بهترین بازی های ترسناک تمام دوران
هادی اسماعیل‌زاده

بهترین بازی‌ های ترسناک در تمام دوران

هادی اسماعیل‌زاده 29 تیر 1401 18 دیدگاه
20,156 بازدید

هیچ ژانری به اندازه ژانر وحشت قادر نیست تا حس هیجان و سرزندگی را به مخاطب منتقل کند. مطمئناً، بازی‌های شوتر اول شخص می‌توانند اکشن‌های سریع و خشنی را ارائه دهند و بازی‌های جهان‌باز ممکن است هنگام تماشای مناظر بازی، نفستان را بند بیاورند اما هیچ‌کدام از در شدت هیجان و تجربه‌ای که از یک بازی به شما منتقل می‌شود، در حد بهترین بازی‌ های ترسناک تمام دوران نیستند. چه این هیجان از طریق تنش و استرس حاکم بر فضای بازی منتقل شود و چه از طریق سکانس‌ها و صداهایی که مو به تنتان سیخ خواهد کرد.

بازی های ترسناک به یادماندنی و صاحب سبک تاریخ

درست مانند همتایان خود در سینما، بازی‌ های ترسناک نیز مخاطبان خاص خود را دارند اما تعداد این مخاطبان نیز بسیار قابل‌توجه است. ید به همین دلیل باشد که می‌توان عناوین ترسناک زیادی را در استیم پیدا کرد. بسیاری از بازیکنان به دنبال فرصتی هستند تا از شدت ترس و هیجان، مو به تنشان سیخ شود. در این مقاله، فهرستی از بهترین بازی‌ های ترسناک تمام دوران را گرد هم آورده‌ایم تا کار شما در یافتن این بازی‌ها را آسان‌تر کنیم. در نظر داشته باشید که بازی‌های لیست شده برای PS4 و Xbox One، به لطف فناوری پشتیبانی از بازی‌های نسل گذشته، بر روی PS5 و Xbox Series X نیز قابل‌اجرا خواهند بود.

*این فهرست در آینده به روزرسانی خواهد شد*

بازی Slender The Arrival

50- Slender: The Arrival

تا سال 2018 و اقتباس سینمایی فاجعه‌بار Slender Man، هالیوود از تمام ظرفیت‌های این شخصیت استفاده کرده بود و دیگر حتی شنیدن نام او، حال مخاطبان را به هم می‌زد. اگر چه ماهیت تقلید از یک اثر، به بی‌نقص بودن و فوق‌العاده بودن اثر اصلی باز می‌گردد، بااین‌وجود Slender Man منبع الهام تعداد زیادی از اثرهای نیمه‌تمام بود.

بازی Slender: The Arrival که به شدت به سبک وحشت جامپ اسکیر (سکانس‌های ترسناک ناگهانی) وابسته است، به لطف طراحی صوتی عالی، استرس مضاعفی نیز به مخاطب القا می‌کند. به عنوان مثال، سکانسی از بازی در یک پناهگاه زیرزمینی جریان دارد که یک مهاجم کلاه‌دار و همچنین خود اسلندر، به چیز جز شکنجه روانی شما بسنده نمی‌کنند. با پایان این سکانس، بازی تا حدودی کارایی خود در ترساندن مخاطب را از دست می‌دهد اما هنوز هم تجربه‌ای استرس‌زا باقی می‌ماند.

  • سازنده: Blue Isle Studios
  • ناشر: Blue Isle Studios
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, Switch, Wii U

بازی Five Night At Freddy's

49- Five Nights At Freddy’s

اگرچه نمی‌توان انکار کرد که هفده دنباله بعدی این بازی، بسیاری از خاطرات به‌یادماندنی طرفداران با بازی Five Nights At Freddy’s را خراب کردند اما اولین نسخه این فرنچایز، هنوز هم یک شبیه‌ساز مبتنی بر سبک جامپ اسکیر است که در اکثر سناریوها، موفق به ترساندن شما می‌شود.

شما در نقش یک نگهبان تازه استخدام شده در یک مکان وحشتناک مخصوص بچه‌ها به نام Freddy Fazbear’s Pizza  بازی می‌کنید. مشکل اینجاست که عروسک‌های نه‌چندان دوست‌داشتنی این مکان، در شب زنده می‌شوند و شما را مجبور می‌کنند که مدام این طرف و آن طرف بدوید و از ورود آن‌ها جلوگیری و در عین حال برق محیط را کنترل کنید. به همین دلیل این بازی برای کسانی که نمی‌توانند چند کار را هم‌زمان انجام دهند، چندان مناسب نیست.

  • سازنده: Scott Cawthon
  • ناشر: Scott Cawthon
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch, iOS, Android

بازی Penumbra Overture

48- Penumbra Overture

بازی Penumbra Overture  تقریباً همیشه در لیست بهترین بازی‌ های ترسناک که تا کنون تهیه شده، نادیده گرفته شده است. شاید دلیلش این باشد که بازی Amnesia به عنوان بازی جدیدتر استودیو، همه تحسین‌ها را متعلق به خودش کرده و یا شاید هم خیلی‌ها با این بازی آشنا نیستند و به همین دلیل، بازی Penumbra Overture  تقریباً همیشه کنار گذاشته می‌شود.

این بازی به عنوان اولین قسمت از یک مجموعه بازی‌ اپیزودیک، داستان یک فیزیک‌دان را دنبال می‌کند که با غم از دست دادن عزیزش دست و پنجه نرم می‌کند و حال بعد از دریافت نامه‌ای مرموز، خود را در مکانی به نام گرینلند می‌یابد. جالب است که به عنوان یک بازی تخیلی، سیستم مبارزات هم در بازی وجود دارد که البته آن‌طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. با این حال، سکانس‌های ترسناک بازی قوی هستند و در ضمن، اگر از تجربه بازی لذت بردید، می‌توانید به سراغ قسمت‌های بعدی آن بروید.

  • سازنده: Frictional Games
  • ناشر: Frictional Games
  • پلتفرم‌ها:  PC

بازی Among the Sleep

47- Among the Sleep

ما در دوران خردسالی، در آسیب‌پذیرترین حالت خود هستیم؛ دورانی که خواسته‌های خود را نمی‌توانیم به زبان بیاوریم و افکار درهم و عجیب و غریبی در ذهن داریم. بازی Among the Sleep یک سناریوی غیرمعمول را برای یک بازی ترسناک دنبال می‌کند، شما در نقش یک نوزاد بازی می‌کنید که از تخت خود بیرون می‌رود و به میان یک کابوس کشیده می‌شود.

اما آیا داستان واقعاً به همین سادگی است؟ چنین تجربه جالبی بر پایه برخی سبک‌های شناخته شده و قدرتمندی مانند PG ساخته شده است. روشی که بر روی حس تعلیق و داستانی تمرکز دارد که شما را به مکان‌هایی غیرقابل‌انتظار می‌کشاند. یک خرس هم در بازی وجود دارد که سعی می‌کند شما را در این کابوس راهنمایی کند که این را نیز می‌توان یک ویژگی مثبت دیگر برای Among the Sleep دانست.

  • سازنده: Krillbite Studio
  • ناشر: Krillbite Studio
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch

بازی Hunt Showdown

46- Hunt: Showdown

یک بازی بتل‌رویال با المان‌های اضطراب‌آور، شاید انتخاب مناسبی برای این لیست نباشد اما کافی است سعی کنید که بازی را به تنهایی و در تاریکی شب و با هدفون تجربه کنید تا ببینید چگونه کوچک‌ترین صداها در بازی Hunt: Showdown، مو به تنتان سیخ می‌کند. طراحی صوتی در این بازی به گونه‌ای پیاده شده است که همه چیز را زیر سؤال ببرید.

خوشبختانه در بازی هانت موجوداتی وجود دارند که انتظارات علاقه‌مندان به بازی‌های ترسناک را برآورده کند. این بازی از طرح‌های پیچیده‌ای استفاده کرده است؛ مانند زنی با گردن شکسته که حشرات سمی پرتاب می‌کند و یا ترسناک‌ترین عنکبوتی که بعد از بازی Limbo شاهد بوده‌ایم. سبک زیبایی‌شناسی فوق‌العاده بازی نیز به عصر گوتیک بر می‌گردد. این از آن دست بازی‌های بتل رویالی است که شاید مانند بازی Fortnite، مناسب هر سن و سالی نباشد.

