بازی FIFA 22
یحیی رحیمی

نگاه اولیه به گیم پلی بازی FIFA 22: سرعتی اما روان

یحیی رحیمی 30 تیر 1400 بدون دیدگاه
1,539 بازدید

با معرفی اولیه بازی FIFA 22 اطلاعات پایه‌ای در مورد تازه‌ترین نسخه از شبیه‌ساز فوتبال شرکت الکترونیک آرتز پیدا کردیم. توسعه‌دهندگان قول تغییرات زیادی درروند بازی دادند که ازجمله آن‌ها باید به قابلیت هایپرموشن و پردازش آنی تمامی حرکات بازیکنان اشاره کرد. با پخش تریلر معرفی گیم پلی بازی فیفا 22، ژورنالیست‌ها موفق به تجربه‌ی نسخه‌ی اولیه بازی شده‌اند و نظرات خود را با طرفداران بازی به اشتراک گذاشته‌اند. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به گیم پلی بازی و تغییرات مهمی که موردپسند نویسنده‌ی رسانه‌ی IGN واقع‌شده است. همراه پارسی گیم باشید.

هایپرموشن بدون شک مهم‌ترین ویژگی جدید بازی FIFA 22 است که تنها برای کنسول‌های جدید مانند پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری منتشر خواهد شد. در نگاه اول ممکن است فکر کنید که این‌یک حربه‌ی تبلیغاتی توسط استودیو توسعه‌دهنده است تا همه را وادار به خرید بازی کند؛ اما واقعیت آن است که قابلیت هایپرموشن روی گیم پلی تأثیر شگرفی می‌گذارد و حس می‌کنید داخل زمین قرار دارید و یک فوتبال واقعی را می‌بینید.

الگوریتم یادگیری ماشین شرکت EA با تماشای مسابقات فوتبال واقعی، موفق به خلق انیمیشین‌های پویا و روان شده است؛ تمامی پاس‌ها، حرکات بازیکنان، شوت و هر چه با توپ سروکار داشته باشد، توسط الگوریتم فیفا 22 مورد پردازش قرار می‌گیرد و انمیشینی کاملاً جدید بر اساس شرایط تولید می‌شود. به لطف این سیستم، دویدن با توپ به واقعیت نزدیک شده و دیگر خبری از آن حرکات رباتیک و مصنوعی نیست و واکنش به توپ و ضربه‌ها به واقعیت نزدیک شده است. این ویژگی درنهایت باعث بهبود جریان بازی و روان شدن حرکات و پاس‌های میان بازیکنان شده است.

سیستم دفاعی باهوش بازی FIFA 22

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات، حذف روند سریع دریبل زدن و حرکت با توپ است. اگر به نسخه‌های قبلی بازی FIFA نگاه کنیم، خواهیم دید که سریع‌ترین بازیکن می‌تواند در کسری از ثانیه به دروازه برسد و با یک دریبل، تیم خود را به گل برساند؛ این در حالی است که تغییر حرکات بازیکنان، امکان چنین حرکات خامی را نمی‌دهد. آنچه دیدم آن بود که فشردن دکمه R2 به‌صورت پی‌در‌پی راه به‌جایی نمی‌برد و بازیکنان باید روش‌های تازه‌ای را به‌منظور گذر از سیستم دفاعی پیدا کنند. برای نمونه استفاده از پاس‌های یک‌دو یا ارسال هوایی جوابگو خواهد بود.

نکته‌ی دیگر که هنگام تجربه بازی FIFA 22 به چشمم خورد، برجسته شدن ویژگی‌های فردی بازیکنان بود. برای نمونه بازیکنی مانند برناردو سیلوا و مهاجمانی که بازی با توپ بهتری دارند، می‌توانند به‌راحتی از سد مدافعان بگذرند. در سوی دیگر بازیکنی مانند جیدون سانچو راداریم که تمامی ویژگی‌های یک مهاجم را در دل خود دارد و باعث می‌شود تا بازی جلوی منچستریونایتد فصل آینده به یک کابوس بدل شود؛ به‌خصوص آنکه مکانیسم فرار با توپ جدید، باعث حرکات انفجاری شده که بازیکنان با سرعت‌بالا را به یک موشک بدل کرده است.

