بازی ترسناک
سحر حق پرست

10 بازی برتر ترسناک که از زمان خود جلوتر بودند

سحر حق پرست 18 شهریور 1400 بدون دیدگاه
1,401 بازدید

در این مقاله به معرفی بازی‌های ترسناکی می‌پردازیم که شایداین روزها چندان مورد توجه قرار نگیرند. با این حال این عناوین در زمان خود، جزو بازی‌های پیشرفته‌ای بود‌ه‌اند که صنعت بازی‌های ویدیویی را به جلو رانده‌اند. ژانر وحشت و بقا Survival horror زیر مجموعه‌ای از بازی‌های ویدیویی اکشن، ماجراجویی و ترسناک است که بر بقای شخصیت تمرکز دارد. ژانر وحشت و بقا یکی از ژانر‌های مهیجی است که بازیکنان در آن با دنیا، شخصیت‌ها و دشمنان اطراف خود به شکل ترسناکی روبرو می‌شوند. این ژانر، مملو از تجربیات شگفت‌انگیزی است که تبدیل به کابوس شب‌هایتان خواهد شد. همانطور که می‌دانید تمام بازی‌های یک ژانر شبیه به هم نیستند و در میان آن‌ها بازی‌هایی وجود دارند که از جذابیت بالاتری برخوردارند. با 10 بازی ترسناک برتر آشنا شوید.

در ادامه، به معرفی بازی‌هایی می‌پردازیم که نمونه واقعی یک تجربه وحشتناک هستند، ولی مهم‌تر از همه این که این بازی‌ها به جای تقلید و تکرار، راه جدیدی را در پیش گرفتند. ژانر وحشت، دائماً در حال ایده‌پردازی در روایت و گیم‌پلی خود بوده است. نمونه‌هایی که در این مقاله خواهید دید؛ پایه‌های اصلی این ژانر محسوب می‌شوند. لازم است بدانیم؛ پیشرفت‌های چشمگیری که امروزه در بازی‌های ترسناک شاهدش هستیم، به نوعی به خاطر وجود این عناوین است.

بازی Haunting Ground

Haunting Ground

بازی ترسناک Haunting Ground محصول کمپانی کپکام برای پلی‌استیشن 2 است. این بازی در سال 2005 وارد بازار شد ولی مورد بی‌توجهی قرار گرفت. با این حال، یکی از پیشرفته‌ترین بازی‌های زمان خودش بود.

داستان این بازی در مورد Fiona Belli، زن جوانی است که پس از یک سانحه رانندگی در سیاه‌چال یک قلعه به هوش می‌آید. طولی نمی‌کشد که با یک سگ سفید رنگ به نام Hewie دوست می‌شود و با کمک او شروع به کاوش در قلعه می‌کند تا راهی برای فرار و کشف اسرار قلعه و ساکنان آن بیابد. این بازی، شباهت زیادی با بازی ترسناک قبلی کپکام یعنی Clock Tower 3 (که در سال 2003 منتشر شده بود) دارد و به عنوان جانشین معنوی برای سری بازی‌های Clock Tower معرفی شده است.

شما با کنترل شخصیت فیونا، محیط اطراف خود را جستجو می‌کنید، از دست دشمنانی که دنبالتان هستند، فرار می‌کنید، مخفی می‌شوید و گاهی با ساکنان قلعه می‌جنگید. گاهی اوقات فیونا در مواجهه با خطر، وحشت‌زده می‌شود و شروع به دویدن می‌کند، در این حالت کنترل او تا حدودی از دست شما خارج می‌شود. Hewie بخش مهمی از گیم‌پلی بازی است و فیونا را در طول بازی همراهی می‌کند. شما می‌توانید به او دستور بررسی محیط و حمله به دشمنان را بدهید، در غیر این صورت به طور پیش‌فرض از جان فیونا محافظت می‌کند. کپکام از این جهت مکانیک سگ را به بازی اضافه کرد که فکر می‌کرد ممکن است وجود تنها یک قهرمان زن در بازی چندان لذت‌بخش نباشد.

این بازی ترسناک، در آوریل 2005 منتشر شد و نظرات متفاوتی دریافت کرد. گرافیک و نوع اجرای آن بسیار مورد تحسین قرار گرفت، عده‌ای بر این باورند که شخصیت آسیب‌پذیر و نحیف فیونا باعث شد تا فضای متشنج‌تری در بازی حکمفرما شود. اما منتقدان، گیم‌پلی بازی را تا حدودی تکراری، قابل پیش‌بینی و مشتق از عناوین ترسناک قبلی دانستند.

بازی Fatal Frame

Fatal Frame

Fatal Frame که در ژاپن با نام Zero و در اروپا و استرالیا با نام Project Zero شناخته می‌شود، یک مجموعه بازی ژاپنی به سبک وحشت و بقاست که توسط شرکت Tecmo تولید و منتشر شده است. این مجموعه بازی ترسناک، اولین بار در سال 2001 برای پلی‌استیشن 2 معرفی شد و دارای پنج قسمت اصلی است.

داستان این بازی در ژاپن و در دهه 1980 اتفاق می‌افتد، هر قسمت آن بر روی منطقه‌ای متمرکز می‌شود که تحت تأثیر رویدادهای خصمانه ماوراءالطبیعه قرار گرفته است. در هر سناریو، شخصیت‌های موجود در بازی به سراغ جن‌گیری و تسخیر ارواح می‌روند. آن‌ها برای این کار از دوربین تاریک‌خانه‌ای (Camera Obscura) استفاده می‌کنند. این دوربین که توسط دکتر Kunihiko Asou ساخته شده است، قادر به دیدن و ثبت تصویر چیزهایی است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. این بازی به بازیکنان کمک می‌کند تا با ترس‌های خود روبرو شده و با آن‌ها مقابله کنند.

مجموعه Fatal Frame، نظرات متفاوتی را دریافت کرد و در کنار مجموعه بازی‌های ترسناک دیگری مانند Resident Evil و Silent Hill قرار گرفت. با اینکه تا آن زمان بازی‌های انفرادی فروش چندان زیادی نداشتند، اما تا سال 2014 بیش از یک میلیون نسخه از این مجموعه در سراسر جهان به فروش رسید.

بازی Eternal Darkness Sanity's Requiem

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem یک بازی ویدیویی اکشن و ماجراجویی ترسناک است که ریشه روان‌شناسی دارد. این بازی ترسناک، محصول کمپانی Silicon Knights بوده و در سال 2002 توسط نینتندو به بازار عرضه شده است. در ابتدا قرار بود که این بازی برای کنسول نینتندو 64 ارائه شود، اما بعدها به کنسول گیم‌کیوب تغییر پیدا کرد. این اولین بازی دارای رتبه M است که توسط نینتندو منتشر شده و به سرعت توانسته راه خود را از سایر ژانرهای مشابه جدا کند. با اینکه مکانیک گیم‌پلی آن مشابه گیم‌پلی بازی Resident Evil است، ولی با ویژگی‌های منحصربفردی مانند «Sanity Effects / تأثیرات هوشمند» متمایز می‌شود.

شما در این بازی کنترل چندین شخصیت را در دوره‌های مختلف به دست می‌گیرید و با موجود قدرتمندی که می‌خواهد بشریت را به بردگی خود درآورد، مبارزه می‌کنید. به عنوان مثال، با کنترل شخصیت Alexandra Roivas، او را در کشف راز مرگ پدربزرگش، که تحقیقات پنهانی انجام می‌داد، همراهی می‌کنید. Eternal Darkness نه تنها به خاطر مکان‌های متنوعی که در خود جای داده، بلکه به خاطر استفاده از سیستم هوشمند از زمان خود جلوتر بوده است. یعنی اگر بازیکن با رویدادهای وحشتناک زیادی روبرو می‌شد، سطح هوشیاری او کاهش یافته و منجر به بروز پیامدهایی مانند پاک شدن کارت حافظه یا کم شدن ناگهانی صدای تلویزیون می‌شد. این‌ها حقه‌ای بیش نبودند، ولی در آن زمان بسیاری از بازیکنان را ترسانده بود.

