بهترین سری بازی‌های ترسناک
علی ناجی مقدم

بهترین سری بازی‌ های ترسناک

علی ناجی مقدم 8 اردیبهشت 1401 2 دیدگاه
4,726 بازدید

بازی‌ های ترسناک از گذشته یکی از ژانرهای محبوب در صنعت بازی‌های ویدیویی بوده‌اند. این بازی‌ها به دلیل القای استرس و حس ترس و وحشت به بازیکن، سبک متفاوتی از سرگرمی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند که شاید برای برخی چندان خوشایند نباشد اما بسیاری را مجذوب خود می‌کند. در این مقاله سعی داریم بهترین سری بازی‌های ترسناک را معرفی کنیم.

معرفی بهترین بازی‌ های ترسناک

تجربه حس ترس و دلهره گهگاه می‌تواند برای ما لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد. بازی‌های ویدیویی در قالب دنیای دیجیتال می‌توانند سوژه‌ها و ماجراجویی‌های ترسناک بسیاری را به خوردمان دهند. در طول تاریخ، بهترین بازی‌های ترسناک با استفاده از روایت‌های داستانی و سوژه‌های خلاقانه مخاطبانشان را سرگرم کرده‌اند، از مبارزه با زامبی‌های مخوف در سری رزیدنت اویل گرفته تا درگیر شدن با هیولاهای هولناک در فضا در سری بازی Dead Space و یا تجربه دنیایی سورئال و تاریک در سری Little Nightmares در این مقاله همراه ما باشید.

سری بازی ترسناک Little Nightmares

سری Little Nightmares

فهرست بهترین سری بازی‌های ترسناک را با یک دوگانه آغاز خواهیم کرد. بازی Little Nightmares که شماره دوم آن نیز منتشر شده، به‌سرعت توانست به یکی از عناوین ماجرایی پلتفرمر و ترسناک محبوب تبدیل شود. شما در این دو بازی، نقش کودکان بی‌دفاع و آسیب‌پذیری را دارید که در یک دنیای شوم و پلید و مملو از موجودات مخوف اسیر شده‌اند. هر چیزی در دنیای بازی Little Nightmares از کشتن و سلاخی شما دریغ نخواهد کرد.

جدای از گیم پلی سرگرم‌کننده بازی که در سبک پلتفرمر طراحی شده و به حل معماها و عبور از موانع اختصاص دارد، به دلیل اینکه در برابر دشمنان هیچ دفاعی ندارید دائم حس استرس و دلهره را یدک خواهید کشید. سناریوهای فرار از دست هیولاها، پنهان شدن از دید آن‌ها و هراس دائمی از امکان کشف شدن محل مخفی شدنتان، تجربه بازی Little Nightmares را قطعاً برای شما ترسناک خواهد کرد. این دو بازی روایت داستانی بسیار مرموز، پرعمق و جذابی نیز دارند که برای درک کامل آن حتماً باید عناصر و محیط‌های بازی را به‌خوبی گشت و گذار کنید.

بازی Dead Space

سری Dead Space

اگر به فیلم‌های علمی تخیلی ترسناک مثل Alien علاقه دارید، قطعاً بازی ترسناک Dead Space یکی از گزینه‌های محبوب و مناسب برای شما خواهد بود. فریب زاویه دوربین سوم شخص بازی را نخورید زیرا در طول مراحل این سری ترسناک، به‌قدری غافلگیر خواهید شد که استرس و اضطراب تمام وجودتان را فرا می‌گیرد. شماره اول بازی که از نظر منتقدین بهترین شماره این سری است، ماجراهای یک مهندس سفینه فضایی را که اسیر شیء شوم بیگانه شده روایت می‌کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های سری بازی Dead Space استفاده از عناصر علمی تخیلی و فضایی در کنار عنصر ترس است که سبک متفاوتی از استرس و دلهره را به شما القا خواهد کرد. دشمنان مخوف و هولناک بازی که منشأ تمامی آن‌ها همان شیء باستانی بیگانه است، به‌شدت وحشی بوده و در گوشه و کنار سفینه و در نقاط تاریک، در کمین شما نشسته‌اند. اتمسفر گیرای بازی و طراحی خلاقانه و بی‌نظیر مراحل و محیط‌ها القای حس ترس و تنهایی در فضا را به‌خوبی به شما منتقل می‌کند. قطعاً سری Dead Space یکی از بهترین سری بازی‌های ترسناک برای تجربه است. گیم پلی بازی نیز در کنار عناصر ترسناک، از اکشن بالایی برخوردار بوده و کاراکتر شما به طیف گسترده‌ای از سلاح‌های آینده‌گرایانه برای از بین بردن هیولاها دسترسی دارد.

