بهترین بازی های کارآگاهی
کسری کاظمی

بهترین بازی های کارآگاهی که باید تجربه کنید

کسری کاظمی 4 بهمن 1400 1 دیدگاه
7,250 بازدید

هیچ چیزی لذت‌بخش‌تر از قرار گرفتن در یک پرونده قتل پیچیده و تلاش برای حل آن نیست. کارآگاهان در کتاب‌های معمایی و جنایی و البته فیلم‌های سینمایی شهرت فراوانی دارند. آیا تابه‌حال پیش خود فکر کرده‌اید که شما نیز می‌توانید به جای یکی از این افراد، به حل پرونده‌ها بپردازید؟ اگر این‌طور است پس لیست بهترین بازی های کارآگاهی که باید تجربه کنید را از دست ندهید.

ژانرهای مختلفی در ادبیات و سینما توانسته‌اند مردم را در طول تاریخ سرگرم کنند. از ژانر وحشت و آثار دلهره‌آور که برای شب‌های تاریک مناسب بوده و همچنین ژانر علمی تخیلی که می‌تواند هیجان را به شکلی متفاوت به مخاطب ارائه کند. با این حال تمامی این موضوعات در مقابل یک کتاب معمایی خوب و یا فیلمی کارآگاهی کم می‌آورند. قتل‌های غیرقابل‌توصیف، ناپدید شدن مرموز شخصی و پازل‌های سرقتی که دزدان بسیار حرفه‌ای به جا گذاشته‌اند، تعدادی از این مدل پرونده‌های مشهور جنایی است. بازی‌های ویدئویی در طول تاریخ، دست به آزمایش در ژانر پلیسی و جنایی زده‌اند. از بازی‌های سبک Point & Click کلاسیک گرفته که به واسطه پازل‌های چالش برانگیزشان، تا حدودی در القای حس کارآگاهی موفق بوده‌اند تا عناوینی که انتظار ندارید از شما کارآگاهی موفق بسازند. با این حال نباید خلاقیت‌های پیاده شده درون بازی‌ها را دست کم بگیرید زیرا ممکن است غافلگیر شوید.

بهترین بازی های کارآگاهی 

حتماً شما نیز کارآگاهان بزرگی مانند هرکول پوآرو یا شرلوک هلمز را می‌شناسید که با چالش‌برانگیزترین پرونده‌های دنیا روبرو شده و با استفاده از سلول‌های خاکستری مغزشان، مخاطب را شگفت زده می‌کنند. قطعاً در هنگام مشاهده آن‌ها، پیش خود فکر کرده‌اید که من نیز توانایی حل کردن همچنین پرونده‌ای را خواهم داشت. با اینکه خواندن رمان و تماشای فیلم و سریال به خودی خود می‌تواند فعالیتی سرگرم کننده باشد، بازی‌های ویدئویی به شما اجازه می‌دهند که یک قدم جلوتر رفته و خود به حل این پرونده‌ها کمک کنید. هرچند برای بسیاری نابود کردن باس‌ها در سری Dark Souls یکی از رضایت بخش ترین تجربیات صنعت گیم است، ولی حل یک پرونده جنایی پیچیده هم می‌تواند به عنوان رقیبش ظاهر شود. پس دفترچه‌های خود را بردارید، ذره بین و کلاه مخصوص شرلوک هلمزی خود را آماده کنید و با ما همراه باشید تا در کنار هم به بهترین بازی های کارآگاهی که باید تجربه کنید بپردازیم.

بازی Thimbleweed Park

Thimbleweed Park

اگر با تاریخچه ژانر ماجراجویی  یا همان Point & Click آشنا باشید، باید بدانید که این مدل بازی‌ها به پازل‌های سخت و چالش برانگیزشان مشهور بودند. یکی از کمپانی‌های بزرگ و به‌نام ساخت بازی‌های اشاره و کلیک، Lucasarts نام داشت که به واسطه فرنچایز بزرگ Monkey Island در میان گیمرها صاحب نام بود. پس از منحل شدن این استودیو، Ron Gilbert بازی ساز افسانه‌ای، تصمیم به تأسیس استودیوی شخصی خود را گرفت که نتیجه آن، محصولی به نام Thimbleweed Park است. یک بازی کاملاً کلاسیک با ظاهری آشنا که می‌توان برای هر شخصی که علاقه‌مند به ژانر ماجراجویی است، جذاب باشد.

Thimbleweed Park هر چیزی که در بهترین بازی های کارآگاهی به دنبالش هستید را دارد؛ شهری مرموز با ساکنین عجیب، که شما را به یاد سریال Twin Peaks می‌اندازد، کمدی بی نظیری که از آثار Ron Gilbert انتظار می‌رود و البته گیم پلی چالش برانگیز، با پازل‌هایی که اشک شما را در می‌آورند. شما در نقش یک کارآگاه تازه کار و یک مأمور FBI قرار می‌گیرید که باید با عوض کردن نقش، پازل‌های فراوانی را حل کنید. هیچ کس در این بازی قابل اعتماد نبوده و نمی‌توان روی حرفشان حساب کرد. Thimbleweed Park پتانسیل این را دارد که شما را برای ساعت‌ها سرگرم و درگیر خود نگه دارد.

