بهترین بازی های انحصاری PS3
ارحام ادبخواه

بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 3

ارحام ادبخواه 30 اردیبهشت 1402 بدون دیدگاه
3,916 بازدید

با وجود اینکه کنسول پلی استیشن 3 به اندازه سایر کنسول‌های شرکت سونی محبوب نبود و نتوانست فروشی بیش از 84 میلیون نسخه را تجربه کند. با این حال سونی در نسل هفتم کنسول‌های خانگی هم ترک عادت نکرد تا طرفداران بتوانند به سراغ چندی از بهترین بازی‌های انحصاری دنیا در زمان وقت بروند. در مقاله بهترین بازی های انحصاری PS3 به معرفی انحصاری‌های این کنسول در میان بهترین بازی های پلی استیشن 3 در طی حیات هفت ساله‌اش می‌پردازیم.

بهترین بازی های انحصاری PS3 که باید تجربه کنید

کنسول پلی استیشن 3 هیچ وقت نتوانست به محبوبیت کنسول‌هایی نظیر PS1، PS2 و PS4 برسد. تازه با توجه به آنچه که کارشناسان حدس می‌زنند، پلی استیشن 5 هم در آینده فروش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد و از مرز 100 میلیون نسخه رد می‌شود. علاوه بر این، کنسول نسل هفتمی سونی در روز عرضه با قیمت 600 دلار  در دسترس قرار گرفت که حتی با توجه به قیمت‌های امروزی هم زیاد به نظر می‌رسد (دقت داشته باشید که قیمت رسمی PS5 هنوز 500 دلار است). همین موضوع باعث به وجود آمدن حاشیه‌های زیادی شد تا طرفداران این شرکت ژاپنی به اعتراض کردن بپردازند. اما این اعتراضات فقط از سوی مردم نبود و توسعه دهندگان بازی‌ها هم از پیچیدگی مهندسی پلی استیشن 3 شکایت داشتند. در واقع توسعه آثار مختلف برای این کنسول همیشه سخت بوده تا سازندگان در حین کار خود با مشکلاتی فراوان روبرو شوند.

اما با وجود تمامی این کاستی‌ها و نارضایتی‌ها، پلی استیشن 3 در آن زمان هم از محبوبیت بالایی برخوردار بود و در طی زمان حیاتش همواره رقابت تنگاتنگی با ایکس باکس 360 داشت. اگر در تاریخ به عقب برویم و به دنبال دلایل موفقیت کنسول مورد بحث برویم، با دو دلیل موجه روبرو می‌شویم: پیشرفت فنی چشم‌گیر نسبت به PS2 و بازی‌های انحصاری فوق‌العاده. تکلیف مورد اول که مشخص است، اما بهترین بازی های انحصاری PS3 جای زیادی برای صحبت کردن به وجود می‌آورند. آثاری مانند The Last of Us، Uncharted 2 و Demon’s Souls در زمان خود یک افسانه به شمار می‌رفتند و با گذشت این همه سال هنوز هم می‌توان نشست به تحسین از اجزا و نوآوری‌های آن‌ها پرداخت. ویدیو گیم‌هایی که در تاریخ به عنوان یک سری آثار مولف ثبت شده‌اند و بعید است که حالا حالاها از سمت طرفداران متعصب به دست فراموشی سپرده شود. در ادامه بیش‌تر در این باره صحبت خواهیم کرد.

فقط توجه داشته باشید که در این مطلب، به بازی‌های اشاره می‌کنیم که در زمان عرضه ابتدایی در انحصار پلی استیشن 3 قرار داشتند. بنا بر همین موضوع اگر اثری برای کنسول‌های بعدی ریمیک یا ریمستر شده باشد، تاثیری در لیست مورد بحث نخواهد داشت.

15) بازی Heavenly Sword

بازی Heavenly Sword

در اواخر دهه 2000، بازی‌های سبک هک اند اسلش در اوج قرار داشتند و یکی پس از دیگری بازار ویدیو گیم را به سلطه خویش در می‌آورند. بازی Heavenly Sword هم که از نام آن در لیست بهترین بازی های انحصاری PS3 یاد می‌کنیم، از این قاعده مستثنا نیست. این بازی شما را در قالب شخصیتی با نام ناریکو (Nariko) قرار می‌دهد که تمام سناریوهای مبارزه حول محور او و شمشیر بزرگش می‌چرخند. این شمشیر که Heavenly Sword نام دارد (نام بازی هم از همین گرفته شده)، در سه حالت مختلف قابل استفاده است تا گیمرها بتوانند با سبک و سیاق خاص خود، به کشتن دشمنان و لذت بردن از خونریزی آن‌ها بپردازند.

