بهترین بازی‌های کلاسیک قسمت دوم
رسول امینی

بهترین بازی های کلاسیک – قسمت دوم

رسول امینی 11 بهمن 1400 بدون دیدگاه
1,640 بازدید

در بخش نهایی بهترین بازی‌های قدیمی تاریخ نگاهی به دوازده عنوان خاطره انگیز و ماندگار خواهیم انداخت که مانند سیزده‌ مورد قسمت اول مقاله بهترین بازی‌های کلاسیک، هر یک نقش مهم و بزرگی در تاریخ این صنعت ایفا کرده‌اند. از عنوانی که تاثیر برجسته‌ای روی سبک محبوب مترویدونیا ایجاد کرد و سبک Shoot ‘Em Up به لطف یکی از این بازی‌ها وارد دوران طلایی شد تا عنوان دیگری که حس سرگرمی و هیجان را به معنای واقعی القا کرد، همه و همه به نوبه‌ی خود بخش‌هایی از تاریخ این صنعت را به تکامل رسانده‌اند.

بهترین بازی‌های قدیمی و جریان‌ساز تاریخ

شاید امروزه اگر به تجربه بازی‌های قدیمی بنشینیم، بازی‌کردن‌شان برای بسیاری از ما تحمل پذیر نباشد و قادر به ادامه آن‌ها نباشیم؛ هرچه باشد در عصری قرار داریم که بازی‌ها بیشتر از هر زمان دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شده‌اند و از نظر جلوه‌های بصری، بافت‌های محیطی، طراحی شخصیت‌ها و همه‌ی موارد در سطح کاملا متفاوتی نسبت به کلاسیک‌های گذشته قرار دارند. اما اگر نگاهی عمیق‌تر به تاریخچه این صنعت بیاندازیم، متوجه می‌شویم که جایگاه کنونی بازی‌های ویدیویی مدیون این عناوین قدیمی و کلاسیک است، طوری که تاثیرگذاری آن‌ها روی تک تک ویدیوگیم‌های مدرن قابل مشاهده است. در ادامه به عنوان قسمت نهایی بهترین بازی‌های کلاسیک، با معروفی دوازده عنوان بزرگ و سرنوشت‌ساز همراه ما باشید.

بازی Castlevania

Castlevania: Symphony of the Night

  • اولین پلتفرم: پلی استیشن
  • اولین تاریخ انتشار: 1997 میلادی

شاهکار بی‌بدیل شرکت کونامی در دوره‌ای منتشر شد که گیمرها شیفته فناوری سه‌بُعدی در بازی‌های ویدیویی بودند. تورو هاگیهارا (Toru Hagihara) به همراه کوجی ایگاراشی (Koji Igarashi) و بقیه اعضای تیمش، تسلیم فشارهای عمومی و این فناوری نوپا نشدند و همان فرمول قدیمی را دنبال کردند که در دوران بازی‌های 8 و 16 بیتی، هسته اصلی بازی‌های دوبُعدی را تشکیل می‌داد. اما وجه متمایز کننده Castlevania: Symphony of the Night نسبت به عناوین هم سبک خود، این بود که به جای کاوش‌های مراحل خطی پیش پا افتاده، گیمر در نقش Alucard خود را در یک قلعه غیرخطی می‌دید که اسرار بیشماری را درون دیوارهای بزرگ وارونه خود نگه می‌داشت.

موفقیت Symphony of the Night به اندازه‌ای بزرگ بود که بسیاری از نسخه‌های بعدی Castlevania از همان راه و روش این عنوان پیروی کردند و نقش بزرگی در رایج کردن سبک مترویدوانیا (Metroidvania) ایفا کردند. در سبک مترویدوانیا با آثاری طرف هستیم که در فضای اکشن ماجرایی خود به‌ سراغ دنیاهایی بزرگ و پیچ‌ در پیچ با مسیرهای متنوع می‌روند و گیمر را وادار به گشت‌ و‌ گذار در محیط و یافتن آیتم‌ها و قابلیت‌های مختلف می‌کنند؛ بازی‌هایی که شامل مکان‌ها و بخش‌های غیرقابل‌ دسترس یا مخفی می‌شوند و گیمر مجبور است پس از اکتشاف محیط‌های مختلف و به‌دست آوردن ویژگی‌هایی خاص، یک‌ بار دیگر به بخش‌های قبلی سر بزند و شانس خود را برای عبور از موانع پیشین امتحان کند. به زبان ساده‌تر، ترکیب دو بازی Castlevania و Metroid و خصوصیات آن‌ها، سبب شد تا یک مسیر و جریان کاملا جدید و نو به راه بیافتد، یک زیر سبک جدید خلق شود و با گذشت زمان به تکامل برسد.

