بهترین بازی های سبک Metroidvania
کسری کاظمی

بهترین بازی های سبک Metroidvania

کسری کاظمی 16 شهریور 1401 بدون دیدگاه
5,294 بازدید

ژانر در صنعت گیم برای جدا سازی استایل‌های مختلف به کار می‌رود که گروهی از استودیوها تصمیم می‌گیرند تا بازی های خود را در آن سبک ارائه دهند. برای هر ژانر اصلی، کلی زیرمجموعه وجود دارد که شامل ده‌ها استایل و ویژگی متفاوت هستند. Metroidvania یک زیرمجموعه برای بازی های اکشن و ماجراجویی بوده که نامش از روی دو عنوان به شدت افسانه‌ای یعنی Metroid و Castlevania انتخاب شده است. قابلیت اصلی این سبک که آن را از سایر بازی های اکشن و ماجراجویی متمایز می‌کند، توجه به پیشروی در محیط‌های غیر خطی و بازگشت به نقاطی است که پیش از آن غیر قابل دسترس بودند. در این مطلب سعی داریم تا بهترین بازی های سبک Metroidvania در تاریخ را به شما معرفی کنیم.

نقشه‌هایی پیچیده و متصل به هم در بازی های Metroidvania

دنیای بازی های Metroidvania شامل نقشه‌های پیچیده و به هم مرتبط است که بازیکنان با به دست آوردن یک آیتم خاص، می‌توانند به محیط‌های ابتدای بازی برگشته و مسیرهای جدیدی را آزاد کنند. اکثر بازی های این سبک به صورت عناوین دو بعدی و پلتفرمر سایت اسکرولر دنبال می‌شوند؛ با این حال در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که بازی های سه بعدی زیادی هم از تکنیک‌های این سبک استفاده کرده‌اند. هسته اصلی این ژانر، توجه به جزئیات و صبور بودن است. چالش‌های زیاد محیطی در این بازی ها جریان دارد و خلاقیت طراحی مراحل نیز نقش مهمی در موفقیتش دارند. پس بیشتر از این وقت را تلف نمی‌کنیم و می‌پردازیم به بهترین بازی های سبک Metroidvania که نمایندگان این سبک کلاسیک هستند.

بازی Batman Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum

بهترین بازی های سبک Metroidvania در دسته آثار دو بعدی و ساید اسکرولر طبقه بندی می‌شوند. با این حال تعدادی معدود از بازی های سه بعدی هم وجود دارند که موفق شده‌اند تا فلسفه نقشه‌های بزرگ و به هم پیوسته را به خوبی ترجمه کرده و ارزش قرار گرفتن در چنین لیستی را داشته باشند. یکی از دو بازی سه بعدی که نماینده بی نظیر Metroidvania است،بازی Batman: Arkham Asylum نام دارد. اولین قسمت از سه گانه حماسی Arkham که در آن کنترل شوالیه تاریکی یعنی بتمن را به دست می‌گیریم. خیلی‌ها از این بازی به عنوان یکی از بهترین آثار ابرقهرمانی در صنعت گیم یاد می‌کنند. نقشه بزرگ و متصل بازی بازیکنان را مجبور می‌کند که پس از یافتن آیتمی جدید، به مکان‌های تازه دسترسی داشته باشند.

  • 2009 | Rocksteady Studios | PC, PlayStation 3, Xbox 360

بازی Control

Control

دومین بازی سه بعدی‌ای که نه تنها یکی از بهترین بازی های سال عرضه خود، بلکه یکی از بهترین بازی های سبک Metroidvania مدرن هم به شمار می‌رود، Control نام دارد. این بازی به دست استودیوی خوشنام Remedy Entertainment ساخته شده و تمام المان‌های معروف و شناخته شده Metroidvania را درون خود دارد. بازی حول محور یک آژانس دولتی مخفی می‌گردد که وظیفه دارد پدیده‌هایی را که قوانین واقعیت و طبیعی را نقض می‌کنند، بررسی کند. شما به عنوان شخصیت اصلی وارد این ساختمان عظیم و چند لایه می‌شوید تا برادر گمشده‌تان را پیدا کنید. بازیکن می‌تواند از همان ابتدای کار تمام طبقاتی که برخی غیر قابل دسترس هستند را بررسی کرده و به رازهای عجیب این سازمان پی ببرد.

