بهترین بازی های استراتژیک سال 99
یحیی رحیمی

بهترین بازی های استراتژیک سال 99 که باید تجربه کنید

یحیی رحیمی 29 اسفند 1399 1 دیدگاه
4,301 بازدید

سال 1399 با تمام اتفاقات ناخوشایند و دردسرهایی که داشت به خط پایان نزدیک شده است. همه‌گیری کرونا از همان اوایل سال چون دشمنی نامرئی به جان ما افتاد و زندگی بسیاری از ما را برای همیشه تغییر داد. صنعت بازی‌های ویدیویی مانند دیگر کسب‌وکارها دستخوش تغییرات زیادی شد و نه‌تنها روند توسعه بازی‌ها را با مشکل مواجه کرد، باعث شد تا بسیاری از بازی‌هایی که در این دوران منتشر شدند، ازنظر فنی با مشکل مواجه شوند. مشکلات پیش‌آمده به حدی بالا گرفت که هنوز هم تهیه یک کنسول نسل نهم در کشورهای غربی با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. کرونا اگرچه بسیاری را زمین‌گیر کرد اما سود زیادی را عاید ناشران بازی و سه غول حاضر در صنعت بازی کرد. به‌طوری‌که میزان بازیکنان آنلاین، هرروز یک رکورد جدید را جابه‌جا می‌کرد و فروش بازی‌ها به‌یک‌باره، سر به فلک کشید!

با رسیدن روزهای پایانی سال 1399، تصمیم گرفتیم تا 10 بازی برتر سال در ژانرهای مختلف را کنار هم بچینیم. اگر دنبال بهترین بازی ‌های سال 99 برای دانلود می‌گردید و این آخر سال، وقت مناسبی برای تجربه آن‌ها پیداکرده‌اید؛ همراه ما باشید تا 10 بازی استراتژیک و تاکتیکال سال 1399 که باید تجربه کنید را معرفی کنیم!

بیایید از شماره 10 شروع کنیم:

Othercide

10- Othercide

عناوین تاکتیکال نوبتی طرفداران خاص خود را دارند و هرساله شاهد انتشار عناوین مختلفی از این ژانر خاص هستیم. شرکت فرانسوی Focus Home Interactive امسال یک فرانچایز جدید را به نام Othercide روانه بازار کرد که توانست نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. داستان بازی در موردحمله گروهی از دشمنان فرازمینی به نام Suffering است که می‌خواهند سیاره زمین را نابود کنند و شما باید جلوی آن‌ها را بگیرید. استودیو توسعه‌دهنده زحمت زیادی برای داستان نکشیده و یک کلیشه به‌تمام‌معنا را به خورد طرفداران این ژانر داده است. بیشتر تمرکز توسعه‌دهندگان روی گیم پلی و مبارزات بازی بوده است که حسابی شمارا به چالش می‌کشد. همانند دیگر عناوین سبک استراتژیک/تاکتیکال، باید حرکات دشمن را بررسی کنید و سپس تصمیم مناسبی برای حرکت بعدی خود بگیرید. باید دقت کنید که تنها 100 امتیاز در اختیاردارید و این امتیازها را باید به‌طور مناسب روی حرکات بعدی خرج کنید وگرنه بازنده خواهید شد. بخش گرافیکی بازی به‌طور خاصی طراحی‌شده و شاهد ترکیب رنگ‌های قرمز و سیاه هستیم که فضایی کاملاً آخرالزمانی را ایجاد کرده است. اگرچه می‌توان نقاط قوت مختلفی برای این اثر برشمرد اما مشکلاتی مانند کسل آور بودن و عدم بالانس بودن گیم پلی و مبارزات، باعث شد تا جایگاهی بهتر از دهم به بازی Othercide نرسد.

