بهترین صداپیشه‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی
محمد صادق شجاعی

معرفی 10 تن از بهترین صداپیشه‌ها در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی

محمد صادق شجاعی 7 آذر 1400 8 دیدگاه
2,123 بازدید

از زمانی که داستان نقش چندان مهمی در صنعت ویدیو گیم نداشت و گیم‌پلی حرف اول را می‌زد، سال‌های زیادی می‌گذرد. در طی این دوران داستان‌های خطی و ساده بازی‌های مختلف جای خود را به بازی‌نامه‌های پیچیده، چند لایه و با تم‌های متعدد داده‌اند. در این شرایط بخش صوتی نیز دچار تغییر و تحول شده و به جای استفاده از متن و نوشته برای روایت داستان و دیالوگ‌ها، صدا‌پیشگان به بازی‌های مختلف اضافه شدند.

بهترین صداپیشه‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی

گسترش بهره‌گیری از استعداد و توانایی هنرمندان مختلف در مدیوم ویدیوگیم باعث شده است که در طی سال‌های اخیر بازیکنان با صدا‌پیشگان بی‌نظیری آشنا شوند. یقینا بدون حضور این هنرمندان تجربه ما از بازی‌ها ناقص بوده و نمی‌توانستند تا این حد بازیکنان را درگیر خود کنند و حتی می‌توان گفت صدا‌پیشه‌ها این قدرت را دارند که آثار مختلف را به تجربه‌ای عالی تبدیل کنند. با توجه به اهمیت صدا‌پیشگان در بازی‌های ویدیویی، تصمیم گرفتیم تا شما را با بهترین صداپیشه‌ها در بازی‌های ویدیویی آشنا کنیم. با پارسی گیم همراه باشید.

دیوید هیتر

دیوید هیتر

سری Metal Gear Solid و شخصیت سالید اسنیک جزو نماد‌های صنعت ویدیو گیم هستند که طرفداران و علاقه‌مندان بسیاری در سراسر جهان دارند. دیوید هیتر با صدای بی‌نظیر خود یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین کاراکتر‌های تاریخ را تقدیم طرفداران کرد. او توانست به بهترین شکل شخصیت پیچیده سربازی، که تمام وجودش در میدان نبرد جا مانده را به تصویر بکشد و مخاطب را با رنج‌های او همراه کند. سالید اسنیک به عنوان یک میهن‌پرست، تنها زمانی می‌تواند شخصیت خودش را پیدا و احساس آرامش کند که اسلحه در دست داشته و به دشمنان کشورش شلیک کرده باشد.

حضور دیوید هیتر در سری Metal Gear Solid تنها به شخصیت سالید اسنیک ختم نشد و او در بازی‌های مختلف از مجموعه مذکور به عنوان کاراکتر نیکد اسنیک/بیگ باس نیز ایفای نقش کرده است. در هر دو این موارد، دیوید هیتر در به نمایش گذاشتن احساسات شخصیت‌ها، چنان عملکرد موفقی داشته که همچنان می‌توانید با تجربه بازی‌های سری متال گیر، او را تحسین کنید و به آسانی در لیست بهترین صداپیشه‌ها در بازی‌های ویدیویی قرار دهید.

کامیلا لدینگتون

کامیلا لادینگتون

شخصیت لارا کرافت همواره به عنوان ماجراجویی جسور و شجاع شناخته می‌شود که به دل خطر زده و با توانایی‌های خود به موفقیت دست پیدا می‌کند. با این حال شرکت Square Enix و استودیو Crystal Dynamics تصمیم گرفتند تا در سه‌گانه ریبوت سری Tomb Raider، پروتاگونیست مجموعه را بیش از پیش به واقعیت نزدیک کرده و ابعاد انسانی به او ببخشند. برای قرار گرفتن لارا کرافت در قالب جدیدش، استفاده از صدا‌پیشه‌ای توانمند امری ضروری و مهم بود. در این شرایط سازندگان سه‌گانه Tomb Raider از کامیلا لادینگتون استفاده کردند که به زیبایی هر‌چه‌تمام‌تر توانست از پس ایفای نقش پروتاگونیست سری Tomb Raider بر‌بیاید. این هنر‌مند نه تنها توانست کاراکتر لارا کرافت را درک کند، بلکه توانست رشد شخصیتی او را نیز به تصویر بکشد. به واسطه عملکرد بی‌نظیر کامیلا لادینگتون باید او را جزو بهترین صداپیشه‌ها در بازی‌های ویدیویی در سال‌های اخیر معرفی کنیم.

