بهترین بازی های سبک Roguelike
کسری کاظمی

بهترین بازی های سبک Roguelike برای تازه کارها

کسری کاظمی 13 مهر 1401 بدون دیدگاه
1,251 بازدید

ژانر در بازی های ویدیویی در اصل بهانه‌ای بوده که استودیوها سعی می‌کنند بازی های خلاقانه‌شان را درون چهارچوب‌های آن سبک دسته بندی کنند. ژانرها تنها مسئول خلق قواعد هستند و در نهایت این توانایی هر استودیو بوده که باعث جذابیت بازی‌اش می‌شود. شاید در میان هزاران بازی موجود در بازار، به ژانری تحت عنوان Roguelike برخورد کرده باشید که نامش برایتان غریب باشد. بازی های Roguelike در اصل همان اکشن و پلتفرمرهای دوبعدی معروفی هستند که نمونه‌شان را بارها مشاهده کرده‌اید. البته تفاوت‌های بزرگ میان یک اکشن پلتفرمر عادی با عنوانی که المان‌های Roguelike را درون خود حل کرده وجود دارد. در ادامه هم به ویژگی‌های مهمی که باعث به وجود آمدن یک بازی Roguelike می‌شود می‌پردازیم و هم برای شما لیستی از بهترین بازی های سبک Roguelike برای تازه‌کارها را آماده می‌کنیم تا ورودی موفقیت‌آمیز به ژانر را تجربه کنید.

هزارتوی بی‌پایان در بهترین بازی های سبک Roguelike

از میان تفاوت‌های بین یک بازی Roguelike با بازی های اکشن و پلتفرمر معمولی می‌توان به بی پایان بودن یک بازی Roguelike به واسطه طراحی کاملاً خودکار و تصادفی مراحل، دشمنان، آیتم‌ها و حتی موقعیت‌ها اشاره کرد. یک بازی را تصور کنید که با هر بار ورود به آن، تجربه متفاوتی را کسب می‌کنید. این موضوع باعث شده که طراحی این دسته از آثار به شدت چالش برانگیز و البته خلاقانه باشد.

بازی سازان باید استعداد زیادی در نوشتن کدهایی داشته باشند که به صورت خودکار یک مرحله جذاب و قابل بازی را تحویل مخاطب دهد. ولی زمانی که این کار به خوبی انجام شود، نتیجه‌اش یک بازی می‌شود که هیچ دو گیمری، تجربه‌ای مشابه به هم نخواهند داشت و می‌توانند صدها و حتی هزاران ساعت بدون خستگی، آن را بازی کنند. پس بدون اتلاف وقت، بیایید تا در کنار هم به بهترین بازی های سبک Roguelike برای تازه کارها بپردازیم.

بازی Returnal

Returnal

تنها عنوان تمام سه بعدی این لیست آن‌قدر از کیفیت خوبی برخوردار است که امکان ندارد از لیست بهترین بازی های سبک Roguelike جا بماند. Returnal به دست استودیوی بازی سازی Housemarque ساخته و در سال 2021 منتشر شد. خلاقیت فوق‌العاده استودیوی سازنده در ترکیب بازی های آرکید کلاسیک با المان‌های بازی های ترسناک فضایی، باعث به وجود آمدن یک پکیج بی نظیر شد.

چالش‌های بی‌رحمانه بازی Returnal در کنار داستانی تاریک و پر از جزئیات جذاب، باعث خلق اتمسفری خفه کننده و مرموز شده‌ و همچنین گیم پلی تکرار شونده‌اش، یکی از جذاب‌ترین بازی های نسل نهمی را تا این لحظه به وجود آورده است. مکانیک‌های Roguelike درون این بازی تنها برای متفاوت بودن به گیم پلی وارد نشده و در اصل بر روی داستانی که بازی سعی در تعریفش دارد نیز تأثیر می‌گذارد. پس برای تجربه یک بازی ترسناک بی نظیر آماده شوید.

بازی Loop Hero

Loop Hero

یکی از بازی های Roguelike که سال گذشته توانست سروصدای زیادی در جامعه گیم به پا کند، Loop Hero نام داشت. این عنوان مستقل به دست استودیوی Four Quarters توسعه یافته و روایتگر داستان دنیایی پس از پایان یافتن است. قهرمان داستان باید دنیای نابود شده خود را از نو بازسازی کند. در طول راه، او با بازماندگان دیگری روبرو می‌شود که یا به او در تلاش برای بازسازی جهان کمک می‌کنند یا در ناامیدی آن را گم شده می‌دانند و در تلاش برای بقای خود به او حمله می‌کنند.

