بازی های شبیه به Don't Starve
هادی اسماعیل‌زاده

بازی‌ های مشابه Don’t Starve که باید تجربه کنید

هادی اسماعیل‌زاده 15 دی 1400 2 دیدگاه
4,445 بازدید

تمایل گیمرها به تجربه بازی‌های سخت و چالش‌برانگیز افزایش یافته است و بازی‌های سبک بقا مانند Don’t Starve، در سال‌های اخیر محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. ژانر بقا، بازیکنان را در موقعیت‌های سخت و تهدیدکننده‌ای با منابع محدود قرار می‌دهد و آنها را مجبور به تلاش برای زنده ماندن می‌کند. گیم پلی چنین عناوینی شامل جمع‌آوری منابع، ساخت تجهیزات و مبارزه با دشمنان است. هدف تقریباً همیشه یکسان است؛ زنده بمانید و یک روز دیگر را ببینید، به هر قیمتی که باشد. در این مقاله به معرفی بازی‌ های مشابه Dont Starve که باید تجربه کنید خواهیم پرداخت.

بازی های شبیه Don’t Starve

بازی‌های بقا جزو مفاهیم جدید صنعت گیم نیستند اما محبوبیت Don’t Starve، باعث توسعه تعداد زیادی بازی شده است که همگی تلاش می‌کنند سبک منحصربه‌فرد خود را در این ژانر داشته باشند. برخی از این بازی‌ها تحسین منتقدان را به دست آورده‌اند و برخی دیگر نتوانسته‌اند آنچه را که Don’t Starve به خوبی انجام داده است، به مخاطب ارائه دهند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم تا بهترین بازی‌ های مشابه Don’t Starve که باید تجربه کنید را به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

بازی We Need to Go Deeper

13- We Need To Go Deeper

وقتی صحبت از بازی Don’t Starve می‌شود، شاید اولین چیزی که به ذهنمان می‌آید بازی We Need To Go Deeper باشد زیرا هر دوی این بازی‌ها، سبک هنری یکسانی دارند که به یک اندازه زیباست. این بازی نیز تقریباً گیم‌پلی مشابهی دارد؛ یکی دیگر از بازی‌های سبک بقا که در آن شما و دوستانتان، در یک زیردریایی زنگ‌زده قرار می‌گیرید و باید با هیولاها مبارزه و گنجینه‌ها را کشف کنید. این بازی یکی از بهترین تجربه‌های Co-op حال حاضر بازار است و کسانی که عاشق بازی Don’t Starve Together هستند، قطعاً از ماجراجویی تیمی در این بازی بزرگ، لذت خواهند برد.

در بازی We Need to Go Deeper، سوار بر یک زیردریایی 2-4 نفره در یک جهان زیرآبی الهام گرفته از ورنه، خواهید شد. در بازی، شما و خدمه‌تان باید سفرهای بسیاری را به یک گودال مرموز در زیر دریا به نام The Living Infinite، آغاز کنید. برای موفقیت در ماموریت خود، شما و خدمه‌تان باید برای هدایت یک زیردریایی، با یکدیگر همکاری کنید زیرا تنها با استفاده از این زیردریایی می‌توانید به بقای خود ادامه دهید و تا انتهای The Living Infinite، پیش بروید.

بازی The Forest

12- The Forest

بازی The Forest علی‌رغم ظاهر اولیه، شباهت‌های زیادی با Don’t Starve دارد. این بازی  به گروه «وحشت و بقای کلاسیک» در این ژانر متمایل می‌شود و کسانی که از این ویژگی Don’t Starve لذت می‌برند، قطعاً از تجربه The Forest نیز لذت خواهند برد. هرچند بازی The Forest به اندازه Don’t Starve عجیب‌وغریب نیست اما هنگامی که یکی از جهش‌یافته‌های آدم‌خوار در یک محیط استوایی شما را تعقیب می‌کند، شاید همان احساس آشنا در بازی Don’t Starve را داشته باشید.

