بهترین سری بازی های ماجراجویی
کسری کاظمی

بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی معمایی که باید تجربه کنید

کسری کاظمی 6 تیر 1401 1 دیدگاه
6,142 بازدید

ژانرهای مختلفی در صنعت گیم وجود دارد که گیمرها می‌توانند بنا بر سلیقه و حس و حالشان، به تجربه‌این آثار متنوع بپردازند. از شوترهای اکشن گرفته تا استراتژی‌هایی که شما را برای ساعت‌ها درگیر گیم پلی تاکتیکال خود می‌کنند. با این حال یک ژانر تقریباً فراموش شده در صنعت گیم وجود دارد که این روزها خیلی به آن پرداخته نمی‌شود. درباره سبک ماجراجویی معمایی صحبت می‌کنیم که در دهه 90 میلادی، دارای محبوبیت فوق‌العاده‌ای بود. گیمرهایی که دارای حوصله و صبر زیادی هستند، قطعاً دنبال بازی‌هایی می‌گردند که ذهنشان را برای ساعت‌ها درگیر کرده و همچنین بسیار باهوش و خوش ساخت باشد. برای این دسته از گیمرهای متفاوت پسند، مطلبی تهیه کردیم تا در آن به بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی معمایی که باید تجربه کنید بپردازیم.

در مقالات قبلی تعدادی از بازی های ماجراجویی جذاب را بر اساس نمره سایت متاکریتیک معرفی کردیم. این سبک از بازی‌ها به دلیل گیم پلی و سوژه جذاب معمولا نمره‌های متاکرتیک بالایی به دست می‌آورند. در ادامه به سری‌های موفق در بازی‌های ماجراجویی خواهیم پرداخت. همچنین شما می‌توانید با دانلود بازی‌ های ماجراجویی از سایت پارسی گیم، اوقات فراغت خود را بل حل معماها و پازل‌های مختلف سپری کنید.

بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی

بازی‌های ماجراجویی معمایی که اغلب در قالب یک گیم پلی کلیک و اشاره به گیمرها عرضه می‌شوند، دارای ساختاری بسیار ساده، در عین حال شامل پازل‌های پیچیده هستند. اکثر کسانی که با بازی‌های معمایی آشنا هستند، می‌دانند که اگر پازل‌های خوش ساخت و درگیر کننده در این بازی‌ها وجود نداشته باشد، پس آن بازی خوبی نبوده و ارزش وقتشان را ندارد. خوشبختانه فرنچایزها و سری بازی‌های زیادی در سبک ماجراجویی وجود دارند که این نیاز شما به درگیر شدن ذهنتان را راضی نگه دارند. این فرنچایزها طی 30 سال اخیر موفق شدند تا کیفیت و ارزش بازی‌های ماجراجویی را زنده نگه داشته و تبدیل به کلاسیک‌هایی شوند که برای نسل‌ها توسط دنیا تجربه می‌شود. پس این شما و این هم بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی معمایی که باید تجربه کنید.

بازی Black Mirror

Black Mirror

شاید امروزه خیلی‌ها نام Black Mirror را با سریال محبوب نتفلیکس بشناسند؛ با این حال Black Mirror در ابتدا یک فرنچایز بسیار محبوب در سبک ماجراجویی کلیک و اشاره بود. این بازی‌ها که شامل 3 نسخه اصلی و یک نسخه ری بوت می‌شوند، در بین سال‌های 2003 تا 2017 در بازار منتشر شدند. هر کدام این عناوین، بازی‌های بی نظیری برای طرف‌داران معما هستند.

نسخه اول سری Black Mirror خوش ساخت ترین قسمت در مجموعه است. این بازی روایتگر داستان شخصی است که در پی رخ دادن حادثه‌ای مرموز، به عمارت خانوادگی‌اش برگشته و باید در میان حضور تعداد زیادی شخصیت فرعی و اصلی و همچنین پازل‌های دشواری، به حل این معما بپردازد. طرف‌داران بازی‌های سخت پازل محور به شدت از این بازی‌ها لذت می‌برند.

بازی Steel Sky

Steel Sky

بازی Beneath a Steel Sky یکی از اولین شاهکارهای سبک ماجراجویی کلیک و اشاره در صنعت گیم است. این بازی در سال 1994 منتشر شد و به واسطه پازل‌های سخت، اتمسفر و محیط‌های جذاب و داستان هیجان انگیزش، بلافاصله تبدیل به یک اثر کلاسیک شد. این بازی پس از مدت‌ها در سال 2020 دنباله‌ای دریافت کرد که Beyond a Steel Sky نام دارد.

