بازی های نقش آفرینی ایزومتریک
Avatar

برترین بازی های نقش آفرینی ایزومتریک تاریخ

آرش تهرانی 8 تیر 1402 بدون دیدگاه
2,856 بازدید

بازی های نقش آفرینی ایزومتریک طی دهه نود میلادی تا اواخر دهه­ 2000 در اوج دوران شکوفایی خود به سر می­ بردند و به دلیل محدودیت­ های سخت­ افزاری آن دوران، ژانر مذکور نیز به سبکی بلامنازع و بی­ رقیب در حوزه­ بازی­ های کامپیوتری تبدیل شده بود. این بازی­ ها اغلب با خطوط داستانی عمیق، طولانی و جذاب­شان ساعت­ های بسیاری از زندگی شبانه­ گیمرهای قدیمی ­تر را به خود اختصاص داده ­اند اما تعریف بازی های نقش آفرینی ایزومتریک چیست؟

بازی­های قدیمی ­تر این ژانر در غیاب فناوری­ های پیشرفته­ گرافیکی، محیط بازی را با استفاده از «تصویر موازی» یا «parallel projection» ایجاد می­ کردند، این تکنیک گرافیکی در واقع تصویرسازی دو بعدی از اجسام سه بعدی است و به همین خاطر اکثر بازی­ های قدیمی ژانر ایزومتریک نه به شکل کامل سه بعدی هستند و نه کاملا دو بعدی به شمار می ­روند و بدین ترتیب اصطلاحاتی مانند بازی­ های 2.5 بعدی یا شبه 3 بعدی را هم یدک می­ کشند که البته هر یک از این اصطلاحات ممکن است در گرافیک و بازیسازی معانی دیگری هم داشته باشند. مورد مهم بعدی شکل دهنده این ژانر همان­طور که از واژه­ ایزومتریک بر می ­آید به زاویه دوربین مربوط است که محیط بازی نه از بالا به پایین یا از کناره ­ها بلکه با زوایایی بین 30 الی 45 درجه نمایش داده می­ شود و در عناوین کلاسیک دوربین بازی عموما ثابت بود.

با این وجود شرکت­ های مستقلی که امروزه دست به تولید عناوینی در این ژانر می­ زنند دیگر به ندرت از فناوری قدیمی تصویر موازی (یا حتی دوربین ثابت) استفاده می­ کنند و بازی­ های ایزومتریک مدرن در عمل کاملا سه بعدی محسوب می­ شوند و اگر بخواهیم خیلی سخت­گیر باشیم باید بگوییم که این موارد کاملا سه بعدی و دارای دوربین متحرک عملا ایزومتریک نیستند اما همچنان با کمی ارفاق در این مطلب حضور دارند. در این مطلب 20 تا از بازی های نقش آفرینی ایزومتریک را معرفی خواهیم کرد.

 20 تا از بازی های نقش ­آفرینی ایزومتریک کلاسیک و مدرن

حال با وجود اینکه عناوین ایزومتریک نقش ­آفرینی دیگر به قول معروف مانند دهه­ های گذشته روی بورس نیستند اما همچنان برخی استدیو­های مستقل با ساخت عناوین ایزومتریک تازه و همینطور با وجود برخی کمپانی­ های عظیم ­تر که امروزه مجددا به بازسازی یا ساخت دنباله­ عناوین کلاسیک خود روی آورده ­اند، این ژانر قدیمی وارد یک دوره­ رنسانس یا تولد دوباره شده است. از سوی دیگر عرضه نسخه جدید عنوان افسانه ­ای دیابلو نیز به این امر دامن زده و تنور بازار این ژانر را حسابی گرم کرده است. گفتنی است که این مطلب به شکل ترکیبی متشکل از عناوین ایزومتریک کلاسیک و قدیمی به همراه بازی­ های جدیدتر این حوزه است تا مخاطبان در صورت تمایل گزینه­ های متنوع از دوره­ های مختلف را جهت تجربه کردن در اختیار داشته باشند. همچنین در پایان این بخش و پیش از پرداختن به فهرست پیش رو لازم به ذکر است که بازی­ های استراتژیک هم به نوعی و تا حدی ایزومتریک محسوب می­ شوند اما از آنجایی که اغلب آنها دوربین منعطف و چرخان دارند و مهم ­تر از همه «نقش ­آفرینی» نیستند، هیچ عنوان استراتژیکی در این مطلب وجود نخواهد داشت. با بهترین بازی های نقش آفرینی ایزومتریک همراه شوید.