مارک همیل

مارک همیل

بسیاری از علاقه‌مندان سینما، مارک همیل را به واسطه ایفای نقش لوک اسکای‌واکر در مجموعه جنگ ستارگان می‌شناسند. اما اگر از طرفداران آثار ابر‌قهرمانی به خصوص شرکت DC هستید، مطمئنا از هنر‌نمایی این بازیگر به عنوان شخصیت جوکر لذت برده‌اید. مارک همیل تا‌کنون در آثار بسیاری از جمله Batman: The Animated Series به عنوان ارباب جرم و جنایت گاتهام صدا‌پیشگی کرده است، اما بدون شک بهترین تجربه او را باید سری بازی‌های Batman: Arkham معرفی کنیم. در این سه‌گانه مارک همیل موفق شد تمام آن چه که از جوکر انتظار داریم؛ شخصیت‌پردازی دیوانه‌وار، اعمال غیر‌قابل پیش‌بینی و برخورداری از حس طنز حتی در بدترین شرایط را به ما ارائه بدهد. صداپیشگی جوکر توسط مارک همیل، باعث می‌شود که اگر طرفدار این شخصیت هستید، پس از تجربه سه‌گانه بتمن آرکام عاشق این کاراکتر شده و با فلسفه و طرز فکر او همزاد‌پنداری کنید.

داگ کاگل

داگ کاکل

ویچر مجموعه‌ای مشهور و محبوب از کشور لهستان است که آندری ساپکوفسکی در 6 جلد آن را به رشته تحریر در آورده است. با این وجود که این مجموعه طرفداران زیادی دارد، اما بسیاری از افراد پس از تجربه بازی‌های سری The Witcher با آن آشنا شده‌اند. گیم‌پلی عالی، داستان‌های بی‌نظیر، شخصیت‌پردازی فوق‌العاده و گرافیک هنری چشم‌نواز باعث شده‌اند که سه‌گانه ویچر به خصوص سومین بازی آن یعنی بازی The Witcher 3: Wild Hunt به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند.

در کنار مواردی که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت سری The Witcher حضور صدا‌پیشه‌ها و هنرمندان حرفه‌ای و توانمند است. داگ کاکل به عنوان صدا‌پیشه گرالت، چنان عملکرد خوبی از خود نشان داد که گیمرهای تمام دنیا پروتاگونیست مجموعه مذکور را با او می‌شناسند. داگ کاکل تمامی دیالوگ‌های پر‌تعداد خود را به گونه‌ای اجرا کرده است که حتی اگر یک ساعت بازی ویچر 3 را تجربه کرده باشید، بدون شک به خاطر صدای فوق‌العاده او هم که شده تجربه خود را ادامه خواهید داد.

اشلی برچ

اشلی برچ

اشلی برچ پیش از آن که در قالب شخصیت کلوئی پرایس از بازی Life Is Strange، خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین صدا‌پیشه‌های صنعت ویدیو گیم ثابت کند، به واسطه صدا‌پیشگی کاراکتر تاینی تینا در بازی Borderlands 2 طرفداران بسیاری به دست آورده بود. این دو نقش زمینه‌ساز حضور اشلی برچ در بسیاری از آثار شاخص و مطرح صنعت ویدیو گیم از جمله Mortal Kombat X (کسی کیج)، Rise of the Tomb Raider (نادیا)، The Outer Worlds (پارواتی هولکامب)، The Last of Us Part II (مل) و Marvel’s Avengers (هاکای) بودند.

با این وجود مشهورترین کاراکتری که اشلی برچ صدا‌پیشگی آن را بر‌عهده داشته، پروتاگونیست سری Horizon یعنی ایلوی است. بدون شک حضور این هنرمند باعث شده که بسیاری از ایرادات بازی Horizon Zero Dawn چه در بخش گیم‌پلی و چه در بخش داستان چندان به چشم نیایند. بازی‌های Horizon Forbidden West و Tiny Tina’s Wonderlands تازه‌ترین تجربه‌های اشلی برچ در بازی‌های ویدیویی هستند که با توجه به تریلر‌های منتشر شده باری دیگر شاهد هنر‌نمایی او در قالب این آثار خواهیم بود.

