بهترین استادها در بازی‌های ویدیویی
هادی اسماعیل‌زاده

معرفی بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی

هادی اسماعیل‌زاده 28 اسفند 1400 1 دیدگاه
6,582 بازدید

این روزها برای همه ثابت شده است که بازی‌های ویدئویی، تنها برای سرگرم کردن ما نیستند و بسیاری از مفاهیم انسانی و اخلاقی را می‌توان از طریق همین بازی‌ها آموزش داد. به عنوان مثال، فرنچایز آساسینز کرید از یوبی سافت را در نظر بگیرید؛ این فرنچایز به دلیل دقتی که در روایت رویدادهای تاریخی دارد (هم در بحث استفاده از چهره‌های سرشناس و هم در بازسازی مکان‌های معروف دنیا) شناخته شده است. به همین دلیل می‌توان از این بازی‌ها به عنوان وسیله‌ای سرگرم‌کننده برای آموزش رویدادهای تاریخی استفاده کرد. با این حال این تنها جایی نیست که می‌توان از این بازی‌ها به عنوان یک وسیله آموزشی بهره برد. شخصیت‌های محبوب زیادی در بازی‌های موردعلاقه ما وجود دارند که می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، درس‌هایی از زندگی به ما بدهند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی را نام ببریم.

بهترین استادهای بازی‌های ویدئویی

همه ما می‌توانیم با کمک شخصیت‌های بازی‌های ویدئویی، چیز جدیدی یاد بگیریم یا نگرش متفاوتی به زندگی پیدا کنیم. از آموزش مهارت‌ها در زندگی واقعی گرفته تا جملات و کلمات حکمت‌آمیزی که بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی به ما می‌آموزند. درس‌هایی که شاید در زندگی واقعی تجربه نکرده‌ایم و حال بازی‌های ویدئویی، فرصت مناسبی را فراهم کرده‌اند تا در بستری شاد و مفرح، درس زندگی بیاموزیم؛ آن هم از شخصیت‌هایی که با آن‌ها زندگی کرده و کودکی و جوانی خود را با آن‌ها سپری کرده‌ایم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

بخش‌هایی از مقاله باعث فاش شدن بخش داستانی بازی‌ها می‌شود.

استادها در بازی Skyrim

Paarthurnax در بازی اسکایریم

می‌توان گفت اژدهای باستانی Paarthurnax در بازی Skyrim، یکی از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی است. Paarthurnax که در دل کوه‌های برفی اسکایریم جا خوش کرده بود، رهبر گروه Greybeards به شمار می‌رفت. پارتورنکس زمانی دست راست آلدوین بود اما بعداً ذهنیتش را تغییر داد و در جبهه بشریت قرار گرفت. او به Dragonborn  کمک می‌کند و Way of the Voice و دیگر درس‌های اخلاقی خود را به او می‌آموزد. Paarthurnax همچنین در مورد فرهنگ و آداب‌ورسوم اژدها به او آموزش می‌دهد و همچنین به شما در تسلط بر سایر فریادهای اژدها کمک می‌کند.

پارتورناکس می‌گوید که این ادعای نادرست آلدوین در مورد خدایی بود که او را در برابر برادر بزرگ‌ترش قرار داد. با این حال، افسانه‌های نوردیک می‌گویند که این خود Kyne بود که در جنگ بزرگ مداخله کرد و پارتورناکس را برای کمک به بشر فرستاد. در هر صورت پارتورناکس، همراه با چند اژدهای دیگر، به ارباب سابق خود خیانت کرد و استفاده از Thu’um را به بشر آموخت. سرانجام انسان‌ها با کمک او پیروز شدند و آلدوین از Mundus تبعید شد.