20) بازی «Encased: A Sci-Fi Post-Apocalyptic RPG»

بازی Encased A Sci-Fi Post-Apocalyptic RPG

اگر طرفدار بازی ویست­لند یا عناوین قدیمی­ تر از سری فال ­آوت هستید احتمالا از عنوان ENCASED که در سال 2019 عرضه شده نیز لذت خواهید برد. جریان بازی طی نسخه­ ای موازی از دهه­ 70 میلادی جریان دارد که در آن ساختار عجیبی با نام «گنبد» کشف می­ شود که حاوی فناوری­ های پیشرفته و اشیا عجیب است. در دنیای بازی همه بر این باور هستند که گنبد مذکور توسط تمدنی باستانی ساخته شده، هرچند که هیچکس دقیقا نمی­ داند چه کسی و به چه عللی این ساختمان را بنا کرده است.

شخصیت شما در بازی به عنوان یکی از کارکنان شرکت کرونوس وظیفه جستجو در گنبد و برملا کردن اسرار آنرا به عهده دارد. گفتنی است که بازی دارای یک سیستم طراحی کاراکتر قدرتمند به همراه کلاس­ ها و مهارت­ های مختلف برای انتخاب است. همچنین مثل سایر بازی­ های این ژانر با پیشرفت در بازی به تعداد نفرات گروه شما افزوده خواهد شد تا ماجراجویی حس کامل تری به خود بگیرد.

بازی ENCASED با مشکلات و باگ­ های بسیاری روانه بازار شد و سازندگان نیز بدون هیچ عجله­ ای و به آهستگی در صدد رفع مشکلات بازی و عرضه پچ­ های مختلف برآمدند. البته این عنوان همچنان دارای مشکلاتی است که اجازه نمی­ دهند جایگاه بهتری در این فهرست داشته باشد اما اگر طرفدار نقش ­آفرینی­ های ایزومتریک علمی تخیلی و پسا آخرآلزمانی هستید این عنوان نیز به شما توصیه می­ شود.

19) بازی «Titan Quest»

بازی Titan Quest

بازی تایتان کوئست یکی از عناوین نسبتا قدیمی و خوش­ ساخت ژانر نقش ­آفرینی ایزومتریک است که سال 2006 عرضه شد. یکی از دلایل موفقیت و محبوبیت این عنوان پیروی سازندگان آن از فرمول ساخت عنوان کلاسیک دیابلو است. بازی دارای محیط­ های جذاب و متنوعی است و شما در طول خط داستانی به مناطقی نظیر یونان، مصر و چین باستان سفر می­ کنید و در تمامی بازی با موجودات اساطیری این ملل مبارزه خواهید کرد.

اگر به دنبال تجربه این عنوان هستید پیشنهاد ما نسخه Anniversary Edition است که حاوی بسته­ الحاقی Immortal Throne است، در ضمن این عنوان دو بسته الحاقی دیگر نیز دارد که داستان یکی از آنها با نام آتلانتیس، در همین جزیره­ گم­ شده جریان دارد و بسته الحاقی رگناروک نیز همانطور که از نام آن بر می­ آید فضایی از دوره­ وایکینگ ­ها را به مخاطبان ارائه می­ دهد.

18) بازی «Torchlight 2»

بازی Torchlight 2

کسانی که سری تورچ ­لایت و بخصوص دو نسخه­ اولیه این مجموعه را تجربه کرده­ اند بدون شک بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که این عنوان یکی از نرم­ ترین و روان­ ترین بازی­ های نقش ­آفرینی ایزومتریک است. این بازی در سال 2012 توسط Runic Games ساخته و عرضه شد، موردی که بیش از هر چیزی در این بازی به چشم می ­آید شباهت­ های عجیب آن به عنوان دیابلوست، تا جایی که به نظر می ­رسد حتی موسیقی متن بازی نیز نسخه­ ای تغییر یافته از موسیقی خاطره­ انگیز عنوان قدیمی دیابلو باشد که البته این امر اتفاقی نیست زیرا مکس و اریک شیفر، دو تن از بنیان­گذاران Runic Games نه تنها جزو موسسان شرکت پرآوازه و محبوب بلیزارد بودند بلکه جزو خالقان دیابلو هم به شمار می­ رفتند.

البته بازی Torchlight 2 تفاوت­ های چشمگیری هم با عنوان دیابلو دارد که با وجود آنها نمی­ توان عنوان مذکور را به تقلید از روی دیابلو متهم کرد زیرا تورچ ­لایت به شکل کلی دارای فضایی به شدت رنگارنگ تر و روشن­ تر است و از سوی دیگر به­ اندازه پدربزرگ ناتنی ­اش یا همان دیابلو خودش را جدی نمی­ گیرد و مخاطب را در یک فضای فانتزی آمیخته به طنزی کارتونی قرار می­ دهد. لازم به ذکر است که هر دو عنوان تورچ­ لایت 1 و 2 تقریبا در دسته­ نقش ­آفرینی­ های ایزومتریک بی ­نقص قرار می­ گیرند، با این حال نسخه دوم به دلیل پیشرفت در بخش گرافیک، گیم ­پلی و سایر قسمت­ ها عنوان بهتری به شمار می­ رود.