راجر کلارک

راجر کلارک

شاید تجربه و سابقه راجر کلارک در صنعت بازی‌های ویدیویی به اندازه افراد ذکر شده نباشد، اما این امر بدان معنا نیست که او یکی از بهترین صدا‌پیشه‌های تاریخ ویدیو گیم محسوب نمی‌شود. با وجود این که راجر کلارک برای اولین بار حضور در یک بازی ویدیویی را در قالب بازی Shellshock 2: Blood Trails تجربه کرد، اما مطمئنا مهم‌ترین و شاخص‌ترین اثر او بازی Red Dead Redemption 2 است. آرتور مورگان که صدا‌پیشگی و اجرای بخش‌های موشن کپچر آن بر‌عهده راجر کلارک بوده، یکی از پرداخت‌شده‌ترین و کامل‌ترین شخصیت‌های تاریخ است.

داستان پر فراز و نشیب آرتور در کنار اعضای گروه وندرلیند از جمله داچ، جان مارستون و مایکا بل، می‌تواند ساعت‌ها بازیکنان مختلف با هر سلیقه‌ای را با خود همراه کند. رشد شخصیتی آرتور و تبدیل شدن از فردی خلاف‌کار و بی‌رحم به قهرمانی که به دیگر انسان‌ها اهمیت می‌دهد و تا آخرین لحظه آرمان‌هایش را حفظ می‌کند، نمونه‌ای است که کمتر آن را در صنعت بازی‌های ویدیویی دیده‌ایم. بدون شک دریافت جایزه بهترین اجرا از مراسم The Game Awards 2018 نشان می‌دهد که راجر کلارک در اولین تجربه اصلی‌اش در ویدیو گیم تا چه اندازه موفق بوده و لایق قرار گرفتن در بین بهترین صداپیشه‌ها در بازی‌های ویدیویی است.

اشلی جانسون

اشلی جانسون

تا قبل از صدا‌پیشگی و ایفای نقش به عنوان شخصیت الی در بازی The Last of Us، علاقه‌مندان سریال‌های انیمیشنی و بازی‌های ویدیویی، اشلی جانسون را به واسطه صداپیشگی گوون تنیسون از مجموعه Ben 10 می‌شناختند. هنرنمایی عالی اشلی جانسون به عنوان الی و ترکیب فوق‌العاده‌اش با تروی بیکر در قالب شخصیت جول، تجربه‌ای بی‌نظیر را ایجاد می‌کند که هر گیمری را مجذوب خود خواهد کرد. بازی The Last of Us پایان کار اشلی جانسون با الی نبود و پس از آن نیز در بازی‌های The Last of Us: Left Behind و The Last of Us Part II استعداد و توانایی‌های خود را به نمایش گذاشت.

یکی از ویژگی‌های بازی لست اف اس 2 بازخوانی برخی از آهنگ‌های مشهور از جمله Take on Me در طول بازی است که ثابت می‌کنند اشلی جانسون می‌تواند خواننده بی‌نظیری نیز باشد. یکی از تجربه‌های کوتاه اما جالب‌توجه اشلی جانسون، صدا‌پیشگی شخصیت گورتیس در بازی Tales from the Borderlands است که با طنز عالی‌اش می‌تواند لحظات فوق‌العاده‌ای را برای بازیکنان خلق کند.

لورا بیلی

لورا بیلی

لورا بیلی از اصلی‌ترین و بهترین صداپیشه‌ها در بازی‌های ویدیویی است که در دوران کاری حدودا 20 ساله‌اش در بیش از 100 بازی ویدیویی مختلف از جمله Gears 5 ،Marvel’s Spider-Man، Uncharted 4: A Thief’s End و Nier حضور داشته است. یکی از مهم‌ترین تجربه‌های کاری لورا بیلی، صدا‌پیشگی و ایفای نقش در بازی The Last of Us Part II به عنوان شخصیت ابی است. ابی که در کنار الی، یکی از دو شخصیت اصلی بازی لست اف اس 2 محسوب می‌شود، مخالفان و موافقات بسیاری دارد، اما همگان باور دارند که لورا بیلی به نحو احسن از پس ایفای این نقش بر آمده است.