Eternal Darkness بسیار مورد تحسین قرار گرفت و جوایز متعددی دریافت کرد، اما از نظر تجاری با شکست مواجه شد. پیگیری مستقیم بازی از سوی شرکت نینتندو که ناشر و صاحب حق چاپ و علامت تجاری بازی بود به کلی قطع شد، مدتی بعد، کمپانی Silicon Knights ورشکست شد و از هم پاشید. تلاش‌های نویسنده و کارگردان بازی یعنی Denis Dyack در جهت ایجاد یک جانشین معنوی برای آن تحت عنوان Shadow of the Eternals نیز بی‌ثمر ماند و منجر به تعلیق طولانی مدت پروژه شد.

بازی Siren

Siren

Siren یک ماجراجویی ترسناک به همراه مخفی‌کاری است که توسط کمپانی Japan Studio تولید و در سال 2003 از سوی Sony Computer Entertainment برای کنسول پلی‌استیشن 2 عرضه شد. Siren و بازی‌های بعدی آن کاملاً دست کم گرفته شده‌اند.

این بازی‌ها، دارای قابلیت جذابی به نام Sight Jack (این قابلیت در حالت تقسیم خودکار صفحه نمایش اجرا می‌شود و به بازیکن اجازه می‌دهد تا در حین بازی از طریق چشم دیگران نیز ببینند) هستند، این یک قابلیت حیاتی برای بازیکنان محسوب می‌شود؛ آن‌ها می‌توانند سرنخ هدف‌های بعدی خود را با استفاده از این قابلیت کشف کنند. با استفاده از قابلیت Sight Jack، کاراکتر شما می‌تواند وارد بدن دشمن نزدیک به خود شده و حرکات و الگوهای حمله او را بررسی کند. این جنبه فراموش شده از گیم‌پلی Siren باعث شد تا این بازی ترسناک از سایر بازی‌های هم عصر خود متمایز شود.

داستان Siren از دیدگاه ده بازمانده یک فاجعه ماوراءالطبیعی در روستای (خیالی) Hanuda در سال 2003 روایت می‌شود. این رویدادها بدون هیچ ترتیب زمانی ارائه شده و در آن شاهد تلاش این افراد برای فرار از شهر و کشف حقایق هستیم. این فاجعه در ابتدا همچون یک زمین‌لرزه اتفاق افتاد، اما طولی نکشید که معلوم شد بسیار عجیب‌تر و گسترده‌تر از یک زمین‌لرزه معمولی است. بیشتر مردم مبتلا به یک بیماری ناشناخته شدند که سطح هوشیاری آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد، باعث خونریزی از چشم‌هایشان می‌شود،

با افرادی که آلوده نیستند به طرز بی‌رحمانه‌ای دشمن می‌شوند و می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن شدیدترین جراحات خود را بهبود بخشند. تمام منابع طبیعی آب شهر، با مایع قرمز رنگ عجیبی (Red Water) جایگزین شده است، حتی از آسمان نیز باران قرمز رنگ می‌بارد. با اینکه Kyoya در اواخر داستان موفق به کشتن Datatsushi می‌شود، داستان بازی تنها با یکی از شخصیت‌ها به پایان می‌رسد و آن Harumi Yomoda است، زیرا او تنها کسی بود که به آب قرمز آلوده نشده بود، او موفق به فرار از Hanuda می‌شود و به دنیای واقعی بازمی‌گردد.

