اتفاق های عجیب صنعت بازی های ویدیویی سال 2021
کسری کاظمی

اتفاق‌ های عجیب صنعت بازی های ویدیویی در سال 2021

کسری کاظمی 8 دی 1400 1 دیدگاه
1,361 بازدید

سال 2021 در کنار خوبی‌ها و بدی‌هایش به پایان رسیده است. از عرضه بازی‌های موفقی که انتظاری از آن‌ها نمی‌رفت گرفته تا شکست بازی‌هایی که بسیار امیدوار کننده بودند. بدون شک 2021 یکی از عجیب‌ترین سال‌های صنعت گیم محسوب می‌شود. زمان مرور اتفاق‌های عجیب صنعت بازی ‌های ویدئویی در سال 2021 فرا رسیده است. با ما همراه باشید.

بهتر است با حقیقت تلخ روبرو شویم: سال 2021 در لیست بهترین سال‌های اخیر قرار نمی‌گیرد. انواع و اقسام مشکلات، دنیای واقعی را تحت تأثیر قرار دادند. از بالا رفتن دمای کره زمین گرفته تا ادامه یافتن ویروس مخربی که گویا پایانی برایش وجود ندارد. انگار حتی وقتی که از دنیای واقعی نیز فاصله می‌گیریم و وارد صنعت سرگرمی می‌شویم، به مشکلات دیگری برمی‌خوریم که شاید کم اهمیت باشند، ولی برای بسیاری از مصرف کنندگان سرگرمی دیجیتال، مهم هستند. از انتشار 2 فیلم ضعیف کمپانی Marvel تا کاهش میزان عرضه بازی‌های باکیفیت ویدئویی نسبت به تمامی سال‌های اخیر، گویا باید 2021 را در میان بدترین سال‌های چند دهه اخیر قرار داد. حتی وقتی که بیش از یک سال از عرضه دو کنسول قدرتمند PS5 و Xbox Series X گذشته است، بسیاری هنوز موفق به خرید این دستگاه‌ها نشده‌اند. دلیل این موضوع برخورد ضعیف کمپانی‌های ناشر این کنسول‌ها با کنترل بازار سالم است.

سال 2021، سال اتفاق‌های عجیب در صنعت بازی‌های ویدیویی

بسیاری از بازی‌هایی که قرار بود در 2021 عرضه شوند تأخیر خوردند که می‌توان دلیل آن را به پروسه سخت توسعه بازی با توجه به شرایط فعلی دنیا نسبت داد. در این بین بسیاری از استودیوهای کوچکی مانند Harmonix، Housemarque و Night School توسط غول‌های صنعت گیم خریداری شدند و نگرانی مرگ بازی سازی مستقل باری دیگر به سراغ ما آمده است. وضعیت ناامن در محیط‌های کاری کمپانی‌های بزرگی مانند Activision Blizzard و Bungie همچنان نگران کننده است و بهتر است هر چه زودتر اقداماتی در این زمینه انجام گیرد. با این حال بیایید خیلی منفی گرا نباشیم. 2021 از نظر بازتاب اتفاقات ترسناکی که در 2020 رخ داد، کمی ملایم‌تر بوده و نباید لقب 2020 دوم را به آن داد. در کنار وقایع ناراحت کننده، داستان‌های خوب و در عین حال غیرقابل‌انتظاری در 2021 رخ داد که ارزش بازگو کردن را دارند. بیایید تا در کنار هم به مرور اتفاق‌های عجیب صنعت بازی ‌های ویدئویی در سال 2021 بپردازیم و ببینیم که چرا این سال می‌تواند آغاز مسیری برای آینده‌ای روشن‌تر باشد.

شرکت های بازی سازی

کمپانی‌های بازی سازی بالاخره اتحادیه تشکیل می‌دهند

بر کسی پوشیده نیست که کار در صنعت بازی‌های ویدئویی به معنای ثبت نام برای تلاطم‌های شغلی است: ساعات طولانی کار، حقوق کم، اخراج منظم، فقدان دائمی امنیت شغلی و مشکلات اخلاقی فراوانی که گویا طی سال‌های اخیر، بیشتر و بیشتر در حال تکرار است. مدتی است که گزارشات فراوانی در زمینه آزار و اذیت کارمندان از کمپانی‌های بزرگ دریافت می‌شود که به هیچ وجه مسئله‌ای طبیعی نیست. اولین قدم به سوی شرایط کاری بهتر در سراسر صنعت، همان‌طور که در کتاب‌هایی مانند: “فشردن دکمه Reset” اثری از جیسون شرایر نویسنده سابق وب سایت کوتاکو ذکر شده است، تشکیل اتحادیه کارگران است. درگذشته‌ای دور، این ایده مانند یک رؤیای دست نیافتنی به نظر می‌رسید، اما اکنون بیشتر و بیشتر شبیه یک واقعیت است.