The Forest یک بازی ویدئویی در سبک ترسناک و بقا و از بازی‌ های مشابه Don’t Starve است که توسط استودیوی Endnight Games ساخته و منتشر شده است. بازی در شبه‌جزیره‌ای دورافتاده با جنگل‌های انبوه اتفاق می‌افتد؛ جایی که شخصیت اصلی با نام Eric Leblanc پس از سقوط از یک هواپیما، باید در جستجوی پسرش، با هیولاهای آدم‌خوار مبارزه کند. این بازی دارای گیم‌پلی غیرخطی در یک محیط جهان‌باز است که از دید اول‌شخص و بدون سیستم ماموریت دنبال می‌شود. در واقع بازی با این کار، بازیکن را وادار می‌کند تا تصمیمات خود را برای بقا بگیرد.

بازی Valheim

11- Valheim

بازی Valheim عنوانی است که تمام ویژگی‌های Don’t Starve را در خود دارد؛ ویژگی‌هایی مانند ساخت‌وساز، شکار حیوانات و هیولاها و درجه سختی رو به افزایش. والهایم با پس‌زمینه‌ای از زندگی پس از مرگ یک اسطوره اسکاندیناوی، همان حال و هوای عرفانی و اخروی Don’t Starve را به شیوه منحصربه‌فرد خود تداعی می‌کند. این دو بازی هرچند از نظر ظاهری خیلی متفاوت به نظر می‌رسند اما ساختاری بسیار شبیه به هم دارند و سخت است که تجربه آن‌ را توصیه نکرد.

Valheim یک بازی ویدئویی سندباکس در سبک بقا است که توسط استودیوی سوئدی Iron Gate Studio ساخته شده است. نسخه دسترسی زودهنگام این بازی که توسط Coffee Stain Studios منتشر شده است در تاریخ 2 فوریه 2021 برای پلتفرم‌های ویندوز و لینوکس در استیم منتشر شد. این بازی توسط یک تیم پنج‌نفره ساخته شده و ایده آن بر اساس فعالیت‌های توسعه‌ای که ریچارد سونسون به عنوان یک پروژه جانبی در اوقات فراغت خود انجام داده بود، شکل گرفته است.

بازی Raft

10- Raft

Raft یکی از نمونه‌های بی‌شمار بازی‌های بقا در جزیره‌های صحرایی است که در حال حاضر منتشر شده اما به‌اندازه‌ای لذت‌بخش است که آن را به طرفداران Don’t Starve پیشنهاد دهیم. این بازی بر اساس همان مکانیزم‌های مشابه مانند نیاز به غذا، سرپناه و مبارزه با هیولاهای مختلف در سراسر اقیانوس و جزایر متعدد آن ساخته شده است. بزرگ‌ترین شباهت بازی به Don’t Starve، بدون شک در شروع آن است؛ شما با چیزی مانند یک تخته کوچک که بر روی آن ایستاده‌اید، بازی را شروع می‌کنید. شما و دوستانتان کار خود را از یک تخته ساده شروع و به آرامی آن را به یک خانه شناور تبدیل می‌کنید؛ البته اگر دراین‌بین، گرسنگی شما را از پای درنیاورد.

Raft یک بازی ویدئویی سبک بقا در محیطی جهان‌باز و از بازی‌ های مشابه Don’t Starve است که توسط استودیوی سوئدی Redbeet Interactive توسعه یافته و توسط Axolot Games منتشر شده است. نسخه دسترسی زودهنگام این بازی پس از آن که به صورت رایگان در پلتفرم مستقل Itch.io انتشار یافت، در تاریخ 23 می 2018 بر روی استیم منتشر شد. بازی از دید اول‌شخص دنبال می‌شود و می‌توان آن را در حالت تک‌نفره یا چندنفره بازی کرد. در حالت چندنفره، سرور مربوطه به طور خودکار توسط بازی ارائه و بازی در حالت Co-op دنبال می‌شود.

