بهترین بازی های آرامش بخش برای کامپیوتر و موبایل
سید مسعود کاظمی

بهترین بازی های آرامش بخش برای کامپیوتر و موبایل – قسمت اول

سید مسعود کاظمی 7 مرداد 1400 1 دیدگاه
9,832 بازدید

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به‌سوی بازی‌های ویدیویی کشیده می‌شوند، فراری چندساعته از مشکلات و تلخی زندگی است. برای خیلی از گیمرها بازی‌های ویدئویی جایی است که می‌توان به آن پناه برد و برای چندساعتی از دغدغه‌های زندگی فرار کرد و به یک آرامش نسبی رسید؛ اما در بین بازی‌های ویدئویی نیز، بازی‌های هستند که به دلیل سبکی که دارند آرامش‌بخش نه بلکه استرس‌زا هستند. بازی‌های سبک ترسناک و بقا یا هم بازی‌های با داستان و تمِ تاریک مانند The Last of Us Part II. در این مقاله‌ی دوبخشی، بهترین بازی های آرامش بخش را معرفی خواهیم کرد. پس همراه پارسی گیم باشید.

هدف اصلی اکثر بازی‌ها درگیر کردن مخاطب برای چندین ساعت و سرگرم کردن آن‌ها است. در این میان هستند بازی‌هایی که هدف‌های بالاتری چون بررسی روابط انسانی یا نقد نظام‌های حکومت‌داری دارند که در عوض آرامش ‌بخش بودن، دردها و دغدغه‌های بیشتری به انسان اضافه می‌کنند. در کنار این بازی‌ها، بازی‌های دیگری نیز وجود دارد که هدف اصلی آن رهایی از پوچی و مشکلات زندگی است و فقط سعی دارند با گیم ‌پلی، طراحی هنری و دیگر المان‌های موجود در بازی، گیمرها را برای چندساعتی آرام کنند. در بخش اول این مقاله به‌صورت خلاصه برایتان بازی‌هایی را معرفی خواهیم کرد که در حین سرگرم‌کننده بودن، آرام‌بخش روان نیز هستند.

بهترین بازی‌های سبک گشت‌و‌گذار (Exploration)

از آنجایی در سبک «گشت‌وگذار» با دشمن‌های زیادی رو‌به‌رو نمی‌شوید، با چالش و استرس آن نیز روبه‌رو نخواهید بود. بیشتر بازی های این سبک آرام بخش هستند و شمارا درگیر لحظات استرس‌زا نمی‌کنند. در این سبک وقت زیادی را شما در سفر کردن، گشت‌وگذار در دنیای بازی و پیدا کردن مکان‌های زیبا صرف خواهید کرد. معمولاً بازی‌های این سبک سعی می‌کنند از طراحی‌های متفاوت و رنگ‌آمیزی‌های زیبا و غیرمعمول استفاده کنند. در ادامه تعدادی از این بازی‌ها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

Abzu

Abzu

بازی Abzu محصول استودیو Giant Squid است که برای کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی منتشرشده است. در بازی Abzu شما کنترل یک غواص را بر عهده‌دارید که در اعماق اقیانوس به گشت‌و‌گذار می‌پردازد. گیم پلی بازی پیچیدگی خاصی ندارد و هر شخصی می‌تواند از تجربه این بازی لذت ببرد. ازآنجایی‌که بازی در اعماق اقیانوس جریان دارد، رنگ همیشگی بازی آبی است که حتی نگاه کردن به این رنگ پاکی آسمان و زلالی آب دریا را به یادمان می‌آورد. همه این‌ها با یک داستانی ساده، یک ترکیب جذابی را خلق کرده است که باتجربه آن می‌توانید برای چندساعتی از ناملایمات زندگی فرار کنید. این شاید جزو بهترین بازی های آرامش بخش باشد که بتواند اوقات شیرینی برای شما بسازد.