Steel Sky نه تنها از بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی تاریخ است، بلکه مسیری را برای خلق ژانر سایبر پانک نیز در صنعت ویدئو گیم هموار کرده است. این بازی‌ها از دنیاهای عمیق و درگیر کننده‌ای پر از روبات‌ها و تکنولوژی‌های آینده‌گرایانه بهره‌مند بوده و شما را با داستان‌های زیبا و پازل‌های چالش برانگیزشان، برای ساعت‌ها درگیر خود خواهند کرد.

بازی Monkey Island

Monkey Island

واقعاً جای بحث ندارد اگر بگوییم که سری بازی‌های Monkey Island (حداقل دو نسخه اول سری) از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بازی‌های ماجراجویی ای هستند که تابه‌حال ساخته شده‌اند. استودیوی بازی سازی LucasArts به واسطه ساخت این سری تبدیل به یکی از مهم‌ترین استودیوهای بازی سازی دهه 90 شد و همه کمپانی‌های دیگر می‌خواستند تا موفقیتشان را به دست بیاورند.

دو بازی اول Monkey Island پایه گذاران استایل فعلی سبک کلیک و اشاره هستند و میزان پازل‌های هوشمندانه و بی نظیری که در این بازی‌ها به کار رفته، باور نکردنی است. متأسفانه بازی‌های دیگری که در این فرنچایز توسط استودیوهای دیگر ساخته شدند، نتوانستند جادوی بازی‌های اول را تکرار کنند. البته به زودی قرار است شاهد نسخه‌ای جدید از این فرنچایز باشیم.

بازی Discworld

Discworld

افرادی که به خواندن کتاب‌های علمی تخیلی و فانتزی علاقه دارند، بدون شک نام سری رمان‌های محبوب Discworld را شنیده‌اند. این آثار به دلیل دنیاهای جادویی و عجیبشان در بین مردم شناخته شده و کمدی جالبی که در این داستان‌ها جریان دارد، بسیار مناسب برای یک بازی ماجراجویی است. خوشبختانه سری بازی بی نظیری از روی این کتاب‌ها ساخته شده است.

بازی‌های Discworld دقیقاً همان چیزهایی هستند که طرف‌داران عناوین ماجراجویی از آن انتظار دارند و در کنار آن حال و هوای کارآگاهی جالبی نیز در آن مشاهده می‌شود که طرفداران کارآگاه بازی را سیراب خواهد کرد. پازل‌های چالش برانگیز و تا حدودی غیر ممکن و داستان‌های بامزه و عجیب و غریب که در برخی موارد با عقل جور در نمی‌آیند. اگر به دنبال یکی از بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی که شما را برای ساعت‌ها درگیر خود کند می‌گردید، سری Discworld گزینه مناسبی است.

بازی Syberia

Syberia

بسیاری از بازی‌های ماجراجویی کلاسیک شامل فضاهای خنده دار و کارتونی هستند تا حوصله مخاطب در بین حل پازل‌های سخت، سر نرود. با این حال مثال‌های نقضی نیز در این بین وجود دارد که دنیاهایی تاریک و بسیار جدی را به تصویر می‌کشد. سری بازی‌های Syberia در بین گیمرها به اتمسفر عجیب و مرموز و پازل‌های بسیار سخت و طاقت فرسایش مشهور است.

اگر به دنبال حل تعدادی از پیچیده‌ترین معماهای دنیای گیم می‌گردید و ذهن خوبی برای حل فرمول‌های خاص ریاضی دارید، پس Syberia دقیقاً برای شما ساخته شده است. شخصیت اصلی بازی Kate Walker به نقاط تاریخی و باستانی سراسر اروپا سفر می‌کند تا رازهای مختلفی را کشف کرده و به گنج‌های گمشده دسترسی پیدا کند. تجربه‌این فرنچایز بی نظیر را از دست ندهید.

بازی The Walking Dead

The Walking Dead

کمتر کسی وجود دارد که با مجموعه تلویزیونی مشهور The Walking Dead که بر اساس کتاب‌های مصوری با همین نام ساخته شده آشنایی نداشته باشد. با این حال کسی انتظار نداشت که این دنیای پر شده از زامبی‌های ترسناک و اکشن در قالب بازی‌های ماجراجویی و داستان محور به تصویر کشیده شود؛ با این حال، این دقیقاً کاری بود که استودیوی Telltale انجام داد.

بازی‌هایی که به دست Telltale ساخته شده‌اند، در کنار وفادار بودن به فرمول کلاسیک سبک ماجراجویی، از پازل‌های پیچیده خودداری کرده و سعی در تعریف داستان‌های زیبا دارند. این دقیقاً اتفاقی است که برای سری The Walking Dead رخ داده است. این بازی‌ها با شخصیت‌پردازی‌های بی نظیر و دنیاهای پیچیده‌شان، از بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی دنیا هستند.