بازی Amnesia The Dark Descent

Amnesia: The Dark Descent

Amnesia: The Dark Descent یک ماجراجویی ترسناک است که توسط Frictional Games در سال 2010 برای سیستم عامل‌های مایکروسافت ویندوز، Mac OS X و Linux، در سال 2016 برای پلی‌استیشن 4 و در سال 2018 برای Xbox One منتشر شد. این بازی نیز به جهت داشتن سیستم هوشمند، در زمان خود از سایر بازی‌ها جلوتر بود. به عنوان مثال: خیره شدن بیش از حد به یک هیولا یا پنهان شدن طولانی مدت باعث ایجاد جنون در کاراکتر بازی می‌شد.

شخصیت اصلی این بازی یعنی Daniel، در حال کاوش در قلعه‌ای به نام Brennenburg است تا گذشته خود را به خاطر آورد. او به جز نام خود و محل زندگی‌اش چیزی به یاد نمی‌آورد و فقط می‌داند که توسط شخصی یا چیزی تحت تعقیب است. او سعی دارد تا با دور ماندن از هیولاها و حوادث ناخوشایند تمرکز خود را حفظ کند. شما با در دست گرفتن کنترل Daniel، در قلعه راه می‌روید، معماها را حل می‌کنید و از خطرات مختلف دوری می‌کنید.

شما در این بازی علاوه بر شاخص سلامت، باید عقل Daniel را نیز مدیریت کنید، او از تاریکی می‌ترسد، زیرا بنا به گفته طراح بازی «تاریکی نیز می‌تواند دشمن باشد». ماندن طولانی مدت در تاریکی یا خیره شدن به چشم هیولاها، تأثیر مخربی بر روی عقل Daniel خواهد داشت. پایین آمدن شاخص عقل، منجر به بروز توهمات دیداری و شنیداری و در نتیجه افزایش احتمال جذب هیولا می‌شود، و افت کامل این شاخص، بی‌تحرکی موقت و در شرایط دشوارتر، مرگ Daniel را به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که منابع نوری به بازگرداندن عقل کمک می‌کند و اگر هیچکدام در دسترس نباشد، Daniel می‌تواند از جعبه آتش‌زنه (Tinderbox)‌ برای روشن کردن شمع‌ها، مشعل‌ها و فانوس‌ها استفاده کند.

این بازی با استقبال بی‌نظیری روبرو شد و دو جایزه از جشنواره Independent Games دریافت کرد.

بازی Obscure

Obscure

Obscure یک بازی ترسناک در حالت بقا است که توسط Hydravision Entertainment تولید، و توسط DreamCatcher Interactive در آمریکای شمالی، Ubisoft در چین و MC2-Microïds در سایر مناطق برای مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن 2 و Xbox منتشر شد.

اتفاقات عجیبی در مدرسه Leafmore High در حال رخ دادن است. چند دانش‌آموز به دنبال دوست گمشده خود می‌گردند. آن‌ها در یک مدرسه گیر افتاده‌اند و برای نجات یافتن از این شرایط باید به اعماق این اتفاقات عجیب بروند. شما کنترل این پنج دانش‌آموز را به دست می‌گیرید و شبانه با انواع دانش‌آموزان آلوده در مدرسه مبارزه می‌کنید. طولی نمی‌کشد که این پنج نفر متوجه می‌شوند که دشمنانشان به نور حساس هستند و نور مستقیم خورشید می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. به همین خاطر از چراغ قوه‌ برای تضعیف دشمنان و هاله نحسی که اطراف آن‌ها را فرا گرفته، کمک می‌گیرند.

دلیل جذابیت این بازی، قابلیت همکاری با سایر دانش‌آموزان است، چه با هوش مصنوعی بازی کنید و چه با دوست خود همراه شوید، از این همکاری و کار گروهی لذت خواهید برد. هر یک از این دانش‌آموزان مهارت خاص خود را دارند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که سایر هم‌کلاسی‌های خود را نیز امتحان کنید. این بازی در زمان عرضه با استقبال زیادی روبرو شد، اما نکته جالب این است که فروش مجدد نسخه پلی‌استیشن 2 آن با قیمت بالایی صورت گرفت.