وزمیر در بازی ویچر 3

وزمیر در بازی The Witcher 3

وزمیر پیرترین ویچر بازمانده از مدرسه گرگ بود. او برای گرالت، نه تنها حکم یک مربی رزمی را داشت بلکه یک شخصیت پدری نیز به شمار می‌رفت. او همیشه آماده بود تا به مشکلات گرالت گوش دهد و هر زمان که نیاز داشت، به او توصیه‌هایی برای زندگی بدهد. وزمیر حتی سیری را آموزش داد و تجربیاتی را که به عنوان یک ویچر داشت، به او منتقل کرد. وزمیر علی‌رغم چهره پر از زخمش، قلبی از طلا داشت و سیری را به عنوان نوه خود بزرگ کرده و در طول نبرد کائر مورهن، بزرگ‌ترین فداکاری ممکن را برای او انجام داد.

وزمیر شاید ویچر اصلی داستان در بازی ویچر 3 نباشد اما بدون او، ویچرهای مدرسه گرگ نیز گرد هم نمی‌آمدند زیرا او یکی از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی است. Vesemir پیرترین ویچر زنده و تنها بازمانده حمله‌ای بود که قبل از داستان فرنچایز، اتفاق می‌افتد. وقتی گرالت با حافظه از دست رفته‌اش در کائر مورهن بیدار می‌شود، وزمیر مهارت‌های مختلفی را به او می‌آموزد و گذشته‌اش را به او یادآوری می‌کند. او دانش نژاد باستانی هیولاکشان را به نسل جوان هگزرها منتقل می‌کند و پادشاهی شمالی را ایمن نگه می‌دارد. اهمیت او در جهان ویچر، بر کسی پوشیده نیست و این همان چیزی است که او را در این لیست قرار می‌دهد.

کریتوس در بازی God of War

کریتوس در بازی God Of War

کریتوس، شخصیت اصلی مجموعه God of War است. او در اسپارتا به دنیا آمده و در ابتدا، یک سرباز و ژنرال اسپارتی سرشناس بود؛ تا زمانی که همسر و دخترش را به فرمان آرس و غیرعمد به قتل رساند و از آن پس، به او لقب «روح اسپارتا» را دادند. بعد از این اتفاق، او از خدمت به خدای جنگ دست کشید و در نهایت او را کشت و با تبدیل شدن به «خدای جنگ» جدید، این بار با کمک تایتان‌ها، راه انتقام گرفتن از پدرش و خدایان یونانی را در پیش گرفت. اما چه کسی فکرش را می‌کرد که او روزی به یکی از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی تبدیل شود؟

قبل از بازی خدای جنگ 2018، کریتوس شخصیتی پر از خشم و نفرت بود. پس از انتقام گرفتن از خدایان یونانی، کریتوس خانواده دیگری را در دنیای خدایان نورس تشکیل داد. در طول بازی، کریتوس تلاش می‌کند تا با پسرش آترئوس پیوند برقرار کند و اگرچه هنوز هم با عصبانیتش کنار نیامده است اما عمیقاً پسرش را دوست دارد. اگر بازی را تجربه کرده باشید حتما از برخوردهای گاهاً خشن کریتوس با پسرش آگاه هستید ولی از طرفی می‌دانید که او چقدر به آترئوس اهمیت می‌دهد. همین عشق به پسرش است که کریتوس را وادار به آموزش آترئوس می‌کند تا بتواند در دنیایی بی‌رحم زنده بماند و رشد کند. اما به نظر می‌رسد آترئوس نیز به نوبه خود، درس‌هایی را به پدرش می‌آموزد و به او نشان می‌دهد که چگونه صبورتر و مهربان‌تر باشد.

جوئل در بازی Last of Us

جوئل در مجموعه The Last of Us

در پیش‌درآمد بازی The Last of Us، جوئل به‌عنوان یک پدر مجرد، حساس و بسیار علاقه‌مند به دخترش، به تصویر کشیده می‌شود. پس از مرگ دخترش و با گذشت 20 سال، جوئل وقایع وحشتناک‌تری را به چشم می‌بیند که او را به طرز قابل‌توجهی تغییر می‌دهد؛ جوئل از خشونت برای حل مشکلاتش استفاده می‌کند و وقتی از او خواسته می‌شود الی را اسکورت کند، با اکراه قبول می‌کند. جوئل اغلب به عنوان یک ضدقهرمان توصیف می‌شود؛ او یک بازمانده سرسخت است که وسواس او برای بقا، با مرگ دخترش دوچندان می‌شود.