بازی Final Fantasy 7

Final Fantasy 7

  • اولین پلتفرم‌: پلی استیشن، همچنین اکنون نسخه ریمیک آن در دسترس پلی استیشن 4 و 5، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی از طریق فروشگاه استیم، نینتندو سوییچ.
  • اولین تاریخ انتشار: 1997 میلادی

اگر بخواهیم روراست باشیم، تعداد اندکی از بازی‌های نقش آفرینی‌های ژاپنی یا به اختصار JRPG به اندازه عنوان Final Fantasy VII در این سبک تاثیرگذار بوده‌اند. در اینکه فاینال فانتزی 7 به شدت روی یک دوره سایبرپانکی مانور می‌داد و دارای سبک‌های بی‌شماری از جمله قهرمانی فراموش‌شده و دوره‌های طولانی پرخاشگری است شکی نیست، اما همچنین داستان قوی، مجموعه‌ای از شخصیت‌های دوست‌ داشتنی و یکی از ترسناک‌ترین شخصیت‌های شرور را ارائه می‌داد.

داستان این بازی پیرامون شهری به نام Midgar اتفاق می‌افتد که اختلاف طبقاتی در آن، زندگی را برای بسیاری از ساکنین دشوار کرده است. در این شهر شرکتی به نام Shinra وجود دارد که انرژی تمام شهر را از طریق ماده‌ای به نام Mako تامین می‌کند اما مشکل فساد ریشه‌داری در این سازمان قدیمی است و به همین دلیل، گروهی به نام Avalanche تصمیم می‌گیرند تا با ایجاد اختلال در سیستم این شرکت، به مبارزه با آن‌ها برخیزند. شخصیت Cloud Strife با انگیزه‌هایی که به تدریج در طول داستان می‌فهمیم، قصد دارد تا تشکیلات شینرا را برای همیشه نابود کند و همچنین اینکه در گذشته چه اتفاقی برای کلاود افتاده، موضوعی است که پایه‌ی اصلی داستان نسخه‌ی هفتم را شکل می‌دهد.

شاید طرفداران استودیوی منحل شده Squaresoft به خاطر پریدن از روی کشتی خوب نینتندو و سوار شدن بر عرشه پلی استیشن سونی را تصمیمی اشتباه و غیرقابل قبول تصور کنند، اما از آن جایی که کنسول مبتنی بر CD-ROM سونی راه‌های جدیدی را برای بیان داستان دراماتیک این استودیوی به شیوه‌ای جذاب و کاملا نوآورانه ارائه می‌داد که عملا روی قالب‌های مبنی بر کاتریج‌های نینتندو امکان پذیر نبود.

بازی The Legend of Zelda Ocarina of Time

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

  • اولین پلتفرم‌: نینتندو N64
  • اولین تاریخ انتشار: 1998

اگر A Link To The Past استاندارد ماجراجویی‌های دوبُعدی را تعیین کرده باشد، Ocarina اغازگر بازی‌های سه‌بُعدی صنعت گیم است. این عنوان مسئولیت‌‎هایی سنگین به دوش می‎‌کشید و حتی شاید به خاطر چرخه طولانی توسعه به یک شکست تمام عیار تبدیل شود. هرچه باشد عناوین سه‌بُعدی هنوز در دوران نوپایی بود و تعداد ریسک‌‎هایی که نینتندو در مکانیک‎‌های گیم‌‎پلی و طراحی به کار گرفت احتمال داشت نتیجه‌ای کاملا برعکس بدهد. اما با ساختاری عالی و کات سین‌های هیجان ‌انگیز که داستان جذاب Ocarina of Time را به جلو می‌برند و در عین حال قدرت کنسول سه‌بُعدی نینتندو N64 را به رخ می‌کشید، بزرگ‌ترین برگ برنده Ocarina مسلما دنیای نزدیک به واقعی‌اش است که با شخصیت‌های گوناگون پر شده و  ذهن هر گیمری را به زندگی در آن سوق می‌دهد.