بازی Grounded

9- Grounded

بازی Grounded شما را در نقش کودکی قرار می‌دهد که در حیاط خلوتی پر از حشرات چندش‌آور، مشغول بازی است. البته اندازه آنها عادی است اما شما به اندازه یک حشره بسیار ریز، کوچک شده‌اید. بقا در بازی Grounded بسیار سخت و چالش‌برانگیز است و برای بقا و پیشرفت در بازی، باید نیازها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی خود را متعادل کنید. این یک بازی دشوار است، به خصوص اگر فوبیای حشرات داشته باشید اما تجربه بازی به همراه یک دوست، ارزش وقتتان را خواهد داشت.

Grounded توسط استودیوی Obsidian Entertainment توسعه یافته و توسط Xbox Game Studios منتشر شده است. این بازی در 28 ژوئیه 2020 برای ویندوز و ایکس‌باکس وان به صورت دسترسی زودهنگام منتشر شد و انتظار می‌رود انتشار نسخه کامل آن، به سال 2022 موکول شود. نسخه بهبودیافته بازی نیز در نوامبر 2020 برای ایکس‌باکس سری منتشر شد.

بازی Astroneer

8- Astroneer

بازی Astroneer شاید شبیه به یک تجربه بقا نباشد اما این خلأ را با سیستم گشت‌وگذاری پر می‌کند که شبیه به آن را در بازی Don’t Starve شاهد هستیم. شما و دوستانتان گروهی از فضانوردان مینیاتوری هستید که تنها ماموریت شما، اکتشاف و استخراج منابع هنگام سفر در سراسر جهان و ساختن پایگاه‌های سیاره‌ای است. سرعت این بازی نیز بسیار سریع‌تر از Don’t Starve است زیرا گنجاندن وسایل نقلیه در بازی به این معنی است که نقشه‌ها با شروع دنیای جدید، بسیار بزرگ‌تر می‌شوند. این بازی برای کسانی که به دنبال لذت بردن از یک بازی ساخت‌وساز در سبک بقا هستند و از پالت تیره‌رنگ Don’t Starve خسته شده‌اند، گزینه‌ای فوق‌العاده است.

Astroneer یک بازی ماجراجویی سندباکس و از بازی‌ های مشابه Don’t Starve است که توسط استودیوی System Era Softworks ساخته شده است. این بازی قبلاً از انتشار نسخه کامل در سال 2019، به صورت دسترسی زودهنگام در دسامبر 2016 منتشر شد. در این بازی، بازیکن وظیفه استعمار سیارات، ایجاد ساختارها و جمع‌آوری منابع را دارد. Astroneer هیچ هدف یا خط داستانی مشخصی ندارد. با این حال، هر سیاره چالش‌هایی برای بازیکنان دارد که باید آن‌ها را کامل کنند.

بازی Deep Rock Galactic

7- Deep Rock Galactic

اگر به دنبال یک تجربه مبتنی بر ماموریت و اکشن بیشتر با دوربین بالابه‌پایین هستید، بازی Deep Rock Galactic گزینه مناسبی است؛ مخصوصاً برای کسانی که به دنبال یک بازی چندنفره خوب هستند. شما و دوستانتان در نقش دورف‌های فضایی مجهز به اسلحه و تجهیزات معدن قرار می‌گیرید که باید برای انجام وظایف و جمع‌آوری منابع موردنیاز خود، شهامت به خرج دهید. این بازی بدون شک بیش از سایر بازی‌های بقا، در راستای بازی Don’t Starve قرار دارد اما تمرکز آن بر روی ساخت‌وساز و شخصی‌سازی، از دیگر بازی‌های این ژانر بیشتر است. با این وجود، غارهای تاریک و فضای سبزرنگ سمی آن، محیطی شگفت‌آور و ترسناک را برای کسانی که از ترکیب وهم‌آور و شایان تحسین Don’t Starve استقبال می‌کنند، فراهم می‌کند.

Deep Rock Galactic یک بازی ویدئویی تیراندازی اول‌شخص به شمار می‌رود که توسط استودیوی دانمارکی Ghost Ship Games توسعه یافته و توسط Coffee Stain Publishing منتشر شده است. Deep Rock Galactic پس از دو سال عرضه به صورت دسترسی زودهنگام، سرانجام در مه 2020 برای مایکروسافت ویندوز و ایکس‌باکس وان به صورت کامل منتشر شد. این بازی قرار است ژانویه 2022، برای پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 5 نیز منتشر شود.