Journey

Journey

بازی Journey عنوانی فوق‌العاده با طراحی مینیمالیستی که توسط دو استودیو Thatgamecompany و Santa Monica Studio ساخته‌شده و برای کنسول پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی و سیستم‌عامل iOS منتشرشده است. این بازی از زمان عرضه یعنی سال 2012 تابه‌حال، به‌عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازی‌های مستقل یاد می‌شود. طراحی مینیمالیستی با داستانی فوق‌العاده، عنوان Journey را به یکی از باید‌های بازی‌های ویدئویی تبدیل کرده است. طراحی دشت‌ها و شنزارهای بازی یادآور ماجراهای «سانتیاگو» شخصیت اصلی رمان «کیمیاگر» پائولو کوئیلیو در مصر است. ماجراجویی شما در یک بیابانی که انتهای آن معلوم نیست با یک همراه آغاز می‌شود و به‌جاهای منحصربه‌فردی ادامه پیدا می‌کند که حیرت‌انگیز است. گردش در Journey بدون شک آرامش‌بخش‌ترین تجربه‌ای خواهد بود که تابه‌حال در یک بازی ویدیویی دیده‌اید.

  1. دانلود بازی Journey برای PC

بازی A Short Hike شاید داستان زیبای Journey را نداشته باشد، اما قطعاً با گیم ‌پلی خود می‌تواند شمارا سرگرم کند. این بازی توسط Adamgyru برای کنسول نینتندو سوییچ، ویندوز، لینوکس و مک طراحی و عرضه‌شده و همان‌طور که از اسم بازی می‌توان حدس زد، کل بازی دور یک کوه‌نوردی کوتاه می‌چرخد؛ اما این کوه‌نوردی به‌قدری زیبا و ساده طراحی‌شده است که می‌توانید لحظات آرامش‌بخشی را برایتان به ارمغان بیاورد. داستان بازی در مورد یک پرنده‌ی کوچک است که باید یک تماس تلفنی مهمی را جواب بدهد، اما تنها نقطه‌ی که تلفن او آنتن دهی دارد قله کوه است. برای رسیدن به قله گیمر باید فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بامزه‌ی را انجام بدهد تا قدرت‌های جدید برای پرنده کوچولو باز شود.

  1. دانلود بازی A Short Hike برای PC

Rime

Rime

بازی Rime که توسط QLOC و Tantalus Media ساخته‌شده، یک بازی در سبک معمایی با فضایی مناسب گشت‌و‌گذار است که برای مدت‌ها می‌تواند شمارا سرگرم کند. هدف شما در بازی، گشت‌و‌گذار و پیدا کردن نقاط مخفی جزیره Rime خواهد بود. این نقاط مخفی با الهام از سیاه‌چاله‌های مجموعه بازی‌های The Legend of Zelda طراحی‌شده است. در بازی شما کنترل یک پسربچه‌ی را در اختیاردارید که توسط یک روباه در طول مسیر راهنمایی می‌شود. شما می‌توانید بازی Rime روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی تجربه کنید.

  1. دانلود بازی Rime برای PC
  2. دانلود موسیقی متن بازی RiME

Yonder The Cloud Catcher Chronicles

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles

Yonder از ساخته‌های استودیو Prideful Sloth به معنای واقعی کلمه یک بازی آرامش بخش در سبک گشت‌و‌گذار است. در بازی شما هیچ فعالیت دیگری به‌جز گشت‌و‌گذار و لذت بردن از مناظر بازی ندارید. در بازی هیچ دشمنی وجود ندارد، هیچ ساخت و سازی در کار نیست، فقط و فقط جستجو کردن و لذت بردن. از همان اول بازی می‌‌‌توانید تک‌تک‌ نقاط بازی را جستجو کرده و از گشت‌وگذار در محیطی که طراحی فوق‌العاده دارد لذت ببرید. این گزینه‌ی بسیار مناسبی برای یک بازی آرامش بخش است. این بازی برای کنسول پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی منتشرشده و در دسترس است.

