FIFA-PES
یحیی رحیمی

چک لیست: سیاست PES برای شکست بازی FIFA چیست؟‌

یحیی رحیمی 3 تیر 1400 بدون دیدگاه
938 بازدید

شرکت کونامی اخیراً اعلام کرده که بازی eFootball PES یا همان PES قدیمی، حق استفاده از باشگاه آتلانتا ایتالیا را تصاحب کرده و شرکت EA دیگر قادر به استفاده از لباس رسمی و ورزشگاه آن‌ها در بازی FIFA نیست. این پنجمین باشگاه ایتالیایی است که حق استفاده از اسم و لباس رسمی آن‌ به دست شرکت کونامی افتاده و به‌نوعی شاهد شکل‌گیری یک الگو مشخص هستیم. سخنگوی شرکت کونامی در گفتگو با رسانه‌ی IGN از سیاست جدید بازی PES به‌منظور شکست بازی فیفا خبر داده و قرار است که الکترونیک آرتز، آن یکه‌تازی خود را درزمینه‌ی شبیه‌ساز ورزش فوتبال از دست دهد.

سال‌هاست که شرکت الکترونیک آرتز، بازار بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال را با مجموعه‌ی FIFA تصاحب کرده و اخیراً هم توانسته گوی رقابت را کونامی برباید. اگر به مقایسه‌ی حق استفاده از لیگ‌ها و باشگاه‌های فوتبال میان دو بازی فیفا و PES بپردازیم، خواهیم دید که سهم کونامی بسیار پایین‌تر است چیزی است که فکر می‌کنیم. اگرچه تصاحب حق امتیاز استفاده از لیگ‌های فوتبال، صدمه‌ی جدید به برند PES‌ و کونامی وارد کرده، اما این شرکت همچنان به ساخت بازی‌های جدید این مجموعه ادامه داده و لحظات جذابی برای مخاطب ایجاد کرده است.

وضعیت کونامی تا چند سال پیش آن‌قدر که فکر می‌کردیم بحرانی نبود اما از دست دادن حق امتیاز لیگ قهرمانان اروپا باعث نگرانی طرفداران بازی PES‌ شد و تعادل را به هم زد. شرکت الکترونیک آرتز به مدت 10‌سال، حق امتیاز لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را به دست آورد و این باعث شد تا کونامی کاملاً به حاشیه رود. انتشار بازی‌ FIFA 19‌ با جذب طرفداران قدیمی بازی پی اس همراه شد و تنها یک سری از طرفدارهای پر و پا قرص برای کونامی باقی ماند. جوناس لیگارد، مدیر برند بازی، چند سال پیش قول داد که کونامی، به یکه‌تازی بازی FIFA‌ پایان دهد و از همان زمان، روند اکتساب حق امتیاز تیم‌های مهم شروع‌شده است؛ اما سیاست کونامی برای شکست الکترونیک آرتز چیست؟‌

PES-2021

همکاری با تیم‌های اروپایی

شرکت کونامی در سال 2019، اولین قدم را تحت استراتژی تازه‌ای برداشت. حق امتیاز تیم یوونتوس به بازی PES رسید و دست فیفا از این تیم بزرگ ایتالیایی کوتاه ماند. شرکت EA Sports مجبور شد تا اسم یوونتوس را تغییر دهد و از یک لباس متفاوت و استادیوم با اسم دیگر در بازی استفاده کند. این تغییر برای کریستیانو رونالدو چندان خوشایند نبود، زیرا که این بازیکن قبلاً روی کاور FIFA 19 قرار داشت اما قرارداد آن‌ها با الکترونیک آرتز فسخ شد.

پس‌ازآن بود که روند تصاحب حق امتیاز تیم‌های اروپایی دیگر شروع شد. PES حال حق استفاده از اسم، لوگو و لباس رسمی تیم‌های رم و لاتزیو را در اختیار دارد و آتلانتا هم از PES 2022 به بازی اضافه خواهد شد؛ قرار است تیم ناپولی هم از سال آینده به بازی پی اس اضافه شود و چنین عملی باعث تغییرات بزرگی در بازی فیفا خواهد شد. مدیر بخش لایسنس شرکت کونامی به نام دیوید مانک، اخیراً قول اضافه شدن تیم‌های تازه‌ای را داده است:‌

David-Monkبله این‌یک رویکرد استراتژیک عمدی است اما تنها زمانی تیم‌های جدید اضافه می‌شوند که هر دو طرف، به یک توافق اقتصادی مناسب برسند. کونامی به‌طور مداوم در فوتبال ایتالیا سرمایه‌گذاری کرده و این بازار بسیار مهمی برای بازی eFootball PES است. این سرمایه‌گذاری باعث ایجاد ارتباط نزدیکی با باشگاه‌ها و طرفداران آن‌ها شده و کاربران eFootball PES هم حال از فوتبال ایتالیا لذت بیشتری می‌برند.

