بازی The Witcher 4
یحیی رحیمی

آیا آنریل انجین 5 موتور مناسبی برای توسعه The Witcher 4 است؟

یحیی رحیمی 7 فروردین 1401 1 دیدگاه
652 بازدید

استودیو CD Projekt RED رسماً ساخت بازی ویچر بعدی با آنریل انجین 5 را تأیید کرد. استودیو ساخت بازی The Witcher 4 را در حالی تأیید کرد که هیچ‌گونه اطلاعاتی از فضا و داستان در اختیار طرفداران قرار نداد و به‌جای آن روی فناوری ساخت بازی متمرکز شد. استودیو از موتور REDengine برای ویچر جدید فاصله گرفته و طی یک قرارداد بلندمدت با اپیک گیمز از آنریل انجین استفاده خواهد شد. این استودیو لهستانی سرمایه‌گذاری بزرگی روی این موتور کرده است تا بتواند هم موتور بازی‌سازی خود را بهبود بخشد و هم بازی‌های جهان‌آزاد را متحول کند. اما آیا استفاده از Unreal Engine 5 برای ساخت ویچر 4 تصمیم درستی است؟

هویت بازی The Witcher

استودیو لهستانی سی‌دی پراجکت مدت‌هاست از موتور بازی‌سازی مخصوص خود استفاده می‌کند و اگرچه تاریخ مصرف این موتور گذشته بود؛ استودیو با پافشاری و هدف کاهش هزینه، Cyberpunk 2077 را هم با آن توسعه داد و نتیجه مناسبی دریافت نکرد. این موتور فشار کاری بیشتری روی توسعه‌دهندگان وارد می‌کند و نیاز به اصلاح و پیرایش مداوم داد. همین باعث شد تا قرارداد همکاری با اپیک گیمز بسته شود و سی‌دی پراجکت نیز به این نکته اذعان کند که آنریل انجین 5، فاکتور مهمی در آینده بازی‌های ویدیویی است.

The Witcher 4 آنریل انجین 5

دلایل گذر از موتور REDengine واضح است و CDPR تصمیم درستی برای بهبود این موتور با همکاری مهندسان اپیک گرفته است؛ اما استفاده از آنریل انجین 5 برای ساخت The Witcher 4 خبر چندان خوبی نیست. موتور گرافیکی استودیو اگرچه مشکلات متعددی دارد؛ اما فضای منحصر به فردی برای بازی‌های ویچر ایجاد کرده است. برای نمونه به Witcher 2 اشاره کنیم که هنوز هم یکی از جذاب‌ترین بازی‌ها است و استودیو توانست از پس محدودیت‌های متعددی بربیاید. نورپردازی، رندر شخصیت‌ها و پسا پردازش کاملاً جلوتر از بازی‌های دوران نسل هفتم است و این بازی اگرچه مشکلاتی دارد؛ اما یک نسل از بازی‌های دیگر جلوتر بود.

واضح است که Cyberpunk 2077 از مشکلات فنی رنج برد و پس از انتشار ده‌ها آپدیت، بالاخره قابل تجربه شده است. باگ‌ها و گلیچ‌ها در کنار مشکلات فنی شدید روی کنسول‌های نسل هشتم، باعث شد تا گرافیک بازی چندان به چشم نیاید. پردازنده‌های قدیمی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان از پس اجرای چنین بازی برنمی‌آید و بهینه‌سازی اشتباه باعث شد تا حتی کارت‌گرافیک‌های RTX نیز عملکرد مناسبی از خود نشان ندهند. استودیو دیگر نیازی به دست و پنجه نرم کردن با سخت‌افزار قدیمی ندارد و ویچر جدید به‌صورت انحصاری برای نسل نهم ساخته می‌شود. سؤال اصلی آن است که آنریل انجین 5 چه مزیت‌هایی برای The Witcher 4 دارد؟

آنریل انجین 5

مزیت‌های آنریل انجین 5

ابتدا باید بگوییم که REDengine همان موتوری بود که برای ساخت ویچر 3 استفاده شد و بعدها در سایبرپانک 2077 به کار گرفته شد. بارت ورونسکی، توسعه‌دهنده سابق استودیو در مورد چالش‌های کار با این موتور می‌گوید: «آنها هر بار موتور را از نو ساختند و از ابتدا آن را کدنویسی کردند و امیدوار بودند که این بار، عملکرد بهتری را ببینند. فشار کاری شدید بعدها باعث شد تا نتوانند از پس موتور بربیایند و آن را قابل‌استفاده کنند».