المان‌های مختلفی در گیم پلی بازی Loop Hero دخالت داشته است. قابلیت‌های کارت بازی، نقش آفرینی و استراتژی در کنار هم جمع شده‌اند تا یکی از قابل‌دسترس‌ترین Roguelikeها برای تازه کاران به وجود بیاید. نکته جالب درباره این بازی این بوده که شما هیچ شخصیتی را کنترل نمی‌کنید. در عوض با پرتاب کارت‌ها، سرنوشت مرحله و دنیای خود را رغم می‌زنید.

بازی Crawl

Crawl

Crawl یک بازی مولتی پلیر دانجن کراولر است که در آن شما به همراه سه نفر از دوستانتان باید از دخمه‌های تاریک فرار کنید. با این حال نکته‌ای که باعث جذاب‌تر شدن این بازی می‌شود، این است که تنها یک نفر از شما می‌تواند با موفقیت از این دخمه خارج شود. این موضوع باعث ایجاد درگیری‌هایی میان بازیکنان می‌شود که ناامیدانه سعی می‌کنند آخرین نفر در تیم باشند. بنابراین شما تصمیم می‌گیرید که چه کسی بمیرد و به چه کسی باید از پشت خنجر زده بشود.

همچنین دوستان مرده شما، می‌توانند به صورت ارواح خبیث به بازی برگشته و از شما انتقام بگیرند. این بازی المان‌هایی از سبک‌های اکشن شوت ام آپ را نیز درون خود جای داده است. در کنار بخش مولتی پلیر، شما توانایی بازی به صورت آفلاین با بات را نیز خواهید داشت. این Roguelike مهارت‌ها و دوستی شما را به طور هم‌زمان آزمایش می‌کند، پس بیایید امیدوار باشیم که هر دو به یک اندازه خوب باشند.

بازی Dungeons of Dredmor

Dungeons of Dredmor

ایده اصلی بازی Dungeons of Dredmor به شدت ساده است. شما باید در دخمه‌های پیچ در پیچ جلو بروید که همین‌طور عمیق و عمیق‌تر می‌شوند تا در نهایت به غول اصلی بازی و ارباب دخمه یعنی لرد Dredmor برسید. Dungeons of Dredmor از آن دسته بازی هایی نیست که در هر مرحله با کلی دشمن دست و پنجه نرم کنید. با مردن در بازی باید از ابتدای مسیر شروع کنید و هیچ سیستم ذخیره سازی‌ای در آن وجود ندارد؛ البته این قابلیت را می‌شود خاموش کرد.

با این حال ویژگی مردن به صورت مکرر، از اصلی‌ترین دلایلی است که این بازی یکی از بهترین بازی های سبک Roguelike برای تازه کارها است. با تجربه این بازی می‌توانید درک کنید که این ژانر دقیقاً چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. درجه سختی بالای این بازی باعث شده تا خیلی‌ها حتی نتوانند از مرحله اول آن عبور کنند! پس خود را برای تجربه‌ای فراموش نشدنی آماده کنید.

بازی Tales of Maj’Eyal

Tales of Maj’Eyal

اکثر گیمرهایی که با ژانر Roguelike آشنایی نداشته باشند و بدون اطلاع به Tales of Maj’Eyal مراجعه کنند، تا آخر عمر خود این تجربه را فراموش نخواهند کرد. این بازی عنوانی رایگان و اوپن سورس بوده که البته برای دسترسی به تمام قابلیت‌های بازی، باید مقداری پول به سازندگان اهدا کنید. برای گیمرهای تازه کار در زمینه عناوین Roguelike، این بازی یکی از بخشنده‌ترین‌ها و آرامش‌بخش‌ترین عناوین درون این لیست بوده و نقطه شروع مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

شما در ابتدا شخصیت خود را می‌سازید که در طول بازی نیز قابل شخصی سازی خواهد بود. سپس به نقشه بزرگی منتقل می‌شوید که به شما مأموریت‌هایی را برای انجام ارائه می‌کند. مأموریت‌های بازی به‌مرورزمان با جلوتر رفتن، سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهند شد. بهترین بخش این بازی، دائمی نبودن هر چیزی است. نیازی نیست نگران مردن و از دست رفتن تمام زحماتتان باشید.

