بهترین بازی های گرافیکی PS4
Avatar

بهترین بازی ‌های گرافیکی پلی‌ استیشن 4

آرش تهرانی 17 فروردین 1402 8 دیدگاه
20,101 بازدید

پلی ‌استیشن 4 طی هشتمین نسل از کنسول‌های بازی در سال 2013 توسط کمپانی سونی روانه بازار شد، این کنسول بعد PS2 تا نوامبر 2019 (حدود یک سال پیش از عرضه PS5)، دومین کنسول خانگی پر فروش تاریخ محسوب می‌شد، به همین خاطر جای تعجب ندارد که در طول عمر این کنسول محبوب عناوین به یاد ماندنی بسیاری منتشر شدند، بازی‌ های گرافیکی که برخی از آنها توانستند با ظاهر حیرت‌انگیز خود قدرت PS4 را نمایان کنند و حتی سخت‌افزار آن را به چالش بکشند. در ادامه نگاهی به 15 بازی انحصاری یا غیر انحصاری این کنسول خواهیم داشت که در زمان خود با گرافیک خیره‌کننده توانستند صاحبان و طرفداران کنسول سونی را پای نمایشگرهایشان مبهوت کنند. با بهترین بازی های گرافیکی PS4 همراه باشید.

معرفی 15 عنوان از بهترین بازی های گرافیکی پلی استیشن 4

بحث بر سر گرافیک بازی‌ها در میان طرفداران پلتفرم‌های مختلف همیشه در جریان بوده و بعید به نظر می‌رسد بحثی که تقریبا به اندازه خود کنسول‌ها و رایانه‌ها و بازی‌هایشان قدمت دارد به همین زودی‌ها تمام شود. چه بسا هرچه جلوتر می‌رویم، با سر رسیدن نسل جدید سخت‌افزارها، رقابت میان استدیوها جهت عرضه بازی های گرافیکی، این بحث بیش از پیش هم شدت گرفته است.

با این حال لذت بردن گیمرها از گرافیک بالا تنها یک روی سکه است و اغلب کمپانی‌ها و استودیوها گرافیک بالا را به عنوان عاملی می‌بینند که فروش محصول نهایی را تضمین می‌کند، هر چند که انجام صحیح این امر مثل یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند و برای مثال دیدیم که همین مسئله‌ی رسیدن به بهترین گرافیک در پلتفرم‌های مختلف چه بلایی بر سر عنوان «سایبرپانک 2077» آورد و در ابتدای عرضه حواشی بسیاری برای استدیوی باتجربه و مستعد «سی‌دی رد پراجکت» رقم زد.

با این حال ما در ادامه قصد دامن زدن به این بحث را  نداریم که کدام پلتفرم بهترین گرافیک را دارد، بلکه می‌خواهیم فقط و فقط روی بهترین بازی های گرافیکی PS4 در میان بهترین بازی های پلی استیشن 4 تمرکز کنیم، کنسول محبوب و قدرتمندی که کم‌کم دارد به پایان راه و بازنشستگی کامل نزدیک می‌شود، البته باید تاکید کرد که بازی‌های این فهرست تنها جنبه بصری و گرافیکی‌شان مورد توجه است و هیچ کاری به گیم‌پلی، داستان یا سایر موارد آنها نخواهیم داشت.

15) بازی Shadow of the Colossus Remake

بازی Shadow of the Colossus Remake

یکی از بازی‌های گرافیکی مشهور پلتفرم پلی‌ استیشن عنوان افسانه‌ای Shadow of the Colossus است که اولین بار سال 2006 برای PS2 عرضه شد و پس از سال‌ها درنهایت یک نسخه بازسازی شده آن توسط «بلوپوینت گیمز» برای PS4 عرضه شد. با اینکه بازی عملا از ابتدا ساخته شده بود و از یک سیستم حرکتی تازه بهره می‌برد اما همچنان یک بازسازی وفادارانه از نسخه اصلی به شمار می‌رفت، عنوانی که در حقیقت یکی از حماسی‌ترین بازی‌های ماجراجویی تاریخ بازی‌های رایانه‌ای به شمار می‌رود.