بازی Outlast

سری Outlast

اگر بی‌دفاع بودن بازی‌های Little Nightmares را می‌خواهید با زاویه دوربین اول‌شخص تجربه کنید، سری Outlast گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این سری که در دو شماره منتشر شده، به دلیل واقع‌گرایانه بودنی که زاویه دوربین اول‌شخص فراهم می‌کند، به‌خوبی می‌تواند شما را بترساند. از آنجا که کاراکتر شما در این سری بازی، یک فرد عادی بدون مهارت رزمی و جنگی است، در برابر دشمنان کاملاً بی‌دفاع هستید و تنها راه زنده ماندن، فرار کردن و مخفی شدن از دید آن‌ها است که عمق جذاب و ترسناکی به گیم پلی بازی اضافه می‌کند.

استفاده از مکانیک‌های دوربین فیلم‌برداری از دیگر ویژگی‌های گیم پلی سری Outlast بوده که قابلیت دید در شب آن می‌تواند در تاریکی مطلق کمک کند. بازی اول برای لوکیشن در یک آسایشگاه روانی متروکه و مرموز که مملو از انسان‌های خطرناک است جریان داشته و شماره دوم در یک روستای شیطانی و ترسناک. عناصر ماوراءالطبیعه نیز در بازی حضور دارند و سناریوهای Jump Scare و غافلگیری زیادی را در طول بازی تجربه خواهید کرد.

بازی Silent Hill

سری Silent Hill

سری بازی‌های Silent Hill به دلیل طراحی خلاقانه و متفاوت هیولاها و دشمنانش محبوب و معروف شده است و تعدادی از هولناک‌ترین موجودات خیالی را در این سری ترسناک ملاقات خواهید کرد. شماره دوم بازی یکی از بهترین و ترسناک‌ترین شماره‌ها محسوب شده و دشمنان معروفی مثل پرستاران و همچنین شخصیت Pyramid Head را برای اولین بار در این بازی مشاهده کردیم. ماجراهای بازی در شهر مه‌آلود و مرموزی به اسم Silent Hill جریان دارد که به دلیل گناهان و اعمال ساکنانش، درگیر طلسم و نفرینی شوم شده و شخصیت اصلی شما به دنبال خانواده‌اش به آنجا آمده است.

گیم پلی سری Silent Hill شباهت زیادی به عناوین کلاسیک رزیدنت اویل داشته و با زاویه دوربین ثابت و محدودیت استفاده از سلاح‌های سرد و گرم، شما را به چالش می‌کشاند. طراحی محیط‌های ترسناک و سورئال، موسیقی به‌یادماندنی و همچنین هیولاهای ترسناکی که پیش‌تر ذکر شد، این سری را برای طرفداران ژانر وحشت به‌شدت مناسب کرده است. شاید گرافیک بازی برای زمان حال چندان تعریفی نداشته باشد اما روایت داستانی و اتمسفر سری Silent Hill تا مدت‌ها می‌تواند شما را سرگرم استرس و دلهره کند.

بازی Metro

سری Metro

اگر به دنبال یک بازی ترسناک با عناصر شوتر اول‌شخص هستید، سری بازی‌های Metro با استفاده از طراحی مراحل متفاوت، سناریوی داستانی جذاب و همچنین گیم پلی شوتر اول‌شخص تا ساعت‌ها می‌توانند شما را سرگرم کنند. سناریوی بازی در کشور روسیه و پس از یک جنگ اتمی بزرگ جریان دارد که به دلیل تشعشعات رادیواکتیو سطح زمین، مردم برای زنده ماندن به زیر زمین و متروها پناه برده‌اند و زندگی را در آنجا ادامه می‌دهند.

تا به امروز 4 بازی از سری Metro منتشر شده که هر کدام به‌خوبی عناصر ترس، وحشت و بقا را در کنار گیم پلی اکشن و شوتر اول‌شخص به خورد بازیکن می‌دهند. کمبود مهمات، خراب شدن سلاح‌ها و نیاز به رسیدگی به آن‌ها، دشمنان سرسخت و جهش‌یافته که دائم شما را غافلگیر می‌کنند و همچنین روایت داستانی جذابی که انتخاب‌های شما در روند پیشروی و پایان آن تأثیرگذار است از ویژگی‌های بارز سری Metro هستند. آخرین شماره این سری یعنی بازی Metro Exodus با گرافیکی خیره‌کننده و لحظات ترسناک، می‌تواند یکی از بهترین بازی‌های ترسناک و Survival موجود در بازار تلقی شود.

