بازی eFootball
یحیی رحیمی

تمام آنچه باید از بازی رایگان eFootball بدانید: پایان امپراتوری بیست‌ساله PES

یحیی رحیمی 31 تیر 1400 1 دیدگاه
3,096 بازدید

شرکت کونامی پس از چند سال امتحان و خطا با بازی PES، تصمیم گرفت تا اسم این مجموعه را به‌طور کامل تغییر دهد و عبارت PES را حذف کند. بازی جدید که تنها eFootball نام دارد، به‌صورت رایگان برای کنسول‌های ایکس‌باکس، پلی‌استیشن، کامپیوتر و حتی موبایل منتشر خواهد شد. بیایید با ویژگی‌های PES 2022 که حال بانام ای‌فوتبال شناخته می‌شود، آشنا شویم.

تغییر اسم بازی PES‌ به eFootball به معنی خداحافظی با مجموعه‌ای است که 20‌ سال خاطره برای طرفداران ساخته است. رشد بازی FIFA‌ و خرید لایسنس لیگ‌های اروپایی در طی چند سال اخیر، باعث شده تا کونامی صدرنشینی را از دست دهد و قافله را به شرکت الکترونیک آرتز ببازد. استفاده از موتور گرافیکی FOX هم نتیجه‌ی جالبی برای این مجموعه نداشت و حال ای‌فوتبال چون ققنوس از دل خاکستر بر خواهد خواست و با استفاده از موتور آنریل 4، تجربه‌ای تکرار نشدنی آن‌هم به‌صورت رایگان ارائه خواهد داد.

تولیدکننده ارشد بازی در گفتگو با رسانه IGN، بازی eFootball را یک پلتفرم توصیف کرده که با آپدیت‌های مداوم گسترش پیدا خواهد کرد. دیگر خبری از انتشار نسخه‌های پی‌در‌پی سالانه نیست و تنها کافی است بازی را نصب کرد و آپدیت‌های محتوایی بازی را دریافت کرد. این روند مدت‌هاست توسط طرفداران درخواست می‌شود و این اتفاق بزرگی برای بازی‌های ورزشی است که هرسال 60 دلار از طرفداران برای یک آپدیت کوتاه دریافت می‌کنند. در حال حاضر تنها 9‌ باشگاه و بخش بازی دوستان به‌صورت رایگان منتشر خواهد شد و بقیه‌ی بخش‌ها پولی خواهند بود. صحبتی در مورد مسترلیگ و مای‌کلاب نشده و مشخص نیست آیا آن بخش‌ها هم رایگان خواهند بود یا خیر؟

بازی PES 2022

آنریل، نجات‌دهنده بازی PES‌؟

مهم‌ترین تغییر بازی eFootball یا PES 2022‌ سابق، تغییر موتور گرافیکی از FOX به آنریل 4 است. این موتور گرافیکی امکان انتشار بازی به‌صورت یک سرویس آنلاین را فراهم کرده؛ اما آیا موتور FOX امکان ارائه چنین ویژگی را نداشت؟ تولیدکننده بازی در این مورد گفته است:‌ «افرادی زیادی از موتور آنریل استفاده می‌کند و می‌توانیم از دانش آن‌ها استفاده کنیم، همچنین اطلاعات زیادی را می‌توان از شبکه‌ی گسترده توسعه‌دهندگان این موتور دریافت کرد»

توانایی یادگیری از دیگران، نکته‌ای کلیدی برای تیم توسعه بازی eFootball بوده است. موتور FOX چالش‌هایی جدید پیش روی توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که حل آن‌ها، به این سادگی نیست و کسی هم قرار نیست یاری‌رسان باشد اما آنریل، یک شبکه بزرگ از توسعه‌دهندگان دارد که به یاری همدیگر می‌شتابند. امکان تولید یک بازی مشابه روی کامپیوتر و موبایل هم از دیگر ویژگی‌های این موتور است. توسعه‌دهنده بازی در ادامه تائید کرد که PES 2022 توسط ابزارهای کونامی ساخته‌شده و به همین دلیل، حس و حال مشابه نسخه‌های پیشین خواهد شد که برای بازی‌کننده‌ها آشنا خواهد بود.