بازی Downwell

Downwell

Downwell با تمام بازی های Roguelike که در این لیست مشاهده می‌کنید، متفاوت است. این تفاوت همان ابتدا از طریق ظاهر عجیب و کاملاً پیکسلی‌اش، خودنمایی می‌کند. در مورد گیم پلی نیز با یک بازی آرکید طرف هستیم که همه چیز به میزان جلوتر رفتن شما در محیط و کسب امتیاز بستگی دارد. تمام کردن هر دست از بازی تنها چند دقیقه زمان گیر خواهد بود. گیم پلی بازی به شدت سرعتی و هیجان‌انگیز است و به شما فرصت نفس کشیدن نمی‌دهد.

با سقوط در یک مسیر عمودی بی پایان، بازیکنان مجبور می‌شوند با تیراندازی یا ضربه زدن به دشمنان خود و همچنین نابود کردن سکوهایی که بر رویشان ایستاده‌اند، در حالی که از خطر اجتناب می‌کنند زنده بمانند. شما در طول مسیر با آیتم‌هایی روبرو می‌شوید که به سفرتان کمک خواهند کرد. اگر Roguelikeهای پیچیده و زمان گیر خسته شده‌اید، پس Downwell می‌تواند تنوع فوق‌العاده‌ای برایتان باشد.

بازی Dungeon Crawl Stone Soup

Dungeon Crawl Stone Soup

ژانر Roguelike پدیده‌ای جدید نیست و می‌توان با کمی گشت و گذار، عناوین قدیمی‌تر و البته بسیار باکیفیتی با ویژگی‌های Roguelike پیدا کرد. یکی از بازی های کلاسیک در این استایل که در سال 1997 منتشر شد، Liney’s Dungeon Crawl نام دارد. این بازی شاید در زمان خود موفق نشد تا به شهرت دست پیدا کند، ولی تأثیر را بر روی استودیوی DCSS Devteam گذاشت که در سال 2006 دست به توسعه عنوانی بی نظیر به نام Dungeon Crawl Stone Soup زد.

این روزها، بازی های Roguelike ژانرهای مختلفی مانند پلتفرمینگ و اکشن را درون خود ترکیب می‌کنند و بازی Dungeon Crawl Stone Soup سعی بر این داشته که قابلیت‌های کلاسیک این سبک مانند گشت و گذار در دخمه مراحل پیچیده و صدها راز مخفی را پوشش دهد. اگر در لیست بهترین بازی های سبک Roguelike به دنبال یک اثر کلاسیک هستید، این بازی برای شما است.

بازی Mystery Dungeon Shiren the Wanderer

Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer

Shiren the Wanderer نام یک سری بازی به شدت مشهور Roguelike در ژاپن است. اولین بازی سری در سال 1995 منتشر شده و به شدت بازخوردهای منفی ای را به همراه داشت. شاید آن زمان کسی به تجربه عناوینی که تکرارپذیری بالایی داشتند علاقه نداشته است. با اینکه این بازی به هیچ وجه شباهتی به آثار صنعت گیم در زمان خود و حتی امروز نداشت، ولی در زمینه استفاده مثبت از المان‌های سبک Roguelike، با یک شاهکار طرف هستیم.

این بازی طرف‌داران مخصوص و وفاداری برای خود پیدا کرد و در نهایت نیز در سال 2006، یک نسخه ارتقا یافته برای کنسول‌های دستی نینتندو و سپس در سال 2019، رایانه‌های شخصی و نینتندو سوئیچ عرضه شد. Shiren the Wanderer: The Tower of Fortune and the Dice of Fate نام جدیدترین بازی این سری بوده که تمام مکانیک‌های جذاب بازی های اول را با المان‌های نقش آفرینی مدرن ارائه می‌کند.

بازی Brogue

Brogue

خیلی از Roguelike بازهای قدیمی به کسانی که می‌خواهند تازه وارد این سبک شوند، عنوان جذاب و البته کلاسیک Brogue را معرفی می‌کنند. این بازی با اینکه از نظر ظاهری و گرافیکی به شدت ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد، ولی اکثر مکانیک‌هایی که امروزه در بازی های بزرگ‌تر سبک مشاهده می‌شود را درون خود جای داده است. هدف شما در این بازی، سفر به 26 مین طبقه یک سیاه چاله بوده تا یک طلسم جادویی را بازیابی کرده و به سلامت از آنجا خارج شوید. اگر فردی ریسک‌پذیر هستید، می‌توانید حتی در این سیاه چاله جلوتر هم رفته و توانایی‌های خود را بسنجید. در هر صورت، هیولاهایی سر راهتان قرار می‌گیرند و دردسرسازی می‌کنند. گیم پلی بازی بسیار ساده و سرراست بوده و شبیه به هیچ چیزی نیست که قبل از خود آمده باشد. پس برای تجربه یکی از ابتدایی‌ترین و البته بهترین بازی های سبک Roguelike، این بازی را دریافت کنید.

