بهترین سری بازی‌های استراتژیک
کسری کاظمی

بهترین سری بازی های استراتژیک

کسری کاظمی 23 اردیبهشت 1401 1 دیدگاه
4,805 بازدید

زمانی که بازی‌های ویدیویی در اوایل دهه 80 میلادی در حال معرفی به مردم بودند، یکی از اولین ژانرهایی که به سرعت توانست مخاطبان خاص خود را پیدا کند، سبک استراتژیک بود. ژانر استراتژیک شامل زیرمجموعه‌های فراوانی می‌شود که هر کدام با قدرت موفق به خلق تعداد زیادی از شاهکارهای صنعت گیم شده‌اند. این ژانرها شامل: RTS، 4X، RTT، TBS و… می‌شوند. در مقاله معرفی انواع بازی‌های استراتژیک به صورت جامع این ژانرها را بررسی کردیم. زیر مجموعه‌های استراتژیک می‌توانند از یک درگیری رزمی کوچک تا جنگ‌های جهانی و سلطه کامل را پوشش دهند؛ این موضوع به سبک و استایل آن بازی بستگی دارد. با اینکه بازی‌های تکی استراتژیک خوبی وجود دارند، ولی هدف این مطلب بررسی بهترین سری بازی‌های استراتژیک است.

معرفی 15 تا از بهترین سری بازی‌های استراتژیک

از همان ابتدای تاریخ صنعت گیم، بازی‌های استراتژیک نام خود را به عنوان تعدادی از پیچیده‌ترین و واقع گرایانه‌ترین بازی‌های درون صنعت ثبت کرده‌اند. میلیون‌ها گیمر حرفه‌ای همچنان به تجربه این بازی‌ها نشسته و از هزاران ساعت تجربه خود خسته نخواهند شد. شاید به همین دلیل است که تعدادی فرنچایز خاص موفق شده‌اند تا پس از چندین دهه، همچنان به حکومت خود ادامه دهند. تعدادی از این فرنچایزها در هر زیرمجموعه استراتژیک موفق شده‌اند تا گوی رقابت را از سایر بازی‌های کوچک‌تر دزدیده و تبدیل به الگو و ستون این سبک شوند. در این مقاله بهترین و مهم‌ترین مجموعه عناوین مطرح دنیای استراتژیک که تاثیر فراوانی بر سایر بازی‌ها دارند را برای شما آماده کرده‌ایم؛ پس با بررسی بهترین سری بازی‌های استراتژیک همراه ما باشید.

بازی Total War

Total War

سری بازی‌های Total War موفق شده‌اند تا بهتر از هر فرنچایز دیگری در تاریخ بازی‌های استراتژیک، ژانرهای استراتژیک نوبتی را با نبردهای واقعی در دنیا با دقت به جزئیات تاریخی ترکیب کنند. این سری همچنین از اولین بازی‌های تاریخ است که موفق شد نبردهای RTS را که شامل هزاران نیروی فعال بر روی نقشه می‌شود پیاده‌سازی کند که دستاورد عظیمی محسوب می‌شود. این فرنچایز تا به امروز 14 بازی اصلی و کلی نسخه فرعی داشته که شامل وقایع و رویدادهای تاریخی مختلفی هستند. انقلاب کبیر فرانسه، قرون وسطی ژاپن و البته امپراطوری روم تنها تعدادی از این وقایع تاریخی به شمار می‌روند. هر کدام از بازی‌های سری Total War نقدهای مثبتی دریافت کرده که این فرچایز را در میان بهترین سری بازی‌های استراتژیک تاریخ قرار می‌دهد.

