بهترین بازی های نقش آفرینی PS4
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های RPG پلی استیشن 4

ارحام ادبخواه 29 فروردین 1402 بدون دیدگاه
5,257 بازدید

آزادی عمل بالا، درخت مهارت، جهان‌های بزرگ، دشمنان متنوع، اهمیت بالای تصمیم گیری و موارد مشابه؛ هنگامی که این کلمات کم و بیش در کنار هم قرار می‌گیرند نشان از سبک نقش آفرینی می‌دهند. بازی‌هایی که می‌توان ساعت‌ها در دنیای آن‌ها غرق شد، به ماجراجویی پرداخت و زندگی کرد. اما پلی استیشن 4 به عنوان یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های تمام دوران چه آثاری را برای طرفداران سبک RPG تدارک دیده؟ در مقاله بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 که باید تجربه کنید

Role Playing Game یا به طور مختصر RPG که به معنای بازی نقش آفرینی است، یکی از محبوب‌ترین و جریان‌سازترین سبک‌های دنیای ویدیو گیم به شمار می‌رود. بازی‌های نقش آفرینی حس و حال متفاوتی دارند که نمی‌توان آن را در سایر ژانرها تجربه کرد. معیارهای زیادی برای تعریف یک بازی RPG وجود دارد، اما بیش‌تر گیمرها روی یک سری عناصر پایه اهتمام بیش‌تری می‌ورزند. از جمله این عناصر و مکانیک‌های پایه می‌توانیم سیستم پیشرفت یا Level بندی، درخت مهارت، امکان تصمیم گیری، دشمنان متنوع، آزادی عمل در گیم‌پلی، سبک‌های مبارزه متفاوت و… اشاره کنیم. مهم است بدانید که اگر اثری چند مورد از این ویژگی‌ها را درون خود جای دهد صرفا یک RPG نیست و تعریف سبک مورد می‌تواند به شاخه‌ها و ویژگی‌های دیگری کشیده شود.

با گذشت از این موضوع باید بدانید که خود سبک نقش آفرینی هم به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. مثلا آر پی جی‌های نوبتی و جی آر پی جی‌ها (مانند Persona 5) بیش‌تر باب میل مخاطبین شرقی هستند و اکشن آر پی جی‌های ریل تایم (مانند Witcher 3 و Skyrim)، بیش‌تر به مذاق مخاطبین غربی و عام خوش می‌آید. البته این پایان کار نیست و MMORPGها که همگی هویتی چندنفره و آنلاین دارند، بخش بزرگی از بازار سبک مورد بحث را تشکیل می‌دهند. اما سوال اصلی مقاله بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 این است که طرفداران آثار RPG باید در میان بهترین بازی های پلی استیشن 4 به سراغ چه عناوینی بروند؟ کدام یک از بازی‌های RPG می‌تواند کاربران کنسول نسل هشتمی سونی را راضی نگه دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال‌ها و گزینه خوبی برای بازی کردن هستید باید به ویدیوگیم‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم فرصت دهید.

1) بازی The Elder Scrolls Online

بازی The Elder Scrolls Online

در ابتدای لیست بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 اگر می‌خواهید به سراغ بازی آنلاینی بروید که از عناصر نقش آفرینی و محتویات جذاب سرشار باشد و بتواند شما را بیش از 100 الی 200 ساعت سرگرم، گزینه‌های لایق متعددی ندارید که از بازی The Elder Scrolls Online به عنوان یک MMORPG بهتر عمل کند. استودیو Zenimax Online به عنوان توسعه دهنده بازی در طی سال‌های اخیر پشتیبانی فوق‌العاده‌ای به عمل آورده و با انتشار بسته‌های الحاقی متعدد نظیر Morrowind، Elsweyr و Greymore گیمرها  را در دنیای بازی نگه داشته است. هر یک از این بسته‌های الحاقی داستان، محیط، آیتم‌ها و حالت‌های خاص خود را دارند تا تجربه ارزش بازی در بالاترین حد ممکن حفظ شود.

البته باید توجه داشته باشید که تمامی محتویات بازی The Elder Scrolls Online به صورت آنلاین قابل تجربه است و همین موضوع، آن را از امثال Skyrim جدا می‌سازد. آنلاین بودن بازی باعث می‌شود بتوانید این دفعه با دوستان خود در دنیای Tamriel به ماجراجویی بپردازید و در فضای فانتزی آن میراث خاص خود را به وجود آورید. با وجود تمامی این نکات کار بازی The Elder Scrolls Online هنوز به پایان نرسیده و تنها چند ماه تا عرضه بسته الحاقی Necrom: Shadow Over Morrowind باقی مانده است؛ آپدیت جدیدی که قرار است مانند سایر به روز رسانی‌ها محتویات جدیدی به بازی اضافه کند. فقط توجه داشته باشید که این Expansion Packها پولی هستند و اگر بخواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، باید دست به جیب شوید.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو ZeniMax Online

2) بازی Fallout 4

بازی Fallout 4

حالا که لیست بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 را با یکی از آثار فوق‌العاده منتشر شده توسط شرکت Bethesda شروع کردیم، بهتر است آن را با یکی از ساخته‌های جریان اصلی منتشر شده توسط این شرکت ادامه دهیم. پس از عرضه موفق بازی Fallout: New Vegas و تحسین‌هایی که به همراه داشت، انتظارات بازیکنان فوق‌العاده بالا رفته بود و از شماره بعدی فال اوت خواسته‌های سنگینی داشتند. خوشبختانه بازی Fallout 4 در سال 2015 منتشر شد و توسط بخش اعظم گیمرها مورد تقدیر قرار گرفت. این بازی فرمول شماره سوم و نیو وگارس را ادامه داد و آن را در قالب ویدیو گیمی عظیم‌تر، جاه‌طلبانه‌تر و مدرن‌تر ارائه داد (بهتر است در این جمله از صفت بهتر کمک نگیریم). بازی Fallout 4 شامل عناصر نقش آفرینی عمیقی می‌شد که در کنار یک سیستم ساخت و ساز جذاب، می‌توانست مخاطبین خود را چیزی حدود 100 ساعت در یک برهوت ناشی از انفجار اتمی سرگرم نگه دارد.

