بهترین بازی‌های پازل ماجراجویی
کسری کاظمی

بهترین بازی‌ های ماجراجویی معمایی که باید تجربه کنید

کسری کاظمی 25 خرداد 1401 1 دیدگاه
6,687 بازدید

بازی‌های ویدئویی در دهه 70 میلادی به صورت رسمی کار خود را به عنوان مدیوم سرگرمی بعدی آغاز کرده بودند؛ با این حال در آن زمان، خیلی به گرافیک و ویژگی‌های امروزی ویدئو گیم نزدیک نشده بودیم و بازی‌ها شکل بسیار ساده‌ای داشتند. یکی از اولین ژانرهایی که موفق شد تا با پیچیدگی و ظرافت خاصی، نام صنعت گیم را در دنیا به شهرت برساند، ژانر ماجراجویی بود. بازی‌های ماجراجویی شما را به عنوان بازیکن در سفری عظیم و هیجان‌انگیز قرار می‌دهند که پر شده‌اند از خطرات مختلف و پازل‌های دشواری که برای رسیدن به هدف نهایی باید حل کنید. این عناوین سپس شکل‌های مختلفی به خود گرفته و از بازی‌های ساده متنی تبدیل به آثاری گرافیکی و جذاب‌تر شدند. امروز نیز می‌خواهیم به بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی که باید تجربه کنید بپردازیم.

بهترین بازی های ماجراجویی معمامحور

در دهه 90 میلادی بود که ژانر ماجراجویی به واسطه خیزش بازی‌های کلیک و اشاره، یک بار دیگر تبدیل به سبک شماره یک صنعت گیم شد. داستان‌های جذاب، پازل‌های دشوار و شخصیت‌پردازی‌های عمیق، از دیگر دلایلی بودند که این مدل بازی‌ها توانستند به موفقیت زیادی دست پیدا کنند. شاید خیلی‌ها بازی‌های ماجراجویی را با پازل‌های سخت و پیچیده‌شان بشناسند که معمولاً برای گیمرهای بسیار باهوش و البته با حوصله تولید شده است. با اینکه این موضوع برای خیلی از این بازی‌ها حقیقت دارد، ولی بسیاری از عناوین ماجراجویی هستند که پازل‌ها را نیز ساده و یا کاملاً حذف کرده تا گیمر بتواند از داستان و شخصیت‌ها لذت ببرد. در هر صورت با ما همراه باشید تا به تعدادی از بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی که باید تجربه کنید بپردازیم.

بازی Grim Fandango

Grim Fandango

دیالوگ نویسی، داستان سرایی، دنیای بزرگ و عمیق و کلی ویژگی مثبت دیگر از دلایلی است که بسیاری بازی Grim Fandango را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی تاریخ می‌شناسند. داستان بازی حول محور یک کمپانی می‌گذرد که وظیفه فروش بهترین روش برای انتقال ارواح به سرزمین مردگان را بر عهده دارد. شما در نقش یکی از کارمندان این شرکت بازی می‌کنید.

دنیای Grim Fandango از روی فیلم‌های نوآر کلاسیک آمریکایی، داستان‌ها و افسانه‌های مکزیکی و کلی موضوع دیگر الهام گرفته و با ترکیب آن‌ها با هم شاهد خلق یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های تاریخ هستیم. پازل‌های هوشمندانه و دشوار و گرافیک خاطره‌انگیز دهه 90 میلادی نیز از دیگر دلایلی هستند که باید به سرعت به تجربه Grim Fandango بشتابید.

بازی Day of the Tentacle

Day of the Tentacle

خیلی‌ها ژانر ماجراجویی را با نام استودیوی LucasArts در دهه 90 گره زده‌اند. این کمپانی توانست تا با خلق یک استایل خاص، شکل تمام بازی‌های این سبکی را تحت تأثیر قرار بدهد. همه این ها نیز با عنوانی به نام Day of the Tentacle آغاز شد. این بازی با موفقیت بالایش، توانست به سرعت نام LucasArts را به عنوان جذاب‌ترین جنبش صنعت گیم به دنیا معرفی کند.

زمانی که بحث پازل‌های خلاقانه و خاص به میان بیاید، بازی Day of the Tentacle یکی از مهم‌ترین بازی‌هایی است که حتماً باید تجربه کنید. همچنین ظاهر، فضاسازی و گرافیک Day of the Tentacle نیز بسیار شاد و لذت بخش بوده و شما را در تمام طول گیم پلی سرگرم نگه می‌دارد. اگر به دنبال تجربه یک بازی کلاسیک ماجراجویی می‌گردید، پیشنهاد ما این عنوان است.