بازی Heavy Rain

Heavy Rain

Heavy Rain یکی از مشهورترین بازی‌های این لیست است. عنوانی که با الهام گرفتن از فیلم‌های جنایی پلیسی به بازار آمده و خود نیز قرار است یک فیلم تعاملی باشد. برای زمان خود، Heavy Rain توانسته بود مرزهای تکنولوژی را در میان بازی‌ها جا به جا کرده و به عنوان یکی از غنی‌ترین بازی‌هایی که شبیه به فیلم‌ها هستند نام گذاری شود. در این محصول، شما در نقش چند شخصیت قرار می‌گیرید که سرنوشتشان به واسطه یک قاتل روانی که بچه‌ها را در باران به قتل می‌رساند، به هم گره خورده است. این شخص، قاتل اوریگامی نام دارد و پس از کشتن قربانیان خود، یک اوریگامی کاغذی از خود به جای می‌گذارد.

Quantic Dream با ساخت این بازی، توانست نام خود را در صنعت گیم با این مدل بازی‌های تعاملی خوش ساخت جاودان کند و تا همین امروز نیز دست از ساختشان برنداشته است. شخصیت اصلی این بازی Ethan نام دارد و پس از ربوده شدن پسرش به دست قاتل اوریگامی و همکاری نکردن پلیس، تصمیم به حل پرونده می‌گیرد. Heavy Rain یک بازی کارآگاهی به تمام معنا است. شما باید به انجام چالش‌های بیمارگونه قاتل پرداخته و علاوه بر آن هویت او را بیابید. قرار داشتن چندین شخصیت اصلی مختلف، همچنین به جذابیت داستان افزوده است. بهتر است تجربه یکی از بهترین بازی های کارآگاهی تاریخ را از دست ندهید.

بازی Lamplight City

Lamplight City

Lamplight City بازی ماجراجویی عجیبی است. عنوانی که از نظر ظاهری، شباهت فراوانی با بازی‌های ادونچر کلیک و اشاره کلاسیک دارد؛ با این حال باطن آن کمی متفاوت است. در هسته بازی، یک داستان کارآگاهی بسیار جذاب را مشاهده می‌کنیم. دو همکار که به دنبال کشف راز سرقت‌هایی از یک مغازه گل فروشی‌اند، می‌فهمند که با یک سارق خرده پا روبرو نیستند. Lamplight City از چندین پرونده مستقل از یکدیگر تشکیل شده که خطوط داستانی مجزایی داشته، ولی در نهایت به وسیله یک روایت کلی، به هم متصل می‌شوند. دیالوگ نویسی و صداپیشگی این بازی، یکی از قدرتمندترین و باکیفیت‌ترین‌های این لیست است.

همان‌طور که گفتیم، Lamplight City خیلی در دسته بازی‌های پازل کلیک و اشاره قرار نمی‌گیرد، زیرا آن‌چنان پازلی درون خود ندارد. بله، برای سازندگان این بازی، روایت و یافتن سرنخ‌ها در این بازی خیلی مهم‌تر از حل پازل‌های منطقی و دشوار بوده است. پس اگر به امید یک ماجراجویی حماسی، با کلی معما و مسیرهای مختلف می‌خواهید Lamplight City را تهیه کنید، بهتر است کمی بیشتر در مورد آن تحقیق به عمل بیاورید. با این حال روایت بی نظیر و شوک‌های داستانی فراوان، دلایل بسیار خوبی برای امتحان کردن این بازی زیبا است. همچنین مدت زمان کوتاه آن، باعث شده که ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد.

بازی Backbone

Backbone

در اولین نگاه، شاید متوجه شوید موضوع عجیبی در رابطه با این بازی کارآگاهی وجود دارد. بله درست متوجه شدید؛ شما قرار است در نقش یک کارآگاه حیوان به حل معماها بپردازید! این دسته بازی‌ها که شما را در نقش حیواناتی در قالب کاراکترهای انسانی قرار می‌دهند، طی چند سال اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. علاوه بر بازی Backbone به شما تجربه بازی‌های باکیفیتی مانند Chicken Police و Blacksad را نیز پیشنهاد می‌کنیم. Backbone روایت کلیشه ولی بامزه فیلم‌های نوآر کلاسیک را پیش می‌گیرد. همسر یک موش گمشده شما را استخدام می‌کند که سر از ماجرای ناپدید شدنش شوهرش در بیاورید.

در ظاهر، Backbone بسیار شبیه به بازی‌های ماجراجویی کلاسیک رایانه‌های شخصی است که در دهه 90 میلادی منتشر می‌شدند. ولی نگذارید ظاهر آن شما را گمراه کند؛ زیرا قرار است با یکی از جذاب‌ترین و بهترین بازی های کارآگاهی نسل گذشته مواجه شوید. پازل‌های بسیار خوش ساختی درون این بازی کوچک قرار گرفته و خط داستانی پر از شوک و پیچش آن، شما را تا مدت‌ها درگیر خواهد کرد. اگر از طرف‌داران فیلم‌های قدیمی معمایی و پلیسی باشید، داستان بازی Backbone هیچ چیزی از آن عناوین کنم ندارد. Backbone شما را تا آخرین لحظه با خود همراه کرده و تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برایتان رغم میزند.