اما داستان بازی پیش از یک انفجار اتمی استارت می‌خورد و شخصیت اصلی را در کنار همسر و نوزادش به تصویر می‌کشد. اما اوضاع زیاد خوب پیش نمی‌رود و خبر از یک انفجار اتمی قریب الوقوع به دست می‌رسد. شخصیت اصلی هم دست زن و بچه‌اش را می‌گیرد و به یک پناهگاه زیرزمینی می‌رود. پس از منفجر شدن بمب اتم، گروهی از یاغی‌ها به این پناهگاه حمله می‌کنند، همسر پروتاگونیست را می‌کشند و نوزادش را می‌دزدند. اما او در خواب یخی فرو می‌رود و چندین سال بعد به هوش می‌آید. در ادامه او تصمیم می‌گیرد از پناهگاه مذکور خارج شود و به دنبال فرزند گمشده‌اش برود. اما روایت بازی Fallout 4 رفته رفته پیچیده‌تر می‌شود و شما را درگیر مسائلی فراتر از مشکلات شخصی می‌کند.

  • سال عرضه: 2015
  • توسعه دهنده: Studios Bethesda Game

3) بازی ‌Bloodborne

بازی Bloodborne

وقتی که یک ویدیو گیم در بهترین حالت خود قرار داشته باشد، خیلی سخت می‌توان آن را ارتقا داد و به شکل کامل‌تری عرضه کرد. استودیو Fromsoftware با عرضه دو نسخه ابتدایی مجموعه دارک سولز، زیرسبک سولز لایک را به تکامل رسانده بود و کسی فکر نمی‌کرد که بتواند با یک بازی جدید استانداردهای خود را هم پشت سر بگذارد. اما هنگامی که بازی Bloodborne به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 منتشر شد، تمامی این تفکرها از بین رفت تا ببینیم که یک بازی چگونه می‌تواند از منبع الهام خود بهتر عمل کند. رویای شوم و تاریک هیدتاکا میازاکی در بازی Bloodborne یک تصویر فراموش نشدنی بود که آثار Souls Like را یک قدم رو به جلو برد.

وقایع بلادبورن در شهری با نام Yharnam روایت می‌شود که پیش از خط زمانی بازی، مکانی با علم پزشکی پیشرفته بود. این علم پزشکی پیشرفته در حدی بود که مردم از تمامی نقاط دنیا برای درمان بیمارهای خود به یارنام سفر می‌کردند. اما همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود تا هویت سابق شهر مورد بحث به بخشی از زباله دان سیاه تاریخ بدل شود. حال در میان بهبه شیوع یک بیماری کشنده، شما به عنوان شخصیت اصلی وارد ماجرا می‌شوید و وظیفه دارید که تا آخرین لحظه برای آشکار کردن تاریکی‌ها و تبدیل علامت سوال‌ها به پاسخ‌هایی قاطع، مبارزه کنید. بازی Bloodborne شامل صحنه‌های اکشن فوق‌العاده سریع و چالش برانگیز می‌شود که برای گذر از مانع آن‌ها، باید حسابی به تبحر برسید. فقط توجه داشته باشید که Bloodborne و سایر سولزلایک‌ها با وجود اینکه در گروه RPGها قرار می‌گیرند، اما الگوی متفاوتی در مقابل خود قرار می‌دهند و لایق حضور در فهرست بهترین بازی های نقش آفرینی پلی استیشن 4 هستند.

  • توسعه دهنده: استودیو FromSoftware
  • سال عرضه: 2015

4) بازی Nier: Automata

بازی Nier Automata

هنگامی که بازی Nier: Automata برای اولین بار در سال 2017 در دسترس قرار گرفت، آنقدری معروف شد که احتمالا حداقل یک بار نام آن را شنیده‌اید. اما مهم نیست که تا به حال نام آن را شنیده باشید یا خیر؛ باید یک بار هم که شده به Automata فرصت دهید. این بازی شما را به جهانی می‌برد که ربات‌ها تمام سطح آن را فرا گرفته‌اند و انسان‌ها را هم مجبور به فرار کرده‌اند. اما خب طاقت انسان‌ها بالاخره به پایان می‌رسد تا آن‌ها برای پس گرفتن خانه خود تلاش کنند. نتیجه این تلاش به اعزام ربات‌های جنگی ختم می‌شود که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به انسان‌ها دارند.

حال در این میان شما کنترل یکی از این اندرویدهای جنگی را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید در قالب اثری که سیستم مبارزه خود را حول محور مکانیک‌های هک اند اسلش می‌چیند، به مبارزه با ربات‌ها بپردازید. بازی Nier: Automata به عنوان یک ویدیو گیم نقش آفرینی هم فرمول استاندارد این سبک را دنبال می‌کند و شامل محتویات متنوعی می‌شود. برای مثال شما می‌توانید با مراجعه به نقطه‌های مشخص شده به خرید و فروش آیتم‌های خود بپردازید و برای NPCها ماموریت‌های فرعی انجام دهید. اگر می‌خواهید به تجربه اثر مورد بحث بپردازید بهتر است به سراغ نسخه Become as Gods بروید؛ چرا که علاوه بر بازی اصلی و DLCها به چندین آیتم تزئینی جذاب هم دسترسی پیدا می‌کنید و یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 را تجربه خواهید کرد.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Platinum Games

5) بازی Horizon Forbidden West

بازی Horizon Forbidden West

گاهی زمانی که یک فرمول خوب موفق کار می‌کند، بهتر است به آن دست نزد و تغییری عمده در آن ایجاد نکرد. بازی Horizon Forbidden West دقیقا از همین مسیر پیروی کرد و توانست به یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی پلی استیشن 4 تبدیل شود. این اثر که ادامه دهنده راه و فرمول Horizon Zero Dawn است، با ایجاد «یک سری تغییرات جزئی و مثبت» به ویدیو گیم کامل‌تری تبدیل می‌شود که عناصر نقش آفرینی عمیق‌تری دارد. بهتر است اینگونه بگوییم که ماجراجویی با ایلوی، هیچ وقت به اندازه فوربیدن وست یا همان غرب ممنوعه لذت بخش نبوده.