بازی Blackwell

Blackwell

این روزها خیلی به سبک ماجراجویی با بودجه‌های بالا و ناشرهای غول پیکر پرداخته نمی‌شود. شاید دلیل این موضوع، کم صبر بودن گیمرهای مدرن باشد که نمی‌توانند ساعت‌ها بر روی یک بازی فکری تمرکز کنند. در هر صورت وظیفه ساخت بازی‌های ماجراجویی به دوش بازی سازان مستقل افتاده و نتایج بی نظیری مانند سری بازی Blackwell نیز از دستشان خارج شده است.

بازی‌های Blackwell به دست کمپانی مستقل ولی بسیار با استعداد Wadjet Eye Games ساخته شده‌اند که این روزها به عنوان پادشاه سبک ماجراجویی شناخته می‌شود. این بازی‌ها روایتگر داستان‌های جالب و پر از شخصیت پردازی به‌یادماندنی است. اگر به دنبال یکی از بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی مدرن می‌گردید، این فرنچایز تمام ویژگی‌های مثبت را برایتان آماده کرده است.

بازی Phoenix Wright Ace Attorney

Phoenix Wright: Ace Attorney

معمولاً سبک ماجراجویی و معمایی آثاری است که به دست کمپانی‌های غربی توسعه می‌یابد. کمتر پیش می‌آید که یک سری بازی ساز ژاپنی به سراغ این مدل بازی‌ها بروند؛ ولی وقتی این اتفاق رخ دهد، نتیجه آن بی نظیر خواهد بود. سری بازی‌های Phoenix Wright: Ace Attorney نمونه بی نقص یک سری بازی ماجراجویی عالی است که توسط کمپانی ای ژاپنی ساخته شده است.

بازی‌های Phoenix Wright: Ace Attorney کمی با ماجراجویی‌های دیگر این لیست تفاوت دارند. شما در نقش وکیلی بازی می‌کنید که پرونده‌های مختلفی را به دست گرفته و باید با جمع آوری مدارک و صحبت با شاهدها، آن پرونده را با موفقیت حل کرده و متهم را نجات دهد. پازل‌های گوناگون و چالش‌های درون دادگاه، از این سری یک شاهکار را ساخته باید تجربه‌اش کنید.

بازی King's Quest

King’s Quest

به جرئت می‌توان از سری بازی King’s Quest به عنوان اولین و تأثیرگذارترین بازی‌های سبک ماجراجویی یاد کرد. این عناوین که در دهه 80 میلادی توسعه یافته‌اند، همواره طرف‌داران سرسخت و وفاداری را به خود دیده‌اند. با این وجود، تجربه بازی‌های King’s Quest برای گیمرهای مدرن به واسطه چالش‌های بی نهایت سخت و طاقت فرسایش، ممکن است کمی دشوار باشد.

King’s Quest شما را در نقش پادشاهی قرار می‌دهد که برای نابودی شیطان و نجات سرزمینش اقدام کرده است. علاوه بر پازل‌های به شدت دشوار، هر قسمت از بازی پر از تله‌هایی است که اگر مراقب نباشید، شما را نابود کرده و باید از ابتدا شروع کنید. اگر به دنبال یکی از سخت‌ترین و البته حرفه‌ای‌ترین بازی‌های ماجراجویی و معمایی می‌گردید، این سری برای شما است.

بازی The Longest Journey

The Longest Journey

معمولاً بازی‌های ماجراجویی دنیاهای ساده‌ای با پازل‌های گوناگون را به شما ارائه می‌کنند. با این حال، بازی The Longest Journey همان‌طور که از نامش پیداست، دور سادگی را خط کشیده و قرار است یکی از حماسی‌ترین و البته طولانی‌ترین سفرهای زندگی‌تان را به تصویر بکشد. این بازی ماجراجویی پر از اتفاقاتی است که معمولاً در بازی‌های اکشن و هیجانی مشاهده می‌شود.

The Longest Journey از دودنیای مختلف تشکیل شده که هر کدام ابعاد گوناگونی داشته و شخصیت اصلی را در زمان‌های مختلف جابه‌جا می‌کنند. همچنین این بازی دنباله‌هایی با نام‌های Dreamfall: The Longest Journey و Dreamfall Chapters دارد که اگر از بازی اصلی لذت بردید، می‌توانید به آن‌ها سر زده و سفری طولانی تر و حماسی تر را نیز تجربه کنید.

بازی Life is Strange

Life Is Strange

اکثر بازی‌های درون این لیست ماجراجویی‌های کلاسیک و با پازل‌های پیچیده‌ای هستند که شما را برای ساعت‌ها درگیر می‌کنند. ولی فلسفه ساخت سری Life Is Strange کاملاً متفاوت است. این بازی‌ها روایتگر داستان‌های بسیار عاطفی و آرامی هستند که به هیچ وجه پازل‌های دشوار و گیم پلی چالش برانگیزی ندارند؛ با این حال، حس و حال معمایی در رگ‌های این سری جریان دارد.