AER Memories of Old

AER: Memories of Old

در بازی AER: Memories of Old شما یک توانایی خاصی دارید که از دست انسان دورمانده و آن‌هم: تبدیل‌شدن به یک پرنده و پرواز در آسمان آبی؛ شخصیت اصلی بازی می‌تواند تبدیل به یک پرنده شود و از بالا تمام زیبایی‌های خلق‌شده توسط طراحان را نظاره کند. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما پرواز بین خرابه‌ها و محیط زیبا قطعاً تجربه‌ی نابی خواهد بود. داستان بازی نیز با پیشرفت شما در بازی جذاب‌تر خواهد شد. اگر دنبال بهترین بازی های آرامش بخش برای کامپیوتر و کنسول می‌گردد، این بازی گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آید. بازی AER: Memories of Old توسط Daedalic Entertainment GmbH برای پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، ویندوز، مک و لینوکس منتشرشده است.

  1. دانلود بازی AER Memories of Old برای PC

Outer Wilds

Outer Wilds

عنوان Outer Wilds یکی از تحسین‌شده‌ترین بازی‌های سال 2019 که قطعاً شایسته‌ی تمامی تحسین و جایزه‌های دریافتی بود. یکی از عناوینی که بهترین سیستم و مکانیسم کشف و گشت‌و‌گذار را خلق کرده است، همین بازی است. در نقشه بازی مکان‌های مخفی فراوانی وجود دارد که با کشف کردن تک‌تک آن‌ها حس رضایت خواهید داشت. گیم پلی بازی فن‌های ریزودرشتی دارد که یادگرفتن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. داستان بازی نیز در مورد یک موجود فضایی ناشناخته‌ی است که در اولین سفر تنهایی خود به یک کلون دیگر دچار مشکل می‌شود. بازی Outer Wilds توانست در مراسم BAFTA چندین جایزه مختلف دریافت کند و اگر این اثر تماشایی را تجربه‌ نکرده‌اید، حتماً آن را از پارسی گیم دانلود کنید. این عنوان برای پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و ویندوز منتشرشده است.

  1. دانلود بازی Outer Wilds برای PC

بهترین بازی‌های اول‌شخص/شبیه‌ساز قدم زدن

تعداد بازی‌های هستند که بخش اساسی گیم پلی آن‌ها در محور راه رفتن و قدم زدن خلاصه می‌شود. شاید در نگاه اول این سبک بازی‌ها، خسته‌کننده به نظر برسند اما با ایجاد محیطی جذاب و داستانی خوب، همین بازی شبیه‌ساز قدم زدن تبدیل به یکی از بهترین بازی های آرامش بخش برای فرار از استرس‌ها و اضطراب‌های بی‌مورد خواهد شد.

Firewatch

Firewatch

بازی Firewatch که توسط استودیو Campo Santo طراحی‌شده است، بهترین عنوانی است که در سبک شبیه‌ساز قدم زدن پیدا خواهید کرد. تمام بازی را می‌توانید طی چند ساعت تمام کنید، چندی ساعتی که تبدیل به یکی از بهترین چند ساعت زندگی‌تان خواهد شد. داستان، روایت و صداپیشگی به بهترین شکل ممکن انجام داده‌شده است. طراحی مینیمالیستی بازی شاید چشم‌نواز نباشد، اما رنگ پردازی پر لعاب آن قطعاً زیبا است. داستان بازی در مورد یک نگهبان جنگل است یک‌ سری اتفاقات پیهم برای او مشکل‌ساز می‌شود و حالا باید راه چاره‌ی برای آن‌ها پیدا کند. بازی Firewatch در زمان عرضه با تمجید فراوانی از سوی منتقدین مواجه شد. این بازی برای کنسول‌های پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی منتشرشده است.

  1. دانلود بازی Firewatch برای PC

Myst

مجموعه Myst

مجموعه Myst قدمت طولانی دارد که اولین نسخه از این سری در اوایل دهه نود میلادی منتشر شد. تابه‌حال چندین و چند بازی تحت عنوان این مجموعه منتشرشده است که هرکدام آن‌ها قطعاً ارزش تجربه‌ کردن را دارد. جذاب‌ترین بخش بازی اتمسفر و فضاسازی فوق‌العاده‌ی بازی است. بازی دوربینی اول‌شخص دارد که تمام هدف شما در بازی پیدا کردن نقاط و مکان‌های مخفی بازی است. با هر مکان مخفی که پیدا می‌کنید اتفاقاتی که قبل از ورود شما در این سرزمین اسرارآمیز افتاده است روشن و روشن‌تر می‌شود. تمام نسخه‌های این مجموعه روی ویندوز منتشرشده است و بعضی عناوین دیگر آن روی سیستم‌عامل‌های iOS و اندروید بازسازی و منتشرشده است.