  • سازنده: Crytek
  • ناشر: Crytek
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One

بازی Outlast 2

45- Outlast 2

Outlast 2 اگرچه به خوبی نسخه اول نیست اما هنوز هم ترسناک است و سکانس تعقیب و گریز مهیجی دارد که می‌تواند باعث حمله قلبی شود. یک مرحله مانند آن کارگاه چوب‌بری کافی است تا ضربان قلب تا آخر بازی بالا بماند؛ بنابراین این بازی نیز قطعا شایسته قرار گرفتن در لیست بهترین بازی‌ های ترسناک است.

درست مانند بازی اول، شما کنترل یک قهرمان بی‌دفاع را به دست می‌گیرید که به چیزی جز یک دوربین، مسلح نیست و در این بین گروهی از دیوانه‌ها در تاریکی به دنبال شما هستند. شما باید همسر گمشده خود را در اعماق یک فرقه در آریزونا و در میان یک مزرعه ذرت پیدا کنید. ماهیت آزمون و خطای بازی، لحظات ترسناک را به تأخیر می‌اندازد و استرس تجربه بازی را تا حدودی از بین می‌برد اما کسانی که بازی را تجربه کرده‌اند، هیچ‌وقت اولین ملاقاتشان با Nick و Laird را فراموش نخواهند کرد.

  • سازنده: Red Barrels
  • ناشر: Red Barrels
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch

بازی Clock Tower

44- Clock Tower

دنیای وحشت، مدیون فرنچایز Clock Tower است؛ یکی از پیش‌گامان سبک وحشت و بقا که شروع درخشانی داشت اما متأسفانه هر چه بیشتر ادامه پیدا کرد، درخشش آن نیز کم‌رنگ‌تر شد. دنباله سه‌بعدی بازی Clock Tower که آن هم به طرز گیج‌کننده‌ای Clock Tower نام‌گذاری شده بود، بخش زیادی از کیفیت نسخه دوبعدی بازی را از دست داد.

این مجموعه از آن زمان تا به حال، فراز و نشیب‌های زیادی را شاهد بوده است و به خصوص از اوایل سال 2000 به بعد، بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داد. این موضوع جای تأسف دارد زیرا نسخه اول این فرنچایز که در آن باید در حین تعقیب شدن توسط Scissorman، معماهایی را حل کنید، هنوز محتویات زیادی برای ارائه دارد. مطمئناً این محتویات به اندازه بازی‌های مدرن ترسناک نیست، اما این بازی الهام گرفته از آرجنتو، تأثیر زیادی بر سبک بازی‌های ترسناک گذاشته است.

  • سازنده: Human Entertainment
  • ناشر: Human Entertainment
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS1, Famicom, WonderSwan

بازی Dino Crisis

43- Dino Crisis

فقط نابغه‌ای مانند شینجی میکامی می‌توانست پشت تخته طراحی بنشیند و به رزیدنت اویلی با تم دایناسورها فکر کند. پس از موفقیت بی‌سابقه فرنچایز زامبی‌ها و محبوبیت پارک ژوراسیک، میکامی دست به کار شد تا با استفاده از سبک منحصربه‌فرد خود، یک بازی ترسناک بقا بسازد.

پس از استقرار SORT در یک مرکز تحقیقاتی، آنها به زودی متوجه می‌شوند که یک دانشمند به ظاهر مرده، هنوز زنده است و در واقع در حال خلق دایناسورهایی مانند T-Rex بوده است. Dino Crisis با بهره‌گیری از کنترل‌های کلاسیک و سکانس‌های ترس‌، دنباله‌ای اکشن‌محورتر و نسخه سومی از فرنچایزی به شمار می‌رود که در اینجا در مورد آن صحبت نمی‌کنیم. با توجه به عطشی که طرفداران برای چهارمین بازی از این سری دارند، به نظر توسعه یک Dino Crisis جدید می‌تواند سود زیادی را برای کپکام به دنبال داشته باشد.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS1, Dreamcast

بازی Layers of Fear

42- Layers of Fear 2

Layers of Fear 2 که تقریباً یک نسخه غافلگیرکننده بود، در سال 2019 تا حدودی نادیده گرفته شد و حتی تونی تاد نیز نتوانست به دیده شدن بازی در بین گیمرها کمکی بکند. این موضوع جای تأسف دارد زیرا بازی، پیشرفت‌های زیادی نسبت به نسخه اصلی ارائه می‌دهد و حتی در جاهایی از آن می‌توان به نتیجه رسید که Layers of Fear 2، موفق‌تر از نسخه قبلی عمل کرده و یکی از بهترین بازی‌ های ترسناک است.

بازی Layers of Fear 2 که قطعاً از نظر بصری، یک نسخه جاه‌طلبانه‌تر است، شما را سوار بر یک کشتی تفریحی می‌کند تا داستانی آزاردهنده حول محور دو برادر روایت کند. اما قرار نیست داستان آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده باشد. این بازی که می‌توان آن را نامه‌ای عاشقانه به عصر طلایی هالیوود دانست، لایه‌های زیادی برای ارائه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پایان‌های متعدد آن اشاره کرد.

  • سازنده: Bloober Team
  • ناشر: Bloober Team
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One

بازی Devotion

41- Devotion

جنجال پر سروصدایی که پیرامون بازی Devotion شکل گرفت، متأسفانه خود بازی را تا حد زیادی به دست فراموشی سپرد و این موضوع که بازی دیگر در فروشگاهی مانند استیم به فروش نمی‌رسد، در فراموش شدن بازی بی‌تأثیر نبوده است. باعث تأسف است که چنین جزئیات کوچکی می‌توانند یک استودیو را کاملاً از مسیر موفقیتش خارج کنند و بسیاری از طرفداران سبک وحشت را از تجربه یک جواهر واقعی در این سبک بازدارند.

اولین بازی سه‌بعدی استودیوی Red Candle که پس از بازی موفق Detention منتشر شد، داستان خانواده‌ای را دنبال می‌کند که قبل از رفتن به مکان‌های غیرمنتظره، مراحل زندگی خود را در یک مجتمع آپارتمانی وحشتناک، از نو تجربه می‌کنند. بازی Devotion یک کلاس درس در نحوه خلق صحنه‌های ترس‌آور و سبک داستان‌سرایی منحصربه‌فردی است که واقعاً شایستگی حضور دوباره در صنعت گیم را دارد.

  • سازنده: Red Candle Games
  • ناشر: Red Candle Games
  • پلتفرم‌ها: PC

بازی Manhunt

40- Manhunt

Manhunt یکی از بحث‌برانگیزترین بازی‌هایی است که تا کنون ساخته شده و دلیل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد. بازی Manhunt زمانی که برای پلی‌استیشن 2 منتشر شد به دنبال یک شوک بود و در آخر هم توانست به تیتر اخبار تبدیل شود. در این بازی که در برخی از کشورهای جهان ممنوع شده است، قهرمان داستان، خود هیولای بازی است.

شما در نقش James Earl Cash بازی می‌کنید که به یک بازی زندگی یا مرگ در شهر Carcer محکوم شده است. با گشت‌وگذار در مناطق آلوده به گروه‌های تبهکار، باید به هر نحوی که صلاح می‌دانید زنده بمانید، از جمله خفه کردن دشمنان با کیسه‌های پلاستیکی؛ جایی که خشن‌ترین صحنه‌های بازی اتفاق می‌افتد. Manhunt یک بازی خشن است که بسیاری از گیمرها با آن خاطره دارند ولی شاید این روزها تأثیر مشابه قبل را نداشته باشد.

  • سازنده: Rockstar North
  • ناشر: Rockstar North
  • پلتفرم‌ها: PC, PS4, PS3, PS2, Xbox
  • بازی Observer

39- Observer

Observer به عنوان یک بازی ترسناک سایبرپانکی (که با نام >observer_ طراحی شده است) آخرین ساخته نوابغ استودیوی Bloober است؛ استودیویی که عنوان موفقی همچون Layers of Fear را در کارنامه دارد. حوادث بازی در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد و شما در نقش ناظری بازی می‌کنید که به ذهن مظنونین نفوذ می‌کند تا اطلاعات موردنیازش را به دست آورد.

بازی Observer به عنوان بهترین بازی‌ های ترسناک ، به مانند یک نسخه پیچیده‌تر از بازی Minority Report، از کشاندن شما به تاریک‌ترین فرورفتگی‌های ذهن انسان ابایی ندارد. مکان‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید، به اندازه خود جنایتکاران پیچیدگی دارند. Observer با اجرای شگفت‌انگیز و متعهدانه از راتگر هاوئر فقید و جلوه‌های بصری فراموش‌نشدنی که استودیوی Bloober به خاطر آن معروف است، تبدیل به تجربه‌ای می‌شود که لازم است حداقل یک بار آن را تجربه کنید.

