بهترین بازی ها درباره سفر در زمان
کسری کاظمی

بهترین بازی ها درباره سفر در زمان

کسری کاظمی 8 دی 1401 1 دیدگاه
4,019 بازدید

بدون شک مردم در سراسر دنیا شیفته سفر در زمان هستند. برای مدت‌ها این نظریه مطرح شده که سفر در زمان ممکن است. بازی‌های ویدیویی نیز همانند سایر مدیوم‌های مطرح، می‌توانند بازیکنان را به هر نقطه از جهان بازی، از جمله گذشته و آینده منتقل کنند. در حالی که برخی از بازی‌ها از این قابلیت به‌عنوان مکانیکی ساده برای امتحان مجدد مرحله استفاده می‌کنند، سایر بازی‌های سفر در زمان به اعماق کرم‌چاله پیچیده و درگیرکننده سفر می‌کنند. اگر شما نیز این رؤیا را داشته‌اید که به دوره‌های مختلف منتقل شده و زمان را دست کاری کنید، پس به جای مناسبی آمده‌اید؛ با لیست بهترین بازی ها درباره سفر در زمان همراه باشید.

دستکاری تاریخ با بهترین بازی ها درباره سفر در زمان

سفر در زمان در صنعت گیم به یک ژانر خاص محدود نمی‌شود و اغلب به روش‌های مختلفی موفق می‌شود تا خود را درون سبک‌های متنوع جا کند. این بازی‌ها نه تنها از سفر در زمان به‌عنوان یک ابزار داستانی استفاده می‌کنند، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از نحوه عملکرد گیم پلی نیز هستند. پس فرقی ندارد که یک شوتر هیجان انگیز باشید یا یک بازی پازل محور معمایی؛ بهترین بازی ها درباره سفر در زمان همواره با ایده خارق‌العاده‌شان، یک سروگردن از دیگر عناوین پیشی می‌گیرند. این موضوع حتی تنها شامل آثار عظیم نبوده و بازی های مستقل فوق‌العاده‌ای نیز از این ایده برای خلق شاهکارهای تکرار نشدنی ای استفاده کرده‌اند.

15) Titanfall 2

بازی Titanfall 2

بازی Titanfall 2 دنباله‌ای برای شوتر اول شخص موفق کمپانی Respawn  است. این بازی در زمان عرضه خیلی مورد توجه قرار نگرفت، زیرا بین نسخه‌های جدید Call of Duty و Battlefield مچاله شده بود. Titanfall 2 عمدتاً توسط طرف‌داران بازی اول تجربه شده، اما بعداً پس از موفقیت Apex: Legends بالاخره به رسمیت شناخته شد. چیزی که بازیکنان متوجه شدند این بود که کمپین داستانی تک نفره Titanfall 2 یک ماجراجویی عالی FPS بود که در آن، در جریان مراحل خاصی، بازیکنان یک دستگاه سفر در زمان را برای جابه‌جایی بین ابعاد مختلف زمانی در اختیار دارند. این قابلیت برای یک شوتر بی مغز چیز کاملاً جدیدی است.

قابلیت سفر در زمان درون Titanfall 2 بیشتر از اینکه بر روی داستان سرایی تأثیر گذاشته باشد، بر روی گیم پلی و اکشن بازی تمرکز کرده است. شما مثلاً می‌توانید با دشمن روبرو شده و سپس زمان را دست‌کاری کنید تا پشت او ظاهر شوید و نبردی ساده‌تر را تجربه کنید. برخی از عناصر پلتفرمینگ نیز به کمک سفر در زمان نیاز داشتند. برای فرود آمدن بر روی سکوها و عبور از شکاف‌های فراگیر، باید بین زمان‌های مختلف تاب بخورید. در نهایت بازی Titanfall 2 یک شوتر استاندارد و به شدت جذاب بوده که بخش تک نفره فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده شدن از روبات‌های غول پیکر و سفر در زمان نیز به جذابیت‌هایش افزوده است.