در خلاصه‌ای از داستان بازی می‌خوانیم که پری Navi، لینک را از یک کابوس بیدار می‌کند که در آن شاهد مردی با زره سیاه در تعقیب یک دختر جوان سوار بر اسب است. این پری، لینک را به کنار درخت اعظم دکو Great Deku Tree می‌آورد و در حالی که نفرین شده و نزدیک به مرگ است، لینک را از وجود یک مرد شرور صحرا که درخت را نفرین کرده و به دنبال تسخیر جهان است، آگاه می‌کند. اکنون لینک باید جلوی این مرد را بگیرد و به دنبال آن، درخت اعظم قبل از مرگش، سنگ روحانی جنگل را به لینک می‌دهد و او را به قلعه Hyrule می‌فرستد تا با شاهدختی به همین نام یعنی هیرول صحبت کند. از این پس، گیمر ماجراجویی طولانی خود را در دنیای پهناور بازی شروع می‌کند.

تعداد کمی از طرفدارها خاطره اولین قدم به میدان Hyrule را فراموش کرده‌اند و کمتر کسی داستان قوی Ocarina، مکانیزم‌های رزمی رضایت بخش و باس فایت‌های به یادماندنی را از یاد برده‌اند. The Legend of Zelda: Ocarina of Time یک بازی مملو از لحظات عالی و دل انگیز است و درست مانند Super Mario 64، ثابت کرد که بازی‌های دوبُعدی سنتی تا چه اندازه در تبدیل شدن به جهان‌های سه‌بُعدی هیجان‌انگیز موفق و بی‌نقص ظاهر می‌شوند.

بازی R-Type

R-Type

  • اولین پلتفرم‌: دستگاه‌های آرکید و بعدها نسخه دیجیتالی آن برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، سیستم عامل iOS، فروشگاه استیم
  • اولین تاریخ انتشار: 1987 میلادی

قدمت سبک Shoot ‘Em Up به آغار عصر اولین عناوین ویدیویی تاریخ برمی‌گردد و این جواهر درخشان در سال 1987 با انتشار بازی R-Type به بالاترین ارزش خود رسید. خوشبخانه به لطف نسخه 2009 این عنوان یعنی R-Type Dimensions EX امروز نیز تجربه آن روی کنسول‌های مدرن امکان پذیر است و به همان اندازه نسخه اصلی لذت بخش و بی نقص عمل می‌کند. به طور خلاصه، R-Type یک عنوان در سبک شوتر اسکرول افقی است که توسط شرکت Irem در سال 1987 ساخته و منتشر شد. گیمر کنترل یک کشتی ستاره‌ای به نام R-9 Arrowhead را در تلاش برای نابودی Bydo، یک نژاد بیگانه قدرتمند، در دست می‌گیرد. R-9 می‌تواند یک دستگاه مداری درخشان به نام Force به‌دست آورد که از آن در برابر آتش دشمن محافظت کرده و قدرت شلیک اضافی را در اختیار بازی‌باز قرار می‌دهد.

نسخه آرکید این بازی توسط نینتندو در آمریکای شمالی توزیع شد و آخرین عنوان آرکیدی بود که نینتندو وظیفه انتشار آن را برعهده داشت. این ساخته‌ی شرکت Irem هرچیزی که از این سبک بخواهید مانند حالت جذاب Power-Up، موج‌های حمله چالش برانگیز و باس‌هایی با ظاهر استثنایی که شکست دادن‌شان بسیار دشوار است را شامل می‌شود. درجه سختی دیوانه‌وار R-Type گاها گیمرها زیادی را کلافه می‌کرد و هنگامی که به باس غول پیکر مرحله 3 می‌رسیدند، بسیاری از شدت خشم ادامه بازی را متوقف کرده و یک دل سیر سازنده‌های بازی را مورد مرحمت خود قرار می‌دادند.