یکی از دلچسب‌ترین روابط پدر و دختری در تاریخ بازی‌های ویدئویی، سرگذشت جوئل هم به عنوان پدر و هم به عنوان معلمی دلسوز است. چیزی که در ابتدا، تنها حکم سالم رساندن الی به مقصد موردنظر را داشت، تبدیل به یک کار گروهی و عشقی پدرانه می‌شود. در اولین بازی The Last Of Us، جوئل چاره‌ای جز آموزش و افزایش مهارت‌های بقای الی نداشت و به او، نحوه مبارزه و شلیک با تفنگ را آموزش داد. با این حال، با نزدیک‌تر شدن این دو به یکدیگر، جوئل آموزش‌های ساده‌تری مانند نحوه نواختن گیتار در بازی Last Of Us 2 را به الی یاد داد. الی نیز به نوبه خود به او آموخت که چگونه پس از مرگ دخترش، دوباره قلبش را به روی عشق باز کند.

یونا در بازی Ghost of Tsushima

یونا در بازی Ghost Of Tsushima

یونا و برادر کوچک‌ترش تاکا، در یاریکاوا به دنیا آمده‌اند. پس از نبرد ساحل کومودا، یونا جین ساکای را پیدا و از او پرستاری کرده و در عین حال او را از ارتش مغول پنهان می‌کند. یونا به جین کمک می‌کند تا کاتانای خود را که با غذا و دارو معامله ‌کرده است، دوباره پس بگیرد و از شهر کومودا فرار کند. در جریان فرار، او از جین می‌خواهد در نجات برادرش تاکا که توسط مغول‌ها اسیر شده بود، به او کمک کند و جین پس از نجات عمویش شیمورا، با انجام این کار موافقت می‌کند.

یونا صرفاً به این دلیل یکی از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی است که شخصیتی رک و واقع‌بین دارد. او نه تنها جین ساکای را در داستان بازی Ghost of Tsushima نجات داد، بلکه به خوبی او را از واقعیت حمله مغول‌ها به تسوشیما و وخامت اوضاع آگاه کرد. جین در طول حمله مغول به ژاپن فئودال، شروع به پذیرش این موضوع می‌کند که راه شرافتمندانه سامورایی‌ها، علیه دشمنانش کارساز نیست. یونا به او مهارت‌های مخفی‌کاری، از ترور گرفته تا نفوذ را می‌آموزد و به او کمک می‌کند تا به «روح» شهرت پیدا کند. جین مجبور می‌شود آموزه‌های شیمورا را کنار بگذارد و سبک جدیدی را برای نجات دادن تسوشیما و بقیه ژاپن در پیش گیرد.

آکیلیز در بازی Assassin's Creed 3

آکیلیز در بازی Assassin’s Creed 3

در بازی Assassin’s Creed 3، کانر کنوی برای محافظت بهتر از قبیله خود، به انجمن برادری Assassin می‌پیوندد. او در عمارت Davenport،  به دنبال آساسین سابق به نام آکیلیز می‌گردد و آکیلیز با اکراه موافقت می‌کند که به کانر آموزش دهد. آکیلیز علاوه بر آموزش راه‌ و رسم آساسین‌ها، به کانر یاد می‌دهد که عجول و متکبر نباشد. او همچنین به کانر در مورد پدرش هشدار می‌دهد و از او می‌خواهد که فریب هیثم را نخورد. بعد از بازی Assassin’s Creed: Rogue مشخص می‌شود که چرا آکیلیز با آن شیوه به کانر آموزش می‌داد و چرا او از زندگی به عنوان یک آساسین دست کشید.

پس از حمله گسترده تمپلارها به آساسین‌ها در سال 1763، انجمن برادری منحل شد. آکیلیز پس از این اتفاق، زندگی قبلی خود را کنار گذاشت و شش سال بعد را به تنهایی در خانه خود گذراند تا اینکه با کانر جوان ملاقات و قبول می‌کند به او آموزش دهد تا به یکی از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی تبدیل شود. آکیلیز سال‌های آخر زندگی خود را با آموزش کانر گذراند و این راهنمایی‌های او بود که به نقش مهم شاگردش در انقلاب آمریکا و نابودی تمپلارها منجر شد.