از سوی دیگر به دلیل آنکه متاسفانه استدیوی Runic Games در سال 2017 منحل شد، ساخت نسخه سوم این بازی توسط Echtra Games صورت گرفت و به همین دلیل شماره سوم بازی به هیچ عنوان در حد و اندازه نسخه­ های پیشین از آب در نیامد و در نتیجه ما هم تجربه این نسخه ملال ­آور را به شما توصیه نمی­ کنیم.

17) بازی «The Age of Decadence»

بازی The Age of Decadence

عنوان AGE OF DECADENCE یک بازی نقش ­آفرینی تاکتیکی ایزومتریک است که سال 2015 به کارگردانی و طراحی وینس ولر ساخته و توسط Iron Tower Studio منتشر شد. یکی از نقاط تمایز این بازی با سایر عناوین هم سبک­ش فضا و دوره­ تاریخی متفاوت بازی است که در روزهای پایانی و منتهی به فروپاشی امپراتوری روم جریان دارد. البته بازی کاملا مبتنی بر دنیای واقعی نیست و همچنان مفاهیمی مانند جادو، موجودات اساطیری و فانتزی نیز در آن حضور دارند اما تمرکز بازی به جای این موارد و گشت و گذار در دخمه ­ها بیشتر روی دسیسه­ های سیاسی و فروپاشی اجتماعی است.

همچنین سازندگان نیز هشدار داده ­اند که AGE OF DECADENCE برای همه مناسب نیست و می­ توان گفت که حق دارند زیرا بازی به شکل پیوسته انتخاب­ هایی دشوار را پیش پای گیمر قرار می­ دهد و از سوی دیگر ساختار مبارزات بازی نیز به شدت دشوار است. البته این سختی بازی یک ایراد به شمار نمی ­رود و بدین معناست که گیمر باید زمان زیادی را در بازی بگذراند تا با راه و چاه آن آشنا شود، در این صورت اگر حوصله سر و کله زدن و آشنایی با دنیای این بازی را داشته باشید با یک تجربه فراموش نشدنی در این ژانر مواجه خواهید شد.

16) بازی «Jagged Alliance 2»

بازی Jagged Alliance 2

عنوان Jagged Alliance 2 یکی از عناوین قدیمی ژانر نقش­ آفرینی ایزومتریک است که به واقع مورد کم لطفی قرار گرفت. این بازی سال 99 در اروپا و آمریکای شمالی عرضه شد و انتشار جهانی آن نیز سال 2000 صورت گرفت. عنوان مذکور بازیکنان را در نقش گروهی از شورشیان قرار می­ داد که تلاش می­ کردند حکومت­ های سرکوب­گر چندین کشور خیالی را سرنگون کنند. چالش ­های مبارزاتی این بازی مشابه عنوان XCOM بود و علاوه بر این مورد دارای کاراکترهای به یادماندنی و شوخی­ های خنده­ دار بسیار در طول بازی بود.

با این وجود کیفیت سری Jagged Alliance پس از نسخه دوم به سرعت رو به افول گذاشت و اکنون شرکت­ های THQ Nordic و Haemimont Games در تلاشند تا این فرنچایز قدیمی را با دنباله­ Jagged Alliance 3 که قرار است حدود یک ماه دیگر منتشر شود احیا کنند.

15) بازی «Pathfinder: Wrath of the Righteous»

بازی Pathfinder Wrath of the Righteous

این عنوان که در سال 2021 منتشر شده یکی از جدیدترین بازی­ های نقش ­آفرینی ایزومتریک حاضر در این مقاله است و دنباله­ نسخه سال 2018 این بازی یعنی Pathfinder: Kingmaker است. البته عنوان عرضه شده در سال 2021 همان خط داستانی اصلی را دنبال نمی­ کند اما همچنان موفق شده تا آن را به هر شکل قابل تصوری ارتقا دهد. سیستم طراحی کاراکتر متنوع بازی دارای یک حالت شخصی­ سازی قوی به همراه 25 کلاس از 12 نژاد است و در ادامه کاراکتر شما بین بیش از هزار طلسم و جادو برای مبارزات حق انتخاب دارد! در نتیجه می­توان گفت که با یک بازی نقش ­آفرینی واقعی و درست و حسابی طرف هستیم.

دیگر نقاط قوت این شماره از بازی Pathfinder در انتخاب های داستانی بازیکنان و قابلیت تغییر حالت از مبارزه همزمان به مبارزات نوبتی خلاصه می­ شود.