  • سازنده: Bloober Team
  • ناشر: Aspyr
  • پلتفرم‌ها: PC, PS5, PS4, Xbox Series X | S, Xbox One, Switch

بازی Dead by Daylight

38- Dead By Daylight

ما مجبور بودیم از بین این بازی و بازی Friday the 13th: The Game، یکی را برای این لیست انتخاب کنیم اما با توجه به وضعیت فعلی بازی دوم، تصمیم گرفتیم به سراغ بازی چندنفره Dead By Daylight در ژانر وحشت برویم. بازی Dead By Daylight به هر حال ممکن است بازی بهتری باشد زیرا لیست متنوع‌تر و بزرگ‌تری از قاتلان ارائه می‌دهد.

کار تیمی در Dead By Daylight بسیار کلیدی است زیرا برای فرار از یک نقشه عظیم اما به نوعی کلاستروفوبیک، باید ژنراتورهای برق را به کار بیندازید. از طرفی، می‌توانید به‌عنوان یک قاتل بازی و بازیکنان دیگر را شکار کنید و حتی آن‌ها را به عنوان یک قربانی، به قلاب آویزان کنید. همین جزئیات کوچک است که بازی Dead By Daylight را به یکی از متال‌ترین بازی‌های ژانر وحشت تبدیل می‌کند.

  • سازنده: Behaviour Digital Inc
  • ناشر: Behaviour Digital Inc
  • پلتفرم‌ها: PC, PS5, PS4, Xbox Series X | S, Xbox One, Switch

بازی Silent Hill 4

37- Silent Hill 4: The Room

بازی Silent Hill 4: The Room که احتمالاً آخرین بازی بزرگ سایلنت هیل نباشد، شامل یک تغییر بسیار بزرگ در فرمول این فرنچایز بود به طوری که حتی در خود Silent Hill نیز چنین اتفاقی نمی‌افتد. شما در نقش هنری تاونشند بازی می‌کنید که سعی دارد از آپارتمانش فرار کند و در این بین باید با جهان‌های مافوق طبیعی دست و پنجه نرم کند.

با توجه به این که اکشن بازی به صورت اول‌شخص دنبال می‌شد و پازل‌های بازی نیز چالش خاصی نداشتند، Silent Hill 4 به طرز قابل‌توجهی نسبت به بازی‌های قبلی آسان‌تر بود، با این وجود لحظات سرشار از ترس‌ سه بازی اول، هنوز هم همان جا بودند. بازی Silent Hill 4: The Room را می‌توان یکی از بهترین بازی‌ های ترسناک دانست اما این بازی آن‌طور که باید و شاید، مورد تحسین و توجه جامعه گیم قرار نگرفت.

  • سازنده: Konami
  • ناشر: Konami
  • پلتفرم‌ها: PC, PS2, Xbox

بازی Siren Blood Curse

36- Siren: Blood Curse

بازی Siren: Blood Curse که احتمالاً «انتزاعی‌ترین» بازی این لیست است، یکی از انحصاری‌های پلی‌استیشن 3 بود که در غرب چندان مورد توجه قرار نگرفت. ممکن است به لطف سیستم Sight-Jack که به شما امکان می‌دهد محیط بازی را از دید مهاجمان ببینید، مرز نازک بین نوآوری و ویژگی‌های عجیب و غریب در بازی شکسته شده باشد.

این مهاجمان به شکل روستایی‌هایی آشفته‌ای هستند که قربانی یک نفرین شده‌اند و شما نیز در نقش یک بازیگر تلویزیونی قرار می‌گیرید. با گذشت زمان، رمز و رازهای بازی را برملا می‌کنید و همچنین یاد می‌گیرید که چگونه با کنترل‌های عجیب و غریب بازی کنار بیایید. بازی Siren: Blood Curse یک تجربه دشوار است و شاید رویکرد آزمون و خطای آن آزاردهنده باشد، اما حال و هوای پرتنش بازی و غافلگیری‌های مداوم، شما را درگیر خود خواهد کرد.

  • سازنده: Sony Worldwide Studios
  • ناشر: SIE
  • پلتفرم‌ها: PS3

بازی Resident Evil Village

35- Resident Evil Village

صرف‌نظر از این که بازی واقعاً خوب بود یا نه، تنها حضور بانوی خون‌آشام کافی است تا Resident Evil Village را تبدیل به یک موفقیت بزرگ بکند. اما خوشبختانه کپکام تنها به خلق این شخصیت اکتفا نکرده و بعد از مدت‌ها انتظار، عنوانی دیگر در خور نام این سری، به جامعه گیمینگ هدیه داده است.

بازی Resident Evil Village با ترکیب چهارمین و هفتمین بازی از مجموعه رزیدنت اویل، پلات داستانی باقیمانده از نسخه هفتم را به کار می‌گیرد و اکشن بیشتری را به آن اضافه می‌کند. اضافه کردن المان‌های شکار، یک تاجر دوره‌گرد دوست‌داشتنی و خط داستانی دلهره‌آور برای یک بازی Resident Evil کافی است تا جدیدترین نسخه این فرنچایز را به یکی از بهترین‌های آن تبدیل کند.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS5, PS4, Xbox Series X | S, Xbox One

بازی Fatal Frame II

34- Fatal Frame II: Crimson Butterfly

بازی Fatal Frame II: Crimson Butterfly یکی دیگر از بازی‌های ترسناک غیرمعمولی است که به یک بازی کلاسیک کالت تبدیل شده و اغلب به عنوان بهترین نسخه فرنچایز در میان طرفداران شناخته می‌شود. این بازی کمی در دسترس‌تر از نسخه قبلی خود است و در آن وظیفه دارید که از ارواح عکس بگیرید؛ همین موضوع در شروع کار، برای ترساندن شما کافی است.

اگر چه گذشت زمان، تأثیر برخی از المان‌های ترسناک بازی را کم‌رنگ کرده است، با این حال بازی Fatal Frame II همچنان در انتقال حس ترس و حس مقاومت در برابر نگاه کردن به دوربین برای دیدن کابوس‌ بعدی‌تان، کاملاً موفق عمل می‌کند. متأسفانه از آخرین نسخه این فرنچایز، مدت زمان زیادی گذشته است.

  • سازنده: Tecmo
  • ناشر: Tecmo
  • پلتفرم‌ها:  PS2, Xbox

بازی The Suffering

33- The Suffering

بازی The Suffering از آن دست بازی‌هایی نیست که دائم در حال ترساندن شما باشد؛ در این بازی با تعدادی از خلاقانه‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین موجوداتی که تا به حال در یک بازی ویدئویی به تصویر کشیده شده‌اند، نبرد خواهید کرد و این موضوع بازی را بیشتر به سمت ژانر اکشن کمک سوق داده است. بیش از یک دهه و نیم از انتشار بازی می‌گذرد ولی دشمنان بازی، همچنان کابوس شبانه طرفداران هستند.

شما در نقش Torque بازی می‌کنید؛ خلاف‌کاری که در زندان ایالتی Abbot زندانی می‌شود، آن هم درست در زمانی که یک جنون مافوق طبیعی به زندان رسوخ می‌کند. ارائه طیف متنوعی از سلاح‌ها و قابلیتی که به Torque اجازه می‌دهد تا شیاطین درونی خود را فراخواند، بازی The Suffering را به چیزی بیشتر از یک بازی ترسناک بدل کرده است که تجربه آن هنوز هم جذابیت خود را دارد. ممکن است مجبور شوید نسخه قدیمی بازی روی کنسول‌های PS2 یا Xbox را پیدا کنید زیرا متأسفانه این مجموعه درخشان، ریمستر نشده است.

  • سازنده: Surreal Software
  • ناشر: Midway Games
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS2, Xbox

بازی The Thing

32- The Thing

بازی The Thing اقتباسی از یک فیلم سینمایی و یکی از محبوب‌ترین کالت کلاسیک‌های صنعت گیم است. دلیل محبوبیت بازی ساده است؛ بازی شما را در نقش John Carpenter، با موجوداتی تحت عنوان Things و وحشتی که با خود به ارمغان می‌آورند روبرو می‌کند؛ دقیقاً همان‌طور که در فیلم شاهد بودیم. می‌توان بازی The Thing را یکی از خلاقانه‌ترین بازی‌ها و از پیش‌گامان ژانر وحشت دانست. بازی شما را از زوایای مختلفی به چالش می‌کشد؛ شما می‌توانید با استفاده از ترس، بر عملکرد گروه خود تأثیر بگذارید. همچنین احتمال آلوده شدن دوستانتان به Thing وجود دارد و این ترس استرس‌زا و چالشی، تا آخر بازی با شما همراه است. ترسی که طرفداران مدت‌هاست منتظر چیزی شبیه به آن هستند.