14) Quantum Break

بازی Quantum Break

در سال 2016 زمانی که Quantum Break منتشر شد، این بازی پرفروش‌ترین عنوان منتشر شده توسط مایکروسافت برای کنسول ایکس باکس وان بود. در حالی که به زودی این لقب را به Sea of Thieves واگذار کرد (چه کسی به سفر در زمان نیاز دارد وقتی دزدان دریایی داریم؟) هنوز هم یک بازی برجسته و یک آزمایش جذاب در سبک داستان سرایی تعاملی است. هسته اصلی Quantum Break ترکیبی از گیم‌پلی اکشن و ماجراجویی آن با یک سریال تلویزیونی تعاملی است که پنج بخش داستان را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا تصمیم‌های کلیدی بگیرید که روی روایت باقی بازی تأثیر می‌گذارد.

Quantum Break که در ابتدا به عنوان دنباله‌ای برای Alan Wake در نظر گرفته شد، پس از تصمیمات تیم سازنده، به یک IP جدید تبدیل شد. بازی در دنیایی اتفاق می‌افتد که یک آزمایش ناموفق سفر در زمان به شما این قابلیت را می دهد تا زمان را متوقف کنید، منجمد کنید، شتاب دهید، و به طور کلی آن را در اطراف خود دست‌کاری کنید. با در نظر گرفتن اینکه با یک بازی اکشن روبرو هستیم، شما می‌توانید از این ویژگی برای دست‌کاری سربازان دشمن و شکست دادن آن‌ها استفاده کنید. Quantum Break همانند یک فیلم اجرا می‌شود که با ترکیب موفقش با گیم پلی، یکی از بهترین بازی ها درباره سفر در زمان را خلق کرده است.

13) Deathloop

بازی Deathloop

Deathloop همان‌طور که از اسمش مشخص است، سعی داشته تا ابعاد متفاوتی از موضوع سفر در زمان یعنی «حلقه زمانی» را به عنوان مکانیک اصلی گیم پلی خود در نظر گرفته است. Deathloop یک بازی شوتر اول شخص هیجان انگیز با مکانیک‌های سفر در زمان است که توسط توسعه دهندگان سری دوست داشتنی Dishonored ساخته شده است. شما در نقش کلت، یک قاتل بازی می‌کنید که در مأموریتی است تا هشت فرد فوق‌العاده قدرتمند را از بین ببرد. این افراد از یک ماشین زمان در یک جزیره قطبی استفاده می‌کنند تا بارها در همان روز زندگی کنند، اساساً جاودانه شوند و می‌توانند بدون عواقب، هر کاری می‌خواهند بکنند.

برای جلوگیری از راه‌اندازی مجدد حلقه زمانی، باید هر هشت هدف خود در بازی را حذف کنید. با استفاده از آنچه در چندین حلقه پس از هر بار مردن یاد می‌گیرید باید در جزیره حرکت کنید و مأموریت خود را در یک اجرای کامل و بی نقص، تکمیل کنید. انجام این کار روی کاغذ ساده‌تر از انجام در بازی است؛ زیرا تهدیدهای مختلفی درون این جزیره در انتظار شخصیت اصلی بوده تا اجازه ندهند که این چرخه زمانی بسته شود. پس باید از حقه‌های زیادی استفاده کنید. با حضور سیستم تیراندازی به شدت دقیق و استاندارد، داستانی جذاب، و یک پیش‌فرض علمی تخیلی اورجینال، به شما توصیه نمی‌کنیم این بازی سرگرم کننده را از دست دهید.

12) EarthBound

بازی EarthBound

کنسول کلاسیک SNES یکی از آن دستگاه‌هایی است که در زمان حضورش در صنعت گیم، صدها بازی فوق‌العاده به‌یادماندنی و کلاسیک را در اختیار ما قرار داده بود. یکی از شاهکارهای جاودانی که از این کنسول به‌جامانده، همچنین یکی از بهترین بازی ها درباره سفر در زمان با نام EarthBound است. این عنوان جذاب در سبک نقش آفرینی نوبتی بوده و داستان سرایی خارق‌العاده دارد که شما را در بازه‌های مختلف زمانی، در مقابل انواع و اقسام موجودات خارق‌العاده قرار می‌دهد و انتظار دارد که در انتها زمین را از نابودی توسط شرور مطلق نجات دهید. همه چیز از شخصیت‌پردازی‌ها و دیالوگ‌های این بازی بامزه و جذاب است.