14) بازی «Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura»  

بازی Arcanum Of Steamworks and Magick Obscura   

بازی آرکانوم که در سال 2001 منتشر شد به واسطه فضای استیم پانک خود دارای حال و هوایی بسیار متفاوت نسبت به سایر بازی­ های نقش ­آفرینی ایزومتریک است. در دنیای آرکانوم جادو و فناوری به صورت همزمان نقش پررنگی دارند و بر همین اساس بازیکن می ­تواند در حین شخصی­ سازی کاراکترش طیف وسیعی از قابلیت­ های جادویی را با مهارت­ های مبتنی بر فناوری تلفیق کند، این امر در حالی است که بازیکن همچنان قادر است شخصیت خود را از میان نژاد­های فانتزی و تخیلی انتخاب کند. گیم­ پلی این عنوان نیز در طول نقشه ای وسیع جریان دارد که صدها کاراکتر ماموریت­ دهنده در آن وجود دارد.

یکی دیگر از نقاط قوت بازی آرکانوم آزادی عمل در انتخاب است، به شکلی که با وجود عظمت دنیای بازی همچنان قادر هستید تا داستان را بدون انجام حتی یک مبارزه به پایان برسانید، این آزادی عمل تا جایی پیش می ­رود که حتی می­ توانید به سیم آخر بزنید و تمامی NPC های نقشه­ بازی را خلاص کنید! گفتنی است که استودیوی سازنده این عنوان یعنی Troika Games دو عنوان خوب دیگر یعنی Vampire: The Masquerade – Bloodlines و Temple of Elemental Evil را هم در کارنامه خود دارد ولی متاسفانه در سال 2005 تعطیل شد و به تاریخ پیوست. همچنین اگر کارنامه استودیو هنوز شما را به تجربه آرکانوم ترغیب نکرده باید گفت که موسسان Troika Games نه تنها در طراحی فال ­آوت نقش داشته ­اند بلکه روی عناوین نقش ­آفرینی خوب دیگری مانند Wasteland 2 و Tyranny یا دیابلو 3 که در این مطلب حضور دارند هم کار کرده اند.

13) بازی «Shadowrun: Dragonfall»

بازی Shadowrun Dragonfall

بازی شدو ران در حقیقت یک بازی فکری/نقش ­آفرینی رو میزی بود که در طول سال­ ها چندین بازی کامپیوتری بر اساس آن ساخته شده که برخی از آنها بهتر از سایرین بودند. در همین راستا می­توان گفت که نسخه دراگون­ فال که در سال 2014 عرضه شد بهترین شماره از این مجموعه محسوب می ­شود. نسخه دراگون فال در ابتدا بسته­ الحاقی نسخه اصلی پیشین یعنی Shadowrun Returns بود با این حال سازندگان در نهایت با توسعه آن و افزودن محتوای اضافی بسیار به بازی، آن را به یک نسخه مستقل و کامل از یک سه ­گانه تبدیل کردند.

حدود یک سال پس از عنوان دراگون­ فال نسخه سوم بازی یعنی Shadowrun: Hong Kong هم عرضه شد و بدین ترتیب سه­ گانه­ بازی تکمیل شد. لازم به ذکر است که هر سه شماره جزو عناوین بسیار سطح بالا در ژانر نقش ­آفرینی ایزومتریک هستند اما اکثر منتقدان و گیمرها بر این باورند که عنوان دراگون­ فال بهترین بازی این مجموعه است زیرا توانسته موضوعات فانتزی، علمی تخیلی، سایبرپانک و غیره را به شکل بی­ نقصی با یکدیگر تلفیق کند و دنیایی کاملا منحصر به فرد را خلق کند.

12) بازی «Pillars of Eternity II: Deadfire»

بازی Pillars of Eternity II Deadfire

شماره دوم بازی Pillars of Eternity که نسخه ­های ویندوز، لینوکس و مک آن در سال 2018 منتشر شد و در سال 2020 به کنسول­ های PS4 و اکس ­باکس وان راه یافت، به درد گیمرهایی می­ خورد که عاشق نقش ­آفرینی­ های ایزومتریک مبتنی بر قوانین D&D هستند. سری Pillars of Eternity ساخت استودیوی Obsidian Entertainment در حقیقت ادای دینی به بازی ­های ایزومتریک افسانه­ ای دهه­ 90 مانند Baldur’s Gate، Icewind Dale و Planescape: Torment است.

البته بد نیست به این مورد هم اشاره شود که Pillars of Eternity II: Deadfire مانند تمامی عناوین تحسین­ شده­­ ای که به آنها اشاره شد یک عنوان کاملا داستان­ محور است، در نتیجه گیمر برای پیشبرد داستان ملزم به مطالعه­ هزاران خط گفتگو و غیره است و به شکل خلاصه اگر عموما حوصله خواندن یک عالمه متن در حین بازی­ ها را ندارید بازی Pillars of Eternity II: Deadfire عنوان مناسبی برای شما نخواهد بود.