وی در ادامه گفته است که موتور مخصوص CD Projekt RED به جزء سیستم‌های رندر گرافیکی، هر بار از ابتدا طراحی شده است و در نتیجه تیمی به طور مداوم روی این موتور کار کرده‌اند. او معتقد است که آنریل انجین 5 با این شرایط انتخاب خوبی است و دلایل متعددی را برمی‌شمرد. او به انعطاف موتور در تمامی پلتفرم‌ها اشاره کرده است و این باعث می‌شود تا استودیو از لحاظ فنی نگرانی نداشته باشد. واضح است که مهندسان خبره، علاقه‌ای برای پیوستن به چنین استودیوهایی ندارند و استعداد و تجربه خود را در شرکت‌های بزرگ مانند اپیک و انویدیا به اشتراک می‌گذارند و این مسئله‌ای است که به بازی‌های مختلفی ضربه زده است. استفاده از تجربه مهندسان اپیک‌گیمز، خبر خوبی برای توسعه‌دهندگان بازی ویچر است.

بنابر دموهای منتشر شده از آنریل انجین 5، سیستم نورپردازی و سایه‌زنی با جزئیات بالایی را می‌بینیم که کاملاً برای The Witcher 4 مناسب خواهد بود. سیستم Nanite نیز باعث شده تا هندسه اجسام بسیار پیچیده‌تر از موتورهای دیگر رندر شود و در نتیجه اشیاء با جزئیات باورنکردنی را ببینیم. دیگر فناوری‌های به کار رفته، باعث شده تا اپیک گیمز به فوتورئالیسم بسیار نزدیک شود. برای نمونه به دمو بازی Matrix نگاه بیندازید که چه اندازه به یک فیلم سینمایی شباهت داشت.

مشکلات توسعه The Witcher 4

حال که صحبت به دمو ماتریکس کشید، یادمان باشد که این تنها یک دمو گرافیکی بود و همین دمو از تمام قدرت پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس استفاده می‌کرد. اگر یک بازی جهان‌آزاد وسیع با این موتور پیاده شود؛ احتمالاً نیازمند سخت‌افزار قدرتمندی برای اجرای بازی خواهیم بود. مساله‌ای که حال در سیستم مورد نیاز Stalker 2 می‌بینیم. چسبیدن به فوتورئالیسم می‌تواند اندکی از فضای جادویی بازی ویچر بکاهد و قطعاً طعم و رنگ The Witcher 4 با عناوین قبلی کاملاً متفاوت خواهد بود و تغییر موتور به چشم خواهد آمد.

دیگر نگرانی در مورد Unreal Engine 5 نیز ناقص بودن سیستم‌های آن است. اپیک گیمز همچنان در حال کار روی این موتور است و هر استودیو لازم است ابزارهای موجود را یاد بگیرد و آن را تغییر دهد. هیچ‌کدام از دموهای ساخته‌شده با آنریل انجین 5، فضایی مشابه ویچر نداشته‌اند و این قطعاً به مشکل بزرگی هنگام توسعه The Witcher 4 تبدیل می‌شود. سی دی پراجکت باید بتواند از پس چالش‌های طراحی با این موتور بربیاید و از آنجایی که هندسه اجسام تغییر پیدا کرده است؛ طراحی اجسام غیرشفاف با این موتور، کار ساده‌ای نخواهد بود. این گفته چه معنی می‌تواند داشته باشد؟