یک فناوری تازه برای تغییر سبک بازی مهاجمان استفاده‌شده که بیشتر به درد مهاجمانی می‌خورد که در واقعیت عملکرد عالی دارند اما در بازی فیفا، چنگی به دل نمی‌زنند. برای نمونه بازی با توپ هری کین و لوکاکو بهتر شده و علاوه بر آن، شرکت در نبردهای هوایی هم برای چنین بازیکنانی ساده‌شده است.

گیم پلی بازی FIFA 22

پاس‌کاری مشابه بازی PES

پاس‌کاری یکی از نقاط ضعف بازی فیفا بوده و الکترونیک آرتز تصمیم گرفته تا دست‌به‌سر و روی این بخش در بازی FIFA 22 بکشد. روند پاس‌کاری کند‌تر شده و بازی‌کننده قادر به کنترل بهتر توپ و نگه‌داشتن آن است. مکانیسم حرکت توپ هم واقعی شده و به نظر می‌رسد که مسائلی مانند اصطکاک هوا و حرکت باد روی توپ تأثیر می‌گذارند و خواهید که پاس‌های در عمق با یک زاویه‌ی واقعی فرستاده خواهند شد و به‌نوعی توپ، پا به‌پای‌ بازیکن می‌گردد؛ این ویژگی است که بیشتر در بازی PES دیده‌ایم و اگر این دو بازی را کنار هم تجربه کرده‌اشید، خواهید دید که پاس‌کاری‌های بازی PES‌ طبیعی‌تر است.

یکی از بخش‌هایی که از نوساخته شده، حرکات و واکنش دروازه‌بان‌ها است. متأسفانه در فرصت کوتاهی که به من داده شد، موفق به دیدن تغییر بزرگی در سیستم دروازه‌بان نشدم و EA تنها به سیو‌های دروازه‌بان تنوع بخشیده بود و واکنش و حرکات این بازیکنان را غیرقابل‌پیش‌بینی کرده بود؛ به‌طور کل نیاز به توسعه‌ی بیشتر در این بخش حس می‌شد.

فیفا 22

تاکتیک‌های هجومی فیفا 22

آخرین مهم‌ترین ویژگی جدید هم مربوط به بخش تاکتیک و ترکیب بازیکنان تیم است. استودیو EA Sports یک بخش تازه به نام تاکتیک‌های هجومی را اضافه کرده و بالاخره می‌توانیم استایل حمله‌ی هر مهاجم را به‌صورت دستی تنظیم کنیم. دیگر لازم نیست تمام بازیکنان تیم را به کارهای هجومی اضافه کنید و می‌توانید مدافعان را عقب نگه‌دارید تا جلوی ضد حملات گرفته شود. من سعی کردم تمام زیروبم این سیستم جدید را یاد بگیرم اما واقعیت آن است که یافتن تاکتیک مؤثر کار ساده‌ای نبود و این بیشتر به درد خلق یک تیم با بازیکنان متفاوت در بخش کریر مود و آلتیمت تیم می‌خورد.

در آخر باید بگویم که نسبت به گیم پلی بازی FIFA 22‌ بسیار خوش‌بینم و حس خوبی از آن دریافت کردم. بازی توانسته بود یک تعادل مناسب میان سرعت و تکنیک پیدا کند و به لطف‌های پاس‌های مشابه با بازی PES‌ و فناوری هایپرموشن، انتظار یک فیفا 22 بسیار موفق رادارم. این شاید بهترین گیم پلی باشد که از زمان روزهای طلایی بازی و نسخه FIFA 17 چشیده‌ام.

منبع: IGN

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.