به واسطه هنرنمایی بی‌نظیر لورا بیلی به عنوان اصلی‌ترین دشمن الی، رویداد‌ The Game Awards 2020 این هنرمند را لایق جایزه بهترین اجرا دانست. بازی Call of Duty: Vanguard تازه‌ترین هنرنمایی لورا بیلی است که این هنرمند وظیفه ایفای نقش پولینا پتروا، یکی از کاراکتر‌های بخش داستانی را بر‌عهده داشته است.

نولان نورث

نولان نورث

نولان نورث دیگر هنرمندی است که تجربه‌های او در صنعت ویدیو گیم از شمارش خارج شده است. او تا‌کنون شخصیت‌های بزرگ و کوچک متعددی را به مخاطبین ارائه داده که هر بازیکنی با هر سن و سال و سلیقه‌ای با آن‌ها خاطره دارد. از بین کاراکتر‌هایی که نولان نورت صدا‌پیشگی آن‌ها را بر‌عهده داشته می‌توان به دزموند مایلز (سری Assassin’s Creed)، پنگوئن (سری Batman: Arkham)، مارتین واکر (بازی Spec Ops: The Line)، دیوید (بازی The Last of Us)، گوست (سری Destiny) و مودی (بازی God of War) اشاره کرد.

اما مشهور‌ترین و مهم‌ترین تجربه دوران کاری نولان نورث را باید ایفای نقش به عنوان شخصیت نیتن دریک در سری Uncharted معرفی کنیم. نولان نورث به کمک مهارت‌ها و استعداد‌های بسیار خود به خوبی توانسته شخصیت ماجراجو، بذله‌گو و شوخ‌طبع نیتن دریک را به تصویر بکشد و او را به یکی از شناخته‌شده‌ترین کارارکتر‌های تاریخ پلی استیشن تبدیل کند. با این حال اگر بخواهید اوج توانایی‌های طنز نولان نورث را مشاهده کنید، لازم است دست به تجربه بازی Deadpool بزنید. امیدواریم در آینده حداقل یک بار دیگر بتوانیم نولان نورث را به عنوان نیتن دریک یا ددپول مشاهده کنیم.

تروی بیکر

تروی بیکر

تروی بیکر یکی از بهترین صداپیشه‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی بوده که هر بازیکنی حداقل یک بار نام او را شنیده است. دامنه فعالیت‌های او در زمینه بازی‌های ویدیویی به حدی است که کمتر بازی بزرگ و مشهوری را می‌توان پیدا کرد که او نقشی در آن نداشته باشد. اگر بخواهیم تنها بازی‌هایی که تروی بیکر وظیفه صدا‌پیشگی کاراکتر‌هایشان را بر‌عهده داشته، لیست کنیم باید کل مطلب را به آن اختصاص دهیم. تالیون در بازی Middle-earth: Shadow of Mordor، پاگان مین در سری Far Cry، ارکام نایت در بازی Arkham Knight، رولور آسلات در بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain و هیگز در بازی Death Stranding، تنها گوشه‌ای از تجربیات و سوابق پر‌تعداد تروی بیکر هستند.

در سال 2013 این هنرمند در بازی‌های BioShock Infinite (نقش بوکر دوویت) و The Last of Us (نقش جول میلر) حضور پیدا کرد و در یک سال دو شاهکار بی‌نظیر از خود به جا گذاشت. در واقع این آثار بودند که نام تروی بیکر را بر سر زبان‌ها انداخته و زمینه همکاری طولانی مدت او با سونی را فراهم کردند. پس از آن، تروی بیکر در تعدادی از مشهورترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن از جمله Infamous Second Son ،Uncharted 4: A Thief’s End ،Spider-Man: Miles Morales و God of War نیز حضور پیدا کرده است. سال گذشته و در قالب بازی The Last of Us Part II برای همیشه با جول میلر وداع کردیم و دیگر قرار نیست این کاراکتر فوق‌العاده را با هنر‌نمایی تروی بیکر و در کنار اشلی جانسون به عنوان صدا‌پیشه الی مشاهده کنیم.