بازی EarthBound با یک مسافر زمان از آینده آغاز می‌شود که کاراکتر اصلی یعنی Ness را ملاقات کرده و به هشدار می‌دهد که آخرالزمان قریب‌الوقوعی رخ خواهد داد و فقط او می‌تواند از آن جلوگیری کند. پس از سفری سخت و طولانی، زمانی که به مرحله آخر بازی برسید، گروه قهرمانان بازی به گذشته سفر می‌کنند تا شخصیت منفی بازی را، زمانی که در آسیب‌پذیرترین حالتش قرار دارد شکست دهند. قابلیت‌های سفر در زمان و ترکیبشان با یک گیم پلی استاندارد نقش آفرینی کلاسیک و داستانی جذاب، باعث شده تا EarthBound یکی از بهترین بازی های تاریخ و همچنین از بهترین بازی ها درباره سفر در زمان درون این لیست باشد.

11) Life Is Strange

بازی Life Is Strange

Life Is Strange عنوانی ماجراجویی برجسته از استودیو Dontnod که توسط اسکوئر انیکس منتشر شده است. داستان بازی حول محور عکاس مشتاق ۱۸ساله مکس کالفیلد می‌گذرد که باید با قدرت‌های تازه کشف شده خود کنار بیاید. مکس یک توانایی ماوراء طبیعی دارد که به او اجازه می دهد در طول زمان به عقب یا جلو حرکت کند تا وضعیت اشیاء و تأثیر آنها بر افراد اطراف خود را تغییر دهد. کاربردهای این قدرت بسته به سناریوی هر مرحله متفاوت است و به مکس اجازه می‌دهد تا روابطش با دوستان و خانواده‌اش را اصلاح کند، معماهای بزرگ‌تر را حل کند و از قلدرهای درون مدرسه‌اش به شکل‌های مختلف انتقام بگیرد.

بازی Life Is Strange همانند یک فیلم تعاملی اجرا می‌شود. این موضوع بدین معنی است که در زمینه گیم پلی خیلی شاهد تفاوت‌های زیادی نخواهیم بود. با این حال داستان سرایی و شخصیت پردازی این عنوان به قدری قدرتمند بوده که به راحتی ضعف گیم پلی‌اش را جبران می‌کند. انتخاب‌هایی که در بازی انجام می‌دهید، بر روی نحوه پیشرفتن آن تأثیر زیادی گذاشته و می‌توان چندین پایان مختلف نیز بر اساس تصمیماتتان دریافت کنید. این بازی تمرکز زیادی بر روی ارتباط کاراکترها با همدیگر و لحظات آرامش بخش به همراه موسیقی‌های آرام و گوش نواز دارد. پس اگر این موضوعات برایتان جذاب بوده، تجربه این عنوان را از دست ندهید.

10) Prince Of Persia: The Sands Of Time

بازی Prince Of Persia The Sands Of Time

بازی Prince Of Persia: The Sands Of Time در اصل نسخه ریبوت شده این فرنچایز است که برای سال‌ها فراموش شده بود. این بازی موفق شد تا باری دیگر نام افسانه‌ای Prince Of Persia را به عنوان یکی از محبوب‌ترین سری بازی های تاریخ زنده کند و همچنین یکی از بهترین بازی ها درباره سفر در زمان را هم به ما هدیه دهد. ژانر بازی اکشن و ماجراجویی بوده و شخصیت اصلی بازی شاهزاده‌ای است که باید با هیولاهای شنی مبارزه کند تا از پوشیده شدن جهان توسط شن جلوگیری کند. او یک متحد به نام فرح، دختر دشمنش، وزیر یک مهاراجه، دارد و با هم می‌جنگند تا ساعت شنی را که باعث نابودی می‌شود، از بین ببرند.