بازی Her Story

Her Story

بازی‌های FMV (Full-motion video) یکی از جالب‌ترین پدیده‌های صنعت گیم در دهه 90 میلادی بودند. این بازی‌ها اغلب از بازیگران واقعی فیلم گرفته و آن‌ها را در موقعیت‌های مختلفی که شامل انجام فعالیت‌هایی توسط گیمر بود قرار می‌دادند. با اینکه با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی بازی سازی، عناوین این مدلی دیگر تولید نشدند، ولی در دهه اخیر، شاهد بازگشت و استفاده نوینی از سبک FMV بودیم. یکی از بهترین نمونه‌های فیلم‌های تعاملی در نسل اخیر، بازی تحسین شده Her Story است. در این بازی، شما باید به صورت غیر خطی، معمایی را از درون فیلم‌های آرشیو شده بر اساس یک مصاحبه کشف کنید.

با گشت و گذار درون ویدئوهای فراوانی که درون بازی قرار داده شده، شما کم‌کم متوجه داستان‌های مشترک درون آن‌ها خواهید شد و قطعات پازل کلی در کنار هم قرار می‌گیرند. کلیپ‌های مصاحبه توسط دوربین‌های پلیس و در اتاق بازجویی ضبط شده‌اند که حسی واقعی و کارآگاهی به بازیکن القا می‌کند. Her Story از خیلی جهات یکی از قدرتمندترین سیستم‌های حل معما را در میان تمامی بازی‌های این لیست داشته و به همین خاطر ارزش تقدیری فراوان دارد. قرار گذاشتن تکه‌های مختلف داستان و رسیدن به جواب نهایی، می‌تواند هر کسی را در قالب یک کارآگاه توانا قرار داده و از این جهت یکی از باارزش‌ترین بازی‌های لیست است.

بازی The Darkside Detective

The Darkside Detective

در اولین نگاه، شاید The Darkside Detective شبیه به بسیاری از محصولات ماجراجویی کلیک و اشاره کلاسیک باشد که پر شده از اشارات مختلف به بازی‌ها و فیلم‌ها، و پازل‌های دشواری برای مخاطب در نظر گرفته است. با این حال، همانند خیلی از موارد دیگر، ظاهر همیشه می‌تواند بسیار گول زننده باشد. اصلی‌ترین نقطه قوت The Darkside Detective، در داستانی بسیار خنده دار و دیالوگ نویسی هوشمند آن نهفته شده است. در این بازی کارآگاهی بامزه، شما در نقش Francis McQueen بازی می‌کنید و دستیاری به نام foil Dooley را در مسیر حل معماهای بازی، همیشه همراه خود خواهید داشت.

شخصیت اصلی بازی دارای یک قابلیت پنهان ابرقهرمانی است که می‌تواند به وسیله آن، پرونده‌ها را راحت‌تر حل کند. طرف‌داران سریال‌هایی مانند X-Files، خیلی راحت می‌توانند با این بازی ارتباط برقرار کنند؛ البته باید کمی حس شوخ طبعی نیز داشته باشند. Ben Prunty، طراح موسیقی بازی‌هایی مانند FTL، یک موسیقی متن اتمسفریک و بسیار مناسب بازی های کارآگاهی را برای The Darkside Detective ساخته که به القای حس مرموز بازی کمک کرده است. گرافیک ساده، ولی چشمگیر این بازی، ثابت می‌کند که همیشه بازی‌ها نیاز به بودجه‌های هنگفتی برای نتیجه گیری مثبت و سرگرم کننده نخواهند داشت.

بازی Discworld Noir

Discworld Noir

Terry Pratchett نویسنده مشهور و صاحب نام آمریکایی است که سری کتاب‌های فانتزی Discworld را نوشته است. بر اساس این کتاب‌ها، کلی فیلم سینمایی و البته بازی ویدئویی ساخته شده که Discworld Noir یکی از بهترین‌های این گروه به حساب می‌آید. در دنیای سیاه و خطرناک Ankh Morpork، کارآگاهی خصوصی به نام Lewton استخدام شده تا سر از پرونده قتلی مرموز در بیاورد. در مسیر رسیدن به جواب‌ها، Lewton متوجه می‌شود که داستانی شرورانه‌تر پشت پرده در حال رخ دادن است. اگر از طرف‌داران و علاقه‌مندان به سری کتاب‌های Discworld باشید، بلافاصله با به تصویر کشیدن این بازی ارتباط برقرار می‌کنید.

2 بازی ویدئویی ماجراجویی پیش از این محصول، بر اساس فرنچایز Discworld ساخته شده‌اند. با این حال Discworld Noir مسیری کاملاً متفاوت را نسبت به گذشتگانش پیش گرفته و دنیای شاد و خنده دار سری را با فیلم‌های نوآر کلاسیک و موسیقی جز جایگزین کرده است. با پیشروی در داستان بازی، سرنخ‌هایی پیدا می‌کنید که شما را به خطرات بزرگ‌تری هدایت خواهند کرد. کارآگاه داستان ما، دفترچه‌ای با خود داشته که محل قرار گرفتن سرنخ‌ها است. دهه 90 میلادی، خانه‌ای برای بازی‌های ماجراجویی فانتزی تاریک بود و Discworld Noir بدون شک یکی از بهترین بازی های کارآگاهی این دوره محسوب می‌شود.

بازی The Wolf Among Us

The Wolf Among Us

زمانی که بحث مخلوط کردن المان‌های فیلم‌های نوآر کلاسیک با داستان‌های فانتزی به میان بیاید، قطعاً هیچ محصولی به اندازه بازی The Wolf Among Us در صنعت گیم نخواهد درخشید. تصور کنید که تمامی داستان‌های فانتزی که در کودکی به گوشتان رسیده، از جمله شنل قرمزی، سفید برفی و… در کنار همدیگر درون یک شهر نفرت‌انگیز و پر از جرم و جنایت زندگی می‌کنند. چیزی که خواندید، دنیا و روایت بازی The Wolf Among Us است. یک ادونچر اپیزودیک که توسط استودیوی خوش نام Telltale Games ساخته شد و بلافاصله توانست نظرات تحسین برانگیز منتقدان و گیمرها را در زمان انتشار جلب کند.

شخصیت اصلی بازی The Wolf Among Us گرگ بد داستان شنل قرمزی است که با کنار گذاشتن عادات بد، تبدیل به یک کارآگاه خصوصی شده و به حل معماهای جنایی شهر می‌پردازد. در این بازی، خبری از پازل‌ها و گیم پلی چالش برانگیز نبوده و اکثر مکانیک‌های بازی را انتخاب دیالوگ‌های مختلف تشکیل داده‌اند. شخصیت پردازی بی‌نظیر و داستانی معمایی و درگیر کننده، اصلی‌ترین نقطه قوت The Wolf Among Us است. پس از اینکه شخصیت اصلی، سری قطع شده را در خانه خود دریافت می‌کند، داستان جذاب بازی آغاز شده و تا آخر نیز شما را رها نمی‌کند. تجربه یکی از بهترین بازی های کارآگاهی تاریخ را از دست ندهید.

بازی Hypnospace Outlaw

Hypnospace Outlaw

چه کسی نظم را در شبکه جهانی اینترنت حفظ می‌کند؟ در بازی Hypnospace Outlaw این کار به شما واگذار شده است. این بازی به شدت خلاقانه، در اولین روزهای شهرت و همه‌گیرشدن اینترنت جریان خواهد داشت (چیزی حدود سال 1999). با این حال کمی از واقعیت دور هستیم و در اینجا، اینترنت به نام Hypnospace شناخته شده و توسط یک کمپانی به نام Merchantsoft ارائه می‌شود. به عنوان یک نماینده برای این شرکت، وظیفه شما این است که در جای‌جای این شبکه سرک کشیده و امنیت و نظم را برقرار کنید. کلی پازل و فعالیت کارآگاهی درون این بازی قرار داده شده که به خلاقانه‌ترین شکل ممکن به شما ارائه می‌شوند.

یکی از فعالیت‌های جالب Hypnospace Outlaw، یافتن وب‌سایت‌هایی بوده که به نظر در حال ارائه خدمات غیر قانونی هستند و نفوذ به ریشه‌شان است. فعالیت‌هایی مانند هک کردن وب‌سایت‌ها، شکاندن پسورد و یافتن صفحه‌های پنهان، برخی از المان‌های گیم پلی در این بازی است. اگر از گیمرهای قدیمی باشید که در دهه 90 میلادی زندگی کرده، Hypnospace Outlaw قطعاً حس نوستالژی اولین روزهای اینترنت را درون شما زنده خواهد کرد. ظاهر وب‌سایت‌های قدیمی و سیستم‌عامل‌های اولیه، به وسیله گرافیک چشم نواز، درون این بازی به نبوغ‌آمیزترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده‌اند.

بازی The Great Ace Attorney Chronicles

The Great Ace Attorney Chronicles

انتشار سری بازی‌های Phoenix Wright در اوایل دهه 2000 میلادی، مساوی بود با به وجود آمدن یکی از خلاقانه‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین بازی‌های ماجراجویی تمام تاریخ که تا آن لحظه، نمونه‌ای برایش وجود نداشت. در این بازی‌ها، شما در نقش وکیلی تازه کار قرار می‌گیرید که باید با کشف سرنخ‌ها و نکات پنهان، موکل‌های خود را در دادگاه نجات دهد. شخصیت‌پردازی‌های بی نظیر و بار طنز فوق‌العاده، از سری Phoenix Wright یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بازی‌های تاریخ را ساخته است. The Great Ace Attorney Chronicles قرار است پیش‌زمینه‌ای برای این فرنچایز باشد که در زمان‌های قدیم جریان دارد.

این بازی در قرن 19 میلادی در دو کشور ژاپن و انگلستان رخ میدهد. این بار با وکیلی به نام Ryunosuke Naruhodo روبرو هستیم که در اصل از اجداد دور Phoenix Wright است. شاید باور نکنید، ولی در این بازی‌های بی نظیر، شاهد درگیر شدن کارآگاه افسانه‌ای یعنی شرلوک هلمز به خط داستانی هستیم که به خودی خود، جای پای The Great Ace Attorney Chronicles را در این لیست محکم کرده است. به راحتی می‌توان از The Great Ace Attorney Chronicles به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و سرگرم کننده‌ترین بازی‌های این لیست نام برد که در بهترین بازی‌های کارآگاهی تاریخ نیز قرار می‌گیرد.

بازی Blade Runner

Blade Runner

بازی‌های ماجراجویی کلیک و اشاره در دهه 90 میلادی به شکل خیلی یکنواخت و کلیشه‌ای منتشر می‌شدند. اغلب بازی‌های این سبک در ژانر کمدی و کارتونی بودند که نمی‌شد بر روی محتوای جدی و واقع‌گرایانه آن‌ها حساب کرد. همه این موارد با انتشار بازی Blade Runner دستخوش تغییراتی شد. این بازی ماجراجویی شما را درون محیطی تاریک و پسا آخرالزمانی فیلم مشهور Blade Runner قرار داده و داستانی قدرتمند و تأثیرگذار را برایتان روایت خواهد کرد. شخصیت اصلی بازی، Ray McCoy شکارچی اندرویدی است که وظیفه دارد تا رد تعدادی از این موجودات شبیه به انسان را پیدا کرده و آن‌ها را نابود کند.

Blade Runner یکی از اولین بازی‌های ماجراجویی تاریخ است که به صورت Real time جریان دارد. اتفاقات دنیای بازی به صورت زنده در حال رخ دادن هستند و شما نمی‌تواند خیلی درون بازی وقت تلف کنید، زیرا امکان از دست دادن تعدادی فعالیت وجود دارد. بسیاری از محیط‌ها و شخصیت‌های فیلم در این بازی وجود داشته که برای طرف‌داران جذابیت زیادی خواهد داشت. برخلاف فیلم، در بازی Blade Runner کارآگاه بازی بخش اصلی گیم پلی را تشکیل داده و به دلیل نوآوری‌های فراوانی که در این سیستم پیاده سازی شده، می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین بازی های کارآگاهی دهه 90 میلادی یاد کرد.

بازی Grim Fandango

Grim Fandango

در دنیای Grim Fandango، پس از مرگ، موجودات به یک آژانس مسافربری فرستاده شده و بر اساس فعالیت‌های خوب و بدی که در زندگی‌شان انجام داده‌اند، مشخص می‌شود که باید به کدام قسمت از سرزمین مردگان فرستاده شوند. شخصیت اصلی این بازی Manny Cavelera نام دارد. او یکی از مأموران این آژانس مسافربری است که مشغله‌های فراوانی برایش رخ داده است. رئیسش همواره سرش داد زده، رغیبانش قصد کنار زدن او را دارند و از همه مهم‌تر، دسیسه‌ای در حال رخ دادن است که Manny باید با استفاده از تکنیک‌های کارآگاهی و البته حل چالش‌های درون بازی، سر از آن در بیاورد.

شاهد یکی از بهترین بازی‌های کلیک و اشاره تمام دوران هستیم. سفر به‌یادماندنی Manny در دنیای Grim Fandango از آن دسته تجربیاتی است که تا مدت‌ها فراموش نخواهید کرد. حجم دیالوگ‌های کمدی و هوشمندانه درون این بازی باورنکردنی است. Grim Fandango هم می‌تواند شما را به خنده بیندازد و هم در آن واحد فضایی بسیار تاریک را به تصویر بکشد. تمام شخصیت‌هایی که در مسیر ملاقات می‌کنید، بسیار دوست داشتنی و بامزه هستند. گیم پلی خوش ساخت Grim Fandango نیز باعث شده تا برای مدت‌ها به عنوان یکی از ستون‌های اصلی ژانر ماجراجویی و البته یکی از بهترین بازی های کارآگاهی تاریخ از آن یاد شود.

بازی Sherlock Holmes Chapter One

Sherlock Holmes Chapter One

انجام مأموریت قرار دادن بازیکن در نقش یکی از مشهورترین کارآگاهان تاریخ، بدون شکست در القای حس هوشمندی، یکی از سخت‌ترین کارهای صنعت گیم بوده است. چندین و چند بازی مختلف بر اساس شخصیت افسانه‌ای شرلوک هلمز ساخته شده‌اند که تعداد کمی از آن‌ها با موفقیت عمل کرده‌اند. در بازی Sherlock Holmes Chapter One که یکی از جدیدترین محصولات ژانر کارآگاهی در این لیست است، شما در نقش شرلوک جوان قرار می‌گیرید که هنوز تبدیل به کارآگاه افسانه‌ای مشهور نشده و باید راه و چاه این شغل را بیاموزد. المان‌های گیم پلی به شکلی طراحی شده‌اند که حس یک کارآگاه تازه کار را به شما القا کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که Sherlock Holmes Chapter One را نسبت به سایر بازی‌های شرلوک هلمز متمایز می‌کند، وجود المان‌های اکشن در کنار گیم پلی ماجراجویی همیشگی است. به دلیل جوان و خام بودن این ورژن از شرلوک، او باید علاوه بر کمک گرفتن از مغزش، در موارد ضروری به زور و خشونت نیز متوسل شود. با این حال، حس و حال یک بازی اصیل شرلوک هلمزی در این محصول فراموش نشده و همواره می‌توان بر روی میزان معماهایی که باید حل کرد حساب کنید. همچنین Sherlock Holmes Chapter One در میان تمامی بازی‌های این سری دارای زیباترین گرافیک و اجرای بازیگران است.

بازی The Sinking City

The Sinking City

این بازی معمایی ماورا طبیعی توسط استودیوی Frogwares توسعه یافته است که پیش از این سابقه درخشانی با فرنچایز Sherlock Holmes داشته است. The Sinking City الهامی شدید از آثار نویسنده مشهور آمریکایی H.P. Lovecraft گرفته است. ژانر این بازی ترس و بقا بوده و در بازاری که بازی‌های بقا تا حدودی محدود شده‌اند، یکی از بهترین‌های نسل گذشته است. شخصیت اصلی بازی Charles Reed نام داشته که کارآگاهی خبره است. بنا به درخواست مردم شهر Oakmont، چارلز باید با توانایی‌های کارآگاهی خود، سر از ماجراهای مرموز این شهر که مربوط به جادوی سیاه و نیروهای ماورایی می‌شود در بیاورد.

The Sinking City یک بازی جهان آزاد نسل هشتمی است که در زمینه گرافیک و طراحی محیط حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کارآگاه این بازی باید سر از راز موجودات مرموزی که شهر را اشغال کرده‌اند در بیاورد و در این مسیر نیز خطرات زیادی او را تهدید می‌کند. حجم زیادی از کارآگاه‌بازی در The Sinking City وجود داشته و شما باید با تمامی شهروندان مصاحبه کنید که هر کدام امکان مخفی کردن چیزی را دارند. هسته اصلی این بازی شامل تحقیقات و کنار هم قرار دادن مدارک، برای رسیدن به نتیجه نهایی است. The Sinking City با روایت قدرتمند خود، توانایی تبدیل شدن به یکی از بهترین بازی های کارآگاهی را دارد.

بازی Broken Sword

Broken Sword: The Shadow of the Templars

اشباع شدن بازی‌های ماجراجویی کلیک و اشاره در دهه 90 میلادی، باعث خلق تعدادی از بازی‌های خاطره‌انگیز متفاوتی در دهه بعدی شد. یکی از قدرتمندترین و مشهورترین نام‌ها، فرنچایز Broken Sword است که با استفاده از داستانی متفاوت و گیم پلی بی نظیرش، موفق به ثبت کردن نامش به عنوان یکی از بهترین فرنچایزهای ماجراجویی تاریخ شد. شخصیت‌های اصلی این سری باید سر از توطئه‌ها و رازهایی که حول محور اسرار باستانی قرار گرفته در بیاورند. دیالوگ نویسی و شخصیت‌پردازی‌ها تیز و قدرتمند بوده و انجام هر کدام از پازل‌های سخت و درگیر کننده، بدون شک حس یک کارآگاه واقعی را به شما القا می‌کند.

Broken Sword: The Shadow of the Templars نام اولین و البته از نظر بسیاری، بهترین نسخه این فرنچایز است. این بازی تمامی المان‌های داستان سرایی کلاسیک ماجراجویی را درون خود جای داده است. از دسیسه‌هایی علیه امنیت ملی، شخصیت‌های قهرمان و دوست داشتنی و البته حل پازل‌هایی که امکان درگیر کردن شما برای ساعات زیادی را دارند. همچنین طراحی‌های محیطی این بازی، آن‌چنان رنگارنگ هستند که تا مدت‌ها در خاطرتان خواهد ماند. برای طرف‌داران حل پازل‌های سخت، کمدی و ماجراجویی، شاید هیچ بازی دیگری بهتر از فرنچایز Broken Sword مخصوصاً نسخه اولش وجود نداشته باشد.

بازی Paradise Killer

Paradise Killer

این بازی جهان آزاد معمایی درون واقعیتی عجیب رخ می‌دهد که از نظر ظاهری بسیار زیبا و درون پوسیده و ترسناک است. Paradise Killer یکی از جدیدترین بازی‌های این لیست است که در زمان انتشار، موفق به کسب نقدها و نظرات مثبتی از سوی گیمرها و منتقدان شد. شخصیت اصلی Lady Love Dies نام دارد که به تبعید فرستاده شده و پس از رخ دادن یک سری قتل، برای حل آن‌ها احضار می‌شود. بر خلاف بسیاری از بازی‌های این لیست، Paradise Killer در زمینه قرار دادن مدارک کنار هم و رسیدن به یک نتیجه نهایی، تمام اختیار و کنترل را در دستان بازیکن قرار داده و از او انتظار یک کارآگاه حرفه‌ای را دارد.