eFootabll کاملاً رایگان؟

کونامی روی واژه رایگان مانور زیادی داده است، درواقع تجربه‌ی بازی eFootball‌ برای همگان رایگان خواهد بود اما آن‌طور که مشخص است، بخش‌های دیگر بازی به‌صورت بسته‌های الحاقی و به‌صورت پولی منتشر خواهد شد. درواقع شما بازی اصلی را رایگان دریافت خواهید کرد اما محتوا پولی خواهد بود. مشخص نیست آیا بخش‌های مسترلیگ هم پولی خواهد شد یا خیر اما گذاشتن اسم رایگان روی بازی، می‌تواند یک حربه‌ی تبلیغاتی برای جدال با بازی‌های FIFA‌ باشد؛ اگر PES 2022 را با عناوینی مانند Fortnite یا Warzone مقایسه کنیم، خواهیم دید که رایگان شاید اسم درستی برای سیستم جدید نباشد، زیرا که عناوینی مانند وارزون، تنها آیتم‌های تزئینی را به‌صورت پولی در اختیار بازی‌کننده قرار می‌دهند و مودهای بازی را به فروش نمی‌رسانند.

بازی eFootball

بر اساس روند انتشار آپدیت‌های جدید، ابتدا تنها بخش دوستانه و 9 باشگاه در دسترس خواهند بود. سپس بخش‌های دیگر اضافه خواهد شد و در زمستان هم قابلیت کراس پلی اضافه خواهد شد. این قابلیت امکان بازی میان تمامی پلتفرم‌ها حتی موبایل را امکان‌پذیر خواهد کرد. کاربران موبایل باید از یک دسته بازی استفاده کنند و امکان استفاده از تاچ‌اسکرین هنگام بازی با دیگر پلتفرم‌ها ممکن نیست.

گیم پلی یک‌قدم نزدیک‌تر به واقعیت

یکی از ویژگی‌های مهم بازی eFootball، افزایش تعداد انیمیشن‌های بازی است. این ویژگی است که در بازی FIFA 22‌ با نام هایپرموشن شناخته می‌شود اما آنچه در بازی PES‌ دیده می‌شود، کنترل توپ جدی‌تر توسط دکمه‌های R2/RT است و درنتیجه دریبل‌زنی راحت‌تر خواهد شد. کونامی سیستم دفاعی را توسط ویژگی «دفاع فیزیکی» دگرگون ساخته و دیگر فشردن دکمه X کنترلر، تنها راه برای دفاع نیست.

بازی PES

توسعه‌دهندگان ازنظر و مشاوره بازیکنان مشهوری آندرس اینیستا استفاده کرده‌اند تا حرکات بازیکنان در زمین کاملاً واقعی باشد. در حال حاضر سؤالات زیادی وجود دارد که چطور بخش MyClub قرار است با نسخه‌ی رایگان بازی تلفیق شود و اینکه نسخه موبایل دارای چه گرافیکی خواهد بود؛ این سوا لاتی است که قرار است در هفته‌های آینده پاسخ داده شوند.

تغییر از یک بازی سالانه به سرویس آنلاین، قدم بزرگی برای کونامی و بازی PES سابق است و تعداد باور دارند که می‌تواند رقابت را به نفع این شرکت ژاپنی تغییر دهد. در سوی دیگر، شایعاتی از رایگان شدن بازی FIFA از نسخه‌های بعدی شنیده می‌شود و ممکن است این استراتژی، دربازی‌های ورزشی دیگری مانند NBA 2K هم اعمال شود. نظر شما چیست؟‌

منبع:‌IGN

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا بازی PES 2022 رایگان خواهد بود؟

بله بازی PES 2022 که از این به بعد با نام eFootball‌ شناخته می‌شود، کاملا رایگان خواهد بود و کافی است یک سری بسته‌های الحاقی برای گسترش محتوای بازی خریداری کنید.

۱
بازی eFootball چه قابلیت‌هایی خواهد داشت؟

بازی eFootall از ویژگی‌های تازه‌ای مانند موتور گرافیکی آنریل 4 و قابلیت کراس پلی استفاده خواهد کرد. گیم پلی بازی به طور کامل تغییر یافته و شاهد یک PES‌ جدید هستیم که به دنبال تغییر رویکرد بازی‌های ورزشی سالانه است.

۲
بازی eFootball چه زمانی منتشر خواهد شد؟

بازی ای‌فوتبال در اوایل پاییز امسال برای کنسول‌های پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری، ایکس باکس وان، کامپیوتر و موبایل منتشر خواهد شد.

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    حامد

    مهمان

    ایا همه همه امکانات بازی مانند بازی انلاین یا مستر لیگ هم رایگان هست؟

    پاسخ دهید