لاندون ریکتس در بازی Red Dead Redemption

لاندون ریکتس در بازی Red Dead Redemption

لاندون ریکتس، یک هفت‌تیرکش معروف در دوران اوج غرب وحشی بود که 25 سال از عمر خود را صرف کشتن مردان دیگر کرد. پس از نقل‌مکان به یک شهر آرام در وسط بیابان، لاندون این بار به صورت غیررسمی، به مرد قانون تبدیل شد. زمانی که یک قانون‌شکن سابق به نام جان مارستون مجبور به کشتن سه راهزن شد، لاندون شاهد این رویداد بود و تصمیم گرفت آموزش او را به عهده بگیرد. لاندون یک هفت‌تیر قوی‌تر به جان داد و به او کمک کرد که بر تکنیک هدف‌گیری «Dead Eye» تسلط یابد؛ این تکنیک به جان اجازه می‌داد آن‌قدر سریع حرکت کند که به نظر برسد اهدافش به صورت آهسته حرکت می‌کنند. در نهایت تکنیک Dead Eye به زنده ماندن جان در غرب وحشی کمک کرد. جان کودکی خود را با داستان‌ ماجراجویی‌های لاندون سپری کرده بود و از داشتن فرصتی برای تمرین کردن با او قدردان بود.

مایکل در بازی GTA V

مایکل در بازی Grand Theft Auto 5

اگرچه مایکل خیلی شبیه معلم و استاد نیست اما به هر حال، نقش خود را به عنوان راهنما و معلمی برای فرانکلین در بازی Grand Theft Auto 5 پذیرفته است. آنچه در ادامه بازی شاهد هستیم، شکل گرفتن رابطه پدر و پسری بین این دو شخصیت است. مایکل، خودِ جوان‌ترش را در فرانکلین می‌بیند و به همین دلیل می‌خواهد زیروبم دنیای خلاف را به او بیاموزد. از دزدی‌های بزرگ گرفته تا حمله به قطار، می‌توانید وفاداری فرانکلین به مایکل را در همکاری با او و تروور و این که چگونه در نهایت از شر هاینز و وستون خلاص می‌شود، ببینید.

مایکل، فرانکلین را در موقعیتی نه چندان ایده آل ملاقات می‌کند اما بلافاصله تحت‌تأثیر فرانکلین قرار گرفته و او را زیر پروبال خود می‌گیرد. این دو نفر، جزو سه شخصیت قابل بازی در GTA V هستند و راهنمایی مایکل برای بالا رفتن مهارت‌های فرانکلین در دنیای پیچیده لوس سانتوس، ضروری به نظر می‌رسد. رابطه آن‌ها باعث می‌شود که مایکل پس از جعل مرگ و تغییر نامش، دوباره به دنیای خلاف بازگردد و خود را در موقعیت‌های بسیار خطرناکی قرار دهد. با این حال، این دو ضدقهرمان در نهایت موفق می‌شوند که خود را بالا بکشند و بر دنیای جنایات سازمان‌یافته فرمانروایی کنند.

ریدن در بازی Mortal Kombat

ریدن در مجموعه Mortal Kombat

لرد ریدن، خدای صاعقه در مجموعه مورتال کامبت، به عنوان محافظ قلمرو زمین و همچنین معلم و راهنمای شخصیت‌های دیگری مانند لیو کانگ و کونگ لائو عمل می‌کند و یکی از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رود. او مرتباً به آن‌ها در مورد دشمنانی مانند Shang Tsung هشدار می‌دهد و همچنین به آن‌ها یادآوری می‌کند که چه کارهایی برای پیروز شدن انجام دهند. رایدن با وجود شکست خوردن از شینوک و تبدیل شدن به دارک رایدن، در نهایت قدرت خود را فدای لیو کانگ می‌کند. این کار باعث می‌شود که لیو کانگ، به عنوان خدای آتش، دوباره متولد شود و قادر به شکست کرونیکا باشد. رایدن که اکنون فانی شده است، خوشحال است و اعتقاد دارد که لیو کانگ، جانشین شایسته‌ای به عنوان محافظ Earthrealm است.

