یحیی رحیمی

برنده جدال شوترهای اول شخص 2021 کیست؟ کالاف دیوتی، بتلفیلد یا هیلو؟

یحیی رحیمی 5 دی 1400 5 دیدگاه
3,032 بازدید

اوایل سال 2021 بود که طرفداران شوترهای اول‌ شخص شروع به کل‌کل در مورد بازی‌های جدید کردند. این سالی بود که نسخه‌های جدید کالاف دیوتی، بتلفیلد و هیلو هم‌زمان منتشر میشد. اگرچه اوایل همه به انتشار موفقیت‌آمیز بازی‌ها امیدوار بودند؛ اما هر چه به پایان سال نزدیک شدیم، فهمیدیم که قرار نیست بهترین سال ممکن برای ژانر تیراندازی اول‌ شخص را ببینیم. حال که هر سه بازی منتشر شده‌اند و طعم آن‌ها را چشیده‌ایم، می‌توانیم برنده جدال عجیب امسال را مشخص کنیم. همراه پارسی گیم باشید.

هر سه شوتر اول شخص امسال، جنجال زیادی پس از انتشار به پا کردند. یکی به عنوان بدترین بازی سال شناخته شد و دیگری نیز زنده‌کننده خاطرات خوش قدیمی. کالاف دیوتی بار دیگر به جنگ جهانی دوم سفر کرد و نقشه Caldera برای وارزون معرفی شد. بخش چند نفره Halo Infinite در کمال تعجب به صورت رایگان منتشر شد که صدها‌ هزار نفر را جذب کرد و بتلفیلد 2042 نیز با سرویس آنلاین و ایرادات فراوان، طرفداران زیادی را ناامید کرد. در این مطلب، بررسی کوتاهی از عملکرد سه غول بازار شوترهای اول‌شخص خواهیم داشت و در آخر برنده‌ی نهایی را اعلام خواهیم کرد.

کالاف دیوتی ونگارد

انتشار سالانه کالاف دیوتی را متوقف کنید

بازی Call of Duty Vanguard ماجراجویی تکراری در دوران جنگ جهانی دوم بود که از همان ابتدا موردانتقاد قرار گرفت. اگرچه تمام بازی و حتی بخش چندنفره بر اساس بخش داستانی طراحی شده بود؛ اما داستان هیچ جذابیتی نداشت. در واقع بخش داستانی کالاف دیوتی ونگارد توهین به روایت اصلی جنگ جهانی دوم بود و منتقدان نیز نظرات چندان جالبی در مورد داستان بیان نکردند. خبری از آن چرخش‌های میخ‌کوب‌کننده در داستان نبود و از همان ابتدا می‌توانستید پله به پله این بازی کلیشه‌ای را حدس بزنید. اتفاقی که برای طرفداران کالاف دیوتی جدید نیست و بازی‌های چند سال اخیر این مجموعه، داستانی توخالی و از روی اجبار ارائه داده‌اند.

بخش داستانی ضعیف کالاف دیوتی باعث شد تا بسیاری نسبت به پرداخت 60 دلار برای بخش چندنفره دچار تردید شوند. در واقع کالاف دیوتی هرسال یک بازی تکراری ارائه می‌دهد و سریعاً نیز پشتیبانی از نسخه‌ی پیشین را رها می‌کند. این باعث شد تا بسیاری درخواست پایان انتشار سالانه بازی را داشته باشند. استراتژی که توانست آساسینز کرید را تا حدودی از وضعیت اسف‌بارش برهاند. کالاف دیوتی می‌توانست برنده نبرد امسال باشد، اگر هیچ رقیب دیگری نداشت!

