضوع اشاره کردیم که به جز یک مورد، در باقی محصولات به حداقل 8 گیگابایت رم نیاز داریم و نوت بوک IdeaPad 5 با 16 گیگابایت حافظه DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز سر و کار داریم. این مقدار حافظه برای محصولی در این سطح رضایت بخش بوده و نیازی به ارتقای آن وجود ندارد.

کمپانی لنوو در بخش گرافیک از تراشه MX550 انویدیا استفاده کرده که به دو گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 مجهز شده است. تراشه مبتنی بر معماری تورینگ انویدیا در بنچمارک Passmark به امتیاز متوسط 4624 دست یافته که در حدود 1000 امتیاز بیشتر از MX450 است. با این حال امتیاز آن نزدیک به دو برابر بیشتر از تراشه IRIS Xe اینتل در پردازنده نسل دوازدهم بوده و از این رو عملکرد به مراتب بهتری در اجرای بازی ها و نرم افزار های سه بعدی ارائه می دهد. هر چند با توجه به بودجه و سخت افزار مورد استفاده باید انتظارات خود را در بخش اجرای بازی در سطح منطقی کاهش دهید. با این حال بسیاری از بازی ها در وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل با جزئیات گرافیکی Medium و حتی High توسط این تراشه قابل اجرا هستند. نرخ فریم ثبت شده توسط MX550 در بازی های مختلف قابل توجه بوده و می توان به نرخ 47 فریم بر ثانیه در بازی Forza Horizon 5 با تنظیمات گرافیکی Medium و نرخ 76 فریم بر ثانیه در بازی GTA V با تنظیمات گرافیکی High اشاره کرد. در نتیجه بسیاری از بازی ها با بهره گیری از تراشه گرافیکی انویدیا قابل اجرا بوده و حتی نرخ فریم بسیار خوبی قابل ارائه است. پردازنده گرافیکی MX550 2GB یکی از بهترین گزینه ها برای لپ تاپ های گیمینگ و مالتی مدیا با بودجه محدود به شمار می رود. در بخش ذخیره سازی، حافظه SSD از نوع M.2 NVMe با ظرفیت 512 گیگابایت در نظر گرفته شده که علاوه بر فضای مناسب، سرعت انتقال داده بسیار خوبی را ارائه می دهد. قابلیت ارتقای حافظه ذخیره سازی در دسترس کاربران قرار دارد تا در صورت نیاز، درایو 1 ترابایتی را مورد استفاده قرار دهند. صفحه نمایش 15.6 اینچی مجهز به پنل IPS و وضوح تصویر Full HD می تواند تجربه لذت بخشی را ارائه دهد. پنل IPS در کنار ترکیب و دقت رنگ قابل قبول، شدت روشنایی مناسبی را فراهم می سازد و رضایت کاربران را در مصارف مالتی مدیا جلب می کند. به طور کلی لنوو با مشخصات فنی لپ تاپ IdeaPad 5 هیچ رقیبی در بازه قیمتی حدود 30 میلیون تومان ندارد.

طراحی ظاهری نوت بوک لنوو با در نظر گرفتن ضخامت بدنه 16.9 میلی متر، صفحه کلید مجهز به نور پس زمینه و حاشیه بسیار کم نمایشگر در سطح بسیار مطلوبی ارزیابی می شود. پورت های IdeaPad 5 شامل دو عدد USB 3.2، دو عدد Type-C، یک عدد HDMI و DisplayPort به عنوان خروجی های تصویر می شود که مجموعه کاملی را در دسترس کاربران قرار می دهد.

5) لپ تاپ لنوو IdeaPad Gaming 3 با قیمت حدودی 29 میلیون و 990 هزار تومان

لپ تاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3 در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان

آخرین محصول مناسب برای کاربرد گیمینگ و مالتی مدیا در بازه قیمت 30 میلیون تومان، نوت بوک لنوو IdeaPad Gaming 3 است. همانطور که از نام آن پیداست، مشخصات فنی مناسب برای اجرای بازی های مختلف داخل بدنه آن به کار رفته است. پردازنده مرکزی اینتل Core i5-11320H با بهره گیری از 4 هسته و 8 رشته پردازشی و فرکانس پایه 3.2 گیگاهرتز با قابلیت افزایش فرکانس به 4.5 گیگاهرتز در مرحله اول، نظر کاربران را به خود جلب می کند. هشت مگابایت L3 Cache به عنوان یکی از مهم ترین پارامتر ها به منظور افزایش عملکرد در این محصول مورد استفاده قرار گرفته است. توان مصرفی تراشه نسل یازدهم اینتل در محدوده 28 تا 35 وات قرار دارد که مقدار مناسبی به شمار می رود. تراشه گرافیکی IRIS Xe در قلب پردازنده مرکزی اینتل قرار گرفته که کاربرد چندانی برای اجرای بازی ها ندارد و به دلیل وجود تراشه گرافیکی مستقل، نیازی به آن احساس نمی شود. پردازنده نسل یازدهم اینتل قادر به پشتیبانی حداکثر 64 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز است و کمپانی لنوو بر اساس قابلیت های مادربورد نوت بوک، 8 گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ذکر شده را برای این محصول در نظر گرفته است. متوسط امتیاز پردازنده Core i5-11320H در بنچمارک Passmark برابر با 10987 بوده که آن را هم سطح با Core i7-9750H قرار می دهد. این تراشه حتی در مقایسه با محصول هم نسل خود، یعنی Core i5-1135G7 هم عملکرد بهتری ارائه می دهد و دلیل اصلی آن پسوند H برای ارائه عملکرد بهتر است.