بازی The Evil Within

سری The Evil Within

یکی دیگر از بهترین سری بازی‌های ترسناک موجود برای طرفداران ژانر وحشت، دوگانه The Evil Within است که توسط یکی از سازندگان سری Resident Evil ساخته شده است. داستان بازی در یک دنیای کابوس وار و مملو از موجودات هولناک جریان داشته و مرز بین واقعیت و خیال، سلامت عقل و دیوانگی در آن بسیار باریک است. کاراکتر شما به طیف گسترده‌ای از سلاح‌های گرم و سرد برای مقابله با هیولاها دسترسی دارد و گیم پلی در کنار عناصر ترس از اکشن بالایی برخوردار است.

زاویه دوربین سوم شخص بازی شاید تا حدی از ترسناک بودن آن کم کند اما طراحی مناسب اتمسفر و مراحل، موجودات ترسناکی که در ساخت آن‌ها خلاقیت بسیاری خرج شده است و همچنین Bossهای سرسخت بازی، استرس و دلهره را به‌خوبی القا می‌کنند. شماره دوم بازی نسبت به بازی اول از گرافیک بهتری داشته و ماجراجویی‌های Sebastian Castellanos را ادامه می‌دهد. سری بازی The Evil Within مجموعه مناسبی از گیم پلی اکشن، عناصر ترس و وحشت و داستان تراژدی دارد که برای طرفداران این ژانر قطعاً لذت‌بخش خواهد بود.

بازی Amnesia

سری Amnesia

اگر سری بازی‌های قدیمی Penumbra را به یاد داشته باشید، میدانید که استودیو سازنده آن یعنی Frictional Games در پروژه بعدی به سراغ عنوانی با نام Amnesia رفت. این استودیو مستقل و موفق توانست عناصر ترس و وحشت را به‌خوبی در کنار اتمسفر قوی و زاویه دوربین اول‌شخص قرار دهد تا ماجراجویی‌های هولناکی را در سال 1839 میلادی در قدم‌های شخصیتی که به فراموشی دچار شده، روایت می‌کند. شما در طول این بازی‌های دائم توسط موجودی مرموز و ترسناک در حال تعقیب شدن هستید و حس استرس و ترس دائمی رهایتان نمی‌کند. (چیزی شبیه به کاراکتر Slender Man)

کاراکتر شما هیچ ابزار یا قابلیتی برای مبارزه و دفاع در برابر این موجودات شرور نداشته و تنها راه نجات، فرار کردن و پنهان شدن است. در مراحل سری بازی‌های Amnesia خطر دائم در کمین بوده و می‌توانید به شیوه‌های مختلفی غافلگیر شوید. بهترین شماره این سری ترسناک، بازی Amnesia: The Dark Descent بوده که تمامی عناصر آن در سطح بالایی پیاده‌سازی و طراحی شده‌اند. دو شماره دیگر که توسط استودیو متفاوتی ساخته شدند نسبت به این بازی کیفیت کمتری دارند و نتوانستند چندان ترس و استرس را مانند The Dark Descent در بازیکنان القا کنند.

بازی Alien Isolation

بازی Alien: Isolation

تا به امروز بازی‌های بسیاری با اقتباس از فیلم‌های معروف بیگانه یا همان Alien ساخته شده‌اند؛ اما بازی Alien: Isolation است که می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های ترسناک و علمی تخیلی معرفی کرد. این بازی را می‌توان به‌عنوان نقطه عطفی برای سری بازی‌های ترسناک Alien دانست. بازی در سبک ترس و بقا طراحی شده و کاراکتر شما هیچ وسیله و ابزاری برای دفاع در برابر Xenomorphها که همان موجودات بیگانه ترسناک و وحشی فضایی هستند در اختیار ندارد.

شما در این بازی نقش دختر Ellen Ripley را خواهید داشت که شخصیت اصلی فیلم‌های بیگانه بود. به‌جز خود زنومورفی که دائم در تعقیب و کمین شما است، ربات‌های اندرویدی معروف سری فیلم‌ها نیز یکی دیگر از دشمنان و مزاحمان شما هستند. اتمسفر و سبک و سیاق طراحی بازی، آن حس تنهایی و ترس در فضا را به‌خوبی به شما منتقل می‌کنند. ابزاری برای ردیابی حرکت کردن در اختیار دارید که به شما موقعیت دشمنان را نشان می‌دهد، هنگام مخفی شدن گاهی باید نفس خود را حبس کنید تا شناسایی نشوید. زاویه دوربین اول‌شخص بازی نیز به ترسناک‌تر شدن سناریوها کمک شایانی کرده است.