بازی Prince Of Persia: The Sands Of Time شامل حل پازل، حرکات آکروباتیک و پارکور و ضربه زدن به دشمنان با خنجر زمان است. بازیکن توانایی بازگشت به گذشته برای رفع اشتباهاتش را هم دارد. شاهزاده می‌تواند زمان را معکوس کند؛ یعنی بازیکنانی که پرش پلتفرمینگ را به خوبی انجام نداده‌اند، می‌توانند بدون مرگ دوباره تلاش کنند، زمان را کاهش دهند تا لحظه‌ای فکر کنند، یا آن را کاملاً متوقف کنند. ترکیب این قدرت‌ها با نبرد هک اند اسلش سرگرم کننده و منحصر به فرد است. همچنین دنباله‌ای به نام The Warrior Within وجود دارد که داستان شاهزاده را ادامه داده و گیم‌پلی تغییر زمان را هم شامل می‌شود.

9) Assassin’s Creed

بازی Assassin’s Creed

یک عنوان معروف دیگر از کمپانی Ubisoft که از محبوب‌ترین سری بازی های تمام دوران نیز است. Assassin’s Creed برای اولین بار در سال 2007 به بازار عرضه شده و تا امروز نیز کلی دنباله برایش ساخته شده است. سری Assassin’s Creed درباره مرور خاطرات اجدادی است که در DNA شخصیت اصلی ذخیره شده‌اند. برای بازیکن، این مساوی است با سفر در زمان به دوره‌های مختلف تاریخی و ملاقات با فرهنگ‌ها، مکان‌های معروف و حل مأموریت‌هایی که شامل قتل افراد خطرناک می‌شود. ما مکان‌هایی مانند سرزمین مقدس در قرن 1100، نیویورک در قرن 1700 و مصر باستان قبل از میلاد را در این فرنچایز می‌بینیم.

هر بازی از سری Assassin’s Creed یک ماجراجویی سفر در زمان متفاوت است، با این حال دستگاهی که این امکان را فراهم کرده، یعنی Animus به هیچ وجه یک ماشین سفر در زمان نیست. این وسیله فقط برای خواندن کد DNA که به صورت اجدادی در افراد مختلف ذخیره شده است استفاده می‌شود. با این حال هر بازی از سری که بازیکنان را به دوره‌های مختلف تاریخی می‌برد، می‌توان حکم سفر در زمان را برایشان داشته باشد. جدا از این موضوع، اکثر بازی های این مجموعه شامل دیالوگ‌های جذاب، شخصیت‌های به‌یادماندنی و گیم پلی سرگرم کننده هستند. پس چه طرف‌دار سفر در زمان باشید و چه نه تجربه‌شان ضروری است.

8) Outer Wilds

بازی Outer Wilds

Outer Wilds یک بازی بسیار منحصر به فرد است که توسط بسیاری از طرف‌داران ژانر علمی تخیلی نادیده گرفته شده است. بازی با یک حلقه زمانی سروکار دارد که در آن خورشید در 22 دقیقه به یک ابرنواختر تبدیل می‌شود و بازیکنان را ترغیب می‌کند تا جهان را کشف کنند و رازهای آن را تکه‌تکه کنار هم قرار دهند. مکانیک حلقه زمان Outer Wilds باعث می‌شود هر اجرای مجدد بازی و اکتشافات آن لذت بخش و متفاوت از تجربه قبلی باشد. علاقه‌مندان به داستان‌های علمی تخیلی و سفر در زمان، از در کنار هم قرار دادن رمز و راز این بازی لذت خواهند برد. همچنین عاشقان ژانر ماجراجویی نیز باید بازی را تجربه کنند.