بازی Rogue Legacy

Rogue Legacy

پیش از سال 2013، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که ژانرهای Roguelike و Metroidvania بتوانند به خوبی با هم ترکیب شده و یک بازی جذاب را به وجود بیاورند. تا اینکه استودیوی Cellar Door Games بازی Rogue Legacy را منتشر کرده و تمام معادلات را برهم زد. بازیکنان همانند بازی های Metroidvania، مهارت‌هایی را در مراحلی به دست می‌آورند و باید به نقاط قبلی برگشته و از آن مهارت برای باز کردن مسیری جدید استفاده کنند.

در کنار این موضوع، این بازی همچنین به شما جوازی در صورت تکرار مراحل و انجام دوباره آن‌ها می‌دهد که از روی آثار Roguelike الهام گرفته است. این ترکیب به شدت انقلابی و تازه بود و درهای جدیدی را به روز بازی سازان مستقل دیگر باز کرد که قصد ارائه بازی خود را داشتند. جدا از تأثیرگذار بودن، Rogue Legacy بازی بسیار خوش ساخت و زیبایی است که مدت‌ها شما را سرگرم می‌کند.

بازی Vampire Survivors

Vampire Survivors

گاهی اوقات ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین ایده‌ها در یک بازی می‌توانند بیشتر از عناوین عظیم‌تر و پیچیده‌تر بدرخشند. این دقیقاً اتفاقی است که با Vampire Survivors افتاده و شاهد یک Roguelike کوچک، ولی بسیار اعتیادآور هستیم. با اینکه این بازی از نظر ظاهری، شبیه به بسیاری از بازی های پیکسلی دیگر درون بازار بوده، ولی ایده بامزه‌ای دارد که آن را متمایز کرده است. این یک بازی شوتر Twin-Stick بوده که بدین معناست که شما باید با ابتدا موقعیت خود را در میدان نبرد تنظیم کرده و سپس به سوی دشمنان شلیک کنید.

این موضوع باعث خلق چالش بزرگ و نگران کننده‌ای شده و یک درجه سختی خاص به بازی تزریق می‌کند. همچنین تعداد بالای دشمنان درون این بازی که گاهی اوقات تمام صفحه را پر می‌کنند، به هیجان و جذاب‌های آن می‌افزاید. اگر به دنبال یکی از بهترین بازی های سبک Roguelike شوتر هستید، این عنوان برای شما است.

بازی Monster Train

Monster Train

این روزها بازی های Roguelike از آن حس و حال قدیمی و دانجن کراولر دور شده و سعی می‌کنند چیزهای تازه‌ای را تجربه کنند. یکی از ژانرهایی که به خوبی با ریشه‌های این سبک پیوند خورده، سبک کارت بازی یا همان Deck-building است. بازی های این سبکی بر روی استراتژی و هوشمندی بازیکنان در استفاده از کارت‌هایشان تمرکز دارند.

بازی Monster Train نیز یکی از خوش‌ساخت‌ترین و کامل‌ترین آثار Roguelike کارتی درون بازار است. کلی کارت با قابلیت‌های جذاب و سرگرم کننده برای جمع آوری در محیط بازی وجود داشته و المان‌های Roguelike نیز به شما اجازه می‌دهد تا هیچ تجربه تکراری ای از بازی کسب نکنید. کلی محتوای اضافه مانند بسته‌های الحاقی نیز برای بازی تعریف شده که به شما ده‌ها ساعت سرگرمی خالص را هدیه می‌کنند. پس دست کارت‌هایتان را آماده کرده تا نبردی حماسی و غیر قابل پیش‌بینی را تجربه کنید.

بازی Griftlands

Griftlands

همانند بازی قبلی، Griftlands نیز یک بازی Deck-building با المان‌های Roguelike است که البته کلی حرف‌های تازه برای گفت دارد. به‌عنوان‌مثال، این بازی نقش آفرینی داستان محور بوده که تنها گیم پلی را هدف اصلی خود قرار نمی‌دهد. شما توانایی انجام سه خط داستانی مجزا در محیط و دنیایی فضایی و علمی تخیلی را خواهید داشت. کلی شخصیت فرعی و داستان‌های کوچک‌تر درون هر کمپین بازی روایت می‌شود که ارزش تجربه کردن دارند.