این موضوع به شکل جدی، در تابستان 2021 آغاز شد. تعداد زیادی از کارمندان کمپانی Activision Blizzard در اعتراض به اتهامات آزار و اذیت نگران‌کننده‌ای که از این شرکت خارج شده بود، به صورت گروهی از انجام کار سر باز زدند. یک گزارش جنجالی از مجله وال استریت ژورنال، ادعا می‌کرد که مدیر شرکت، Bobby Kotick از تمامی این اتهامات باخبر بوده و حتی آن‌ها را پنهان می‌کرد (همچنین خود او صاحب بخشی از تخلفات جدی ای است که علیه این کمپانی مطرح شده بود؛ از جمله تهدید یکی از دستیارانش به مرگ). این گزارش باعث ایجاد یک جنجال دیگر و اعتراض کارمندان کمپانی شد. در ماه دسامبر، کمپانی Activision Blizzard تعداد زیادی از کارمندان استودیوی Raven که یکی از زیرمجموعه‌هایش است را اخراج کرد. این موضوع باعث ایجاد یک اعتراض دسته جمعی بزرگ دیگر شد که گویا در میان ضربه‌های نهایی برای جنبش تشکیل اتحادیه قرار می‌گیرد. صدها بازی ساز به امضای گسترده کارت‌های اتحادیه پرداختند و مسیر را برای اتحادیه سازی هموار کردند. بر اساس گزارشی از وب سایت کوتاکو، کارمندان Activision Blizzard ماه‌هاست که در تلاش‌اند تا جنبش اتحادیه سازی را به جلو ببرند. همان‌طور هم که انتظار می‌رفت، واکنش مدیران Activision به این قضیه به هیچ وجه مثبت نبوده است.

در نهایت، تنها یک جرقه کوچک برای ایجاد آتشی بزرگ ضروری است. بازی سازان مختلف باقابلیت‌های متفاوت در حال همکاری هستند تا این جنبش را به نتیجه برسانند. دلیل اهمیت این موضوع در سال 2021 این است که پیش از این، هیچ نمونه‌ای (حداقل نه به این اندازه) برای متحد شدن بازی‌سازان مشاهده نشده است. در اوایل ماه دسامبر، بازی سازان استرالیایی، اتحادیه توسعه دهندگان استرالیا را تشکیل دادند. چند هفته بعد از این اتفاق، استودیوی بازی سازی مستقل Vodeo Games که مسئول بازی Beast Breaker است، اتحادیه‌ای را با به رسمیت شناختن داوطلبانه مدیریت تشکیل داد. این تازه آغازی برای این مسیر است و در آینده نزدیک شاهد گسترده‌تر شدن این جنبش‌ها خواهیم بود.

بخش آنلاین Halo Infinite

استودیوی 343 با عرضه بخش مولتی پلیر Halo Infinite همه را غافلگیر کرد

15 نوامبر سال 2021 مصادف است با بیست سالگی فرنچایز دوست داشتنی Halo و شاید بسیاری از طرف‌داران سرسخت این سری، حدس می‌زدند که قرار است اتفاق خاصی در این تاریخ رخ بدهد. بازی مورد انتظار Halo Infinite که جدیدترین نسخه در این فرنچایز است، قرار بود تا سه هفته بعد از 15 نوامبر عرضه شود، پس عرضه ناگهانی این بازی نمی‌توانست جزوی از جشن سالگرد فرنچایز باشد. در کمال تعجب و غافلگیری، استودیوی 343 برنامه دیگری برای گیمرها در نظر داشت. این برنامه، عرضه بخش مولتی پلیر بازی Halo Infinite به صورت مجزا، سه هفته قبل از عرضه نسخه کامل بازی بود. این سورپرایز یکی از خرسندترین اتفاق‌های عجیب صنعت بازی در سال 2021 بود.