بازی GTA Vice City

Grand Theft Auto: Vice City

  • اولین پلتفرم‌: رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 2، ایکس باکس
  • اولین تاریخ انتشار: 2002 میلادی

Grand Theft Auto: Vice City یک بازی اکشن-ماجراجویی است که در سال 2002 توسط Rockstar North ساخته و توسط Rockstar Games منتشر شد. پس از Grand Theft Auto III محصول سال 2001، این چهارمین بازی اصلی در سری Grand Theft Auto و به طور کلی ششمین قسمت این مجموعه محسوب می‌شود. داستان آن در سال 1986 در شهر خیالی Vice City بر اساس میامی آمریکا اتفاق می‌افتد و روایت‌گر به قدرت رسیدن تامی ورسیتی، فروشنده مواد مخدر، پس از آزادی از زندان و گرفتار شدن در یک معامله مواد مخدر است.

درست است که Grand Theft Auto III نقطه عطف این مجموعه بود و نسخه San Andreas این فرانچایز را در مسیرهای هیجان انگیزی قرار داد، اما Vice City بدون اغراق سرگرم کننده‌ترین بازی این مجموعه تا آن دوران بود. هرچند ممکن است ماجرای به قدرت رسیدن تام ورسیتی تحت تاثیر انبوهی از فیلم‌های کلاسیک آن زمان قرار گرفته باشد اما به لطف ساختار ماموریتی سرگرم کننده، محتوای خشن و بزرگ‌ سالانه‌، تعهد کامل و مطلقش برای القا حس نوستالژی دهه هشتاد به گیمر، جلد نئونی بازی، موسیقی‌های متن مجوزدار باشکوه Kim Wild’s Kids آمریکایی تا Toto آفریقایی و البته صداپیشگان هالیوودی از جمله دنیس هاپر (Dennis Hopper)، برت رینولدز (Burt Reynolds) و ری لیوتا  (Ray Liotta)، همه و همه Grand Theft Auto: Vice City را به یکی از ماندگارترین بازی‌های کلاسیک تاریخ تبدیل کردند.

بازی Street Fighter 2

Street Fighter 2: The World Warrior

  • اولین پلتفرم‌: دستگاه‌های آرکید، همچنین اکنون از طریق کالکشن Street Fighter 30th Anniversary Collection روی پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی و نینتندو سوییچ در دسترس است.
  • اولین تاریخ انتشار: 1991

اولین نسخه اورجینال Street Fighter شرکت کپکام دقیقا آن طور که باید و شاید نتوانست دنیای بازی‌های مبارزه‌ای آرکید را متحول کند اما دنباله‌ی آن، با موفقیت عظیم خود سبک مبارزه تن به تن را به کلی تغییر دارد و آغازگر سلطنت این سری در سبک مبارزه‌ای روی این دستگاه‌های سکه‌ای بود. Street Fighter II اورجینال دارای فهرستی از هشت شخصیت قابل بازی بود و نسخه The World Warrior آن؛ شامل دو شخصیت‌ اصلی این مجموعه یعنی Ryu و Ken به‌علاوه شش شخصیت بین‌المللی جدید می‌شود. داستان بازی از این قرار است که M. Bison رهبر سازمان Shadaloo، در برنامه حکم‌فرمایی بر کل دنیا، یک تورنمنت مبارزه جهانی با حضور مبارزان مختلف از سراسر قاره‌ها برگزار می‌کند تا از طریق شستشوی مغزی، بهترین آن‌ها را برای کار در سازمان خود انتخاب کند. شخصیت‌های مبارز این عنوان طیفی از مبارزان عجیب و غریب از یک کُشتی‌گیر قدرت‌مند روسی تا یک جانور سبز پوست را شامل می‌شد و دامنه‌ی حرکات و سبک‌های مبارزه ویژه هر شخصیت به اندازه گروه خونی‌شان متفاوت بود.

