بخش جدید ایکس باکس فضای ابری
محمد صادق شجاعی

بخش جدید ایکس باکس با محوریت انتشار آثار مبتنی بر کلود افتتاح شد

محمد صادق شجاعی 7 فروردین 1401 بدون دیدگاه
109 بازدید

طبق جدید‌ترین اخبار بازی، شرکت مایکروسافت اقدام به افتتاح بخش جدید ایکس باکس کرده است. این بخش قرار است با استودیوهای ایکس باکس همکاری کرده و به کمک آن‌ها آثاری را تولید کند که منحصرا از طریق فضای ابری اجرا شده و تنها در اکوسیستم ایکس باکس در دسترس قرار دارند.

شرکت مایکروسافت و ایکس باکس در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به فضای ابری داشته‌اند و سرویس Xbox Cloud Gaming، نتیجه این رویکرد شرکت Microsoft است. به‌واسطه این سرویس می‌توانید بازی‌های ایکس باکس را روی هر دستگاهی تجربه کنید. حال به نظر می‌رسد ردموندی‌ها و Xbox برنامه‌های ویژه‌ای برای فضای ابری دارند. در راستای گسترش جنبه‌های فضای ابری، مایکروسافت بخش جدید ایکس باکس را با تمرکز روی بازی‌های کلود افتتاح کرده است.

مدیریت این بخش جدید Xbox را کیم سوئیفت بر عهده دارد. او سال گذشته به عنوان مدیر بازی‌های مبتنی بر کلود به ایکس باکس ملحق شد. کیم سوئیفت پیش از این در تیم تولید سری بازی‌های Portal و Left 4 Dead حضور داشته است. همچنین او به عنوان مدیر طراحی بازی در بخش Stadia حضور داشته است.

در ویدیویی که با هدف ارائه توضیحات به بازی‌سازان منتشر شده، کیم سوئیفت اعلام کرده که وظیفه بخش جدید ایکس باکس «همکاری با استودیوهای برتر جهان در راستای ساخت بازی‌های مبتنی بر کلود و ارائه آثاری منحصر‌به‌فرد که تنها از طریق فضای ابری قابل تجربه هستند» است.

بازی‌های مبتنی بر کلود، در تضاد با استریم آثار در قالب سرویس‌هایی مثل Game Pass یا PlayStation Now قرار می‌گیرد. در حالی که از نظر فنی این سرویس‌ها بازی‌ها را با استفاده از فضای ابری اجرا کرده و به سرور‌هایی مستقر در مکان‌های دور‌دست متکی هستند، اما همچنان آثاری را ارائه می‌دهند که برای کنسول‌های خانگی طراحی شده‌اند و در صورت نصب روی کنسول، عملکرد یکسانی دارند.

بازی‌های مبتنی بر کلود از فضای ابری برای پردازش بخش‌هایی از جمله فیزیک، نور، محیط‌ها یا هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این اقدام کاربرد‌های بالقوه متعددی دارد؛ برای مثال این امر موجب می‌شود بخشی از قدرت پردازش کنسول خانگی آزاد می‌شود. همچنین به واسطه آن تمامی بازیکنان تجربه همگام و یکسان خواهند داشت. برای مثال می‌توان به حالت چند‌نفره بازی Crackdown 3 موسوم به Wrecking Zone اشاره کرد. در این حالت از فضای ابری برای پردازش فیزیک تخریب استفاده شده است. به موجب آن بازیکنان می‌توانند بدون افت عملکرد، ساختمان‌ها عظیم را منفجر کرده و از بین ببرند.

بخش جدید ایکس باکس فضای ابریبخش جدید ایکس باکس با فضای ابری  ویدیو گیم را متحول می‌کند

کیم سوئیفت در ارائه خود موقعیت بخش جدید ایکس باکس را با شبکه نتفلیکس مقایسه کرده است. نتفلیکس در سال‌های اخیر از یک شرکت ارسال دیسک به سرویس استریم تبدیل شده است. کیم سوئیفت اعلام کرده که «باز‌های ابری هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارند». وی در این باره گفته است: «زمانی که Netflix شکل گرفت، سرعت اینترنت به حدی نبود که برای استریم قابل استفاده باشد؛ بنابراین آن‌ها نسخه فیزیکی آثار را به صورت DVD برای مشترکین ارسال می‌کردند. هم‌زمان آن‌ها منتظر بودند تا فناوری به چشم‌اندازشان برسد. اما زمینه را از قبل آماده کرده بودند».