بازسازی این عنوان در واقع ادای دینی به قدرت گرافیکی نسخه اصلی روی PS2 بود، چراکه همین قدرت گرافیکی نسخه اصلی، شدو آو کلوسوس را در صف اولین عناوینی قرار داد که بازی‌های کامپیوتری را به عنوان «هنر» مطرح کردند. امروزه نیز نسخه بازسازی شده‌ی بازی نیز در همه زمینه‌ها خوب عمل کرده و به همان میزان توان سخت‌افزار PS4 را نشان می‌دهد که زمانی شدو آو کلوسوس اصلی قدرت PS2 را به مخاطبین نشان می‌داد.

14) بازی Ratchet & Clank

بازی Ratchet & Clank

سری رچت اند کلنک علیرغم آنکه دارای گرافیکی کارتونی و کامیک است اما در زمان PS2 و PS3 همچنان نه تنها جزو عناوین اصلی سونی محسوب می‌شد بلکه قدرت گرافیکی و انعطاف سخت‌افزاری این کنسول‌ها را هم به نمایش می‌گذاشت، امری که با ریمیک این عنوان برای PS4 در سال 2016 مجددا تکرار شد.

بدون شک کیفیت و گرافیک بالای این ریمیک در زمان عرضه به حدی بود که گیمرها احساس می‌کردند در حال گشت و گذار در یکی از انیمیشن‌های مطرح پیکسار یا دیزنی هستند. علاوه بر گرافیک بالا و چشم‌نواز، ریمیک مذکور به یکی از بهترین پلتفرمرهای اکشن PS4 تبدیل شد که البته چندان دور از انتظار هم نبود زیرا این بازی توسط «اینسامنیاک گیمز» ساخته شده بود، استدیوی مستعدی که بعدا عناوین فوق‌العاده‌ای مانند «اسپایدرمن» را در کارنامه خود قرار داد.

13) بازی Gran Turismo Sport

بازی Gran Turismo Sport

این شبیه‌ساز رانندگی گرافیکی مشهور سال 2017 برای PS4 منتشر شد و نه فقط به یکی از بهترین شبیه‌سازهای مسابقه‌ای در بازار بدل شد بلکه خیلی ساده یکی از چشم‌نواز‌ترین گرافیک‌های موجود در این کنسول را به مخاطبان خود ارائه داد.

در حقیقت همانطور که سری «فورزا موتوراسپرت» روی اکس‌باکس عموما جهت به رخ کشیدن قدرت گرافیکی کنسول مایکروسافت ساخته می‌شود، بازی گرن توریزمو نیز به همان شکل ویترینی از توانایی‌های سخت‌افزاری و گرافیکی پلی‌استیشن 4  به شمار می‌رود، عنوانی که با لوازم جانبی نظیر عینک واقعیت مجازی و یک ست فرمان به یکی از درگیرکننده‌ترین بازی‌های مسابقه‌ای و بهترین بازی های گرافیکی پلی استیشن 4 تبدیل می‌شود که تاکنون ساخته شده است.

12) بازی Infamous Second Son

بازی Infamous Second Son

بازی Infamous Second Son در سال 2014 منتشر شد و سومین نسخه از این سری جهان باز ابر قهرمانی است که توسط استدیوی «ساکرپانچ» توسعه داده شده است.

سکند سان عنوانی بود که در آن توجه بی‌نظیری به جزئیات شده بود، نورپردازی فوق‌العاده‌ای داشت، چنان که هنوز پس از گذشت نزدیک به یک دهه از عرضه عنوان، بازتاب نور بر روی زمین‌های باران‌خورده و خیس این بازی گرافیکی همچنان چشمگیر است. با این حال نقطه قوت گرافیک این بازی افکت ذرات به کار رفته در آن بود که حتی از خیلی بازی‌های مابعد خود نیز بهتر عمل می‌کرد، افکت زیبایی که سال‌ها بعد به ساختار گرافیکی یکی دیگر از عناوین همین مقاله به ارث رسید که جلوتر به آن هم خواهیم رسید.

11) بازی Until Dawn

بازی Until Dawn

بازی آنتیل داون یک عنوان تعاملی در ژانر وحشت است که سال 2015 به بازار آمد و ساختاری شبیه سری بازی «واکینگ دد» از استودیوی «تیل تیلز» را دارد. این درام توسعه داده شده توسط «سوپرمسیو گیمز» از انجین «دسیما» بهره می‌برد، همان انجینی که بعدا در ساخت عناوینی نظیر «هورایزن زیرو داون» و «دت استرندینگ» هم به کار رفت.