بعد از عصر طلایی بازی‌های آرکید، بازی Street Fighter II به پرفروش‌ترین بازی آرکید تبدیل شده بود که تا سال 1994 میلادی و تنها در آمریکا، بیش از بیست و پنج میلیون نفر بازی استریت فایتر را در خانه یا روی دستگاه‌های آرکید تجربه کرده بودند. به‌ دنبال این استقبال گسترده، نسخه‌های بهبود یافته از این بازی که شخصیت‌های بیشتر و قابلیت‌های متنوع‌تری به‌ بازی اضافه کرده بود نیز روانه بازار شد. نسخه‌های منتشر شده از بازی استریت فایتر دو در مجموع به فروشی معادل 10 میلیارد دلار دست پیدا می‌کنند و به این ترتیب لقب یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ تا سال 2017 میلادی و نیز پرفروش‌ترین بازی مبارزه‌ای تاریخ تا سال 2019 میلادی را از آن خود می‌کند. Street Fighter 2: The World Warrior برای کپکام چنان موفقیت‌ آمیز درآمد که این شرکت مجبور به افزایش تعداد آرکیدهای مخصوص این عنوان شد. نبردهای مبتنی بر ترکیب و حرکات ویژه هر مبارز، فرمولی قدرتمند ایجاد کرد که در آن دوران تقریبا همه توسعه‌ دهندگان رقیب سعی در کپی و الگوبرداری آن داشتند. از بازی Street Fighter II نه‌ تنها به‌ عنوان یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی تمامی دوران، بلکه به‌ عنوان تاثیرگذارترین بازی مبارزه‌ای تاریخ نیز یاد می‌شود. عرضه بازی Street Fighter II یکی از نقاط عطف ژانر بازی‌های مبارزه‌ای به‌ شمار می‌آید و یکی از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن استقبال مخاطبان از سبک بازی‌های مبارزه‌ای در دهه نود میلادی به‌ حساب می‌آمد.

بازی Metal Gear Solid

Metal Gear Solid

  • اولین پلتفرم‌: پلی استیشن
  • اولین تاریخ انتشار: 1998 میلادی

تعداد انگشت‌شماری از کارگردان‌های صنعت بازیسازی به اندازه هیدئو کوجیما و سری متال گیر سالید جاه‌طلب و فیلم‌گرا هستند. این کارگردان افسانه‌ای با خلق مجموعه متال گیر و انتشار بازی Metal Gear Solid روی کنسول پلی استیشن سونی، نقش برجسته و انکارنشدنی در عرضه بازی‌هایی نزدیک به فیلم‌های سینمایی از لحاظ کیفیت و صدالبته کات‌سین‌های سینماتیک داشت. Metal Gear Solid در یک تاریخ متناوب جریان دارد که در آن جنگ سرد تا دهه 1990 ادامه می‌یابد و در نقطه‌ای نزدیک به اواخر قرن بیستم به اتمام می‌رسد. وقایع بازی شش سال پس از سقوط Zanzibarland اتفاق می‌افتد و فصل سوم روایتی فراگیر از شخصیت Solid Snake را تشکیل می‌دهد. گیمرها شخصیت Solid Snake را کنترل می‌کنند؛ سربازی که برای خنثی کردن تهدید تروریستی FOXHOUND، یک واحد نیروهای ویژه مرتد، به تأسیسات سلاح‌های هسته‌ای نفوذ می‌کند. او باید گروگان‌ها را آزاد کرده و مانع حمله هسته‌ای تروریست‌ها شود.

در حالی که این عنوان با اولین ماموریت شخصیت Snake فاصله زیادی داشت، اما قدرت کنسول سونی و صداپیشگی محکم دیوید هایتر (David Hayter) این شخصیت را به گونه‌ای زنده کرد که در دوران بازی و کنسول‌های 8 بیتی دهه 80 میلادی اصلا امکان پذیر نبود. کات‌سین‌های سینمایی عالی، بخش‌های مخفی کاری چالش‌ برانگیز و نمایش فوق‌ العاده جذاب، همه از ابداع‌های این کارگردان برجسته هستند که به بازی Metal Gear Solid stand 1998 در رسیدن به جایگاه بهترین بازی این مجموعه ارزشمند، کمک شایانی کرده‌اند.

