ارحام ادبخواه

بهترین شهرهای خیالی بازی‌های ویدیویی

ارحام ادبخواه 24 اسفند 1400 16 دیدگاه
3,775 بازدید

شهرهای خیالی و محیط‌های جذاب می‌توانند یک بازی معمولی را به اثری فوق‌العاده تبدیل کنند و در مقابل، شهرها و محیط‌های بی‌روح می‌توانند بازی‌های فوق‌العاده را مانند یک اثر معمولی جلوه دهند. ما می‌خواهیم در این مطلب در مورد گروه اول صحبت کنیم و بهترین شهرهای خیالی که دنیای بازی‌های ویدیویی به خود دیده است را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

بهترین شهرهای خیالی که می‌توانید آن‌ها را با ویدیوگیم لمس کنید

در طی دهه‌های اخیر و از زمانی که بازی‌های ویدیویی کار خود را به صورت جدی شروع کرده‌اند، شاهد شهرها و محیط‌های خیالی متعددی بوده‌ایم. برخی از این شهرهای جادویی میزبان بهترین خاطرات زندگی ما بوده‌اند که شاید نتوانیم تا پایان عمر آن‌ها را فراموش کنیم. شهرهایی که پر از قصه‌های ریز و درشت هستند و وقت گذراندن در آن‌ها، همیشه حس زندگی کردن در یک محیط واقعی را القا می‌کند. البته که در این میان برخی از شهرها با الهام‌گیری از دنیای واقعی طراحی شده‌اند و بعضی دیگر، صرفا از ذهن خلاق سازندگان جرقه زده و رشد کرده‌اند.

این موضوع صرفا در دنیای ویدیوگیم معنی پیدا نمی‌کند، اما هنگامی که یک جزء از یک ایده کلی هویت مستقل خود را به دست آورد می‌توانیم از نام آن با عنوان یک عضو جدا و مستقل یاد کنیم. برای واضح‌تر شدن این موضوع بهتر است یک مثال بزنیم. اگر دنیای کمیک بوک‌ها و فیلم‌های کمیک بوکی را دنبال کرده باشید، بدون شک با نام گاتهام آشنایی دارید. گاتهام یک شهر خیالی در دنیای DC است که به عنوان زادگاه بتمن و دسته‌ای از خلافکارهای آن شناخته می‌شود. گاتهام در طول سال‌ها و در طی رسانه‌های مختلف آنقدری جذاب به نمایش کشیده شده که حالا هویت مستقل خود را جدا از خود بتمن پیدا کرده است. به عبارتی دیگر، بسیاری از طرفداران گاتهام را به عنوان یک شهر زنده می‌شناسند که شخصیت خاص خود را دارد. در دنیای بازی‌های ویدیویی، امثال گاتهام زیاد هستند که در طی سال‌ها و به واسطه جذابیت‌های بالای خود، هویت و معروفیت والایی کسب کرده‌اند. هدف ما هم از این مقاله مروری برای بهترین شهرهای خیالی دنیای بازی‌های ویدیویی است که برای طرفداران، فراموش ناشدنی هستند.

شهر Wood Oak در بازی Streets of Rage

مجموعه Streets of Rage

نام شهر: Wood Oak City

شهرهای پر از آشوب و جنایت در دنیا بازی‌های ویدیویی عنصر جدیدی نیستند و در بسیاری از مواقع، مانند یک بنای مستحکم میزبان اتفاقات مختلفی می‌شوند. ما در طی سال‌های اخیر شهرهای پر از هرج و مرج متفاوتی را مشاهده کرده‌ایم، اما داستان Wood Oak City کمی متفاوت است. اما دلیل این تمایز دقیقا چیست؟ فارغ از زمینه وموضوعی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، اولین‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. حال این صفت حالت می‌تواند پشت هر کلمه‌ای قرار گیرد؛ از اولین شخصیت بگیرید تا اولین داستان و اولین «شهر». هنگامی که بازی Streets of Rage (یا به قول ایرانی‌ها شورش در شهر) برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ روی کنسول Sega Genesis منتشر شد، نشان داد که یک شهر پرآشوب باید به چه نحوی روی یک کنسول ۱۶ بیتی پیاده شود.

Wood Oak City همیشه محیط بسیار جالبی داشته که در طول آن، باید با دشمنان ریز و درشت کوچکی مبارزه کنید تا به باس فایت نهایی مرحله برسید. در طی همه این سال‌ها و نسخه‌های مختلف Streets of Rage، ما Wood Oak City را همیشه به عنوان یک محیط دو بُعدی دیده‌ایم. اما با وجود این موضوع، ذره‌ای جذابیت‌ها و قابل لمس بودن آن را از دست نداده‌ایم. جدیدترین و شماره چهارم این سری که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، با طراحی خاص خود که ترکیبی از بازی‌های مدرن و رترو را تداعی می‌کند، تجربه به شدت جالبی است. اگر دوست دارید به شخصه از Wood Oak City دیدن کنید، بازی Streets of Rage 4 بهترین گزینه ممکن است.

شهر Raccoon City در بازی Resident Evil 2

بازی Resident Evil 2

نام شهر: Raccoon City

هنگامی که صحبت از بهترین شهرهای خیالی دنیای بازی‌های ویدیویی می‌شود، در صورت عدم نام بردن از راکون سیتی (Raccoon City) اشتباه بزرگی مرتکیب شده‌ایم. شرکت کپکام (سازنده مجموعه رزیدنت ایول)، پس از استفاده از عمارت اسپنسر (Spencer Mansion) در نسخه اول، تصمیم گرفت که بازیکنان را وارد محیط بزرگ‌تری کند و قدم بزرگی نسبت به شماره اول بردارد. نتیجه این قدم رو به جلو، شهر Raccoon City شد که گوشه‌گوشه آن از زامبی‌های ترسناک و دلهره‌آور پر شده بود.

اما با وجود تمامی آشوب‌ها و مصیبت‌هایی که در دل راکون سیتی جریان داشت، سازندگان زیباشناسی ظریف خود را فراموش نکردند. اگر کمی دقت می‌کردید، می‌توانستید در میان تمامی زامبی‌ها عناصر زیبا و چشم‌نوازی را هم به چشم ببینید. یکی از این عنصرها، ایستگاه پلیس راکون سیتی یا همان RPD بود که در نسخه بازسازی سال ۲۰۱۹ هم نقش بزرگی داشت. به طور کلی، می‌توانید با تجربه بازی Resident Evil 2 Remake و ورود به راکون سیتی بازسازی شده، یکی از بهترین آثار ترسناک زندگی خود را بازی کنید.

شهر Los Santos در بازی GTA V

بازی Grand Theft Auto V

نام شهر: Los Santos

مجموعه GTA همیشه  در عرضه بازی‌های جهان‌باز و بزرگ پیشرو بوده است. بخش بزرگی از موفقیت‌های این مجموعه، به شهرها و محیط‌های به یاد ماندنی آن محبوب است که بسیاری از ما، روزها و شاید ماه‌ها درون‌شان زندگی کرده‌ایم. حال اگر بخواهیم از میان محبوب‌ترین شهرهای موجود در سری Grand Theft Auto لیستی تهیه کنیم، بدون شک باید Los Santos را در میان آن‌ها قرار دهیم.

شهر Los Santos که بر اساس شهر لس آنجلس در دنیای واقعی طراحی شده است، برای اولین بار در بازی GTA: San Andreas دیده شد. اما این پایان کار لوس سانتوس نبود و شرکت Rockstar تصمیم گرفت در بازی GTA V، یک بار دیگر به سراغ آن برود. البته که لوس سانتوس موجود در GTA V به شدت بزرگ‌تر، پرجزئیات‌تر و زنده‌تر بود که بازیکنان زیادی با تک‌تک خیابان‌ها و کوچه‌های آن خاطره دارند. این شهر مملو از جرم و جنایت، همیشه خاطره‌ساز بوده و باید از نام آن در میان بهترین شهرهای خیالی یاد کنیم.

شهر New Vegas در بازی Fallout New Vegas

بازی Fallout: New Vegas

نام شهر: New Vegas

هنگامی که در مورد مجموعه Fallout بحث می‌شود، جنگ هسته‌ای و بیابان‌های بی‌پایان اولین کلماتی هستند که به ذهن می‌رسند. اما با وجود تمامی برهوت‌های خشک و زننده، دنیای سری Fallout هیچ وقت فارغ از زیبایی‌های بصری نبوده است. در این میان، شهر نیو وگاس که در بازی Fallout: New Vegas از آن دیدن می‌کنیم نسبت به بقیه زنده‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد و به سختی می‌توان از کنار آن گذشت.

البته باید توجه کنید که خود نیو وگاس زیاد تحت تاثیر جنگ هسته‌ای (که میان دولت‌های بزرگ رخ داد و به نابودی منجر شد) قرار نگرفت و در میان بیابان‌های خشک اطراف خود، مانند یک الماس می‌درخشد. شب‌‌های نیو وگاس آنقدری زیبا است که حتی با وجود گرافیک فنی تاریخ مصرف گذشته بازی هم می‌توان ساعت‌ها نشست و به مناظر آن خیره شد. البته نگذارید زیبایی‌های بی‌حد و حصر شب شما را فریب دهد؛ چرا که پر از تهدیدهای مختلف است و برای زنده ماندن در آن، باید با تمام تلاش مبارزه کنید.

شهر Gotham City در بازی Batman Arkham City

بازی Batman: Arkham City

نام شهر: گاتهام

پیش از این و در مقدمه از نام گاتهام و ارزش بالای آن یاد کردیم، اما این دلیل نمی‌شود که در لیست بهتری شهرهای خیالی دنیای بازی‌های ویدیویی به تحسین آن نپردازیم. بروس وین پس از درگیری‌ها و ماجراهای خود در دارالمجانین بازی Batman: Arkham Asylum، در بازی Batman: Arkham City یک بار دیگر باز می‌گردد تا از شهر گاتهام و زادگاه خود دفاع کند.

در طی داستان بازی Batman: Arkham City، شهر گاتهام توسط زندانی‌های فراری Arkham Asylum یا همان دیوانه‌خانه معروف پر شده و به همین خاطر، کل شهر وارد حالت حکومت نظامی می‌شود. در ادامه این وضعیت، شهر از مردم معمولی خالی شده و افراد حاضر در آن، تنها خلافکارها و مجانینی هستند که به جز خرابکاری هدف دیگری در سر ندارند. بتمن هم باید در میان تمام این آشوب علاوه بر مبارزه با خلافکارهای کوچک، جلوی خطرهای بزرگ‌تر را هم بگیرد.

شهر Night City در بازی Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077

نام شهر: Night City

در ابتدای مقاله، به دسته‌ای از شهرها و محیط‌ها اشاره کردیم که می‌توانند یک بازی معمولی (و حتی ضعیف) را به اثری قابل قبول و حتی به یاد ماندنی، تبدیل کنند. شهر نایت سیتی هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. بازی Cyberpunk 2077 حتی پس از گذشت این همه مدت، عرضه به روز رسانی‌های مختلف و از بین رفتن مشکلات، هنوز هم یک بازی معمولی است. اثری که نه می‌تواند ایده‌هایی انقلابی خود را به درستی پیاده کند و نه آنقدری ضعیف است که نتوان آن را تحمل کرد. سایبرپانک ۲۰۷۷ یک بازی خنثی و در برخی مواقع امیدوار کننده است که به لطف پدیده‌ای به نام «نایت سیتی»، به یک بازی هیجان‌انگیز تبدیل می‌شود.

علاوه بر محیط پویا و زنده این شهر (به خصوص روی کنسول‌های نسل نهمی)، نایت سیتی فلسفه‌های عمیقی در بطن خود جای می‌دهد که می‌توانیم آن را به دنیای واقعی هم تعمیم دهیم. سال‌ها پیش و هنگامی که ایده‌های اولیه نایت سیتی توسط شخصیتی به نام ریچارد نایت ریخته شد، قرار بود با یک آرمان‌شهر آینده‌نگرانه روبرو شویم؛ شهری که با شعارهایی مانند پیشرفت و کمال‌گرایی کار خود را آغاز کرد. اما پس از مدت‌ها و عملی شدن برخی ایده‌ها، نایت سیتی هم تحت سیاست‌های سرمایه‌داری قرار گرفت تا اختلاف طبقاتی باری دیگر شروع به خودنمایی کند. جدا از این مبحث‌ها، بازی Cyberpunk 2077 در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار دارد و اگر دنبال فرصت مناسبی برای تجربه آن می‌گشتید، الان باید این کار را انجام دهید. همچنین، به روز رسانی‌ کنسول‌های نسل نهمی هم به تازگی در دسترس قرار گرفته که می‌توانید از آن بهره ببرید.

شهر Vice City در بازی GTA Vice City

بازی Grand Theft Auto: Vice City

نام شهر: Vice City

این موضوع کمی سلیقه‌ای است و افراد نظرات متفاوتی با یکدیگر دارند. برخی Los Santos را در مقام بالاتری قرار می‌دهند و بعضی دیگر، Vice City را بیش‌تر دوست دارند. اما با این حال، باز هم بحث «اولین‌ها» به وجود می‌آید. بازی GTA: San Andreas پس از GTA: Vice City منتشر شد و به گونه‌ای دنبال کننده راه آن بود. به عبارتی دیگر، اگر Vice City به وجود نمی‌آمد شاید هیچ وقت لوس سانتوسی هم وجود نداشت. حالا در این میان ممکن است فکر کنید در بین اولین‌ها حکم Grand Theft Auto 3 چه می‌شود؟ پاسخ ساده است. GTA 3 و مکانیک‌های آن بیش از حد ابتدایی بودند و این Vice City بود که فرمول جهان‌باز و سه‌بُعدی جی تی ای را به صورتی مدرن و اصولی، پیاده کرد.

اما شهر Vice City که بر اساس شهر میامی در دنیای واقعی طراحی شده، فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز است. از ساحل‌های شنی و آرامش‌بخش کنار اقیانوس گرفته تا لامپ‌های نئونی که هوای تاریک شهر را مزین می‌کنند؛ وایس سیتی را نمی‌توان دوست نداشت. شرکت Rockstar در بازی GTA: Vice City شهری را ساخت که حتی تکرار کردن آن هم می‌تواند به شدت سخت باشد.

شهر Rapture در بازی Bioshock

دو نسخه ابتدایی سری Bioshock

نام شهر: Rapture

شهر رپچر (Rapture) از برخی دیدها به نایت سیتی شبیه است. هر دو آرمان شهرهایی بودند که با شعار آینده‌نگری ساخته شدند و هر دو، به دلایل مختلف به قهقرا رفتند. البته که در تقابل نایت سیتی و رپچر، شهر دوم دچار وضعیت بحرانی‌تری شد. رپچر پس از مدتی نه تنها رو به فساد رفت، بلکه به متروکه‌ای تبدیل شد که معدود بازماندگان آن را افراد روان‌پریش تشکیل می‌دهند. این شهر که از ابتدا در اعماق اقیانوس اطلس بنا شد، قرار بود به دور از محدودیت‌ها و فشارهای سیاسی، مذهبی، اجتماعی و نظامی باشد. رپچر با ایده تبدیل شدن به شهری برای آیندگان بنا شد که در آن خبری از فساد، جنگ و درگیری نباشد؛ اما بی‌نقص بودن ایده‌آلی است که ساده به دست نمی‌آید.

به هر حال، رپچر پس از مدتی میزبان درگیری‌های داخلی میان مردم شد. این درگیری‌های متداوم باعث شد که این آرمان‌شهر بی‌نقص، پس از مدتی به یک مخروبه تبدیل شود؛ مخروبه‌ای که هیچ شباهتی به ایده‌های اولیه نداشت. رپچر و اتمسفر آن، چیزی نیست که بتوان به سادگی آن را فراموش کرد. از آسمان‌خراش‌های طویلی که در دل آب ساخته شده‌اند گرفته تا راهروهای نمور و تاریکی که در دل همین آسمان‌خراش‌ها جا گرفته‌اند. فضاسازی دو نسخه ابتدایی بازی Bioshock مطلقا بی‌نظیر بوده و هیچ اثری تا به امروز موفق به تکرار آن نشده است.

به طور کلی، تنها بازی‌های ویدیویی این اجازه را به شما می‌دهند که وارد یک شهر ناشناخته شوید و تک‌تک نقاط آن را با چشم‌های خود بررسی کنید. همین موضوع و ذهن خلاق بازی‌سازها، باعث شده که در سال‌های اخیر شاهد بهترین شهرهای خیالی ممکن باشیم؛ محیط‌هایی که پر از داستان‌های مختلف هستند و هرکدام ایده‌ها و ارزش‌های خاص خود را دارند. البته که این تازه اول کار است و با توجه به آنچه که در حال حاضر می‌بینیم، دنیای ویدیوگیم در حال پیشرفت و ساخت شهرهای خیالی جدیدی است که بعضی از آن‌ها شایستگی اضافه شدن به این لیست را دارند.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

Los Santos با الهام‌گیری از چه شهری طراحی شده است؟

لوس سانتوس بر اساس شهر لوس آنجلس در دنیای واقعی ساخته شده است

۱
دو نسخه ابتدایی سری Bioshock در چه شهری جریان دارند؟

داستان دو بازی ابتدایی سری بایوشاک در شهری خیالی با نام رپچر جریان دارد

۲
دو شهر نایت سیتی و رپچر چه شباهتی به هم دارند؟

هر دو شهر نایت سیتی و رپچر با ایده برابری و زندگی به دور از جنگ ساخته شدند که هر دو به دلایلی مختلف، به هدف خود نرسیدند

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 16 دیدگاه
  • Avatar

    پویا

    مهمان

    بنظر من بجای رپچر بهتر بود شهر کلمبیا تو بایوشاک ۳ رو میوردین واقعا از نظر طراحی شاهکار بود

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به پویا

      نویسنده

      هر جفتشون فوق‌العاده هستن

  • Avatar

    علی

    مهمان

    فقط یه سوال مگه لوس سانتوس واقعی نیست؟

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به علی

      نویسنده

      خیر، اشاره هم کردیم که با الهام‌گیری از لس آنجلس واقعی طراحی شده

  • Avatar

    Hosein

    مهمان

    سان ادرس هم میتونست تو این مقاله باشه ?
    ممنون بابت مقاله خوبتون??❤️

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Hosein

    مهمان

    سان ادرس هم میتونست تو این مقاله باشه
    ممنون بابت مقاله خوبتون??❤️

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به Hosein

      نویسنده

      صد در صد:)
      منتها اون وقت تعداد شهرهای GTA یه کم زیاد می‌شد

  • Avatar

    آراد

    مهمان

    من شهر گاتام رو خیلی دوست‌ دارم خیلی ممنونم که گذاشتید من زیاد به مرد عنکبوتی علاقه ندارم ولی شهر نیویورک در بازی مارول مرد عنکبوتی هم باید در لیست قرار گرفت اون باحال بود شهرش

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به آراد

      نویسنده

      آخه موضوع اینجاست که نیویورک خیالی نیست و سازنده‌ها با الهام‌گیری مستقیم اون رو توی اسپایدرمن طراحی کردن

  • Avatar

    ترجیح میدم نگم .’)

    مهمان

    شهر کلاچ یادتون رفت ?????
    بی شوخی ولی شهر فورزاهرایزن ( اسمش یادم رفت ) رو یادتون رفت
    و از شهر رد دد ۲ نباید گذشت

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به ترجیح میدم نگم .')

      نویسنده

      با گزینه آخر به شدت موافقم، به خصوص سینت دنیس و ولنتاین:)

  • Avatar

    Abbas

    مهمان

    شهر زیبای yharnam رو فراموش کردید(Bloodborne)?

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به Abbas

      نویسنده

      صد در صد می‌تونست باشه تو این لیست، منتها خب اسم همه شهرها رو قاعدتا نمی‌شه برد.

  • Avatar

    مسعود روشن

    مهمان

    مقاله خوبی ارائه کردید ممنون

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Amir

    مهمان

    کلمبیا هم باید میبود

    پاسخ دهید
    • ارحام ادبخواه

      ارحام ادبخواه در پاسخ به Amir

      نویسنده

      کلمبیا هم واقعا فوق‌العاده بود، ولی خب رپچر یه چیز دیگه هست:)