  • 2019 | Remedy Entertainment | PC, PlayStation 4/5, Xbox One/Series X/S

بازی Shadow Complex

Shadow Complex

Shadow Complex یک بازی اکشن و ماجراجویی دو و نیم بعدی است که ابتدا برای کنسول ایکس باکس 360 و سپس پلتفرم‌های دیگر منتشر شد. بازی روایتگر داستان زوجی با نام‌های جیسون و کلر است که برای اکتشاف به غارهای عمیق می‌روند. با این حال، کلر ناگهان ناپدید می‌شود و جیسون یک مجتمع زیرزمینی عظیم پر از سرباز را پیدا می‌کند. برای یافتن کلر و فرار از آنجا، جیسون باید این سیستم پیچیده و درهم تنیده را کاوش کند و هر دشمنی را که در مسیر ظاهر می‌شود از بین ببرد. البته، از آنجایی که در یک پناهگاه پیچیده زیرزمینی با بخش‌های مخفی حضور دارید، با تجهیزات پیشرفته و مفیدی روبرو خواهید شد که به جیسون کمک می‌کند تا از میان دشمنان و حتی مکان‌های اطراف نقشه عبور کند.

  • 2009 |Chair Entertainment | PC, PlayStation 3/4, Xbox 360/One

بازی GRIME

GRIME

اگر در عناوین Metroidvania به دنبال چالش‌های ترسناک و غیر ممکنی همانند عناوین Souls-like می‌گردید، پس بازی GRIME دقیقاً برای شما ساخته شده است. روایت بازی کمی انتزاعی و گنگ است. شما در نقش یک مرد شبیه به مجسمه با کله‌ای همانند یک سیاه‌چاله تاریک بازی می‌کنید. دنیای تاریک و ترسناکی هم که بازی به شما ارائه می‌دهد، پر از تصاویر دیوانه‌واری است که انگار از یک نقاشی عجیب خارج شده‌اند. در طول مسیر با چندین شخصیت مختلف روبرو خواهید شد و به آرامی داستان‌های جالبی را پشت سر خواهید گذاشت. گیم پلی بازی با کاوش در جهان، یافتن گنج‌ها، پلتفرمینگ و مبارزه با باس‌ها برای به دست آوردن قدرت‌های جدید تکمیل شده و حس واقعی Metroidvania را به شما القا می‌کند.

  • 2021 | Clover Bite | PC, Nintendo Switch

بازی Dandara

Dandara

یک بازی Metroidvania را تصور کنید که در آن نه می‌توانید بپرید و نه بدوید. این محدودیت در نگاه اول کمی عجیب و غیر ضروری به نظر می‌رسد؛ ولی اعتماد کنید زیرا محدودیت‌های بازی Dandara به سرعت تبدیل به نقاط قوتش می‌شوند. با استفاده از کنترل‌های بازی می‌توانید جاذبه را دست‌کاری کرده و از محیط به نفع خود علیه دشمنان استفاده کنید. گرافیک پیکسلی و زیبای بازی از اصلی‌ترین دلایل جذب مخاطبان به آن خواهد بود. Dandara در زمینه روایت، افسانه‌های باستان کشور برزیل را با محیط‌های فانتزی ترکیب کرده و قابلیت‌های خاص و جدیدی که در گیم پلی‌اش پیاده سازی شده، بدون شک از این بازی یکی خوش ساخت ترین Metroidvaniaهای چند سال اخیر را به وجود آورده است.

  • 2018 | Long Hat House | Android, iOS, PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Iconoclasts

Iconoclasts

باس‌های خاص و چالش برانگیز و ابزارهای چندمنظوره از نکات برجسته این ماجراجویی باشکوه یعنی بازی Iconoclasts هستند. Iconoclasts با داستانی تیره‌تر از آنچه که ظاهرش نشان می‌دهد و تغییرات ملایم در فرمول ثابت شده ژانر Metroidvania، به طور مداوم سرگرم‌کننده و اعتیادآور باقی می‌ماند. یکی از ویژگی‌های جالب این بازی، تمرکز بر روی توانایی‌های محدودش بوده تا اینکه کلی قابلیت اضافه و بی ارزش را جلوی شما بریزد. تمرکز اصلی بازی بر روی حل پازل‌های محیطی بوده و نبرد با دشمنان آن‌قدر هم مورد توجه سازندگان نیست. داستان سرایی بازی نیز از قدرت بالایی برخوردار و شاهد کلی روایت و دیالوگ تأثیر گذار از سوی شخصیت‌های اصلی و فرعی بازی خواهیم بود.