همانند Deathloop، درون Outer Wilds نیز باید کارهای بیشتری از تنها گشت و گذار در نقشه بازی انجام داده و اتفاقات رخ داده را به یاد داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود تا با وجود تکرار شدن اتفاقات، بازی هرگز تکراری به نظر نرسد و هر دفعه چیزهای بیشتری برای ارائه داشته باشد. Outer Wilds که در ابتدا به عنوان یک پروژه دانشجویی شروع شد، یکی از بهترین بازی‌های مستقل در سال‌های اخیر بوده که با ترکیبی هیجان‌انگیزی از کاوش‌های محیطی، رمز و راز کهکشانی و شبیه ساز بقا در چند سال اخیر است. اگر به دنبال یک بازی جذاب و همه‌جانبه سفر در زمان فضایی هستید، Outer Wilds برای شما است.

7) Bioshock Infinite

بازی Bioshock Infinite

“همیشه یک فانوس دریایی وجود دارد، همیشه یک مرد وجود دارد، همیشه یک شهر وجود دارد.” سفر در زمان در BioShock Infinite شما را به جهان‌های موازی می‌برد. درک این موضوع که جهان‌های مختلف به هم متصل هستند و تک‌تک اعمال شما مهم هستند، در سراسر داستان BioShock Infinite به چشم می‌خورد. برخی از کاراکترها می‌توانند با استفاده از قابلیتی به نام اشک در زمان سفر کنند و پورتال‌هایی به ابعاد مختلف باز کنند. در داستان بازی، فقط شخصیت دوقلوهای لوتیس و الیزابت می‌توانند اشک‌ها را ایجاد کنند، اما اتفاقات رخ داده درون این پورتال‌های متناوب زمان بر همه شخصیت‌های بازی تأثیر می‌گذارند.

بر خلاف اکثر عناوین درون این لیست، قابلیت سفر در زمان درون BioShock Infinite در اختیار شخصیت اصلی نبوده و افراد دیگری توانایی اجرای آن را دارند. این مکانیک برای ارائه داستان خارق‌العاده این عنوان استفاده شده که یکی از بهترین‌ها در طی چندین سال اخیر است. BioShock Infinite شما را وارد شهری شناور در آسمان استیم پانکی به نام کلمبیا می‌کند؛ جایی که شهروندان هنوز به اعتقادات مذهبی و نژادپرستانه خشن می‌چسبند. شخصیت اصلی مأموریت ویژه‌ای دریافت می‌کند که انجام آن به زندگی‌اش وابسته است. این بازی همچنین نسخه سوم از سه‌گانه افسانه‌ای و به شدت تأثیر گذار BioShock نیز به حساب می‌آید.

6) Day Of The Tentacle

بازی Day Of The Tentacle

سبک ماجراجویی کلیک و اشاره از قدیمی‌ترین و البته محبوب‌ترین ژانرها در رایانه‌های شخصی است. یکی از اولین بازی هایی که امروزه به عنوان کلاسیک و شاهکار در این ژانر از آن یاد می‌شود، Day Of The Tentacle نام دارد. این بازی به دست کمپانی عظیم LucasArts توسعه یافته و از بزرگ‌ترین بازی‌سازان این ژانر بر رویش کار کرده‌اند. با اینکه این بازی در دهه 90 میلادی عرضه شد، ولی نسخه‌ای بازسازی شده نیز دارد که گیمرهای مدرن می‌توانند با خیال راحت دست به کار شده و آن را تجربه کنند. این بازی علاوه بر معماهای چالش برانگیز و هوشمندانه، به دلیل شخصیت‌ها و حس شوخ طبعی‌اش مورد تحسین قرار گرفت.