شما پس از رسیدن به نتیجه دلخواه و کسب سرنخ‌های مورد نیاز، می‌توانید هر کسی را که می‌خواهید به عنوان قاتل معرفی کرده و در هیچ نقطه‌ای، بازی دست شما را نخواهد گرفت. دنیا رنگارنگ و بزرگ Paradise Killer شامل تعدادی شخصیت عجیب و جذاب است که هر کدام سعی در عوض کردن ذهن شما به نفع خود را دارند. برای تبدیل شدن به یک شرلوک هلمز واقعی، باید تمامی مدارک و برداشت‌های خود را به درستی کنار هم قرار داده و نگذارید که هیچ نکته‌ای از دستتان در برود. هنوز برای قضاوت کمی زود است؛ ولی می‌توان حدس زد که Paradise Killer در آینده تبدیل به یکی از بهترین بازی های کارآگاهی تاریخ شود.

بازی Gabriel Knights Sins of the Father

Gabriel Knight: Sins of the Fathers

با اینکه Broken Sword: The Shadow of the Templars موفق شد تا لقب بهترین بازی کلیک و اشاره کمدی کارآگاهی را از آن خود کند، ولی زمانی که صحبت از یک عنوان ماجراجویی جدی و تاریک با المان‌های کارآگاهی و جنایی به میان بیاید، هیچ بازی دیگری نمی‌تواند در مقابل فرنچایز Gabriel Knight پیروز شود. این یک داستان ماجراجویی است کلاسیک که در شهر New Orleans رخ می‌دهد. شخصیت اصلی بازی Knight مسئول تحقیق در یک سری پرونده قتل است که شامل جادوی سیاه و مخرب می‌شوند. این بازی از فیلم نوآر کلاسیک و زیبای Angel Heart الهام گرفته که شامل موضوعاتی مشابه است.

شخصیت اصلی بازی یک کارآگاه نیست؛ بلکه نویسنده‌ای بوده که مشغول جمع آوری مطلب برای کتاب بعدی‌اش است. با این حال، این موضوع باعث نشده که کنجکاوی وی بر او چیره نشود و در نتیجه با سرک کشیدن در مسائل پیچیده‌ای، خود را در دردسرهای فراوانی می‌اندازد. Gabriel Knight: Sins of the Fathers در سال 1993 منتشر شد و به دلیل نوآوری‌هایی که در آن زمان درون بازی‌های ماجراجویی وجود نداشت، توانست تا به امروز به عنوان یکی از بهترین و خالص‌ترین‌های ژانر شناخته شود. همچنین در سال 1993 بازی های کارآگاهی زیاد وجود نداشت و Gabriel Knight به راحتی یکی از بهترین‌ها است.

بازی L.A Noire

L.A. Noire

همان‌طور که شاید از اسم این بازی حدس بزنید، قرار است شاهد یکی از حماسی‌ترین اقتباس‌ها از ژانر سینمایی جنایی و نوآر در تاریخ صنعت گیم باشیم. L.A. Noire چه در زمان انتشار و حتی حالا، یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌هایی است که در صنعت گیم توسعه یافت. این بازی با استفاده از یک فناوری جدید، انیمیشن صورت شخصیت‌های بازی را به نحوی طراحی کرده که تنها با نگاه کردن به چهره‌ها، می‌توانید متوجه دروغ گفتن یا راست‌گویی آن‌ها شوید. L.A. Noire پر بودجه‌ترین و البته یکی از مشهورترین بازی‌های این لیست است. عنوانی که توسط برخی از منتقدین محکوم شد، ولی توجه گیمرهای زیادی را به خود جلب کرد.

جریان کند و درگیر کننده این بازی، به خوبی حس و حال یک شهر تاریک و پوسیده و کارآگاهی که به دنبال حل جنایات بوده را به تصویر کشیده است. قرار گرفتن در شهر لوس آنجلس در دهه 50 با تمامی کلیشه‌های دوست داشتنی یک فیلم نوآر، می‌تواند برای بسیاری از طرف‌داران آثار جنایی جذاب باشد. شخصیت اصلی بازی Cole Phelps یک پلیس ساده است که با درگیر شدن در جنایاتی مرموز، به‌مرورزمان در اداره ترفیع گرفته و تبدیل به مهم‌ترین کارآگاه شهر می‌شود. گیم پلی L.A. Noire شامل مصاحبه با مردم و دریافت حقیقت از آن‌ها است. بهتر است تجربه یکی از بهترین بازی های کارآگاهی تاریخ را به هیچ وجه از دست ندهید.

