Call-of-Duty-Vanguard
یحیی رحیمی

بخش داستانی Call of Duty Vanguard توهین به جنگ جهانی دوم است

یحیی رحیمی 23 آبان 1400 3 دیدگاه
6,599 بازدید

اولین شماره از مجموعه‌ی کالاف دیوتی دقیقاً 18 سال پیش منتشر شد و توانست برای اولین بار، جنگ جهانی اول را با لنز تازه‌ای نشان دهد. این بازی که هنوز هم ارزش تجربه را دارد، احساسات متفاوتی از ترس، خشم و وحشت از جنگ را در مخاطب برمی‌انگیزند. این عنوان بود که چند جوان بی‌تجربه را به یکی از هولناک‌ترین مأموریت‌های زندگی‌شان که شانس زنده ماندن آن‌ها بسیار پایین است، می‌فرستد. دنباله‌ی بازی نیز به همین شکل، لحظات ترسناک و هولناکی را به تصویر می‌کشد که انتظارش را داشتیم؛ اما آیا بخش داستانی Call of Duty Vanguard توانسته چنین حس و حالی را زنده کند؟

کمپین داستانی Call of Duty Vanguard که هفته‌ی گذشته منتشر شد، فرسنگ‌ها از روزهای خوش کالاف دیوتی فاصله دارد. این بازی تقریباً هیچ اهمیتی به جنگ جهانی دوم نمی‌دهد و از آن تنها به‌عنوان پس‌زمینه‌ای برای تلاشی غم‌انگیز و بهره‌برداری از مفهوم ارزشمند یک بازی وسیع و مدرن استفاده می‌شود. در واقع گروهی مخفی از جمله سربازان نخبه‌ی کشورهای درگیر جنگ به دنبال نفوذ به گشتاپو، پلیس مخفی آلمان در دوره‌ی نازی‌ها، هستند و هدف آنها بررسی گزارش‌های توطئه آمیز بی‌اساسی است که شباهت زیادی به پلات بازی ولفنشتاین دارد.

بخش داستانی Call of Duty Vanguard

داستانی بی‌روح و اساس

بازگشت مجموعه‌ی کالاف دیوتی به ریشه‌های خود و ارائه داستانی دیگر از جنگ جهانی دوم، در نگاه اول خیره‌کننده و بسیار جذاب به نظر می‌رسد. این مجموعه‌ توانسته یکی از بهترین بازسازی‌ها از جنگ جهانی دوم را ارائه کند و قطعاً ساخت بازی دیگر بر این اساس، طرفداران را به خود جلب می‌کند تا ببینند این بار قرار است چه پیشرفت‌هایی درزمینه‌ی روایت جنگ داشته باشیم. درحالی‌که سالها با بدترین کالاف دیوتی‌های تاریخ از لحاظ داستانی فاصله‌داریم، اما شکست در پیشرفت بازی از لحاظ داستانی، عمیق‌تر از آن است که فکر می‌کنید.

سری Call of Duty بدون شک از جمله موفق‌ترین عناوین تاریخ است؛ مجموعه‌ای چند میلیارد دلاری که هرساله به فروش آن اضافه می‌شود و بخش چند نفره بازی، تضمین موفقیت آن خواهد بود. این در حالی است که هرساله میلیون‌ها دلار خرج ساخت بخش داستانی بازی می‌شود؛ همچنین ستاره‌های هالیوودی با دستمزد بالا به کار گرفته می‌شوند و البته کات‌سین‌های سینمایی با دقت و جزئیات بالا ساخته می‌شوند که درنهایت یک تجربه‌ی 6 ساعته را در دالان‌های تاریک و با NPCهای خبره به تصویر می‌کشد.

بخش داستانی Call of Duty Vanguard نیز همین روند را ادامه داده است و این بار یک گروه از سربازان مخفی را با اهداف خسته‌کننده از طریق‌ فناوری‌های گرافیکی شگفت‌انگیز روبه‌رو می‌کند. صحنه‌های سینمایی بازی از لحاظ هنری مثال‌زدنی هستند و هیچ‌گاه چنین گرافیک نزدیک به واقعیت، دیده نشده است. شخصیت‌ها به حدی دقیق ساخته‌شده‌اند که انگار یک فیلم سینمایی را مشاهده می‌کنید. باید بگوییم بازی از لحاظ گرافیکی و بصری یک شاهکار است و متأسفانه این شاهکار بصری به دلیل داستان ضعیف و بی‌ریشه، راه به‌جایی نمی‌برد.