استفاده از موشن کپچر دقیق برای صورت بازیگران این حس را به گیمرها القا می‌کرد که با یک عنوان بزرگ هالیوودی طرف هستند، در کنار این مورد نورپردازی بسیار واقع‌گرایانه روی شخصیت‌ها، جزئیات بالا در پوشاک یا پوست و موی کاراکترها سبب شد تا سازنده این عنوان یکی از برترین بازی‌های گرافیکی نسل را ارائه دهد.

10) بازی Bloodborne

بازی Bloodborne

طی همان سال 2015 بود که استدیوی «فرام سافت‌ور» سازنده عناوین مشهور و محبوبی چون «دارک سولز» و عنوان تحسین شده‌ی «الدن رینگ» بازی بلادبورن را به شکل انحصاری برای PS4 عرضه کرد. طراحی هنری با آن تم لاوکرفتی به خوبی در بازی پیاده‌سازی شده بود و یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رفت.

همچنین نورپردازی بازی چنان به خوبی شکل گرفته بود که سازندگان با بازتاب نور روی سطوح به راحتی می‌توانستند حس آن فضای کثیف و مرطوب مورد نیاز را منتقل کنند. در کنار نورپردازی قدرتمند می‌توان به حرکت و شکل واقع‌گرایانه‌ی پارچه یا پشم لباس شخصیت بازی و همین‌طور طراحی بی‌نظیر و کابوس‌وار دشمنان بازی اشاره کرد، مواردی که با کنار هم قرار گرفتن‌شان یک جلوه بصری و گرافیکی تحسین برانگیز برای این عنوان که یکی از بهترین بازی های گرافیکی پلی استیشن 4 است، خلق کردند.

9) بازی Uncharted 4: A Thief’s End

بازی Uncharted 4 A Thief’s End

پس از آنکه چهارمین شماره از سری محبوب آنچارتد در سال 2016 منتشر شد، خیلی زود از لحاظ گرافیکی و قابلیت‌های فنی‌اش به گل سر سبد عناوین PS4 تبدیل شد. سازندگان برای دستیابی به یک تجربه‌ی سینمایی ناب برای گیمرها، تقریبا تمامی قدرت  سخت‌افزاری کنسول را به کار گرفتند و در نهایت نتیجه کار عنوانی از آب در‌آمد که آنچارتد 4 را در میان بازی‌های گرافیکی PS4 به یک معیار برای قابلیت‌های سخت‌افزاری کنسول‌ها تبدیل کرد.

شخصیت‌ها با حفظ زبان‌ طراحی واقع‌گرایانه‌تر از همیشه به نظر می‌رسیدند، انیمیشن حرکت چهره به گونه‌ای احساسات را منتقل می‌کرد که تا پیش از این عنوان در عمل غیرممکن بود. از سوی دیگر فرقی نمی‌کرد که بازیکن در یک بازارچه شلوغ باشد یا در میان جنگل‌های ماداگاسکار، محیط بازی تحت هر شرایطی به شدت پر جزئیات بود و در نهایت به همین دلایل آنچارتد 4 یک تجربه گرافیکی فراموش‌نشدنی در میان بهترین بازی های گرافیکی پلی استیشن 4 محسوب می‌شود.

8) بازی God of War

بازی God of War

ریبوت عنوان محبوب گاد آو وار این سری را به یک اکشن مدرن تبدیل کرد و این بازی را به هر طریق ممکن و قابل تصوری نسبت شماره‌های پیشینش ارتقا داد. یکی از چشمگیرترین بخش‌های این ارتقای مورد بحث، گرافیک بازی بود که با استایل هنری متفاوت و صحنه‌های مبارزه‌ی نزدیک و شخصی، تغییرات عظیمی را پشت سر گذاشت تا به یکی از بهترین بازی های گرافیکی پلی استیشن 4 تبدیل شود.

با این وجود موضوع فقط تغییر نمای دوربین یا استایل هنری بازی نبود بلکه جزئیات فراوان گرافیکی، این عنوان را به یک اثر شاخص و معیار تبدیل کردند، مواردی مانند بافت پرجزئیات پوست، زخم‌ها، عضلات، رگ‌ها و حتی قطرات عرق روی پوست با دقت شگفت‌آوری به تصویر کشیده شده بودند.

جدا از موارد روی بدن جزئیات موجود روی لباس‌ها، زره‌ها، محیط بازی، دشمنان و حتی فیزیک ریش کریتوس بازی God of War را در تالار دستاوردهای گرافیکی پلی‌استیشن 4 جاودان کرد.