بازی Halo Combat Evolved

Halo: Combat Evolved

  • اولین پلتفرم‌: ایکس باکس اورجینال، همچنین اکنون در بسته‌ی Halo: The Master Chief Collection برای ایکس باکس وان و سری ایکس در دسترس است.
  • اولین تاریخ انتشار: 2001

در حالی که GoldenEye 007 پایه و اساس بازی‌های تیراندازی اول شخص کنسول را بنیاد نهاد، استودیوی Bungie بود که این ژانر را به سطح کاملا جدیدی ارتقا داد و مجموعه‌ای از مکانیزم‌های عالی را ایجاد کرد که امروزه نیز به طور گسترده در بسیاری از عناوین بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این استودیوی خلاق قبل از هیلو به لطف بازی‌های Mac Marathon و Durandal به خوبی در این سبک آشنایی پیدا کرده بود، اما انتقال به مایکروسافت و بهره‌بردن از بودجه نامحدود به آن‌ اجازه داد تا ماهیچه‌های خلاق خود را منعطف کنند و در این فرآیند یک تجربه چندنفره و کمپین داستانی جداگانه بی‌نقص ایجاد کند که در آن زمان بی‌همتا بود. وقایع بازی Halo در قرن بیست و ششم میلادی جریان دارد و سرنوشت سربازی سایبرنتیک با نام Master Chief را دنبال می‌کند. مستر چیف را در طول بازی، شخصیت دیگری به نام Cortana که در واقع یک هوش مصنوعی است، همراهی می‌کند. وظیفه کرتانا راهنمایی کردن مسترچیف و دادن اطلاعات لازم برای پشت‌ سر گذاشتن ماموریت‌های پیش روی او است و گیمر با کنترل کردن مستر چیف به مبارزه با موجودات بیگانه می‌پردازد تا از ورود آن‌ها به جهانی حلقه‌ای شکل که Halo‌ شناخته می‌شود، جلوگیری کند.

هرچند شاید محدود کردن گیمر به دو سلاح ایده جالبی به نظر نرسد، اما استراتژی بازی Halo و آنچه که می‌خواهد بهش برسد را به طور گسترده نمایان می‌کند تا شاهد یکی از بهترین عناوین شوتر این صنعت باشیم. از اولین نمایش پرتوهای نور خورشید در یک بازی ویدیویی تا هوش مصنوعی چالش برانگیز دشمنان Halo، سرعت رضایت بخش، مناطق باز پویا و نبرد مبتنی بر وسیله نقلیه به ایجاد الگویی کمک کرد که بسیاری از سازنده‌های دیگر از این ویژگی‌ها در عناوین خود پیروی کردند، اما تعداد محدودی در به‌ کارگیری این قابلیت‌ها توانستند بهتر از بانجی عمل کنند.

بازی Super Mario 64

Super Mario 64

  • اولین پلتفرم‌: نینتندو N64
  • اولین تاریخ انتشار: 1996

یکی از شگفت‌ انگیزترین جنبه‌های اولین سفر سه‌بعدی ماریو در Super Mario 64 این بود که چگونه همه نکات مهم و مثبت یک عنوان را در خود جای داده است. جریان بازی با نامه‌ای از سوی پرنسس Peach آغاز می‌شود که از ماریو به صرف کیکی که برایش پخته، او را به قلعه‌اش دعوت می‌کند. پس از رسیدن، ماریو متوجه می‌شود که Bowser به قلعه حمله کرده و شاهزاده خانم و خدمتکارانش را در داخل آن با استفاده از قدرت 120 ستاره قدرتمند قلعه زندانی کرده است. این ستاره‌های قدرت در نقاشی‌های قلعه پنهان شده‌اند و به‌ عنوان پورتالی به جهان‌های دیگر عمل می‌کنند. گیمر در نقش ماریو قلعه را در جست و جوی این پورتال‌ها و رفتن به دنیاهای مختلف برای بازیابی ستاره‌ها زیر و رو می‌کند.

هرچند در برخی از لحظات زاویه دوربین نامنظم شما را از بازی کمی دلخورده می‌کرد اما کنترل روان و کاملی که بر ماریو دارید و دنیای خلاقانه و متنوع آن، حس فوق‌العاده‌ای به‌ شما القا می‌کند. نینتندو با درک این موضوع که یک ماجراجویی سنتی ماریو در یک محیط سه‌بُعدی شاید به میل همه طرفدارها خوش نیاید، در عوض زمین‌های بازی سرگرم کننده و دنیاهای مختلفی را برای ماریو ایجاد کرد تا کاوش و ماجراجویی خود را با انواع ماموریت‌های جذاب، از لاک پشت‌های مسابقه‌ای تا پیمایش در هزارتوهای سمی آغاز کند.