Life Is Strange شامل چندین سری مختلف است که هر کدام داستان‌های جدا و غیر مرتبطی دارد. هسته این بازی‌ها، شخصیت‌های اصلی ای است که دارای قدرت ماورایی هستند و باید از این نیرو استفاده کرده تا از رخ دادن اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند. اگر به دنبال یکی از بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی که تجربه‌ای آرامش بخش را ارائه می‌کند هستید، این سری برای شما است.

بازی Gabriel Knight

Gabriel Knight

یکی از چیزهایی که بازی‌های ماجراجویی را برای گیمرهای علاقه‌مند به این سبک جذاب کرده، تبدیل شدن به یک کارآگاه واقعی است. این دقیقاً چیزی است که فرنچایز افسانه‌ای Gabriel Knight با موفقیت انجام می‌دهد. شما در نقش نویسنده‌ای قرار می‌گیرید که درگیر پرونده‌های قتل و جنایی شده و باید از دانایی‌اش، برای حل این ماجراها و خارج شدن از دردسر استفاده کند.

سری Gabriel Knight در بین گیمرها به پازل‌های چالش برانگیز، داستان‌های حماسی و دیالوگ‌های قدرتمندش شناخته شده است. هر کدام از بازی‌های این سری قدرتمندتر از دیگری ظاهر شده و به شما تجربه‌ای تقدیم می‌کنند که کمتر می‌توانید در جای دیگر پیدا کنید. پس اگر به دنبال یکی از خوش ساخت ترین و بهترین بازی‌های معمایی می‌گردید، Gabriel Knight را امتحان کنید.

بازی Broken Sword

Broken Sword

فرنچایز Uncharted را تصویر کنید ولی بدون پرش‌های مکرر و تیراندازی‌های هیجان انگیزش؛ خب نتیجه نهایی آثاری فوق‌العاده در سبک معمایی و ماجراجویی به نام Broken Sword است. داستان سرایی بی نظیر بازی‌های Broken Sword و شخصیت‌های رنگارنگی که در مسیر با آن‌ها روبرو می‌شوید، باعث خلق تعدادی از جذاب‌ترین آثار صنعت گیم شده‌اند.

شما در این بازی‌ها در نقش George Stobbart قرار می‌گیرد. او بدون اینکه بخواهد، وارد معماها و تئوری‌های توطئه گروهی باستانی و خطرناک شده و باید راز گنج‌های گمشده را کشف کرده و در این مسیر نیز کشته نشود. پازل‌های دشوار و البته بسیار هوشمندانه از مثبت‌ترین ویژگی‌های این سری بوده و داستان زیبایش نیز تا مدت‌ها از خاطرتان پاک نمی‌شود.

با اینکه بازی‌های ماجراجویی و معمایی این روزها دارای بازار وسیع و پر مشتری نیستند، ولی گروهی کوچک از گیمرها همیشه وجود دارند تا به سراغ این آثار رفته و از تجربه‌شان لذت ببرند. این موضوع دلیل بسیار خوبی دارد؛ زیرا بازی‌های ماجراجویی همیشه ذهن و هوش گیمر را به جای اکشنی بی مغز و تکراری هدف می‌گیرند و خلاقیت به وضوح درونشان وجود دارد. اگر از این گروه هستید و به دنبال پازل‌های سخت، گرافیک‌های دوست داشتنی، دیالوگ‌های طنز و تجربه‌ای فراموش نشدنی می‌گردید، پس تجربه هر کدام از بازی‌های معرفی شده در این لیست، می‌تواند برایتان لذت بخش باشد. همچنین اگر یکی از بهترین سری بازی‌ های ماجراجویی معمایی را می‌شناسید که در این لیست به آن اشاره نشده است، آن را در بخش نظرات به ما معرفی کنید.

منبع: PCGamesN

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

سخت‌ترین پازل‌ها برای کدام سری بازی ماجراجویی است؟

سری بازی‌های Monkey Island به دلیل داشتن خلاقیت بالای در داستان سرایی و پازل‌های دشوارشان شناخته می‌شوند.

۱
بی‌رحم ترین سری بازی ماجراجویی کدام است؟

سری بازی King's Quest علاوه بر داشتن پازل‌های سخت و طاقت فرسا، بارها باعث مرگ گیمر و تکرار شدن بازی می‌شوند که عملی بسیار بی‌رحمانه از سوی سازندگان است.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    بی نام

    مهمان

    من عاشق بازی life is strange شدم
    ولی walking dead رو بیشتر دوست داشتم خیلی خفن بود همه نسخه ها شو بازی کردم

    پاسخ دهید