جمع‌بندی

بهترین صداپیشه‌ها در بازی‌های ویدیویی تنها به موارد ذکر‌شده ختم نمی‌شوند و تعداد بسیار بیشتری در طول تاریخ ویدیو گیم هنر خود را وقف این مدیوم کرده‌اند. هنرمندانی همچون جیمز مک‌کافری (سری Max Payne)، کورتنی دراپر (بازی Bioshock Infinite)، راجر کریگ اسمیت (سری Assassin’s Creed)، تارا استرانگ (سری Batman: Arkham)، مایکل آیرون‌ساید (سری Splinter Cell)، راب وایتاف (سری Red Dead Redemption)، کریستوفر جاج جنیفر هیل (بازی Ratchet & Clank: Rift Apart) افرادی هستند که علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی با صدای آن‌ها خاطره دارند.

آیا صدا‌پیشه دیگری می‌شناسید که به آن اشاره نکردیم و جای او در مطلب بهترین صداپیشه‌ها در بازی‌های ویدیویی خالی است؟ آیا صدا‌پیشه‌های معرفی شده را می شناسید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا نولان نورث و تروی بیکر با یکدیگر همکاری داشته‌اند؟

بله این دو نه تنها در بازی‌هایی از جمله God of War و Uncharted 4: A Thief's End در کنار هم حضور داشته‌اند، بلکه در برنامه Retro Replay را نیز در یوتیوب اجرا می‌کنند.

۱
اولین بازی که لورا بیلی در آن صدا‌پیشگی کرد، کدام اثر است؟

بازی BloodRayne اولین تجربه لورا بیلی در زمینه بازی‌های ویدیویی است.

۲
کدام صدا‌پیشه رکورد بیشترین نامزدی دریافت جایزه بهترین اجرا را دارد؟

تروی بیکر رکورد بیشترین نامزدی برای جایزه بهترین اجرا در مراسم BAFTA Game Awards را در اختیار دارد.

۳
آیا اشلی جانسون سابقه حضور در فیلم و سریال را دارد؟

بله این هنرمند در سریال Blindspot یکی از شخصیت‌های اصلی را ایفا کرده و در فیلم The Avengers در نقش کوتاهی ظاهر شده است.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 8 دیدگاه
  • Avatar

    Aryan

    مهمان

    یه نفر رو جا گزاشتید کسی که بهترین صداپیشه است.کسی که همه اون رو دوستش دارند.کسی که همه او را میشناسند.و اون کسی نیست جزء young maylay بهترین صدا گزار Cj در بازی Gta San Andreas یه بازی خواطره انگیز یادش بخیر.❤??

    پاسخ دهید
  • Avatar

    korn

    مهمان

    کاش یه نمونه از صدای طرف رو میذاشتین

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    همشون خوبن ولی شما صداگذار مسترچیف رو نذاشتین ؟ یکی از بهترین صدا گذاری ها برای مسترچیف هست

    پاسخ دهید
  • Avatar

    قاسم

    مهمان

    تنها بهترین صدا پیشه ..صدا پیشه های دوبله فارسی gta san مخصوصا سی جی و بیگ اسموک دوبله عالی و ماندگار

    پاسخ دهید
  • سید مسعود کاظمی

    سید مسعود کاظمی

    نویسنده

    داگ کاکل خیلی خوبه، صبر ندارم نقش آفرینی این بشر رو تو بازی Naser: Son of Man ببینم

    پاسخ دهید
  • Avatar

    حسین z

    مهمان

    برای من بشخصه صداگزاران شخصیت کریتوس برام رتبه یک رو داره چون بشدت صداش خاصه و تکه و مثلش تو هیچ بازیه دیگه نیست

    پاسخ دهید
    • Avatar

      کیان در پاسخ به حسین z

      مهمان

      از نظر من بهترین صدا پیشه مال شخصیت ادزیو هس تو اساسین کرید خیلی خوبه حرف زدنش تن صداش??

  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    صداپیشگی Gary oldman برای شخصیت viktor reznov هم به نظرم واقعا عالی بود.

    پاسخ دهید