بازی Disco Elysium

Disco Elysium

یک رمان پلیسی را تصور کنید که در آن شما شخصیتی هستید که حافظه خود را از دست داده و مسئول حل کردن پرونده‌ای قتل است که ریشه‌هایی پیچیده در سیاست، فلسفه و اجتماع دارد. این ها دقیقاً موضوع شاهکار مستقلی به نام Disco Elysium است که در سال 2019 موفق به تکان دادن جامعه ویدئو گیم شد. این بازی نقش آفرینی کارآگاهی شبیه به هیچ چیزی که پیش از آن تجربه کردید نیست. پس از به هوش آمدن در اتاق هتلی، متوجه می‌شوید که هیچ خاطره‌ای از اتفاقات گذشته ندارید و پس از مقداری تحقیق متوجه خواهید شد که مسئول حل پرونده قتلی هستید. هر اتفاقی که در این بازی رخ دهد به تصمیمات مهم شما وصل خواهد بود.

استایل بازی Disco Elysium شبیه به نقش‌آفرینی‌های کلاسیک دهه 90 است که دوربین در بالای سر بازیکن قرار گرفته و باید او را با ماوس کنترل کنید. باید در دنیای بزرگ بازی به سراغ شخصیت‌های فرعی رفته و با مصاحبه، اطلاعات مفیدی از آن‌ها بیرون بکشید. مکالماتی که در بازی اتفاق می‌افتند، به هیچ وجه شبیه به یک عنوان نقش آفرینی ساده نیستند. ممکن است خود را در حالی پیدا کنید که در حال بحث‌های عمیق فلسفی با یک پیرمرد ساده هستید. داستان و دیالوگ‌های این محصول به بهترین شکل ممکن نوشته شده‌اند و اگر یک بازی دیگر در لیست نبود، Disco Elysium به عنوان بهترین بازی کارآگاهی تاریخ نام گذاری می‌شد.

بازی Return of Obra Dinn

Return of the Obra Dinn

هیچ بازی دیگری در تاریخ نتوانسته تا مانند Return of the Obra Dinn حس و حال یک کارآگاه واقعی در حال حل یک پرونده جنایی را به تصویر بکشد. این بازی مستقل تنها توسط یک نفر ساخته شد و به محض انتشار، مورد تحسین تمامی جامعه گیم در آمد. شما در نقش مأمور بیمه‌ای بازی می‌کنید که مسئول تحقیق در رابطه با یک کشتی به نام Obra Dinn است. این کشتی مدتی بود که در دریا گم شده و پس از پیدا شدن، شاهد مرده بودن تمامی 60 مسافر آن هستیم. وظیفه شما در این بازی، یافتن راز مرگ تک‌تک مسافرین Obra Dinn است که به شکلی، مرگ آن‌ها به یکدیگر مربوط بوده و راز بزرگ‌تری برای کشف وجود دارد.

مکانیک ساده‌ای در Return of the Obra Dinn وجود دارد که به شما اجازه تماشای چند ثانیه آخر زندگی هر شخصیت را می‌دهد. پس از آن، باید با کشف دلیل مرگ، شکلی که او به قتل رسیده و اسم آن شخصیت، پرونده او را ببندید. نبوغی که در شیوه روایت داستان و وصل کردن کاراکترها به هم در Return of the Obra Dinn به کار رفته، در تاریخ صنعت گیم بی سابقه است. تصور کنید که به دنبال قاتل فردی می‌گردید که نمی‌دانید کیست، پس باید ابتدا سر از مرگ قاتل او در آورده و سپس این دو مورد را به هم وصل کنید. الحق که Obra Dinn نه تنها یکی از بهترین بازی های کارآگاهی بلکه یکی از بهترین بازی‌های نسل گذشته است.

نظر شما چیست؟ آیا به بهترین بازی های کارآگاهی تمام دوران اشاره داشتیم یا معمایی حل نشده در دنیا باقی مانده که ارزش قرار گرفتن در این لیست را دارد؟ در این مقاله تعدادی از این بازی‌های معمایی و کارآگاهی جذاب و محبوب بررسی شد، از عناوینی مشهور و صاحب سبک مانند Disco Elysium و Sherlock Holmes گرفته تا بازی‌های مستقلی مثل The Darkside Detective و Paradise Killer که هر کدام روایات جذاب و مهیجی را در دل خود جای داده اند.

منبع: PCGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

نام اولین بازی اقتباس شده از روی شرلوک هلمز چه بود؟

The Lost Files of Sherlock Holmes اولین اقتباس رسمی از این کارآگاه مشهور در صنعت گیم است که در تاریخ 1992 در بازار منتشر شد.

۱
کدام بازی ویدیویی به شما اجازه کارآگاه‌بازی در نقش یک ابرقهرمان را می‌دهد؟

Batman: Arkham City تنها بازی ویدیویی است که به بهترین شکل ممکن قابلیت‌های کارآگاهی بتمن را در قالب یک بازی به تصویر کشیده است.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    محمد

    مهمان

    توصیه می کنم بازی بسیار مضخرف شرلوک هولمز چپتر وان رو بازی نکنید. من بازی کاراگاه علوی رو به این اثر مضحک ترجیح می دم.
    سازندش انگار ما رو ابله فرض کرده. خودتون بازی کنید می بینید که یه جاهایی به شعور مخاطب توهین شده.

    پاسخ دهید