بازی Resident Evil 4

Resident Evil 4

  • اولین پلتفرم‌: نینتندو گیم‌کیوب، همچنین اکنون برای پلی استیشن 4،3،2، ایکس باکس 360 و وان، رایانه‌های شخصی، سیستم‌ عامل اندروید و iOS گوشی‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی در دسترس است.
  • اولین تاریخ انتشار: 2005

چهارمین قسمت از سری رزیدنت ایول تحسین شده کپکام، لئون اس کندی محبوب طرفدارها را به عنوان شخصیت اصلی بازگرداند و سبک سوم شخص اکشن را با استانداردهای نوین دوباره تعریف کرد. لئون یک بار دیگر در نسخه چهارم سری درخشید و به عنوان یک از افسران بالا رتبه ایالات متحده، این بار برای نجات دختر رئیس جمهور آمریکا که توسط یک فرقه اسپانیایی دزدیده شده، راهی ماموریتی دلهره‌آور و دشوارتر از قبل می‌شود.

الهامات بسیاری از دی‌ان‌ای بازی رزیدنت اویل 4 را می‌توان در عناوین بزرگ و پرطرفداری همچون سری Gears Of War ایکس باکس، مجموعه Uncharted سونی و بسیاری دیگر پیدا کرد که هر یک به نوبه خود، بخش‌هایی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ساخته‌ی شینجی میکامی را در هسته‌ی خود گنجانده‌اند. محیط اروپایی متمایز، تمرکز پویا بر رویدادهای Quick Time یا همان چالش‌های لحظه‌ای و فقدان کامل زامبی‌ها نشان می‌دهد که کپکام هیچ ترسی در پیش بردن این سری زامبی‌محور در جهت‌های جدید و جسورانه به دل راه نمی‌دهد. این بازی با ترکیب حساب‌شده المان‌های اکشن در وحشت-بقا، نقطه عطفی برای مجموعه بود و به یکی از موفق‌ترین نسخه‌های رزیدنت ایول تبدیل شد. یکی از ویژگی‌های برجسته این بازی، استفاده از دوربین روی شانه به‌جای دوربین ثابت بود که نسبت به زمان خود، یک قابلیت مدرن و جدید حساب می‌آمد. همچنین به‌خاطر داشتن لحظه‌های اکشن و صدالبته رویارویی‌های ترسناک، رزیدنت ایول 4 به یکی از برترین نسخه‌های مجموعه و تاریخ ویدیوگیم تبدیل شد.

بازی Tetris

Tetris

  • اولین پلتفرم‌: ماشین‌حساب‌های سری TI-83، کامپویترهای خانگی TRS-80
  • اولین تاریخ انتشار: 1984

شاید معمای ذهنی الکسی پاجیتنوف (Alexey Pajitnov) در ابتدا، کار خود را با یک کامپیوتر روسی Electronika 60 آغاز کرده باشد، اما از آن زمان تا به امروز در طیف وسیعی از دستگاه‌ها و کنسو‌ل‌های خانگی و قابل حمل، تحسین جهانیان را به دنبال داشته. در تتریس، بازی‌بازها خطوط را با حرکت دادن بلوک‌هایی به شکل‌های متفاوت، که از قسمت بالا رو به پایین در حرکت‌اند، تکمیل می کنند. خطوط تکمیل شده ناپدید می‌شوند و به بازی‌باز امتیاز می‌دهند و او بسته به مهارت خود تا جایی که ممکن است باید فضای بازی را خالی کند. بازی با پر شدن فضای بازی به پایان می‌رسد و هر چه گیمر این نتیجه را بیشتر به تاخیر بیندازد، امتیاز او بالاتر خواهد بود. در حالت‌های چندنفره، گیمرها باید بیشتر از حریفان خود دوام بیاورند و در نسخه‌های خاصی از بازی، آن‌ها با تکمیل تعداد قابل توجهی از خطوط، قادر به تحمیل جریمه‌هایی به حریفان خود می‌شوند.