11) بازی «Tyranny»

بازی Tyranny

بیشتر بازی­ های نقش ­آفرینی ایزومتریک شما را در نقش قهرمان یا گروهی از قهرمانان قرار می­ دهند که وظیفه دارند دنیا را از تاریکی و شرارت پاک کنند با این وجود عنوان Tyranny که در سال 2016 منتشر شد مسیر دیگری را در پیش گرفت. در این بازی نیروی شر از ابتدا پیروز میدان است و شما به عنوان یکی از زیردستان ضدقهرمان داستان دو انتخاب اصلی پیش روی خود دارید، یا نظم موجود را با مشتی آهنین حفظ کنید و یا ساختاری که به آن خدمت می­ کنید را از درون نابود کنید.

این عنوان نیز مانند عنوان قبلی توسط Obsidian Entertainment و به فاصله کمی از Pillars of Eternity ساخته شده، در نتیجه به فرمول گیم ­پلی Pillars of Eternity پایبند مانده است. با این وجود Tyranny یک اقتباس یا تقلید از دیگر عناوین Obsidian نیست زیرا همچنان حاوی انتخاب­ های معنادار بسیار در طول داستان و مجموعه ­ای از شخصیت­ های به یاد ماندنی است، به همین خاطر به سختی می توان تجربه­ این نقش ­آفرینی ایزومتریک متفاوت را به علاقه­ مندان این ژانر توصیه نکرد.

10) بازی «Wasteland 3»

بازی Wasteland 3

سری ویست­ لند یکی از قدیمی­ ترین و با سابقه­ ترین مجموعه بازی­ های نقش ­آفرینی ایزومتریک است که اولین نسخه آن پس از عرضه در سال 1988 پایه و اساس سری فال ­آوت و بسیاری از عناوین نقش ­آفرینی دیگر را هم بنا گذاشت. با این وجود سری ویست­ لند پس از یک وقفه­ بسیار طولانی 25 ساله در سال 2014 توسط استودیوی inXile مجددا به زندگی برگشت و اتفاقا بازی ویست­ لند 2 به یک عنوان بسیار خوب و دوست داشتنی در ژانر نقش ­آفرینی ایزومتریک بدل شد.

البته نسخه پیشنهادی ما از این مجموعه نسخه سوم یعنی بازی Wasteland 3 است که در سال 2020 منتشر شد و دلیل برتری آن نسبت به شماره قبلی گرافیک بهتر، سیستم مبارزات الهام گرفته شده از سری XCOM و افزوده شدن حالت دو نفره co-op به بازی است. همانطور که قبلا هم گفته شد بهترین نسخه مجموعه شماره سوم آن است اما به طرفداران پر و پا قرص این ژانر پیشنهاد می­ کنیم که هر سه بازی این فرنچایز را تجربه کنند.

9) بازی «Planescape: Torment»

بازی Planescape Torment

عنوان معروف Planescape نیز یکی دیگر از عناوین شناخته­ شده و خوب سبک نقش ­آفرینی ایزومتریک از سال 1999 است. این بازی در اواخر دهه­ نود، هنگامی منتشر شد که بازار این ژانر لبریز از نام­ های بزرگی مثل Baldur’s Gate، دیابلو، فال­ آوت و غیره بود.

بازی Planescape برخلاف بیشتر عناوین معرفی شده در این مقاله مبارزات زیادی در گیم­ پلی خود ندارد و در عوض روی داستان تمرکز کرده است. قصه بازی حول قهرمان داستان می­ گردد که «بی ­نام» خطاب می­ شود، یک مرد جاودانه که در جستجوی خاطراتش از زندگی­ های پیشینش است. شاید اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نباشد که نسخه ریمستر این بازی در سال 2017 منتشر شد، همچنین طی همان سال استودیوی inXile نیز یک دنباله­ معنوی برای این بازی منتشر کرد که Torment: Tides of Numenera نام دارد.

8) بازی «Path of Exile»

بازی Path of Exile

عنوان Path of Exile بدون شک برای چندین سال از زمان عرضه در سال 2013 تاکنون یکی از محبوب­ ترین نقش آفرینی­ های ایزومتریک تاریخ به شمار می ­رود. این بازی به شکل گسترده ­ای از دیابلو الهام گرفته اما همچنان موارد بسیاری را به فرمول هک اند اسلش آن بازی اضافه کرده است.

به طور مثال درخت مهارت­ های شما در بازی چنان بزرگ و پر جزئیات است که حداقل تا زمان انتشار نسخه دوم بازی هیچ نمونه­ مشابه دیگری در این ژانر ندارد.

دلیل دیگر موفقیت این عنوان رایگان بودن آن است، البته Path of Exile امکان انجام ریزتراکنش­ هایی برای خرید موارد مختلف در بازی را فراهم می ­کند اما همچنان می­ توانید صدها و یا شاید هزاران ساعت بدون خرج کردن هیچ پولی در دنیای Path of Exile به گشت و گذار بپردازید و بازی کنید.