اما علاوه بر اکشن‌های سریع و همزمان، بازی مورد بحث از مکانیک‌های QTE (فرآیند دکمه زنی) متعادلی هم بهره می‌برد تا روند مبارزات رنگ و لعاب منطقی‌تری به خود بگیرد. Heavenly Sword از برخی جهات شباهت‌های زیادی به God of War دارد و انگار سازندگان از حماسه کریتوس برای توسعه ساخته خود استفاده کرده‌اند. ولی توجه داشته باشید که در مورد یک ویدیو گیم کلون صحبت نمی‌کنیم و Heavenly Sword نوآوری‌ها و حرف‌های خاص خود را دارد. پس اگر به دنبال یک هک اند اسلش سریع با تمرکز روی مبارزات تن به تن می‌گردید، احتمالا از تجربه این بازی لذت خواهید برد.

  • سال عرضه: 2007
  • توسعه دهنده: استودیو Ninja Theory

14) بازی Uncharted: Drake’s Fortune

بازی Uncharted Drake’s Fortune

همه اسطوره‌ها و افسانه‌ها بالاخره از یک جایی شروع به قیام می‌کنند و سرنوشت خاص خود را رقم می‌زنند؛ هرچند که این افسانه‌ها شروع متوسطی داشته باشند و بعدها به اوج برسند. بازی Uncharted: Drake’s Fortune هم به عنوان اولین شماره سری آنچارتد، نیتن دریک فراموش نشدنی را به دنیای ویدیو گیم معرفی کرد تا برای همیشه به بخشی مهم از تاریخ تبدیل شود. اما همان‌طور که غیرمستقیم اشاره کردیم، بازی مورد بحث با وجود شایستگی‌های خود در حد و حدود نسخه‌های بعدی نیست؛ اما زیر بنا خوبی برای سازه‌های بزرگ‌تر به وجود آورد. بازی Uncharted: Drake’s Fortune شاید از لحاظ فنی و گیم پلی کمی تاریخ مصرف گذشته به نظر برسد، اما از لحاظ روایی  در میان بهترین بازی های انحصاری PS3 هنوز هم جذاب و خواستنی عمل می‌کند.

داستان این بازی که به گونه‌ای پایه گذار فرمول شماره‌های بعدی هم به شمار می‌رود، در مورد پیدا کردن گنج‌ها و تمدن‌های گمشده است. شما در این بازی کنترل شخصیتی با نام نیتن دریک را به دست می‌گیرید که ظاهرا یکی از نوادگان سِر فرانسیس دریک (Sir Francis Drake) محسوب می‌شود. نیتن در طی Drake’s Fortune به همراه دوستان خود از جمله ویکتور سالیوان و النا فیشر وارد یک ماجراجویی عظیم می‌شود تا تمدن مرموزِ گمشده‌ای با نام El Dorado را پیدا کند. اما مسیر رسیدن به این شهر گمشده به هیچ وجه آسان نیست و در حین قدم برداشتن به سوی هدف نهایی، باید دشمنان زیادی را بکشید و پازل‌های متعددی را حل کنید. راستی، اگر می‌خواهید از کشتن دشمنان و مزدورهای حریف نهایت لذت را ببرید، بهتر است از مخفی‌کاری کمک بگیرید و زیاد سر و صدا درست نکنید. هرچند که آقای دریک تبحر خاصی در مبارزه‌های مستقیم هم دارد.

  • سال عرضه: 2007
  • توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog

13) بازی Ratchet & Clank Future: A Crack In Time

بازی Ratchet & Clank Future A Crack In Time

پیش از اینکه استودیو Insomniac Games در سال 2016 به سراغ ریبوت مجموعه رود و بعدها هم Rift Apart را برای PS5 منتشر کند، سری Ratchet and Clank مشکل خاصی نداشت و بین طرفداران محبوب بود. بازی Ratchet and Clank: A Crack in Time هم که در این قسمت در مورد آن صحبت می‌کنیم، مهر تاییدی بر این موضوع است. این بازی در میان بهترین بازی های انحصاری PS3  که هفتمین شماره مجموعه محسوب می‌شود، مکانیک‌های به شدت خلاقانه‌ای دارد و در امر داستان سرایی، در جذب مخاطب کم نمی‌آورد.

اما A Crack in Time که داستان The Quest for Booty (نام نسخه پیشین سری) را دنبال می‌کند، در وهله‌ای جریان دارد که فردی با نام Zoni، شخصیت Clank دوست داشتنی را به اسارت درآورده است. هدف اصلی Zoni استفاده از حافظه کلنک و دسترسی به یک سری اطلاعات مهم به شمار می‌رود. اما رچت که در آن طرف در دام عشق افتاده و از معشوقه خود لذت می‌برد، نمی‌تواند دوست خود را رها کند و تصمیم می‌گیرید به سراغ ربات بامزه و کوچولو داستان برود. دکتر نفاریوس هم درست مانند کلیشه همیشگی خود، در گوشه‌ای از دنیا تولید دردسر می‌کند تا سادیسمش ارضا شود. حال شما در این میان کنترل رچت را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید بخشی از فاجعه به وجود آمده را سامان بدهید.