بخش مولتی پلیر رایگانی که از Halo Infinite منتشر شد، در اصل حکم یک تست بتای عمومی را داشت که ایده‌ای در ذهن گیمرها جهت آماده شدن برای نسخه نهایی شکل دهد. این اتفاق در نهایت موفقیتی برای ناشر محسوب شد و میلیون‌ها نفر نظراتشان را در سراسر اینترنت درباره بازی به اشتراک گذاشتند. با اینکه بازی Halo Infinite در کنار داشتن کیفیت لازم، شاهکاری مانند نسخه‌های اولیه سری نیست، ولی فروش موفقیت آمیزش، به طور قطع آینده این فرنچایز را تضمین کرده است. استودیوی 343 همچنین انتقاداتی را که از سوی بازیکنان در زمان تست بتا دریافت کرده بود، با عرضه آپدیت‌های فراوان، در بازی نهایی لحاظ کرد. نتیجه این اتفاقات، نسخه بهتری از Halo Infinite است که در صورت نداشتن بخش رایگان مولتی پلیر پیش از عرضه، شاید موفقیتی که امروز داشت را کسب نمی‌کرد.

هدست Oculus Quest 2

هدست Oculus Quest 2 تجربه واقعیت مجازی را برای عموم مردم امکان‌پذیر کرد

با اینکه در سال‌های اخیر، کمپانی فیس‌بوک، از دوست‌داشتنی‌ترین برندهای دنیا نبود، ولی متأسفانه هدست فوق‌العاده آینده‌نگرانه Oculus Quest که محصول این شرکت است، لایق تمام تحسین‌ها است. این تکنولوژی فوق‌العاده خلاق و هوشمند که در عین طراحی قدرتمندش، به شدت ارزان است، قرار است آینده دنیایی که می‌شناسیم را تغییر دهد. افرادی که تابه‌حال تجربه‌ای از لمس واقعیت مجازی نداشته‌اند، حال می‌توانند به راحتی و بدون صرف هزینه‌ای کمر شکن، خود را وارد سرزمینی که پیش از این لمس نکرده بودند پیدا کنند. حیف که در گذشته، برای استفاده از این دستگاه، باید اکانت فیس‌بوک خود را به آن متصل می‌کردید. با این حال، موفقیت غیرقابل‌انتظار Oculus Quest باعث ایجاد موج جدیدی از بازی سازان VR در دنیا شد و نتیجه این اتفاق نیز ورود صدها بازی واقعیت مجازی به مارکت ویدئو گیم بود. با اینکه همچنان فرهنگ بازی‌های واقعیت مجازی و دستگاه‌های ساپورت آن‌ها در جامعه گیم جا نیفتاده است، ولی دستگاه Oculus Quest 2 می‌تواند پرچمدار موفقیت این جریان باشد.

استودیو Microsoft

اقدامات مفید Microsoft در زمینه دسترسی به بازی‌های آنلاین رایگان

اگر به واسطه تغییرات گسترده کمپانی مایکروسافت جهت نوسازی زیرساخت‌های شبکه آنلاینش نبود، شاید امروزه شاهد موفقیت بازی‌هایی مانند Halo Infinite نمی‌بودیم. برای سال‌ها، مایکروسافت گیمرها را ملزم می‌کرد تا برای دسترسی به بخش آنلاین بازی‌ها در سرویس آنلاین Xbox Live هزینه‌ای پرداخت کنند؛ حتی اگر بازی‌های موجود در این شبکه توسط توسعه دهندگان به رایگان در اختیار گیمرها قرار داشتند. در ماه ژانویه، مایکروسافت افزایش هزینه اشتراکی را اعلام کرد که اساساً قیمت این سرویس را دو برابر می‌کرد. گیمرها در سراسر دنیا اعتراض خود را با صدای بلند اعلام کردند و مایکروسافت نیز بلافاصله از تصمیم خود منصرف شد. این شرکت حتی یک گام فراتر رفت و گفت که به طور کامل نیاز Xbox Live را برای بازی‌های آنلاین رایگان برطرف می‌کند. این موضوع به این معنی است که بازی‌هایی که قیمت آن‌ها صفر دلار است، برای بازیکنان صفر دلار هزینه خواهند داشت (البته اگر پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای مکرر را حساب نکنیم).