7) بازی «Divinity: Original Sin II»

بازی Divinity Original Sin II

کلمات بسیاری برای توصیف این عنوان زیبا وجود دارد اما یکی از بهترین موارد ممکن «شگفت انگیز» است. این بازی عرضه شده در سال 2017 توسط Larian Studios ساخته و منتشر شده، نکته جالب اینجاست که عنوان مذکور با تامین مالی جمعی و به صورت مستقل توسعه داده شده و هیچ کمپانی غول­ آسایی در ساخت این شاهکار دخالت نداشته است.

این عنوان به نظر  بسیاری از مخاطبین یک نقش ­آفرینی ایزومتریک عملا بی­ نقص است که بسیاری از منتقدین آن را یکی از بهترین نقش ­آفرینی ­های تاریخ می ­دانند. بدین ترتیب عنوان Divinity: Original Sin II توانست چنان اعتباری برای سازندگان خود به همراه بیاورد که اکنون Larian Studios سرگرم توسعه عنوان Baldur’s Gate 3 است. تنها گذر زمان مشخص خواهد کرد که آیا Larian Studios می­ تواند موفقیت عناوین قبلی خود را در سومین نسخه بالدورز گیت تکرار کند یا خیر.

6) بازی «Disco Elysium»

بازی Disco Elysium

عنوان نوآورانه­ دیسکو الیزیوم نخستین پروژه­ استودیوی بریتانیایی مستقل ZA/UM بود که در سال 2019 منتشر شد و به شکلی طوفانی بازار را درنوردید. دیسکو الیزیوم شما را در نقش یک کارآگاه مبتلا به فراموشی قرار می­ دهد که در تلاش است تا با یافتن سرنخ­ هایی در رابطه با وضعیت ذهنی­ اش یک پرونده قتل را حل کند. این بازی که در میان طرفداران به شوخی «شبیه­ ساز کارآگاه الکلی» هم خطاب می­ شود اصولا چیزی تحت عنوان مبارزه ندارد اما در عوض آزادی عمل حیرت­ آوری را برای مخاطبین تدارک دیده است، طوری که شخصیت شما در ابتدای بازی حالتی کاملا خام و دست نخورده دارد و شخصیتش به مرور و با انتخاب ­های شما شکل می ­گیرد.

در نتیجه تمام مواردی مانند تبدیل شدن به یک کارآگاه محترم یا یک دائم­ الخمر که چپ و راست از سوی دیگران مورد تمسخر و توهین قرار می­ گیرد و یا حتی حالتی مابین آنها، همگی بر اساس انتخاب ­های گیمر به وجود می ­آید. از سوی دیگر گرافیک و جلوه­ های بصری دیسکو الیزیوم یکی از متفاوت ­ترین و هنرمندانه­ ترین نمونه ­ها در ژانر نقش ­آفرینی ایزومتریک محسوب می ­شود.

5) بازی «Neverwinter Nights»

بازی Neverwinter Nights

عنوان Neverwinter Nights که در سال 2002 منتشر شد یکی از بازی­ های نقش ­آفرینی موفقی است که بر مبنای دنیای Forgotten Realms از مجموعه بازی­ های رومیزی D&D ساخته شده است. این بازی در زمان خود هایپ عظیمی به راه انداخته بود زیرا دو غول بازی­ های نقش ­آفرینی یعنی Bioware و Obsidian را در یک پروژه کنار هم آورده بود.

Neverwinter Nights دارای یک حالت داستانی فوق ­العاده بود که جریانات آن در شهر Neverwinter رخ می­ داد، علاوه بر حالت داستانی یک حالت چند نفره نیز در بازی وجود داشت، همچنین بازیکنان قادر بودند با مجموعه ابزار فراهم شده توسط سازندگان، محتوای شخصی خودشان را برای بازی خلق کنند. گفتنی است که این عنوان در سال 2006 توسط یک دنباله­ خوب دیگر ادامه یافت و یک نسخه ریمستر نیز طی سال 2018 از آن منتشر شد که همگی آنها جزو عناوین خوب ژانر نقش­ آفرینی ایزومتریک هستند و بدون شک تجربه منحصر به فردی محسوب می­ شوند.

4) بازی «Baldur’s Gate II: Shadows of Amn»

بازی Baldur’s Gate II Shadows of Amn

سری نقش ­آفرینی ایزومتریک بالدورز گیت نیز مانند عنوان معرفی شده­ قبلی جزو بازی­ هایی است که بر مبنای دنیای Forgotten Realms از مجموعه بازی ­های رومیزی D&D خلق شده است. توسعه ­دهنده این بازی که طی سال 2001 عرضه شد استودیوی نام آشنای Bioware بود که به نوعی در ساخت بازی­ های نقش ­آفرینی مطرح و درجه یک تخصص دارد. نسخه دوم بالدورز گیت که دنباله­ مستقیمی بر بازی اول بود، با بهینه­ سازی و ارتقای گسترده نسخه اول، داستان Gorion’s Ward را ادامه داد.