Rost در بازی Horizon Zero Dawn

Rost در بازی Horizon Zero Dawn

Rost از بازی Horizon Zero Dawn نیز شایسته قرار گرفتن در این لیست است زیرا به تنهایی ایلوی را پس از طردشدنش از قبیله نورا، بزرگ کرد. از آنجایی که خود او نیز طرد شده بود، به ایلوی یاد داد که چگونه احساسات خود را کنترل کند و حتی از آسیب رساندن ایلوی به یکی از پسران نورا جلوگیری کرد. او همچنین مهارت‌های خود را به عنوان یک شکارچی و مبارز ماهر به ایلوی منتقل کرد تا او روزی بتواند به تنهایی زنده بماند. در نهایت هم جان خود را فدا کرد تا ایلوی بتواند فرار کند.

در بازی Horizon Forbidden West نیز شاهد بازگشت کوتاه او بودیم. او بعد از یک حادثه غم‌انگیز، تصمیم گرفت که با میل خودش از قبیله نورا طرد شود. او ایلوی را که از کودکی طرد شده بود، تحت سرپرستی خود درآورد و مسئول مهارت‌های بی‌نظیر ایلوی به عنوان یک شکارچی، ردیاب و جنگجو است. او تنها خانواده‌ای بود که ایلوی می‌شناخت و تنها چهره تأثیرگذار در زندگی اوست.

کاراکتر Boss رد بازی Metal Gear Solid 3

Boss در بازی Metal Gear Solid 3: Snake Eater

داستان این رابطه استاد شاگردی، یکی از غم‌انگیزترین داستان‌های این لیست است. Snake پس از درگیر شدن در آزمایش یک بمب هیدروژنی، شاگرد او می‌شود و یاد می‌گیرد که چگونه به یک فرمانده مزدبگیر بااستعداد تبدیل شود. در شروع بازی، این دو با هم در یک ماموریت هستند اما او به تیم خود خیانت می‌کند، به ایالات متحده فرار و Snake را از روی پل پرت می‌کند. این پیچش داستانی باعث می‌شود که این مربی، تبدیل به آنتاگونیست بازی در یکی از احساسی‌ترین داستان‌های سری شود. علی‌رغم احترامی که آن‌ها برای یکدیگر قائل هستند، مجبور می‌شوند تا در پایان بازی، یک رویارویی غم‌انگیز داشته باشند و این همان چیزی است که این رابطه را منحصربه‌فرد و تأثیرگذار می‌کند.

ویکتور سالیوان در بازی Uncharted

ویکتور سالیوان در مجموعه Uncharted

ویکتور سالیوان در فرنچایز Uncharted که با نام «سالی» هم شناخته می‌شود، زمانی که نیتن دریک را زیر پروبال خود گرفت، یک شکارچی گنج بود. او نیتن را مانند پسر خودش بزرگ کرد؛ آن هم بعد از اینکه متوجه شد نیتن جوان، سعی دارد همان گنجی را بدزدد که او به دنبالش بود. اگرچه سالی در گذشته به تصمیماتی مشکوک معروف بوده است اما علاقه و توجه زیادی به نیتن نشان می‌دهد و به او یاد می‌دهد که هنگام تصمیم‌گیری، غرور خود را کنار بگذارد. قطعاً آموزش‌های سالی به‌دردبخور بوده زیرا خود نیتن نیز به عنوان یک شکارچی گنج حرفه‌ای، کارنامه درخشانی دارد.