در کنار داستان، با یک گیم پلی سرگرم کننده روبرو هستیم که به دو بخش تقسیم شده است؛ یک قسمت مبارزات که نیاز به کارت‌های مربوط به نبرد داشته و دیگری قسمت جستجو در دنیا برای یافتن مأموریت که نیاز به کارت‌های مذاکره دارد. با انجام مأموریت‌ها، شما می‌توانید کارت‌های جدیدی کسب کرده یا آن‌ها را از مغازه‌ها خریداری کنید. Griftlands از گرافیک نقاشی شده زیبایی برخوردار بوده که چشمانتان را خیره می‌کند.

بازی Enter the Gungeon

Enter the Gungeon

با یک بازی ترکیبی بسیار جالب دیگر روبرو هستیم. Enter the Gungeon با موفقیت المان‌های Roguelike را عناصر سبک تیراندازی آرکیدهای قدیمی ترکیب می‌کند. نتیجه این کار، یکی از شاهکارترین و سرگرم کننده‌ترین بازی های نسل اخیر است. از دیگر ویژگی‌های جذاب و خلاقانه‌ای بازی می‌تواند به مکانیک‌های Bullet hell و همچنین مرگ‌های دائمی‌اش اشاره کرد که درجه سختی بالایی را به جریان گیم پلی وارد می‌کند.

اگر به گلوله و اسلحه علاقه دارید، پس این بازی برای شما است! چهار شخصیت وارد Gungeon (سیاه چالی با تم تفنگ) می‌شوند تا ماشین زمانی پیدا کنند که قدرت کشتن گذشته آنها را دارد. شاید داستان بازی کمی ابتدایی به نظر برسد ولی شما در یک سیاه چال پر از اسلحه هستید و سعی می‌کنید با گلوله‌هایی که همه جا پرواز می‌کنند زنده بمانید. پس فکر کردن را فراموش کرده و آتش بی پایان را بر سر دشمن بریزید.

بازی Into the Breach

Into the Breach

اگر از در لیست بهترین بازی های سبک Roguelike به دنبال یک بازی استراتژیک نوبتی فوق‌العاده می‌گردید، Into the Breach یک تنه هوای شما را خواهد داشت. این بازی یک شاهکار در طراحی مراحل و گیم پلی است. همه چیز به ساده‌ترین شکل ممکن برایتان توضیح داده می‌شود تا به مشکلی در جریان گیم پلی برنخورید. بازی اقداماتی را نشان می‌دهد که دشمن شما قرار است انجام دهد و این شما هستید که باید به حرکت آنها واکنش کامل نشان دهید و از جهان در برابر تهاجم بیگانگان محافظت کنید.

نکته‌ای که در مورد Into The Breach وجود دارد این است که شما باید دائماً به دشمنان خود فکر کنید و حرکت‌های خود را برنامه ریزی کنید. شکست به این معناست که بازی را دوباره از ابتدا شروع کنید و تمام پیشرفتی را که به دست آورده‌اید رها کنید. از آنجایی که همه چیز در این بازی به شما و انتخاب‌های شما متکی است، شکست خوردن کمی دردناک خواهد بود.

بازی Darkest Dungeon

Darkest Dungeon

شاید تعجب کنید که چرا یکی از سخت‌ترین بازی های ساخته شده در 10 سال اخیر در لیست بهترین بازی های سبک Roguelike برای تازه کارها قرار دارد؛ ولی می‌توانیم با اطمینان بگوییم که اگر موفق شوید حتی از بخش تمرینی بازی Darkest Dungeon عبور کنید، بدون شک می‌توانید به توانایی‌های خود به عنوان یک گیمر افتخار کنید. تنها با نگاه کردن به استایل هنری کثیف و تاریکش می‌توان به سفر سخت و چالش برانگیز این بازی پی برد.

با اینکه این بازی از انیمیشن‌های ساده و محدودی برخوردار بوده، ولی رابط کاربری بسیار پیچیده و عمیقی دارد که باید ساعت‌ها به بررسی آن بپردازید. شما تمام طول بازی را صرف جمع آوری یاران قدرتمندی می‌کنید تا در سفرتان همراه شوند و ممکن است که یک اشتباه کوچک باعث نابودی تمام تیم شود. تصادفی بودن دشمنان و دخمه‌ها نیز باعث شده که ندانید در هر لحظه چه چیزی انتظارتان را می‌کشند.