  • 2018 | Konjak | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Owlboy

Owlboy

Owlboy از آن دسته بازی های Metroidvania است که در اولین نگاه عاشق گرافیک خیره کننده پیکسلی‌اش خواهید شد. این سبک از طراحی هنری تا اینجای کار تبدیل به استاندارد بازی های این مدلی شده و همیشه نیز بازیکن را جذب خود خواهد کرد. کاراکتر بازی Owlboy که یک جغد بامزه است، به جای مهارت یا سلاح‌های گوناگون، از دوستانش برای جنگیدن به جای خود استفاده می‌کند و آنها را از زمین بلند کرده و با پرواز کردن به جاهای مختلف می‌فرستد. نگران نباشید، همواره پازل‌ها، قطعات مختلف تجهیزات برای پیدا کردن و تنوع زیادی از دشمنان در بازی وجود دارد. این بازی با جذابیت‌هایش، خیلی از علاقه‌مندانش را به یاد آثار کلاسیک کنسول‌های نینتندو مانند SNES خواهند انداخت.

  • 2016 | D-Pad Studio | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Gato Roboto

Gato Roboto

در مقاله “بازی هایی که شما را در نقش یک گربه قرار می دهند” به این بازی بامزه و البته بسیار خوش ساخت اشاره کردیم. Gato Roboto کنترل گربه‌ای بامزه را در اختیارتان قرار می‌دهد که درون یک روبات خطرناک و غول‌آسا نشسته است. شما با استفاده از این لباس به فضاهای دور سفر کرده تا دوست گمشده‌تان را پیدا کنید. در این مسیر با موانع مختلف و چالش‌هایی مانند موجودات فضایی گربه خوار روبرو می‌شوید. گرافیک سیاه و سفید و ساده بازی Gato Roboto الهام گرفته از بازی های 8 بیت کنسول‌های قدیمی نینتندو هستند و به راحتی می‌توان ادای احترام به Metroid را در این بازی مشاهده کرد. پس اگر Metroidvania گربه‌ای چیزی است که دنبالش هستید، این بازی را از دست ندهید.

  • 2019 | Doinksoft | PC, Nintendo Switch, Xbox One

ّبازی SteamWorld Dig

SteamWorld Dig

SteamWorld Dig و نسخه دومی که برایش ساخته شده، دو تا از جذاب‌ترین Metroidvaniaهای مستقلی هستند که تمرکز زیادی بر روی ساخت و ساز و کاوش دارند. این بازی ها موفق شدند تا فرمول ساخت و ساز و مبارزات جذاب را به بهترین شکل ممکن با هم ترکیب کرده و رقیبان شبیه به خود نداشته باشند. اولین بازی دنیاهای خاص و عجیبی را در اختیار بازیکنان قرار داده تا در آن گم شوند و بازی دوم قابلیت تخریب پذیری محیط‌ها را به اوج خود رساند و حس اعتیادآوری به بازی تزریق کرد. شما می‌توانید آیتم‌هایی برای حفاری پیدا کرده و سراسر نقشه را با آن‌ها حفر کنید. اگر در بین دو بازی می‌خواهید یکی را انتخاب کنید، پیشنهاد ما، نسخه دوم است زیرا کلی از مشکلات بازی اول را برطرف کرده است.

  • 2013 | Image & Form | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Unsighted

Unsighted

بازی Unsighted در نگاه اول، بر روی پایه‌ها و فرمول‌های آشنای سبک Metroidvania طراحی شده، ولی با نگاهی دقیق‌تر، به راحتی می‌توان متوجه نبوغ سازندگان در پیاده سازی ایده‌های جدیدش شد. یکی از این ویژگی‌ها، وابسته بودن به زمان برای پایان رساندن برخی فعالیت‌ها در بازی است. همچنین ظاهر به شدت دوست داشتنی و خیره کننده 16 بیتی این بازی، نفس هر گیمر قدیمی ای را بند خواهد آورد. ولی گیم پلی جایی است که Unsighted در آن خواهد درخشید. هیچ دکمه‌ای تلف نشده است. شخصیت اصلی قادر به انجام تمام حرکت‌های نمایشی پلتفرمر خواهد بود. باس‌های چالش برانگیز و نقشه عظیم بازی را هم که حساب کنیم، بدون شک با یکی از بهترین بازی های سبک Metroidvania روبرو هستیم.

  • 2021 | Studio Pixel Punk | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Timespinner

Timespinner

Timespinner چه در زمینه مکانیک‌های گیم پلی و چه گرافیکش، به شدت آدم را یاد بازی های قدیمی کنسول Game Boy Advance می‌اندازد. مکانیک‌های دست‌کاری زمان برای جلو و عقب رفتن در مراحل و محیط‌ها، ویژگی ای جذاب است که در بازی های Castlevania پیش از این آزمایش شده است. هر چقدر که به عقب و جلو بروید، با دشمنان جدیدتر، مکان‌هایی که در یک زمان خاص دسترس نبود و آیتم‌های جالبی مواجه می‌شوید. با اینکه مشکلاتی هم در تغییر زمان در بازی وجود دارد، ولی استودیوی کوچک Lunar Ray Games تا حد زیادی موفق شده تا یک بازی جذاب تولید کند. Timespinner همچنین در همه بازه‌های زمانی‌اش، کلی مراحل پیچیده و پر از اسرار مختلف را پیاده سازی کرده است.

  • 2018 | Lunar Ray Games | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Dust An Elysian Tail

Dust: An Elysian Tail

بازی Dust: An Elysian Tail با ارائه استایل گرافیکی خاص و جالبی موقف شده تا فضاسازی متفاوتی را به بازی های Metroidvania هدیه دهد. این بازی از شخصیت‌های حیوانی برای ارائه داستان خود استفاده می‌کند. شخصیت اصلی بازی شمشیرزنی است که از گذشته خود هیچ اطلاعی ندارد. وی پس از پیدا کردن یک شمشیر سخنگو، راهی سفری برای یافتن اطلاعات می‌شود. گیم پلی بازی شامل جستجو در نقشه بزرگ بازی برای سرنخ و قابلیت‌های تازه می‌شود. از ویژگی‌های جدید این بازی می‌توان به سیستم مبارزات کمبو محورش اشاره کرد که تنوع خوبی برای Metroidvaniaها محسوب می‌شود. همچنین شاهد داستانی زیبا و پر از پیچ و خم‌های عجیب از این بازی خواهید بود.

  • 2013 | Humble Hearts | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Momodora Reverie

Momodora: Reverie Under the Moonlight

بازی Momodora: Reverie Under the Moonlight چند سال پیش به واسطه طراحی جالب شخصیت‌هایش در سطح اینترنت به شهرت رسید. با این حال این بازی برای یک Metroidvania حرف‌های بسیار بیشتری از طراحی شخصیت برای گفتن دارد. از گرافیک زیبا و پیکسلی بازی گرفته تا نقشه پیچیده و پر پیچ و خمش، Momodora شما را به سفری خطرناک برای ریشه کن کردن نفرینی باستانی می‌فرستند. باس‌های این بازی از ظاهری عجیب و متفاوت برخوردار هستند که توجه هر گیمری را جلب می‌کنند. علاوه بر این موضوع، روایت داستان و موسیقی‌های هیجان‌انگیز، از دیگر دلایلی است که Momodora به راحتی می‌تواند در میان بهترین بازی های سبک Metroidvania جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

  • 2016 |  Bombservice | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Record of Lodoss

Record of Lodoss War-Deedlit in Wonder Labyrinth

Record of Lodoss War نام مجموعه‌ای از رمان‌های فانتزی ژاپنی است که در دهه 80 نگارش شده و از روی آن اقتباس‌های فراوانی صورت گرفته است. Record of Lodoss War-Deedlit in Wonder Labyrinth جدیدترین برداشت از روی این داستان‌های فانتزی است که در قالب یک بازی Metroidvania در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این بازی به واسطه حضور قلعه‌های بزرگ و شوالیه‌های باستانی، به شدت حس و حال بازی Castlevania Symphony of the Night را به شما القا خواهد کرد. همانند آن بازی، شما توانایی تغییر دادن ابزار مبارزه خود را برای شرایط مختلف خواهید داشت. گرافیک زیبا و انیمه‌ای این بازی نیز از دیگر دلایل ضروری بودن تجربه آن است.