  • سال عرضه: 2009
  • توسعه دهنده: استودیو Insomniac Games

12) بازی Infamous 2

بازی Infamous 2

شاید استودیو Sucker Punch در طی سال‌های اخیر از مجموعه Infamous فاصله گرفته و به کارهای دیگر پرداخته باشد، اما وضعیت همیشه این گونه نبود. در زمان پلی استیشن 3، سری Infamous در اوج خود قرار داشت و با ایده‌های خاص و خود حسابی دلربایی می‌کرد. بازی Infamous 2 که در این بخش می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، شخصیت Cole MacGrath را به داستان بر می‌گرداند؛ فردی که قدرت‌های فرا طبیعی دارد و بیش از هر چیزی به یک ابرقهرمان شبیه است. Cole در داستان بازی مورد بحث در پی افزایش قدرت خود است تا بتواند شهرش را از وجود تهدیدهای فراطبیعی دیگر، تهی کند.

بزرگ‌ترین تهدیدی که Cole و سایر ساکنین را مورد تهدید قرار می‌دهد، شخصیتی است تحت عنوان Beast. شخصیت Beast در ابتدای داستان به مراتب از Cole قدرتمندتر بوده و می‌تواند او را در یک چشم به هم زدن از صحنه روزگار محو کند. اما جدا از این بحث، بازیکن باید در این سفر به یاد ماندنی به سیستمی با نام Karma هم توجه داشته باشد. سیستم Karma نسبت به تصمیم‌های شما واکنش نشان می‌دهد و در یک سری از جزئیات بازی تاثیر می‌گذارد. برای مثال اگر شهروندان را نجات دهید با یک سری از پیامدها روبرو می‌شوید و اگر ایشان را به قتل برسانید، مجبورید با پیامدهای متفاوتی دست و پنجه نرم کنید. شما آزاد هستید در نقشه آزاد بازی Infamous 2 به گشت و گذار بپردازید، ماموریت‌های فرعی را کامل کنید و به تماشای داستان اصلی بنشینید.

  • سال عرضه: 2011
  • توسعه دهنده: استودیو Sucker Punch Productions

11) بازی Heavy Rain

بازی Heavy Rain

حالا هم اگر نوبتی در میان بهترین بازی های انحصاری PS3 باشد، نوبت بازی Heavy Rain است؛ یک ویدیو گیم داستان محور با داستانی پیچیده که تمایل دارد همواره مخاطب خود را با رویدادهای غیرمنتظره غافلگیر کند. در بازی Heavy Rain تک تک تصمیم‌هایی که اتخاذ می‌کنید روی داستان تاثیر می‌گذارند و ممکن است روند آن را به صورت کلی تغییر دهد. یک تصمیم کوچک شما ممکن است به مرگ یک شخصیت منجر شود یا او را در وجهه دیگر داستان، به پایان قوس رستگاری برساند. داستان بازی پنج شخصیت مختلف و ارتباط میان آن‌ها را در هسته داستان قرار می‌دهد و سایر خط‌های داستانی را بین آن‌ها جا به جا می‌کند. چهار نفر از این شخصیت‌ها حکم پروتاگونیست و کاراکتر قابل کنترل را دارند که با به دست گرفتن کنترل‌شان، می‌توانید به هویت و معنای فعالیت‌های یک قاتل سریالی برسید. کدام قاتل سریالی؟ شخصیت پنجمی که در پنج ضلعی مذکور قرار می‌گیرد همان آنتاگونیست اصلی داستان.

آنتاگونیستی که در مورد آن صحبت می‌کنیم با لقب Origami Killer شناخته می‌شود. اوریگامی کیلر احتمالا با تصورات شما به عنوان یک قاتل سریالی در تضاد قرار دارد و از باران‌های شدید و طولانی برای غرق کردن قربانیان خود استفاده می‌کند. اسم شخصیت مورد بحث هم در واقع از روش او برای کشتن آدم‌ها گرفته می‌شود؛ چرا که او پس از کشتن هر انسان یک اوریگامی (کاردستی‌های کاغذی که معمولا به شکل حیوانات درست می‌شوند) از خود بر جای می‌گذارد. استودیو Quantic Dream وقت و انرژی بسیاری برای تعریف این روایت متفاوت گذاشته و طبق گزارش‌ها، داستان و احتمالات مختلف آن بازینامه‌ای به وجود آورده که از 2000 صفحه هم بیش‌تر می‌شود. گیم‌پلی بازی Heavy Rain هم درست مانند سایر آثار گرافیک ادونچر حول تصمیم گیری و QTEهایی می‌شود که در صحنه‌های به کار گرفته می‌شوند.