بازی Resident Evil 4

Resident Evil 4

این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که با مجموعه Resident Evil آشنا نباشد. Resident Evil 4 نیازی به تعریف و تمجید بیشتری ندارد، زیرا طرفداران ژانر وحشت مدت‌هاست که به فوق‌العاده بودن و نوآورانه بودن این بازی ایمان آورده‌اند. بنابراین، عجیب نیست که هنوز هم این بازی در حال عرضه برای پوشش سایر پلتفرم‌هاست. اگر هیچ آشنایی با این بازی ترسناک ندارید، Resident Evil 4 یک تیراندازی سوم شخص به سبک ترس و بقاست که محصول کمپانی Capcom Production Studio 4 بوده و توسط Capcom منتشر شده است.

شما در این بازی، کنترل لئون اس کندی، مأمور ویژه دولت آمریکا را به دست می‌گیرید و برای نجات اشلی گراهام، دختر رئیس جمهور آمریکا که توسط یک فرقه ربوده شده بود، اعزام می‌شوید. در یکی از مناطق روستایی اروپا، لئون با انبوهی از روستاییان آلوده به یک انگل کنترل‌کننده ذهن مبارزه می‌کند و باری دیگر با آدا وونگ جاسوس متحد می‌شود.

این بازی به دلیل داستان، گیم‌پلی،‌ گرافیک، صداگذاری و شخصیت‌هایش مورد استقبال جهانی قرار گرفت و از آن بیش از 11 میلیون نسخه در تمام پلتفرم‌ها به فروش رسید. اغلب از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی یاد می‌شود و چندین بار جایزه بهترین بازی سال 2005 را دریافت کرد.

بازی ترسناک Silent Hill 2

Silent Hill 2

Silent Hill 2 یکی دیگر از بازی‌های ژانر وحشت و بقاست که در سال 2001 توسط کونامی برای پلی‌استیشن 2 منتشر شد. این قسمت از مجموعه، بر روی جیمز ساندرلند متمرکز است، مردی که پس از دریافت نامه‌ای از همسر مرده‌اش که به او می‌گوید در شهر Silent Hill منتظر اوست، به این شهر سفر می‌کند. در سال 2002 نسخه مایکروسافت ویندوز و در سال 2012 نسخه پلی‌استیشن 3 و Xbox 360 این بازی با اندکی تغییر و ارتقاء سطح کیفیت به عنوان بخشی از Silent Hill HD Collection منتشر شد.

جیمز ساندرلند سه سال پیش همسرش ماری را به خاطر یک بیماری از دست داد. روزی نامه‌ای از طرف ماری به دست جیمز می‌رسد و از او می‌خواهد که به دنبالش برود. جیمز نیز برای پیدا کردن همسرش راهی Silent Hill شده و در راه با اتفاقات و اشخاص مختلفی روبرو می‌شود. داستان این بازی به قدری قشنگ و با دقت نوشته شده که در انتها همه را حیرت‌زده می‌کند.

تقریباً دو دهه از انتشار این بازی می‌گذرد و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ترسناک از آن یاد می‌شود. اگرچه از نظر گیم‌پلی و کنترل قدیمی به نظر می‌رسد، اما داستانی وحشتناک و به یاد ماندنی دارد. Silent Hill 2 با استقبال چشمگیری روبرو شد. ظرف یک ماه پس از انتشار آن در آمریکای شمالی، ژاپن و اروپا، بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رسید که بیشترین تعداد فروش در آمریکای شمالی بود.