بخش داستانی Call of Duty Vanguard

شخصیت‌های توخالی Call of Duty Vanguard

بخش داستانی ونگارد یک‌لحظه هم درون‌مایه‌هایی مانند دسیسه، ترحم، شوخ‌طبعی، سورپرایز را نمایش نمی‌دهد و حتی درام ناقص و ابتدایی هم در آن دیده نمی‌شود. داستان این گروه خبره پر از سکانس‌های خالی و خسته‌کننده است که در آن نازی‌های سبیل‌کلفت به سربازان بی‌روح و شکست‌ناپذیر متفقین پوزخند می‌زنند و در عین حال سربازان، لحظه‌ای کوتاه از مرگ عزیزانشان ناراحت می‌شوند و سپس به کار خود ادامه می‌دهند. داستان دقیقاً مشابه فیلم‌های جنگی هالیوودی است که همه از آن لذت برده‌اید و اکتیویژن باور دارد که همین اندازه برای Vanguard کافی است. همین‌که لحظات غم‌انگیز و دراماتیک را به بازیکنان یادآوری کند، دیگر کافیست و لازم نیست هویتی جداگانه از فیلم‌ها و آثار ساخته‌شده‌ی تابه‌امروز ارائه شود.

کالاف دیوتی زمانی مجموعه‌ای در مورد تراژیک‌ترین حقیقت‌های جنگ بود و نبرد خشونت‌آمیز میان قدرت‌های جهانی را از دید قهرمانانی خیالی به تصویر می‌کشید و حالا دیگر قدرت بازگویی آن حوادث دردناک و روایت داستانی با ارزش را از دست داده است. آخرین نسخه از بازی، می‌خواهد به زور سوار بر روال روایی زرق‌وبرق دار شود و دیگر لحظه‌ای به این فکر نمی‌کند که چطور واقعیت جنگ و شخصیت‌های درگیر را بازنویسی کند. در سوی دیگر نمایش جنگ جهانی دوم از دید سربازان آمریکایی، خسته‌کننده و تکراری شده و حتی این روایت نیز به صورت حقیقی انجام نمی‌شود و مشکلات زیادی از لحاظ تاریخی در داستان وجود دارد.

منبع: Kotaku

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا بازی Call of Duty Vanguard کرک شده است؟

خیر بازی کالاف دیوتی ونگارد کرک نشده است و احتمال انتشار کرک آن بسیار پایین است.

۱
چرا داستان کالاف دیوتی ونگارد ضعیف است؟

بخش داستانی ونگارد یک‌لحظه هم درون‌مایه‌هایی مانند دسیسه، ترحم، شوخ‌طبعی، سورپرایز را نمایش نمی‌دهد و حتی درام ناقص و ابتدایی هم دیده نمی‌شود. داستان این گروه خبر پر از سکانس‌های خالی و خسته‌کننده است که نازی‌های سبیل‌کلفت به سربازان بی‌روح و شکست‌ناپذیر پوزخند می‌زنند و در عین حال سربازان، لحظه‌ای کوتاه از مرگ عزیزانشان ناراحت می‌شوند و سپس به کار خود ادامه می‌دهند.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 3 دیدگاه
  • Avatar

    میهمان

    مهمان

    خوش به حال علاقه مندان سبک run and shoot.
    ما که با سبک داستانی، بازی ها رو شناختیم. دیگه دوره ما نیست. نقطه عطف از نظر من call of duty:WWII و resident evil 7 بود. اون سال همه بازی ها خوب بودند.
    الان شاخص بازی ها تو موج اصلاحی هستند.
    حتی gears of war هم افت کرد. کو دیگه داستانهایی مثل half life 2. آدم مزه هوا رو هم احساس میکرد.
    سینمای دنیا هم در همین وضعیت نزولی است. فقط شده ویژوال افکت.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    نوید

    مهمان

    بازی عالی باید باشه چون به هرچی متعصب عتیقه عهد بوقی فهمونده قرن بیست و یک هستیم چه از نوع مذهبی چه از نوع نژاد پرستش

    پاسخ دهید
  • Avatar

    amirali

    مهمان

    از coldwar بهتر بود

    پاسخ دهید