  • 2020 | Team Ladybug | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4/5, Xbox One/Series X/S

بازی Salt and Sanctuary

Salt and Sanctuary

شاید کلیشه‌ای‌ترین چیز ممکن این باشد که بازی Salt and Sanctuary را Dark Souls عناوین Metroidvania بنامیم. با این حال این توصیف کاملاً درست و قابل دفاع است. این موضوع فقط به این دلیل نیست که درجه سختی این بازی به شدت بالا بوده و باس‌های آن نیز بارها و بارها برایتان دردسر درست می‌کنند. Salt and Sanctuary همچنین از عنوان معروف استودیوی From Software الهامات زیادی مانند مکانیک‌های ارتقای شخصیت گرفته است. گرافیک زیبا و نقاشی شده بازی ارجاعی از سبک گوتیک گرفته و مراحل بازی همانند هزارتویی برای کاوش طراحی شده‌اند. این جواهر مستقل همچنین دارای یک دنباله شایسته به نام Salt and Sacrifice است که می‌توانید آن را هم تجربه کنید.

  • 2016 | Ska Studios | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Shantae and the Pirates Curse

Shantae and the Pirate’s Curse

Shantae نام یک فرنچایز قدیمی و دوست داشتنی در سبک اکشن و ماجراجویی است که در سال 2002 شروع به کار کرد؛ با این حال در سال 2010 بود که بالاخره به آن موفقیت و شهرتی که لایقش بود رسید. در سال 2014 نیز شاهد انتشار بهترین بازی این سری یعنی Shantae and the Pirate’s Curse بودیم. شخصیت اصلی بازی Shantae نام دارد. یک غول چراغ جادو که قسم خورده تا از سرزمینش در مقابل شرارت‌ها محافظت کند. با این حال اتفاقات این بازی نشان می‌دهد که وی قدرت‌هایش را از دست داده و باید به عنوان یک انسان وارد عمل شود. این بازی شبیه‌ترین چیز به یک Metroidvania در کل سری است. باید در جزیره پیچ در پیچ و بزرگ دزدان دریایی به یافتن ابزار مناسب برای نبرد با دشمنان بپردازید.

  • 2015 | WayForward Technologies | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Guacamelee

Guacamelee

معمولاً بهترین بازی های سبک Metroidvania خیلی منبع الهام خود را جدی گرفته و سعی می‌کنند تا به آن دو سری بازی خیلی وابسته و پایبند باشند. با این حال برخی از استودیوهای بازی سازی سعی بر این دارند تا این فرمول را تکان داده و ویژگی‌های خاصی به آن تزریق کنند. سری بازی های Guacamelee یکی از همین نمونه‌ها هستند. به جای شوالیه‌ها و نیروهای جادویی، این بار شاهد حضور یک تیم کشتی کج مکزیکی به عنوان شخصیت‌های اصلی هستیم. Guacamelee مسیر خاص خود را با اکشن پر زرق و برق، پلتفرمینگ خیره کننده و طراحی مراحل پیچیده‌اش پیدا می‌کند و حس طنز را هم از دست نمی‌دهد. Guacamelee 2 حتی از بازی اول در ارائه یک Metroidvania خالص فراتر هم می‌رود.

  • 2013 | DrinkBox Studios | PC, Nintendo Switch, PlayStation 3/4, Xbox 360/One

بازی Touhou Luna Nights

Touhou Luna Nights

لازم نیست تا حتماً با فرنچایز عظیم و نامدار Touhou آشنا باشید تا بتوانید از نسخه Touhou Luna Nights لذت ببرید. این بازی یک Metroidvania کوتاه و لذت بخش است که کلی المان متفاوت مانند متوقف کردن زمان و کند کردن آن را در اختیارتان قرار می‌دهد. این قابلیت‌ها را باید به صورت هوشمندانه در مقابل دشمنان استفاده کنید تا بتوانید بازی را به اتمام برسانید. همچنین کلی پازل‌های درگیر کننده در بازی وجود دارد که ذهن شما را برای باز کردن مسیر به چالش می‌کشند. گرافیک خارق‌العاده پیکسلی بازی نیز بدون شک توجه هر بیننده را به خود جلب می‌کند. این بازی با المان‌های نام برده‌اش، به شدت شما را به یاد انیمه‌ها انداخته که پدیده‌ای متفاوت در میان بازی های Metroidvania است.