به شکل کلی این بازی یک عنوان نقش­ آفرینی کاملا حماسی است که می­ تواند شما را به یک ماجراجویی فراموش­ نشدنی ببرد، طوری که اگر قصد داشته باشید بازی را به شکل تمام و کمال به پایان برسانید با حدود 300 ساعت گیم­ پلی درگیر خواهید شد که رقم شگفت­انگیزی است! لازم به ذکر است بالدورز گیت 2 و 1 نیز مانند اکثر نقش ­آفرینی­ های ایزومتریک کلاسیک حالا از نسخه­ های ریمستر شده نیز برخوردارند که بد نیست تا زمان عرضه بالدورز گیت 3 چرخی در آنها بزنیم.

3) بازی «Fallout 2»

بازی Fallout 2

گیمرهای جوان ­تر شاید به یاد نداشته باشند یا ندیده باشند اما سری فال ­آوت در ایام دور شکل و ظاهری کاملا متفاوت داشت چرا که دو نسخه­ اولیه آن برخلاف عناوین سوم/اول شخص امروزی نقش ­آفرینی­ های ایزومتریکی بودند که شباهت زیادی به عنوان ویست­ لند داشتند. با این حال صحبت از فال ­آوت­ های قدیمی، بخصوص فال ­آوت 2 خاطرات شیرین بسیاری را برای گیمرها زنده می­ کند زیرا این بازی با گیم ­پلی خوب و داستانی درگیر کننده به راحتی توانست جای خود را در میان عناوین بزرگ­تر سال عرضه ­اش یعنی 1998 باز کند و به چنان موفقیتی دست یابد که امروزه نیز (با وجود تغییر سبک) همچنان جزو عناوین مطرح نقش ­آفرینی به شمار می­ رود.

البته که اکثر تلاش­ های Bethesda از زمان فال ­آوت 3 در سال 2008 جهت ادامه­ این مجموعه در قالبی متفاوت نتایج موفق و رضایت­ بخشی را به همراه داشت، اما خیلی از طرفداران قدیمی ­تر این سری هنوز جای خالی یک شماره اصلی یا اسپین ­آف فال ­آوت با زاویه دید ایزومتریک را حس می­ کنند. هرچند که این احتمال وجود دارد Bethesda یک فال ­آوت ایزومتریک جدید بسازد اما طبق مصاحبه­ تاد هاوارد، کارگردان و خالق سری فال ­آوت و الدر اسکرول در اردیبهشت، این کمپانی فعلا مشغول توسعه Elder Scrolls 6 است و تا پایان این پروژه به سراغ نسخه بعدی فال ­آوت نخواهد رفت.

2) بازی «Diablo 2»

بازی Diablo 2

قسمت دوم دیابلو که در سال 2000 روانه بازار شد یکی از آن عناوین نقش ­آفرینی ایزومتریک بزرگ است که تاثیر غیر قابل انکاری روی بازی­ های هم سبک بعد خود مانند Path of Exile، تورچ­ لایت و غیره گذاشت. یکی از نقاط تمایز برجسته­ دیابلو با بازی ­های هم­ دوره ­اش اتمسفر تاریک، جدی و تا حدی خشونت­ آمیز و خونبارش بود که کنار گیم­ پلی و داستانی جذاب در یک دنیای فانتزی، نام این بازی و به شکل کلی نام این فرنچایز را در تالار افتخارات بازی ­های کامپیوتری ثبت کرد. یکی از نکات جالب مجموعه­ دیابلو اینست که برخلاف برخی از عناوین این فهرست که حالا مرده محسوب می­ شوند، بلیزارد پس از وقفه ­هایی که ظاهرا هربار طولانی ­تر می­ شوند عنوان دیابلو را در دنباله ­هایی بزرگ­تر و بدون افت کیفیت ادامه داد، به همین خاطر شاید وقفه­ های طولانی میان هر شماره مورد خیلی بدی هم نباشد.

همچنین اگر طرفدار گرافیک رترو در عناوین قدیمی نیستید هم نگران نباشید زیرا بلیزارد در سال 2021 عنوان Diablo II: Resurrected را منتشر کرد، البته ممکن است با توجه به تجربه تلخ Warcraft III: Reforged کمی نسبت به ریمستر دیابلو بدبین باشید اما خوشبختانه بلیزارد این بار به نحو احسن از پس کار برآمده و نسخه Resurrected در واقع همان دیابلو 2 است که گرافیک آن به میزان چشمگیری بهبود یافته، و به راستی غیر از این مورد چه انتظار دیگری از یک ریمستر خوب وجود دارد؟!