Day of the Tentacle سفر در زمان را تا حد زیادی در اولویت اصلی‌اش قرار می دهد و با محیط‌های متنوع در دوره‌های زمانی مختلف تعامل دارد. با استفاده از این مکانیک به شدت برای حل پازل‌های چالش برانگیزش یک قابلیت متفاوت و خلاقانه ایجاد می‌کند. این بازی همچنین دنباله عنوان Maniac Mansion است، اما ساختار بسیار متفاوتی نسبت به آن بازی دارد. بازیکن به جای گروه بزرگی از نوجوانان قابل انتخاب، سه نوجوان خاص را کنترل می‌کند. هر کدام از این شخصیت‌ها در دوره‌ای از تاریخ گرفتار شده‌اند. شما می‌توانید همه شخصیت‌ها را در آن واحد کنترل کرده و پازل‌های جذاب را با کمک همه آن‌ها حل کنید.

5) Braid

بازی Braid

Braid یکی از خلاقانه‌ترین و سرگرم کننده‌ترین عناوین مستقل تمام دوران است. داستان دلهره آور بازی و مکانیک‌های عالی برای حل پازل‌ها، تجربه‌ای فراموش نشدنی را رقم می‌زند که اکثر گیمرها به این زودی‌ها آن را فراموش نخواهند کرد. بازگرداندن زمان برای یافتن راه‌حل‌های معماها به‌عنوان جذابیت اصلی بازی عمل می‌کند، اما این داستان است که بازیکنان را در طول زمان شوکه خواهد کرد. گیمرهایی که می‌خواهند باور کنند که در هر بازی ویدیویی شخصیت خوبی هستند، قطعاً هنگام بررسی Braid بیدار نظرشان عوض می‌شود.  Braid یکی از اولین بازی های مستقل است که به شهرت عناوین عظیم‌تر رسید.

بحث‌های زیادی در مورد موضوعات Braid و معنای واقعی آن وجود دارد. چیزی که کمتر جای بحث دارد، مکانیک مرکزی Braid است. قهرمان داستان، تیم، می‌تواند زمان را به عقب برگرداند تا اشتباهاتش را برطرف کند. مراحل جلوتر بازی، مکانیک‌های زمانی بیشتری را معرفی می‌کنند، مانند اجسامی که تحت تأثیر سفر در زمان قرار نمی‌گیرند. یک مرحله حتی کلونی از شخصیت اصلی را معرفی کرد که با فعال شدن سفر در زمان ایجاد می‌شود. مرحله پایانی، کل بازی را معکوس می‌کند تا داستان آن تغییر کند. همین کاربرد ساده سفر در زمان برای منتقدان کافی بود تا Braid را یکی از بهترین بازی های تمام دوران بدانند.

4) The Forgotten City

بازی The Forgotten City

The Forgotten City که در ابتدا به عنوان یک ماد برای بازی Skyrim ساخته شده بود، به دلیل شهرت بالایش در نهایت تبدیل به یک بازی مستقل شد که توسط توسعه دهنده و نویسنده اصلی ماد، نیک پیرس، تولید شده است. داستان بازی حول محور شخصیتی از زمان حال می‌گذرد که خود را در ساحلی بدون حافظه‌اش پیدا می‌کند. وی سپس به وسیله یک پورتال، به زمان قدیم و نسخه‌ای از امپراتوری روم منتقل می‌شود. شهری که شخصیت اصلی و آدم‌های دیگر درونش زندانی شده‌اند، تابع یک قانون طلایی است: هر فردی که مرتکب جرمی شود، مجازاتش و سایر افراد درون شهر مرگ است. حکمی که باعث خلق شهر بدون گناه شده است.

در حینی که شخصیت اصلی سعی دارد تا درباره این شهر و قانون عجیبش مطالعه کند، به وسیله رهبر شهر متوجه می‌شود که یکی از اعضای شهر قصد زیر پا گذاشتن قانون را داشته و شما باید او را شناسایی کنید. برای این کار مدام باید در زمان سفر کرده و به اول بازی برگردید تا از اطلاعات به دست آمده خود بهره ببرید. این بازی یک برداشت جالب از سفر در زمان است که همچنین به بررسی رابطه وجودی بین بشریت و قوانین آن می‌پردازد، یعنی اینکه چه چیزی واقعاً درست یا نادرست در نظر گرفته می‌شود. اگر به دنبال یک تجربه داستان محور هستید، عنوان The Forgotten City یکی از بهترین بازی ها درباره سفر در زمان است.