  • سال عرضه: 2010
  • توسعه دهنده: استودیو Quantic Dream

10) بازی Resistance 3

بازی Resistance 3

با وجود اینکه سرورهای آنلاین بازی Resistance 3 چند وقتی است که غیرفعال شده، نمی‌توان در مورد ارزش‌های این بازی در میان بهترین بازی های انحصاری PS3 صحبت کرد. این بازی برخلاف دو نسخه قبلی سری که Resistance: Fall of Man و Resistance 2 نام داشتند، به جای حال و هوای نظامی گیمر را وارد یک دنیای پسا آخرالزمانی می‌کند. در این دنیای آخر الزمانی دو واژه بر سر تک تک جملات زندگی سنگینی می‌کند؛ ترس و بقا. جدا از مقوله داستان، بیش‌تر ایده‌های بازی Resistance 3 روی اکشن‌های عظیم و انفجارهای بزرگ تمرکز دارد و حداقل از این منظر شما را ناامید نخواهد کرد. شخصیت اصلی بازی مانند یک توپخانه متحرک می‌ماند و تک تک وسایلی که برای نابودی یک ارتش نیاز است را با خود حمل می‌کند.

بازی Resistance 3 یک ویدیو گیمِ شوترِ-اول شخص است که داستان خود را در یک نسخه موازی از کره زمین و در دهه 1950 تعریف می‌کند. اما در این دنیای موازی خبری از زندگی لاکچری و تجربه دوران طلایی هالیوود در دهه 1950 نیست و تک تک افرادی که می‌بینید فقط و فقط یک هدف واحد دارند: زنده ماندن به هر قیمت ممکن. بازی مورد بحث پیشرفت‌های زیادی را نسبت به نسخه‌های پیشین مجموعه تجربه کرد و تغییر چشم‌گیری در زمینه اسلحه‌ها به وجود آورد. همین موضوعات در کنار کیفیت بالای کلی بازی باعث شد که Resistance 3 مورد تحسین منتقدان قرار بگیرد و نمره‌های مناسبی دریافت کند. ولی خب این واکنش‌های مثبت نتوانست موفقیت تجاری‌اش را تضمین کند و طبق گزارش‌ها، در مورد ویدیو گیمی صحبت می‌کند که فروش ضعیفی را در سطح بازار تجربه کرد. با تمامی این تفاسیر، بازی Resistance 3 یک اثر قابل احترام است که با گذشت این همه سال، هنوز هم ارزش تجربه بالایی در خود دارد.

  • سال عرضه: 2011
  • توسعه دهنده: استودیو Insomniac Games

9) بازی LittleBigPlanet 2

بازی LittleBigPlanet 2

استودیو Media Molecule همیشه به ایجاد آزادی عمل بالا در ساخته‌های خود معروف است که در بازی Dreams (آخرین پروژه استودیو مذکور) به اوج آن رسید. اما پیش از اینکه Dreams به وجود آید و به نماد Media Molecule تبدیل شود، بازی‌های زیادی باعث همواری راه موجود شده‌اند. یکی از مهم‌ترین بازی‌هایی که این راه را هموار کرد، بازی LittleBigPlanet 2 بود؛ اثری که خود گیمرها را رسما در نقش بازی‌ساز قرار داده و به آن‌ها اجازه می‌دهد ویدیو گیم‌های مد نظر خود را بسازند. این بازی برخلاف نسخه قبلی سری که به عنوان یک پلتفرم گیم معرفی شده بود، با شعار «پلتفرمی برای بازی‌ها» تبلیغ شد تا از همان ابتدا جاه طلبی خود را تثبیت کند. بازی LittleBigPlanet 2 که شباهت‌های زیادی به Super Mario Maker دارد، در حال حاضر شامل بیش از سه میلیون Level مختلف می‌شود که توسط خود گیمرها ساخته شده است. به عبارتی دیگر، تعداد مراحلی که گیمرها در این بازی ساخته‌اند به مراتب از آن تعدادی که اعضای Media Molecule طراحی کرده‌اند، بیش‌تر است.

بازی LittelBigPlanet 2 که شامل ویژگی‌های جدیدی مانند انیشمین‌های کاربردی و امکان ساخت میان پرده بود، به شما اجازه می‌دهد به طراحی ویدیو گیم مورد نظر خود بپردازید. البته که همه چیز در مورد ساخت و ساز نیست و شما می‌توانید به سراغ تجربه مرحله‌هایی بروید که خود توسعه دهندگان در اختیارتان قرار داده‌اند. حال اگر داستان اصلی را به پایان رساندید و به دنبال سرگرمی بیش‌تری بودید، کافی است به سراغ Levelهای ساخته شده توسط گیمرها بروید و وارد یک دنیای تقریبا بی‌نهایت از سرگرمی شوید. فقط توجه داشته باشید که بازی LittleBigPlanet 2 یک ویدیو گیم داستان محور و جدی نیست و بیش‌تر به درد افرادی می‌خورد که دوست دارند به کاناپه خود تکیه دهند و از تجربه یک بازی ساده لذت ببرند.