بازی The Witcher 4 ویچر

به زبان ساده‌تر بگوییم که المان‌هایی مانند درختان، گل و گیاهان و شخصیت‌ها نیاز به رندر به شیوه سنتی دارند. در غیر این صورت لازم است بهینه‌سازی دستی برای استفاده کامل از سیستم Nanite انجام شود و این فرایندی زمان‌بر است. مشکل دیگر نیز رندر کامل دنیاهای جهان‌آزاد و به‌خصوص دنیای فانتزی مانند ویچر است. همکاری CD Projekt RED و اپیک گیمز حالتی دوطرفه دارد تا اپیک بتواند از تجارب این استودیو نیز استفاده کند. باید این مسئله را درک کنیم که هر استودیو لازم است موتور را بسته به شرایط خود تغییر دهد.

برای فهم بهتر این مسئله، مثال واضحی وجود دارد و آن هم بازی Returnal است. استودیو Housemarque از اپیک گیمز کمک گرفت و آنریل انجین 4 را به کار برد. بازی نهایی اما کاملاً شخصی‌سازی شده بود و دیدیم که فناوری مخصوص این استودیو فنلاندی به کار گرفته شده است و تنها موتور اپیک برای آنها کفایت نکرده است. کارگردان بازی اخیراً به چالش‌های ساخت Returnal اشاره کرده است و یادگیری کار با آنریل انجین را از جمله چالش‌های اساسی نامیده است.

ویچر

REDengine زنده است

خبر خوب آن است که استفاده از آنریل انجین 5 برای توسعه The Witcher 4 به معنی مرگ موتور REDengine نیست و بلکه این موتور با فناوری‌های تازه‌ای متحول خواهد شد و احتمالاً در بازی بعدی استفاده می‌شود. در سوی دیگر آنریل انجین نیز چالش‌های خود را دارد و توسعه‌دهندگان فعلاً در حال آزمایش و خطا با این موتور هستند. استودیو The Colatition از آنریل جدید بهره می‌گیرد؛ اما گفته است که فعلاً باید مدتی با آن آشنایی پیدا کند تا بتواند آن را به نحوی که می‌خواهد تغییر دهد.

نمی‌توان از فناوری‌های جدید اپیک گیمز گذشت و بدون شک این موتوری است که می‌تواند تغییرات شگفت‌انگیزی ایجاد کند؛ اما نگرانی در مورد تغییر بازی هویت ویچر نیز به جا است و این مشکلی است که سی‌دی پراجکت با همکاری مهندسان اپیک گیمز در حال برطرف‌کردن آن است. نظر شما چیست؟ آیا آنریل انجین 5 گزینه مناسبی برای بازی The Witcher 4 است؟

منبع: Eurogamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی ویچر جدید چه داستانی را دنبال می‌کند؟

سی‌دی پراجکت، هنگام معرفی بازی Witcher 4 از آن به‌عنوان «حماسه‌ای نو» نام برد که پیرامون شخصیت‌های تازه‌ای شکل می‌گیرد. از آنجایی که گرالت و دیگران به مدرسه‌ی گرگ‌ها تعلق دارند؛ بعید است دوباره آنها را در بازی ببینیم. در حال حاضر نمی‌دانیم Lynx School از چه افرادی تشکیل شده است و اشاره به وشق چه معنی می‌تواند برای داستان داشته باشد. تعدادی از طرفداران به ادامه‌ی ماجرای سیری اشاره کرده‌‌اند و از آنجایی که او می‌تواند به جهان‌های دیگر سفر کند؛ ممکن است که شخصیت اصلی بازی جدید باشد.

۱
بازی ویچر جدید برای چه پلتفرم‌هایی منتشر می‌شود؟

واضح است که این بازی برای نسل نهم یعنی کنسول های پلی استیشن 5‌ و ایکس باکس سری منتشر می‌شود و استفاده از آنریل انجین 5 بدین معنی است که سخت افزار قدرتمندی برای اجرای بازی نیاز است.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    ehtesham

    مهمان

    امیدوارم با تمام این چالش ها بازی خوبی از اب در بیاد

    پاسخ دهید