3) The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time

بازی The Legend Of Zelda Ocarina Of Time

بهترین بازی تمام دوران؟ بحث کردن با این ارزیابی برای The Legend of Zelda: Ocarina of Time ، یک بازی اکشن و ماجراجویی سه بعدی برجسته که در سال 1998 بر روی Nintendo 64 عرضه شد، دشوار است. در این بازی، قهرمان جوان Link یک ساز جادویی پیدا می‌کند که برای تغییر آب و هوا، انتقال او به سرزمین‌های دور و حتی سوق دادن او در طول زمان به دنیای پسا آخرالزمانی کاربرد دارد. خوشبختانه، این یک سفر یک طرفه نیست و بسیاری از پازل‌های موجود در بازی در رفت و آمد بین دوره‌های زمانی است. با استفاده از آنچه در هر دنیا یاد می‌گیرید و به دست می‌آورید پازل‌های محیط دیگر را حل کنید.

مثل همیشه در فرنچایز The Legend Of Zelda، شما در حال مبارزه با یک شیطان بزرگ هستید، با هیولاها مبارزه می‌کنید، سلاح‌ها و ابزارها را برای سفر خود جمع آوری می‌کنید و سیاه‌چال‌های دردسرساز را کشف می‌کنید؛ اما سفر در زمان چیزی است که Ocarina of Time را به یک بازی با ابعاد واقعاً افسانه‌ای تبدیل می‌کند. با اینکه بازی Majora’s Mask از این سری نیز از مکانیک‌های سفر در زمان استفاده می‌کند، ولی این بازی از شهرت بیشتری برخوردار است. The Legend of Zelda: Ocarina Time به دلیل داستان سرایی استادانه‌اش اکثر اوقات به عنوان بهترین بازی تاریخ در لیست‌ها ظاهر می‌شود.

2) Steins; Gate

بازی Steins; Gate

برخلاف بسیاری از بازی های این لیست، Steins; Gate یک رمان بصری (Visual Novel) است، پس به همین دلیل از گیم پلی خارق‌العاده‌ای برخوردار نیست. بازیکن بیشتر رویدادهای داستان را می‌خواند و گهگاهی بر اساس شخصیت‌هایی که می‌خواهد با آنها تعامل داشته باشد و آنچه می‌خواهد بگوید، انتخاب می‌کند، اما این انتخاب‌ها می‌تواند بر نتیجه داستان تأثیر بگذارد و به چندین پایان منجر شود. داستان به دنبال رینتارو اوکابه و دوستانش است که به طور تصادفی یک ماشین زمان درست می‌کنند و به یک توطئه جهانی به رهبری یک سازمان مخفی برخورد می‌کنند. آن‌ها حالا باید در زمان سفر کرده و این توطئه را خنثی کنند.

گرافیک و تصاویر بازی فوق‌العاده زیباست و داستان عمیق و احساسی است. این بازی به‌اندازه‌ای محبوب بود که یک انیمه اقتباسی نیز از رویش ساخته شد که حتی محبوب‌تر از این بازی بوده و شهرتی جهانی دارد. Steins;Gate یک دنباله برای بازی Chaos;Head (هر دو از سری Science Adventure) در سال 2008 است که آن عنوان نیز دارای عنصر گیم پلی سنگین سفر در زمان است. با پذیرش مفهوم علت و معلول، بازیکن باید در زمان سفر کند و رویدادهای گذشته را تغییر دهد تا بر آینده تأثیر بگذارد. پیچیدگی و زیبایی داستان بازی باعث شده که بدون بحث یکی از بهترین بازی ها درباره سفر در زمان باشد.