  • 2019 | Team Ladybug | PC, Nintendo Switch, Xbox One

بازی Yoku’s Island Express

Yoku’s Island Express

Yoku’s Island Express ترکیبی عجیب از ژانرهای مختلفی است که رو کاغذ نباید در کنار هم جواب بدهند. با این حال با یک بازی به شدت دوست داشتنی و سرگرم کننده روبرو هستیم. بهترین بازی های سبک Metroidvania را تصور کنید، ولی این بار با ویژگی‌های بازی Pinball! بله میدانیم که عجیب به نظر می‌رسد؛ ولی Yoku’s Island Express موفق شده تا به خوبی این ایده را به نتیجه برساند. همه ویژگی‌های کلیشه Metroidvania در بازی حضور دارند، با این حال شما کنترل مرد حشره‌ای را به دست می‌گیرید که باید به کمک بازی Pinball از نقطه‌ای به نقطه دیگر رفته و بسته‌ای را تحویل صاحبش بدهد. اگر از استادان بازی Pinball باشید، بدون شک از تجربه این عنوان زیبا لذت می‌برید.

  • 2018 | Villa Gorilla | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Vigil The Longest Night

Vigil: The Longest Night

بازی Vigil: The Longest Night یکی از بهترین مثال‌ها برای بیان این موضوع است که یک حس آشنا و قدیمی توانایی ارائه چیزهای جدیدی را هم خواهد داشت. به عنوان یک بازی Metroidvania این بازی عنوانی بی نظیر است که تمامی فرمول‌ها را از جمله نقشه پیچیده و به هم متصل، دشمنان چالش برانگیز و گشت و گذار را درون خود دارد. با این حال این بازی از سری Dark Souls نیز الهاماتی گرفته که آن را تبدیل به پدیده‌ای خاص می‌کند. نبرد با باس‌های عظیم و متنوع بازی به شدت سخت و درگیر کننده است. کلی آیتم مختلف، مسیرهای پنهان که به جاهای تازه می‌روند و کلی قابلیت دیگر درون بازی Vigil: The Longest Night مخفی شده که بدون شک ارزش وقت گیمرها را خواهد داشت.

  • 2020 | Glass Heart Games | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Bloodstained Ritual of the Night

Bloodstained: Ritual of the Night

Bloodstained: Ritual of the Night از این جهت یکی از مهم‌ترین و البته بهترین بازی های سبک Metroidvania بوده که توسط یکی از خالقان این سبک ساخته شده است. Koji Igarashi کارگردان بازی Castlevania: Symphony of the Night با کمک طرف‌داران موفق به جمع آوری بودجه این بازی شد و نتیجه نهایی دقیقاً همان چیزی است که از یک دنباله معنوی انتظار دارید.

قلعه‌های گوتیک، حضور شوالیه‌ها و خون‌آشام‌ها، همگی نشان می‌دهد که قرار است با یک Castlevania مدرن دست و پنجه نرم کنیم. مبارزات بازی به شدت لذت بخش‌اند. کلی راز پنهان در جای‌جای این بازی قرار گرفته که می‌تواند ساعت‌ها گیمرها را درگیر خود کند. این بازی بدون شک از شاهکارهای مدرن این ژانر است.