بازی Civilization

Civilization

سری بازی‌های Civilization که به دست بازیساز خلاق و افسانه‌ای Sid Meier ساخته شده‌اند، با اختلاف، مشهورترین و پرفروش‌ترین سری بازی استراتژیک نوبتی در دنیا محسوب می‌شوند. از اولین نسخه بازی که در سال 1991 بر روی رایانه‌های شخصی منتشر شد، تا به امروز تعداد زیادی نسخه فرعی، بازی‌های تخته‌ای و کارتی، بسته‌های الحاقی و همچنین دنباله‌های فراوانی از روی این سری ساخته شده است. با هر نسخه جدید، عناصر پیچیده‌ای مانند فلسفه جنگ، حکومت‌های مختلف و قوانین جدید به بازی‌ها افزوده می‌شود تا سری Civilization تبدیل به یکی از عمیق‌ترین بازی‌های دنیا شود. برای تکمیل کردن هر دست از این بازی‌ها به بیش از 40 ساعت زمان نیاز دارید و تکرار پذیری بازی به این معنی است که هیچ دستی به مانند قبل نخواهد بود.

بازی Starcraft

StarCraft

فرنچایز StarCraft به دست کمپانی توانای Blizzard Entertainment در سال 1998 در صنعت گیم مسیر خود را آغاز کرد. تا به امروز، 2 بازی اصلی و 4 بسته الحاقی روایتگر داستان 3 نیروی فضایی و نبرد بی‌پایانشان برای تصرف کنترل کهکشان راه شیری بوده است. این فرنچایز به دلیل تعادل بسیار خوب میان این 3 نیرو که شما می‌توانید یکی را انتخاب کنید شناخته شده است. همچنین حالت‌های مولتی پلیر StarCraft گیمرها را تا همین امروز درگیر کرده که برای یک سری قدیمی، دستاوردی بسیار عظیم محسوب می‌شود. هر دو بازی و بسته‌های الحاقیشان شامل بخش‌های داستانی فوق العاده‌ای می‌شوند. همه نسخه‌های StarCraft به محض انتشار با تحسین جهانی از سوی گیمران و منتقدین روبرو شدند و فروشی چشمگیر را در سراسر دنیا تجربه کردند.

بازی Rise of Nations

Rise Of Nations

آیا تا به حال پیش خود فکر کرده‌اید که کنترل یک تمدن از آغاز عصر حجر تا رسیدن به دوران بمب اتم چه حسی دارد؟ خب پس لازم نیست جای دوری بروید، زیرا یکی از بهترین سری بازی‌های استراتژیک یعنی Rise Of Nations دقیقا برای همینکار ساخته شده است. زمانی که نام ژانر RTS مطرح می‌شود، باید از این سری خوش ساخت نیز نام برد. توانایی ساخت یک حکومت از صفر و رساندنش به قدرت، ویژگی‌ای است که در سایر بازی‌های این سبک پیدا نخواهید کرد. شما از اسلحه‌ها و تکنولوژی ساده قدیمی مسیر خود را آغاز کرده و سپس با گذر زمان، دستتان به پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین نیروهای ساخت بشر خواهد رسید. از زمان انتشار اولین بازی در سال 2003، تا به امروز چهار نسخه فرعی و کلی بسته الحاقی نام این سری بی‌نظیررا زنده نگه داشته‌اند.

بازی Warcraft

Warcraft

امروزه نام Warcraft به نحوی در فرهنگ عمومی گره خورده که راهی برای جدا کردنش وجود ندارد. با این حال این ابرقدرت دنیای سرگرمی مسیر خود را با یک بازی RTS به نام Warcraft: Orcs & Humans در سال 1994 آغاز کرد. از آن نقطه بود که این فرنچایز چندین دنباله، نسخه فرعی، بسته الحاقی، رمان‌های فانتزی، کمیک بوک، بازی‌های کارتی و حتی یک فیلم سینمایی را نیز درون خود شاهد بود. با اینکه نام Warcraft در نهایت تبدیل به بزرگ‌ترین بازی MMORPG دنیا یعنی World of Warcraft شد، ولی نباید بازی‌های استراتژیکی که آن را مشهور کردند، فراموش کرد. تحسین شده‌ترین نسخه این سری یعنی Warcraft III: Reign of Chaos همچنین به عنوان یکی از خالقان و عناوینی که ژانر RTS را در صنعت گیم مطرح کرده، شناخته می‌شود.