Star Renegades

9- Star Renegades

مرز میان بازی‌های استراتژیک و تاکتیکال در چند سال اخیر به کمترین مقدار رسیده و بسیاری این دو ژانر را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و معجون خوشمزه‌ای به مخاطب هدیه می‌دهند. . استودیو Massive Damage به تهیه‌کنندگی Raw Fury بازی جدیدی را با تلفیق ژانر نقش‌آفرینی تاکتیکال و روگ لایت خلق کرده که هدف اصلی‌اش، مبارزه شما با موجوداتی از یک بعد دیگر هستی است. بازی Star Renegades پنجره‌ای به سمت دشمنان خطرناک باز می‌کند و آن‌ها را وارد دنیای ما می‌کند. جنگیدن با این موجودات کار آسانی نیست و نیاز به سلاح‌های قدرتمند و جنگجوهای باتجربه است. خوشبختانه تمامی این احتیاجات در بازی وجود دارند و کافی است چند دکمه بفشارید تا هیولاهای آهنی پودر و خمیر شوند. برای شروع هرکدام از مراحل بازی Star Renegades نیاز به انتخاب سه دسته نیروی خبره دارید. هرکدام از این نیروها دارای سبک مبارزه خاصی هستند که به شما در نبردها کمک می‌کنند. گیم پلی بازی توسط منتقدان مختلفی تحسین‌شده است اما سختی بیش‌ازحد آن ‌که حوصله بازی باز را به سر می‌برد، ازجمله نقاط ضعفی است که نمی‌توان به‌آسانی از کنار آن گذشت. همچنین گارد گرفتن و دفاع کردن هم چندان آسان نیست و به‌سختی این اثر تاکتیکال افزوده است. باوجود مشکلات مختلف، سخت است که جایگاه بهتری از نهم را برای Star Renegades تصور کنیم.

Age of Empires III Definitive Edition

8- Age of Empires III Definitive Edition

کمتر طرفدار بازی‌های استراتژیک را می‌توان یافت که تابه‌حال نسخه‌ای از فرانچایز Age of Empires را بازی نکرده باشد. این فرانچایز پایه‌گذار قوانین تازه‌ای میان عناوین استراتژیک است و طرفداران زیادی در طول دو دهه اخیر جمع‌آوری کرده است. استودیو Tantalus Media در طی چند سال اخیر نسخه‌های مهم این فرانچایز را ریمستر کرده و همراه تمامی بسته‌های الحاقی به دست مخاطبان جدید رسانده است. بازی Age of Empires III Definitive Edition در ادامه استراتژی استودیو مبتنی بر ریمستر نسخه‌های اولیه منتشر شد و داستان کشف و مهاجرت به قاره آمریکا را به نوع تازه‌ای روایت کرد. شما در نقش یکی از شوالیه‌های صلیبی قرار می‌گیرید و جنگ را با ترک‌های عثمانی شروع می‌کنید. خط داستانی بازی در طی قرن‌های پی‌درپی دنبال می‌شود و تا انقلاب آمریکا و مبارزه میان بومیان این قاره و سفیدپوستانی که فکر می‌کنند هند را کشف کرده‌اند پیش می‌رود. باشخصیت‌های بزرگی مانند جرج واشینگتن دیدار خواهید کرد و نبرده‌ی سنگینی را با نیروهای انگلستان خواهید چشید.

اگرچه نسخه سوم بازی Age of Empires III کیفیت بالایی داشت اما نسخه ریمستر شده دارای باگ و مشکلات متنوعی است که باعث شده تا تجربه بازی اندکی دشوار شود. جدا از باگ‌ها، Age of Empires III: Definitive Edition نسبت به نسخه‌های پیشین افت کرده و درواقع در سایه آن‌ها قرارگرفته؛ بااین‌وجود شاهد یک عنوان استراتژیک معرکه هستید که ساعت‌ها سرگرمتان می‌کند.

