بازی هایی که رکورد گینس دارند
رسول امینی

بازی‌ هایی که رکورد گینس دارند

رسول امینی 25 دی 1400 14 دیدگاه
9,448 بازدید

این روزها یکی از مهم‌ترین خبرهایی که برای بسیاری از گیمرها خوشحال کننده است اعلام رسمی و دقیق آمار فروش بازی‌های ویدیویی توسط توسعه‌دهندگان و ناشران است. اگر یک بازی در چند هفته یا ماه اول انتشار خود عرضه میلیون نسخه‌ای داشته باشد، ناشران با افتخار آمار دقیق فروش را اعلام می‌کنند؛ اما در این میان کمتر کسی به رکوردهای گینس بازی‌های ویدیویی توجه می‌کند، حتی اگر یک بازی چند رکورد گینس داشته باشد. امروز با بازی‌هایی آشنا می‌شوید که در بخش‌های مختلف و گاها عجیب رکورددار گینس هستند. در فهرست زیر عناوین آشنایی مانند Metal Gear، Fortnite و Minecraft در کنار بازی‌های گمنام‌تر مانند بازی Shenmue حضور خواهند داشت.

رکوردهای گینس در بازی‌ های ویدیویی

اولین نسخه از کتاب رکوردهای گینس در سال 1955 منتشر شد و از آن زمان تا به‌امروز شاهد انتشار سالانه این مجموعه هستیم. اگرچه تعدادی از رکوردهای مربوط به بازی‌های ویدیویی در نسخه‌های قدیمی‌تر این کتاب و قبل از سال 2007 میلادی گنجانده شده بودند، گروه Jim Pattison از آن زمان تصمیم بر عرضه منظم و سالانه کتاب رکوردهای گینس مربوط به بازی‌هایی ویدیویی گرفتند. در اینجا تعدادی از بزرگ‌‎ترین و جالب‌ترین عناوین صنعت بازی‌های ویدیویی معرفی شده‌اند. همچنین در پارسی گیم می‌توانید مقاله برترین بازی‌هایی که بر اساس فیلم ساخته شده‌اند را نیز مطالعه کنید.

رکورد گینس بازی Metal Gear

Metal Gear

المان مخفی‌کاری همیشه یکی از هسته‌های مهم بازی‌های Metal Gear بوده و از همان نسخه‌های ابتدایی شاهد تاثیر چشمگیر آن در گیم‌پلی این سری بودیم. علاوه بر تاکید زیاد آن بر مخفی‌کاری، همه‌ی عناوین کارگردان افسانه‌ای، هیدئو کوجیما، به‌دلیل داشتن کات‌سین‌های طولانی مشهور هستند و فرانچایز Metal Gear تعدادی از طولانی‌ترین صحنه‌های سینمایی در تاریخ بازی‌های ویدیویی را شامل می‌شود. براساس کتاب رکوردهای گینس، بازی Metal Gear اولین بازی کنسولی بود که به‌طور کامل از المان مخفی‌کاری به‌عنوان بخشی از گیم‌پلی بازی استفاده کرد و Metal Gear Solid 2 اولین بازی مخفی‌کاری با دشمنانی بود که می‌توانستند به‌عنوان یک تیم هماهنگ کار کنند. همچنین براساس نسخه مخصوص بازی‌های ویدیویی کتاب گینس سال 2011، بازی Metal Gear Solid 4 دارای طولانی‌ترین کات‌سین که تا به‌امروز در یک بازی دیده شده و طولانی‌ترین سکانس کات‌سین است که به‌ترتیب 27 و 71 دقیقه زمان دارند. شاید تعجب‌آور باشد اما هر دو رکورد مربوط به طولانی‌ترین کات‌سین‌ها توسط بازی‌های دیگر شکسته شده‌اند.

رکورد گینس بازی Donkey Kong

Donkey Kong

امروزه کات‌سین‌ها به بخشی جدانشدنی از بازی‌های مدرن تبدیل شده‌اند و تقریبا در تمام عناوین شاهد این صحنه‌های سینمایی هستیم اما قبل از پیدایش بازی‌های مبتنی بر روایت و داستان‌ سرایی، کات‌سین‌ها به‌هیچ وجه رایج نبودند. قبل از دهه 1990، اکثر بازی‌ها برای انتقال روایت داستانی به متن روی صفحه متکی بودند اما در آن زمان نیز چند استثنا وجود داشت که شیوه مدرن و کاملا جدیدی را بر این کار ابداع کردند. یکی از این عناوین، Donkey Kong بازی آرکید کلاسیک شرکت نینتندو بود که در سال 1981 منتشر شد و اگرچه کات‌سین‌های آن بازی با استاندارهای امروزی بسیار فاصله داشت اما داستانی واضح و البته بسیار ابتدایی را در قالب کات‌سین‌های کوتاه ارائه می‌داد. حدود 27 سال پس از اولین انتشار Donkey Kong، سازمان گینس اعلام کرد که این بازی اواین عنوان در به‌کارگیری کات‌سین‌ها برای روایت داستانی در یک بازی ویدیویی است.

بازی GTA V

Grand Theft Auto V

موفقیت پایدار و توقف ناپذیر Grand Theft Auto V برکسی پوشیده نیست و در نوع خود دستاوردی خارق‌ العاده است و لقب پرفروش‌ترین بازی ویدیویی در سبک اکشن-ماجراجویی تمام ادوار کاملا برازنده آن است که توانسته در سه نسل مختلف از کنسول‌های خانگی همچنان در لیست پرفروش‌ترین بازی‌های هفتگی و ماهانه بسیاری از کشورها جایگاه خود را حفظ کند. موفقیت این بازی زبانزد خاص و عام شد و دستاوردهای بسیاری کسب کرد که از مهم‌ترین آن می‌توان به‌دستیابی پرفروش‌ترین محصول سرگرمی تاریخ با فروش باور نکردنی بیش از 155 میلیون نسخه اشاره کرد که در نوع خود شگفت آور است. اما ماجرا به این‌جا ختم نمی‌شود و Grand Theft Auto V در سه روز اول انتشار به فروش 1 میلیارد دلاری رسید تا براساس اعلام رکوردهای گینس، این بازی به سریع‌ترین دارایی سرگرمی با درآمد یک میلیارد دلاری تبدیل شود. کسب کردن این رکورد زمانی حیرت انگیز می‌شود که GTA 5 توانست این رکورد را در میان بلاک‌ باسترهای هالیوودی و پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی دنیا به‌دست آورد و تاثیر انکارناپذیری روی رکوردهای متعدد سری Grand Theft Auto بگذارد.

رکورد گینس بازی Resident Evil 4

Resident Evil 4

Resident Evil 4 شاید یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های پلی استیشن 2 نباشد اما از نظر منتقدهای جهان و با نمره حیرت انگیز متای 96، یک شاهکار بی‌بدیل است که هیچ یک از عناوین منتشر شده روی کنسول پلی استشن 2 نتوانسته‌اند به این افتخار برسند. در سال 2019 و پس از بررسی و تایید سازمان گینس، رسما اعلام شد که رزیدنت ایول 4 تحسین شده‌ترین بازی پلی استیشن 2 است. این عنوان ابتدا به‌صورت انحصاری برای کنسول نینتندو GameCube انتشار یافت و علی‌رغم مخالفت‌های خالق آن 9 ماه پس از عرضه‌اش روی گیم کیوب، بر روی کنسول نسل ششمی سونی نیز منتشر شد و از لحاظ فروش به موفقیت‌های چشمگیری رسید. رزیدنت ایول 4 تنها بازی انحصاری گیم کیوب نبود که به پلی استیشن 2 راه یافت و از آن زمان به بعد بازی‌های دیگر شرکت کپکام نیز برای این کنسول افسانه‌ای منتشر شدند.

بازی The Legend of Zelda

The Legend Of Zelda

شاید گرافیک و چندضلعی بودن شخصیت‌ها و محیط Ocarina of Time با استانداردهای امروزی زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد اما در زمان خود یکی از بهترین بازی‌های سه‌بعدی به‌شمار می‌آمد. The Legend of Zelda: Ocarina of Time اولین بازی با گرافیک سه‌بعدی مجموعه زلدا بود و به‌واسطه ایده‌ها و مکانیزم‌های مدرنی که در آن زمان داشت برای سال‌ها به هسته اصلی و الهام بخش عناوین سه‌بعدی آن دوران تبدیل شده بود. Ocarina of Time از لحاظ منتقدان و البته گیمرها یک شاهکار تمام عیار بود و موفق به ثبت بالاترین امتیاز متاکریتیک با نمره 99 شد. البته به‌نظر می‌رسد که در آن دوران دستیابی به متای بالا 90 نسبت به امروز آسان‌تر بوده؛ چراکه بازی‌هایی مثل Tony Hawk’s Pro Skater 2 و Grand Theft Auto IV و همچنین Soulcalibur هرسه متای حیرت انگیز 98 را ثبت کرده‌اند. اما این Ocarina of Time بود که با پشت سرگذاشتن رقیب‌های خود در صدر متاکریتیک قرار گرفت و سرانجام در اوایل 2015 میلادی توسط گینس به رسمیت شناخته شود و لقب تحسین‌ شده‌ترین بازی ویدیویی تاریخ را از آن خود کند.

بازی Tony Hawks

Tony Hawk’s

مجموعه Tony Hawk در سال 1999 کار خود را شروع کرد و سرانجام در سال 2020 میلادی ریمستر دو بازی ابتدایی آن برای کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی منتشر شد. قبل از عرضه ریمستر دو نسخه اول، این سری رکورد پرفروش‌ترین فرانچایز بازی‌های ویدیویی در سبک ورزشی-اکشن را در اختیار داشت و اکنون که نزدیک‌ترین رقیب فاصله‌ای 40 میلیون نسخه‌ای با آن دارد احتمال شکست این رکورد حداقل برای چند سال دیگر امکان پذیر نیست.

اما رکوردهای این مجموعه اسکیت سواری به اینجا ختم نمی‌شود و یکی از جالب‌ترین آن‌ها توسط نسخه Tony Hawk’s Pro Skater 3 در سال 2001 به‌دست آمد؛ پس از انتشار آداپتور شبکه پلی استیشن 2، Pro Skater 3 اولین بازی پلی استیشن 2 با پشتیبانی از حالت آنلاین بود و با وجود اینکه نینتندو Dreamcast و اولین کنسول ایکس باکس نخستین کنسول‌هایی بودند که گیمرها را با این ویژگی آشنا کردند اما در هر صورت حالت آنلاین Pro Skater 3 یک لحظه مهم در تاریخ شرکت پلی استیشن بود.

بازی Shenmue

Shenmue

براساس گزارش‌های موجود، اولین بازی مجموعه Shenmue با بودجه ساخت 70 میلیون دلاری زمانی رکورددار گینس برای گران‌ترین بازی ویدیویی تاریخ بود اما در سال‌های اخیر بودجه توسعه و ساخت بازی‌های AAA بسیار بیشتر از این مقدار شده و احتمالا این رکورد به بازی Star Citizen با رقم باورنکردنی 400 میلیون دلار برسد. البته خالق این سری، آقای یو سوزوکی (Yu Suzuki) این ادعا را رد کرد و براساس گفته‌های او، بودجه ساخت اولین بازی Shenmue مبلغ 47 میلیون دلار بوده که شامل برخی از هزینه‌های ساخت دنباله آن نیز بوده است. بعد از انتشار نسخه دوم مدت زمان زیادی خبری از دنباله آن به‌گوش کسی نرسید و این مجموعه 15 سال در خاموشی به‌سر برد، اما سرانجام در سال 2015 با یک کمپین کیک‌ستارتر بسیار موفق احیا شد و باری دیگر رکوردها را شکست.

کیک‌ستارتر کمپینی است که در آن مردم با اهدا کردن بخشی از دارایی خود به سازنده‌هایی که توان مالی برای ساخت بازی‌های رویایی‌شان را ندارد، کمک می‌کنند و در مقابل سازنده‌ها به قول و تعهدات خود نسبت به ساخت و انتشار بازی خود پایبند می‌مانند که البته همه آن‌ها در برآورده کردن انتظارات سرمایه‌گذاران موفق نمی‌شوند. Shenmue 3 علاوه بر رکورد سریع‌ترین 1 میلیون دلاری جمع‌آوری شده برای یک بازی ویدیویی با سرمایه مردمی، لقب بیشترین پول تعهد داده‌شده برای یک بازی ویدیویی در کمپین کیک‌ستارتر را به‌نام خود ثبت کرد اما متاسفانه بازی نهایی با وعده‌های داده‌شده بسیار فاصله داشت و شکست بزرگی برای سازندگان آن به‌ارمغان آورد و حتی برخی آن را یک ناامیدی بزرگ حساب می‌کنند.

بازی The Last of Us

The Last Of Us

برای همه روشن است که بخش دوم The Last Of Us شاید طرفدار‌ها را با برخی از انتخاب‌های روایتی دچار اختلاف کرده باشد اما کسی بر شاهکار بودن قسمت اول آن شکی ندارد. بازی The Last Of Us در زمان انتشار خود با ستایش همه‌جانبه منتقدها روبه‌رو شد و توانست متای شگفت انگیز 95 را ثبت کند و در آن زمان با کسب 254 جایزه بهترین بازی سال از رسانه‌های متعبر و نظرسنجی‌های مردمی به پرافتخارترین بازی ویدیویی تمام ادوار تبدیل شود که البته دو سال بعد و با انتشار The Witcher 3 که 280 جایزه بازی سال را کسب کرد این لقب را از دست داد. اما این بازی به‌ویژه در مراسم سالانه بفتای بازی‌های ویدیویی بسیار موفق ظاهر شد و رکورد گینس بیشترین نامزدی جایزه بفتا برای یک بازی ویدیویی با 12 نامزدی  را در بخش‌های مختلف از آن خود کرد و بیشترین برد با کسب 7 جایزه از جمله افتخارات دیگر این بازی بزرگ است.

البته رکوردهای The Last Of Us به‌اینجا ختم نمی‌شوند و بسته گسترش دهنده Left Behind افتخار دیگری برای این بازی کسب کرد؛ در مراسم بفتای بازی‌های ویدیویی 2015 این بسته الحاقی جایزه بهترین اجرا و بهترین داستان را دریافت کرد و توسط سازمان گینس به‌عنوان اولین بسته الحاقی برنده جایزه در مراسم بفتا شناخته شد. جالب است بدانید که دنباله آن یعنی The Last of Us Part II با درو کردن 300 جایزه بهترین بازی سال و پشت سر گذاشتن The Witcher 3 به پرافتخارترین بازی ویدیویی تاریخ تبدیل شد و بار دیگر عظمت این مجموعه را به‌همه ثابت کرد.

بازی Fortnite

Fortnite

کسی منکر آن نیست که Fortnite یکی از موفق‌ترین بازی‌های تجاری حال حاضر است و نقش بسیار چشمگیری در محبوب ساختن سبک بتل‌ رویال داشته است. بتل رویال سبک تقریبا نوظهوری است و اغراق نکرده‌ایم اگر فورتنایت را پادشاه بی‌چون‌وچرای آن بنامیم. رکورد بیشترین استریم‌های همزمان در شبکه Twitch برای یک بازی متعلق به فورتنایت است که در سال 2020 میلادی توسط 117582 نفر که مشغول استریم این بازی بودند به‌صورت رسمی توسط گروه گینس ثبت شد. البته آمار دقیقی از گیمرهایی که به‌طور همزمان مشغول استریم کردن فورتنایت بوده‌اند توسط این سازمان اعلام نشده اما درهرصورت دستاورد مهمی برای این بازی به‌حساب می‌آید. همچنین یکی دیگر از رکوردهای گینس ثبت شده توسط این بازی نشان از عظمت و محبوبیت آن دارد؛ در نسخه 2020 کتاب رکوردهای گینس ویژه بازی‌های ویدیویی، رکورد اولین بازی سبک بتل رویال با 250 میلیون گیمر ثبت نامی به این عنوان تعلق دارد و احتمالا برای سال‌های زیاد بتواند این افتخار را نزد خود نگه دارد.

بازی Minecraft

Minecraft

در طول تاریخ و به‌خصوص در سال‌های اخیر، شاهد انتشار بازی‌های رایگان یا به اصطلاح Free To Play زیادی بوده‌ایم که موفق به‌جذب تعداد بیشماری از گیمرهای بوده‌اند، با این حال هنگامی که صحبت از بازی‌های تجاری می‌شود تعداد بسیار کمی توانایی برابری با موفقیت عظیم Minecraft دارند. این عنوان با فروش 200 میلیون نسخه‌ای رکورد جهانی گینس را برای پرفروش‌ترین بازی ویدیویی به‌نام خود ثبت کرده است و با وجود اینکه 11 سال از اولین انتشار آن می‌گذرد اما هنوز با داشتن بیش از 120 میلیون گیمر فعال ماهانه در نوع خود بی‌رقیب است. یکی دیگر از رکوردهای گینس بازی‌های ویدیویی که مربوط به مساحت محیط یک بازی است به ماینکرافت تعلق دارد و این بازی را به‌عنوان بزرگ‌ترین جهان قابل‌بازی در یک بازی ویدیویی معرفی کرده که مساحتی برابر با 4,096,000,000 تریلیون کیلومتر مربع را در دنیای خود جای داده است. همچنین به تازگی ویدیوی بازی ماینکرفت در یوتیوب مرز 1 تریلیون بازدید را گذراند.

مطمئنا عناوین دیگری نیز افتخار قرار گرفتن در کتاب رکوردهای گینس را داشته‌اند اما بازی‌هایی که در لیست ما قرار دارند به‌نوبه خود رکوردهای جالب و البته شگفت انگیزی در میان بزرگان این کتاب برجای گذاشته‌اند. این سازمان از سال 2007 میلادی تمرکز به‌مراتب بیشتری روی ثبت کردن رکورد بازی‌های ویدیویی در بخش‌های مختلف داشته و تا به‌امروز نسخه‌های متعددی از رکوردهای بازی‌های ویدیویی منتشر کرده است.

شاید شکستن رکوردهای گنیس از دغدغه و اهداف اصلی بازی‌های ویدیویی نباشد اما برخی از عناوین مانند لیست بالا، در کنار موفقیت‌های دیگر توانسته‌اند نام خود را در این کتاب نیز ماندگار کنند. رکورد گینس در بازی‌های ویدیویی شاید امر عجیبی باشد، اما وجود دارد؛ از رکوردهای بازی Minecraft گرفته تا جایزه‌های متعدد بازی The Last of Us و رکورد فروش بازی GTA V، همگی از مواردی هستند که موفق به کسب این جایزه شده اند و در این مقاله به تعدادی از آن‌ها اشاره شد.

منبع: GameRant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

پرافتخارترین بازی تاریخ کدام است؟

The Last of Us Part II با کسب 300 جایزه GOTY پرافتخارترین بازی تاریخ است.

۱
آیا ماینکرافت بزرگ‌ترین بازی جهان‌باز براساس اندازه نقشه است؟

بله، با مساحت تقریبی 4,096,000,000 تریلیون مایل‌مربع دارای بزرگ‌ترین محیط برای گشت‌وگذار است.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 14 دیدگاه
  • Avatar

    علی

    مهمان

    سلام
    من یک رکورد گینس توی یک بازی زدم ولی نمی دونم چطوری باید ثبتش کنم.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مهدی

    مهمان

    داخل گوگل سرچ کن اکانت ماینکرافت به فارسی و بعد کلی سایت می یاد برای خرید اکانت و بگرد و اکانت خود را بگیر

    پاسخ دهید
  • Avatar

    کوروش درحال پاسخ به همه?

    مهمان

    والا همه بازی ها کنار ماینکرافت بهترینه??

    پاسخ دهید
  • Avatar

    ایلیا

    مهمان
  • Avatar

    ایلیا

    مهمان

    سلام اگه میشه بگید چه شکلی میشه اکانت برای ماین کرافت گرفت و اگه کسی مرد عنکبوتی سیاه رو دید نترسه من هستم

    پاسخ دهید
    • Avatar

      امیر در پاسخ به ایلیا

      مهمان

      سلام باید اول ماینکرفت نسخه اصلی را بخری از گوگل یا سایت موجانگ بعد به سایت مایکروسافت میری و یک اکانت بساز همین

  • Avatar

    ایلیا

    مهمان

    اگه کسی میتونه بگه که چه شکلی میشه اکانت برای ماین کرافت گرفت واقعا نیاز دارم ببخشید ?????????????????????

    پاسخ دهید
  • Avatar

    MAG

    مهمان

    نایس زیبا بود به نظر من ماینکرافت اول بعد جی تی ای بعد هم د لتس آفاس و بقیه ??️ ولی خداییش ماین ی چی دگس مخصوصا با شیدر پک و مود ???✌????????????? خوبییییییی

    پاسخ دهید
  • Avatar

    پارسا

    مهمان

    سلامتی ماین بازا??

    پاسخ دهید
  • Avatar

    . . .

    مهمان

    نگفتید که ماینکرفت توی یوتیوب به یک تیلیارد بازدید رسید (فک کنم اشتباه نوشتم ، تریلیون بود چی بود یادم نیست)

    پاسخ دهید
    • رسول امینی

      رسول امینی در پاسخ به . . .

      نویسنده

      بهش اشاره شده ?

    • Avatar

      …….. در پاسخ به . . .

      مهمان

      مگه جمعیت کره زمین چقدره این که از جمعیت کره زمین هم بیشتره ?

    • Avatar

      ایلیا در پاسخ به . . .

      مهمان

      اگه کسی میتونه بگه که چه شکلی میشه اکانت برای ماین کرافت گرفت واقعا نیاز دارم ببخشید ?????????????????????

    • Avatar

      Sobhan در پاسخ به . . .

      مهمان

      خب همه چند صد تا یا حتی هزارتا ویدیو ماین کرافت دیدن به خاطر همین از جمعیت کره زمین هم بیشترع