سید مسعود کاظمی

بزرگ‌ترین بحث و جدل‌های مجموعه بازی Grand Theft Auto

سید مسعود کاظمی 4 اسفند 1400 بدون دیدگاه
12,067 بازدید

با منتشر شدن هر نسخه از مجموعه بازی Grand Theft Auto در پی آن بحث و جدل‌های بزرگی نیز به‌میان می‌آمد. گه‌گاهی این بحث‌ها به دادگاه‌های بزرگی ختم می‌شد که درنهایت شرکت راکستار برای ختم به‌خیر شدن ماجرا مجبور بود چندین میلیون دلار غرامت پرداخت کند. در ادامه به ‌بزرگ‌ترین بحث و جدل‌های مربوط به سری‌ GTA اشاره خواهیم کرد.

مجموعه GTA؛ بحث‌برانگیزترین سری صنعت بازی‌های ویدئویی

جدا از حاشیه‌های که بازی‌ GTA خلق می‌کند، این سری با عنوان GTA 3 استاندارد بازی‌های جهان‌باز را چندین درجه بالاتر برد. با عرضه شدن نسخه‌های جدید، این مجموعه و شرکت راکستار به یکی از غول‌های صنعت بازی‌های ویدئویی تبدیل شدند که پس از سری Tetris، پرفروش‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ محسوب می‌شود.

به‌نظر می‌رسد طراحان خلاق مجموعه GTA برای خلق بحث و جدل‌های مختلف نیز استعداد بی‌نظیری دارند. نسخه‌های که پس از بازی GTA 3 منتشر شدند، هرکدام به‌اندازه حاشیه خلق کرده‌اند که با هر نسخه این حاشیه‌ها بیشتر می‌شد. گاهی خشونت بی‌پرده بازی مورد انتقاد قرار می‌گرفت و گاهی داستان و شخصیت‌های سادیست آن. این بازی باعث شد که چندین بار پای رئسای راکستار به دادگاه‌های قضایی باز شود. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از نسخه‌های این مجموعه در کشورهای مختلفی بنابر دلایل متفاوتی بن شود. در ادامه به بعضی از این حاشیه‌ها و بحث‌های پیرامون مجموعه GTA به‌صورت مفصل اشاره خواهیم کرد.

بحث و جدل GTAماد Hot Coffee بازی GTA: San Andreas

ماد Hot Coffee شاید بحث‌برانگیزترین و بدترین حاشیه کل مجموعه GTA باشد که دردسر بسیاری برای راکستار ایجاد کرد. در نسخه اولیه بازی GTA: San Andreas بخشی وجود داشت بازیکن می‌توانست کنترل سی‌جی را هنگام رابطه جنسی دراختیار داشته باشد. قبل از عرضه نسخه نهایی، راکستار این بخش در بازی غیرفعال کرد اما زمان کافی برای حذف فایل‌های مربوط به آن را نداشت. غیرفعال کردن یک بخش در بازی‌ها همیشه آسان‌تر از حذف کلی آن است. حذف کردن یک بخش مربوط به گیم‌پلی باعث ایجاد شدن گلیچ و باگ‌های مختلفی می‌شود که پیدا کردن و رفع کردن آن‌ها زمان طولانی را تقاضا می‌کند. چندی نگذشت که یک داده‌کاو فایل‌های مربوط به این بخش را پیدا کرد و درنهایت فایل فعال‌کننده‌ی آن‌را در دسترس عمومی قرار دارد.

پس از مدتی این خبر به گوش کنگره ایالات متحده آمریکا رسید و تعدادی از سناتورهای این کشور تقاضا کردند که این بازی به‌صورت کاملاً ممنوع شود. بالاخره راکستار با تلاش بسیار توانست کنگره را متقاعد کند که این ماد در بازی اصلی فعال نیست و گیمرها با روش‌های دیگر به آن دسترسی پیدا کرده‌اند. در این مدت که راکستار مشغول این مسئله بود، سازمان رده‌بندی سنی بازی‌ها، رده‌سنی بازی GTA: San Andreas را از R به AO (Adult Only) تغییر داد. طبق قوانین کشور آمریکا، مغازه‌ها حق فروش رسمی بازی‌ها با رده‌سنی AO را ندارند. راکستار مجبور شد تمامی آن نسخه‌ها از مغازه‌های مختلف جمع‌آوری کند و نسخه‌ی اصلاح شده بازی San Andreas را با رده‌سنی R را جایگزین کند. شرکت Take-Two برای رفع کردن تمامی این مشکلات چیزی حدود 163 میلیون دلار در سال 2006 هزینه کرد.