7) بازی Marvel’s Spider-Man

بازی Marvel’s Spider-Man

این بازی اکشن ماجراجویی جهان ‌باز توسط سازندگان رچت اند کلنک یا همان اینسامنیاک گیمز توسعه داده شد، بازی Marvel’s Spider-Man یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده بر مبنای شخصیت مردعنکبوتی است و بدون شک اگر نسخه‌های PS5 را در نظر نگیریم بهترین نمونه به لحاظ گرافیکی و یکی از بهترین بازی های گرافیکی PS4 نیز به شمار می‌رود.

هرکسی که این عنوان را امتحان کرده باشد نمی‌تواند زیبایی و لذت گرافیکی به کار برده شده در تاب خوردن میان آسمان‌خراش‌های نیویورک را انکار کند. فیزیک و انیمشین اسپایدرمن چنان منعطف و متنوع است که انگار آنها را از روی حرکات یک اسپایدرمن حقیقی در دنیای واقعی برداشته‌اند. هرچند زیبایی گرافیک منحصر به تاب خوردن میان ساختمان‌ها نیست و وقتی بازیکن روی زمین می‌آید هم همچنان با همان سطح از ساختمان‌ها، خودرو‌ها و NPC‌های پر جزئیات رو به رو می‌شود.

علاوه بر این موارد نورپردازی بازی روی همه سطوح عالی عمل می‌کند که در سطوح خیس یا روی لباس اسپایدرمن بیشتر به چشم می‌آید زیرا خود این لباس مذکور اصولا واکنش بسیار واقع‌گرایانه‌ای به نور، سایه و باران دارد.

6) بازی Detroit: Become Human

بازی Detroit Become Human

بازی تعاملی و علمی تخیلی دیترویت از ساخته‌های استودیوی «کوانتیک دریم» است که از سال‌ها پیش به واسطه عنوان به یادماندنی «هوی رین» مشهور شد. دیترویت  یکی از آن بازی های گرافیکی پلی استیشن 4 بود که کمتر کسی می‌توانست از جلوه‌های بصری قدرتمند آن انتقاد کند. ظاهر بازی به گونه‌ای رضایت‌بخش بود که واقع‌گرایانه‌ترین انیمشین چهره در نسل PS4 را به نمایش گذاشت.

سوای از انیمیشن چهره، افکت‌های نورپردازی پویای موجود در بازی نیز یکی از بهترین‌ نمونه‌های موجود در بازی‌های کامپیوتری به شمار می‌رود، در واقع همه بخش‌های نورپردازی از چراغ ماشین پلیس تا لامپ‌های شکسته‌ی موجود در صحنه‌های جرم هر بیننده‌ای را انگشت به دهان می‌گذارند.

گرافیک بازی Detroit: Become Human با انیمیشن‌های حرکتی بی‌نظیر، افکت‌های آب و هوایی عالی و طراحی هنری بی‌نقص به قدری خوب است که به نظر می‌رسد به جای PS4 برای PS5 عرضه شده باشد.

5)  بازی Horizon Zero Dawn

بازی Horizon Zero Dawn

بازی هورایزن سال 2017 توسط خالقان عنوان معروف «کیل‌زون» توسعه داده شده بود، همان اکشن اول شخصی که در زمان خود جزو بهترین بازی های گرافیکی پلی استیشن 3 به شمار می‌رفت. با این حال عنوان هورایزن بر خلاف کیل‌زون یک نقش‌آفرینی سوم شخص اکشن دارای جهان باز، با طراحی زیبا در زمینه محیط و شخصیت‌هاست که همه مخاطبین را به سادگی شگفت‌زده کرد.

گرافیک بازی همچنین بیش از هرچیزی نشان داد که پتانسیل انجین دسیما تا چه میزان بالاست زیرا ساخت چنین دنیایی با این ابعاد و کیفیت ظاهری (که از ابتدا تا انتهای بازی دچار افت نمی‌شود) یک دستاورد مثال‌زدنی محسوب می‌شود.

