Resident-Evil-Village
یحیی رحیمی

چگونه Resident Evil Village از فرمول برنده سایلنت هیل کپی‌برداری کرد؟

یحیی رحیمی 14 مرداد 1400 بدون دیدگاه
728 بازدید

موفقیت بازی Resident Evil Village ، تازه‌ترین اثر شرکت کپکام و ادامه‌دهنده‌ی مجموعه سایلنت هیل بر کسی پوشیده نیست. این بازی موفق به شکستن رکوردهای فروش مختلفی شد و در حال حاضر، بیش از 5‌ میلیون نسخه از این اثر ترسناک به فروش رفته است. انتشار بازی رزیدنت ایول 8 نشان داد که کپکام، راه و روش ساخت بازی‌های ترسناک را به‌خوبی بلد است و بار دیگر به ریشه‌ها این ژانر برگشته است. اما این شرکت ژاپنی، چطور این کار را انجام داده است؟‌

اگرچه محبوبیت بازی Resident Evil Village میان مخاطب عام، به دلیل شخصیت‌های جدید مانند لیدی دیمتریس و دخترانش بودند، اما این داستان و گیم پلی بود که پایه‌گذار موفقیت این اثر ترسناک شد. این رزیدنت ایول 8 بود که توانست فرمول ساخت یک اثر ترسناک و درعین‌حال به‌یادماندنی را به‌درستی استفاده کند و این فرمول هم به‌طور کامل از یک اثر ترسناک دیگر برداشته‌شده بود:‌ سایلنت هیل

توجه: این مطلب ممکن است داستان بازی رزیدنت ایول را لو دهد و به همین دلیل مواظب اسپویل باشید!

سایلنت هیل رزیدنت ایول

ترس و بقا با دو طعم متفاوت

در ابتدا لازم است یادآوری کنیم که هر دو بازی‌های رزیدنت ایول و سایلنت هیل در اواخر دهه 90‌ میلادی شروع به کارکردند که به‌نوعی، عصر طلایی بازی‌های ترسناک و ترس و بقا بود. اگرچه هر دو بازی به یک ژانر مربوط بودند، اما تعریف آن‌ها از ترس متفاوت بود و همچنین دشمنان کاملاً بیگانه‌ای از هم طراحی کرده بودند. سایلنت هیل بیشتر به جنبه‌ی روان‌شناختی ترس می‌پرداخت و بازی‌کن را درگیر احساسات واقعی شخصیت مانند عذاب وجدان، حس گناه و استرس می‌کرد. این رویکرد باعث شد تا داستان هر بازی، خاص و ویژه باشد و حس ترس، با توجه به شخصیتی که فرد کنترل می‌کند، متفاوت باشد.

Resident Evil در سوی مقابل، دشمنانی واقعی‌تر را استفاده کرده بود و همان‌طور که می‌دانید، دشمنان بازی ناشی از شیوع یک ویروس خطرناک هستند و به‌نوعی سلاح‌های بیوشیمیایی، باعث ایجاد هیولاها شده‌اند. مهم نیست کدام شخصیت را کنترل می‌کنید، تجربه‌ی بازی در تمامی نسخه‌ها به یکدیگر شبیه است. این روندی بود که بازی Resident Evil Village شکست و نشان داد که کپکام، رویکرد بازی سایلنت هیل را پیش‌گرفته و همین باعث شد تا ایتن وینترز، شخصیتی با احساسات جدید باشد؛ اما آیا کپکام توانسته به‌اندازه‌ی کافی، به ابعاد مختلف شخصیت ورود کند؟‌

افرادی که تازه‌ترین نسخه‌ی بازی رزیدنت ایول را تجربه کردند، آن را یک اثر ترسناک نامیدند، به‌خصوص زمانی که در عمارت Beneviento قرار می‌گیرید و همان ابتدا با دشمنی به نام «نوزاد» (The Baby) مواجه می‌شویم. این دشمن درواقع نوزادی است که به طرز ترسناکی تغییر شکل یافته و به سمت ایتن یورش می‌رود. هنگامی‌که او را دستگیر می‌کنید، دشمن سعی می‌کند تا ایتن را بخورد اما ترسناک‌ترین بخش ماجرا زمانی است که او شروع به خنده و گریه می‌کند، آنگاه خواهید دید که صدای او همانند یک انسان است اما درواقع او یک هیولا است.

بازی Resident Evil Village

«نوزاد» در بازی Resident Evil Village  نماد چیست؟‌

اگر بیشتر هیولاهای بازی Resident Evil Village ناشی از سلاح‌های بیوشیمیایی هستند اما The Baby یک دشمن متفاوت و بسیار ترسناک است، زیرا که موجودی روان‌شناختی و ناشی از ذهن ناپایدار ایتن وینترز است که به دنبال کودک خود می‌گردد. بهتر است یادتان بیاوریم که ماجراجویی ایتن در طبقه‌ی اول عمارت، یک توهم ترسناک بود که توسط دانا بنوینتو (Donna Beneviento) و قدرت‌های جادویی او تشکیل یافته بود. «نوزاد» ناشی از حس گناه و عذاب وجدان شخصیت ایتن بود، زیرا که می‌دانست که چه بلایی سر دخترش آمده است.

«نوزاد» به دلیل افکار منفی ایتن در مورد دخترش به نام «رز» تشکیل یافته، زیرا او باور دارد که دشمنان، در حال تبدیل کردن او به یک هیولا هستند و این‌طور که است افکار او تجسم می‌یابد. افرادی که شماره‌ی هفتم مجموعه رزیدنت ایول را تجربه‌ کرده‌اند، می‌دانند که ایتن چه تجربه‌ی ناخوشایندی از همسرش «میا» دارد و همین او را به فکر می‌اندازد که مبادا این اتفاق برای «رز» هم رخ دهد. تمامی این نکات، نشانه‌هایی برای مخاطب تیزهوش است که بداند کپکام، فرمول برنده‌ی بازی سایلنت هیل را در Resident Evil Village استفاده کرده و بعد روان‌شناختی ترس را هم بالاخره به فضای علمی تخیلی رزیدنت ایول کشانده است.

منبع:‌GameRant

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.