بازی F.E.A.R

سری F. E. A. R

یکی دیگر بازی‌های ترسناکی که با عناصر شوتر اول‌شخص آمیخته شده، سری بازی‌های F. E. A. R بوده که در فهرست بهترین بازی‌های ترسناک معرفی می‌کنیم. این سری که در 4 شماره مختلف منتشر شده، به دلیل ساخت اتمسفر جذاب و گیرای ترسناک در کنار عناصر اکشن شوتر، میان طرفداران ژانر وحشت به جایگاه بالایی دست یافت. شما در این بازی در نقش مأمور یک گروه ویژه، درگیر ماجراهای ماوراءالطبیعه و دختری قدرتمند و مرموز به اسم Alma می‌شوید که این چیزهای هولناک، حاصل قدرت ذهنی خارق‌العاده اوست.

عناصر شوتر اول‌شخص و خشونت بازی در سطح بالایی قرار داشته و از طرفی به دلیل وجود عناصر ترس و وحشت، دائم غافلگیر خواهید شد. سازندگان به‌خوبی توانسته‌اند در طراحی و ارائه اتمسفر قوی و سورئال بدرخشند و تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش را به خورد طرفداران ژانر وحشت بدهند. اگر سری بازی‌های Metro را دوست دارید و می‌خواهید تجربه‌ای خشن‌تر و اکشن‌تر را در قالب ژانر شوتر و ترسناک تجربه کنید، بازی‌های F. E. A. R گزینه مناسبی برای شما خواهند بود.

بازی Five Night at Freddy's

سری Five Night at Freddy’s

بازی‌های ترسناک در قالب‌ها و سوژه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. یکی از متفاوت‌ترین سری بازی‌های ترسناک ساخته‌شده که توانست محبوبیت بسیاری نیز به دست آورد، سری Five Night at Freddy’s بود که از سال 2014 تا به امروز 9 شماره مختلف از آن منتشر شده است. تمامی این بازی‌ها در یک رستوران خیالی با نام Freddy Fazbear’s Pizza جریان دارند که در آن شما نقش یک کارمند شیفت شب را بازی خواهید کرد. وظیفه شما این است که با استفاده از دوربین‌های امنیتی، کنترل درها و چراغ‌ها، خودتان را در برابر موجودات فانتزی و ترسناکی که در شب داخل رستوران پرسه می‌زنند محافظت کنید.

گیم پلی بازی ترکیبی از مدیریت منابع و عناصر وحشت بوده که با توجه به سناریو و اتمسفری که در آن حاکم است، گاهی بسیار هولناک رقم می‌خورد. شما باید میزان انرژی برقی که هر شب در اختیار دارید را به‌خوبی مراقبت کرده و از تمامی دشمنانی که در کمین نشسته‌اند خودتان را محافظت کنید. لحظات Jump Scare و غافلگیرکننده بسیاری در این سری بازی ترسناک وجود دارد که در هر شماره از آن، به شکلی متفاوت طراحی شده‌اند.

بازی Bioshock

سری Bioshock

دو شماره اول Bioshock که در شهر زیردریایی Rapture جریان داشت، جدای از داستان‌پردازی عمیق و گیم پلی اکشن و شوتر، عناصر خوبی از ژانر ترس و وحشت را نیز در دل خود جای داده بود که در کنار اتمسفر قوی بازی، بسیاری از بازیکنان را به خود جذب کرد. آخرین شماره سری Bioshock یعنی بازی Bioshock Infinite نیز هرچند لحظات پرتنشی دارد اما به شماره‌های اول و دوم و اتمسفر محزون و تاریک شهر رپچر نمی‌رسد. شما در این بازی پس از سقوط هواپیما داخل اقیانوس وارد فانوس دریایی مرموزی شده و شهر زیردریایی و وسیع Rapture را کشف می‌کنید که رو به نابودی بوده و محل سکونت انسان‌های خطرناک و جهش‌یافته است.

گیم پلی بازی Bioshock از عناصر تلفیقی شوتر اول‌شخص و همچنین Sandbox استفاده می‌کند که آزادی عمل بالایی برای پیشروی در بازی و گشت و گذار در محیط‌ها در اختیار بازیکنان قرار می‌داد. عدم وجود مسیری خطی برای پیشروی در مراحل، وجود تنوع بالایی از قابلیت‌های ماورایی به کمک Plasmidها و سلاح‌های مختلف با قابلیت ارتقا، عمق گیم پلی را بیشتر می‌کرد. در کنار این موارد، روایت داستانی مرموز و پرعمق این سری در کنار کاراکترهای به‌یادماندنی‌اش که دیالوگ‌های قوی بیان می‌کردند از دیگر دلایل محبوبیت Bioshock است.