به علاوه این موارد نورپردازی بازی به حدی قدرتمند است که به عنوان مثال در هنگام طلوع آفتاب به خوبی حس می‌کنید در یک دنیای کاملا زنده قرار دارید، همچنین میزان جزئیات در لباس شخصیت‌ها حس واقع‌گرایانه‌ی فوق‌العاده‌ای به همراه دارد که شاید بتوان گفت حداقل در این ژانر بی‌سابقه است. سازندگان البته به جزئیات و زیبایی طراحی بسنده نکرده‌اند و بلکه در به وجود آوردن موجودات هم خلاقیت به خرج دادند و روبات‌هایی دایناسورگونه را به وجود آورده‌اند که به شدت متفاوت و زیبا هستند.

4) بازی Death Stranding

بازی Death Stranding

بازی دث استرندینگ سال 2019 منتشر شد و نتیجه زحمات استدیوی سازنده یک بازی متفاوت است که حاصل نبوغ خالص هیدئو کوجیما است. دنیای بزرگ این بازی با اینکه مانند هورایزن با استفاده از انجین دسیما ساخته شده اما در کمال تعجب در زمینه جزئیات، قدرت گرافیکی و عمق مناظر یک سر و گردن از هورایزن بالاتر است!

پردازش کاراکتر‌ها شاید یکی از بهترین نمونه‌های مشاهده شده در نسل هشتم کنسول‌های خانگی باشد، این گرافیک قدرتمند اجازه داده تا بازیگرانی نظیر «نورمن ریدوس» و «مدس میکلسن» تا حد امکان طبیعی و زنده به نظر برسند و به خوبی در دنیایی که کوجیما خلق کرده جا بی‌افتند.

رشته‌های مو روی سر یا دست شخصیت‌ها چنان طبیعی به نظر می‌رسند که گویا دانه دانه پردازش شده‌اند، اما جزئیات دیوانه‌وار بازی ادامه دارد، همین موها در شرایطی سیخ می‌شوند و حالت مورمور شدگی را به مخاطب منتقل می‌کنند، همچنین حرکت و پاسخ‌گویی چشم‌ها بسیار واقع‌گرایانه‌ است. در حقیقت باید گفت این بازی به لحاظ گرافیکی چنان نیرومند است که به یک بنچمارک یا  معیار برای سایر بازی‌های کنسولی تبدیل شد.

3) بازی Final Fantasy VII Remake

بازی Final Fantasy VII Remake
بازی Final Fantasy VII Remake یکی از بزرگ‌ترین عناوین عرضه شده در سال 2020 به شمار می‌رفت و توانست با بازسازی بی‌نقص دنیای «میدگار» در قالب سه بعدی هم طرفداران و هم منتقدان را غافلگیر کند. در حقیقت این نسخه بازسازی شده برای طرفداران بازی قدیمی حکم خواب و خیالی را داشت که به واقعیت پیوسته بود.

این عنوان در مجموع تمامی خصوصیت‌های خوب نسخه قدیمی را حفظ کرد و با کمک گرفتن از فناوری روز، یکی از بهترین بازی های گرافیکی PS4 را تحویل طرفداران داد.

2) بازی Ghost of Tsushima

بازی Ghost of Tsushima

عنوان شگفت‌انگیز گوست آو سوشیما بدون هیچ‌گونه بحث و جدلی یکی از بهترین گرافیک‌ها را در میان بازی‌های جهان باز PS4 دارد. محیط این بازی، نورپردازی، افکت ذرات (همان افکت قدرتمندی که پیش‌تر در بازی اینفیمس: سکند سان به آن اشاره شده بود) و انیمیشن شخصیت‌ها  برخی از بهترین نمونه‌های موجود در صنعت یا بهتر است بگوییم در هنر بازیسازی هستند.

جلوه‌های بصری این بازی گرافیکی نه تنها در بخش فنی تاثیرگذار است بلکه از دیدگاه هنری هم به همان میزان حیرت‌آور است زیرا منبع الهام این طراحی هنری آثار «آکیرا کوروساوا» کارگردان فقید و پیشکسوت ژاپنی بوده است.

گرافیک این بازی به حدی زیبا و کامل است که جستجو در دنیای آن، یافتن دشمنی برای دوئل یا تسخیر اردوگاه‌ها هیچگاه قدیمی نمی‌شود.

1)  بازی The Last of Us Part II

بازی The Last of Us Part II

با اطمینان می‌شود گفت که بازی The Last of Us Part II که این روزها سریالش هم حسابی سر و صدا کرده، بهترین بازی گرافیکی پلی استیشن 4 است که از توان سخت‌افزار این کنسول برآمده. در حقیقت با توجه به سطح جزئیات و موشن کپچر بازی اگر بگوییم لست آو آس 2 یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ در زمینه گرافیک و بهترین بازی های گرافیکی PS4 است حرف غیرمنصفانه‌ای نزدیم.