بازی Don’t Starve

Don’t Starve

بازی Don’t Starve بر خلاف ظاهر بامزه و کارتونی‌اش، یک اثر ترسناک گوتیک با المان‌های بسیار پیشرفته سبک بقا بوده که از استرسی کردن و زجر دادن مخاطب خود لذت می‌برد. اگر بخواهیم موضوع آن را در یک جمله توصیف کنیم، چیزی مانند: یک بازی بقا دوبعدی ایزومتریک با المان‌های Roguelike ساده‌ترین راه معرفی آن خواهد بود. تمام المان‌های دنیای بازی مانند موجودات خطرناک، آب و هوا و کمبود منابع بر علیه شما بوده و می‌خواهند نابودتان کنند.

پس به بازیکن بستگی دارد که تا چه اندازه باهوش باشد و بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. به دلیل حضور المان‌های Roguelike، در هیچ لحظه‌ای نمی‌دانید که چه چیزی انتظارتان را می‌کشد و ممکن است به سرعت غافلگیر شوید. سیستم استفاده از منابع بازی به شدت پیچیده و درگیر کننده بوده و مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید. با این حال، Don’t Starve یکی از اعتیادآورترین بازی های لیست است.

بازی Slay the Spire

Slay the Spire

کمی بالاتر درباره بازی های کارتی که المان‌های Roguelike را درون خود به کار برده‌اند صحبت کردیم؛ خب همه این عناوین با الهام از Slay the Spire ساخته شده‌اند. این بازی مستقل به دلیل خاص بودن و اورجینال بودن ایده‌هایش، به سرعت مورد توجه گیمرها قرار گرفت و یکی از بهترین آثار مستقل زمان خود نامیده شد. صدها کارت جذاب با قابلیت‌های مختلف درون بازی قرار گرفته‌اند و پس از مبارزه با حریفان تصادفی و غول‌های چالش برانگیز در یک مسابقه کارتی، می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

به دلیل مکانیک کارتی بازی، شما باید در هر لحظه تصمیمات استراتژیکی گرفته و هوشمندانه عمل کنید. هر کارت بازی در کنار دیگری قدرتی متفاوت داشته و تأثیرگذاری اش فرق خواهد کرد. هر بار که در نبردی شکست بخورید، به پایین برج فرستاده می‌شوید و باید در نبردهای بعدی تصمیمات بهتری گرفته و کارت‌های دیگری را رو کنید.

بازی Crypt of the NecroDancer + Cadence of Hyrule

Crypt of the NecroDancer + Cadence of Hyrule

هر دو بازی ساخته شده به دست استودیوی Brace Yourself Games آن‌چنان خوب هستند که نمی‌توانیم در لیست بهترین بازی های سبک Roguelike جدایشان کنیم. این دو بازی برای اولین بار موفق شدند تا المان‌هایی از ژانر ریتم و موسیقی را با بازی های Roguelike ترکیب کنند و نتیجه نهایی نیز زیبا و خیره کننده است. مجموعه‌ای از سکانس‌های اکشن هیجان‌انگیزی که با ریتم موسیقی همراه می‌شوند در این بازی Crypt of the NecroDancer قرار گرفته و شما حتی می‌توانید ترانه‌های مورد علاقه خود را در بازی بارگذاری کرده و با ریتم آن‌ها زجر بکشید! پس از موفقیت‌های این بازی، کمپانی Nintendo از این تیم سازنده دعوت کرد تا یک بازی مشابه در دنیای The Legend of Zelda تولید کند. نتیجه نهایی عنوانی زیبا و سرگرم کننده با نام Cadence of Hyrule بوده که گرافیکی خیره کننده، ترانه‌های جذاب و گیم پلی‌ای اعتیادآور دارد.

بازی FTL Faster than Light

FTL: Faster than Light

فضا و فضاپیمایی، یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های موجود در دنیای بازی‌ها بوده که اگر به درستی انجام شوند، می‌توانند موفقیت‌های زیادی کسب کنند. یکی از بازی های فضا محور که علاوه بر ویژگی‌های جذاب علمی تخیلی، یکی از پیچیده‌ترین و واقع‌گرایانه‌ترین سفرهای فرازمینی را به شما ارائه می‌کند، عنوانی به نام FTL: Faster than Light است. گیم پلی این بازی ترکیبی از آثار سبک استراتژی و مدیریت منابع با المان‌های Roguelike است. این بازی شما را در یک سناریوی تصادفی و رندوم قرار داده و کاملاً به تصمیمات هوشمندانه شما بستگی دارد که چگونه با سفینه‌های دشمن مواجه شوید. هر دست این بازی یک داستان متفاوت را رغم میزند و امکان ندارد که دو بازیکن یک تجربه مشابه در FTL داشته باشند. ساخت کشتی فضایی، جمع آوری خدمه، جمع آوری منابع و ورود به ناشناخته‌ها، یکی از جذاب‌ترین چیزهایی است که این بازی به شما ارائه می‌کند.