بازی Ark: Survival Evolved

6- Ark: Survival Evolved

کسانی که با نام Ark آشنا هستند، می‌دانند که این بازی قبل از انتشار، سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. قبل از انتشار رسمی، این بازی در قالب یک نسخه دسترسی اولیه، برای دانلود در دسترس بود؛ یک نسخه ناقص و با بهینه‌سازی افتضاح که خاطره خوبی در ذهن گیمرها به جای نگذاشت. با این حال از زمان انتشار کامل، این بازی پچ‌های مختلفی دریافت کرده است که باعث می‌شوند حس یک بازی کامل و شایان تحسین، به مخاطب منتقل شود.

تصور کنید در جزیره‌ای رها شده‌اید که هیچ چیزی (مطلقاً هیچ چیز) در اختیار ندارید. قبلاً از اینکه دنیای بی‌رحم بازی به شما غلبه کند، باید به فکر ساخت سرپناه و پیدا کردن غذا باشید. در ضمن، جزیره پر از دایناسورهایی است که به شما به چشم یک غذای خوشمزه نگاه می‌کنند. بله، بازی آسان نیست اما اگر زمان لازم را در Ark سپری کنید، می‌توانید شرایط را به نفع خودتان تغییر دهید و خیلی زود به سلاح و زره‌های مناسب مجهز شوید.

بازی Ark: Survival Evolved به عنوان یک بازی ویدئویی اکشن ماجراجویی و بقا، در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و توسعه آن را نیز استودیوی Studio Wildcard بر عهده داشته است. بازی هم از دید سوم‌شخص و هم اول‌شخص، قابل تجربه است. شما می‌توانید در دنیای جهان‌باز آن، با پای پیاده یا سوار بر یک حیوان ماقبل تاریخ، گشت‌وگذار کنید. این بازی را می‌توان از وسیع‌ترین بازی‌های مشابه Don’t Starve دانست.

بازی Starbound

5- Starbound

اگر یک تجربه گرافیکی دوبعدی، شما را اذیت نمی‌کند، در این صورت بازی Starbound یک گزینه عالی است. این بازی همچنین نسبت به سایر عناوین این لیست، تجربه آرامش‌بخش‌تری را فراهم می‌کند. در Starbound، شما به کهکشان‌های دور سفر خواهید کرد تا به کاوش، جستجو و خلق کردن بپردازید. همان‌طور که کاوش می‌کنید، با یک منبع به ظاهر بی‌پایان از ماموریت‌های سرگرم‌کننده و جالب روبرو خواهید شد. همچنین طیف گسترده‌ای از دشمنان مختلف در بازی وجود دارند که از پیشرفت شما خیلی خوشحال نمی‌شوند؛ از جمله چند باس سرسخت. برای زنده ماندن، باید زره و سلاح‌های خود را ارتقا دهید. کسانی که تمایل کمتری به خشونت دارند نیز می‌توانند وقت خود را صرف تزئین سفینه فضایی شخصی خود و کاوش در اعماق زمین کنند.

Starbound یک بازی ویدئویی در سبک اکشن و ماجراجویی است که توسط Chucklefish ساخته و منتشر شده است. Starbound در یک جهان دوبعدی و قابل‌گسترش دنبال می‌شود که بازیکن می‌تواند برای به دست آوردن سلاح‌ها، زره‌ها و آیتم‌های جدید و بازدید از شهرها و دهکده‌هایی که اشکال مختلف زندگی هوشمند در آن‌ها جریان دارد، در جهان‌ بازی گشت‌وگذار کند. Starbound در جولای 2016 برای ویندوز و لینوکس عرضه شد.