سرویس Gamepass

سرویس Game Pass بازی‌هایی خارج از برنامه دریافت کرد

هر دو هفته یکبار، کمپانی مایکروسافت به سرویس Xbox Game Pass چند بازی اضافه می‌کند. این سرویس با خرید اشتراکی ماهانه در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد و تا زمان فعال بود این اشتراک، قابلیت تجربه تمام بازی‌هایش وجود دارد. عناوینی که در آینده قرار است به سرویس اضافه شوند، بر روی وب سایت مایکروسافت قابل مشاهده هستند. با این حال در اواخر سال 2021، این کمپانی یک سری دست‌کاری عجیب بر روی Game Pass انجام داد. بازی‌هایی که در معرفی رسمی قرار نداشتند، به سرعت به سرویس اضافه شدند. اول از همه شبیه ساز شهرسازی Townscaper و بازی بقا Generation Zero در اوایل دسامبر به سرویس اضافه شده و سپس تیراندازی اول شخص محبوب Serious Sam 4 به آن‌ها اضافه شد. با این وجود، معلوم نیست که در آینده چه انتظاری باید از Game Pass داشته باشیم. سرویسی که همواره در حال ارائه بازی‌های باکیفیت و با قیمتی پایین به گیمرها است و طبیعتاً هیچ کس از عرضه چند عنوان اضافه بر سازمان غر نخواهد زد.

شرکت Sony

کمپانی سونی به همه بازی‌های رایگانی در دوران قرنطینه هدیه داد

در سال 2020، زمانی که همه در حال مبارزه و مواجهه با مشکلی جدید در دنیا بودند، امید در حال نابودی بود. همچنین ماندن مردم در خانه‌هایشان، نیازمندی آن‌ها به سرگرمی را بیش از پیش تقویت کرده بود. در همین حین طی ماه آپریل سال 2020، کمپانی سونی در طی حرکتی بسیار محترمانه، به همه کاربرانش دو عنوان Uncharted و Journey را به رایگان تقدیم کرد. این حرکت به مذاق خیلی از گیمرهایی که در خانه گیر کرده بودند خوش آمده و شهرت و آوازه سونی را بیش از پیش افزایش داد. حال که یک سال از آن زمان گذشته و مشکلات قرنطینه خیلی نسبت به سال گذشته التیام نیافته است، سونی باری دیگر برای نجات گیمرها وارد میدان شد. بله این بار شاهد ارائه بازی‌های بیشتری نسبت به پارسال توسط این کمپانی بودیم. 9 بازی مختلف از جمله عنوان انحصاری Horizon Zero Dawn به همراه بسته الحاقی‌اش، به بازیکنان تعلق گرفت. در لیست بازی‌های رایگان حتی عنوان Ratchet & Clank نیز به چشم می‌خورد. در زمانی که امیدهای همه رو به نابودی بود، این حرکت شرافتمندانه سونی به همه یادآوری کرد که امید به مهربانی و همایت انسان‌ها نباید فراموش شود.

ّبازی It Takes Two

It Takes Two برنده جایزه بهترین بازی سال شد

بازی It Takes Two یکی از جذاب‌ترین و سرگرم کننده‌ترین عناوین دو نفره چند سال اخیر است. با این حال چیزی که هیچ کس انتظار نداشت، برنده شدن یک بازی ساده کارتونی در مقابل رقیبان قدرتمند و پرآوازه بود. مراسم سالانه The Game Awards به برترین و شایسته‌ترین بازی‌های ویدئویی جوایزی اهدا می‌کند و چند سال است که شهرت زیادی در میان گیمران کسب کرده است. معمولاً انتظاری که از برندگان جایزه بهترین بازی سال در این مراسم می‌رود، داشتن روایتی سینمایی و یا بودجه‌ای چند صد میلیونی است (برنده سه سال اخیر بهترین بازی‌های سال، The Last of Us Part II، Sekiro: Shadows Die Twice و God of War بودند). با این حال یکی از قابل احترام‌ترین اتفاق‌های عجیب صنعت بازی در سال 2021، پیروز شدن It Takes Two در میان رقیبان قدرتمندی چون Deathloop، Resident Evil Village و Metroid Dread بود. It Takes Two بازی شاد و بی خطری است که دو نفر می‌توانند به صورت گروهی به تجربه آن پرداخته و لذت ببرند. این بازی در هر قدمی که به جلو بردارید با گرافیک زیبا و گیم پلی صادقش، شما را محصور خواهد کرد. خوشحالیم که مراسم‌های جوایز می‌توانند مخاطب را این چنین غافلگیر کنند.