شما در این بازی به سمت غرب حرکت می‌کنید تا با رمز و رازهای جدیدی روبرو شوید؛ رازهایی که برای آشکار کردن‌شان چاره‌ای به جز ماجراجویی ندارید. اما یکی از پیشرفت‌های چشم گیر Forbidden West نسبت به Zero Dawn، بهبود صحنه‌های اکشن است که با انواع مختلفی از آن در طی این سفر روبرو می‌شوید. استفاده از تیر و کمان‌های ایلوی برای سوراخ کردن بدن ربات‌ها و انسان‌ها همیشه حس خوبی دارد. حال یک مکانیک مبارزه تن به تن بهبود یافته را هم به نسخه قبلی اضافه کنید تا متوجه شوید که در فوربیدن وست، چه شگفتی‌هایی انتظارتان را می‌کشند.

  • توسعه دهنده: استودیو Guerrilla Games
  • سال عرضه: 2022

6) بازی Assassin’s Creed Odyssey

بازی Assassin’s Creed Odyssey

طرفداران قدیمی سری اساسینز کرید به احتمال زیاد از نسخه‌های اخیر مجموعه طرفداری نکرده و آن را فاصله گرفتن از ریشه‌ها تلقی می‌کنند. سه بازی Origins، Odyssey و Valhalla با وجود تمامی جذابیت‌هایی که دارند، یک اساسینز کرید واقعی نیستند و بیش‌تر راه ویدیو گیم‌های نقش آفرینی جریان اصلی را در پیش می‌گیرند. با تمامی این تفاسیر لذتی که در گشت و گذار آزادانه، سوارکاری، گیم‌پلی Action-RPG و تکمیل ماموریت‌های فرعی سه شماره آخر وجود دارد، در نسخه‌های کلاسیک دیده نمی‌شود. بنا بر همین موضوعات و کیفیت نهایی آثار مورد بحث، باید نام یکی از آن‌ها را در لیست بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 ذکر کنیم. بازی Assassin’s Creed Odyssey که در سال 2018 منتشر شد، برای ما ارزش و جذابیت بیش‌تری دارد و به همین دلیل می‌خواهیم بیش‌تر در مورد آن صحبت کنیم (البته که این موضوع به ضعف یا عدم جذابیت اوریجینز و والهالا ارتباطی ندارد).

اساسینز کرید آدیسی از لحاظ خط زمانی نسبت به سایر نسخه‌ها قدیمی‌تر است و مخاطبین خود را بیش‌تر از هر شماره دیگری به غیب می‌برد. داستان این بازی در سال 431 قبل از میلاد مسیح و تشکیل فرقه اساسین‌ها تعریف می‌شود و از این منظر جذابیت بالایی دارد. شما در این بازی کنترل یکی از دو شخصیت الکسیوس یا کاساندرا را به دست می‌گیرید و به دل جنگ پلوپونزی می‌زنید. این جنگ که میان دو گروه آتن و اسپارتا رخ می‌دهد، یکی از معروف‌ترین جنگ‌های تاریخ به شمار می‌رود که بخش بزرگی از مسیر تاریخ یونان باستان را شکل می‌دهد. حال شما به عنوان شخصیت اصلی باید با مسائل مربوط به هر دو گروه درگیر شوید و یکی از دو جبهه مردم متمدن آتن یا جنگجوهای بی‌باک اسپارتا را انتخاب کنید. البته که داستان فقط در مورد جنگ‌های بزرگ نیست و پروتاگونیست اصلی (که به انتخاب گیمر می‌تواند کاساندار یا الکسیوس باشد) تنش‌های شخصی خود را هم دارد. او باید به دنبال گذشته خود برود و خانواده گمشده خویش را پس از سال‌های طولانی پیدا کند.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: استودیو Ubisoft Quebec

7) بازی Final Fantasy 7 Remake

بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade

 

اگر در مورد بهترین بازی های نقش آفرینی پلی استیشن 4 صحبت کنیم و نامی از نسخه‌های اخیر فاینال فانتزی به میان نیاوریم، جرم بزرگی را مرتکب شده‌ایم. بازی Final Fantasy 7 Remake که حکم نسخه بازسازی فاینال فانتزی 7 (که در سال1997 منتشر شد) را دارد، میراث منبع الهام خود را تکرار کرده و آن را با جلوه‌های بصری به روز شده ارائه می‌دهد. بازی Final Fantasy 7 Remake شامل مرحله‌ها و صحنه‌های اکشنی می‌شود که نهایت فانتزی را به تصویر می‌کشند و کاری می‌کنند که نفس خود را در سینه حبس کنید.

ماجراجویی شخصیت Cloud در کنار گروه Avalanche پر از ماموریت‌های مخاطره آمیز است که باید در طی آن‌ها، نهایت سعی خود را برای مقابله با شرکت شینرا به کار بگیرید. شمشیرهای بزرگ کلاود حس به شدت خوبی دارند که به حین دست گرفتن‌شان، به چیزی غیر از کشتن دشمنان فکر نمی‌کنید. تناقضی که میان شمشیرهای این شخصیت و بدن به نسبت تکیده او به وجود می‌آید، جلوه جالبی دارد و حسابی متفاوت به نظر می‌رسد. البته شما می‌توانید در این راه خطرناک از سایر هم تیمی‌های خود در Avalanche کمک بگیرید تا در کنار هم پیروز میدان نبرد شوید. همین کار تیمی و مکانیک‌های مربوط به آن ترکیبی از مبارزات نوبتی معروف JRPGها و اکشن همزمان نقش آفرینی‌های غربی است. راستی اگر با Final Fantasy VII Remake ارتباط برقرار کردید و از آن لذت بردید، دلیل خاصی برای فراموش کردن بازی Final Fantasy 15 ندارید. اگر پس از تکمیل نسخه پانزدهم سری باز هم سیر نشدید، به سراغ Final Fantasy 14 بروید و از یکی از بهترین MMORPGهای موجود در بازار لذت ببرید.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: شرکت Square Enix