در بخش حافظه با 8 گیگابایت رم از نوع DDR4 و فرکانس 3200 مگاهرتز مواجه هستید که قابلیت ارتقای آسان را در دسترس کاربران قرار می دهد. به منظور دریافت عملکرد بهتر، توصیه می شود که حجم حافظه رم را به 16 گیگابایت ارتقا دهید. این کار نیازمند پرداخت هزینه ای در حدود 1 میلیون تومان است که یک ارتقای بسیار مناسب به شمار می رود. در بخش گرافیک با وجود تراشه گرافیکی RTX 2050 انویدیا مجهز به 4 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 مجهز شده و پهنای باند 112 گیگابایت بر ثانیه را توسط یک رابط 64 بیتی منتقل می کند. انویدیا در این تراشه از 2048 هسته پردازشی CUDA و 32 هسته ردیابی پرتو RT بهره برده و هسته های Tensor به کار رفته در RTX 2050 مقدار 64 را نشان می دهد. از نظر عملکرد می توان امتیاز قابل قبولی را به تراشه GA107 بر پایه معماری ریز پردازنده Ampere انویدیا اعطا کرد و عملکرد آن در برخی بازی ها هم سطح و در برخی دیگر، اندکی بالاتر از GTX 1650 نسخه دسکتاپ ارزیابی می شود. ارزان ترین تراشه RTX انویدیا برای نوت بوک های گیمینگ در بنچمارک Passmark موفق به ثبت امتیاز متوسط 7422 شده که برابر با امتیاز GTX 1650 Ti به شمار می رود. در حقیقت می توان گفت که نتایج این محصول هم سطح با خانواده GTX 1650 دسکتاپ بوده و از این رو، لپ تاپ های مجهز به RTX 2050 ارزش خرید بسیار بالایی دارند. نتیجه کسب شده توسط نماینده RTX انویدیا در حدود 3000 امتیاز بیشتر از MX550 بوده که اختلاف قابل توجهی به شمار می رود. با بهره گیری از این تراشه می توانید بازی های مختلف از جمله Counter Strike 2 2023، Atlas Fallen، F1 2023، Diablo 4، Dead Island 2، FIFA 23، Elden Ring، God of War و Far Cry 6 را در وضوح تصویر 1080×1920 و با جزئیات گرافیکی High را با نرخ بالاتر از 30 فریم بر ثانیه اجرا کنید.

برای ذخیره سازی داده ها در لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 لنوو، یک درایو سالید M.2 2280 PCIe 3.0×4 NVMe با ظرفیت 512 گیگابایت در نظر گرفته شده که سرعت بسیار بالایی را ارائه می دهد. در صورتی که به حافظه ذخیره سازی بیشتری نیاز دارید، امکان ارتقای آسان با بهره گیری از یک جایگاه درایو 2.5 اینچی فراهم است. صفحه نمایش 15.6 اینچی مجهز به پنل IPS با وضوح تصویر 1080×1920 قادر به ارائه تصاویر با کیفیت است. این پنل قابلیت ارائه نرخ تازه سازی 120 هرتز و روشنایی 250 نیت را دارید که برای گیمرها به عنوان پارامتر های مهم ارزیابی می شوند. روکش مات صفحه نمایش از انعکاس نور جلوگیری می کند تا قرار گرفتن در شرایط پر نور، تاثیری روی کارکرد لپ تاپ به جای نگذارد. پورت های نوت بوک لنوو شامل دو عدد USB 3.2، یک عدد USB Type-C، یک عدد HDMI و جک صوتی 3.5 میلی متری می شود. شبکه بی سیم Wi-Fi 6 11ax 2×2، صفحه کلید مجهز به نور پس زمینه و آداپتور 135 واتی از دیگر ویژگی های مهم نماینده لنوو در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان به شمار می روند. باتری 45 واتی مورد استفاده توسط Lenovo طبق اطلاعات منتشر شده توسط این کمپانی قادر به ارائه شارژدهی به مدت 8 ساعت در مصارف استاندارد است.