XCOM Chimera Squad

7- XCOM Chimera Squad

سری بازی XCOM را می‌توان بهترین نمونه ژانر استراتژیک تاکتیکال برشمرد که طرفداران زیادی در طول سال‌های اخیر دست‌وپا کرده است. استودیو Firaxis Games در سال گذشته تازه‌ترین نسخه از این فرانچایز بی‌نظیر را به نام XCOM: Chimera Squad روانه بازار کرد و بار دیگر بر طبل بزرگ خود کوبید. داستان بازی XCOM Chimera Squad از جایی شروع می‌شود که بشریت بالاخره توانسته جنگ سر کره زمین را ببرد. در آخر فرازمینی ها به این نتیجه رسیده‌اند که دست از جنگ بردارند و آن‌ها نیز بخشی از کره زمین ما شوند. حالا باگذشت 5 سال از اتفاقات نسخه قبلی، انسان و آدم فضایی در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز دارند اما آیا این به معنی آن است که دیگر هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت؟ اگر این‌طور فکر می‌کنید باید بگوییم که به شهر 31 خوش‌آمدید. گیم پلی بازی به‌صورت نوبتی دنبال می‌شود و شاهد تلفیق مناسبی از ویژگی‌های دو نژاد فرازمینی و انسانی هستیم؛ به صورتی که می‌توان از قدرت هر دو برای شکست دادن دشمن استفاده کرد. این بازی با تغییر سویه خود پنجره‌ای تازه به روی طرفداران گشود اما باگ‌های آزاردهنده و کوتاه بودن بازی که باعث شده شاهد عمق کم گیم پلی و داستان باشیم؛ باعث شد تا این اثر جایگاهی بهتر از هفتم پیدا نکند.

A Total War Saga TROY

6- A Total War Saga: TROY

وقتی صحبت از بازی‌های استراتژیک می‌شود، سخت است بتوان از کنار اسم سری بازی Total War رد شد. استودیو Creative Assembly در طول سال‌های اخیر، نسخه‌های گوناگونی از این فرانچایز بی‌نظیر منتشر کرده و هر بار به یک دوره تاریخی پرداخته است. سال گذشته شاهد سفر به چین و جنگ میان خان‌ها بودیم اما امسال راه کج کرده و شاهد سفری هیجان‌انگیز به دنیای اسطوره‌ای یونان هستیم. بازی A Total War Saga TROY به دوران تروآ و همان اسب مشهور می‌پردازد. داستان بازی در مورد جنگ بزرگی است که پاریس با ربودن همسر پادشاه اسپارت به راه انداخت است و وقایع جنگ از همان سال اول روایت می‌شود. شاهد حضور اسطوره‌هایی مانند آشیل و اودیسه هستیم که به بهترین شیوه روی گیم پلی تأثیر می‌گذارند. مانند نسخه‌های پیشین باید به جنبه‌های مختلف حکومت‌داری مانند اقتصاد، کنترل مردم و البته پرورش سربازان برای جنگ‌های ناتمام بپردازید. بازی سعی کرده تا وقایع کتاب ادیسه را به‌طور دقیق روایت کند اما در آخر شاهد تلفیق عجیبی میان واقعیت و افسانه هستیم که نتیجه خوشایندی نداشته است. A Total War Saga: TROY معجون از نقاط قوت و ضعف نسخه‌های قبلی است و مشکلات جدید خود را هم دارد.

Command & Conquer Remastered Collection

5- Command & Conquer Remastered Collection

مگر می‌شود طرفدار عناوین استراتژیک باشید و اسم بازی Command & Conquer را نشنیده باشید. این سری بازی استراتژیک نسل‌های مختلفی از گیمرها را سرگرم کرده و به‌خوبی توانسته عطش طرفداران ژانر استراتژیک را باعرضه نسخه بی‌نظیر مانند Generals برطرف کند. شرکت EA امسال تصمیم به انتشار ریمستر مناسبی از دو نسخه برتر این فرانچایز گرفت و این‌طور بود که بازی Command & Conquer Remastered Collection راهی بازار شد. این کلکسیون تحسین‌شده، شامل دو بازی اولیه به نام‌های Command & Conquer: Tiberian Dawn و Command & Conquer: Red Alert است که هر دو داستانی تلفیق یافته از واقعیت و فانتزی را روایت می‌کنند. هر دو این بازی‌ها را باکیفیتی بی‌نظیر و گرافیکی امروزی ارائه می‌کند و خوشبختانه کنترل‌های بازی نیز دقیقاً مشابه بازی‌های امروز است. همچنین می‌توانید گرافیک قدیمی را هم مشاهده کنید و آن را با نسخه فعلی مقایسه کنید. نکته بسیار مهم این بازی، قرار دادن بیش از 7 ساعت موسیقی متن نسخه‌های اولیه است که این دفعه با ریمستر جادویی، شاهد یکی از بهترین موسیقی‌های بازی میان عنوان‌های استراتژیک هستیم. علاوه بر این‌ها قابلیت ساخت ماد و همچنین جلوه‌های سینمایی نیز گنجانده‌شده است و به نظر منتقدان این بازی ارزش ساعت‌ها تجربه کردن را دارد.