بازی Oxygen Not Included

4- Oxygen Not Included

بازی Oxygen Not Included به چند روش اساسی، خود را از یک بازی معمولی سبک بقا جدا می‌کند. به جای تمرکز بر بقای شخصیت خود، باید بر بقای زندگی‌های بسیاری در مستعمره خود تمرکز کنید. شهروندان شما که به عنوان «دوپلینت‌ها» شناخته می‌شوند، راه خود را به سیارکی پیدا کرده‌اند که در فضا شناور است. تنها هدف شما ایجاد یک مستعمره کارآمد در داخل صخره‌ای غول‌پیکر و فراهم کردن فضایی سالم و شاد برای همه افراد ساکن در آن است. برای فراهم کردن تغذیه و پوشش و سالم نگه‌داشتن دوپلینت‌ها، باید منابع موجود مدفون در سیارک را جمع‌آوری کنید. از این منابع می‌توان برای ساختن دستگاه‌ها و ساختارهای جدیدی استفاده کرد که به شما در حفظ و گسترش شهر کمک می‌کند.

Oxygen Not Included یک شبیه‌ساز بقا و از بازی‌ های مشابه Don’t Starve است. در شروع یک بازی جدید، سه مستعمره (که از آنها به عنوان دوپلینت یاد می‌شود) خود را در یک سیارک با فضاهایی عاری از اکسیژن می‌یابند؛ بدون آن که به یاد بیاورند چگونه به آنجا رسیده‌اند. بازیکن وظیفه دارد دوپلینت‌ها را مدیریت و از آنها مراقبت کند زیرا آنها سعی دارند زنده بمانند و یک کلنی فضایی موقتی ایجاد کنند. بازیکن باید سطح گرسنگی، اتلافات و اکسیژن دوپلینت‌ها را کنترل کند و آن‌ها را زنده نگه دارد.

بازی Subnautica

3- Subnautica

بازی Subnautica ترکیبی عالی از ترس، بقا و ویژگی‌های علمی تخیلی در محیط زیر آب است. در آغاز بازی شما به ناچار وارد یک سیاره بیگانه می‌شوید. حال در آب‌های ناشناخته این سیاره، باید به سرعت شرایط خوبی را برای خود در یک زیردریایی کوچک فراهم کنید. هیولاهای فوق‌العاده خطرناکی در اعماق دریا، در کمین شما هستند که باید با جمع‌آوری منابع و ارتقای پایگاه آبی خود، با آن‌ها مبارزه کنید. بازیکنان با تجربه این بازی، از یک موسیقی متن فوق‌العاده نیز برخوردار می‌شوند که به شکل‌گیری فضا و خط داستانی خوب بازی کمک می‌کند. این بازی با بسته‌های گسترش‌دهنده بسیار خوب خود، می‌تواند تا مدت‌ها شما را سرگرم کند.

Subnautica یک بازی ویدئویی اکشن ماجراجویی و بقا در محیطی جهان‌باز است که توسط استودیوی Unknown Worlds Entertainment ساخته و منتشر شده است. بازیکنان پس از سقوط سفینه فضایی‌شان در سیاره‌ای بیگانه به نام 4546B، آزادند تا به گشت‌وگذار در اقیانوس بپردازند. دراین‌بین، باید منابعی را جمع‌آوری کنند و برای زنده ماندن، با موجودات پلید اعماق دریا روبرو شوند.

بازی Sunless Sea

2- Sunless Sea

وقتی یک بازی در همان شروع کار به شما می‌گوید در حال مردن هستید، می‌دانید که با تجربه خاصی سروکار دارید. شما خواهید مرد و از این مردن، یاد خواهید گرفت؛ این اساس بسیاری از بازی‌های بقا است. این که Sunless Sea چگونه خود را متمایز می‌کند، از طریق مکانیزم منحصربه‌فرد گیم پلی آن است. کل بازی در یک اقیانوس غول‌پیکر زیرزمینی در عالم اموات اتفاق می‌افتد. شما با کشتی خود اقیانوس‌ها را طی می‌کنید و هنگام سفر، باید منابعی مانند سوخت و غذا را زیر نظر داشته باشید.