ضخامت بدنه به دلیل بهره مندی از سیستم خنک کننده قدرتمند به 24.2 میلی متر افزایش یافته و وزن این دستگاه برابر با 2.25 کیلوگرم است. با وجود وزن و ضخامت ذکر شده، نوت بوک لنوو همچنان قابلیت حمل و نقل آسان را برای کاربران ارائه می دهد. حاشیه های بسیار کم نمایشگر و جنس بدنه پلاستیک فشرده PC-ABS به عنوان بخش دیگری از ویژگی های طراحی ظاهری و بدنه شناخته می شوند.

جمع بندی

محصولات موجود در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه 30 میلیون تومان با حساسیت بسیار زیادی انتخاب شده اند و نوت بوک های بسیار زیادی مورد بررسی قرار گرفته اند. در نهایت 5 مدل در بازه قیمتی 19.5 میلیون تا 30 میلیون تومان از سه برند ایسوس، ایسر و لنوو به عنوان محصولات منتخب در فهرست نهایی حضور پیدا کرده اند. هر کدام از لپ تاپ ها با توجه به سخت افزار داخلی و قیمت خود قادر به ارائه بهترین عملکرد در سطح خود هستند و قابلیت ارتقا برای حافظه رم و حافظه ذخیره سازی برای تمامی آنها وجود دارد. در صورتی که به عملکرد گیمینگ بالاتری نیاز دارید، به طور حتم باید بودجه خود را افزایش داده و محصولات قدرتمندتری را با قیمت بیشتر خریداری کنید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

چه مشخصاتی برای لپ تاپ گیمینگ مناسب است؟

پردازنده مرکزی قدرتمند، حافظه رم حداقل 8 گیگابایت، ذخیره سازی پر سرعت NVMe و تراشه گرافیکی متناسب با بودجه و کاربری برای یک لپ تاپ گیمینگ با بودجه حدود 30 میلیون تومان منجر به ارائه عملکرد مطلوب می شود.

۱
قابلیت ارتقا در کدام بخش های سخت افزاری وجود دارد؟

به طور کلی امکان ارتقا در دو بخش پردازنده مرکزی و تراشه گرافیکی برای لپ تاپ ها وجود ندارد و فقط می توانید حافظه رم و ذخیره سازی را به میزان قابل پشتیبانی، ارتقا دهید. به طور حتم ارتقای همین دو قطعه هم تاثیر قابل قبولی روی عملکرد کلی نوت بوک به جای می گذارد.

۲
به طور کلی لپ تاپ برای اجرای مناسب است؟

در صورت انتخاب محصول درست مجهز به سخت افزار متناسب، می توانید با بهره گیری از لپ تاپ به اجرای بازی های مختلف بپردازید و نرخ فریم مناسبی دریافت کنید. به طور حتم انتخاب محصول اشتباه با سخت افزار ضعیف، نمی تواند شما را به خواسته تان برساند.

۳
لپ تاپ گیمینگ استوک ارزش خرید دارد؟

با توجه به قیمت بالای لپ تاپ های نو، بسیاری از کاربران اقدام به خرید نوت بوک های استوک می کنند. در صورتی که محصول استوک از نسل های قدیمی نبوده و مشخصات سخت افزاری مطلوبی ارائه دهد، ارزش خرید دارد، اما یک نوت بوک قدیمی با مشخصات نا مناسب برای کاربرد گیم به هیچ وجه توصیه نمی شود. هنگام خرید لپ تاپ مخصوص بازی به عملکرد سیستم خنک کننده و آداپتور توجه کنید که دو مورد بسیار مهم به شمار می رود. همانند تمامی محصولات استوک، تست های سخت افزاری پیش از خرید را در دستور کار خود قرار داده و از فروشگاه مورد نظر، مهلت تست بگیرید.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    Phoenixiv

    مهمان

    بنظرم بهتر بود بجای آیدیاپد گیمینگ ۳ با کانفیگ 11320h,rtx 2050
    میتونستید گزینه بهتری مثل لنوو LOQ با کانفیگ 12450h,rtx 2050 که کلا از هر لحاظ از اون بهتره رو پیشنهاد بدید
    البته بازم گزینه های دیگه ای هست که میتونید جایگزین کنین چون پردازنده های نسل ۱۱ اینتل قدیمی ان همینطور گرافیکای ام ایکس ۵۵٠ به پایین ضعیفن واقعا

    پاسخ دهید