بازی Spelunky

Spelunky

بازی Spelunky در سال 2008 با موفقیت درد و عذاب را به ژانر Roguelike معرفی کرد. این بازی ادای احترامی به Spelunker از سال 1983 بوده و مراحلی را برایتان آماده کرده که در آن، همه چیز قصد کشتنتان را دارند. همچنین کنترل کردن شخصیت اصلی در طول بازی نیز دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت و به چالش‌هایتان می‌افزاید. نگذارید تا ظاهر بانمک بازی شما را گول بزند؛ هر قدمی که در Spelunky برمی‌دارید، قماری بین جلو رفتن در مرحله و مرگ است.

با این حال این موارد حتی به سرگرم کنندگی و حس پیروزی بازی افزوده و آن را در میان بهترین‌های سبک قرار می‌دهد. هر باری که در Spelunky می‌میرید (که تعدادش کم هم نیست) نیاز به تکرار و امتحان کردن دوباره مکانیک‌ها دارید و این موضوع به شدت اعتیادآور خواهد بود. همچنین نسخه دومی نیز برای طرف‌داران پروپاقرص ساخته شده است.

بازی Dead Cells

Dead Cells

بازی Dead Cells با ترکیب دو سبک جذاب Metroidvania و Roguelike شما را در نقش شخصیتی قرار می‌دهد که سرنوشتش با مرگ گره خورده است. در هر نقطه و هر لحظه‌ای از بازی که بمیرید، باید از ابتدای مسیر کار خود را آغاز کنید. شاید خیلی از گیمرها این ویژگی را بی‌رحمانه و غیرمنصفانه بدانند، ولی نگران نباشید، زیرا بازی با مکانیک‌های جذابش، به خوبی از این تله فرار می‌کند.

شما در بازی همیشه در حال پریدن و حمله کردن هستید و انجام یک اشتباه که منجر به مرگتان می‌شود، همچنین تبدیل به درسی بزرگ هم شده تا آن اشتباه را دوباره تکرار نکنید. هر بار که در بازی بمیرید، تمام قدرت‌هایی که کسب کرده بودید را از دست خواهید داد. این موضوع پس از شکست دادن غول‌ها نیز اتفاق خواهد افتاد. در نهایت Dead Cells یکی از بزرگ‌ترین آزمون و خطاهایی بوده که در سال‌های اخیر به صنعت گیم و ژانر Roguelike نفوذ کرده است.

بازی Inscryption

Inscryption

بالاتر درباره بازی های کارتی که با المان‌های Roguelike ترکیب شده‌اند زیاد صحبت کردیم. با این حال آن آثار اصول و ظاهری کاملاً معمولی و آشنا را در اختیار شما قرار می‌دادند؛ در این بین بازی Inscryption وجود دارد که شبیه به هیچ چیزی که قبلاً مشاهده کردید نیست. ظاهر ترسناک و سورئال این بازی از نظر خیلی‌ها از ذهن دیوانه و عجیب شخصی مانند David Lynch خارج شده است.

بازی با شخصیت اصلی آغاز شده که مجبور به انجام یک بازی کارتی با شخصیتی شیطانی است. از اینجا به بعد همه چیز عجیب و دیوانه‌وارتر شده و مرز بین واقعیت و خیال از بین می‌رود. Inscryption یک بازی Roguelike کارتی بوده و به قواعد این ژانر کاملاً پایبند است. تمام دست‌های بازی به صورت تصادفی ساخته می‌شود و هرگز نمی‌توانید قدم بعدی را پیش بینی کنید. بدون شک با یکی از خاص‌ترین و بهترین بازی های سبک Roguelike روبرو هستیم.

بازی Hades

Hades

چیزی که در بین تمامی بازی های سبک Roguelike مشترک بوده، آشنا شدن بازیکنان با سیستم‌های مرگ است. شما بارها و بارها می‌میرید تا در نهایت بتوانید از یک مرحله عبور کنید. بازی Hades نیز بهتر از تمامی بازی های هم سبک خود، بر روی این مکانیک مانور می‌دهد. شما رسماً در دنیای مردگان قرار دارید. شخصیت اصلی Zagreus نام داشته و هدف اصلی‌اش، فرار از جهنم است.