نیتن دریک بدون داشتن یک مربی حرفه‌ای نمی‌توانست به چنین گنج‌یاب کاربلدی تبدیل شود. سالی در حین کار به عنوان یک دزد آزاد، با نیتن نوجوان آشنا شد و او را از زندگی در خیابان نجات داد. دهه‌ها بعد، دوستی آن‌ها ادامه می‌یابد زیرا در ماجراجویی‌های خود، با یکدیگر همراه می‌شوند و ثابت می‌کنند که برای یکدیگر، ارزش قائل هستند. فریب سن او را نخورید؛ سالی می‌تواند با همدستان بسیار جوان‌ترش به خوبی هماهنگ باشد و اغلب توصیه‌های مفیدی را به آن‌ها ارائه می‌دهد زیرا او یکی از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی است. او و نیتن به خوبی یکدیگر را درک می‌کنند و این رابطه آنهاست که یک گنج واقعی به شمار می‌رود.

مربیان، چهره‌های کلیدی در روایت سرگذشت یک قهرمان هستند؛ آن‌ها به قهرمانان داستان کمک می‌کنند که به پتانسیل واقعی خود دست یابند. بدون اوبی وان کنوبی، لوک اسکای واکر همچنان در حال تجارت مبدل‌های برق در ایستگاه توشی بود. اگر مستر میاگی نبود، دنیل هرگز با لگد زدن غیرقانونی به صورت حریف خود، برنده مسابقات کاراته نمی‌شد. نقش مربیان در بازی‌های ویدئویی هم بسیار مهم است زیرا آن‌ها به سازندگان کمک می‌کنند تا بدون کاهش واقع‌گرایی بازی، بازیکن را به روشی باورپذیر آموزش دهند. درس‌هایی که از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی فرا گرفتیم، در زندگی واقعی نیز می‌توانند گره‌گشای مشکلات ما باشند. اگر شما نیز شخصیت استاد دیگری می‌شناسید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، حتماً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Gamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا می‌توان از بازی‌های ویدئویی به منظور آموزش مفاهیم زندگی استفاده کرد؟

بسیاری از مفاهیم انسانی و اخلاقی را می‌توان از طریق همین بازی‌ها آموزش داد. به عنوان مثال، فرنچایز آساسینز کرید از یوبی سافت را در نظر بگیرید؛ این فرنچایز به دلیل دقتی که در روایت رویدادهای تاریخی دارد (هم در بحث استفاده از چهره‌های سرشناس و هم در بازسازی مکان‌های معروف دنیا) شناخته شده است. به همین دلیل می‌توان از این بازی‌ها به عنوان وسیله‌ای سرگرم‌کننده برای آموزش رویدادهای تاریخی استفاده کرد. با این حال این تنها جایی نیست که می‌توان از این بازی‌ها به عنوان یک وسیله آموزشی بهره برد. شخصیت‌های محبوب زیادی در بازی‌های موردعلاقه ما وجود دارند که می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، درس‌هایی از زندگی به ما بدهند.

۱
نقش مربی در روایت داستان یک قهرمان چیست؟

مربیان، چهره‌های کلیدی در روایت سرگذشت یک قهرمان هستند؛ آن‌ها به قهرمانان داستان کمک می‌کنند که به پتانسیل واقعی خود دست یابند. بدون اوبی وان کنوبی، لوک اسکای واکر همچنان در حال تجارت مبدل‌های برق در ایستگاه توشی بود. اگر مستر میاگی نبود، دنیل هرگز با لگد زدن غیرقانونی به صورت حریف خود، برنده مسابقات کاراته نمی‌شد

۲
استفاده از شخصیت‌های مربی در بازی‌های ویدئویی، چه مزایایی به دنبال دارد؟

نقش مربیان در بازی‌های ویدئویی بسیار مهم است زیرا آن‌ها به سازندگان کمک می‌کنند تا بدون کاهش واقع‌گرایی بازی، بازیکن را به روشی باورپذیر آموزش دهند. درس‌هایی که از بهترین استادها در بازی‌های ویدئویی فرا گرفتیم، در زندگی واقعی نیز می‌توانند گره‌گشای مشکلات ما باشند.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    امیر ۱۳۴۴

    مهمان

    Big hat logan هم از دارک سولز میتونست باشه ولی کلا لیست جالبی بود

    پاسخ دهید