بازی Full Throttle

Full Throttle

تیم شیفر (Tim Schafer) از اصلی‌ترین دلایلی است که بازی‌های ماجراجویی توانستند کیفیت فوق‌العاده‌ای در دهه 90 داشته باشند. این بازی‌ساز از مهره‌های مهم استودیوی LucasArts بود که پس از جدایی نیز به ساخت بازی‌های بی نظیری ادامه داد. بازی Full Throttle یکی از دستاوردهای مستقل وی به عنوان کارگردان است که همچنان یک شاهکار به‌یادماندنی محسوب می‌شود.

Full Throttle شما را در دنیایی پر از افراد فاسد و موتورسواران گانگستر قرار می‌دهد. با اینکه فضای این بازی مقداری جدی تر از سایر ساخته‌های تیم شیفر مانند Grim Fandango است، ولی همچنان طنزی جذاب و دوست داشتنی در اتمسفر داستان به چشم می‌خورد. پازل‌های دشوار و گرافیک جذاب را هم به ماجرا بیفزایید تا شاهد یکی از بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی تاریخ باشیم.

بازی Night in the Woods

Night in the Woods

زمانی که بحث بازی‌های جدیدتر در ژانر ماجراجویی به میان بیاید، بدون شک باید یادی از شاهکار استودیوی Infinite Fall یعنی بازی Night in the Woods بکنیم. این بازی پر شده از مسائل شخصی، شوخی‌های بامزه، تئوری‌های توطئه و شهری عجیب که اتفاقات مرموزی درونش رخ می‌دهد. Night in the Woods پازل محور نیست، ولی روایتی فراموش نشدنی را شامل می‌شود.

بازی Night in the Woods در کنار ظاهر بامزه‌اش، با مشکلاتی مانند، خانواده ناکارآمد، فشار اقتصادی، افسردگی و مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و داستان و شخصیت‌هایش حتی پس از اتمام بازی نیز از ذهنتان خارج نخواهند شد. پس اگر به دنبال یک بازی ماجراجویی متفاوت می‌گردید که شما را محصور داستان و دنیای خود کند، همین حالا Night in the Woods را تجربه کنید.

بازی Kentucky Route Zero

Kentucky Route Zero

بازی Kentucky Route Zero با داستان پر پیچ و خم، مناظر عجیب و غریب، موسیقی زیبای کانتری و گیم پلی جالبش، یکی از آرامش‌بخش‌ترین و بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی چند سال اخیر را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر از طرف‌داران فیلم‌های سینمایی دیوید لینچ (David Lynch) همچنین سریال Twin Peaks هستید، این بازی به راحتی برایتان جلب توجه خواهد کرد.

با اینکه Kentucky Route Zero شبیه به سایر بازی‌های کلیک و اشاره دیگر نیست، ولی طرف‌داران آن ژانر نیز می‌توانند با داستان و دنیا سازی این شاهکار سرگرم شوند. طراحی مینیمالیسم شخصیت‌ها و محیط و نبود پازل‌های گیج کننده، برای بسیاری از گیمرهای مدرن خوشایند خواهد بود. پس خود را آماده ورود به دنیایی عجیب و فراموش نشدنی در این بازی کنید.

بازی Thechnobabylon

Technobabylon

با اینکه این روزها، ژانر ماجراجویی کلیک و اشاره آن‌طور که باید و شاید به اندازه قدیم نمی‌درخشد، ولی استودیوهایی همواره به ساخت این بازی‌ها می‌پردازند. استودیوی Wadjet Eye با اختلاف پادشاه فعلی این ژانر بوده و شاهکارهایی را تحویل ما داده است. بازی Technobabylon یکی از این آثار است که هم نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و هم برای گیمرها جذاب بود.

دنیا سازی بی نظیر از دلایلی است که Technobabylon توانست به سرعت طرف‌داران زیادی برای خود پیدا کند. داستان سرایی و شخصیت‌های جذاب، در کنار پازل‌های دشوار و البته بسیار هوشمندانه، این بازی را تبدیل به یک اثر مدرن کلاسیک کرده‌اند. اگر به دنبال بازی‌های ماجراجویی فوق‌العاده می‌گردید، آثار این استودیو و مخصوصاً Technobabylon را فراموش نکنید.

بازی Chuchel

Chuchel

استودیوی بازی سازی Amanita Design که در دنیا با ساخت شاهکاری به نام Machinarium شناخته می‌شود، بازی‌های زیادی در سبک کمدی و کلیک و اشاره ساخته که اکثرشان را می‌توان به عنوان بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی مستقل در نظر گرفت. یکی از این عناوین فوق‌العاده Chuchel نام دارد که در سال 2018 منتشر شد و توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرد.