Refunct

Refunct

بازی Refucnt ساده‌ترین ولی درعین‌حال آرامش‌بخش‌ترین بازی در این لیست است. تمام گیم پلی بازی در پریدن از یک سکو به سکوی دیگر در یک محیط فوق‌العاده آرامش‌بخش خلاصه می‌شود. نه داستان عمیقی دارد که شمارا درگیر کند، نه هم آن‌چنان مکانیزه‌های پیچیده در گیم پلی وجود دارد که یادگیری آن دغدغه‌ی جدید برایتان شود. بازی Refunct خیلی ساده و روان برای چندساعتی شمارا آرام می‌کند و تجربه‌ی آن را به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌ های آرامش بخش توصیه می‌کنیم. این بازی که توسط Dominique Grieshofer طراحی و برای کنسول‌های پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های منتشرشده است.

Eastshade

Eastshade

اگر عنصر اصلی بازی Refunct گیم پلی آن بود، این داستان است که مهم‌ترین بخش بازی Eastshade به‌حساب می‌آید. در این بازی آرامش بخش، شما کنترل یک نقاش دوره‌گرد رادارید که در مسیر به جزیره Eastshade می‌رسد. داستان بازی به بهترین شکل نوشته و پرداخته‌شده و به‌راحتی برای چندساعتی شمارا سرگرم می‌کند. حرف زدن باشخصیت‌های دیگر این جزیره و شنیدن قصه‌های زندگی آن‌ها حس یک دنیای پویا و زنده را القا می‌کند. بازی نیز آن‌چنان بزرگ نیست که ساعت‌های طولانی پای آن بنشینید و هنوز راه به‌جایی نبرید. بازی Eastshade توسط استودیو Eastshade Studios طراحی و برای کنسول‌های پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشرشده است.

بازی‌های شبیه‌ساز

همان‌طور که از اسم این سبک بازی‌ها پیداست، عناوین شبیه‌ساز سعی در بازسازی کارهای روزمره و ویژه دارند که کمتر تجربه‌ی آن‌ها در واقعیت پیش می‌آید. بعضی بازی‌های این سبک جنبه‌ی مدیریتی و نظم‌بخشی دارند و بعضی‌های دیگر شبیه‌ساز کارهای فردی مانند رانندگی هستند. به‌هرحال، بازی‌ های آرامش بخش میان این عناوین پیدا می‌شوند که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

Animal Crossing New Horizons

Animal Crossing: New Horizons

اگر در چند سال اخیر دنیای بازی‌های ویدئویی را تعقیب کرده باشید قطعاً با عنوان Animal Crossing: New Horizons مواجه شده‌اید. این بازی سعی در ارائه یک شبیه‌ساز بامزه از زندگی دارد اما هیچ‌‌کدام از طراحی‌های آن مربوط به دنیای واقعی نمی‌شود. بازی یک جزیره‌ را در اختیار شما می‌گذارد که علاوه بر مدیریت، آن زندگی آرامی هم در آن خواهید داشت.

جالب است که ساعت بازی با ساعت دنیای واقعی یکی است، یعنی هر موقع شبانه‌روز که شما وارد بازی شوید، بازی نیز در همان ساعت جریان دارد. خود این نکته بازی را جذاب می‌کند که بعضی فعالیت‌ها را فقط می‌توان در زمان معینی انجام داد؛ اما چیزی که عنوان New Horizons را به یک اثر اعتیادآور تبدیل می‌کند انیمیشن و طراحی بامزه شخصیت‌ها و محیط بازی است. این طراحی‌ها به‌قدری ظریف و زیبا هستند که مخاطب دوست دارد فقط به آن‌ها نگاه کند. بازی Animal Crossing: New Horizons به‌صورت انحصاری برای کنسول نینتندو سوییچ عرضه‌شده و نسخه کامپیوتر بازی هم به تازگی منتشر شده است.