  • سال عرضه: 2011
  • توسعه دهنده: استودیو Media Molecule

8) بازی Uncharted 3: Drake’s Deception

بازی Uncharted 3 Drake’s Deception

ما پیش از این در مقاله بهترین بازی های انحصاری PS3 به شروع سری آنچارتد و نحوه ورود نیتن دریک به دنیای ویدیو گیم صحبت کردیم. اما حالا قرار است به سراغ شماره سوم این سری برویم که با نام Uncharted 3: Drake’s Deception برویم. در حالی که در بیش‌تر مواقع نسخه سوم بازی‌ها نمی‌توانند انتظارات گیمرها را برآورده کنند و از نظر برخی‌ها به یک طلسم تبدیل شده‌اند، شماره سوم آنچارتد قسر در می‌رود و تا می‌تواند از ان طلسم دور می‌شود. معنی این حرف‌ها بدان معنی است که بازی Uncarted 3: Drakes: Deception توانست شایستگی‌های موجود در فرنچایز را حفظ کند و با استفاده از روش‌های خاص خود، آن را به سطوح جدیدی هم برساند.

آن موردی که در بازی مورد بحث بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد، گرافیک بصری فوق‌العاده آن است. بازی Uncharted 3: Drakes Deception از لحاظ بصری یک شاهکار محسوب می‌شود و بیابان‌های داغ و شن‌های روان را به زیباترین شکل ممکن تداعی می‌کند. البته که همه چیز در مورد شایستگی‌های بصری نیست و اثر مذبور، در گیم پلی و داستان کم نمی‌آورد. نیتن در این بازی به یک مبارز بالغ و کامل تبدیل شده که می‌تواند حتی در بدترین شرایط ممکن هم با دشمن مبارزه کند و به سمت هدفش پیش برود. آنچارتد 3 درست مانند سایر بازی های انحصاری بزرگ پلی استیشن 3 از لحاظ تجاری به یک موفقیت تبدیل شد و در رده چهارمین ویدیو گیم پرفروش این کنسول قرار گرفت.

  • سال عرضه: 2011
  • توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog

7) بازی Demon’s Souls

بازی Demon’s Souls

دنیایی تاریک و آکنده از یأس، شخصیت‌های افسرده و مقدار قابل توجهی از سختی و دشواری؛ این ویژگی‌های در کنار یکدیگر بخشی از تعریف زیرسبک Souls-Like را تشکیل می‌دهند. اما این تعاریف از چه زمانی به فلسفه اصلی استودیو FromSoftware تبدیل شده و باعث به وجود آمدن برخی از بهترین ویدیو گیم‌های تاریخ شدند؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال باید حدود 14 سال در زمان برگشت و به بازی Demon’s Souls اشاره کرد. با وجود اینکه بسیاری از افراد اعتقاد دارند جریان Souls-Likeها پیش از دیمن سولز به وجود آمده، اما نمی‌توان انکار کرد که این بازی زیرسبک مورد بحث را وارد فرهنگ عامه گیمرها کرد. اثری فراموش نشدنی که برخی از بهترین خاطره‌های عمر خود را به آن مدیون هستیم.

بازی Demon’s Souls که برای اولین بار در سال 2009 منتشر شد، به عنوان یکی از بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 3 خود را ثابت کرد. این بازی با روایت داستانی غیرمستقیم خود در کنار یک فضاسازی افسرده و استثنایی، تجربه‌ای به وجود آورد که خیلی سخت می‌توان غرق آن نشد. شما در این بازی یک کلاس از پیش تعریف شده را انتخاب می‌کنید و بعد با ساختن شخصیت خود، پا به دنیایی می‌گذارید که هیچ یک از ساکنین آن به زنده بودن شما راضی نیستند. حال شما باید با قوی‌تر کردن خود و پیدا کردن آیتم‌های بهتر برخلاف هدف ساکنین این دنیا عمل کنید و برای دیدن یک روز دیگر زنده بمانید. همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید بازی Demon’s Souls به شکل غافلگیر کننده‌ای سخت است و اگر برای اولین بار به سراغ آن بروید، لحظاتی سخت و صد البته لذت بخش در پیش خواهید داشت. راستی اگر به یک پلی استیشن 5 دسترسی پیدا کردید، بد نیست که به نسخه بازسازی شده دیمن سولز هم بپردازید؛ چرا که از لحاظ بصری فوق‌العاده زیبا و تحسین برانگیز است.

  • سال عرضه: 2009
  • توسعه دهنده: استودیو FromSoftware

6) بازی Gran Turismo 5

بازی Gran Turismo 5

از یک شبیه‌ساز ماشین سواری دقیقا چه چیزی می‌خواهید؟ تنوع زیادی از خودروها و پیست‌ها؟ یا توجه مضاعف به واقع گرایی و تداعی رانندگی در شرایط یک مسابقه حقیقی؟ خب هر انتظاری که داشته باشید بازی Gran Turismo 5 می‌تواند از پس آن برآید. بازی GT5 که با احتساب نسخه‌های فرعی ششمین شماره سری گرن توریسمو محسوب می‌شود، شامل بیش از 1000 خودرو و 20 پیست مختلف می‌شود. همین موضوع بیش از 20,000 موقعیت متفاوت و متنوع را به وجود می‌آورد که قادر هستید با قرار گرفتن در شرایط‌شان، نیاز خود به سرعت را ارضا کنید. بازی مورد بحث اولین نسخه سری به شمار می‌رود که شامل مسابقات رسمی و لایسنس شده می‌شود و از این منظر متمایز کار می‌کند.

اما علاوه بر بحث مربوط به لایسنس‌ها، بازی Gran Turismo 5 در زمینه‌های دیگری هم لقب «اولین» را به خود اختصاص می‌دهد. برای مثال GT5 اولین شماره سری است که تصادف ماشین‌ها در طی آن، باعث به وجود آمدن تفاوت فنی می‌شود. به عبارتی دیگر، هنگامی که در این بازی تصادف کنید علاوه بر تغییرات ظاهری، با تغییرات فنی هم روبرو خواهید شد که روی عملکرد خودروی شما تاثیرگذار است. راستی اگر پیش از رخ دادن تصادف با عملکرد فنی ماشین خود مشکل داشتید، می‌توانید وارد بخش گاراژ شوید و به Tune کردن ماشین‌ها و شخصی‌سازی آن‌ها بپردازید. به طور کلی بازی گرن توریسمو 5 یک شبیه‌ساز واقعی است که همه چیز را در واقع گرایانه‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد.

  • سال عرضه: 2010
  • توسعه دهنده: استودیو Polyphony Digital

5) بازی Infamous

بازی Infamous

حالا که در لیست بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 3 در مورد Infamous 2 صحبت کردیم، نباید برادر بزرگ‌تر و کامل‌تر وی را از یاد ببریم. بازی Infamous که برای اولین بار در سال 2009 منتشر شد، هنوز هم یکی از بهترین تریلرهای معرفی تاریخ ویدیو گیم را دارد. برای پی بردن به این موضوع کافی است به تماشای تریلر معرفی بازی Infamous بپردازید و سپس به سراغ خودش بروید. این بازی در مورد شخصیتی با نام Cole MacGrath است که پیش از این هم به اسم وی اشاره کردیم. این شخصیت که در ابتدا یک پیک ساده بود، از کنار یک انفجار بزرگ عبور می‌کند و به طرز معجزه آسایی از دل آن جان سالم به در می‌برد.

ولی انفجار مذکور زندگی Cole را یک برای و برای همیشه مورد تغییر قرار می‌دهد؛ چرا که او به قدرت‌های فراطبیعی و ابرانسانی دست پیدا می‌کند. قدرت‌های Cole MacGrath که آدم را به یاد فیلم‌های ابرقهرمانی می‌اندازد، به یک منبع تغذیه نیاز دارد. استودیو Sucker Punch هم از همین نیاز به تغذیه کمک می‌گیرد و یک Morale System عمیق به وجود می‌آورد. در واقع شخصیت اصلی بازی قدرت خود را از دکل‌های برق یا کشتن انسان‌ها می‌گیرد و بنا بر همین موضوع، کشتن انسان‌های بی‌گناه بیش‌تر به معنای قدرتمندتر شدن است. حال هر تصمیمی که در قبال نحوه به دست آوردن انرژی خود بگیرید، بر رویه داستان تاثیر می‌گذارد و همه چیز را تغییر می‌هد. حال توجه داشته باشید که این سیستم عمیق در بین یک داستان عمیق و گیم پلی جذاب قرار می‌گیرد تا در مورد بازی Infamous با مقادیر زیادی از مدح صحبت کنیم.

  • سال عرضه: 2009
  • توسعه دهنده: استودیو Sucker Punch

4) بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

بازی Metal Gear Solid 4 Guns of the Patriots

مجموعه Metal Gear که در طی سالیان طولانی و نسخه‌های مختلف مورد تحسین همگان قرار گرفته، با شماره چهارم دست به یک جادو فراموش نشدنی زد که تا عمر داریم نباید آن را فراموش کنیم. بازی Metal Gears Solid 4: Guns of the Patriots که ادامه دهنده داستان Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty است، کنترل شخصیت افسانه‌ای Solid Snake را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما این دفعه خبری از آن Solid Snake جوان همیشگی نیست و در طی داستان این بازی، با نسخه پیر و سپید موی وی برخورد می‌کنیم. البته که قدرت‌های سالید اسنیک با سن او رو به افول نمی‌رود و برعکس روند معمول، حتی بیش‌تر هم می‌شود.