با این حال این مسیر ساده‌ای نبوده و باید با هزاران دشمن در طول داستان روبرو شوید. به عنوان Zagreus، شما توانایی استفاده از شش سلاح مختلف را دارید که هر کدام دارای چهار نوع نیرو هستند. همان‌طور که گفتیم، مرگ بخش بزرگی از داستان بازی بوده و برای پیشروی در آن، بارها خواهید مرد. Hades همچنین یکی از تحسین شده‌ترین بازی های Roguelike بوده که در زمان عرضه، توجه منتقدان و گیمرها در سراسر دنیا را به خود جلب کرد.

بازی The Binding of Isaac

The Binding of Isaac

در هر سایت و لیستی که به دنبال بهترین بازی های سبک Roguelike برای تازه کارها بگردید، همه یک‌صدا شما را به سوی یک بازی خاص هدایت می‌کنند و آن هم چیزی نیست جز بازی The Binding of Isaac. یکی از آن دسته بازی های مستقلی که پس از انتشار به سرعت توانست در سراسر دنیا سروصدا به پا کرده و نامش را به عنوان یک اثر شاهکار ثبت کند. شخصیت اصلی یک کودک وحشت زده است که برای فرار از دست مادرش که قصد جانش را کرده، باید به دخمه‌ها، سیاه چاله‌ها و مکان‌های خطرناکی سفر کند.

The Binding of Isaac از نظر ظاهری به شدت ترسناک و خشن به نظر می‌رسد که کمی حالت کارتونی و بامزه هم دارد. تمام مکانیک‌های معروفی که امروزه در خیلی از بازی های جدید مشاهده می‌کنید، ابتدا در The Binding of Isaac به کار گرفته شده‌اند. به راحتی می‌توانیم بگوییم که اگر یک بازی از این لیست انتخاب می‌کنید، باید این اثر باشد.

جمع بندی

لفظ Roguelike از روی عنوانی به نام Rogue که در سال 1980 منتشر شده بود برداشته شده است. بازی مذکور انقلابی در طراحی ویدیو گیم در زمان خود محسوب می‌شد که نوآوری‌هایش در خلق مراحل تصادفی و گیم پلی تاکتیکالش، حتی سال‌ها بعد نیز منبع الهام بزرگی برای صدها بازی دیگر بود. به همین دلیل است که بازی های مدرن با افتخار نام Roguelike را یدک می‌کشند. یکی از ویژگی‌های بهترین بازی های Roguelike مدرن در این بوده که اگر خوش ساخت و جذاب باشند، پتانسیل این را دارند تا برای صدها ساعت و یا حتی سال‌ها، شما را سرگرم نگه دارند. این بازی‌ها بر روی کاغذ، هرگز تمام نمی‌شوند و تا زمانی که گیمر از آن‌ها خسته نشوند، پتانسیل ادامه دادن دارند. پس به سازندگان بستگی دارد که تا چه اندازه محصول خود را جذاب بسازند تا بازیکنان بارها و بارها به آن برگردند. این مسئله‌ی سختی بوده که هر تیمی از عهده آن بر نیامده است.

یکی از ویژگی‌هایی که در میان اکثر بازی های Roguelike مشترک بوده، درجه سختی بالا و عذاب آور بودن پیروی در گیم پلی‌شان است. شاید خیلی از گیمرهای تازه کار که می‌خواهند به این سبک ورود پیدا کنند، به سرعت در میان صدها عنوان درون بازار که هر روزه به تعدادشان افزوده می‌شود، گم شوند. به همین دلیل ما دست به کار شدیم تا لیستی از بهترین بازی های سبک Roguelike برای تازه کارها را آماده کنیم. بازی های درون این لیست، در ژانرهای مختلفی از جمله، کارت بازی، اکشن و شوتر، استراتژیک و حتی ترکیبی قرار دارند. خیلی از آن‌ها تنها از برخی از المان‌های سبک Roguelike استفاده کرده‌اند تا تجربه‌ای متفاوت را برایمان خلق کنند. پس اگر قصد آموختن از قابلیت‌های این ژانر را دارید، این لیست برای شما است. اگر هم عنوانی را در ذهن دارید که از لیست جا مانده، آن را در بخش نظرات به ما و سایر کاربران معرفی کنید.

منبع: Boss Level Gamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

ضعیف‌ترین بازی Roguelike چیست؟

بازی Heavy Bullets با سیستم مبارزات تکراری، تنوع پایین دشمنان و مراحلش، اغلب به عنوان یک Roguelike متوسط رو به ضعیف شناخته می‌شود.

۱
چه عنوانی ژانر Roguelike را معروف کرد؟

Roguelike با فرنچایز قدیمی و محبوب Mystery Dungeon که زیرمجموعه سری بازی‌های افسانه‌ای Pokémon است به دنیا معرفی شد.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.