jeff_kaplan
یحیی رحیمی

دلیل جدایی جف کپلان از بلیزارد پس از 19 سال فعالیت چه بود؟

یحیی رحیمی 1 اردیبهشت 1400 بدون دیدگاه
422 بازدید

جف کپلان ، کارگردان بازی Overwatch به‌تازگی خبر از ترک شرکت بلیزارد داده است. این خبر باعث ناراحتی بسیاری از طرفداران بازی اورواچ شد و حالا قشر زیادی به دنبال فهمیدن دلیل ترک این شرکت بزرگ پس از 19 سال فعالیت و برجا گذاشتن کارنامه‌ای درخشان توسط معاون رئیس هستند. کپلان در طی 19 سال گذشته روی پروژه‌های مختلفی کارکرده و یکی از طراحان اصلی بازی World of Warcraft بوده است و به‌عنوان چهره اصلی بازی Overwatch شناخته می‌شود. جدایی او سؤالات زیادی ایجاد کرده است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اسطوره‌ای به نام جف کپلان

کپلان که متولد سال 1972 است و حالا 48 سال دارد، دانش‌آموخته دانشگاه‌های کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه ایالتی نیویورک است. او از دبیرستان به بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند بوده و رؤیای ساخت بازی موردعلاقه‌اش را داشته اما ازآنجایی‌که آشنایی با کد نویسی نداشته، وارد دانشگاه شده و به تحصیل در رشته فیلم‌سازی و نویسندگی خلاق رو آورده است. او مدتی در استودیو فیلم یونیورسال مشغول به کار بوده و تلاش کرده تا داستان‌هایش را به چاپ برساند اما همگی این داستان‌ها توسط ناشرین رد شده‌اند و این باعث شده تا نویسندگی را رها کند و به گیمر شدن فکر کند.

چند ماه بعد بود که کپلان به یکی از گیمرهای مشهور عنوان مولتی پلیر Everquest تبدیل شد و این شهرت باعث دعوت او به شرکت بلیزارد توسط راب پاردو شد. آقای پاردو آن زمان طراح اصلی بازی Warcraft III بود و این آشنایی باعث شد تا کپلان به‌عنوان طراح مراحلی بازی وارکرافت، وارد شرکت بلیزارد شود. این آغاز فعالیت نوزده‌ساله وی در شرکت بلیزارد بود که شهرت زیادی برای وب به ارمغان آورد. جف کپلان مدت‌ها روی ساخت بازی وارکرافت کارکرد تا اینکه در سال 2009 تصمیم به کار روی پروژه کنسل شده Titan گرفت. این بازی قرار بود یک شوتر اول‌شخص باشد اما با شکست مواجه شد.

Jeff Kaplan Warcraft

خوشبختانه زحمت تیم توسعه‌دهنده هدر نرفت و پروژه تایتان بعدها تحت عنوان Overwatch به بازار عرضه شد و توانست یک میلیارد دلار درآمد در همان سال اول به جیب بلیزارد بریزد. موفقیت بازی اورواچ باعث شد تا کپلان به یک اسطوره میان گیمرها تبدیل شود که خاطرات زیادی برای آن‌ها ساخته است. وی در پیام توییتری، کار در شرکت بلیزارد را یک افتخار دانسته و خوشحال است که فرصت ساخت دنیاها و هیروهای مختلفی برای مخاطبان بازی‌های ویدیویی داشته است.

اگرچه آرون کلر جای خالی کپلان را به‌عنوان کارگردان بازی اورواچ پرکرده اما هنوز سؤال اصلی در مورد دلیل ترک استودیو پس از 19 سال فعالیت جدی سر جایش باقی‌مانده است. در بیانیه منتشرشده، خبری از دلیل اصلی جدایی نیست اما ما دلایل مختلفی برای شما برشمرده‌ایم.

jeff-kaplan

چرا جف کپلان از شرکت بلیزارد جدا شد؟

با انتشار خبر جدایی وی از بلیزارد، طرفداران بازی اورواچ نگرانی خود را نسبت به فرایند توسعه Overwatch 2 بروز دادند که انتشار آن تابه‌حال به دلیل مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا به تأخیر افتاده است. وی در بیانیه منتشرشده به طرفداران اطمینان خاطر داده که مشکلی برای بازی پیش نخواهد آمد:

توسعه بازی با سرعت خوبی پیشمی برود و به‌زودی خبرهای بیشتری از پیشرفت توسعه بازی Overwatch 2 و ویژگی‌های جدید بازی منتشر خواهیم کرد. می‌دانم که این بازی در دستان توسعه‌دهندگان درستی قرار دارد.

یکی از دلایل مطرح‌شده برای جدای جف کپلان از بلیزارد، مشکلات توسعه محتوای جدید برای عنوان اورواچ بوده است. همان‌طور که می‌دانید، چند وقتی است خبری از محتوا و رویدادهای جدید برای این بازی پرطرفدار نیست و این در حالی است که قبلاً قول انتشار آپدیت‌های چندساله را برای این اثر مولتی پلیر شنیده بودیم. عده‌ای باور دارند که توسعه محتوای جدید برای Overwatch 2 هم ازجمله مسئولیت‌های وی در بلیزارد بوده که باعث بروز مشکلاتی میان او و مدیریت شرکت شده است.

تئوری دیگر آن است که شرکت بلیزارد به دنبال تغییر توسعه‌دهندگان خود و دمیدن روح تازه‌ای به استودیوهای خود است. افراد زیادی در چند وقت اخیر از بلیزارد جداشده‌اند و همین می‌تواند دلیلی برای پوست‌اندازی این شرکت باشد. در آخر باید گفت که تصمیم شخصی آقای کپلان در جدایی از بلیزارد تأثیر داشته و صحبت‌های مدیر شرکت نیز حاکی از همین نکته است. باید دید مقصد بعدی وی کجا خواهد بود اما امیدواریم که او همچنان به ساخت بازی‌های بزرگ ادامه دهد.

نظر شما چیست؟

منبع: DualShockers

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.