8) بازی Mass Effect: Legendary Edition

بازی Mass Effect Legendary Edition

اگر راستش را بخواهید استودیوهای زیادی وجود ندارند که بتوانند از منظر ساخت نقش آفرینی‌های عظیم و چند لایه با استودیو Bioware رقابت کنند. استودیو مورد بحث در طی سال‌های گذشته به ساخت نسخه‌های مختلفی از دو مجموعه Dragon Age و Mass Effect پرداخته که نام دوم، از محبوبیت و همه گیری بیش‌تری برخوردار است. سه‌گانه ابتدایی مس افکت که جذابیت و عمق بالایی را در لایه‌های خود جای می‌دهد، در آینده‌ای نه چندان دور جریان دارد که نسل بشر به کمک یک سری کشفیات بزرگ در سیاره مریخ پیشرفت چشم گیری می‌کند. این پیشرفت‌های چشم گیر دروازه‌ای به سمت آینده محسوب می‌شوند و به انسان‌ها اجازه می‌دهند به نقاط دور دست کهکشان رفته و با بیگانه‌های فضایی ارتباط برقرار کنند. همین ایده داستانی محیط فوق‌العاده‌ای برای داست سرایی به وجود می‌آورد که در طی آن، باید به همراه یک سری شخصیت جالب و جذاب به ماجراجویی بپردازید و جلوی نابودی کهکشان را بگیرید. البته که این ماجراجویی خالی از اکشن نیست و برای به پایان رساندن آن، باید از سیستم تیراندازی سوم شخص جذابش کمک بگیرید.

یکی از موارد متعددی که باعث شد سه‌گانه Mass Effect مورد توجه قرار بگیرد، تاثیر تصمیم گیری‌های گیمر در داستان بود. در واقع هر یک از تصمیم‌های شما ممکن است مسیر داستان را تغییر دهد و باعث به وجود آمدن رویدادهای مختلفی شود. این پایان کار نیست و تصمیم‌های شما در نسخه‌های پیشین، می‌تواند روی داستان شماره‌های بعدی هم تاثیر گذار باشد. برای مثال اگر تصمیم بگیرید یکی از شخصیت‌ها را در شماره اول نجات دهید، در شماره دوم او را در حال صحبت کردن و نفس کشیدن مشاهده خواهید کرد. خوش بختانه استودیو Bioware به فکر گیمرهای جدیدتر افتاد و با عرضه بازی Mass Effect: Legendary Edition امکان تجربه مجدد این سه‌گانه افسانه‌ای روی کنسول‌های جدید را به وجود آورد. این نسخه خاص از بازی که شامل سه‌گانه اصلی و تمام DLCهای آن می‌شود، گرافیک بصری به روز شده‌ای دارد تا همه چیز نسبت به قبل حالت ملموس‌تر و مدرن‌تری به خود بگیرد و تجربه یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 را به شما بدهد.

  • سال عرضه: 2019
  • توسعه دهنده: استودیو Bioware

9) بازی Elden Ring

بازی Elden Ring

دنیایی را تصور کنید که معنی مرگ از آن گرفته شده، دنیایی که موجودات آن آنقدر زنده می‌مانند تا به قطعه‌ای دون پایه و بی‌روح تبدیل شوند. بازی Elden Ring از منظر میزان افسردگی و عمق داستان و روایت در این لیست حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با حال بد خود، بهترین سرانجام ممکن را به وجود می‌آورد. بگذارید تاکید بیش‌تری روی واژه «بهترین» داشته باشیم؛ چرا که الدن رینگ چه از لحاظ عناصر نقش آفرینی، چه از لحاظ گیم‌پلی، چه از منظر گرافیک و… از تمامی Soulslikeهای سال‌های اخیر بهتر عمل می‌کند. اگر به تجربه این بازی پرداخته باشید، احتمالا با تعریف «افسردگی و سیاهی در جذاب‌ترین» حالت ممکن موافق باشید.

با وجود اینکه می‌شود «ترین‌های» زیادی به جدیدترین اثر هیدتاکا میازاکی تعمیم داد، به خاطر عرف مقاله روی جنبه نقش آفرینی و ترین‌هایی که در تعریف آن قرار می‌گیرند، می‌پردازیم. می‌خواهید مانند یک شوالیه با شمشیر خود موجودات فاسد را بکشید؟ یا می‌خواهید یک عصای جادویی به دست بگیرید و مانند گاندولف همه دشمنان را با جمله «You Shall Not Pass» آشنا کنید؟ یا شاید قصد داشته باشید با ترکیبی از جفت آن‌ها به سراغ دشمن‌های بخت برگشته بروید؟ فرقی نمی‌کند، بازی Elden Ring مسیر باز و آزادی را در مقابل مخاطب خویش قرار می‌دهد تا او با نهایت لذت لقب Elden Lord را به دست آورد. درخت مهارت‌های متفاوت این بازی دست‌تان را حسابی باز می‌گذارد تا راه خویش را در سرزمین Lands Between پیدا کنید. علاوه بر این موارد، امکان تصمیم گیری و آزادی عمل داستانی هم وجود دارد تا انتخاب‌های شما، نتیجه بندی نهایی روایت را هم تحت الشعاع خود قرار دهند. قطعا الدن رینگ به عنوان بهترین بازی سال، یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 است که می‌توانید تجربه کنید.

  • توسعه دهنده: استودیو FromSoftware
  • سال عرضه: 2022

10) بازی The Elder Scroll’s V: Skyrim

بازی The Elder Scroll’s V Skyrim

حالا که در لیست بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 در مورد Fallout 4 و ESO صحبت کردیم، در صورت عدم اشاره به اسکایریم دچار گناه کبیره شده‌ایم. بازی The Elder Scroll’s V: Skyrim که اولین بار در سال 2011 منتشر شد، در طی دهه گذشته به نماد بتسدا تبدیل شده و برای پلتفرم‌ها و کنسول‌های مختلفی منتشر شده است. اما این همه تحسین، افتخارات و آمار چشم‌گیر به چه دلیلی رخ می‌دهد؟ اسکایریم قطعه‌ای از زیبایی‌های جهان هستی است، ویدیو گیمی که می‌توان در دنیای آن زندگی کرد، میراث خاص خود را به جا گذاشت و در دخمه‌های عمیق آن به گشت و گذار پرداخت. آثار زیادی در طول تاریخ وجود ندارند که بتوانند از لحاظ غرق کردن مخاطب در یک دنیای ساختگی با اسکایریم برابری کنند.

شما در این بازی کنترل یک کاراکتر قابل شخصی‌سازی را به دست می‌گیرید و می‌توانید ظاهر و قابلیت‌های وی را بر اساس کلاس‌ها و نژادهای مختلف درست کنید. فرقی نمی‌کند که به مبارزه در قالب یک انسان تنومند علاقه داشته باشید یا جادوگری در نقش یک الف گوش دراز؛ پنجمین شماره الدر اسکرولز شما را محدود نخواهد کرد. شخصیت اصلی این بازی (فارغ از هر نژاد یا کلاسی) با لقب اژدها زاده یا Dragonborn شناخته می‌شود. این فرد وظیفه دارد با ظهور مجدد اژدهاها مبارزه کند و خطر آن‌ها را برای یک بار دیگر از سرزمین Tamriel از بین ببرد. البته که موضوع فقط در مورد اژدهاها نیست و دنیای اسکایریم درگیر یک جنگ داخلی عظیم شده است. سرنوشت این جنگ که میان دو گروه با نام‌های Imperials و Stromcloaks شناخته می‌شود در دستان شما قرار دارد تا بتوانید با تصمیم‌های خود، روند آن را به صورت کامل تغییر دهید. پس اگر به ویدیو گیمی نیاز دارید که از هر لحاظی غنی باشد و تجربه یک زندگی دوم و مجازی را ارائه دهد، بهتر است The Elder Scroll’s V: Skyrim را در اولویت قرار دهید.

  • سال عرضه: 2011 (نسخه PS4 در سال 2016 منتشر شد)
  • توسعه دهنده: Bethesda Game Studios

11) بازی Persona 5

بازی Persona 5

اگر به تجربه بازی Persona 5 پرداخته باشید، به احتمال زیاد حدس می‌زدید که نام آن را در لیست بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 ببینید. حال اگر آشنایی کامل را با این بازی ندارید، بگذارید کمی کمک‌تان کنیم. Persona 5 شما را در قالب یک نوجوان دبیرستانی قرار می‌دهد که در حین درس خواندن و پرداختن به فعالیت‌های روزمره، با موجوداتی پلید و شیطانی هم مبارزه می‌کند. شما می‌توانید این موجودات شیطانی را اسیر کنید یا در حالتی دیگر، از قدرت آن‌ها برای تکمیل هدف خود بهره ببرید.

اما این هدف چیست که باید برای تکمیل آن از قدرت شیاطین کمک بگیرید؟ در بازی Persona 5 شخصیت‌های بزرگ سالی وجود دارند که رفته رفته از ایده آل خود فاصله می‌گیرند، از احساسات‌شان دور می‌شوند و از راه درست تفره می‌روند. حال شما در این میان به یک دنیای دیگر در ذهن آنتاگونیست‌ها سفر می‌کنید و در قالب افکار آن‌ها، به مبارزه با موجودات اهریمنی می‌پردازید. اگر ناخودآگاه به یاد بازی Psychonauts 2 افتاده‌اید، باید بگوییم که روند مشابهی را در این بازی خواهید دید. تنها تفاوت این است که Persona 5 با یک حالت انیمه‌ای روایت می‌شود و به شبیه‌سازی یک پسربچه دبیرستانی هم می‌پردازد.

  • توسعه دهنده: استودیو Atlus
  • سال عرضه: 2017

12) بازی Bastion

بازی Bastion

استودیو Supergiant Games در طی سال‌های اخیر به عنوان یک توسعه دهنده مستقل، آثار فوق‌العاده‌ای در دسترس گیمرها قرار داده است. این استودیو که بیش‌تر به خاطر جدیدترین ساخته خود یا همان Hades شناخته می‌شود، پیشینه قدیمی‌تر و بهتری از آنچه که مخاطب‌ها فکر می‌کنند، دارد. برای پی بردن به این پیشینه بهتر است حدود 12 سال به عقب بازگردید و به تجربه اولین ساخته Supergiant Games یا همان بازی Bastion بپردازید. این بازی شما را در قالب قهرمانی با لقب The Kid (با معادل فارسی بچه) قرار می‌دهد که وظیفه دارد دنیای در حال نابودی خود را نجات دهد.

Bastion به عنوان یکی از کم‌تر شناخته شده‌ترین آثار موجود در مقاله بهترین بازی های RPG پلی استیشن 4، عملکردی فراتر از انتظار دارد. شخصیت اصلی یا Kid در طی ماجراجویی خود باید با دشمنان متعددی مبارزه کرده و به طور همزمان، گوش خود را برای شنیدن داستان‌های موجود در محیط پیرامون آماده تیز کند. به طور کلی بازی Bastion یک نقش آفرینی کوتاه اما غافلگیر کننده است که می‌تواند به لطف طراحی‌های دستی خود، گیمر را به تحسین وا دارد. اگر از این بازی لذت بردید بهتر است خیلی زود به سراغ دو عنوان Hades و Pyre بروید و ذهن خود را تسلیم استودیو مورد بحث کنید.

  • سال عرضه: 2011 (نسخه پلی استیشن 4 در سال 2015 در دسترس قرار گرفت)
  • توسعه دهنده: استودیو Supergiant Games

13) بازی Destiny 2

بازی Destiny 2

اگر می‌خواهید یک داستان حماسی را در اثری RPG با اکشن‌هایی بزرگ بشنوید، گزینه‌های بهتر متعددی  Destiny 2 ندارید. شاید کاربران پلی استیشن 4 موفق به تجربه نسخه‌های مختلف سری Halo نشوند، اما می‌توانند به سراغ جدیدترین ویدیو گیم سازنده‌های هیلو در استودیو Bungie بروند. این استودیو که چند وقت پیش به مالکیت سونی و برند پلی استیشن درآمد تبحر خاصی در ساخت شوترهای علمی تخیلی دارد که Destiny 2 این مهارت را به بلوغ کامل می‌رساند. این بازی به عنوان یک Looter-Shooter آنلاین با سیاست‌های Live-Service پشتیبانی فوق‌العاده‌ای از طرف سازندگان خود دارد و به صورت مستمر محتویات جدیدی دریافت می‌کند؛ به گونه‌ای که حتی با گذشت حدود 6 سال از عرضه اولیه هنوز هم تازه و متنوع به نظر می‌رسد.

بازی Destiny 2 به عنوان یک شوتر اول شخص گان پلی به شدت جذابی دارد که آن حالت فضایی و علمی-تخیلی را با نهایت ظرافت منتقل می‌کند. اسلحه‌های عجیبی که می‌توانید در طی این بازی پیدا کنید هر کدام قابلیت‌های خاص خود را دارند و برای شکست یک دسته مشخص از دشمنان مناسب‌تر هستند. همین موضوع یک سری عناصر RPG را به بازی اضافه می‌کند تا سیستم گیم‌پلی شاخ و برگ بیش‌تری به خود گیرد. اما آنچه که جادوی بازی Destiny 2 را به حداکثر پتانسیل موجود می‌رساند قابلیت تجربه Co-op آن است. در واقع شما می‌توانید به اتفاق دوستان خود تیم تشکیل دهید و به همراه یکدیگر دشمنان را بکشید، لوت کنید و دنباله یک داستان جذاب و طولانی را بگیرید. فقط اگر اهمیت زیادی به داستان می‌دهید بهتر است وقایع چند چپتر اول داستانی را در سطح اینترنت مطالعه کنید؛ چرا که استودیو Bungie اجازه دسترسی به محتویات قدیمی‌تر بازی را به کسی نمی‌دهد.

  • سال عرضه: 2017
  • توسعه دهنده: استودیو Bungie

14) بازی Dragon Age: Inquisition

بازی Dragon Age Inquisition

ما پیش از این در مورد Mass Effect و استودیو Bioware صحبت کردیم، اما آوردن نام Dragon Age در چنین لیستی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. مجموعه Dragon Age برخلاف سری مس افکت که حالت علمی-تخیلی دارد و در کهکشان‌های دور دست جریان پیدا می‌کند، بیش‌تر مسیر داستان‌های فانتزی را در پیش می‌گیرد. با وجود اینکه هر سه نسخه از کیفیت به نسبت خوبی برخوردارند، این بازی Dragon Age: Inquisition بود که سری مورد بحث را به بلوغ رساند و باعث همه گیری بیش از پیش آن شد. اثر مورد بحث که در سال 2014 به دست گیمرها رسید، شما را در قالب یک کاراکتر قابل شخصی‌سازی قرار می‌دهد که با لقب Inquisitor شناخته می‌شود. این شخصیت به صورتی اتفاقی به قدرت زیادی دست پیدا می‌کند تا از نظر مردم به یک ناجی آسمانی تبدیل شود.

در ادامه شما باید با تصمیم‌های خود مردم را رهبری کرده و آن‌ها را در مسیر مبارزه با نیروهای شیطانی راهنمایی کنید. داستان Inquisition با ظرافت و استادی تمام تعریف می‌شود و با روندی به نسبت طولانی، خط‌های مختلف روایت را به یکدیگر پیوند می‌زند. این موضوع در کنار تاثیر تصمیم‌های شما ترکیب فوق‌العاده‌ای از داستان سرایی را به وجود می‌آورد که در حین تجربه‌اش، حس یک ناجی آسمانی و رهبر واقعی را به دست می‌آورید. البته در کنار همه این بحث‌ها بازی Dragon Age: Inquisition سیستم مبارزه جذابی دارد که در حین ورود به آن، می‌توانید کنترل هر چهار عضو گروه را به دست بگیرید. اعضای این گروه چهارنفره که هر کدام شخصیت‌ها و تاثیر خاص خود را دارند، همیشه همراه‌تان هستند و می‌توانند حس یک خانواده واقعی را تداعی کنند. به طور کلی Inquisition هر آنچه که از یک Action-RPG فراموش نشدنی با محیطی بزرگ می‌خواهید را به شما می‌دهد. هرچند که اگر قصد ورود به جریان بازی‌های Bioware را دارید، پیشنهاد می‌کنیم اول به سراغ Mass Effect: Legendary Edition بروید.

  • سال عرضه: 2014
  • توسعه دهنده: استودیو ‌‌Bioware

15) بازی Warframe

بازی Warframe

گرفتار شدن به اعتیاد بازی Warframe موضوعی است که خیلی زودتر از آنچه که فکرش را کنید رخ می‌دهد. وارفریم یک شوتر سوم شخص MMORPG سریع است که ایده‌های خود را حول محور مراحل طولانی، کشتن دشمنان و Upgrade شخصیت اصلی می‌گذارد. البته که قضیه به این سادگی‌ها نیست و روند ارتقا شخصیت اصلی و آیتم‌ها آنقدری پیچیده به نظر می‌رسد که باید مدت زمانی به نسبت طولانی به مطالعه در مورد آن‌ها بپردازید. علاوه بر موارد گفته شده، تجربه بازی Warfare به صورت تنهایی اصلا آن لطف حالت Co-op را ندارد و ممکن است فضا را کمی بی‌روح و سرد نشان دهد. اما اگر با یکی از دوستان خود وارد بخش Co-op شوید و در کنار او به سلاخی و سوراخ کردن دشمنان با اسلحه‌های متنوع بپردازید، آن وقت است که جادوی اصلی بازی Warframe را متوجه می‌شوید.

حال اگر خواستید از سطح گیم‌پلی اولیه و اکشن‌های جذاب بگذرید و در جزئیات دقیق‌تر شوید، این بازی شما را همراهی خواهد کرد. تعداد عظیمی از آیتم‌ها و Upgradeهای مختلف در عمق این بازی وجود دارد که اگر شب به پای آن‌ها بنشینید، ممکن است تا زمان طلوع خورشید مشغول امتحان کردن وجوه مختلف آن باشید. این پایان کار نیست و دنیای بازی Warframe از عمق داستانی خوبی هم برخوردار است. پس اگر به دنبال یک Lore غنی و عمیق می‌گردید که بتواند عطش داستان‌های فانتزی و افسانه‌ای شما را ارضا کند، در دنیای وافریم احساس راحتی خواهید کرد. با وجود اینکه حدود 10 سال از عرضه این اثر می‌گذرد، اما باید نام آن را در میان بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 بیاوریم.

  • سال عرضه: 2013
  • توسعه دهنده: استودیو Digital Extremes

16) بازی The Witcher 3: Wild Hunt

بازی The Witcher 3 Wild Hunt

پیش از اینکه بازی The Last of Us Part 2 در سال 2020 منتشر شود و همه افتخارات را به نام خود بزند، این بازی The Witcher 3: Wild Hunt بود که لقب پرافتخارترین ویدیو گیم تاریخ را حمل می‌کرد. اثری که سه‌گانه فوق‌العاده ویچر را به بهترین شکل ممکن به پایان رساند تا عضله‌های خسته گرالت از ریویا پس از مدت‌ها ماجراجویی و مبارزه، به مرحله بازنشستگی و استراحت برسند. سومین شماره ویچر که در سال 2015 منتشر شد، داستان حمله بزرگ‌ترین تهدید دنیا که همان شخصیت Wild Hunt باشد را به تصویر می‌کشد. شخصیتی که با ورودش همه چیز یخ می‌زند و پیام به پایان رسیدن دنیا را پخش می‌کند. البته که Wild Hunt تنها مشکل گرالت نیست و او باید در شماره سوم، با جنگ داخلی که بین نیروهای شمالی و امپراطوری نیلفگارد رخ داده هم دست و پنجه نرم کند.

با وجود تمامی این مشکلات و پیچیدگی‌ها، هدف اصلی گرگ سفید پیدا کردن دختر خوانده‌اش یا همان سیری است؛ دختری جوان با موهای نقره‌ای که قدرتی فراطبیعی و باستانی دارد. گرالت در ادامه ماجراجویی خود باید تمام نقشه را زیر پا بگذارد، با خطرهای مختلف مقابله کند و با هیولاها به مبارزه بپردازد. اما رفته رفته تمامی این مشکلات به همدیگر گره می‌خورند تا یک روایت فوق‌العاده عمیق و جذاب شکل بگیرد. برای مثال هدف اصلی Wild Hunt پیدا کردن سیری است و امپراطور حکومت نیلفگارد، پدر اصلی سیریلا محسوب می‌شود. اما بازی The Witcher 3: Wild Hunt به عنوان یک ویدیو گیم نقش آفرینی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای مثال تک تک اقدامات و تصمیم‌های سلاخ بلاویکن (یکی از القاب گرالت) روی داستان و نتایج آن تاثیر می‌گذارد و به شکلی بیهود پیاده نشده است. علاوه بر این، گیمر می‌تواند شخصیت اصلی را هرآن طور که می‌خواهد ارتقا دهد و فقط قابلیت‌های مورد علاقه خود را آزاد کند.

  • سال عرضه: 2015
  • توسعه دهنده: استودیو CD Projekt Red

17) بازی Diablo III

بازی Diablo 3

اگر شما هم عین ما منتظر بازی Diablo 4 هستید و تا آن موقع به دوز بیش‌تری از جذابیت‌های دیابلو در خون خود نیاز دارید، بهتر است کمی به عقب بازگردید و به سراغ شماره سوم مجموعه بروید. بازی Diablo 3 داستان دنیا Sanctuary را دنبال می‌کند که به آشوب کشیده شده و سطح آن آکنده از موجودات اهریمنی است. حال شما در این میان کنترل یک کاراکتر شخصی‌سازی شده را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید با سلاخی هیولاها و جمع آوری لوت‌های جدید، تعادل را به دنیای بازی برگردانید.

سری Diablo و به طور مشخص‌تر بازی Diablo 3، در مورد سبک RPG و مکانیک‌های هک اند اسلش اعتماد به نفس زیادی دارد و اکثر ایده‌های خود را حول محور این موارد می‌چیند. بازی مورد بحث گیم پلی و داستانی به شدت طولانی دارد که می‌توانید با رفتن به عمق آن، ساعت‌ها خود را مشغول به لوت کردن و کشتن دشمنان متعدد کنید. حال اگر در این میان خسته شدید می‌توانید از دوستان خود دعوت به عمل آورید و به اتفاق‌ ایشان در دخمه‌های دیابلو 3 به ماجراجویی بپردازید. شماره سوم بهترین نسخه مجموعه محسوب نمی‌شود، اما تا پیش از عرضه Diablo IV بهانه خوبی برای سرگرم شدن است.

  • سال عرضه: 2012
  • توسعه دهنده: شرکت Blizzard

18) بازی Genshin Impact

بازی Genshin Impact

هنگامی که بازی Genshin Ipmact برای اولین بار معرفی و عرضه شد، سر و صدای زیادی به پا کرد. یک بازی نقش آفرینی، رایگان و عظیم که گرافیک و سیستم مبارزات آن آدم را ناخودآگاه به یاد بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild می‌اندازد. در این بازی گیمر کنترل شخصیت‌های انیمه مانند را به دست می‌گیرید و وظیفه دارد با ماجراجویی در دنیای بزرگ آن، خواهر گمشده خود را پیدا کند. اما خب ایده کلی داستان گنشین ایمپکت به همین یک خط خلاصه نمی‌شود و دنیای بازی، پر از شگفتی و داستان‌های ریز و درشت است. حال شما می‌توانید کنترل شخصیت‌های مختلف با قابلیت‌های متفاوت را به دست بگیرید و به ماجراجویی در دنیای زیبای این اثر رایگان بپردازید.

بازی Genshin Impact هم درست مانند سایر ویدیو گیم‌های Free-to-Play از پرداخت‌های درون برنامه‌ای استفاده می‌کند و سیستم درآمدزایی خود را حول محور آن می‌چیند. با این حال اگر علاقه‌ای به خرج کردن پول واقعی ندارید و می‌خواهید فقط از تجربه بازی لذت ببرید، مانعی وجود نخواهد داشت. در واقع شما قادر هستید بدون خرج کردن داستان را به اتمام برسانید و نگران موارد دیگر نباشید. فقط پیش از رفتن به سراغ این بازی توجه کنید که با یک ویدیو گیم اعتیادآور روبرو هستید که اگر پا به دنیای آن بگذارید، باید زمان مشخص روزانه‌ای را به آن اختصاص دهید.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو MiHoYo

19) بازی Monster Hunter: World

بازی Monster Hunter World

مجموعه قدیمی و پیشینه دار Monster Hunter تا قبل از سال 2018 میلادی بیش‌تر محوبیت خود را مربوط به بازار درون ژاپن بود و زیاد تحت پوشش تحسین مخاطبین غرقی قرار نمی‌گرفت. اما هنگامی که بازی Monster Hunter: World در سال 2018 منتشر شد، همه چیز تغییر کرد تا گیمرهای غربی هم شکار هیولاهای عظیم الجثه را جذاب پندارند. این بازی نسبت به نسخه‌های قبلی بزرگ‌تر، پیشرفته‌تر و عامه پسندتر بود و به همین ترتیب، به یکی از موفق‌ترین ویدیو گیم‌های شرکت Capcom تبدیل شد. ایده بازی مورد بحث کاملا ساده است و هیچ جزء مبهمی به خود نمی‌بیند. گیمر کنترل یک شکارچی را به دست می‌گیرد و باید با برنامه و استراتژی مناسب، به شکار هیولاهای متفاوتی بپردازد که در رفتارها و ظاهرهای مختلفی دیده می‌شوند.

حال هنگامی که یک هیولا را می‌کشید و باقی مانده‌های جسد او را بر می‌دارید، قادر هستید با استفاده از آن‌ها اسلحه‌ها و زره‌های قدرتمندتری بسازید. بدین گونه می‌توانید به سراغ هیولاهای بزرگ‌تر بروید و آن‌ها را در استایلیش‌ترین حالت ممکن شکار کنید. اما نباید فریب ایده ساده بازی را بخورید، چرا که سیستم مبارزات آن به شکل فوق‌العاده سختی طراحی شده تا نبردهای عظیم تنش‌های عظیمی هم در بدن مخاطب به وجود آورند. البته اگر استراتژی درستی به کار بگیرید، از Buffهای مناسبی استفاده کنید و آیتم‌های قدرتمندتر و مقاوم‌تری بسازید، در سلاخی دشمنان غول پیکر خود لحظات آسان‌تر و قابل تحمل‌تری خواهید داشت.

  • سال عرضه: 2018
  • توسعه دهنده: شرکت ‌Capcom

20) بازی Nioh 2

بازی Nioh 2

هرچند که در این روزها بازی Wo Long: Fallen Dynasty در مرکز توجهات قرار دارد و اسم استودیو Team Ninja را بر سر زبان‌ها انداخته، نباید فراموش کنیم که Nioh 2 بهتر ساخته استودیو مذکور در سال‌های اخیر بوده است. بازی Nioh 2 که در ادامه شماره اول در سال 2020 به دست طرفداران رسید، شما را به نسخه‌ای فانتزی از دوران سنگکو ژاپن می‌برد و کنترل یک سامورایی را در دستان‌تان قرار می‌دهد. البته که باید یک بازی سامورایی محور معمولی طرف نیستیم و اگر می‌خواهید به سراغ اثر مورد بحث بروید، باید خود را برای یک Soulslike چالش برانگیز و پیچیده آماده کنید.

برخلاف شماره اول مجموعه که یک شخصیت از پیش تعریف شده را در اختیارتان می‌گذاشت، Nioh 2 شامل یک کاراکتر اصلی قابل شخصی‌سازی می‌شود. شما کنترل این شخصیت را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید با ارتقا او در زمینه‌های مورد نظر، به سمت مبارزه با هیولاهای اهریمنی بروید. اما بازی مورد بحث امکان مبارزه در حالت‌های بدنی مختلف (یا همان Stance) را ممکن می‌سازد تا احتمال‌های بی‌نهایتی را در حین جریان مبارزات به وجود آورد. همین موضوع تنوع دیوانه واری را خلق می‌کند که تا پایان داستان طولانی بازی، در حالت نیمه خیز باقی بمانید و مبارزات سختش را پشت سر بگذارید. ولی خب همان‌طور که گفته شد با یک سولزلایک طرف هستیم که به هیچ وجه با مخاطب خود شوخی ندارد.

  • سال عرضه: 2020
  • توسعه دهنده: استودیو Team Ninja

در کنار ویدیو گیم‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، یک سری نام قابل احترام هم وجود دارند که لیاقت حضور در این لیست را داشتند. در ادامه نگاه کوچکی به این اسم‌های بزرگ خواهیم داشت:

  • بازی Tales of Arise
  • بازی The Outer Worlds
  • بازی Yakuza: Like a Dragon
  • بازی Kingdom Hearts 3
  • بازی Kingdome Come: Deliverance
  • بازی Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age
  • بازی Horzon Zero Dawn
  • بازی Dark Souls 3
  • و…

جمع بندی

بازی‌های نقش آفرینی به عنوان یکی از جریان‌سازترین و محبوب‌ترین آثار دنیای مدرن ویدیو گیم، از جذابیت بالا و دنیای ملموسی برخوردارند. این بازی‌ها می‌توانند یک زندگی دوم را برای شما تدارک ببینند تا بتوانید در سطح آن‌ها ماجراجویی کنید، به پیشرفت برسید و سرنوشت دنیای‌شان را به دست بگیرید. حال در این میان برخی از بازی های RPG پلی استیشن 4 نظیر The Witcher 3: Wild Hunt، Horizon: Forbidden West و Persona 5 این کارها را بهتر از سایرین انجام می‌دهند.

نظر شما در مورد بهترین بازی های نقش آفرینی PS4 چیست؟ شما از تجربه کدام یک از آثار ذکر شده بیش‌تر لذت می‌برید؟ نظرات خود را با تیم پارسی و گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRanx

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی‌های نقش آفرینی تک نفره PS4 چه آثاری هستند؟

از جمله بهترین آر پی جی‌های سینگل پلیر پلی استیشن 4 می‌توانیم به Persona 5، Witcher 3 و Skyrim اشاره کنیم

۱
بهترین بازی‌های نقش آفرینی چند نفره پلی استیشن 4 به چه نام‌هایی اشاره می‌کنند؟

از آثاری نظیر Destiny 2، Genshin Impact و ESO می‌توانیم با عنوان بهترین نقش آفرینی‌های چندنفره PS4 یاد کنیم

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.