کیم سوئیفت گفته است که آینده بازی‌های مبتنی بر کلود به سه بخش مجزا تقسیم می‌شود: قابلیت تجربه تحت هر شرایطی، هوش مصنوعی ابری و محاسبات زمان اجرا. بازی‌های کلود – محور این امکان را فراهم می‌کنند که روی هر دستگاهی، حتی دستگاه‌هایی با سخت‌افزار ضعیف، بتوانید آن‌ها را تجربه کنید. رئیس بخش جدید ایکس باکس از این امر به عنوان اصلی‌ترین هدف بازی‌های مبتنی بر فضای ابری یاد می‌کند.

هوش مصنوعی ابری «آنچه را که بازی‌سازان می‌توانند با فناوری‌هایی از جمله یادگیری ماشینی، پردازش زبان‌های طبیعی و یادگیری تقویتی انجام دهند، گسترش می‌دهد». در حالی که هوش مصنوعی ابری مزایای مختلفی از جمله NPC واقع‌گرایانه‌تر را پدید می‌آورد، ابزار‌های مفیدی را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد. برای مثال، بازی‌سازان می‌توانند با استفاده از ربات‌های QA و یادگیری ماشینی تست‌هایی را در مقیاس بزرگ انجام دهند، رفتار‌های بازیکنان را تشخیص داده و فیلتر کنند و از یادگیری ماشینی برای بهبود آثاری که مراحل آن‌ها به طور تصادفی ایجاد می‌شود، بهره ببرند.

در نهایت بهره‌گیری از جنبه محاسبات زمان اجرا فضای ابری، موجب «قدرت بالاتر در زمان اجرای بازی‌ها» می‌شود. به این واسطه مواردی مثل رندر گرافیکی، هوش مصنوعی، تصادفی‌سازی (در صحنه‌های شلوغ) و افکت‌های تخریب بهبود می‌یابد. کیم سوئیفت در این مورد گفته است: «به نظر من زمانی که مردم به بازی‌های کلود محور فکر می‌کنند، دقیقا همین موارد به ذهنشان می‌آید. زمانی روی یک بازی ابری کار می‌کردم و از من پرسیده شد که چگونه می‌توانیم دنیای بزرگ و هم‌زمان برای بازیکنان بسازیم و چطور می‌توانیم جذابیت آن را افزایش دهیم؟ در چه صورتی می‌توانیم بازیکنان بیشتری را در یک فضا قرار دهیم؟ چنین جنبه‌هایی قطعا نیازمند سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت هستند. اما ما هیجان‌زده هستیم که به آینده نگاه کنیم و احتمالات را پیش ببریم».

هفته گذشته، شرکت یوبی سافت که وظیفه ساخت و انتشار سری Assassin’s Creed را بر عهده دارد، از یک فناوری رایانش ابری با نام Ubisoft Scalar رونمایی کرد. Ubisoft به کمک این فناوری انواع جدیدی از بازی‌ها را پدید می‌آورد که محدودیت‌های سخت‌افزاری پلتفرم‌ها مانع آن‌ها نمی‌شوند. فناوری مذکور این امکان را فراهم می‌کند که شرکت یوبی سافت دنیا‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را خلق کند. همچنین این دنیا‌ها به صورت هم‌زمان آپدیت شده و می‌توانند تعداد زیادی از بازیکنان را در خود جای دهند. این موارد در کنار هم تجربیات اجتماعی جدیدی را ایجاد می‌کنند.

نظر شما در مورد ساخت بازی‌های مبتنی بر کلود توسط بخش جدید ایکس باکس چیست؟ آیا آینده صنعت ویدیو گیم در سلطه فضای ابری خواهد بود؟ رویکرد شرکت‌ها برای گسترش دامنه کلود در حوزه بازی‌های ویدیویی چه آینده‌ای را رقم خواهد زد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Video Games Chronicle

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.