داستان Guns of Patriots که درست مانند سایر نسخه‌های مجموعه پیچیده است، روایت سالید اسنیک را در حالی دنبال می‌کند که او تمام تلاش خود را برای قتل شخصیت Liquid Snake به کار گرفته (می‌دانیم، نام‌گذاری سری متال گیر همیشه متفاوت بوده است). اما خب کار به همین سادگی‌ها نیست و Liquid Snake کنترل بدن یکی از دوستان سالید اسنیک را به دست می‌گیرد که Revolver Ocelot نام دارد. حال این جریان رفته رفته پیچیده‌تر می‌شود که واقعا نمی‌توان در طی یک پاراگراف توضیح جامعی در مورد آن داد. با این حال باید بدانید که Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots به عنوان یک ویدیو گیم حسابی مورد تحسین قرار گرفت و بدون شک از زمان خود در میان بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 3 به مراتب جلوتر بود.

  • سال عرضه: 2008
  • توسعه دهنده: استودیو Kojima Productions

3) بازی God of War 3

بازی God of War 3

کریتوس خشمگینی که به دنبال انتقام است را می‌توان در صدر لیست خطرناک‌ترین موجودات تمام دوران قرار داد. بازی God of War 3 که در سال 2010 منتشر شد، آتش شعله ور انتقام روح اسپارتا را به تصویر می‌کشد که در طی آن می‌خواهد قلب تک تک خدایان کوه المپ را از جا درآورد. سلاخی خدایان از همان لحظات ابتدایی شروع می‌شود تا به همین منظور، شاهد یکی از بهترین سکانس‌های آغازین تمام دوران باشیم.  کریتوس در God of War 3 تمامی خدایان را به صف می‌کشد و تک به تک به سراغ آن‌ها می‌رود و در این مسیر، حتی به پدر خود هم ذره‌ای رحم و مروت نشان نمی‌دهد. اگر بخواهیم بی‌پرده صحبت کنیم، باید بدانید که داستان بازی مورد بحث از این چیزها فراتر نمی‌رود و درگیر مفاهیم پیچیده‌تر نمی‌شود؛ اما آنقدر جذاب و متفاوت تعریف می‌شود که نمی‌توان لحظه‌ای از آن چشم برداشت.

ما در بازی God of War 3 یکی از قدرتمندترین نسخه‌های کریتوس را مشاهده می‌کنید که در فن نبرد به درجه استادی رسیده و می‌تواند با بزرگ‌ترین موجودات و خدایان هم مبارزه کند. اما گیم‌پلی جذاب این بازی هم در خدمت داستان سرراست آن قرار می‌گیرد تا همه چیز به خشن‌ترین شکل ممکن پیش برود. بازی God of War 3 به عنوان یک ویدیو گیم در سبک هک اند اسلش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و هیچ موقع تکراری نمی‌شود. روح اسپارتا در این بازی از اسلحه‌های نمادین خود (که همان Blades of Chaos باشد) دل نمی‌کند و با لبه‌ی برنده آن، هر موجود زنده‌ای را از لب تیغش می‌گذراند. پس اگر به یک پلی استیشن 3 دسترسی دارید و نسبت به دوپامین و هیجان بیش از حد احساس نیاز می‌کنید، نباید God of War 3 را از دست بدهید. راستی، لازم به ذکر است که یک نسخه ریمستر شده از این بازی در دسترس کاربران پلی استیشن 4 هم قرار دارد.

  • سال عرضه: 2010
  • توسعه دهنده: استودیو Santa Monica

2) بازی Uncharted 2: Among Thieves

بازی Uncharted 2 Among Thieves

ما در این مقاله تا به حال دو دفعه از نام نیتن دریک و سری آنچارتد یاد کرده‌ایم؛ اما باید برای رتبه دوم لیست  بهترین بازی های انحصاری PS3 باز هم به سراغ آن برویم. بازی Uncharted 2: Among Thieves که از نظر بیش‌تر گیمرها بهترین شماره سری محسوب می‌شود، یک بار به سراغ نیتن و دوستانش می‌رود تا شکار گنج و تمدن گمشده دیگری را به تصویر بکشد. این تمدن گمشده که در Uncharted 2 به دنبال آن می‌گردید، یک شهر افسانه‌ای با نام Shambhala است که از افسانه‌های محلی فلات تبت نشأت می‌گیرد. اما خب نیتن دریک و دوستان در این مسیر تنها نیستند و باید با یک سری نیروهای نظامی که توسط شخصیتی با نام Zoran Lazarevic رهبری می‌شوند، مقابله کنند.