بازی Chuchel به واسطه شخصیت‌های رنگارنگ و بامزه و دنیای زیبا و خیره کننده‌اش، می‌تواند به سرعت توجه شما را به سوی خود جلب کند. پازل‌های بازی در کنار چالش برانگیز بودن، شما را درگیر جذابیت و عجیب بودن خود کرده و به هیچ وجه خسته نمی‌کنند. پس اگر به دنبال یک بازی ماجراجویی شاد و پر از خلاقیت می‌گردید، Chuchel دقیقاً برای شما ساخته شده است.

بازی Thimbleweed Park

Thimbleweed Park

ران گیلبرت (Ron Gilbert) یکی از افسانه‌ای‌ترین و مورد احترام ترین بازی‌سازان سبک ماجراجویی در تاریخ صنعت گیم است. او به واسطه خلق شاهکارهایی مانند Maniac Mansion و Day of the Tentacle شناخته می‌شود و از قدیمی‌های صنعت است. پس از رشد دوباره بازی‌های ماجراجویی، حال او برگشته تا یک شاهکار مدرن به نام Thimbleweed Park را به ما ارائه کند.

Thimbleweed Park از نظر ظاهری و حس و حال، دقیقاً شما را به دهه 90 میلادی و بازی‌های بی نظیر ماجراجویی کلیک و اشاره می‌برد. شخصیت‌های بامزه، گرافیک دوبعدی رنگارنگ به همراه رابط کاربری آشنا و کلاسیک، همگی دست به دست هم داده‌اند تا Thimbleweed Park تبدیل به یک ادای احترام بزرگ به بازی‌های قدیمی کامپیوتری در گذشته شود.

بازی The Wolf Among Us

The Wolf Among Us

استودیوی بازی سازی Telltale که پس از خلق اقتباسی در سبک ماجراجویی از دنیای The Walking Dead توانست در صنعت گیم سروصدای زیادی به پا کند، چند سال بعد با بزرگ‌ترین شاهکار خود به نام The Wolf Among Us باری دیگر نام خود سرزبان‌ها انداخت. این محصول یکی از بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی بوده که تمرکز اصلی‌اش روی داستان سرایی است.

The Wolf Among Us و سایر بازی‌های Telltale، به هیچ وجه بر روی موضوع پازل تمرکز نکرده و داستانی قوی به همراه شخصیت‌پردازی‌های جالب را به حل پازل‌های دشوار ترجیح داده‌اند. این موضوع در بازی‌های آینده این کمپانی تا حدودی باعث مشکلاتی شد، ولی در The Wolf Among Us داستان و شخصیت‌ها آن‌قدر قوی هستند که نمی‌توان خیلی به بازی خرده گرفت.

بازی Firewatch

Firewatch

ژانر ماجراجویی در طی دهه‌های اخیر دچار تغییرات فراوانی شده تا گیمرهای نوین نیز بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. یکی از این تغییرات بزرگ، حذف کامل پازل‌ها و کوتاه کردن طول بازی است تا حالتی شبیه به فیلم را داشته باشد. فراموش نکنید که همه چیز پازل نیست و باید به جنبه های دیگر یک بازی ماجراجویی نیز نگاه کنیم. از دل این جریان، سبکی به نام شبیه ساز راه رفتن به وجود آمد.

بازی Firewatch همان‌طور که از نام ژانرش مشخص است، درباره راه رفتن و تجربه داستان بوده و خیلی نباید انتظار گیم پلی انقلابی از آن را داشته باشید. با این حال داستان سرایی در Firewatch به همراه صداپیشگی‌اش تا حدی قدرتمند است که نباید آن را به دلیل نداشتن گیم پلی سرزنش کرد. این بازی زیبا تنها ساعتی از وقتتان را گرفته و تا مدت‌ها نیز از خاطراتتان پاک نمی‌شود.

بازی Gone Home

Gone Home

بازی مستقل Gone Home نیز همانند رتبه قبلی در زیرمجموعه شبیه ساز راه رفتن دسته‌بندی می‌شود. با این حال این بازی حتی یک‌قدم هم فراتر رفته و شما را درون خانه‌ای قرار می‌دهد که قرار است تمام بازی را در آن جا سر کنید. اهداف درون Gone Home تنها به قدم‌زدن در خانه و خواندن نامه‌های مختلف خلاصه می‌شود. ولی داستان کلی به‌شدت جذاب و فراموش نشدنی است.