به‌سختی می‌توان از ریمستر سری بازی فرمان بده و فتح کن خرده گرفت و نه‌تنها منتقدان، بلکه طرفداران پر و پا قرص این سری هم کیفیت بازی را ستوده‌اند و آن را لایق ساعت‌ها بازی دانسته‌اند.

Gears Tactics

4- Gears Tactics

سری بازی Gears در طول چند سال اخیر تغییرات زیادی به خود دیده است. مایکروسافت پس از انتشار بازی Gears 5 و کسب موفقیت بی‌نظیر، تصمیم گرفت تا بازی‌های دیگری از این فرانچایز اما در ژانرهای دیگر بیافریند و این‌طور بود که بازی Gears Tactics از دل این تصمیم تاریخی بیرون آمد. این بازی استراتژیک نوبتی ما را به سفری مخاطره‌آمیز و قبل از وقایع نسخه اول می‌برد. شاهد به خطر افتادن شهر Sera هستیم و این Locust Horde های خبیث است که دست‌به‌دست هم داده و به دنبال نابود کردن بشریت هستند. شما به‌عنوان گیب دیاز به ایجاد گروهی از مبارزان خستگی‌ناپذیر خواهید پرداخت و سپس مبارزه‌ای خطرناک را شروع خواهید کرد. مکانیسم نوبتی بازی به بهترین شیوه طراحی‌شده و شاهد استفاده از قابلیت کاورگیری بازی اصلی هستیم که باعث شده تا عمق مناسبی به بازی ببخشد. خوشبختانه استودیو Splash Damage محتوای پس از عرضه مناسبی برای Gears Tactics منتشر کرده و همین باعث شده تا ساعت‌ها گیم پلی در انتظار شما باشد. در کنار نقاط قوت متعدد باید به داستان نه‌چندان قوی و تکراری بودن یک سری مراحل اشاره کرد و همین باعث شد تا جایگاه پنجم به این اثر استراتژیک نوبتی برسد.

Desperados III

3- Desperados III

سری بازی Desprados را می‌توان ازجمله باکیفیت‌ترین عناوین تاکتیکال نام برد. این بازی تاکتیکال پنجره دنیای غرب وحشی آمریکا را روی ما باز کرد و ما را مستقیم تحت نظر یک گروه خلاف‌کار برد که در دنیایی با عدالت فردی، چالش‌ها پشت سر هم‌روی ما خراب می‌شوند. استودیو Mimimi Games با انتشار نسخه سوم بازی ما را به آن دنیای بی‌نظیر برگرداند و این بار باید میان تجارت وزنده ماندن، یکی را انتخاب کرد؛ اگرچه شما به دنبال هر دو این‌ها خواهید رفت. بازی Desperados III داستان جان کوپر را ادامه می‌دهد. او که همراه دوستان و چند آشنایش حالا پا به فرار گذاشته است. مأموریت بزرگی برای آزادی خویش دارد. ماجراجویی‌هایش او و گروه تبه‌کارش را به مناطق روستایی کشانده است و این‌جایی است که رودخانه‌ها جریان دارند وزندگی مزه دیگری دارد. هر 5 شخصیت حاضر در بازی دارای توانایی‌های خاص خودشان هستند. می‌توانید آزادی عمل زیادی را هنگام روبه‌رو شدن با مراحل و چالش‌ها تجربه کنید و طبیعت غرب وحشی را این بار در نمایی جدید بچشید. خوشبختانه نسخه سوم توانسته به روح بازی وفادار بماند و شاهد پیشرفت جنبه‌های مختلف آن مانند گرافیک و گیم پلی هستیم. استودیو توسعه‌دهنده، عمق مناسبی به بازی بخشیده و با حضور مودهای مختلف و داستان بی‌نظیر و اتمسفر تماشایی، ساعت‌ها ماجراجویی هیجان‌انگیز در بیابان‌های غرب آمریکا منتظر شماست.