وارزون

افت فنی وارزون

انتشار ونگارد با تعویض نقشه‌ی Warzone و شروع دوباره همراه بود. معرفی Caldera با همان موتور گرافیکی Modern Warfare و حجم بسیار زیاد آپدیت‌ها، اشتباهی بود که اکتیویژن دست از آن برنمی‌دارد. Caldera یک فاجعه تمام‌عیار با گرافیکی شبیه بازی‌های PS3 و همچنین باگ‌های آزاردهنده است. دسته بازی به صورت مداوم قطع می‌شود، صدا وسط بازی شنیده نمی‌شود و البته کرامپوس لعنتی که دست از سر شما برنمی‌دارد. بازی روی کنسول فاجعه است و اکتیویژن هم اگرچه قول برطرف کردن مشکلات را داده؛ اما کار اساسی برای آن انجام نداده است. بازی تا زمانی که از همین موتور استفاده کند، مشکلات باقی خواهد ماند. کالاف دیوتی نسبت به سال‌های گذشته افت زیادی کرده است و بدون شک، برنده‌ی امسال نبرد شوترهای اول شخص نیست.

بتلفیلد 2042

Battlefield 2042 ناقص و بی‌هدف

اولین بار که نسخه بتا بازی بتلفیلد 2042‌ را بازی کردم، فهمیدم که بازی پتانسیل زیادی دارد؛ اما ایرادات اساسی وجود دارد که امیدوار بودم تا انتشار نهایی برطرف شوند. تأخیر یک‌ماهه انتشار Battlefield 2042 خبر خوبی بود و فهمیدیم که استودیو دایس می‌خواهد مشکلات را برطرف کند؛ اما نسخه‌ی نهایی ایرادات بسیار زیادی داشت و حتی بدتر از نسخه بتا عمل کرد. بتلفیلد باعث کرش کنسول ایکس باکس شد و کاربران استیم امتیاز بسیار پایینی به آن دادند. در واقع بتلفیلد جدید یک اثر ناقص بود که نیاز به توسعه بیشتر داشت. تام اندرسون باور دارد که این بازی باید یک سال تأخیر می‌خورد؛ زیرا هیچ‌کدام از ویژگی‌های اولیه در بازی نهایی وجود نداشت. نه خبری از طوفان شن بود، نه گردباد و نه سونامی!

هزاران نفر Battlefield 2042 را در روزهای اول ترک کردند و حتی شبیه‌ساز کشاورزی، بازیکنان بیشتری داشت. خبری از محتوا جدید و رویداد فصلی نبود و الکترونیک آرتز قرار است مارس 2022، محتوای کامل را منتشر کند. این بدین معنی است که تجربه‌ی خوبی تا سال آینده نخواهیم داشت و بازی ناقص است. طرفداران بتلفیلد دنبال یک جنگ تمام‌عیار هستند و این بازی است که می‌توانست همه را راضی نگه‌دارد؛ اما فعلاً تعداد بازیکنان Battlefield V از بتلفیلد 2042 بیشتر است و پرداخت 70‌ دلار برای اثر ناقص و پر از ایراد منطقی نیست. بتلفیلد 2042 می‌توانست بهترین شوتر اول شخص سال شود؛ اما میلیون‌ها دلار هزینه را به راحتی هدر دارد.

هیلو Halo Infinite

Halo Infinite آلترناتیو جذاب

پس از آنکه کالاف دیوتی و بتلفیلد عرض‌اندام کردند و نتوانستند طرفداران خود را راضی نگه‌دارند؛ ایکس باکس به منظور تکرار خاطرات قدیمی دست به کار شد. هیلو بازی است که میلیون‌ها نفر و به خصوص گیمرهای آمریکایی را به یکدیگر نزدیک کرده است و نسل نهم، فرصت مناسبی بود تا ماجراجویی این مجموعه با Halo Infinite دنبال شود. اعلام اینکه بخش چندنفره هیلو رایگان است، خبر بزرگی بود که تأثیر زیادی در جذب بازیکنان داشت. این بخش اگرچه کامل نبود و نواقصی داشت، اما عملکرد بهتری از خود نشان داد و سریعاً خود را به یکی از بازی‌های محبوب استیم تبدیل کرد.

بخش داستانی Halo Infinite برعکس Call of Duty Vanguard با ایده‌های تازه‌ای تجهیز شد. استفاده از قلاب، مبارزه را تغییر داد و این اثری بود که حس نوستالژیک را با طعمی نو ارائه داد و به معنای واقعی کلمه، سرگرم‌کننده بود. هدفی که در شوترهای اول شخص دنبال می‌شود و انگار در کالاف دیوتی و بتلفیلد امسال فراموش شده بود. بخش چندنفره بازی نیز سرگرم‌کننده بود و جذاب بود و مبارزات مهیجی را نمایش داد. نکته‌ی مهم آن بود که مایکروسافت یک بازی تقریباً کامل را ارائه داد و همان روز اول، قابل تجربه بود؛ برعکس بتلفیلد که اعصاب‌خردکن و پر از باگ بود. نکته‌ای که لازم است اشاره کنیم آن است که هر بازی حس و حال خود را دارد و دیدیم که بسیاری از طرفداران کالاف دیوتی نیز از هیلو خوششان نیامد؛ آنها دنبال کالاف دیوتی می‌گشتند و دو بازی دیگر قادر به ارائه چنین حسی نیست.

هیلو برنده جدال سال

جدال میان کالاف دیوتی، بتلفیلد و هیلو می‌توانست بسیار جذاب دنبال شود؛ اما اشتباهات کالاف دیوتی و بتلفیلد باعث شد تا Halo Infinite واقعاً به چشم بیاید. هر زمان که از وارزون و کالاف دیوتی خسته می‌شوم و هیلو را شروع می‌کنم، سریعاً آن حس و هیجان و لذت به سراغ من می‌آید و می‌فهمم که چرا هیلو جدید باید تحسین شود. این حرف را از زبان کسی می‌شنوید که بیشتر عمرش را کالاف دیوتی بازی کرده و طرفدار این مجموعه است؛ اما واقعاً ونگارد را نمی‌توان بازی خوبی نامید و برنده نبرد امسال، بدون شک Halo Infinite است. نظر شما چیست؟

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا Halo Infinite ارزش تجربه دارد؟

Halo Infinite یک بازی کامل نیست؛ اما بخش چند نفره جذابیت خاصی دارد و البته بخش داستانی نیز فوق‌العاده است و نبردهای سرگرم‌کننده‌ای ارائه می‌دهد. هیلو می‌تواند اوقات خوبی برای شما بسازد و ارزش تجربه را دارد.

۱
هیلو عملکرد بهتری داشت یا کالاف دیوتی؟

کالاف دیوتی ونگارد بازی توخالی و بی‌هدف بود و مشکلات زیادی داشت؛ اما 343 برای ساخت هیلو تلاش زیادی انجام داده بود و بازی قابل قبول منتشر کرد که مورد حمایت قرار گرفت.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 5 دیدگاه
  • Avatar

    DARK KNIGHT

    مهمان

    کالاف و بتلفیلد واقعاً خراب کردن و هیلونگ هم بی نظیر بود

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Kasra

    مهمان

    من ونگاردو دارم جذابه داستانش تکراری نیست ولی بتلفیلدو ریختم خالم بهم خورد

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Sami Rahmani

    مهمان

    سلام خسته نباشید
    در مورد مقاله که مطمئنا هیلو از هر لحاظ بهتره
    و ازین مقالات بیشتر بنویسید ممنون بابت زحمات تون

    پاسخ دهید
  • Avatar

    The_war

    مهمان

    هیچ شکی توس نبود که هیلو بهترین بود
    کالاف که سناریو تکراری داره
    بتلفیلد که رید دیگه توضیح ندم
    ولی هیلو از یک بازی سوار یک قدم فراتر بود واقعا

    پاسخ دهید
  • Avatar

    علی

    مهمان

    سلام خسته نباشید ، هیلو بهترین هست

    پاسخ دهید