Gone Home در مدت زمان کمی که شما را درگیر خود می‌کند، از طریق ارتباط با محیط و اشیا، روایتی غمگین و دردناک را شامل شده که برای چندین وقت با شما خواهد ماند. گیم پلی ساده بازی تنها در راه رفتن و خواندن و شنیدن چیزها خلاصه می‌شود. با این حال بازی‌های هنری جایگاه ویژه‌ای در صنعت گیم داشته و Gone Home یکی از بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی تاریخ است.

بازی The Return of Obra Dinn

Return of the Obra Dinn

یکی از اصلی‌ترین اهداف بازی‌های ماجراجویی قدیمی، به چالش کشیدن ذهن گیمرها در زمینه حل پازل بود که به آن‌ها حس یک کارآگاه واقعی را القا می‌کرد. با این حال اگر واقعاً می‌خواهید یک شبیه ساز کارآگاه بودن را تجربه کنید، پیشنهاد ما به شما Return of the Obra Dinn است. یک بازی پازل حماسی که در رابطه با مرگ مرموز تمام سرنشینان یک کشتی جریان دارد.

در Return of the Obra Dinn باید دقیقاً همانند یک کارآگاه واقعی فکر کنید. ارتباط دادن مرگ افراد به یکدیگر و یافتن دلیل مرگشان، از کارهایی است که باعث شده تا این بازی تبدیل به یکی از شاهکارهای سبک ماجراجویی طی 10 سال اخیر شود. پس از اتمام این بازی، قطعاً حس می‌کنید که تبدیل به فرد باهوش‌تری شدید که قدرت حل پرونده‌های جنایی واقعی را نیز دارد!

بازی The Stanley Parable Ultra Deluxe

The Stanley Parable: Ultra Deluxe

تا بدین جای کار درباره انواع و اقسام بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی در تاریخ صنعت گیم صحبت کردیم؛ با این حال برخی عناوین همواره در هیچ دسته‌ای جا نگرفته و خود به تنهایی یک ژانر محسوب می‌شوند. بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe دقیقاً یکی از همین بازی‌ها است. این شاهکار یک اثر تجربی و آوانگارد بوده که شما را در دنیایی عجیب و غریب قرار می‌دهد.

The Stanley Parable: Ultra Deluxe شامل یک خط داستانی مشخص با اهدافی ساده نیست. هر قدمی که در این بازی بردارید و اقداماتتان، باعث ایجاد تغییری در جریان بازی و پایانی متفاوت خواهد بود. دنیای این عنوان و راوی داستان که همواره در حال حرف زدن است، به شدت برای گیمرها جذاب و سرگرم کننده خواهد بود. پس آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

تعداد بازی‌های بی نظیر سبک ماجراجویی تا حدی زیاد بوده که نمی‌توان همه آن‌ها را در یک مطلب جمع آوری کرد. همچنین سری بازی‌های ماجراجویی زیادی وجود دارند که نیازمند یک مطلب جدا هستند. در هر صورت سعی داشتیم تا اساسی‌ترین عناوین این سبک را که هر گیمر عاشق پازل و ماجراجویی باید تجربه کند، به شما معرفی کنیم. با بازی کردن تمامی عناوین این لیست، می‌توانید با خیال راحت، خود را یک استاد در حل پازل‌های دشوار، عبور از موانع خطرناک و سفر به جاهای ناشناخته بدانید. داستان‌های زیبا و شخصیت‌های دوست داشتنی این بازی‌ها تا ابد با ما همراه خواهد بود. شاید شما نیز تعدادی از بهترین بازی‌های ماجراجویی معمایی را بازی کرده باشید که در این لیست حضور ندارند. اگر این‌طور است، پس در بخش نظرات آن‌ها را به ما معرفی کنید.

منبع: PCGamesN

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

پرفروش‌ترین بازی ماجراجویی معمایی تاریخ چیست؟

بازی Myst که از قدیمی‌ترین و تحسین شده‌ترین بازی‌های ماجراجویی تاریخ است، همچنین رکورد پروفروش‌ترین عنوان در این ژانر را نیز در اختیار دارد.

۱
سخت ترین بازی ماجراجویی معمایی تاریخ چیست؟

بازی Discworld در میان بازی‌های ماجراجویی معمایی به داشتن سختی بالا و چالش‌های زیاد در پازل‌هایش مشهور بوده که خیلی منطقی نیستند!

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    CODM

    مهمان

    تومب رایدر: مارو دور نینداز?? ما اونقدرام بد نیستیم??
    پارسی گیم: نخوندم???

    پاسخ دهید