Factorio

2- Factorio

کنترل یک واحد تولید و گسترش آن، نیازمند استراتژی مناسب است و باید قدم‌های مختلفی برای افزایش سود و درآمد برداشت. بازی‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا شمارا وادار به‌گزینش استراتژی مناسب و برخورد با چالش‌های گوناگون کنند. استودیو مستقل Wube Software پس از سالها توسعه بازی Factorio، بالاخره نسخه نهایی آن را راهی بازار کرد. در این بازی باید به ایجاد یک کارخانه بزرگ متشکل از واحدهای مختلف تولید و کنترل بپردازید و زیروبم اداره یک واحد صنعتی را یاد بگیرید. تنوع کارخانه‌های مختلفی در بازی Factorio یافت می‌شود. می‌توانید کارخانه تولید برق احداث کنید یا اینکه به سمت معادن بروید و ازآنجا پول خوبی به جیب بزنید. خرید و احداث کارخانه قدم اول بازی است. بعدازآن لازم است مدیریت مناسبی روی منابع و روند تولید داشته باشید تا اینکه بیشترین میزان سود به دست آید. حریفان حریصی کنار شما به خرید و احداث کارخانه‌های جدید می‌پردازند و هر بار با شیوه‌ای جدید به سمت نابودی کسب‌وکار شما هجوم می‌آورند. گول ظاهر ساده بازی را نخورید، این بازی بسیار اعتیادآور است و پس از تجربه، سخت است که دل از آن بکنید. توسعه‌دهندگان به جزئیات بسیار ریزی پرداخته‌اند که اگرچه ازنظر تعدادی از منتقدان، باعث پیچیده شدن بازی شده است اما همین یکی از نقاط قوت بازی است؛ زیرا که یک اثر استراتژیک باید توانایی سورپرایز کردن شمارا داشته باشد. Factorio نمرات فوق‌العاده‌ای از سوی وب‌سایت‌های مطرح و بازی بازان دریافت کرده است و سخت است که از کنار آن گذشت.

Crusader Kings III

1- Crusader Kings III

سراسر تاریخ بشر پر از حکومت‌ها و پادشاهانی است که تنها اسم‌ورسمی از آن‌ها باقی‌مانده اما چهره دنیای مدرن را برای همیشه تغییر داده‌اند. سری بازی Crusader Kings در طول دو نسخه اول به دنبال ارائه یک تجربه استراتژیک از دوران پادشاهان صلیبی بود و توانست چهره این ژانر را برای همیشه تغییر دهد. شرکت Paradox Interactive امسال نسخه جدید این فرانچایز به نام Crusader Kings III را راهی بازار کرد تا تجربه‌ای نوین و پویا را به خورد مخاطبان پرتعدادش دهد. این بازی از دوران وایکینگ‌ها شروع می‌شود و تا زمان فروپاشی روم شرقی ادامه پیدا می‌کند. شاهد امپراتوری‌های مختلفی در سراسر جهان ازجمله بریتانیا و چین هستیم. تنوع نژادی و زبانی این بازی بی‌نظیر است و تقریباً تمامی نژادها و فرهنگ‌ها را می‌توان در گوشه و کنار دنیای پهناور بازی یافت. پرداختن به اتفاقات داخل قصر و ایجاد کشمکش با هم‌پیمانان و دشمنان ازجمله ویژگی‌های تازه‌ای است که بسیاری آن را به فال نیک گرفته‌اند. بخش سیاست نسبت به نسخه‌های پیشین پیشرفت زیادی داشته و می‌توانید برای حذف دشمنان خود، از قاتلان حرفه‌ای استفاده کنید.

گیم پلی بازی Crusader Kings III بسیار پویا و روان است و شاهد بالانس مناسبی میان ثروت، پرستیژ و فرهنگ هستیم که هرکدام تأثیر خوشان را روی روند بازی می‌گذارند. اگر از افرادی هستید که به حکومت‌داری و سیاست علاقه‌مند هستید، این اثر می‌تواند ساعت‌ها شمارا سرگرم کند و چالش‌های اساسی برای شما پیش آورد. یادتان باشد که در این بازی تنها قدرت دوام می‌آورد و برای همین هم‌پیمانان خوبی دور خود گرد آورید.

خوشحال می‌شویم شما هم 10 بازی برتر استراتژیک / تاکتیکال سال 1399 را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    amir

    مهمان

    به نظر من بهترین های لیست توتال وار و ag of empires هستند ولی بازی strong hold warlords هم عالیه که تو لیست نیست

    پاسخ دهید