  • سازنده: Computer Artworks
  • ناشر: Black Label Games/Konami
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS2, Xbox

بازی Silent Hill 3

31- Silent Hill 3

تکرار موفقیت بازی Silent Hill 2، همواره برای کونامی سخت بود و نسخه سوم این مجموعه نیز ریسک زیادی برای خارج شدن از سایه موفقیت نسخه دوم نمی‌کند. اما بازی همچنان ترسناک و پر از لحظاتی است که حتی نترس‌ترین بازیکنان را نیز به وحشت می‌اندازد.

شما در نقش Heather Mason بازی می‌کنید؛ دختر پروتاگونیست بازی اول که این بار او درگیر دسیسه‌های یک فرقه شده است. بازی Silent Hill 3 با بهبود رنگ‌پردازی، بیشتر از عناوین قبلی خود به کیفیت گرافیکی پایبند می‌شود. رنگ‌پردازی بازی فضایی را ایجاد می‌کند تا حس ترس و وحشت، کمی بیشتر از عناوین قبلی احساس شود.

  • سازنده: Team Silent/Konami
  • ناشر: Konami
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS2

بازی Until Dawn

30- Until Dawn

بازی Until Dawn به قدری موفقیت‌آمیز بود که سونی به Supermassive دستور داد تا پروژه‌های بیشتری را نسبت به آنچه در توانش بود انجام دهد؛ Until Dawn از فرمول آزمایش‌شده و جواب پس داده اسلش‌های قدیمی استفاده می‌کند و آن را با مفاهیم قرن ۲۱ ترکیب می‌کند. اگر بازی Scream را تجربه کرده‌اید و از آن لذت برده‌اید، به احتمال زیاد از تجربه بازی Until Dawn نیز لذت خواهید برد.

بازی Until Dawn بیش از گیم‌پلی، بر روایت یک داستان قابل تغییر و تصمیم‌گیری‌های سخت تمرکز دارد. با این وجود، هنوز حس تنش و ترسی واقعی در بازی وجود دارد؛ حتی اگر مستقیماً کنترل همه چیز را در دست نداشته باشید. مرگ یکی از شخصیت‌های بازی که تعدادشان کم هم نیست، به این معناست که او برای همیشه رفته است. با وجود چنین ریسک‌هایی و همچنین کیفیت گرافیکی بازی، جای تعجب نیست که Until Dawn به عنوان یکی از بهترین انحصاری‌های PS4 شناخته می‌شود.

  • سازنده: Supermassive Games
  • ناشر: SIE
  • پلتفرم‌ها:  PS4

بازی Darkwood

29- Darkwood

برای خلق احساس وحشت در عنوانی که دوربین بالا به پایین دارد، نیاز به یک استعداد ویژه دارید؛ ترسی فراموش‌نشدنی به خصوص زمانی که نمی‌توانید تمام جزئیاتی که در تاریکی پنهان شده‌اند را ببینید. بازی Darkwood به لطف زیبایی‌شناسی بی‌نظیر و طراحی‌های شگفت‌انگیز، می‌تواند از بسیاری عناوین AAA با بودجه‌های سنگین، حس ترس بیشتری در مخاطب برانگیزد.

Darkwood به عنوان یک بازی در سبک بقا و با رویکردی آزاد به نحوه بازی شما، دارای یک خط داستانی تاریک و مرموز است که بسته به نحوه برخورد شما با سایر بازماندگان تغییر می‌کند. شما در روز و قبل از فرا رسیدن شب، هر چه نیاز دارید را جمع‌آوری کنید. بازی شاید برای همه مناسب نباشد؛ به خصوص با وجود صداگذاری ترس‌آور و عمیقاً آزاردهنده‌ای که می‌تواند باعث حمله قلبی شود.

  • سازنده: Acid Wizard Studio
  • ناشر: Acid Wizard Studio
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch

بازی Little Nightmares

28-  Little Nightmares

دختر بچه‌ای با ژاکت زرد که وارد یک کشتی پر از مسافران عجیب‌وغریب می‌شود. این خلاصه آن چیزی است که در بازی Little Nightmares خواهید دید و اگرچه تمام کردن بازی خیلی طول نمی‌کشد اما تجربه آن تا مدت‌ها در یادتان بافی خواهد ماند.

Little Nightmares که در اصل یک بازی در سبک سکوبازی و پازل است، شما را در نقش Six قرار می‌دهد که می‌خواهد از چنگال موجوداتی تقریباً انسانی فرار کند. طراحی این موجودات به قدری جالب و به‌یادماندنی کار شده است که نمی‌توانید عطش خود برای دیدن موجود بعدی را پنهان کنید. قبل از آن که ماهیت واقعی کشتی به شکلی عجیب آشکار شود، شما کاملاً در دفاع از خود ناتوان خواهید شد.

  • سازنده: Tarsier Studios
  • ناشر: Bandai Namco
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch

بازی Detention

27- Detention

بازی Detention شما را به کشور تایوان در دوران حکومت یک دولت سرکوبگر می‌برد و از این رو این بازی، شبیه دیگر بازی‌های ترسناک این لیست نیست. این بازی نه تنها یک تجربه ترسناک کاملاً دلهره‌آور و همچنین یک تمثیل دلخراش از شرایط منطقه در آن زمان است، بلکه در مقایسه با همتایان خود، به‌طرز قابل‌توجهی به سبک lo-fi وابستگی دارد. Detention نشان می‌دهد که نیازی به یک هیولای سه‌بعدی ترسناک نیست تا برای ترساندن شما، ناگهان پیش رویتان ظاهر شود.

با نزدیک شدن طوفان به مدرسه، یک دختر جوان باید راه خود را از میان سالن‌های وحشتناک مدرسه پیدا کند تا بتواند دوستانش را نجات دهد و در عین حال از هیولاهایی که در کمین او هستند، پنهان بماند. پنهان شدن یکی از راهکارهای شماست اما برخی از هیولاها تنها در صورتی دست از سر شما برخواهند داشت که چیزی را پیشکش آن‌ها کنید. شاید بازی Detention ترسناک‌ترین بازی این لیست نباشد اما معماهای متنوع و موضوع جذاب، آن را به یکی از منحصربه‌فردترین بازی‌های این لیست تبدیل کرده است.

  • سازنده: Red Candle Games
  • ناشر: Red Candle Games
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Android, Switch

بازی Resident Evil 4

26- Resident Evil 4

شاید از این که بازی Resident Evil 4 در اینجای لیست قرار گرفته است تعجب کرده باشید. حتی شاید این بازی را لایق این جایگاه ندانید؛ به خصوص با توجه به تغییراتی که بعدها در فرنچایز شاهد بودیم. در هر صورت بازی Resident Evil 4 بیش از سه عنوان قبلی، المان‌های اکشن را به بقا ترجیح می‌دهد و بیشتر یک تجربه مهیج و پرتنش است تا این که مانند سایر بازی‌های رزیدنت اویل، به کابوس شبانه شما تبدیل شود.

شما در نقش لئون بازی می‌کنید که برای یافتن دختر رئیس‌جمهور، به دهکده‌ای در اسپانیا فرستاده می‌شود. واضح است که قضیه به سادگی سوار ماشین شدن و رانندگی به سمت غروب آفتاب نخواهد بود؛ به خصوص وقتی شاخک‌هایی از گردن اولین شخصی که با او روبرو می‌شوید خارج می‌شود؛ شخصی که تا چند لحظه پیش، گردن او را با شاتگان سوراخ کرده بودید.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, PS3, PS2, Xbox One, Xbox 360, Switch, Gamecube, Wii, iOS, Android, Zeebo

بازی Silent Hill 1

25- Silent Hill 1

اولین بازی مجموعه Silent Hill معمولاً به خاطر دنباله‌های درخشان‌تر و از نظر فنی تأثیرگذارتر، نادیده گرفته می‌شود و به خصوص این نسخه دوم فرنچایز است که توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. اگرچه ممکن است با گذشت هر سال، بازی قدیمی‌تر از قبل به نظر برسد اما Silent Hill اصلی هنوز تجربه یک دیدگاه فوق‌العاده پیچیده و درخشان را به مخاطب ارائه می‌دهد.

پس از آن که کونامی نتوانست حق اقتباس از فیلم The Mist استیون کینگ را به دست آورد، بازی  Silent Hill را در سال 1999 منتشر کرد؛ تجربه‌ای که آن زمان، شبیه به هیچ بازی دیگری نبود. شما باید کنترل هری میسون را در تلاش برای یافتن دختر گمشده‌اش در دست بگیرید؛ آن هم در حالتی که او آرام‌آرام کنترل خود را در شهری که در هر گوشه‌اش، هیولایی در کمین است، از دست می‌دهد. اگر صحبت از تأثیرگذارترین بازی‌های ترسناک تمام دوران باشد، قطعاً بازی Silent Hill باید در صدر لیست باشد.