کنسول PS5

کمپانی سونی PS5 را با رنگ‌های مختلف عرضه می‌کند

سال گذشته که سونی از کنسول جدیدش، پلی استیشن 5 رونمایی کرد، گیمرها ظاهر عجیبش را مورد تمسخر قرار دادند. البته از حق که نگذریم، واقعاً شکل و شمایل این کنسول با عقل جور در نمی‌آید. یک جعبه دراز با دو قطعه پلاستیک چسبیده شده در اطرافش قطعاً نظرات را به سوی خود جلب می‌کند. ولی مشکل اصلی این مدل، ارائه در رنگ سفید است که شاید برای بسیاری از دکورها مناسب نباشد. متأسفانه این رنگ بندی ساده، شامل حال دسته نسل جدید این کنسول نیز می‌شود. در ماه مه، سونی دو نسخه جدید از دسته دوال شاک را در رنگ بندی‌های مختلف رونمایی کرد. این دسته‌ها با رنگ‌های سیاه تیره و قرمز روشن عرضه می‌شوند. درست پیش از اینکه سال میلادی جاری به پایان برسید، سونی، پنج پلی استیشن در رنگ‌های مختلف را به دنیا نشان داد. صورتی تیره، آبی آسمانی، بنفش جیغ و دو رنگ دیگری که دسته‌ها را شامل می‌شد. خوشبختانه دسته‌هایی در رنگ‌های پلی استیشن به بازار عرضه می‌شوند تا گیمرها در سِت کردن دو محصول به مشکل بر نخورند.

بازی Guardians of the Galaxy

بازی Guardians of the Galaxy در کمال تعجب بسیار خوش ساخت است

در میان اتفاق‌های عجیب صنعت بازی در سال 2021، شاید غریب‌ترین آن‌ها، عرضه یک بازی بر اساس دنیای کمیک بوک‌ها است که از کیفیت خوبی برخوردار است. در سال 2020، کمپانی Square Enix عنوان Marvel’s Avengers را به بازار عرضه کرد. یک بازی شوتر سوم شخص مولتی پلیر بر اساس دنیای بسیار مشهور انتقام جویان که بازار سرگرمی را در یک دهه اخیر تحت تأثیر قرار دادند. سیستم مبارزات و روایت داستان در آن بازی از کیفیت مناسبی برخوردار بود. با این حال تمام المان‌های دیگر از جمله مأموریت‌های تکراری، سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای باورنکردنی و ظاهر عجیب و غریب شخصیت‌های اصلی داستان که ورژن ارزان قیمت بازیگران فیلم‌ها بود، باعث رها شدن بازی توسط گیمرها شد.

پس از عرضه شکست خورده بازی Marvel’s Avengers، کمپانی Square Enix همچنین اقتباسی از دنیای Guardians of the Galaxy را معرفی کرد که به ظاهر، شباهت زیادی با Marvel’s Avengers داشت. نتیجه این قضیه، امید نداشتن گیمرها، بدون حتی تجربه آن بود. خوشبختانه همه ما خیلی زود درباره این پروژه قضاوت کردیم، زیرا Guardians of the Galaxy به راحتی از بهترین بازی‌های سال 2021 محسوب می‌شود. همه مشکلات بازی قبلی در این عنوان برطرف شده‌اند. گرافیک بصری بازی خیره کننده بوده و روایت داستان نیز در میان بهترین داستان‌های کمیک بوکی قرار می‌گیرد (داستان این بازی برنده بهترین روایت در مراسم Game Awards شد). خیلی کم پیش می‌آید که یک بازی تجاری با انتقاداتی پیش از عرضه روبرو شده و در نهایت نظر همه را عوض کند. در نتیجه بازی Guardians of the Galaxy را شوکه کننده‌ترین عرضه سال 2021 می‌نامیم.

کنسول دستی Analogue Pocket

کنسول دستی Analogue Pocket به بازار عرضه شد

می‌توان از اتفاق‌های عجیب صنعت بازی در سال 2021، به عرضه یک کنسول دستی که ادای احترامی به Game Boy کلاسیک است اشاره کرد. اگر به خاطر داشته باشید، در سال 2019، کمپانی Analogue (کمپانی ای که کنسول‌های قدیمی را برای مخاطبین مدرن بازسازی می‌کند) اعلام کرد که قصد ساخت یک کنسول دستی مدرن را دارد که توانایی اجرای تمامی بازی‌های کلاسیک دستی را داشته باشد. این کنسول Analogue Pocket نام دارد و پس از گذشت یک سال، تمامی نسخه‌های پیش فروش شده‌اش به سرعت خریداری شدند. پس از مدتی در اواخر 2020، شاهد تأخیری در عرضه رسمی این دستگاه به ماه می 2021 بودیم. پس از اولین تأخیر، بار دیگر عرضه Analogue Pocket به ماه اکتبر منتقل شد. سومین تأخیر، قول عرضه در ماه دسامبر را به طرف‌داران داد. با این حال، کمپانی Analogue با تأخیری 500 روزه، این کنسول را در هفته گذشته به بازار عرضه کرد. با نقدهایی که از این دستگاه منتشر شده، به نظر می‌رسد که شاهد پادشاه کنسول‌های دستی، همان‌طور که قول داده شده بود هستیم.

سریال Arcane

سریال Arcane باعث بازیابی شهرت از دست رفته League of Legends می‌شود

طی 20 سال اخیر، اقتباس از بازی‌های ویدئوی بر روی پرده سینما و تلویزیون، چیزی جز فاجعه برای ناشران به همراه نداشت. کیفیت پایین این محصولات و ترجمه ضعیفشان بر روی پرده نقره‌ای، به همه ثابت کرده بود که امکان ساخت یک فیلم خوب از روی بازی‌های ویدئویی وجود ندارد. تا اینکه شرکت Netflix با ایده‌های آینده‌نگرانه‌اش، توانست یک بار برای همیشه این دو بازار را به هم پیوند بزند. اقتباس سریالی از بازی‌هایی مانند Dota 2، Castlevania و The Witcher توسط این کمپانی، با موفقیتی بی نظیر همراه بوده است. در نتیجه این غول استریمینگ در سال 2021، دست به عرضه سریال Arcane زد. این سریال مقدمه‌ای برای تعدادی از شخصیت‌های مشهور بازی League of Legends محسوب می‌شود.

شاید با مطالعه این مطلب، پیش خود فکر کنید که با چیزی جز یک محصول تجاری ضعیف روبرو نیستیم. ولی بر خلاف انتظارات، Arcane با استفاده از روایت جذاب و کیفیت بالای انیمیشنش، توانست به سرعت تبدیل به پرمخاطب‌ترین مجموعه تلویزیونی تاریخ Netflix شد. به واسطه موفقیت فوق‌العاده این سریال، کمپانی Riot (خالق بازی League of Legends) بلافاصله دست به عرضه دو بازی فرعی برای فرنچایز زد. Hextech Mayhem در ژانر پلتفرمینگ و ریتمی و Ruined King در ژانر نقش آفرینی نوبتی که از بهترین بازی‌های RPG سال 2021 است. دو نسخه فرعی دیگر قرار است در سال 2022 منتشر شوند. یکی از این پروژه‌ها عنوانی مبارزه‌ای بوده و دیگری با نام مرموز Project L شناخته می‌شود. خود سریال Arcane برای فصل دوم تمدید شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، میراث بازی League of Legends به واسطه موفقیت‌های این سریال، تا مدت‌ها ادامه پیدا می‌کند. این موضوع قطعا از اتفاق‌های عجیب صنعت بازی محسوب می‌شود.

بازی Super Mario 3D

نینتندو استایل جهان باز را وارد فرنچایز ماریو می‌کند

در اوایل امسال، بازی پلتفرمر فوق‌العاده Super Mario 3D که سال‌ها پیش بر روی کنسول Wii U منتشر شده بود، مسیر خود را بر روی Switch پیدا کرد. این موضوع در عین عالی بودن، به تنهایی از اتفاق‌های عجیب صنعت بازی در سال 2021 نیست. موضوع غافلگیر کننده داستان، عنوانی است که به همراه Super Mario 3D بر روی Switch منتشر شد. این بازی که Bowser’s Fury نام دارد، به هیچ وجه شبیه به بازی‌های اضافه و معمولی بر روی عنوانی بزرگ‌تر نیست. Bowser’s Fury می‌تواند نمایانگر آینده فرنچایز ماریو باشد. شاید اندازه کوچک آن بیشتر شبیه به نسخه آزمایشی برای تست کردن سلیقه بازیکنان باشد، ولی همین موضوع می‌تواند از هیجان‌انگیزترین اتفاقات صنعت گیم است. این موضوع بدین معناست که نینتندو در صورت موفقیت Bowser’s Fury، این مسیر را در بازی‌های بزرگ‌ترش در آینده نیز تکرار کند. بدون شک حضور شخصیت ماریو در دنیایی بزرگ و انجام هر کاری که می‌خواهید، می‌تواند انقلابی در بازی‌های آینده نینتندو به وجود بیاورد. جهان آزاد بودن پیش از این بر روی یک فرنچایز قدیمی دیگر نینتندو یعنی سری زلدا جواب موفقیت آمیزی داد و تبدیل یک سری دیگرشان به بازی‌های جهان آزاد در آینده‌ای نزدیک، خیلی دور از عقل به نظر نمی‌رسد.

سریال Squid Game

سریال Squid Game دنیا را تکان داد

این سریال کره‌ای موفق نه تنها به سرعت توانست تبدیل به بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین محصول کمپانی Netflix شود (البته پیش از عرضه Arcane که بالاتر درباره آن صحبت کردیم) بلکه برای مدت کوتاهی، تمام فرهنگ عامه دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد که صنعت بازی‌های ویدیویی نیز یکی از آن‌ها بود. روایت بقای این سریال در مدیوم‌های دیگری مانند بازی‌های ویدئویی نیز به کار گرفته شد (سرورهایی در بازی GTA V از ایده این سریال برای خلق بازی‌هایی سرگرم کننده استفاده کردند). حتی افرادی در دنیای واقعی نیز با استفاده از محتوای این سریال، دست به تکرار مسابقاتش زدند. اگر شما از میان کسانی که از این سریال بقا خسته نمی‌شوند هستید، پس خبرهای خوبی برایتان داریم: فصل دوم Squid Game در دست ساخت قرار دارد.

کنسول Steam Deck

کمپانی Valve از کنسول Steam Deck رونمایی کرد

شرکت Valve صاحب بزرگ‌ترین سرویس فروش بازی‌های دیجیتال در دنیا است. این موضوع باعث شده که این کمپانی به جای ساخت بازی‌های ویدئویی باکیفیت، بر روی مارکت دیجیتالش تمرکز کند. به همین واسطه، طرف‌داران Valve همیشه منتظر اخبار جدید و بحث برانگیزی درباره هر موضوعی به غیر از Steam هستند. آخرین باری که این کمپانی در زمینه ساخت و عرضه یک وسیله فیزیکی مشارکت کرد، پروژه شکست خورده Valve Index بود. این ماشین یک فناوری واقعیت مجازی بود که در بازاری با رقیبان قدرتمند (مخصوصاً Oculus Quest فیس‌بوک) موفقیت آن‌چنانی کسب نکرد. البته بازی بسیار موفق Half-Life: Alyx از نتایج مثبت این هدست بود. در نهایت در 15 جولای سال 2021، کمپانی Valve از کنسول دستی جدیدش به نام Steam Deck رونمایی کرد. این دستگاه، یک کنسول و یا اگر بخواهیم بهتر توضیح دهید، یک رایانه شخصی دستی است.

اندازه و ظاهر Steam Deck چیزی شبیه به Switch بوده و توانایی اجرای تمامی بازی‌های کامپیوتری را دارد. جالب‌ترین نکته درباره Steam Deck، اجرای بازی‌ها بدون نیاز به استریم کردنشان است. باور اینکه یک رایانه شخصی قدرتمند، با سایز 7 اینچ، توانایی اجرای به‌روزترین بازی‌ها را دارد، از اتفاق‌های عجیب صنعت بازی در سال 2021 به حساب می‌آید. عرضه این کنسول دستی برای آینده‌ای نزدیک برنامه ریزی شد و نسخه‌هایی که به پیش فروش گذاشته شده، در کمتر از چند دقیقه توسط طرف‌داران تصرف شدند. تا بدین لحظه که این مطلب را می‌خوانید، Steam Deck برای عرضه در ماه فوریه سال 2022 برنامه ریزی شده است. ایده کلی Steam Deck بیش از حد خوب به نظر می‌رسد و در صورت پیاده سازی درست، می‌تواند قدمی رو به آینده باشد. امیدواریم که Valve تمام برنامه ریزی‌های لازم را برای عرضه این محصول انجام داده باشد.

بازی Animal Crossing

بازی Animal Crossing آپدیتی عظیم دریافت کرد

موفقیت عظیم بازی جدید فرنچایز Animal Crossing در سال 2020، بیشتر به واسطه زندانی شدن مردن جهان در خانه‌هایشان بود. نمی‌توانید تصور کنید همچنین محصول اعتیاد آوری در یک قرنطینه بزرگ، تا چه حد می‌تواند جای خود را در دل مردم باز کند. با این حال با گذر ماه‌ها، هیجان اولیه این بازی نیز فروکش کرده و به اندازه روزهای اول داغ و جنجالی نبود. تا اینکه در ماه نوامبر امسال، Animal Crossing: New Horizons شاهد دریافت یک به‌روزرسانی عظیم و هیجان‌انگیز بود که روح تازه‌ای به جامعه مخاطبینش دمید. این آپدیت شامل اضافه شدن جزیره‌ای جدید به همراه محصولات زراعتی تازه است. کلی دستورالعمل و آیتم‌های جدید شامل این به‌روزرسانی می‌شوند. همچنین بسته الحاقی Happy Home Paradise در کنار این آپدیت عرضه شده که خود به تنهایی پتانسیل کشتن صدها ساعت از وقت شما را دارد. اگر از مخاطبان سر سخت فرنچایز Animal Crossing باشید، بدون شک در حال گذراندن خوش‌ترین لحظات زندگی‌تان هستید.

مراسم Game Awards

مراسم و مناسبت‌های مربوط به دنیای گیم دوباره حضوری شدند

بر خلاف سال گذشته که مراسم سالانه The Game Awards به صورت دیجیتالی برگزار شد، امسال همانند رسم هر دوره، باری دیگر تمامی بزرگان صنعت گیم به صورت حضوری دور هم جمع شدند. البته باید در نظر داشت که دنیا هنوز آماده اجرای گردهمایی‌های پرجمعیت نیست و The Game Awards نیز در پخش کردن افراد حاضر در سالنی بزرگ، به دقت عمل کرده بود. با این حال همین که این مدل مراسم‌ها دوباره در حال اجرای حضوری هستند، نشان از این دارد که امکان برگشت به زندگی عادی پس از قرنطینه، در آینده‌ای نزدیک وجود خواهد داشت. حضور در همچنین مراسمی نیازمند رعایت پروتوکال‌های بهداشتی و واکسینه بودن است. به دلیل خبری به این خوبی، در کنار اتفاق‌های عجیب صنعت بازی در سال 2021، می‌توان جمع شدن جامعه بزرگ گیمینگ را خوشایندترین اتفاق سال نامید.

نظر شما چیست؟ آیا اخبار و اتفاقات دیگری در سال 2021 رخ دادند که نیازمند بررسی و تفکر باشند؟ به نظرتان در سال بعدی میلادی قرار است با وقایع دیوانه‌وارتری روبرو شویم؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Kotaku

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا سال 2021 برای صنعت بازی های ویدیویی سال عجیبی بود؟

بله. اتفاق های غیرمنتظره بسیاری در این سال رخ داد که دنباله رسوایی شرکت Activison Blizzard، انتشار بخش رایگان چند نفره بازی Halo Infinite، رونمایی از کنسول Steam Deck و موفقیت بازی Guardians of the Galaxy را شامل می‌شود.

۱
چه سالی تاثیرگذاری فراوانی در صنعت گیم داشت؟

در سال 1998 تمامی کمپانی‌های بزرگ کنسول سازی در حال رقابت با هم بودند و هیجان زیادی را برای گیمرها به وجود آوردند.

۲
چه سالی به عنوان بدترین سال تاریخ صنعت گیم شناخته می‌شود؟

سال 1983 به دلیل ورشکست شدن صنعت بازی، به عنوان بدترین سال شناخته می‌شود.

۳
آیا در سال 2021 سریال موفقی بر اساس بازی‌های ویدیویی ساخته شد؟

بله. سریال Arcane که بر اساس دنیای بازی محبوب League of Legends ساخته شد به محبوبترین سریال نتفلیکس تبدیل شد.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    Aref

    مهمان

    ایت تیکس تو بازی سال ?????

    پاسخ دهید