1) Chrono Trigger

بازی Chrono Trigger

Chrono Trigger در سال 1995 وارد عرصه رقابت بر روی کنسول SNES شد و گیمرها را با فرنچایز جدیدی آشنا کرد که در طول سال‌ها شاهد چندین دنباله و اسپین‌آف بوده است. این بازی برای زمان خود انقلابی بود و پایان‌های متعدد و مأموریت‌های جانبی را ارائه می‌کرد که به شخصیت‌های فرعی آن عمق بیشتری می‌داد و یک سیستم نبرد متفاوت که تا امروز نیز در بازی های مختلف شاهد حضورش هستیم. Chrono Trigger در دنیایی شبیه به زمین اتفاق می‌افتد که شامل دوران ماقبل تاریخ، قرون وسطی و دنیای پسا آخرالزمانی است. این بازی دارای سفرهای زیادی در زمان، نجات جان افراد و جلوگیری از پایان جهان است.

بازیکنان در طول زمان از طریق پورتال‌ها و ماشین زمان از زمان حال به گذشته سفر می‌کنند و با دست‌کاری اتفاقات زمان، بر روی رویدادهای آینده تأثیر می‌گذارد. بسته به اینکه بازیکنان چگونه به نبرد باس نهایی می‌رسند، زمانی که تصمیم می‌گیرند تا جلوی یک فاجعه جهانی را بگیرند، یکی از دوازده پایان مختلف را دریافت می‌کنند. این بازی دارای شش شخصیت قابل بازی و یک شخصیت اختیاری است که با اژدهایان، شوالیه‌ها و هیولاها مبارزه می‌کنند. اگر با یک بازی نقش آفرینی قدیمی مشکلی ندارید، Chrono Trigger نه تنها یکی از بهترین بازی های تاریخ، بلکه یکی از بهترین بازی ها درباره سفر در زمان هم هست.

جمع بندی

ایده سفر در زمان در داستان‌های علمی تخیلی عامه پسند به طور گسترده توسط اچ. جی ولز که رمان ماشین زمان را در سال 1895 نوشت و همچنین داستان‌های دیگری که قهرمانان را به دوره‌های مختلف سوق دادند، رواج یافت. در حالی که بسیاری از بازی‌های مدرن از نوعی حلقه تکرارشونده مانند عناوین Hades یا Loop Hero استفاده می‌کنند، بهترین بازی ها درباره سفر در زمان یک گام فراتر نیز می‌روند و به بازیکنان اجازه می‌دهند زمان را برای اهداف خود تحریف کنند. برخی از این بازی ها حتی بازیکن را مجبور می‌کنند تا خود را با حبس درون چرخه بی پایان زمانی وفق دهند. احتمالات در این آثار نامحدود است.

در حالی که کتاب‌ها و فیلم‌ها با داستان‌های سفر در زمان موفقیت چشمگیری داشته‌اند، بازی‌های ویدیویی نیز از این پدیده داستان‌گویی مستثنی نیستند. در طول سال‌ها، توسعه‌دهندگان راه‌هایی برای بهبود گیم‌پلی و داستان‌های بازی‌های خود از طریق پیچش و درگیر شدن مرز میان فضا و زمان پیدا کرده‌اند. این داستان‌های سفر در زمان از طریق سبک‌های متعدد بازی از جمله رمان‌های بصری، بازی‌های RPG و پلتفرم‌های پازل محور روایت می‌شوند. در این لیست برایتان 15 مورد از بهترین بازی ها درباره سفر در زمان را معرفی کردیم که هر کدام بدون شک نوآوری زیادی دارند. شما نیز می‌توانید بازی های محبوب خود را از بخش نظرات مطرح کنید.

منبع: Game Rant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

اولین بازی دربار سفر در زمان چیست؟

بازی Adventure in Time که یک ماجراجویی متنی بوده، با انتشارش در سال 1981، از اولین بازی ها با موضوع سفر در زمان است.

۱
کدام بازی سفر در زمان از روی فیلم اقتباس شده است؟

بازی Back to the Future که اولین نسخه اش در سال 1989 منتشر شد، از روی فیلمی به همین نام ساخته شده است.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    Rez

    مهمان

    البته بایوشاک سفر در زمان نیست ، سفر در جهان های موازیه

    پاسخ دهید