بازی Resident Evil

سری Resident Evil

پایان فهرست بهترین سری بازی‌های اکشن را با عنوانی خواهیم داشت که قطعاً بسیاری منتظر شنیدن اسمش بوده‌اید. سری بازی‌های رزیدنت اویل را می‌توان پیشگامی در ژانر وحشت دانست که طرفداران بی‌شماری دارد. این سری محبوب که شماره‌های بسیاری از آن منتشر شده، نه‌تنها داستانی قوی را در کنار شخصیت‌های به‌یادماندنی ارائه می‌دهد، بلکه از لحاظ ترس و استرس و طراحی دشمنان و چالش‌برانگیز بودن گیم پلی نیز قوی ظاهر شده است. هرچند در میان شماره‌های بازی عناوین ضعیفی نیز ظاهر شده‌اند اما در مجموع، سری بازی‌های Resident Evil یکی از بهترین بازی‌های ترسناک موجود برای تجربه هستند.

شما در بازی‌های Resident Evil نه‌تنها ترس و وحشت مبازره با هیولاها و زامبی‌ها را تجربه می‌کنید، بلکه چالش‌های بسیاری را به دلیل محدود بودن منابع و مهمات و سرسخت بودن دشمنان به خورد خود می‌دهید. دو شماره آخر این سری محبوب با تغییرات انقلابی در زاویه دوربین و تبدیل شدن به یک بازی ترسناک با زاویه دوربین اول‌شخص، توانست علاوه بر شکستن کلیشه‌ها، توجه بسیاری دیگر از بازیکنان را به خود جلب کند. اولین بازی رزیدت اویل با زاویه دوربین اول‌شخص، شماره هفتم با نام بازی Resident Evil Biohazard بود که بیشتر بر عناصر ترس و وحشت پایه‌گذاری شده و شماره هشتم یعنی بازی Resident Evil Village کمی اکشن و شوتینگ را در آن بیشتر کرده است. در مجموع می‌توان گفت سری Resident Evil از همان شماره اول تا آخرین شماره، بهترین تجربه ترس، اکشن و روایت داستانی را به خوردتان می‌دهد.

ساخت بازی‌های ترسناک نسبت به سایر ژانرها بسیار چالش‌برانگیزتر است. اینکه بتوان با استفاده از عناصر مختلف و به دور از کلیشه، ترس و استرس را به بازیکن القا کرد نیازمند دقت و خلاقیت بالایی از سمت سازندگان است، با این حال سری بازی‌های ترسناک خوبی وجود دارند که تجربه آن‌ها برای طرفداران این سبک لذت‌بخش و سرگرم‌کننده خواهد بود. در این مقاله بهترین سری بازی‌های ترسناک معرفی شد، از معروف‌ترین آن‌ها یعنی سری Resident Evil گرفته تا عناوینی مثل سری بازی‌های Metro یا F. E. A. R که هر کدام به شکلی متفاوت ترس و وحشت را به شما منتقل می‌کنند.

به نظر شما نام کدام بازی‌ها در این فهرست خالی است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

کدام سری بازی ترسناک دارای داستان گیرا و جذابی است؟

دو سری Resident Evil و Bioshock از لحاظ روایت داستانی بسیار پرعمق و پرمحتوا هستند.

۱
کدام سری بازی‌های ترسناک دارای عناصر شوتر اول شخص هستند؟

سری F.E.A.R، Bioshock و همچنین Metro در سبک شوتر اول‌شخص بوده و عناصر ترس و وحشت نیز در آن‌ها حضور دارد.

۲
در کدام سری بازی‌های ترسناک کاراکتر شما راهی برای مبارزه با دشمنان ندارد و تنها باید فرار کند یا پنهان شود؟

سری Outlast، سری Amnesia و همچنین دوگانه Little Nightmares

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 2 دیدگاه
  • Avatar

    گیمر

    مهمان

    پس ورژن های the last of us چی واقعا حقشه تو لیست باشه حداقل باید دومین باشه

    پاسخ دهید
    • علی ناجی مقدم

      علی ناجی مقدم در پاسخ به گیمر

      نویسنده

      در بی نظیر بودن The Last of Us شکی نیست ولی چندان المان ترس و وحشت توش نیست ( جدای از زامبی هاش) و بیشتر یه بازی ماجرایی و داستان محوره، این فهرست بیشتر روی عناصر ترس و وحشت بازی‌ها تمرکز داشته