بازی Command & Conquer

Command & Conquer

سری بازی‌های Command & Conquer بازی‌های بسیار باکیفیتی در سبک RTS و با تم‌های علمی تخیلی هستند. این بازی‌ها جزو اولین موج عناوین RTS در صنعت گیم به شمار می‌روند. اولین بازی سری در سال 1995 منتشر شد و کلی از المان‌های عناوین RTS امروزی را می‌توان در این بازی ریشه‌یابی کرد. این فرنچایز با 13 نسخه اصلی و کلی بسته الحاقی، نسخه‌های فرعی و حتی تعدادی بازی موبایلی، یکی از بزرگ‌ترین سری بازی‌های استراتژیک دنیا است. این بازی‌ها لذت واقعی یک استراتژیک نظامی را به صنعت گیم آورده‌اند. بازی Command & Conquer: Red Alert 2 یکی از مهم‌ترین و مشهورترین بازی‌های این سری است که توانسته نام فرنچایز را به عنوان یکی از بهترین سری بازی‌های استراتژیک تاریخ در صنعت گیم جاودانه کند.

بازی Total Annihilation

Total Annihilation

زمانی که بحث پایه گذاران ژانر و استایل هنری به میان میاید، سری بازی‌های Total Annihilation یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ در شکل گیری سبک RTS هستند. شاید حتی این ژانر به شکلی که امروز می‌بینیم بدون حضور Total Annihilation وجود نمی‌داشت. برای زمان خود، Total Annihilation یک سری از خلاقانه‌ترین مکانیک‌های گیم پلی، گرافیک بصری و فنی و همچنین کمپین‌های پیچیده استراتژیک را درون خود جای داده بود که برای گیمرها باورنکردنی به نظر می‌رسید. با اینکه به طور رسمی تنها یک بازی و تعدادی بسته الحاقی برای Total Annihilation منتشر شده است، ولی خالقان سری با ساخت دنباله‌های معنوی مانند Supreme Commander و Planetary Annihilation یاد و خاطره بازی را زنده نگه داشته‌اند.

بازی Age of Empires

Age Of Empires

بدون هیچ شک و شبهه‌ای می‌توان از فرنچایز مشهور Age Of Empires به عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سری بازی RTS در صنعت گیم نام برد. سه نسخه اصلی از این سری منتشر شده‌اند (چهار بازی، اگر نسخه فرعی Age of Mythology را نیز حساب کنیم) که مسیرشان از سال 1997 آغاز شد. بازیکنان ابتدا در دوران انسان‌های غارنشین قرار گرفته و سپس به مرور زمان، تمدن مدرن‌تری را می‌سازند. با پیشروی در بازی‌های بعدی سری، این خط زمانی نیز جلوتر رفته و به حکومت‌های افسانه‌ای معروفی می‌رسیم. نسخه دوم ما را با حکومت‌های رومی روبرو کرده و بازی سوم نیز وارد عصر صنعت و تکنولوژی قرن نوزدهم می‌شود. بازی چهارم سری هم که به تازگی منتشر شده است، خط داستانی را به روسیه و انگلستان قرون وسطی منتقل کرده است.

بازی Warhammer 40K

Warhammer 40,000

زندگی فرنچایز فوق العاده مشهور Warhammer ابتدا به صورت یک بازی رومیزی استراتژیک آغاز شد. ولی با مرور زمان و شهرت بی‌نظیر این سری، شاهد حضورش در دنیای بازی‌های ویدیویی نیز بودیم. تعدادی از این بازی‌ها به صورت استراتژیک نوبتی روایت شده و برخی نیز در سبک RTS قرار می‌گیرند. اولین بازی با نام Space Crusade در سال 1992 منتشر شد و از آن زمان، بازی‌های فراوانی زیر پرچم Warhammer توسط استودیوهای مختلفی ساخته شده‌اند. مهم‌ترین نقطه قدرت بازی‌های Warhammer که آن‌ها را در میان بهترین سری بازی‌های استراتژیک تاریخ قرار می‌دهد، ادای احترام به خطوط داستانی و روایت‌های پیچیده بازی‌های رومیزی اورجینال است که برای طرفداران سرسخت سری به شدت اهمیت دارد.