اما بازی Uncharted 2: Among Thieves شاگردی است که از استاد و هم‌رزم‌های قدیمی خودش بهتر عمل می‌کند. این بازی که به شکل قابل توجهی از نسخه ابتدایی بهتر بود، از بازی‌های کلاسیک Tomb Raider الهام می‌گیرد و رفتن به دنبال تمدن‌های گمشده را با قلم خاص خود دنبال می‌کند. بازی مورد بحث که بهترین انحصاری پلی استیشن 3 از نظر منتقدان محسوب می‌شود، به گیمر اجازه می‌دهد که تک تک صحنه‌ها را با سلیقه خود کارگردانی کند. نیتن دریک هم به عنوان یکی از استایلیش‌ترین چهره‌های دنیای ویدیو گیم جلوی این موضوع را نمی‌گیرد و با مهارت‌های چشم گیر خود به کشتن دشمنان می‌پردازد. حال شما آزاد هستید که این صحنه‌های سینمایی را از طریق اکشن‌های مستقیم به تصویر بکشید یا استفاده از مخفی‌کاری و خفه کردن دشمنان.

  • سال عرضه: 2009
  • توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog

1) بازی The Last of Us

بازی The Last of Us

باور این موضوع سخت است، اما حدود 10 سال از عرضه اولیه بازی The Last of Us می‌گذرد. در طی این دهه‌ای که گذشت یک نسخه ریمستر، یک نسخه ریمیک و یک سریال از روی این بازی ساخته شد تا پای خود را از هر زمان دیگری در دنیای سرگرمی ثبیت کند. اما چه چیزی باعث می‌شود که The Last of Us تا این حد دوست داشتنی و ماندگار به نظر برسد؟ استودیو Naughty Dog در حین ساخت بازی مورد بحث تصمیم گرفت کلیشه‌های موجودات آخر الزمانی را با کمال گرایی تداعی کند و جادوی خاص خود را به آن بیفزاید. نتیجه به یک داستان احساسی تبدیل شد که دو شخصیت جول (Joel) و الی (Ellie) در صدر اولویت‌های آن قرار می‌گیرد. این دو شخصیت که رفته رفته به هم نزدیک می‌شوند و رابطه پدر-دخترانه‌ای میان‌شان شکل می‌گیرد، یک کلاس داستان سرایی در هر زمینه‌ای محسوب می‌شوند.

اما هنگامی که از مقوله داستان عبور کنیم، باید بدانید که بازی The Last of Us درست مانند سایر ساخته‌های استودیو Naughty Dog به واسطه جزئیات دیوانه‌وار خود متمایز می‌شود. تک تک مکانیک‌ها و محیط‌هایی که در این اثر مشاهده می‌کنید با نهایت عشق و دقت طراحی شده‌اند و همین موضوع، به قابل باور بودن‌شان کمک زیادی می‌کند. از طراحی موجودات زامبی مانند به نام Infected گرفته تا انیمیشن چهره‌ها و مفاصل شخصیت‌ها؛ همه چیز تحت سلطه یک حس کمال گرایی غالب قرار می‌گیرد. جول و الی در طی مسیر پرمخاطره‌شان برای نجات نسل بشر (یا حداقل پیدا کردن راهی برای آن) با مصائب زیادی روبرو می‌شوند و مخاطب را در همین روند بیش‌تر به خود وابسته می‌کنند. به راستی چطور می‌توان به چهره جذاب اما شکسته و خسته جول نگاه کرد و در همان نگاه اول عاشقش نشد؟ هنگامی که دست‌تان به بازی The Last of Us برسد خیلی سریع متوجه پاسخ سرراست این سوال خواهید شد.

  • سال عرضه: 2013
  • توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog

جمع بندی

در حال حاضر حدود یک دهه از پایان عمر پلی استیشن 3 می‌گذرد و بسیاری از افراد کنسول نسل هفتمی سونی را از یاد برده‌اند. اما همان‌طور که همه ما عاشقان ویدیو گیم قبول داریم، بازی‌های ویدیویی روح دارند و این روح هیچ موقع از بین نمی‌رود. بازی‌های انحصاری سونی هم که در طی این سال‌ها عمیق بودن خود را ثابت کرده‌اند، به واسطه روح خود تا سالیان سال در اذهان باقی خواهند ماند. برای تثبیت این گفته‌ها کافی است نیم‌نگاهی به ارزش هنری آثاری مانند The Last of Us، Metal Gear Solid 4: Guns of Patriots و Uncharted 2: Among Thieves بیندازید.

نظر شما در مورد بهترین بازی های انحصاری PS3 چیست؟ شما با کدام یک از این بازی‌ها خاطره شیرین‌تری دارید؟ در حال حاضر در حسرت تجربه کدام یک از این بازی‌ها هستید؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Retro DODO

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بهترین بازی های داستان محور انحصاری PS3 کدام آثارند؟

در پاسخ به این سوال می‌توان از نام بازی‌هایی مانند The Last of Us، Uncharted 2 و MGS 4 یاد کرد

۱
بهترین بازی های اکشن انحصاری پلی استیشن 3 کدام‌اند؟

بهترین بازی های اکشن انحصاری پلی استیشن 3 به سمت نام‌هایی نظیر God of War 3، Resistance 3 و Infamous اشاره کرد

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.