  • سازنده: Konami
  • ناشر: Konami
  • پلتفرم‌ها:  PS1

بازی Resident Evil 3

24- Resident Evil 3

اگرچه نسخه سوم، ضعیف‌ترین بازی سه‌گانه اول فرنچایز به شمار می‌رود اما هنوز هم به اندازه کافی ترسناک است؛ مخصوصاً با وجود هیولای وحشتناک و جان سختی که تنها هدفش، از بین بردن شما است. شما در عنوانی که حتی قرار نبود به عنوان یک بازی اصلی جدید در فرنچایز منتشر شود، در نقش جیل ولنتاین بازی می‌کنید. هیولایی به نام نمسیس، شما را در خیابان‌های شهر راکون تعقیب می‌کند. یک موجود آزمایشگاهی تقریباً شکست‌ناپذیر که هر بار قدرتمندتر از قبل می‌شود.

داستان بازی به موازات نسخه دوم فرنچایز دنبال می‌شود. با وجودی تغییراتی نوآورانه، حرکات نرم‌تر و پازل‌های تصادفی، بازی Resident Evil 3 به تأثیرگذاری نسخه‌های قبلی خود نبود و حتی کپکام نتوانست از فرصت بهتر کردن بازی در نسخه ریمیک، به خوبی استفاده کند. با این حال، این بازی همچنان تجربه‌ای ارزشمند و فراموش‌نشدنی است.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS1, Dreamcast

بازی The Forest

23- The Forest

شاید معتقد باشید که بازی The Forest یک بازی ترسناک نیست زیرا بیش از هر چیز دیگری، با یک تجربه بقا مرتبط است. اما هنگامی که سعی می‌کنید برای اولین بار در تاریکی فرود آمده و داستان خود را دنبال کنید، قطعاً نظرتان عوض خواهد شد. با قدم زدن در غارهای زیرزمینی بازی The Forest بدون تقریباً هیچ نوری، آرزو خواهید کرد که دیگر هیچ‌وقت به این مکان‌ها بازنگردید.

روی سطح زمین نیز اوضاع خیلی بهتر نیست. بومیان آدم‌خوار ظاهراً مدام در حال تعقیب شما هستند؛ ممکن است تصور کنید در امان هستید اما آن‌ها احتمالاً بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنید، شما را زیر نظر دارند. تلاش برای دفاع از خود، شکست‌های بزرگ‌تر و سخت‌تری را به همراه دارد؛ بنابراین شاید بهترین گزینه ممکن این باشد که مانند یک ترسو فرار کنید! مطمئن باشید که کسی شما را سرزنش نخواهد کرد.

  • سازنده: Endnight Games
  • ناشر: Endnight Games
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4

بازی INSIDE

22- INSIDE

وقتی صحبت از کودکان بی‌دفاع باشد، استودیوی Playdead مطمئناً با عناوین INSIDE و LIMBO، جایگاه محکمی برای خود ایجاد کرده است. اگرچه بازی Limbo به خودی خود یک ماجرای پرتنش و چالش‌برانگیز است اما دنیای کامل‌تر و گرافیک قوی‌تر در بازی INSIDE، حس ترس و وحشت در آن را واقعی‌تر می‌کند. بازی به جای کلکسیونی از جامپ اسکیرها، یک حس ترس فراگیر را به بازیکن القا می‌کند که تا آخر بازی با او همراه است.

دقیقاً مانند بازی Little Nightmares که خود مسلماً از بازی Playdead الهام گرفته است، بازی INSIDE شما را به حل تعدادی پازل‌ نه چندان واضح برای فرار و از هم باز کردن ساختمان جهانی آهسته اما ثابت بازی وادار می‌کند. با این حال، INSIDE به بازیکن اجازه می‌دهد تا کنترل «پهپادهایی» که قربانی آزمایش‌های غیرانسانی هستند را به دست بگیرد و از این طریق خود را متمایز می‌کند.

  • سازنده: Playdead
  • ناشر: Playdead
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch, iOS

بازی F.E.A.R

21- F. E. A. R.

بازی F. E. A. R. از استودیوی Monolith، یکی از دیوانه‌کننده‌ترین بازی‌های ترسناک این لیست است. این بازی شما را نه به مخفی کردن و کاور گرفتن، بلکه به انفجار و کشتن تشویق می‌کند. یک بازی شوتر اول‌شخص با چاشنی ترسناک؛ این همان امضای منحصربه‌فرد بازی F. E. A. R. است که مهیج و مهم‌تر از همه، ترسناک است.

هرچند ممکن است گاهی اوقات بازی بیش از حد به جامپ اسکیر متکی باشد اما نمی‌توان ترسناک بودن یک دختر کوچک به ظاهر معصوم را انکار کرد. Alma همیشه منتظر است تا حس ترس و وحشت را برای شما به ارمغان بیاورد. دو بازی دیگر مجموعه F. E. A. R. نیز عناوین باکیفیتی هستند اما این نسخه اول است که در عین سادگی، بیشترین حس ترس را در خود دارد.

  • سازنده: Monolith Productions
  • ناشر: WB Games/Vivendi
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS3, Xbox 360

بازی Dead Rising

20- Dead Rising

هیچ لیستی از بهترین بازی‌های ترسناک، بدون حضور بازی Dead Rising کامل نیست؛ تجربه‌ای که به شما اجازه می‌دهد تا از هر چه دم دستتان است، برای کشتن زامبی‌ها استفاده کنید. بازی Dead Rising ممکن است مانند سایر عناوین این لیست شما را نترساند و زامبی‌های آن خیلی تهدیدکننده نباشند اما چیزی که بازی را به یک تجربه ترسناک تبدیل می‌کند، گذشت زمان است.

از دست دادن زمان برای انجام کاری که باید در مرکز خرید Willamette Parkview انجام دهید، تجربه بازی را استرس‌زا می‌کند و شما باید دائماً ساعت را تماشا کنید. به لطف سیستم ذخیره‌ای که اکنون همه به فاجعه بودن آن ایمان داریم، مرگ در Dead Rising می‌تواند تبدیل به یک ترس واقعی شود و به خطرات بازی اضافه کند. بازی دوم از این فرنچایز، به ویژه Off the Record، تجربه مشابهی را ارائه می‌دهند.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Xbox 360

بازی Condemned

19- Condemned: Criminal Origins

استودیوی Monolith در نسل هفتم حسابی با انتشار عناوین ترسناک، خوش درخشید؛ بازی Condemned در مقایسه با بازی F. E. A. R، سبک‌های قدیمی‌تر ژانر وحشت و یک اکشن خالص را به همراه داشت. بازی Condemned را می‌توان یک کلاسیک کالت به حساب آورد؛ فرنچایزی که سال‌هاست طرفداران آن، چشم انتظار ساخت نسخه دیگری از آن هستند.

بازی Condemned به دلیل خشونت بیش از حد، در آلمان ممنوع شده است. Condemned  یک بازی اول‌شخص است که از نشان دادن صفات پست انسانی، هیچ ابایی ندارد. با بازی در نقش اتان توماس، باید یک قاتل زنجیره‌ای را ردیابی کنید و در عین حال مراقب باشید که سلامت ذهنی خود را از دست ندهید. این بازی یک تجربه پرتنش، استرس‌آور و بسیار سخت است و مانند همه بازی‌های ترسناک بقای با کیفیت، زنده ماندن در آن کار آسانی نیست.

  • سازنده: Monolith Productions
  • ناشر: SEGA
  • پلتفرم‌ها:  PC, Xbox 360

بازی The Evil Within 2

18- The Evil Within 2

یکی از بازی‌های سال 2017 که به شدت نادیده گرفته شد. بازی The Evil Within 2 برخی از ویژگی‌های غیرضروری و مکانیزم‌های عجیب‌وغریب از نسخه اول را حذف کرده و کیفیت بازی را به شکل شگفت‌انگیزی بالا می‌برد. هرچند می‌توان ادعا کرد که نسخه اول ترسناک‌تر است اما هیچ تجربه‌ای مانند پرسه زدن در شهری سوت و کور نیست که موجودات زامبی‌مانند در خیابان‌های آن راه می‌روند.

از نظر زیبایی‌شناختی، بازی The Evil Within 2 یک کارخانه کامل تولید اسکرین‌شات است و با به تصویر کشیدن آنچه که در تاریک‌ترین فرورفتگی‌های ذهن وجود دارد، شما را میخکوب می‌کند. این بازی همچنین بیش از چند هیولای به‌یادماندنی را در جریان این فرایند خلق می‌کند. شاید بازی ایرادهایی داشته باشد اما این ایرادها، بسیار ناچیزتر از آن چیزی است که در نسخه اول تجربه کردیم.