بازی Company of Heroes

Company of Heroes

شاید زمانی که بحث بازی‌های استراتژیک که در زمان های نزدیک و دوران جنگ جهانی حضور دارند مطرح شوند، هیچ فرنچایزی به اندازه Company of Heroes شهرت و محبوبیت نداشته باشد. این بازی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم رخ داده و کنترل گروهی از مزدوران را به بازیکن داده که باید با آلمان مبارزه کنند. حالت تک نفره این بازی‌ها یکی از بهترین کمپین‌های استراتژیک تاریخ را به بازیکنان هدیده داده و در قسمت مولتی پلیر نیز شاهد یک شبیه ساز واقعی و دقیق از جنگ جهانی دوم هستیم. ساخت و پرداخت به نیروهای تیم و همچنین استفاده از محیط و لوازم جنگی بزرگ، باعث شده تا سری Company of Heroes یکی از هیجان انگیزترین بازی‌های جنگی تمام دوران و یکی از میان بهترین سری بازی‌های استراتژیک باشد.

بازی Crusader Kings

Crusader Kings

تا بدین جای کار به تعدادی از بزرگ‌ترین بازی‌های استراتژیک مخصوصا در زیرمجموعه RTS پرداختیم که منابعی برای الهام به بسیاری از بازی‌های مدرن این ژانر بوده‌اند. با این حال باید به یک فرنچایز بسیار خاص و عجیب بپردازیم که هیچ شباهتی به سایر بازی‌های استراتژیک این لیست ندارد. سری Crusader Kings در اصل شبیه سازی برای پادشاهی است. شما در نقش یک حاکم بزرگ قرار می‌گیرید که باید نسل و حکومت خود را برای سال‌ها گسترش دهد. برای این کار شما باید بچه دار شده، آن‌ها را از خطر دور کنید تا بزرگ شده و جایگاهتان را به دست بیاورند و سپس در نقش آن‌ها بازی کنید. این بازی‌های خاص که 3 شما تا به این لحظه ازشان منتشر شده سرگرم کننده‌ترین لحظات بازی‌های استراتژیک چند سال اخیر را برایتان به ارمغان میاورند.

بازی XCOM

XCOM

در دهه 90 میلادی بود که کمپانی‌های Mythos Games و MicroProse به دنیا یکی از مهم‌ترین و البته بهترین سری بازی‌های استراتژیک تاریخ را معرفی کردند. X-COM: UFO Defense نام اولین قسمت از این سری بود که در ژانر استراتژیک توسعه یافته بود و به شما این قدرت را می‌داد که آسمان‌ها را رصد کرده تا متوجه دشمنان فضایی شده و نیروها را برای مقابله با آن‌ها اعزام کنند. استودیوی Firaxis Games سال‌ها بعد، المان‌های این بازی اورجینال و خاص را برداشته و شاهکاری به نام XCOM: Enemy Unknown را توسعه داد. بازی‌های XCOM درباره فضایی‌ها و نحوه مقابله با نیروهای شرور آن‌ها است. بازی‌های استراتژیک فضایی آن طور که باید و شاید به اندازه دیگر عناوین محبوب نبوده و XCOM بهترین نماینده برایشان است.