بازی The Suffering

The Suffering

The Suffering یک تیراندازی ترسناک اول و سوم شخص است که توسط Surreal Software برای پلی‌استیشن 2، Xbox و مایکروسافت ویندوز تولید شده است. این بازی با الهام گرفتن از Silent Hill که دشمنان آن همگی تجلی چیزهایی در دنیای واقعی هستند – مثل اعدام در زندان – یک ماجراجویی کاملاً ترسناک را ارائه کرده است.

این بازی، داستان مردی به نام Torqueرا روایت می‌کند که به جرم قتل همسر سابق و دو فرزندش محکوم به اعدام شده است، جرمی که هیچ خاطره‌ای از ارتکاب آن به یاد نمی‌آورد. اتفاقات عجیبی در طول این داستان رخ می‌دهد که بنا به انتخاب بازیکنان به یکی از سه پایان بازی منتهی خواهد شد، هر یک از این سه پایان، نسخه متفاوتی از قتل خانواده Torque را آشکار می‌سازد.

The Suffering در ابتدا نظرات مثبتی دریافت کرد. اما به عقیده برخی منتقدان این بازی به اندازه کافی ترسناک نبود. عده‌ای خارج شدن آن از مسیر بازی‌های ترسناک سنتی مانند Resident Evil، Silent Hill و Fatal Frame را مورد تحسین قرار دادند و عده‌ای نیز از طراحی شخصیت‌ها، صدا و داستان بازی استقبال کردند. بیش از 1.5 میلیون نسخه از این بازی در سرتاسر جهان و برای تمام پلتفرم‌ها به فروش رسید و در سال 2005 نیز دنباله‌ای برای آن با نام The Suffering: Ties That Bind منتشر شد.

بازی F.E.A.R

F.E.A.R

F.E.A.R مجموعه‌ای از بازی‌های تیراندازی اول شخص در ژانر وحشت و بقا است که توسط مونولیث پروداکشن تولید شده است. یکی از بهترین بازی‌های ترسناکی که با وجود گذشت بیش از یک دهه، همچنان شگفت‌انگیز و پرطرفدار باقی مانده است. یکی از نقاط قوت این بازی، هوش مصنوعی به کار رفته در آن است. دشمنان موجود در این بازی، الگوی حرکات خود را بنا به سبک بازی شما تغییر می‌دهند. آن‌ها با هم همکاری می‌کنند تا از جناح مختلف به شما حمله کرده و حملات شما را دفع کنند.

این بازی پیرامون عملیات تیم F.E.A.R. (First Encounter Assault Recon) می‌گردد که مجبور به مبارزه با یک موجود ماوراء‌الطبیعه به نام آلما وید هستند. این دختر جوان در شرکت فناوری Armacham آزمایش و زندانی شده است. آلما وید یکی از دشمنان و شخصیت‌های مهم داستان است. او یک بیمار روانی است که می‌خواهد از شرکت فناوریArmacham  به خاطر سوء استفاده‌ای که از او در یک سری آزمایشات کرده‌، انتقام بگیرد. او به خاطر زندگی و فرصت‌های از دست‌رفته‌اش پر از خشم و خونخواهی است. هدف شما این است که هر چه سریع‌تر آلما وید را پیدا کرده و جلویش را بگیرید.

از موفقیت‌های این بازی می‌توان به کسب امتیاز 89 از Game Rankings اشاره کرد. همچنین نیویورک‌تایمز آن را از لحاظ هیجان‌انگیز بودن هم‌رده Half-Life دانست.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

اولین بازی در ژانر وحشت و بقا چه بود؟

احتمالاً اولین بازی در این ژانر، بازی ویدیویی Haunted House بود که در سال 1982 برای آتاری 2600 منتشر شد.

۱
طولانی‌ترین بازی در ژانر وحشت و بقا کدام بازی است؟

بازی Bloodborne به مدت 75.5 ساعت طول می‌کشد و به جرأت می‌توان گفت که طولانی‌ترین بازی تاریخ تا به امروز است.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.