بحث Grand Theft Autoخشونت نابجا شهر لیبرتی سیتی در بازی Grand Theft Auto IV

بازی GTA IV در سال 2008 برای کنسول‌های پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360 و رایانه‌های شخصی منتشر شد که نسخه کنسولی آن توانست یکی از بلندترین امتیازهای متاکریتیک را به‌ثبت برساند و نسخه PC آن با نقد‌های تند طرفداران و منتقدین مواجه شد. اما قبل از اینکه راکستار با مشکلات پس از عرضه این بازی دست‌و‌پنجه نرم کند، بسیاری از سیاست‌مدارهای شهر نیویورک از خشونت بسیار بازی شکایت داشتند؛ قبل از اینکه بازی حتی منتشر شود. بخشی از این مربوط به سابقه نه‌چندان درخشان بازی‌های GTA در رابطه با خشونت بود و بخش دیگر آن مربوط به تریلرهای منتشر شده از بازی می‌شد.

یکی از این افراد بزرگ شهر نیویورک، شهردار آن زمان، مایکل بلومبرگ بود که از خشونت بازی انتقاد کرده و گفت این بازی اعتبار نیویورک را خدشه‌دار می‌کند. چندی نگذشت که جامعه ویدئوگیم در مقابل این انتقادهای بی‌اساس واکنش نشان دادند و سیاست‌مداران را افرادی بی‌مسئولیت خطاب کردند که در عوض راه حل به‌دنبال افراد یا آثاری هستند که آن‌ها را مقصر اصلی آن بدانند. این موضوع رفته‌رفته بسیار داغ شد و بسیاری از طرفداران گیم کارمندان دولتی و رئسای شهر نیویورک را «دو رو» خطاب کردند که وقتی فیلم‌های مختلف شهر نیویورک را کثیف و خشن جلوه می‌دهد واکنشی نشان نمی‌دهند اما زمانی که یک بازی ویدئویی حقایق جامعه را آشکار می‌کند سریع واکنش نشان می‌دهند.

شکنجه در GTA Vمرحله شکنجه کردن در بازی GTA V

در مرحله By the Book بازی Grand Theft Auto V، ترور درحال شکنجه کردن یک شخص است تا از او اطلاعات یک تروریست به او بدهد تا مایکل در آن طرف لوس سانتوس او را ترور کند. شکنجه کردن آن فرد بیچاره فقط یکی از دلایلی است که این مرحله اینقدر بحث‌برانگیز شد. بخش بزرگ از این بحث‌و‌جدل‌ها مربوط به جنبه داستانی این مرحله است که در واقع یک مأمور دولت به ترور دستور شکنجه این شخص را می‌دهد. ترور با روش‌های مختلفی این شخص را شکنجه می‌کند که یکی از آن‌ها، خفه کردن شخص با آب است. این درحالی است که سازمان سیا صریحاً اعلام کرده بود که در هیچ جایی دولت آمریکا از چنین شکنجه‌ای استفاده نمی‌کند.

از آنجایی که این بازی برای کنسول‌های نسل هشتم و PC منتشر شده بود که قابلیت اجرا با رزولوشن 4K را داشت، خشونت بی‌پرده و واقعی بازی بار دیگر تیتر اول خبرهای مختلف شد. گرچند دولت آمریکا و دیگر افراد تلاش کردند که راکستار را مجبور به حذف این مرحله کنند اما در نهایت نتوانستند دلیل و برهان کافی برای آن ارائه بدهند. این مرحله شاید در قیاس با ماد Hot Coffee دردسر بسیاری برای راکستار و Take-Two خلق نکرده باشد، اما یقیناً جز مراحلی است که بازیکنان را با حقایق تلخ روبه‌رو می‌کرد که جامعه یا دولت آمریکا دوست ندارند در مورد آن صحبت کنند.

مجموعه GTA همیشه جز بازی‌های بحث‌برانگیز بوده و به احتمال زیاد خواهد بود. از نسخه جدید این مجموعه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما احتمال عرضه و معرفی بازی در سال 2024 یا 2025 می‌رود. نظر شما چیست؟ کدام یک از حواشی بازی‌های GTA بیشتر برای شما جذاب بوده است؟ آیا این حواشی بخشی از تبلیغات بازی است یا فقط حوادثی که از شانس بد راکستار به‌میان می‌آید؟ در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید.

منبع: Gamerant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

نسخه بعدی سری GTA کی منتشر خواهد شد؟

از نسخه بعدی مجموعه GTA اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ولی احتمال می‌رود این بازی در سال 2024 یا 2025 منتشر شود.

۱
آیا ماد Hot Coffee در بازی GTA: San Andreas موجود است؟

پس از حواشی بسیار پیرامون آن، این ماد به‌کلی از بازی حذف شد اما فایل‌های آن همچنان در انترنت موجود است که بازیکنان با روش‌های مختلف آن را دوباره به بازی اضافه می‌کنند.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.