  • 2019 | ArtPlay | Android, iOS, PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Death’s Gambit Afterlife

Death’s Gambit Afterlife

ورژن اورجینال بازی Death’s Gambit به تنهایی یک Metroidvania بسیار شایسته بود. این بازی موفق شده بود المان‌های سری Dark Souls را به بهترین شکل ممکن کنار Metroidvania قرار داده و یکی از بهترین نتیجه‌های ممکن را هم دریافت کند. گرافیک زیبای پیکسلی بازی به همراه طراحی‌های جالب مراحلش، بازیکن را از همان ابتدا درون خود کشیده و برای ساعت‌ها درگیر می‌کند. با این حال بازی Death’s Gambit Afterlife که ورژن ارتقا یافته این بازی است، آمده تا ده‌ها قابلیت و ویژگی جذاب‌تر را به آن تزریق کند. علاوه بر محتوای تازه برای بازی، مشکلات فنی مانند سیستم مبارزات و باگ‌ها نیز در این بازی برطرف شده‌اند. تجربه‌این بازی برای عاشقان ژانر به شدت ضروری است.

  • 2018 | White Rabbit | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Axiom Verge

Axiom Verge

جدا از طراحی‌های مراحل نفس گیر و دیوانه کننده، روایت داستان جذاب و گیم پلی اعتیادآورش، چیزی که Axiom Verge را تبدیل به یکی از شاهکارهای بازی سازی مستقل و یکی از بهترین بازی های سبک Metroidvania می‌کند، این است که کل این بازی به دست یک نفر ساخته شده است. طراحی 8 بیتی و باس‌های خیره کننده، بدون شک ادای احترامی به بازی Super Metroid است. همچنین ده‌ها اسلحه متفاوت با قابلیت‌های خاص در بازی برای پیدا کردن وجود دارد. سیستم تیراندازی بازی همچنین می‌تواند به بازی های Contra نیز اشاراتی داشته باشد. در نهایت باید گفت که تجربه بازی Axiom Verge برای تمام کسانی که به دنبال چالش و لذت واقعی از Metroidvania هستند توصیه می‌شود.

  • 2015 | Thomas Happ Games | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Blasphemous

Blasphemous

در زمینه تصویر سازی و الهام از هنر گوتیک کلاسیک اروپا، کمتر بازی ای را می‌توان پیدا کرد که به اندازه Blasphemous موفق عمل کرده باشد. بازی Blasphemous با الهام گرفتن از تصاویر قدیمی کاتولیک اروپایی، دنیایی برای کاوش ایجاد می‌کند که هم وحشتناک و هم به شدت جذاب است، در عین حال سیستم مبارزات عالی و کتابخانه‌ای از افسانه‌های باستانی را هم برای نشستن و خواندن گیمرهای علاقه‌مند فراهم می‌کند. مضامین مرگ و تولد دوباره در همه جای دنیا بازی یافت می‌شود و این عنوان یک چالش وحشیانه است که هیچ رحمی به گیمرهای تازه وارد ندارد. Blasphemous یک Metroidvania مذهبی با مضامین ناخوشایند است که مناسب تمام کسانی بوده که به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستند.

  • 2019 | The Game Kitchen | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Ender Lilies Quietus of the Knights

Ender Lilies: Quietus of the Knights

Ender Lilies: Quietus of the Knights یکی از جدیدترین بازی های درون این لیست بوده که در سال 2021 منتشر شد. با این حال بلافاصله توانست توجه عاشقان این ژانر را به سوی خود جلب کرده و تبدیل به یکی از تازه‌ترین‌های لیست بهترین بازی های سبک Metroidvania شود. در این بازی ما نقش لیلی را بازی می‌کنیم، دختری که در کلیسا از خواب عمیقی بیدار می‌شود. وی به سرعت متوجه شده که نفرینی به سراغ پادشاهی آمده و تمام مردم تبدیل به هیولاهای خون خوار شده‌اند. اکنون برای پاک‌سازی منطقه، باید با این دشمنان مقابله کنید. گیم پلی بازی همان حس و حال Metroidvania کلاسیک را با پلتفرمینگ کمتر القا می‌کند. ظاهر معنوی بازی نیز با سبک انیمه ترکیب شده و تجربه‌ای خاص خلق می‌کند.