این عنوان با برخورداری از مدل‌ها و بافت‌های خلاقانه دارای یک ساختار نورپردازی ویژه است که حزن و اندوه حاکم بر فضای بازی را برجسته‌تر نشان می‌دهد، این فناوری همچنین به صحنه‌ها یا ماموریت‌ها در فضاهای باز و بسته واقع‌گرایی بیشتری می‌بخشد.

در پایان تنها می‌توان گفت که از استودیوی سازنده بازی یعنی «ناتی داگ» انتظار دیگری نمی‌رود زیرا هر ساخته این کمپانی از نسخه اول لست آو آس در سال 2013 گرفته تا آنچارتد 4 (2016) و «آنچارتد: لاست لگسی» (2017)  هر یک به نوبه خود نقطه عطفی در زمینه قدرت گرافیکی نسل هشتم کنسول‌ها و  صد البته PS4 بوده‌اند.

جمع‌بندی

اخبار و برنامه‌ریزی‌های کمپانی سونی حاکی از آن هستند که کنسول PS4 با وجود عملکرد موفق خود تقریبا به پایان راه رسیده و امسال، سال 2023 احتمالا همان سالی خواهد بود که سونی به شکل رسمی PS4 را کنار می‌گذارد و تمرکز خود را روی PS5 قرار می‌دهد. با این وجود حتی اگر این اخبار صحت داشته باشند پلی استیشن 4 همچنان میزبان یک سری از گرافیکی ترین عناوین نسل خود است و جا افتادن نسل نهم کنسول‌های خانگی در بازار بدین معنا نیست که این عناوین دیگر ارزش تجربه ندارند یا اینکه به واسطه تفاوت سخت‌افزاری دو نسل دیگر گرافیک رضایت‌بخشی نخواهند داشت، برخلاف این تصور باید گفت PS4 هنوز هم بازی‌هایی در آستین دارد که به لحاظ گرافیکی و جلوه‌های بصری شما را میخکوب کنند. حال شما نیز به گفتگو بپیوندید و بگویید از نظرتان جای کدام مورد از بهترین بازی های گرافیکی PS4 در این لیست خالی است؟

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

کدام بازی PS4 بالاترین گرافیک را دارد؟

بدون شک می‌توان گفت این جایگاه به The Last of Us Part II تعلق دارد.

۱
تفاوت گرافیکی میان بازی‌های PS4 و PS5 چه میزان است؟

 کنسول PS5 به زبان ساده تا 8 برابر قدرتمندتر از PS4 است در نتیجه کیفیت بازی‌ها میان این دو کنسول برای مخاطبین بسیار متمایز خواهد بود.

۲
چند عنوان بازی تاکنون برای PS4 منتشر شده است؟

 تاکنون حدود 3283 بازی برای پلی استیشن 4 به بازار آمده است.

۳
شرکت سونی چند مدل از پلی استیشن 4 را ارائه داد؟

 سونی طی چند سال 3 مدل PS4 معمولی، PS4 اسلیم و PS4 Pro را در نسل هشتم روانه بازار کرد.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 8 دیدگاه
  • Avatar

    علی

    مهمان

    سلام.ببخشید روی عکس هایی که از بازیا میذارید مواظب باشید بعضیاشونم پوششون بده

    پاسخ دهید
    • Avatar

      N در پاسخ به علی

      مهمان

      آره، بپا خانواده یهو نیان سرگوشیت واست شر شه، کوچولو

  • Avatar

    احسان

    مهمان

    Days gone و rdr2 جاشون بشدت خالیه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    سعید

    مهمان

    متال گسر فانتوم پین پس کجاس ????

    پاسخ دهید
  • Avatar

    محمدرضا

    مهمان

    جای رد دد دو خیلی کمه واقعا و همچنین جای عنوانی مث نید فور اسپید هیت البته بالای ده باشه یعنی ۱۱ ام باشه

    پاسخ دهید
    • Avatar

      مد در پاسخ به محمدرضا

      مهمان

      داش فک کنم فقط انحصاری هارو نوشته

  • Avatar

    Parsis

    مهمان

    جای رددد ۲ کمه

    پاسخ دهید
    • Avatar

      amir.kh در پاسخ به Parsis

      مهمان

      دقیقا