جالب اینجاست که پایین آمدن این منابع ممکن است شما را بلافاصله نکشد اما در عوض باعث ایجاد رویدادهای داستانی منفی می‌شود. بر خلاف بسیاری از بازی‌های دیگر این لیست، شما شرایط پیروزی خودتان را در ابتدای بازی تعیین می‌کنید. اهداف شما ممکن است از ثروتمند شدن تا نوشتن یک «شاهکار» از تجربیات جمع‌آوری شده در سفر، متغیر باشد. این بازی به شدت به داستان و گشت‌وگذار متکی است و برای رسیدن به پایان، باید بسیار صبور باشید.

Sunless Sea یک بازی ویدئویی نقش‌آفرینی و بقا، با المان‌های روگ لایک است که توسط استودیوی Failbetter Games ساخته شده است. این بازی پس از کمپین موفقیت‌آمیز Kickstarter برای تأمین مالی پروژه، در فوریه 2015 برای ویندوز منتشر شد. حوادث این بازی، در دنیای بازی Fallen London از همین استودیو اتفاق می‌افتد که در آن لندن دوران ویکتوریا، به زیر سطح زمین و به یک اقیانوس زیرزمینی وسیع منتقل شده است.

بازی The Long Dark

1- The Long Dark

بازی The Long Dark یک تجربه اپیزودی در سبک ماجراجویی و بقا است که در بیابان‌های کانادا اتفاق می‌افتد. به دلایل غیرقابل توضیحی، دنیا تاریک شده و تکنولوژی از کار افتاده است. شما بین دو قهرمان اصلی بازی که اخیراً از یک سانحه هوایی جان سالم به در برده‌اند و از هم جدا شده‌اند، جابه‌جا خواهید شد. محیط سرد و خشن بازی به این معنی است که شما باید به فکر یافتن گرما، سرپناه و دفاع در برابر حیات‌وحش محلی باشید.

این بازی، یک تجربه بقای لذت‌بخش با دید اول‌شخص و محیطی جهان‌باز است اما طرفداران Don’t Starve به خاطر محیط آرام و احساس تنهایی، از این بازی استقبال خواهند کرد. سبک بازی مانند Don’t Starve، هنری نیست اما برای کسانی که مشتاق تجربه حس تنهایی در یک بیابان هستند و برای کسانی که می‌خواهند سبک زیبایی‌شناسی واقع‌گرایانه‌تری را تجربه کنند، گزینه‌ای بسیار عالی خواهد بود.

به پایان لیست بازی‌ های مشابه Don’t Starve رسیدیم. در نظر داشته باشید که این لیست کاملاً بر اساس سلیقه شخصی نویسنده نوشته شده و لازم نیست حتماً با آن موافق باشید. اگر عنوان دیگری شبیه به بازی Dont Starve می‌شناسید، حتماً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Thegamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی Don't Starve توسط کدام استودیو توسعه یافته است؟

Don't Starve یک بازی ویدئویی در سبک بقا است که توسط استودیوی کانادایی مستقل Klei Entertainment ساخته شده است. این بازی اولین بار در سال 2013 برای مایکروسافت ویندوز، OS X و لینوکس منتشر شد.

۱
داستان بازی Don't Starve چیست؟

این بازی داستان دانشمندی به نام ویلسون را دنبال می‌کند که خود را در دنیای موازی تاریک و ترسناکی به نام Constant می‌یابد و باید به هر قیمتی که شده زنده بماند. برای این منظور، بازیکن باید ویلسون را سالم و از نظر ذهنی پایدار نگه دارد و از انواع دشمنان سورئال و ماوراء‌طبیعی که سعی در کشتن و بلعیدن او دارند، دوری کند.

۲
واکنش منتقدان به بازی Don't Starve چه بوده است؟

این بازی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و به دلیل سبک هنری اوجینال، موسیقی و ازائه روش‌های مختلف برای کشته شدن بازیکن، مورد تحسین قرار گرفت؛ با این حال سطح دشواری بسیار بالای بازی و پیاده‌سازی سیستم مرگ دائمی، کمتر مورد استقبال قرار گرفت.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    street_dress

    مهمان

    بازی factory جاش توی این لیست خالی هست

    پاسخ دهید
  • Avatar

    امیر

    مهمان

    هیچ وقت نتونستم با dont strave ارتباط بگیرم

    پاسخ دهید