  • سازنده: Tango Gameworks
  • ناشر: Bethesda
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One

بازی Layers of Fear

17- Layers of Fear

بازی Layers of Fear شما را در نقش یک نقاش قرار می‌دهد که عمیقاً در تاریکی فرو رفته و یک فروپاشی کامل روانی را تجربه می‌کند. اگرچه گیم پلی بازی ممکن است اصلی‌ترین بخش آن نباشد اما آنچه که بازی Layers of Fear را به اثری درخشان تبدیل می‌کند، جهان دائماً در حال تغییر و پیچش‌های داستانی گیج‌کننده آن است. شما می‌توانید در یک لحظه وارد اتاقی شده و ثانیه‌ای بعد به مکان بسیار بدتری منتقل شوید.

محیط‌های بازی منعکس‌کننده نحوه تغییر قهرمان داستان هستند؛ همان‌طور که بازی ادامه می‌یابد و رمز و رازهای بیشتری را کشف می‌کنید، درک قهرمان بازی از واقعیت نیز بیشتر می‌شود. یک نقاشی به ظاهر ساده بر روی یک سه‌پایه، با گذشت زمان به چیزی کاملاً وحشتناک تبدیل می‌شود و در نهایت پی خواهید برد که تمام اشیای این عمارت، آن‌گونه که به نظر می‌رسند نیستند.

  • سازنده: Bloober Team
  • ناشر: Aspyr
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch

بازی Outlast

16- Outlast

Outlast زمانی که به عنوان یک بازی ترسناک مستقل در سال 2013 منتشر شد، بلافاصله توجهات را به خود جلب کرد. عمده این توجهات به این دلیل بود که Outlast به جای یک کپی بی‌کیفیت از بازی Slender Man، سبک و راه و روش مخصوص به خود را در پیش گرفت. این بار شما به عنوان روزنامه‌نگاری که تنها به یک دوربین مجهز شده است، به وسط یک دیوانه‌خانه کشیده خواهید شد.

اینکه بگوییم بازی Outlast به سراغ سکانس‌های ترسناک همیشگی رفته است، خیلی منصفانه نیست. درست است که جامپ اسکیرهای بازی حسابی شما را می‌ترسانند اما این رمزورازهای پنهان شده در تیمارستان است که نقطه‌قوت اصلی بازی به حساب می‌آیند. بازی Outlast با برخی از به‌یادماندنی‌ترین سکانس‌های تاریخِ بازی‌های ترسناک، یک کلاسیک ترسناک غیرقابل‌انکار است که آغازگر موجی جدید در ژانر وحشت بود.

  • سازنده: Red Barrels
  • ناشر: Red Barrels
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch

بازی System Shock 2

15- System Shock 2

عناوین انگشت‌شماری به اندازه بازی System Shock 2 تأثیرگذار بوده‌اند؛ ترکیبی از اکشن اول‌شخص با عناصر نقش‌آفرینی و چاشنی ترس و وحشت باعث شده است که این بازی به عنوان یک کالت کلاسیک واقعی شناخته شود. بازی‌هایی مانند Prey، Dead Space و BioShock تا حد زیادی مدیون مجموعه System Shock هستند و حتی بازی BioShock، بیشترین نقش را به عنوان جانشین معنوی آن دارد.

شما سوار بر یک سفینه فضایی که یک عفونت ژنتیکی آن را فرا گرفته است، در نقش یک سرباز مبتلا به فراموشی بازی می‌کنید که مسیری پرپیچ و خم را طی می‌کند تا حقیقت را در مورد آنچه اتفاق افتاده است کشف کند. عدم موفقیت تجاری بازی System Shock 2 با وجود داشتن برخی از متمایزترین طراحی‌های زمان خود و ترکیبی از مکانیزم‌هایی که امروزه نیز جذاب است، سبب شده تا بسیاری این بازی شاهکار را تجربه نکرده باشند.

  • سازنده: Irrational Games, Looking Glass Studios
  • ناشر: Electronic Arts
  • پلتفرم‌ها:  PC

بازی Dead Space

14- Dead Space

شاید برخی اعتقاد داشته باشند که نسخه دوم به طور کلی بازی بهتری است اما این نسخه اول Dead Space است که حس ترس و وحشت بیشتری به مخاطب منتقل می‌کند. دلیل این موضوع آن است که آیزاک هنگام چرخ زدن در سفینه‌ای آلوده به نکرومورف‌های وحشتناک، احساس آسیب‌پذیری بیشتری دارد. به خصوص مراحل اولیه بازی سخت هستند و شما تنها به یک پلاسما کاتر معمولی برای از بین بردن دشمنان خود مجهز هستید.

اما جایی که Dead Space بیشترین درخشش خود را دارد، در بخش مبارزات است. تیراندازی به دست و پای هیولاهایی که می‌خواهند شکم شما را پاره کنند، تنها راه کاهش سرعت آن‌ها است اما چگونه می‌توانید با هیولاهای بزرگ‌تر و سرسخت‌تر دست‌وپنجه نرم کنید؟ از عرضه بازی Dead Space مدت‌هاست که می‌گذرد اما کسی نمی‌تواند اولین سفر خود با سفینه USG Ishimura را فراموش کند.

  • سازنده: Visceral Games (FKA EA Redwood Shores)
  • ناشر: Electronic Arts
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS3, Xbox 360

بازی S.T.A.L.K.E.R

13- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

عجیب است که چرنوبیل به‌عنوان محیطی با پتانسیل بالا، آن‌طور که بایدوشاید در صنعت سینما مورد استفاده قرار نگرفته است. اما کافی است که آن را به دنیای بازی‌های ویدئویی بسپارید تا این شکاف پر شود. فرنچایز S.T.A.L.K.E.R. برای ارائه حس ترس و وحشت در یکی از ترسناک‌ترین مکان‌های این سیاره، بیشترین تلاش خود را انجام داده و مسلماً نسخه Call of Pripyat آن، نقطه اوج این مجموعه است.

شما در نقش الکساندر دگتیارف بازی می‌کنید که برای جستجوی هلیکوپترهای مفقود شده، به یک منطقه آلوده به اشعه رادیواکتیو اعزام و در جریان ماموریت خود، با حقایق خوفناکی روبرو می‌شود. Call of Pripyat با حس عمقی که به شدت کمبود آن در بازی‌های هم سبک امروزی احساس می‌شود و موجودات تغییر شکل‌یافته‌ای که شما را تعقیب می‌کنند، نمونه‌ای عالی از یک طراحی فوق‌العاده و موفق به شمار می‌رود.

  • سازنده: GSC Game World
  • ناشر: Deep Silver
  • پلتفرم‌ها:  PC

بازی Bioshock

12- BioShock

ممکن است قرار گرفتن بازی BioShock در این لیست برایتان عجیب باشد زیرا بایوشاک دقیقاً یک بازی ترسناک نیست. اما این تا زمانی بود که به عقب برگشتیم و آن را بعد از یک دهه تجربه و دوباره حس ترسی را کشف کردیم که باید آنقدر آزاردهنده بوده باشد تا برای همیشه از خاطراتمان خط بخورد. در پس زیبایی‌های دنیای Rapture، زشتی‌های بسیاری نهفته است.

درست است که در نهایت با قدرتمند شدن شما، حس ترس نیز رفته‌رفته از بین می‌رود اما قطعاً اولین باری که با یک اسپلایسر چشم در چشم می‌شوید و یا صدای خنده‌های دیوانه‌وار دشمنانی که در کمین شما هستند را می‌شنوید، حس ترس را با تمام وجود احساس کرده‌اید. اگر می‌خواهید یک تجربه واقعاً ترسناک از بازی داشته باشید، آن را با بالاترین درجه سختی و بدون استفاده از Vita-Chamber بازی کنید.

  • سازنده: 2K Boston
  • ناشر: 2K Games
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360, Switch

بازی Dying Light

11- Dying Light

بازی Dying Light همیشه به نحوی موفق می‌شود تا راه خود را به لیست‌های ما پیدا کند. این موضوع تصادفی نیست و سازندگان بازی هم به ما پولی برای تبلیغ آن نداده‌اند. بازی Dying Light همچنان در اینجا ظاهر می‌شود زیرا یک بازی ترسناک بسیار خوب است که همه باید تجربه‌اش کنند؛ به خصوص حالا که دنباله آن نیز منتشر شده است.

اگرچه ممکن است زامبی‌های نه چندان سریع بازی در روز، رفته‌رفته فاکتور ترسناک بودن خود را از دست بدهند اما این شب‌هنگام است که بازی در وحشتناک‌ترین حالت خود قرار دارد. یک تجربه دلهره‌آور از بازی موش و گربه بین شما و دشمنان مرگباری که سریع‌تر شما از هستند؛ در حالی که ناامیدانه تلاش می‌کنید تا جای امنی برای خود پیدا کنید. البته هر چه لول شما بالاتر برود، احتمال مرگتان نیز کاهش می‌یابد اما در ده ساعت اول بازی Dying Light، مطمئناً دستانتان عرق خواهد کرد.

  • سازنده: Techland
  • ناشر: WB Games/Techland
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One

بازی Alien Isolation

10- Alien: Isolation

وقتی صحبت از نحوه اقتباس از یک اثر نمادین می‌شود، Colonial Marines و Isolation به عنوان یک اقتباس موفق نام برده می‌شوند. Isolation احساسی مشابه با اولین فیلم Alien را تداعی می‌کند و شما را در نقش دختر Ripley قرار می‌دهد که یک زنومورف سمج او را در یک سفینه فضایی متروک تعقیب می‌کند. زنومورف به سادگی شما را ردیابی می‌کند مگر آن که یک شعله‌افکن پیدا کنید.

کار شما زمانی سخت تر می‌شود که بدانید آنتاگونیست بازی، یک هوش مصنوعی تطبیقی دارد؛ هوشی مصنوعی که راه خود را تغییر می‌دهد و همچنان که سعی دارید از چنگال، دم شمشیری و دهان عجیبش فرار ‌کنید، حرکات شما را یاد گرفته و روش خود را تغییر می‌دهد. شما دائماً استرس حمله او را خواهید داشت و باید کاملاً حواستان را جمع کنید زیرا حتی در کانال‌های هوا نیز از زنومورف در امان نیستید.

  • سازنده: Creative Assembly
  • ناشر: Sega
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch

بازی SOMA

9- SOMA

اولین بازی از استودیوی Frictional در لیست بهترین بازی‌های ترسناک اما نه آخرین. بازی SOMA یک فرود زشت و در عین حال زیبا به عمق اقیانوسی آبی است. وقتی در یک پایگاه متروکه در زیر آب بیدار می‌شوید، بدون آن که به یاد داشته باشید چگونه سر از آنجا درآورده‌اید، این اشتیاق کشف داستان است که شما را تا آخر جذب خود می‌کند و مهم نیست بارها با موجودی رودررو شوید که علاقه چندانی به زنده ماندن شما ندارد.

شما برای مقابله با هیولاهایی که PATHOS-II به جان شما می‌اندازد، خیلی مجهز نیستید و در عوض باید برای پیشرفت در بازی، پازل‌هایی را حل کنید. علاوه بر سکانس‌های ترسناک که تعداد آن‌ها کم نیست، مهم‌ترین نکته مثبت بازی SOMA، داستان آن است. استودیوی Frictional  به اندازه کافی مهربان بود تا حتی یک به‌روزرسانی را منتشر کند که به بازیکنان امکان می‌داد بدون هیچ دشمنی، آزادانه به کاوش در جهان بازی بپردازند.

  • سازنده: Frictional Games
  • ناشر: Frictional Games
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One

بازی Left 4 Dead 2

8- Left 4 Dead 2

در مورد بازی Left 4 Dead 2 چه می‌توان گفت به جز لذت ساده تیم شدن با دوستان یا افراد تصادفی آنلاین و تجربه بازی با آن‌ها؟ دلیل آن که بازی مدت‌ها پس از فراموش شدن توسط استودیوی Valve همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد، تجربه یک شوتر اول‌شخص خوش‌ساخت و با کنترل سرراست و همچنین یک بازی ترسناک شگفت‌آور در قسمت‌هایی از آن است.

البته ما به طور خاص در مورد لحظات حضور جادوگر در بازی صحبت می‌کنیم. با شنیدن گریه‌های دردناک او می‌توانستید حدس بزنید که عذاب شما نیز در راه است. با گذشت این همه سال از انتشار بازی، هوش مصنوعی هنوز شگفت‌آور است و هیچ دو تجربه‌ای از بازی، دقیقاً مشابه نیستند. زمانی که تصور می‌کنید در امان هستید، هوش مصنوعی مازوخیسمی بازی به سراغتان می‌آید تا روز شما را خراب کند.

  • سازنده: Valve
  • ناشر: Valve
  • پلتفرم‌ها:  PC, Xbox 360

بازی Eternal Darkness

7- Eternal Darkness: Sanity’s Requiem

صرف‌نظر از عناوینی مانند Super Mario Sunshine و Billy Hatcher، کنسول Gamecube در واقع جنبه‌های تاریک هم داشت. بازی Eternal Darkness: Sanity’s Requiem یکی از این عناوین بود که نشان می‌داد نینتندو فقط برای بچه‌ها نیست زیرا احتمالاً اگر چنین بازی ترسناک و پیچیده‌ای را بازی می‌کردند دیوانه می‌شدند.

مکانیزم سلامتی عقل و روان در گیم‌پلی بازی، این روزها چیز جدیدی نیست اما در سال 2002 انقلابی در نوع خود بود. به نظر می‌رسید رویکرد Eternal Darkness به این مکانیزم، مستقیماً با خود بازیکن سروکار دارد؛ تا جایی که بازی، دیوار چهارم را فرو بریزد و با خوشحالی روی آوارهای آن به رقصیدن بپردازد.

اگرچه ممکن است برای طرفداران امروزی بازی‌های ترسناک، کمی قدیمی به نظر برسد اما Eternal Darkness هنوز هم برای کسانی که می‌خواهند دیوانگی را تجربه کند، عنوان با کیفیت و یکی از بهترین بازی‌های ترسناک در میان تمام کنسول‌های نینتندو است.

  • سازنده: Silicon Knights
  • ناشر: Nintendo
  • پلتفرم‌ها:  GameCube

بازی Resident Evil 7

6- Resident Evil 7

تبدیل شدن دوربین بازی به دید اول‌شخص، به فرنچایز Resident Evil اجازه داد تا تبدیل به یک بازی ترسناک بی‌سابقه شود که در دو نسخه قبلی شاهد نبودیم. بازی Resident Evil 7 با برگرداندن این فرنچایز به شرایطی که از ابتدا آن را بسیار محبوب کرده بود، دوباره به مجموعه‌ای که حال از نظر ظاهری نیز جذاب به نظر می‌رسید، انرژی بخشید.

با بازی در نقش ایتن که در جستجوی همسر گمشده‌اش است، به مکانی سفر می‌کنید که خانواده بیمار و عجیب‌وغریب بیکر در کمین شما نشسته‌اند. Resident Evil 7 با ارائه حس کلاستروفوبیک و منابع محدودی که در اختیارتان می‌گذارد، واژه Evil را دوباره به Resident  پیوند می‌دهد زیرا بیکرها می‌خواهند شما را به هر نحوی که شده از سر راه بردارند. به زودی متوجه خواهید شد که این روش‌ها شامل نصف کردن شما با اره برقی، به دام انداختن شما در بازی‌های اره‌ای و تبدیل کردن به شما به یک دکوراسیون داخلی وحشتناک می‌شود.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One

بازی Amnesia

5- Amnesia: The Dark Descent

عنوانی که الهام‌بخش موجی از تقلیدکنندگان و دومین بازی استودیو Frictional Games در لیست بهترین بازی‌های ترسناک ما است. بازی Amnesia: The Dark Descent با معرفی مکانیزم‌های جدید، رویکرد خود در ارائه حس ترس را تغییر داد تا هم‌زمان با روایت داستانی جذاب، تجربه‌ای به‌یادماندنی را ارائه دهد. شما و دنیل در این کابوس بی‌پایان با هم هستید در حالی که چیزی جز چراغی در دست و رویایی در ذهن، در اختیار ندارید.

باتوجه‌به اینکه دنیل تقریباً بی‌دفاع است، نبرد با موجودات قلعه منطقی نیست؛ اگرچه نمی‌توانید به تاریکی و مخفی ماندن در آن نیز تکیه کنید. ماندن در تاریکی برای مدتی طولانی، سلامت عقلی دنیل را کاهش می‌دهد زیرا او تسلیم ترس‌هایش می‌شود؛ بنابراین شما باید در Amnesia شجاع باشید و مهم نیست که این کار چقدر دشوار باشد. یک سکانس در بازی The Dark Descent وجود دارد که شاید ترسناک‌ترین سکانس در بین تمام بازی‌های ترسناک باشد. نمی‌خواهیم آن را برایتان اسپویل کنیم اما کسانی که بازی را تجربه کرده‌ باشند، قطعاً با شنیدن دو کلمه splish splash، به یاد این سکانس خواهند افتاد.