  1. دانلود بازی Animal Crossing New Horizons برای PC

Farming Simulator 2019

Farming Simulator 2019

بازی Farming Simulator 2019 یکی از عناوین سالیانه است که برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی منتشر می‌شود سری «شبیه‌ساز مزرعه‌داری» است. گیم پلی بازی همان‌طور که از اسم بازی می‌توان حدس زد روی تجربه مزرعه‌داری می‌چرخد. در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، افرادی که از استرس و مشغله‌ی زندگی شهری خسته می‌شوند به‌صورت دائمی یا موقت وارد مزرعه می‌شوند. شاید در نگاه اول مزرعه‌داری خسته کن به نظر برسد اما تا خودتان آن را تجربه نکنید متوجه مزایای آن نخواهید شد. بالاخره هرچه نباشد پرورش و نگه‌داری از محیط‌زیست امری است که همه دوست دارند و قطعاً آرام‌بخش روان انسان است. این عنوان برای کنسول پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشرشده است.

American Truck Simulator

American Truck Simulator

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سبک شبیه‌ساز، بازی American Truck Simulator یا «شبیه‌ساز رانندگی کامیون در آمریکا» است. این عنوان که تنها روی رایانه‌های شخصی عرضه‌شده است که یک تجربه واقعی از رانندگی با کامیون در جاده‌های آمریکا است. سفر کردن در جاده‌های آمریکا بدون ذره‌ی استرس درباره شکست خوردن قطعاً آرامش‌بخش است. اگر جز افرادی هستید که رانندگی برایتان لذت‌بخش است قطعاً عنوان American Track Simulator را تجربه کنید.

  1. دانلود بازی American Truck Simulator – Utah برای PC

Elite Dangerous

Elite Dangerous

عنوان Elite Dangerous شاید واقع‌بینانه‌ترین عنوان شبیه‌ساز در خصوص فضانوردی باشد. باید سفینه‌ی خود را کنترل کنید، در فضا بگردید، مواد موردنظر را پیداکرده و بعداً به فروش برساند. در کنار این فعالیت‌ها برای درآمدزایی می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید که هرکدام لذت خود رادارند. بازی آن‌چنان سختی و چالشی ندارد و شما در طول بازی فقط نقش یک فضانوردی را در اختیاردارید که مسالمت‌آمیز در فضا گشت‌وگذار می‌کند. این بازی توسط استودیو Frontier Developments برای کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی طراحی و منتشرشده است.

این بود قسمت اول از بهترین بازی ‌های آرامش ‌بخش برای کامپیوتر و موبایل. به نظر شما کدام بازی آرامش‌بخش است؟ شما با کدام بازی ذهنتان را آرام می‌کنید؟ برایمان در بخش نظرات بنویسید.

منبع: ReviewGeek

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا این بازی‌ها سیستم نسبتاً قوی می‌خواهد؟

خیر. اکثر بازی‌های معرفی‌شده در این مقاله روی سیستم‌های معمولی نیز قابل‌اجرا هستند.

۱
آیا بازی‌های ذکرشده در سایت پارسی گیم موجود است؟

بله. اکثر بازی‌های ذکرشده در مقاله را می‌توانید از سایت پارسی گیم به‌صورت رایگان دانلود کنید.

۲
برای تجربه این بازی‌ها باید به اینترنت متصل بود؟

به‌جز عنوان Elite Dangerous مابقی عناوین را می‌توانید به‌صورت آفلاین تجربه کنید؛ اما تجربه آنلاین آن‌ها امکانات بیشتری را برایتان فراهم خواهد کرد.

۳
برای تمام کردن بازی‌ها چند ساعت زمان لازم است؟

اکثر این عناوین، بازی‌های مستقل هستند و تجربه آن‌ها بین 3 الی 6 ساعت زمان خواهد برد.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه