بازی‌های برتر سال 2021
سید مسعود کاظمی

10 بازی برتر سال 2021 که باید تجربه کنید

سید مسعود کاظمی 29 آبان 1400 1 دیدگاه
2,832 بازدید

هرچند یک ماه دیگر به پایان سال 2021 مانده اما تقریباً تمام بازی‌های مهم سال عرضه شده‌اند. اکثر مراسم‌ اهدای جوایز در ماه اکتبر، نامزد‌های بازی سال را اعلام می‌کنند و پنجره‌ی اشتراک در این رقابت بسته می‌شود. یک سال از شروع نسل جدید کنسول‌ها می‌گذرد و عناوین فوق‌العاده‌ای برای هر دو کنسول رقیب عرضه شده است. بازی‌های منتشر شده طیف نسبتاً بزرگی از مخاطبین را هدف قرار می‌داد و در بین بازی‌های خشن و اکشنی مثل Deathloop و Returnal، بازی‌های بامزه و مفرحی مثل Kena: Bridge of the Spirits و Psychonauts 2 نیز عرضه شدند. در این مطلب 10 بازی‌ برتر را معرفی و رتبه‌بندی خواهیم کرد.

بازی‌های برتر سال 2021

سال 2021 به عنوان سالی که کنسول‌های نسل نهم در آن عرضه شد، شاهد بازی‌های بسیار بزرگی نبود اما این موضوع باعث شد بازی‌های کاملاً جدید و اصیل مانند Kena: Bridge of the Spirits ،Deathloop و It Takes Two شانس دیده شدن بیشتری داشته باشند. درکنار بازی‌های انحصاری، بازی‌هایی که مقصدشان چندین پلتفرم بود، مثل Resident Evil: Village و Hitman 3 نیز با بازخورد خوب منتقدین و طرفداران رو به رو شدند. درنهایت این سال میلادی را نمی‌توان سال خوبی برای بازی‌های ویدیویی دانست؛ با این حال، شاهد انتشار بازی‌های جذابی بودیم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بازی Guardians of the Galaxy

10- Marvel’s Guardians of the Galaxy

جدیدترین بازی دنیای مارول، ساخته‌ی استودیوی Edios Montreal اخیراً برای کنسول‌های نسل هشتم و نسل نهم درکنار کامپیوتر منتشر شد؛ این بازی یکی از بازی‌های بسیار خوب و غافلگیر کننده‌ی امسال بود. این استودیوی با الهام از کمیک و فیلم‌های Guardians of the Galaxy این عنوان را طراحی کرده است اما ارتباط مستقیمی با دنیای سینمایی مارول نداشته و داستان خاصِ خود را روایت می‌کند.

گیم‌‌پلی روان و زنده‌ بازی بزرگ‌ترین نکته‌ی مثبت این بازی به حساب می‌آید. بازیکن در نقش شخصیت پیتر کوئل (Peter Quill) بازی می‌کند و از آنجایی که پیتر کوئل رهبر گروه نگهبانان کهکشان است، شما می‌توانید به هم‌تیمی‌های خود دستورهای مختلفی بدهید. این المان باعث شده که بازی Guardians of the Galaxy از یک بازی ساده‌ با شخصیت‌های ابرقهرمانی به یک عنوان اکشنِ جذاب که استراتژی در آن نقش مهمی دارد، تبدیل شود.

بازی Guardians of the Galaxy با زنده کردن امیدها به بازی‌های بعدی مارول، تبدیل به یکی از برترین بازی‌های سال 2021 می‌شود. شخصیت پردازی این بازی بسیار خوب است و به تمام شخصیت‌ها زمان و بهای کافی داده می‌شود. این عنوان ترکیب خوبی از یک داستان ساده و گیم‌پلی جذاب است، اما چیزی فراتر از یک تجربه‌ی خوب نیست. بازی Guardians of the Galaxy ساعات خوشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد اما به‌زودی آن را فراموش خواهید کرد و همین موضوع باعث شده است که در این فهرست در جایگاه دهم قرار بگیرد.

بازی Hitman 3

 9- Hitman 3

بازی Hitman 3 هشتمین بازی سری هیتمن است که توسط استودیوی IO Interactive ساخته و برای کنسول‌های پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری ایکس|اس و ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر شد. Hitman 3 یکی از بهترین بازی‌های سبکِ مخفی‌کاری و یکی از برترین عناوین سال 2021 بود. این بازی توانست نظر مثبت منتقدین را به دست آورد و طرفداران این سری قدیمی را راضی و خوشحال کند.

بازی هیتمن 3 پایان دهنده‌ خطِ داستانی‌ای است که در بازی Hitman آغاز شده بود. مأمور 47 این بار با اسلحه و کت‌و‌شلوار شیک خود به دبی، دارتمور، برلین، رومانیا، مندوزا و چونگ‌کینگ می‌رود تا با روش‌های خلاقانه و مخفیانه خود، اهداف از قبل تعیین‌شده را از بین ببرد. دارندگان Hitman 2 می‌توانند نقشه‌های این بازی را به بازی اضافه کنند و از تجربه‌ی آن لذت ببرند.

طراحان بازی به‌صورت مداوم قراردادهای جدید با اهداف جدید را به بازی اضافه می‌کنند تا طرفداران را سرگرم نگه دارند. همانند دو نسخه قبلی این مجموعه برای از بین بردن هدف خود می‌توانید از روش‌های مختلف و بعضی مواقع خنده‌دار استفاده کنید و همین موضوع باعث شده که عاشقان سبک مخفی‌کاری یک مرحله را چندین بار با روش‌های مختلف تجربه کنند. بازی Hitman 3 یکی از جذاب‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های سال 2021 است که طرفداران مخفی‌کاری می‌توانند آن را تجربه کنند.

بازی Scarlet Nexus

8- Scarlet Nexus

دلایل زیادی وجود دارد که بازی Scarlet Nexus را به یک تجربه فوق‌العاده تبدیل می‌کند. طراحی انیمه‌ای بازی با مبارزات و قدرت‌های فرازمینی هماهنگی زیبایی دارد که نتیجه‌ی آن یک بازی خوش‌رنگ بسیار جذاب است. این اثر توسط استودیوی Bandai Namco و Tose در سبک اکشن نقش‌آفرینی، طراحی و برای کنسول‌های نسل نهم، هشتم و PC منتشر شده است.

بازی به گیمر این حق انتخاب را می‌دهد تا بین شخصیت‌های Yuito Sumeragi و Kasane Randall که هرکدام قابلیت‌ و ویژگی‌های خاص خود را دارند، یکی را انتخاب کرده و به بازی بپردازد. بین شروع و ختم یک فصل از بازی، شما می‌توانید در مقر با هم‌رزمان خود صحبت کنید و با شخصیت‌ آن‌ها بیشتر آشنا شوید. با این آشنایی شما می‌توانید هدیه‌های بیشتری به دوستان خود بدهید که در نتیجه‌ی آن دوستان شما قوی‌تر و صمیمی‌تر با شما می‌شوند. پویا بودن روابط شخصیت‌های بازی نقش کلیدی در تبدیل کردن بازی Scarlet Nexus به یکی از برترین بازی‌های سال 2021 داشته است.

داستان بازی در دو خط زمانی مختلف روایت می‌شود. نویسنده‌های بازی در روایت روان و خوب داستان بین این دو خط داستانی موفق بوده‌اند. در یکی از خط‌های زمانی، انسان‌ها فناوری‌ای را خلق کرده‌اند که در اثر آن بشر صاحب قدرت‌های ماورایی شده است. داستان بازی سعی می‌کند خوبی و بدی هردو زمان را روایت کند که قطعاً تجربه‌ی متفاوت و جذابی خواهد بود. ممکن است بعضی از گیمرها از سبکِ هنری و گیم‌پلی بازی Scarlet Nexus لذت نبرد، اما این موضوع چیزی از ارزش و فوق‌العاده بودن آن کم نمی‌کند.

بازی Resident Evil Village

7- Resident Evil Village

تغییرات عمده‌ی بازی Resident Evil 7 که در اوایل طرفداران را نگران کرده بود، تبدیل به یکی از بهترین نکات مثبت بازی شد. همین موضوع باعث شد که کپکام این فرمول را در بازی بعدی این سری یعنی Resident Evil Village نیز تکرار کند. بازی Resident Evil Village ادامه‌دهنده داستان نسخه قبلی این مجموعه است و بازیکن بار دیگر کنترل شخصیت Ethan Winters را برعهده خواهد داشت.

بازی Village ترکیبی جذاب از اکشن شوتر اول شخص با ترس و بقا است که نتیجه‌ی آن یک بازی ترسناکِ هیجانی متفاوت و دلهره‌آور است. داستان بازی 3 سال پس از حوادث Resident Evil 7 جریان دارد و ماجرای اصلی از جایی شروع می‌شود که شخصیت Chris Redfield زندگی آرام و راحت شخصیت اصلی را بهم می‌ریزد. ویلن اصلی بازی Lady Dimitrescu است که خیلی سریع به یکی از جاذبه‌های اصلی بازی بین طرفداران، تبدیل شد.

کپکام با تجربه‌ی ساخت Resident Evil 7، توانست بازی Resident Evil Village را به یکی از برترین بازی‌های سال 2021 تبدیل کند؛ اکشن قوی و سریع درکنار طراحی ترس منحصر به‌فرد، تجربه‌ی RE: Village را ضروری کرده است. لازم به ذکر است که بازی Resident Evil Village فقط یک اکشن بی‌مغز نیست، بلکه داستان پیچیده و شخصیت‌های به‌یاد ماندنی زیادی دارد که بازی را از دامِ تبدیل شدن به یک بازی معمولی نجات می‌دهد. بازی Resident Evil Village برای کنسول‌های نسل نهم و هشتم درکنار PC منتشر شده است.

بازی It Takes Two

6- It Takes Two

جدیدترین ساخته‌ی جوزف فارِس (Josef Fares) همانند اثر قبلی او یک بازی دو نفره است که بنام It Takes Two شناخته می‌شود. این بازی توسط آنریل انجین در سبک اکشن ماجراجویی با المان‌های سکوبازی طراحی شده و مشابه به بازی قبلی این استودیوی سوئدی، به صورت دو نفره با صفحه‌ نمایش نصف‌شده (Split Screen) قابل بازی است.

بازی داستان شیرین و جالبی دارد؛ شخصیت‌های اصلی بازی زوجی با نام‌های کودی (Cody) و می (May) هستند که بعد از دعوایی می‌خواهند طلاق بگیرند و این موضوع را با دخترشان در میان می‌گذارند. دختر آن‌ها برای درست شدن رابطه آن‌ها، سعی می‌کند با عروسک‌هایی که شبیه پدر و مادر او هستند رابطه‌ی آن‌ها را درست کند. این اتفاق باعث می‌شود که کودی و می در بدن آن عروسک‌ها گیر کنند و برای نجات نیاز به کمک یکدیگر دارند.

گیم‌پلی بازی درکنار سرگرم‌کردن بازیکن، به روایت بهتر داستان نیز کمک می‌کند و به همین منظور مکانیزم‌های زیادی را از سبک‌های مختلف قرض می‌گیرد تا یک گیم‌پلی غنی و متنوع را به مخاطب، ارائه دهد. تمام این مکانیزم‌ها طوری ساخته شده‌اند که هردو بازیکن در اجرای آن دخیل باشند. با پیشروی در بازی، شخصیت‌های کودی و می قدرت‌های بیشتری نیز پیدا می‌کنند که برای حل معماهای مختلف باید از ترکیب این قدرت‌ها استفاده کنید. تجربه‌ی جذاب، منحصر به‌فرد و شیرین بازی It Takes Two، این عنوان را به یکی از برترین بازی‌های 2021 تبدیل کرده است.

بازی Ratchet and Clank Rift Apart

5- Ratchet and Clank: Rift Apart

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart جز اولین بازی‌های انحصاری کنسول پلی‌استیشن 5 است که قدرت واقعی این کنسول را به رخ می‌کشید. استودیوی Insomniac Games که با بازی Marvel’s Spider-Man انتظارات را از بیشتر از قبل بالاتر برده بود، توانست یک اثر جذاب و جادویی را به مخاطبین ارائه دهد. اولین چیزی که در تجربه‌ی Ratchet and Clank: Rift Apart متوجه خواهید شد، ویژگی‌های کنترلر دوال‌سنس و قدرت سخت‌افزاری کنسول پلی‌استیشن 5، در اجرا و بارگذاری بازی است.

درکنار دست‌آورد‌های فنی این بازی، اینسامنیاک توانسته یک دنیای جذاب و زیبا را درکنار داستانی بسیار خوب، برای طرفداران قدیمی این مجموعه خلق کند. در این بازی همانند نسخه‌های قبلی، رچت و دوست آهنی او، کلانک را در ماجراجویی‌های دیوانه‌وار شان همراهی می‌کنید؛ همچنین در این نسخه شخصیت Rivet نیز به ماجراهای رچت و کلانک اضافه شده است.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart هسته گیم‌پلی نسخه‌های قبلی این مجموعه را حفظ کرده اما Insomniac Games مکانیزم‌های قدیمی این سری را هوشمندانه مدرن‌سازی می‌کند. این مدرن‌سازی باعث شده است تا گیمرهای جدیدتری به بازی جذب شوند و طرفداران قدیمی سری، احساس بیگانگی نکنند. گیم‌پلی جذاب، طراحی مراحل فوق‌العاده و استفاده بسیار خوب از ویژگی‌های سخت‌ افزاری کنسول پلی‌‌استیشن 5، بازی Ratchet and Clank: Rift Apart را تبدیل به یکی از برترین بازی‌های سال 2021 کرده است.

بازی Psychonauts 2

4- Psychonauts 2

16 سال پس از ساخت اولین نسخه Psychonauts، استودیوی Double Fine بالاخره نسخه دوم این مجموعه را منتشر کرد. بازی Psychonauts 2 ایده، شخصیت‌ها و طراحی مراحل خاصی دارد که هیچ جای دیگر نمی‌توانید مانند آن را پیدا کنید. از آنجایی که ایده پشت ساخت مجموعه Psychonauts بسیار غنی است، به سازنده‌های بازی این شانس را می‌دهد که انواع ایده‌های عجیب و غریب را در بازی پیاده سازی کنند.

مراحل بازی Psychonauts 2 در مغز انسان‌ها جریان دارد؛ این افراد مشکلات روانی خاص خود را دارند و شخصیت اصلی وظیفه دارد مشکلات آن‌ها را برطرف کنند. دشمنان شما در بازی بسته به نوع مریضی شخص، متفاوت خواهد بود. به طور مثال ابرِ سیاه که نماینده افسردگی است فقط در افرادی که از بیماری‌های روانی و افسردگی رنج می‌برند، ظاهر می‌شود. مراحل بازی ترکیبی از فیلم تلقینِ کریستوفر نولان با دنیای جنگ ستارگان و قوانین عجیب بازی Control است.

بازی Psychonauts 2 قطعاً بهترین سکوبازی است که می‌توانید امسال تجربه کنید. گیم‌پلی بازی با طراحی فوق‌العاده، محیط هارمونی زیبایی دارد که تا آخرین لحظه شما را میخکوب می‌کند. شخصیت اصلی بازی، Raz، قابلیت‌های ذهنی مثل دورجابه‌جایی (Telekinesis) نیز دارد که برای گذشتن از سد دشمنان و موانع محیطی به آن‌ها نیاز دارید. Psychonauts 2 با طراحی خاص و گیم‌پلی منحصر به‌فرد خود، تبدیل به یکی از خاص‌ترین و برترین بازی‌های سال 2021 شده است.

بازی Deathloop

3- Deathloop

جدیدترین ساخته‌ی استودیوی Arkane یکی دیگر از غافل‌گیری‌های امسال بود که برخلاف توقع گیمرها بسیار خوب عمل کرد. بازی Deathloop یک اکشن شوتر با دید اول شخص است و در جزیره‌ای جریان دارد که در یک حلقه (لوپ) زمانی گیر کرده مگر اینکه شما تمام دشمنان خود را در زمان مشخص‌شده از بین ببرید. بزرگ‌ترین ترس طرفداران، تکراری شدن بازی بعد از هر لوپ بود که استودیوی Arkane با طراحی خاص و جذاب خود، نشان داد که جای نگرانی برای تکراری شدن بازی نیست. با هربار تجربه کردن لوپ، اطلاعات جدیدی در مورد این جزیره، شخصیت‌هایی که قرار است بکشید و اینکه چرا در این حلقه زمانی گیر کرده‌اید را به دست میاورید و در انتها سر از معمای اصلی بازی در می‌آورید.

شخصیت اصلی یک شبه‌نظامی بنام Colt است که برای فرار از این حلقه زمانی باید هشت هدف مشخص را از بین ببرد؛ در صورتی که او کشته شود یا حلقه زمانی به پایان برسد، لوپ دوباره تکرار می‌شود. گیم‌پلی بازی ترکیبی از مخفی‌کاری، اکشن، پارکور و استفاده از تجهیزات مختلف است. اگر بازی Dishonored و Prey را با یکدیگر ترکیب کنید، نتیجه‌ی آن بازی Deathloop می‌شود. در بخش چند نفره، گیمر نقش Julianna را برعهده خواهد داشت که قصد او کشتن Colt و جلوگیری از نابودی این حلقه زمانی است. بازی Deathloop با یک ایده نسبتاً جدید و ترکیب چندین سبک مختلف با آرت استایل منحصر به‌فرد، توانسته در بین برترین بازی‌های سال 2021 قرار بگیرد.

بازی Forza Horizon 5

2- Forza Horizon 5

درکنار گرافیک فوق‌العاده، طراحی محیط بی‌نظیر و گیم‌پلی اعتیادآور، همه‌گیر بودن بازی Forza Horizon 5 یکی از بزرگ‌ترین دلایل حضور این بازی در جایگاه دوم است. برخلاف بازی‌های قبلی این فهرست که برای طبقه سنی خاص یا گروه خاصی از گیمرها ساخته شده بودند، فورتزا هورایزن 5 عنوانی است که همه گیمرها و غیر گیمرها می‌تواند آن را بازی کنند؛ فرقی ندارد که شما یک آدم بزرگ‌سال با زندگی مستقل باشید یا یک نوجوان 13 ساله، عاشق بازی‌های ریسینگ باشید یا تجربه اول‌تان باشد، بازی فورتزا هورایزن 5 همه را راضی می‌کند.

Forza Horizon 5 جدیدترین نسخه از مجموعه ریسینگ Playground Games است که برای کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس/اس و PC منتشر شده است. سری فورتزا اینبار طرفداران این مجموعه را به گشت و گذار در زیبایی‌های مکزیک دعوت کرده است و همانند نسخه‌های قبل، گیمر آزادی کامل برای رانندگی در محیط را دارد. نقشه بازی پنجاه درصد از نسخه قبلی این مجموعه بزرگ‌تر است و شامل مکان‌های مختلفی مانند بیابان‌های وسیع، آتشفشان‌های فعال و مکان‌های باستانی مکزیک است.

استودیوی Playground Games برای اینکه از یک‌نواختی بازی جلوگیری کند، بخش Horizon Arcade که شامل مینی‌گیم‌های مختلفی است را در کنار مسابقات دیگر از ریسینگ‌های شبانه تا مسابقات طولانی‌ در دل بیابان‌ها، به بازی اضافه کرده است. بازی Forza Horizon 5 یکی از بی‌نقص‌ترین بازی‌های امسال است که گیم‌پلی جذاب و اعتیادآور آن درکنار طراحی محیط واقع‌گرایانه‌اش تبدیل به یکی از برترین بازی‌های سال 2021 شده است.

بازی Returnal

1- Returnal

اگر بازی‌ای امسال عرضه شده باشد که همه را غافل‌گیر کند، نوین باشد و مهم‌تر از همه عملکرد بسیار خوبی داشته باشد، جدیدترین انحصاری کنسول پلی‌استیشن 5 یعنی Returnal است. بازی رترنال توسط استودیوی Housrmarque که جدیداً به استودیوی‌های زیرمجموعه سونی پیوست، طراحی شده است. این عنوان در سبک شوتر سوم‌شخص روگ لایک ساخته شده که می‌توان از آن به عنوان اولین بازی AAA که در سبک روگ‌لایک ساخته شده نام برد. شخصیت اصلی بازی Selene نام دارد که برای بررسی یک سیگنال به سیاره Atropos می‌رود، اما سفینه Selene منفجر می‌شود و در نتیجه‌ی آن او در این سیاره به دام می‌افتد. داستان بازی به‌قدری پیچیده و جذاب روایت می‌شود که توضیح دادن آن فقط از لذت آن می‌کاهد.

روگ‌لایک سبکِ همه‌پسندی نیست اما این موضوع چیزی از ارزش و اهمیت بازی رترنال کم نمی‌کند. نوآوری و جاه‌طلبی طراحان استودیوی Housemarque، اصلی‌ترین دلیلی است که بازی رترنال جایگاه برترین بازی سال 2021 را به دست آورده است. موفقیت بسیار زیاد بازی Hades در سال گذشته درکنار بازی رترنال امیدِ بازگشت بازی‌های بیشتر در سبک روگ‌لاید را می‌دهد. لازم به‌ذکر است که بازی رترنال توانست جایزه بهترین بازی سال در مراسم Develop:Star را از آن خود کند.

جمع‌بندی

مهم نیست که بازی مورد نظر یک اکشن شوتر اول شخص است یا یک بازی روگ‌لایک یا ریسینگ، در نهایت هدف اصلی ایجاد لحظاتی احساسی، جذاب و خاطره‌انگیز است. شاید 2021 سال ضعیفی برای صنعت ویدئو گیم بود، اما نباید از آثار بسیار خوبی که امسال عرضه شدند چشم‌پوشی کنیم. به‌نظر شما کدام بازی بهترین بازی سال 2021 است؟ کدام یک از بازی‌های این فهرست را تجربه کرده‌اید؟ از تجربه‌ی خود برایمان در بخش دیدگاه‌ها بنویسید.

منبع: Polygon

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

مراسم Game Awards کی برگزار می‌شود؟

مراسم Game Awards ساغت 4:30 صبح جمعه، 19 آذر به وقت تهران برگزار خواهد شد.

۱
کدام بازی جایزه بهترین بازی سال 2020 را برنده شد؟

بازی The Last of Us Part 2 توانست جایزه بهترین بازی سال 2020 را به‌دست آورد.

۲
آیا بازی فورتزا هورایزن 5 کرک شده است؟

بله. هم اکنون می‌توانید بازی فورتزا هورایزن 5 را از سایت پارسی‌گیم دانلود کنید.

۳
آیا بازی Deathloop انحصاری پلی‌استیشن است؟

خیر. بازی Deathloop انحصاری زمانی پلی‌استیشن است که در سال آینده برای کنسول‌های ایکس‌باکس عرضه خواهد شد.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    پارسا محمدی

    مهمان

    عالی بود?? دم نویسنده گرم.

    پاسخ دهید