بازی Homeworld

Homeworld

سری بازی‌های Homeworld از آن فرنچایزهای قدیمی استراتژیک است که برای سال‌ها گیمرها را سرگرم کرده و سپس از دید عمومی ناپدید شد. با این حال خبر خوب این است که به تازگی نسخه سوم این سری معرفی شده و قرار است امسال منتشر شود. به همین بهانه امکان قرار ندادن این فرنچایز دوست داشتنی در لیست بهترین سری بازی‌های استراتژیک وجود ندارد. این سری همانند فرنچایز XCOM حول محور جنگ‌های فضایی و آینده‌ای دور رخ می‌دهد. وظیفه شما به عنوان بازیکن، ساخت نیروهای لازم برای نبرد و نجات تمدن بشریت است. این بازی‌ها در زیرمجموعه RTS قرار می‌گیرند و تعدادی از خوش ساخت‌ترین‌ها نیز هستند. اگر از بازی‌های اکشن و فضایی با المان‌های استراتژیک خوشتان می‌آید پس تجربه سری Homeworld را از دست ندهید.

بازی Desperados

Desperados

سری بازی Desperados از این جهت برای تاریخ بازی‌های استراتژیک اهمیت دارد که محیطی کاملا متفاوت از سایر بازی‌ها را در اختیار گیمرها می‌گذارد. در این عناوین شما به عنوان کابوی‌های خطرناکی در غرب وحشی بازی خواهید کرد. بله درست متوجه شدید: یک بازی استراتژیک که در غرب وحشی جریان خواهد داشت و درون آن شما باید گروهی از خلفکاران مختلف را دور هم جمع کرده و به انجام ماموریت‌های گوناگونی بپردازید. بازی‌های Desperados برخلاف بسیاری از عناوین این لیست از حالت تک نفره داستانی قدرتمندی بهره مند هستند که روایتگر داستانی پر از خیانت، خشم و انتقام است. شما کنترل 5 شخصیت مختلف را با قابلیت‌های گوناگون به دست گرفته و باید برای رسیدن به موفقیت و زنده ماندن در غرب وحشی تلاش کنید.

بازی Stronghold

Stronghold

در نهایت لیست بهترین سری بازی‌های استراتژیک را با یکی از خاطره انگیزترین و محبوب‌ترین فرنچایزها در کشور خودمان به پایان می‌رسانیم. سری Stronghold که با نام دیگرشان یعنی جنگ‌های صلیبی هم شناخته می‌شوند، برای چند دهه به عنوان یکی از مطرح‌ترین فرنچایزهای استراتژیک شناخته می‌شدند. این بازی‌ها از سایر عناوین این لیست بودجه کمتری داشته و از زرق و برق کمتری برخوردار هستند؛ با این حال جذابیت و روحی که این بازی‌ها دارند، باعث شده که تا همین لحظه نیز از طرفداران فراوانی برخوردار باشند. شما در نقش پادشاهان و وزیران مختلف بازی کرده و در هر دست باید دسیسه‌ای تازه بچینید تا کنترل حکومت‌های بیشتری را به دست بگیرید. این بازی‌ها به دلیل صداگذاری‌های جذاب و ظاهر دوست داشتنی‌شان تا ابد جاودان می‌مانند.

به پایان مسیر معرفی بهترین سری بازی‌های استراتژیک رسیدیم و به تعدادی از مهم‌ترین عناوین تاریخ این ژانر پرداختیم. بسیاری از بازی‌های این لیست تاثیرگذاری فراوانی بر روی عناوین جدیدتر این ژانر داشته‌اند و به نوعی می‌توان از آن‌ها به عنوان پدرخوانده سبک یاد کرد. اگر فکر می‌کنید که جای تعدادی فرنچایز دیگر در این لیست خالی بوده و یا تعدادی از آن‌ها شایسته حضور نیستند، آن‌ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Lifewire

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

پیچیده‌ترین سری بازی استراتژیک تاریخ چیست؟

بازی‌های فرنچایز Warhammer 40,000 به دلیل داستان‌های عمیق و درگیر کننده و مکانیک‌های سخت گیم پلی، پیچیده‌ترین بازی‌های استراتژیک هستند

۱
پرفروش‌ترین سری بازی استراتژیک تاریخ چیست؟

سری بازی‌های Civilization با فروش بیش از 35 میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های استراتژیک تاریخ به شمار می‌روند.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه