برترین بازی ها بر اساس فیلم
کسری کاظمی

برترین بازی‌هایی که بر اساس فیلم ساخته شده‌اند

کسری کاظمی 30 آبان 1400 4 دیدگاه
8,916 بازدید

بازی‌های ویدیویی و سینما رابطه عجیبی دارند؛ هر دوی آن‌ها در سراسر دنیا محبوب و فوق العاده پول ساز هستند. با این حال زمانی که سینما و بازی تصمیم بگیرند تا با یکدیگر تیمی تشکیل دهند و از سود مشترک لذت ببرند، نتیجه همیشه مثبت و باکیفیت نخواهد بود. در میان صدها بازی که از روی فیلم‌ها ساخته شده، شاید تعداد کمی توانسته‌اند تا محصول خوبی به بازار ارائه دهند. در این مقاله می‌پردازیم به برترین بازی‌هایی که بر اساس فیلم ساخته شده‌اند.

دلیلی که فیلم‌ها را برای مردم تبدیل به یکی از سرگرم کننده‌ترین محصولات در صد سال اخیر کرده است، به وضوح با دلیل محبوبیت بازی‌ها متفاوت است. بازی‌ها با قرار دادن بازیکن در یک دنیای خیالی و ایجاد تعامل بین این دو، به شکلی، سرگرمی‌ای تولید می‌کنند که هیچ رسانه‌ای پیش از آن موفق به انجام این کار نشده است. در مقابل، سینما مخاطب را به جای شخصیت اصلی فیلم قرار می‌دهد و به جای تعامل، حس همدردی را برای بیننده به وجود می‌آورد که به شکل دیگری حیرت‌انگیز است.

شاید بارها در سطح اینترنت به افرادی برخوردید که درباره برتری سینما به بازی‌ها و یا برعکس صبحت می‌کنند؛ به هیچ‌وجه نمی‌توان این دو مدیوم را با هم مقایسه کرد و بهتر است هر دو را برای چیزی که هستند دوست داشته باشیم. با این حال اگر به چشم یک محصول، که باید به فروش برسد، به این پدیده نگاه کنیم، با داستانی کاملاً متفاوت مواجه می‌شویم. هم در سینما و هم بازی‌های ویدیویی، زاویه‌ای تجاری وجود دارد که باید برای ناشران خود سودآوری داشته باشد. فیلم‌ها از سال 1920 در حال پول سازی بودند و قطار موفقیتشان هم قرار نیست به این زودی‌ها متوقف شود. در مقابل بازی‌های ویدیوی از اواسط دهه 80 میلادی، به شکل گسترده‌ای تبدیل به یک تجارت شده و خیلی طول نکشید که مسیر این دو هیولای پول ساز به دیگری گره خورد.

برترین بازی ها بر اساس فیلم

فلسفه ساخته شدن یک بازی ویدیویی از روی یک فیلم به سال‌ها قبل و محبوبیت جهانی سری بازی Mario Bros بر می‌گردد. وقتی که Mario در ایالات متحده تبدیل به انفجاری بی‌مانند شد، تنها به زمان بستگی داشت که چه کسی از نامش برای دستیابی به سود بیشتر سو استفاده خواهد کرد. با عرضه فیلم Super Mario Bros در سال 1993 که از نظر تجاری و محبوبیت، شکستی بزرگ به حساب می‌آمد، آینده بازی‌هایی که بر اساس فیلم‌ها ساخته می‌شدند، آن‌چنان روشن به نظر نمی‌رسید.

همین‌طور که به جلو می‌رویم، نفرین Super Mario Bros تمامی بازی‌های آینده که به فیلمی متصل هستند را در بر گرفته است؛ از Superman 64 تا Aliens: Colonial Marines، بازی‌های فیلمی همواره به عنوان بدترین عناوین تاریخ صنعت گیم شناخته می‌شوند. با این حال امید خود را از دست ندهید، قرار نیست که همیشه بازی‌های اقتباس شده از فیلم، محصولاتی ضعیف برای کسب سود باشند و بعضی اوقات غافلگیری‌هایی نیز رخ می‌دهد. در سال‌های اخیر به دلیل بالا رفتن انتظار مخاطبان نسبت به سال‌های ابتدایی صنعت بازی، نمی‌توان هر محصول بدرد نخوری را تحویل بازیکن‌ها داد. در ادامه می‌پردازیم به برترین بازی‌هایی که بر اساس فیلم ساخته شده‌اند.

بازی Alien Isolation

1 – Alien: Isolation

Alien: Isolation شیوه درست ساخت یک بازی از شاهکار سینمایی ریدلی اسکات است. زمانی که بخواهید گیمرها را در سفینه‌ای فضایی با اتمسفری خفقان‌آور رها کنید و انتظار ترسیدن مخاطب را هم دارید، بهترین کار ساخت یک بازی ترس و بقا است. برخلاف فاجعه Aliens: Colonial Marines که یک بازی اکشن ضعیف با موجودات فضایی بود؛ Alien: Isolation به بهترین شکل ممکن حس و حال ساکنین سفینه Derelict را به تصویر می‌کشد. 15 سال بعد از اتفاقات فیلم، شما در نقش دختر Ellen Ripley (شخصیت اصلی فیلم Alien) بازی خواهید کرد که فرار از دست بیگانگان و نجات کهکشان به شما بستگی دارد.

همان‌طور که از اسم بازی مشخص است، تمرکز اصلی بر استفاده از وحشتی است که حس تنهایی مطلق را بر ذهن انسان ثبت می‌کند. زمانی که متوجه شوید با یک موجود فضایی خون‌خوار و باهوش در محیطی تاریک و هزارتو مانند گیر افتاده‌اید، آنجاست که وحشت سراسر وجودتان را در بر می‌گیرد. اگر به تماشای فیلم Alien نشسته باشید، میدانید که هدف شخصیت‌های فیلم، کشتن بیگانه نیست و تمرکز اصلی آن‌ها جاخالی دادن از حملات او و یافتن راهی برای نجات است. در Alien: Isolation به محض اینکه احساس خطر کردید، باید فرار کرده و یا پنهان شده تا تبدیل به شکار بعدی بیگانه نشوید.

بازی Marvel's Avengers

2 – Marvel’s Avengers

پیش از عرضه، بازی Marvel’s Avengers یکی از مورد انتظار و داغ‌ترین بازی‌هایی بود که ارتباط مستقیمی با یک فیلم داشت. دنیای سینمایی Marvel فرنچایزی چند میلیارد دلاری است و همه ما به خوبی با ابرقهرمان‌های رنگارنگ آن آشنایی کافی داریم. بر اساس گفته‌های سازندگان، بازی Marvel’s Avengers قرار نیست ارتباطی با خط داستانی این دنیا داشته باشد و شاهد روایتی مستقل هستیم. علاوه بر شخصیت جدیدی به نام Kamala Khan، سایر کاراکترهای بازی، همان اعضای قدیمی و نام آشنای اونجرز هستند. مرد آهنی، کاپیتان آمریکا، هالک، ثور و بیوه سیاه با ظاهری متفاوت از فیلم‌ها در بازی حضور دارند.

Marvel’s Avengers برای یک بازی بر اساس فیلم بسیار جاه‌طلب بوده و ناشران موفقیت آن را تضمین شده می‌دیدند. با اینکه بازی از نظر فروش، نتوانست آن‌طور که باید سودآور باشد؛ ولی نکات مثبت زیادی درباره‌ بازی وجود دارد که می‌توان به حدود 15 تا 20 ساعت کمپین تک نفره از تیم انتقام جویان خود و مبارزه با دشمنان اشاره کرد. سپس قسمت آنلاین بازی مطرح می‌شود که بسیاری از طرفداران از آن انتقاد کرده‌اند. با این حال اگر صرفاً به چشم یک بازی به آن نگاه کنیم، Marvel’s Avengers با المان‌های گیم پلی خوب و گرافیک قابل قبولش، یک اقتباس قوی از روی فیلم است.

بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

3 – Star Wars Jedi: Fallen Order

از فرنچایز Star Wars می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین امپراتوری محصولات سرگرمی طی چند دهه اخیر نام برد. از اسباب بازی‌ها گرفته تا پارک‌های تفریحی، هر کجا را که نگاه کنید، ردی از این سری فیلم‌های علمی تخیلی و فانتزی وجود دارد. کاملاً مشخص بود که با رشد چشمگیر صنعت بازی، مالکان این ابرفرنچایز، سریعاً دست به تولید چندین بازی ویدیویی خواهند زد. ناگفته نماند بازی‌هایی که بر اساس فیلم‌های Star Wars ساخته شده‌اند، همان ابتدا از شهرت خوبی بهره‌مند نبودند؛ از فاجعه Kinect Star Wars برای ایکس باکس گرفته تا Star Wars: Flight of the Falcon که حتی نمی‌شود نام بازی را بر روی آن گذاشت.

با اینکه تاریخچه بازی‌هایی بر اساس Star Wars پر از دست اندازهای گوناگون است، ولی همواره می‌توان چند عنوان قابل قبول و حتی عالی را نیز از بین آن‌ها پیدا کرد. Star Wars Jedi: Fallen Order یکی از این بازی‌های بسیار با کیفت بر اساس فیلم‌های Star Wars است. این بازی توسط استودیوی خوش‌نام Respawn Entertainment توسعه یافته و داستانش حول محور اتفاقات بین اپیزود 3 و 4 جریان دارد. برخلاف دیگر عناوین مربوط، در Star Wars Jedi: Fallen Order به عنوان یک Jedi واقعی به نبرد با دشمنان می‌پردازید که تجربه این عنوان را به طرفداران این سری توصیه می‌کنیم.

بازی Jurassic World Evolution

4 – Jurassic World Evolution

فیلم سینمایی Jurassic Park با عرضه در سال 1993 موفق شد تا موج جدیدی از فیلم‌های بلاک باستر را در دنیا راه اندازی کند. کارگردان این فیلم، استیون اسپلیبرگ نیز توانست جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین کارگردانان دنیا ثبت کند. به دلیل موفقیت فوق العاده Jurassic Park در زمینه تجاری و میان مخاطبان، استودیوهای مختلفی به سرعت دست به کار شدند تا بتوانند حق ساخت یک بازی را به دست بیاورند. تعداد بازی‌هایی که بر اساس دایناسورهای پارک ژوراسیک ساخته شده، آن چنان زیاد است که بسیاری از آن‌ها حتی وقایع داستانی فیلم را نیز دنبال نمی‌کنند و بسیاری دیگر به دلیل نداشتن کیفیت کافی، با گذر زمان فراموش شدند.

مشکل بزرگی که برای ساخت یک بازی بر اساس فیلم Jurassic Park وجود دارد، نبود مسیر مشخصی است که آن عنوان می‌تواند انتخاب کند. از بین همه آن‌ها، بازی‌هایی در ژانر پلتفرمر، شوتر، کلیک و اشاره و… وجود دارند. اما موردی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم Jurassic World Evolution نام دارد و از همه بازی‌های دیگر عجیب‌تر است. این عنوان در سبک شبیه ساز طراحی شده و شما باید به مدیریت پارک دایناسورها در پنج جزیره بپردازید. Evolution به خوبی موفق شده تا یک شبیه ساز مدیریت باکیفیت را به وجود آورده و امکانات گیم پلی فراوان آن نیز باعث شده تا طرفداران پارک ژوراسیک، لذت کافی را از بازی ببرند.
بازی Middle Earth Shadow of War

5 – Middle-earth: Shadow of War

همانند Star Wars که درباره آن صبحت کردیم، عناوین بسیاری از روی فرنچایز ارباب حلقه‌ها ساخته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها کیفیت لازم را برای یک بازی بر اساس فیلم خوب ندارند. با این حال یک چیز که می‌توان از نسل‌های جدیدتر صنعت گیم یاد گرفت، توجه بیشتر بازی‌کنان به کیفیت بازی‌ها است. به همین منظور در سال 2014 بالاخره شاهد عرضه یک بازی خوب بر اساس ارباب حلقه‌ها بودیم. Middle-earth: Shadow of Mordor درست در آغاز نسل هشتم بازی‌ها به بازار عرضه گشت و در نبود عناوین بزرگ‌تر در آن دوره، به عنوان یکی از بهترین محصولات سرگرمی 2014 نامی از خود به جا گذاشت.

با این حال نمی‌خواهیم درباره Middle-earth: Shadow of Mordor صحبت کنیم و هدف ما دنباله مستقیم و البته به‌روزتر این بازی است که در سال 2017 عرضه شد. Middle-earth: Shadow of War از همه جهات، یک بازی بی‌نظیر از روی دنیای عظیم ارباب حلقه‌ها است. سیستم‌های پیچیده و خوش ساخت گیم پلی مانند نمسیس از نقاط قوت این بازی و همچنین از نوآورانه‌ترین مکانیک‌ پیاده‌سازی شده در بازی‌های مدرن است. همچنین طراحی مکان‌ها و شخصیت‌های این بازی، شدیداً یادآور لحظات فوق العاده در فیلم‌ها است. اگر از طرفداران دنیای میانه و ارباب حلقه‌ها هستید، تجربه این بازی زیبا را از دست ندهید.

بازی Golden Eye 007

6 – GoldenEye 007

زمانی که بحث ساخته شدن یک بازی بر اساس فیلم به میان می‌آید، شاید کلمات سرهم‌بندی و ارزان قیمت اولین چیزهایی باشد که به ذهنتان خطور کند. هیچ کس باور نمی‌کند که یک بازی ویدیویی مربوط به یک فیلم بتواند انقلابی را در دنیای ویدیو‌گیم به وجود آورده باشد؛ با این حال در شرایط خوش‌بینانه‌تر می‌توانیم مثال نقضی را برای این موضوع به شما معرفی کنیم. GoldenEye 007 یکی از دلایلی است که بازی‌های تیراندازی اول شخص امروزی وجود دارند. این بازی به طور مستقیم از روی فیلمی به همین نام الهام گرفته و ساخته شد. GoldenEye 007  باعث درخشش تازه کنسول Nintendo 64 شد که مقداری از دوران اوجش فاصله داشت.

دلیلی که GoldenEye 007 الهام بخش فراوانی برای بازی‌های شوتر بعد از خود بود، به پیاده سازی عالی گیم پلی بر روی سخت افزار کنسول مربوط می‌شود. حالت چند نفره این بازی آن‌چنان بین بازیکنان زمان خود محبوب شد که صدها عنوان دیگر سعی در تقلید ناموفق از روی آن را داشتند. داستان بازی دقیقاً اتفاقات فیلم را دنبال کرده و باید با قرارگیری در نقش جیمز باند، با دشمنان مبارزه کنید. این روزها شاید خیلی به این بازی کلاسیک به دلیل گرافیک قدیمی‌اش توجه نشود اما اگر می‌خواهید در زمان سفر کرده و یکی از تأثیرگذارترین عناوین شوتر تمام دوران را تجربه کنید، نسخه‌ای بازسازی شده‌ای GoldenEye 007 برای شما وجود دارد.

بازی John Wick Hex

7 – John Wick Hex

آیا شخصی وجود دارد که با یکی از مشهورترین اکشن‌های سینما طی ده سال اخیر آشنایی نداشته باشد؟ فیلم‌های John Wick آن‌چنان در بین مردم محبوب هستند که 3 دنباله مستقیم و چندین پروژه دیگر از روی آن ساخته شده است. اینکه شاهد حضور این قاتل بالفطره در دنیای بازی‌ها باشیم، پدیده‌ای عادی است. برخلاف شخصیت جان ویک در فیلم‌ها که قاتلی بی‌رحم و حرفه‌ای است، در بازی John Wick Hex نمی‌توانید با آن روند بی‌مغز به کشتار دشمنان خود بپردازید. چیدن استراتژی و با فکر عمل کردن در مواجهه با دشمنان، از کلمات کلیدی مهمی است که باید پیش از تجربه John Wick Hex حسابی به آن‌ها توجه کنید.

این بازی در ژانر استراتژیک زمانی است. وقتی که نوبت حرکت شما باشد، زمان بازی متوقف می‌شود تا امکان تفکر و انجام حرکت درست مهیا شود. پس از اینکه مسیری که می‌خواهید بروید و یا تیری که می‌خواهید شلیک کنید را انتخاب کردید، بازی از حالت توقف درآمده و سرعت می‌گیرد. اگر به دنبال تبدیل شدن به قهرمان اکشن سریع و چابکی مانند جان ویک هستید، باید منتظر ساخته شدن همچنین بازی‌ای باشید؛ زیرا John Wick Hex برای صبورترین گیمرها طراحی شده است.

بازی Star Wars Knights of the Old Republic

8 – Star Wars: Knights of the Old Republic

در اوایل دهه 2000، قرار دادن فرنچایز مولتی میلیارد دلاری جنگ ستارگان در دستان توسعه دهنده‌ای که به ساخت بازی‌های Baldur’s Gate شهرت داشت، ریسکی شکست خورده محسوب می‌شد. با این حال استودیوی BioWare به سرعت خلاف این نظریات را با ساخت شاهکار Star Wars: Knights of the Old Republic ثابت کرد. این ویدیو گیم همواره به عنوان بهترین بازی بر اساس فیلم جنگ ستارگان و یکی از بهترین نقش آفرینی‌های تاریخ شناخته می‌شود. همانند بازی‌های دیگر کمپانی BioWare، در Knights of the Old Republic نیز شاهد سیستم نقش آفرینی پیچیده و عمیق هستیم که باعث خلق، لحظاتی خاطره انگیز شده است.

قطعاً نمی‌توان بر اساس گرافیک و سیستم مبارزات، این بازی را به همه گیمرها پیشنهاد داد. در نهایت با یک نقش آفرینی BioWare طرف هستیم که قرار است پیچیده و ساختار شکن باشد. Knights of the Old Republic از نظر داستان، بی‌نقص‌ترین نمونه جنگ ستارگان در دنیای بازی‌ها است. همچنین تعداد فراوان مأموریت‌های جانبی که در این بازی وجود دارند به ارزش تکرار آن افزوده‌اند. اگر به دنبال تنها یک مورد مثال نقض می‌گردید که به شما نشان دهد، بازی‌هایی بر اساس فیلم می‌توانند آثاری به ارزشمندی دیگر بازی‌ها باشند، به شما تجربه بازی Star Wars: Knights of the Old Republic را پیشنهاد می‌کنیم.

بازی Mad Max

9 – Mad Max

شاید جورج میلر هرگز فکر این را نمی‌کرد که فیلم کم بودجه و جاه‌طلبانه‌اش، تا این حد بتواند در شکل‌گیری فرهنگ عامه تأثیرگذار باشد. با این حال با عرضه فیلم Mad Max در اواخر دهه 70 میلادی، یک ساب ژانر جدید در تمامی صنعت‌های سرگرمی فراگیر شد و نام این ساب ژانر، پساآخرالزمانی است. از زمان Mad Max تا به حال بارها و بارها با آثاری برخورد کرده‌اید که در اثر نابودی تمدن‌ها، زندگی در بیابان و یا شهری متروکه جریان دارد و توسط گروه‌ها و گنگ‌های وحشی و بی‌رحم کنترل می‌شوند. در فیلم‌های پساآخرالزمانی معمولاً شخصیتی ضدقهرمان باید به انجام مأموریتی بپردازد و مسیرش با گنگ‌های بیابانی گره می‌خورد.

بازی‌های بسیاری در سبک پساآخرالزمانی توسعه یافته‌اند که سری نقش آفرینی Fallout یکی از مشهورترین عناوین است؛ با این وجود تا مدت‌ها کسی انتظار این را نداشت که فیلم Mad Max بتواند تبدیل به یک بازی قابل قبول شود و این ایده تا برای سال‌ها به باد فراموشی سپرده شده بود. در نهایت در سال 2015 و با عرضه فیلم بسیار موفق Mad Max: Fury Road همه‌چیز تغییر کرد و در همان سال استودیوی Avalanche از جدیدترین بازی خود با نام Mad Max، پرده برداشت. این بازی که برداشتی متفاوت از داستان مکس و مبارزات بیابانی است، توانست نظر مثبت گیمرها را بدست بیاورد.

بازی Friday the 13th

10 – Friday the 13th: The Game

مجموعه فیلم‌های جمعه سیزدهم از پرفروش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فرنچایزهای ژانر وحشت در سینما هستند. از دهه 80 میلادی تا به امروز 12 فیلم از این سری منتشر شده که نمایانگر علاقه مردم به قاتل قمه به دست و ماسک دار مشهور است. از همان دوران نسل‌های اولیه صنعت گیم، مهمان چندین بازی ویدیویی بر اساس این فرنچایز بودیم که به دلیل قدمت بالا و نداشتن کیفیت کافی، از آن‌ها نامی نمی‌بریم. سال‌ها طول کشید تا در نهایت در نسل هشتم، شاهد عرضه یک بازی با کیفیت از روی Friday the 13th باشیم. اگر با Dead by Daylight آشنا باشید پس تا حدودی میدانید که این بازی قرار است چگونه به نظر برسد.

Friday the 13th: The Game عنوانی کاملاً آنلاین و مولتی پلیر بوده که شما را در کمپ مشهور کریستال لیک قرار می‌دهد. بازیکنان به شکل کاملاً تصادفی در نقش یکی از قربانیان کمپ که قصد زنده ماندن دارد و یا در نقش قاتل ماسک دار مشهور سری یعنی جیسون وورهیز بازی خواهند کرد. اگر کنترل جیسون را به دست بگیرید، باید در محیط بازی به شکار سایر بازیکنان بپردازید و همه آن‌ها را بکشید تا پیروز شوید. در مقابل اگر یکی از اعضای کمپ باشید، باید از تمام توانتان برای پنهان شدن و صبر برای طلوع خورشید استفاده کنید. این بازی می‌تواند سرگرمی بسیار خوبی برای طرفداران ژانر وحشت باشد.

بازی Blair Witch

11 – Blair Witch

فیلم Blair Witch یکی از مخوف‌ترین آثار سینمای وحشت در دو دهه اخیر است. با تبلیغات و بازاریابی درست، این فیلم توانست میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا را با تصاویری به ظاهر واقعی به اشتباه بیاندازد و طوری به بیننده القا کند که اتفاقات فیلم خیالی نیست. به دلیل موفقیت‌های بسیار این فیلم، پس از سال‌ها، شاهد عرضه یک نسخه جدید و البته یک بازی ویدیویی در کنار آن هستیم. بازی Blair Witch در سال 2019 با بازاریابی کمی عرضه شد و نتوانست آن‌طور که باید توجه گیمرهای ژانر وحشت را به خود جلب کند. با این حال اگر از طرفداران بازی‌های ترسناک اتمسفریک و خوش ساخت هستید، بازی Blair Witch برای شما ساخته شده است.

شما در نقش Ellis Lynch که در گذشته افسر پلیس بوده، بازی خواهید کرد. Ellis در جنگل‌های Maryland به دنبال ردی از کودکی گمشده می‌گردد. همچنین سگ وی با نام Bullet نیز در این سفر شما را همراهی می‌کند. اکثر گیم پلی بازی Blair Witch در جنگل‌های Black Hills Forest اتفاق می‌افتد. همین‌طور که در میان درختان فرو می‌روید، با پازل‌هایی روبرو خواهید شد که برای پیشروی در بازی باید سر از کارشان در بیاورید. علاوه بر این موارد سگ شما با بو کشیدن، می‌تواند مسیر را برایتان مشخص کرده و لوازم مورد نیازتان را پیدا کند. به کمک Bullet همچنین می‌توانید از موجودات ترسناکی که در اعماق جنگل پنهان شدند در امان باشید.

بازی The Warriors

12 – The Warriors

The Warriors یک بازی بر اساس فیلم بوده که توسط استودیوی افسانه‌ای راک استار ساخته شده است. شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد که یک استودیوی بزرگ و صاحب‌نام دست به انجام همچنین کاری بزند، ولی فراموش نکنید که راک استار درست مانند نامش، از هیچ قانونی جز قوانین خودش پیروی نمی‌کند. پیش از اینکه Rocksteady یک اقتباس خوب و با کیفیت را تحویل گیمرها بدهد، آن سبک مبارزه و گیم پلی خاص سری بتمن، در The Warriors آزمایش شده بود. برای بیان اینکه این اقتباس تا چه حد وفادار بوده، کافی است به تماشای فیلم The Warriors نشسته و سپس به بازی مراجعه کنید تا متوجه شباهت موجود شوید.

بسیاری از بازی‌هایی که بر اساس فیلم ساخته می‌شوند، تنها دلیل وجودشان، سود سریع از نام فیلم خواهد بود. بازی The Warriors با فاصله 26 سال از فیلم منتشر شد که نشان می‌دهد کمپانی راک استار و مدیرانش تا چه اندازه به این فیلم کلاسیک علاقه داشتند. داستان فیلم The Warriors نبرد و تنشی است که میان گنگ‌های گوناگونی جریان دارد و این بازی نیز به شکل هوشمندانه‌ای بر روی همین موضوع به عنوان المان اصلی گیم پلی سرمایه گذاری می‌کند. حتی در بازی The Warriors از بازیگران اصلی فیلم برای صداگذاری شخصیت‌ها استفاده شده که بار دیگر نمایانگر علاقه بیش از حد سازندگان به فیلم بوده است.

بازی The Lord of the Rings Return of the king

13 – The Lord of the Rings: The Return of the King

کمی قبل‌تر درباره Middle-earth: Shadow of War و اینکه چگونه می‌شود یک بازی خوب بر اساس دنیای ارباب حلقه‌ها ساخت صحبت کردیم. با این حال این بازی و نسخه قبلی‌اش، بسیار مدرن و گران‌قیمت‌تر از دیگر اقتباس‌ها از این دنیا هستند. بلافاصله پس از عرضه فیلم مورد انتظار The Lord of the Rings: The Return of the King در سال 2003، یک بازی ویدیویی نیز برای آن در دست ساخت قرار گرفت. شاید این بازی کم بودجه و ساده را نتوان خیلی با ساخته استودیوی مونولیث مقایسه کرد؛ ولی برای یک اثر حماسی در سال 2003، عنوان The Return of the King آن قدرها هم بد نیست.

در این عنوان می‌توانید کنترل تمام یاران حلقه را به دست گرفته و در هر زمان که می‌خواهید در نقش هر کدامشان فرو بروید. این موضوع به بازیکنان اجازه می‌دهد تا ساعات بسیاری را درون بازی گذرانده و حوصلشان سر نرود. کلی مأموریت چالش‌برانگیز در مسیرتان قرار می‌گیرد که باید با آن‌ها روبرو شوید. درست مانند آخرین قسمت از سه‌گانه حماسی سینمایی، بازی The Lord of the Rings: The Return of the King نیز تمام زور خود را میزند تا به بهترین شکل ممکن بازیکنان را تحت تأثیر قرار دهد و این اقدام به تنهایی قابل احترام است هرچند که این عنوان در خلق یک بازی بر اساس فیلم موفق نیز بوده است.

بازی Spider Man 2

14 – Spider-Man 2

پیش از اینکه بتمن با سری بازی‌های Arkham بتواند تبدیل به مشهورترین اسم در دنیای بازی‌های ابرقهرمانی شود، Spider-Man 2 همواره به عنوان مهم‌ترین بازی در این گروه قرار داشت. Spider-Man 2 نام فیلمی فوق العاده دوست داشتنی به کارگردانی سم ریمی است. این فیلم نه تنها با عرضه در سال 2004 توانست انتظارات را برای این مدل فیلم‌ها بالا ببرد، بلکه بعد از این همه سال، همچنان عالی به نظر می‌رسد. بازی‌ای که بر اساس این فیلم ساخته شد نیز به نوبه خود یک بازی مرد عنکبوتی فوق العاده است. برای اولین بار بازیکنان می‌توانستند حس و حال قرار گرفتن در نقش مرد عنکبوتی را به بهترین شکل ممکن بر روی کنسول‌شان تجربه کنند.

سیستم پرتاب تارعنکبوت و تاب خوردن از آن، بالا رفتن از دیوار و سقوط از ساختمان‌ها همگی به واقع‌گرایانه‌ترین شکل ممکن طراحی شده‌اند. دنیای بزرگی زیر پاهایتان قرار دارد تا از مرد عنکبوتی بودن، نهایت لذت را ببرید. در میان انجام مأموریت‌های اصلی بازی، متوجه جرائم کوچکی در سطح شهر می‌شوید که باید به آن‌ها رسیدگی کنید. سیستم مبارزات بازی نیز به بهترین شکل ممکن برای زمان خود طراحی شده است. با اینکه این روزها نسخه جدیدتر بازی مرد عنکبوتی، به عنوان بهترین بازی بر اساس این شخصیت شناخته می‌شود، هرگز فراموش نکنید که Spider-Man 2 دو دهه قبل، چه تحولاتی انجام داده بود.

بازی Indiana Jones and the fate of Atlantis

15 – Indiana Jones and the Fate of Atlantis

زمانی که در ذهنتان یک بازی بر اساس فیلم Indiana Jones را تصور می‌کنید، قطعاً اکشن‌های خیره کننده و صحنه‌های درگیری سینمایی بلافاصله جلوی چشمانتان قرار می‌گیرند. با این حال این موضوع در رابطه با Indiana Jones and the Fate of Atlantis صدق نمی‌کند. این بازی یک عنوان ماجراجویی کلیک و اشاره کلاسیک است که توسط استودیوی Lucasarts ساخته شده است. این استودیو یکی از پایه‌گذاران بازی‌های کلیک و اشاره بود و شاهکارهایی مانند The Secret of Monkey Island را در کارنامه‌ی خود دارد. Indiana Jones and the Fate of Atlantis نیز دومین بازی این استودیو بر اساس این شخصیت است.

اگر از طرفداران بازی‌های کلیک و اشاره باشید، قطعاً با ساخته‌های لوکاس آرتس آشنایی دارید. این بازی‌ها به گیم پلی آرام و پازل محور خود مشهورند که در آن باید با جمع‌آوری آیتم‌های مختلف و ترکیب آن‌ها به حل معماهای محیطی بازی بپردازید. Indiana Jones and the Fate of Atlantis یکی از خوش ساخت‌ترین بازی‌های ماجراجویی دهه 90 میلادی است که البته به دلیل گیم پلی خاصش، ممکن است برای همه گیمرها خوشایند نباشد. شما با قرار گرفتن در نقش ایندیانا جونز، باید تقدیر آتلانتیس را از طریق حل معماهای مختلف رغم بزنید. این بازی کوچک و دوست داشتنی شدیداً به طرفداران فیلم‌های ایندیانا جونز پیشنهاد می‌شود.

بازی Blade Runner

16 – Blade Runner

امکان ندارد از طرفداران سینمای علمی تخیلی باشید و نامی از شاهکار ریدلی اسکات، یعنی Blade Runner محصول 1982 نشنیده باشید. این فیلم با گذر زمان توانست طرفداران پروپاقرصی پیدا کرده و حتی چند سال پیش، دنباله‌ای مورد انتظار برایش ساخته شود. با این حال چیزی که بسیاری فراموش کرده‌اند، یک بازی بر اساس فیلم بود که در سال 1997 عرضه شد. بازی Blade Runner یک بازی ماجراجویی کلیک و اشاره است که حتی در زمان عرضه‌اش، یک سر و گردن از دیگر بازی‌های این ژانر جلوتر و آینده‌نگرانه تر محسوب می‌شد.

این بازی توسط استودیوی Nightdive Studios ساخته شده که به دیگر عناوین علمی تخیلی‌اش مانند System Shock مشهور بود. Blade Runner از گرافیکی تمام سه بعدی استفاده می‌کند که به هیچ‌وجه در بازی‌های ماجراجویی آن زمان شایع نبود. گیم پلی بازی نیز بسیار پیچیده‌تر از ساخته‌های استودیوی Lucasarts بود. شما به معنای حقیقی کلمه باید نقش یک کارآگاه را بازی کنید و با تکنولوژی‌های پیشرفته، به حل صحنه جرم بپردازید. به دلیل قدیمی بودن فناوری بازی، امکان تجربه نسخه اورجینال آن وجود ندارد. خوشبختانه ورژن بازسازی شده‌ای از Blade Runner به زودی برای طرفداران سرسختش عرضه می‌شود.

بازی Evil Dead Regeneration

17 – Evil Dead: Regeneration

فیلم Evil Dead (یا با نامی که در ایران شهرت دارد، کلبه وحشت) از فیلم‌های ترسناک کم بودجه‌ای بود که در اوایل دهه 80 میلادی با خلاقیت و علاقه کارگردانش یعنی سم ریمی، توانست تبدیل به اثری مشهور و پرطرفدار شود. امروزه می‌توان ردی از نام کلبه وحشت در رسانه‌های مختلفی مانند تلویزیون پیدا کرد و حتی اخیراً یک بازی ویدیویی جدید از این سری در دست ساخت قرار دارد. با این حال خیلی‌ها یک بازی عجیب تحت عنوان Evil Dead: Regeneration که در سال 2005 ساخته شده بود را فراموش کرده‌اند. ژانر این عنوان، اکشن و بقا است که به بهترین شکل ممکن توانسته حال و هوای این فیلم را در قالب یک بازی پیاده کند.

این نکته را در نظر بگیرید که چندین بار سعی شده تا ماجراهای حیرت‌انگیز و ترسناک شخصیت Ash Williams در قالب یک بازی پیاده سازی شود و هر بار نیز نتیجه فاجعه بوده است. ولی در Evil Dead: Regeneration با یک پدیده دیگر طرف هستیم. در بازی کنترل Ash (با صداگذاری بازیگر این نقش، بروس کمپبل) را به دست می‌گیرید. خط داستانی بازی کمی با فیلم‌ها تفاوت دارد. شما می‌توانید از اسلحه مشهور و اره برقی برای نابود کردن دشمنان شیطانی خود استفاده کنید. همچنین در کنار کشت و کشتارها، پازل‌هایی وجود دارد که برای پیشروی باید آن‌ها را حل کنید. تجربه این بازی را به طرفداران کلبه وحشت توصیه می‌کنیم.

بازی King Kong

18 – King Kong

اقتباس پیتر جکسون از فیلم کلاسیک King Kong در سال 2005 یکی از حماسی‌ترین اتفاقات سینمایی آن زمان را رغم زده بود. فیلمی بسیار طولانی و پر از جلوه‌های ویژه آینده‌نگرانه که به موفقیت‌های بسیاری هم دست پیدا کرد. با این حال شاید خیلی‌ها از طولانی بودن بیش از حد این فیلم شکایت کنند. در همان دوره بود که یک بازی ویدیویی نیز بر اساس خط داستانی فیلم ساخته شد و برخلاف نمونه سینمایی‌اش، بسیار کوتاه و مختصر است. این بازی در ژانر بقا و تیراندازی اول شخص قرار دارد و شما را در نقش Jack Driscoll قرار می‌دهد و داستان بازی نیز اگر به تماشای فیلم نشسته باشید، برایتان آشنا خواهد بود.

زمانی که به جزیره جمجمه برسید، آنجاست که بازی کنترل گوریل افسانه‌ای، کینگ کونگ را به شما می‌دهید تا ژانر بازی به اکشن بیت ام آپ تغییر کند. برای یک بازی بر اساس فیلم که تنها هدفش کسب سود از نام فیلم است، King Kong آن‌قدرها هم بد نیست و می‌تواند برای هر گیمری که به این ژانر علاقه دارد، جذاب باشد. کونگ باید با دایناسورهای غول‌آسا مبارزه کند و این کار آن‌قدر هم که فکرش را می‌کنید، ساده نخواهد بود. درجه سختی بازی می‌توان چالشی بزرگ برای گیمران باشد که البته نکته‌ای مثبت است. بازی همانند فیلم، از زمان خود جلوتر است و اگر دستی به سر و گوشش کشیده شود، می‌تواند برای گیمرهای مدرن هم جذاب به نظر برسد.

بازی The Chronicles of Riddick Assault of Dark Athena

19 – The Chronicles Of Riddick: Assault On Dark Athena

ساخت شدن یک بازی بر اساس فیلم‌ مشهور The Chronicles Of Riddick با بازی وین دیزل، می‌توانست تنها با به تصویر کشیدن دنیای فانتزی تاریک و شخصیت ضدقهرمان ریدیک موفقیت زیادی کسب کند؛ با این حال یک گیم پلی خوش ساخت اکشن و مخفی‌کاری با گرافیکی زیبا را به آن اضافه کنید تا معجون The Chronicles Of Riddick: Assault On Dark Athena به وجود بیاید. این بازی شخصیت خشن ریدیک را به بهترین شکل، حتی بهتر از فیلم‌ به تصویر کشیده است. ریدیک با سایر قهرمانانی که در فیلم‌ها مشاهده کردید متفاوت است و پیرو هیچ جریان مثبتی نیست؛ برای او رسیدن به اهدافش تنها چیزی است که او را به جلو حرکت می‌دهد.

به دلیل اینکه قابلیت تعامل با فیلم‌ها وجود ندارد، بازیکنان نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید به پتانسیل‌های یک شخصیت سینمایی پی ببرند. در بازی The Chronicles Of Riddick: Assault On Dark Athena به دلیل نداشتن هیچ حد و مرزی، توانایی بدرفتاری با هر شخصی که می‌بینید وجود دارد. دیگر بازی‌های اکشن، کشت و کشتار قهرمان بازی را ضرورتی برای رسیدن به صلح مطرح می‌کنند؛ با این حال ریدیک هیچ بهانه‌ای برای به قتل رساندن هر فردی که مقابل او و هدفش قرار بگیرد، نمی‌آورد. سیستم مبارزات این بازی با الهام گرفتن از سری Batman: Arkham بسیار خوش ساخت است و تجربه بسیار خوبی را برایتان رغم می‌زند.

بازی Saw

20 – Saw

مجموعه فیلم‌های Saw به راحتی تعدادی از محبوب‌ترین آثار ترسناک سراسر دنیا به شمار می‌آیند. در این فیلم‌ها، قاتلی سریالی، شخصیت‌های اصلی را در اتاقی حبس کرده و به آن‌ها شانسی برای فرار می‌دهد که معمولاً نتایجی بسیار دردناک به همراه دارد. یکی از مشهورترین شعارهای این سری “دوست داری یک بازی انجام بدی” است که گویا اشاره‌ای به ساخته شدن یک بازی ویدیویی از این سری داشته است! بین سال‌های 2004 تا 2010 در ماه اکتبر شاهد عرضه یک فیلم جدید در فرنچایز Saw بودیم و درست در لحظه‌ای که به نظر بنزین موفقیت این فرنچایز ته کشیده، اولین بازی ویدیوی در سال 2009 عرضه شد.

داستان بازی Saw حول محور شخصیت کارآگاه از فیلم اول می‌گذرد. این‌طور که به نظر می‌رسد، پس از زنده ماندن و فرار از دست قاتل فیلم، باری دیگر قرار است در هزارتوی شکنجه او قدم بگذاریم. در بازی Saw پازل‌های فراوانی در مسیرتان قرار می‌گیرد که باید حل کنید و حتی تصمیماتی که بازیکن در مسیر گرفته، نتایج مختلفی به همراه خواهند داشت و حتی روی پایان بازی تأثیر دارند. بسیاری از گیمرها با شیوه کنترل شخصیت اصلی در این بازی مشکل دارند، ولی با کمی تمرین می‌توان با آن کنار آمد. این بازی با فروشی قابل قبول، دنباله‌ای در سال بعد به همراه داشت که به دلیل نقدهای منفی، هیچ‌گاه شاهد سومین بازی Saw نبودیم.

با اینکه تعداد زیادی از بازی های بر اساس فیلم نتیجه خوب و باکیفیتی ندارند، ولی نمیتوان وجود بازی های قدرمندی را در این رابطه نادیده گرفت. به دلیل رشد تکنولوژی و توقع بالای گیمرها، از این به بعد شاهد ساخته شدن بازی های خوبی از روی فیلم ها خواهیم بود. علاوه بر عناوینی که در این لیست معرفی کردیم، به نظر شما چه بازی های لایق قرار گرفتن در این فهرست است؟ آیا مخالف حضور تعدادی از بازی ها در لیست برترین هستید؟ نظرتات خود را به ما به اشتراک بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

پرفروش‌ترین فیلم ساخته شده بر اساس یک بازی چیست؟

فیلم سینمایی Warcraft (2016) با سودی بیش از 500 میلیون دلار، پرفروش ترین فیلم بر اساس بازی محسوب می‌شود.

۱
پرفروش‌ترین بازی ساخته شده بر اساس یک فیلم چیست؟

Marvel’s Avengers با اینکه در بلند مدت، نتوانست رضایت سازندگان را از فروش به دست بیاورد، ولی در زمان عرضه با سود زیادی روبرو شد.

۲
کدام بازی ساز به دلیل استفاده از میان پرده های طولانی، به فیلم ساز صنعت بازی مشهور است؟

هیدئو کوجیما خالق سری Metal Gear همواره علاقه زیادی به ساختن بازی های داستان محور و سینمایی دارد.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 4 دیدگاه
  • Avatar

    کورش

    مهمان

    کاش بازی داستان اسباب بازی ۳ هم میذاشتین اینجا بازیش خداس

    پاسخ دهید
  • Avatar

    متین

    مهمان

    ارباب حلقه ها:جنگ در شمال هم بازی خوبیه
    یجورایی ترکیب ارباب حلقه ها با سری سولز و ویژگی کو-آپ

    پاسخ دهید
  • Avatar

    MAT

    مهمان

    محافظان کهکشان یادت رفته؟

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Amirreza

    مهمان

    عالی بود
    لطفا از این پست ها بیشتر بزارید

    پاسخ دهید