  • سازنده: Frictional Games
  • ناشر: Frictional Games
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One, Switch

بازی Resident Evil Remake

4- Resident Evil (GC Remake)

اگرچه عناوینی مانند Alone in the Dark و Clock Tower، قبل از این بازی وارد صحنه شده بودند اما این نسخه اول بازی Resident Evil بود که ژانر ترسناک را به معنای واقعی کلمه در معرض دید عموم قرار داد. با وجود بازی‌ها و اسپین‌آف‌های بی‌شمار و حتی فرنچایزی کاملاً متفاوت، منصفانه است بگوییم که میراث Resident Evil قابل‌بحث نیست.

با این حال گذشت دو دهه، حتی از درخشش براق‌ترین الماس‌ها نیز کم می‌کند؛ به همین دلیل است که ریمیک استادانه Gamecube در این لیست قرار گرفته که از آن زمان، به نسل‌های بعدی نیز منتقل شده است. عمارت اسپنسر ممکن است بی‌سروصدا باشد اما مطمئناً نمرده است؛ راهروهای آن مملو از زامبی‌ها و حتی موجودات ترسناک‌تر و همچنین پازل‌های نمادینی است که حتی اگر بیشتر تلاش می‌کردند، باز هم نمی‌توانستند به این اندازه جذاب باشند.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360, Gamecube, Wii, Switch

بازی Resident Evil 2

3- Resident Evil 2 (2019)

تصمیم‌گیری در مورد این موضوع که آیا Resident Evil 2 اصلی در این لیست قرار بگیرد یا نسخه ریمیک آن، بسیار سخت است. هیچ شکی در میراث و اهمیت نسخه اصلی بازی وجود ندارد اما نسخه ریمیک، یک تغییر وفادار به نسخه اصلی ارائه می‌دهد و در عین حال تعدادی از ایده‌های مخصوص به خود را نیز معرفی می‌کند.

نسخه ریمیک بازی Resident Evil 2 که در سال 2019 منتشر شد، گرافیک بسیار بالا و مکانیزم‌هایی عالی برای کنترل شخصیت‌ها دارد و دقیقاً  همه چیزی است که از یک ریمیک انتظار دارید. بازی به نسخه اصلی خود احترام می‌گذارد و همچنین ترسی از ریسک کردن با روایت مجدد داستان خود ندارد. بازی یک آیکون تقریباً دست‌نخورده را ریمیکس می‌کند تا یک بازی حتی بهتر را ارائه دهد و همچنین مملو از محتویات فراوان باشد.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS4, Xbox One

بازی The Last of Us

2- The Last of Us

چه فرار از یک آخرالزمان ناگهانی باشد و چه پرسه زدن در اطراف ساختمان‌های مخروبه آن هم با آجری در دست و یک گلوله باقیمانده در اسلحه، در هر صورت The Last of Us یکی از ترسناک‌ترین بازی‌هایی است که اغلب این جنبه از آن نادیده گرفته می‌شود. روابط بین شخصیت‌ها در نهایت جذابیت اصلی بازی است اما نباید ترس برخورد با یک کلیکر و منابع محدودی که برای مقابله با او دارید را نادیده گرفت.

برخورد با کلیکرها یکی از خالص‌ترین ترس‌هایی است که در بازی The Last of Us تجربه خواهید کرد و شما دائم حواستان را جمع می‌کنید تا سروصدای اضافی ایجاد نکنید اما زامبی‌های معمولی نیز می‌توانند به همان اندازه ترسناک باشند؛ به خصوص هنگامی که با گروهی از آن‌ها روبرو می‌شوید

  • سازنده: Naughty Dog
  • ناشر: SIE
  • پلتفرم‌ها:  PS4, PS3

بازی Silent Hill 2

1- Silent Hill 2

می‌توان ادعا کرد که Silent Hill 2 به سطحی از کیفیت رسید که برای هیچ دنباله‌ای ممکن نبود تا موفقیت آن را دوباره تکرار کند. کلاسیک کونامی که در ایجاد حال و هوا و درگیر نگه داشتن بازیکن یک شاهکار است، شما را در نقش جیمز ساندرلند که جایگزین هری میسون می‌شود، به سرزمین مه ابدی می‌برد. جیمز پس از دریافت نامه‌ای از همسرش که ظاهراً مرده، در کابوسی که خودش ساخته است گرفتار می‌شود.

اگرچه بازی Silent Hill 2 دارای بخش مبارزات است اما گیم‌پلی آن بیشتر حول محور حل پازل و توجه به جزئیات برای کشف رازی در قلب یک شهر نفرین‌شده می‌چرخد. اگرچه گرافیک بازی قدیمی شده است اما این باعث نمی‌شود که بازی به همان اندازه عناوین جدید و حتی بیشتر از همتایان مدرن خود ترسناک نباشند. متأسفانه اگر می‌خواهید Silent Hill 2 را بازی کنید، ممکن است مجبور به خرید یک پلی‌استیشن 2 کارکرده شوید زیرا مجموعه HD آن به طرز عجیبی بد است.

  • سازنده: Konami
  • ناشر: Konami
  • پلتفرم‌ها:  PC, PS2, Xbox

به پایان لیست بهترین بازی‌ های ترسناک تمام دوران رسیدیم. امیدواریم علاقه‌مندان به ژانر وحشت با مطالعه این مقاله بتوانند راحت‌تر، بهترین عناوین موجود در این سبک را پیدا و تجربه کنند. با پارسی گیم همراه باشید تا در قسمت‌های بعد، به معرفی سایر عناوین مطرح این ژانر بپردازیم. این مقاله در آینده به روزرسانی خواهد شد.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

کدام زیرمجموعه از بازی‌های ژانر وحشت طرفداران بیشتری دارند؟

بازی‌هایی که تلفیقی از عناصر بقا و وحشت را به خورد بازیکنان می‌دهند از لحاظ محبوبیت در رده بالاتری قرار دارند، مانند سری بازی‌های Resident Evil.

۱
کدام عناصر برای ایجاد ترس و وحشت در بازی‌های ترسناک استفاده می‌شوند؟

عناصری مثل استفاده از هیولاها و زامبی‌ها، ترس‌های روانشناختی، ایجاد اتمسفر عمیق و استرس‌زا و تصویرپردازی مناسب.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 18 دیدگاه
  • Avatar

    محمد

    مهمان

    این همه بازی که نصفشون هم ترسناک نیست اسمشون رو آوردید، اما بازی nazi zombie army که نهایت استرس هست، حتی اشاره ای هم نشده است!!!

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مبین

    مهمان

    سلام
    همه بازی های ترناک یه طرف
    Devore یه طرف
    خدایی من ادم ترسویی نیستم ولی خون تو رگ ادم خشک میکنه این بازی
    پیشنهاد میکنم بازی کنین

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مجتبی

    مهمان

    بازی a lone in the dark رو فراموش کردید.خیلی بازیه توپیه

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Silent

    مهمان

    شما میتونید نسخه Silent Hill 2: Enhanced Edition رو تو سایتتون قرار بدید چندتا طرفدار این نسخه رو ساختن و یک ریمستر به شدت باکیفیته و از اون بازی مزخرفه Silent Hill HD Collection خیلی بهتره درواقع طرفدارای دو آتیشه سایلنت هیل 2 اومدن و نسخه Silent Hill 2: Enhanced Edition رو ساختن خیلی گرافیک بهتر شده

    پاسخ دهید
  • Avatar

    Silent

    مهمان

    برای تجربه سایلنت هیل 2 نیازی نیست حتما پلی استیشن 2 داشته باشی فقط کافیه نسخه ای که طرفدارا ریمستر کردن رو دانلود کرد اسمش Silent Hill 2: Enhanced Edition هست فقط کافیه این نسخه رو دانلود کرد که به مراتب از نسخه اورجینال بهتره

    پاسخ دهید
    • Avatar

      King در پاسخ به Silent

      مهمان

      زیاد سایلنت هیل جدی گرفتی ! من طرفدار ترس با دلیل و برهان هستم . مثل داستان dead space تا مه سایلنت هیل

    • Avatar

      امیر در پاسخ به Silent

      مهمان

      سلام و خسته نباشید چند وقت پیش از یک سایت درباره این نسخه شنیده بودم میتونید اطلاعات بیشتری بدید چون اگر چند تا فن این بازی بهینه کرده باشن قطعا باید پولی باشه رایگان نیست

مشاهده سایر نظرات :
تعداد دیدگاه کاربران: 18 دیدگاه