در حالی که Tetris در طول سال‌ها به اشکال مختلف ظاهر شده، مفهوم اصلی آن یعنی چیدن تترومینوهای متمایز برای تشکیل خطوطی که پس از جاگذاری درست ناپدید می‌شوند، هرگز تغییر نکرده است و درک آن برای هر جوان یا پیری آسان است و می‌‍توانند بلافاصله شروع به بازی کنند. رویای پاجیتنوف استفاده از رایانه برای شاد کردن مردم بود و اکنون با نگاه به فروش جهانی این عنوان که روی تمام پلتفرم‌ها به بیش از 140 میلیون نسخه رسیده‌، می‌توان با قاطعیت گفت که در این هدف بسیار موفق بوده است.

بازی Half Life 2

Half-Life 2

  • اولین پلتفرم‌: رایانه‌های شخصی
  • اولین تاریخ انتشار: 2004 میلادی

پس از عرضه بازی Half-Life 2 در ماه نوامبر سال ۲۰۰۴ میلادی، منتقدها از سرتاسر دنیا به تعریف و تمجید از این بازی پرداختند. فیزیک پیشرفته بازی، طراحی انیمیشن‌ها، صداگذاری، هوش مصنوعی، گرافیک و همچنین نحوه روایت داستان بازی، تحسین همگان را برانگیخته بود. این بازی که توانسته سی و نه جایزه را در زمینه‌های مختلف از آن خود کند، لقب یکی از بهترین ویدیوگیم‌های تاریخ صنعت را نیز به نام خود ثبت کرده است. در جریان بازی، گیمر کنترل شخصیتی با نام گوردون فریمن (Gordon Freeman) را برعهده دارد. گوردون با یاری متحدانش سعی در نابودی امپراتوری چندبُعدی Combine دارد که شخصیت منفی اصلی این نسخه از بازی به‌ حساب می‌آید. در این ماجراجویی، یکی از اعضای جبهه‌ی مقاومت با نام الیکس ونس (Alyx Vance) و نیز سلاحی با قدرت ایجاد تغییر در اشیا با نام Gravity Gun گوردون فریمن را همراهی می‌کنند و ماجرای اصلی بازی شروع می‌شود.

بازی Half-Life نقش مهمی در الهام بخشیدن به عناوین شوتر اول شخص ایفا کرد و بسیاری این ساخته‌ای شرکت Valve را الگوی شوترهای اول شخص مبتنی بر داستان سرایی گیرا و اتمسفریک قلمداد می‌کنند. اما این دنباله Half-Life بود که مرزهای این ژانر را به اوج خود رساند. شگفتی و زیبایی Half-Life 2 در پیدا کردن راه‌های جدید برای تعامل داشتن مخاطب با دنیای عظیم اطرافش است و با سلاح‌های رضایت بخش گوناگونی که در اختیار گمیر قرار می‌دهد، بیش از پیش او را در دنیای خود غرق می‌کند. البته نباید از اسلحه گرانشی این عنوان چشم پوشی کرد که نه تنها برای به نمایش گذاشتن قدرت واقعی رایانه‌های شخصی در آن زمان، بلکه خلاقیت هوشمندانه توسعه دهندگان بازی را به رخ می‌کشید. بازی OutRun 2006 یک نمونه کلاسیک دیگر از دنباله خود است که از هر جهات بهتر از نسخه نخست عمل می‌کند.

درآخر به نظرات و عقیده‌های شما کاربران نسبت به بهترین بازی‌های کلاسیک در تاریخ این صنعت می‌رسیم. از دیدگاه شما چه بازی‌هایی باید در این لیست حضور می‌داشتند و دلیل قرار گیری‌‎شان چه ویژگی یا نکات برجسته‌ای است؟ یا اینکه در نظر شما اگر صنعت ویدیوگیم این عناوین را در خود نداشت، امروزه در چه جایگاهی بین اهالی سرگرمی و جهان قرار می‌گرفت؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران پارسی‌ گیم به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRadar

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

پدرسبک ترس لقب چه کسی است؟

شینجی میکامی که نه‌تنها با رزیدنت ایول 4 به عنوان پدر سبک ترس شناخته شد بلکه یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ را خلق کرد.

۱
منظور از سبک مترویدونیا چیست؟

ترکیب دو بازی Castlevania و Metroid و خصوصیات آن‌ها به خلق بازی‌هایی در سبک مترویدونیا یا Metroidvania منجر شد.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.