وی در ادامه گفته که رابطه‌ی میان کونامی و باشگاه‌ها، مزیت زیادی برای هر دو طرف دارد و آن‌ها گزینه‌های بیشتری را روی میز باشگاه‌های فوتبال قرار می‌دهند تا به پیشتازی بازی FIFA پایان دهند. وی می‌گوید: «درست که این نوع مشارکت‌ها اغلب ازنظر رقابتی یک مزیت به‌حساب می‌آیند و به همین دلیل، به دست آوردن لایسنس تیم‌ها، باعث جذب طرفداران آن باشگاه به‌سوی eFootball PES می‌شود و دلیل آن‌هم، وجود محتوایی است که جای دیگری ارائه نمی‌شود.»

Atalanta-PES-2021

کونامی گزینه‌های بهتری برای باشگاه‌ها دارد

اگرچه طرفداران تیم‌های اروپایی بالاخره از بازی PES حمایت خواهند کرد اما سؤال بزرگ آن است که آیا کونامی می‌تواند، حق امتیاز تمامی لیگ‌ها را به دست آورد و بالاخره بازی فیفا را به حاشیه ببرد؟

ما به‌طور مداوم در حال بررسی چگونگی بهبود جایگاه باشگاه‌های شریک نه‌تنها در ایتالیا، بلکه در تمام بازارهای جهانی هستیم. شراکت تنها زمانی به نتیجه خواهد رسید که ارزش هر دو برند حفظ شود و به‌خصوص آنکه منابع مالی مناسبی به‌منظور دفاع از حق خود داشته باشید. ما نمی‌توانیم با هر باشگاهی شریک شویم اما هدف ما این است که قراردادهایی با باشگاه‌های بزرگ و لیگ‌های مهم ببندیم.

به گفته‌ی آقای مانک، کونامی همان اندازه که الکترونیک آرتز به باشگاه‌های بزرگ پرداخت می‌کند را پرداخت خواهد کرد و علاوه بر آن، گزینه‌های تبلیغاتی بهتری هم ارائه خواهد کرد. او باور دارد که کونامی نسبت به شریکان خود احساس مسئولیت می‌کند و توجه ویژه‌ای نسبت به آن‌ها دارد. با این حساب، بازی PES همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و فعلاً قادر به شکست بازی FIFA نخواهد بود اما آنچه به بازی‌کننده و باشگاه‌ها ارائه خواهد کرد، یک محصول شگفت‌انگیز یا گزینه‌ی تبلیغاتی منحصربه‌فرد خواهد بود.

دوستانه بگوییم، سری بازی PES تا سالها قادر به تخریب برند فیفا و شرکت EA نخواهد بود و فعلاً منابع مالی آن‌چنانی برای خرید لایسنس لیگ‌های اروپایی مانند لالیگا و لیگ جزیره انگلستان ندارد. بازی PES 2022 هم در دست توسعه قرار دارد و قرار است برای اولین بار، از موتور گرافیکی آنریل استفاده کند. استفاده از چنین موتور گرافیکی می‌تواند سرنوشت بازی پی اس را تغییر دهد. نظر شما در مورد رقابت این دو برند بزرگ چیست؟

منبع:‌IGN

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا PES بالاخره می‌تواند FIFA را شکست دهد و به صدر برگردد؟

دوستانه بگوییم، سری بازی PES تا سالها قادر به تخریب برند فیفا و شرکت EA نخواهد بود و فعلاً منابع مالی آن‌چنانی برای خرید لایسنس لیگ‌های اروپایی مانند لالیگا و لیگ جزیره انگلستان ندارد.

۱
لایسنس کدام تیم‌ها به بازی PES 2022 اضافه شده است؟

فعلا تنها تیم فوتبال آتلانتا به PES 2022 اضافه شده و قرار است از سال آینده هم لایسنس ناپولی خریداری شود.

۲
بازی PES 2022 چه زمانی منتشر خواهد شد؟

بازی PES 2022 قرار است در مهر ماه عرضه شود. فعلا بازی معرفی نشده اما نسخه‌ی دمو به دست تعدادی از رسانه‌ها رسیده و به نظر می رسد که با یک بازی مهم روبه‌رو باشیم.

۳
بازی PES 2022 از چه موتور گرافیکی استفاده خواهد کرد؟

بازی PES 2022 برای اولین بار از موتور گرافیکی آنریل استفاده می‌کند و ممکن است یک عنوان شاهکار از نظر گرافیکی باشد.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.