1) بازی «Dungeon Siege»

بازی Dungeon Siege

امروزه به زحمت ممکن است به دو یا چند گیمر بر بخورید که مشغول صحبت درباره سری نقش ­آفرینی ایزومتریک دانجن سیج باشند با این وجود سری مذکور از اوایل تا اواسط دهه­ 2000 جزو عناوین بسیار محبوب و پر سر و صدای دنیای بازی­ های کامپیوتری بود. اولین بازی دانجن سیج بیش از 2 دهه­ پیش در سال 2002 منتشر شد، این عنوان که توسط کریس تایلر، یکی از چهره ­های تاثیرگذار صنعت بازیسازی طراحی شده بود خیلی زود توانست به یک عنوان کالت تبدیل شود که این امر حداقل دو دلیل عمده داشت. دلیل نخست این بود که بازی به خودی خود یک نقش ­آفرینی ایزومتریک جذاب، با کیفیت و روان بود که هرچند امروزه دیگر وجود خارجی ندارد اما در دوران اوج خود استانداردهایی را تعریف کرد که تقریبا تمامی بازی­های مابعد آن نیز از آنها پیروی می­ کردند.

برای مثال بازی یک عنوان جهان ­باز واقعی و بدون هیچ صفحه­ بارگذاری بود که در آن دوره خصوصیت نادری محسوب می­ شد، از سوی دیگر سیستم مبارزات خوب بازی به بازیکنان اجازه می داد تا خط داستانی را در گروه های حداکثر 8 نفره­ آفلاین یا آنلاین دنبال کنند. دلیل دوم موفقیت این عنوان و قرارگیری آن در جایگاه شماره یک این فهرست اینست که بازی در سالی عرضه شد که دوران نقش­ آفرینی­ های ایزومتریک کلاسیک رو به پایان بود اما انتشار دانجن سیج که به لحاظ گرافیکی و فنی پیچیده­ تر از بازی­ های کلاسیک این ژانر بود مانند یک پل عناوین کلاسیک ایزومتریک را به بازی­ های مدرن­ تر این ژانر متصل کرد. موفقیت دانجن سیج تا جایی ادامه یافت که بازی به یک سه­ گانه تبدیل شد و چند فیلم هم از روی آن ساخته شد، هرچند که فیلم­ها آثار نازلی بودند اما همین امر نشان­ دهنده اهمیت این عنوان است زیرا تا جایی که من به خاطر دارم بازی نقش ­آفرینی ایزومتریک دیگری وجود ندارد که به سینما هم راه یافته باشد.

جمع‌ بندی

در پایان مقاله بازی های نقش آفرینی ایزومتریک بایست گفت شاید عناوین دیگری نیز وجود داشته باشند که مناسب این لیست بوده ­اند اما برخی از عناوینی که در ظاهر ایزومتریک هستند همچنان جزو این ژانر به شمار نمی ­روند و در مطلب مورد اشاره قرار نگرفته­ اند. برای مثال یکی از غول­ های نقش ­آفرینی مانند Dragon Age: Origins شاید در نگاه اول یک نقش ­آفرینی ایزومتریک باشد اما گرافیک کاملا سه بعدی به همراه نوع دوربین قابل انتخاب سوم شخص یا ایزومتریک باعث نمی­ شود که این عنوان خوب در این ژانر قرار گیرد. همچنین بازی­های دیگری نظیر Hades  نیز عرضه شده­ که ایزومتریک و 2 بعدی است اما علیرغم برخورداری از یک گیم ­پلی هک اند اسلش لذت بخش همچنان در دسته­ بازی­ های نقش­ آفرینی قرار نمی­ گیرد زیرا اصولا یک بازی در ژانر roguelike است، حال نظر شما در این باره چیست؟ آیا نقش­ آفرینی ایزومتریک خاطره­ انگیز یا مدرن دیگری در ذهن دارید که مناسب این فهرست باشد؟

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

آیا عنوان جدید دیابلو 4 یک نقش آفرینی ایزومتریک است؟

بله نسخه جدید از سری دیابلو در بخشی اعظمی از بازی با دوربین ایزومتریک دنبال می شود.

۱
فروش دیابلو 4 تاکنون چقدر بوده است؟

طبق آخرین آمارها این بازی تاکنون 666 میلیون دلار فروش داشته و رکورد جدیدی برای کمپانی اکتیویژن بلیزارد را به جای گذاشته است.

۲
تکمیل خط داستانی بازی دانجن سیج چقدر زمان می برد؟

این عنوان دارای یک خط داستانی 27 ساعته است.

۳
فروش اولین نسخه فال آوت چقدر بوده است؟

فال آوت 1 در زمان عرضه توانست 600.000 کپی فروش داشته باشد.

۴
نخستین بازی نقش آفرینی ایزومتریک تاریخ چه عنوانی است؟

بازی Zaxxon ساخت شرکت سگا اولین عنوان ایزومتریک بازی های رایانه ای محسوب می شود که طی 1981 در ژاپن و در سال 1982 به شکل بین المللی روانه بازار شد.

۵
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.