  • 2021 | Adglobe & Live Wire | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One/Series X/S

بازی The Messenger

The Messenger

The Messenger پیش از اینکه یک Metroidvania باشد، اکشن پلتفرمری است که در وسط راه ژانر عوض می‌کند. به‌عنوان برداشتی مدرن از Ninja Gaiden، این بازی کامل‌ترین شبیه ساز تبدیل شدن به یک نینجا در صنعت گیم است. از راه رفتن به صورت یک سایه گرفته تا شمشیر مخصوص و قلاب پرتابی، The Messenger برای عاشقان نینجا ساخته شده است. کنترل‌های جالب بازی دست شما را برای انجام انواع و اقسام حرکات مخصوص باز گذاشته‌اند و گیم پلی چالش برانگیز بازی نیز هیچ جایی دستتان را نمی‌گیرد. گرافیک 16 بیتی، مراحل پیچیده و درگیر کننده و باس‌های سخت و مرگبار، از The Messenger یک شاهکار مدرن و یکی از بهترین بازی های سبک Metroidvania را ساخته است.

  • 2018 | Sabotage Studio | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Cave Story

Cave Story

اگر بخواهیم ریشه‌های رنسانس و امروزی Metroidvania را ردیابی کنیم، احتمالاً همه چیز با Cave Story آغاز می‌شود. این بازی بسیاری از ویژگی‌های Mega Man، Metroid و حتی Undertale را با هم ترکیب می‌کند تا جهان و روایت پیچیده خود را خلق کند. مسیرهای متعدد، پایان‌های مختلف و طراحی تاریک و شگفت‌انگیز شخصیت‌ها و گرافیک، Cave Story را بدون هیچ شکی در سطحی متفاوت از سایر بازی های این لیست قرار می‌دهد. گرافیک بازی از دیگر عناوین متمایز بوده و فضاسازی نیز ترکیبی از داستان‌های علمی تخیلی، فانتزی و مقدار وحشت کیهان و لاوکرفت است. برای کسانی که به دنبال یکی از کلیدی‌ترین تجربه‌های Metroidvania هستند، این بازی یکی از ضروری‌ترین‌ها است.

  • 2004 | Studio Pixel | PC, Nintendo Switch, Nintendo 3DS

بازی Dead Cells

Dead Cells

Dead Cells ممکن است اولین بازی ای نباشد که تأثیر Dark Souls را پذیرفته و از سبک Metroidvania به قلمرو Rogue-like کشیده شده است، اما به راحتی یکی از بهترین بازی های درون سبک‌هایی است که از آن‌ها نام بردیم. همه چیز در رابطه با Dead Cells به پیشرفت و خاص بودن تأکید دارند. این بازی شبیه به هیچ چیزی نیست که تابه‌حال تجربه کرده باشید. تعدادی از چالش‌برانگیزترین باس‌هایی که در تمام این لیست پیدا می‌کنید درون این بازی قرار دارند. هسته اصلی این بازی آموختن از اشتباهات است. شما بارها و بارها برای رسیدن به آخر مرحله خواهد مرد و هر بار یاد می‌گیرید که چه اشتباهی انجام داده‌اید. Dead Cells نه تنها یکی از بهترین بازی های سبک Metroidvania بلکه از بهترین بازی های نسل قبل است.

  • 2018 | Motion Twin | Android, iOS, PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بازی Ori and the Blind Forest

Ori and the Blind Forest

با اینکه نام قسمت اول را آورده‌ایم، ولی هر دو بازی ای که در سری Ori حضور دارند، از شاهکارهای زمان خود محسوب می‌شوند. تنها در این بازی ها می‌توانید ماجراجویی‌های شگفت‌انگیزی را تجربه کنید که تعدادی از زیباترین طراحی‌های هنری صنعت گیم را درون خود دارند. این بازی ها Metroidvania خالص هستند. شما باید از قابلیت‌های جدیدی که کسب می‌کنید استفاده کرده و مکان‌های غیر قابل دسترس را آزاد کنید. موسیقی خاطره‌انگیز، محیط‌های خیره کننده و داستان‌هایی به شدت احساسی را هم که به این پکیج اضافه کنیم، Ori and the Blind Forest و Ori and the Will of the Wisps را کسب می‌کنیم که تعدادی از بهترین بازی های ویدیویی هستند که تابه‌حال به دست انسان‌ها ساخته شده‌اند.

  • 2015 | Moon Studios | PC, Nintendo Switch, Xbox One

بازی Hollow Knight

Hollow Knight

زمانی که بحث بهترین بازی های سبک Metroidvania به میان بیاید، کمتر شخصی را پیدا می‌کنید که به عنوان اولین و مهم‌ترین گزینه از بازی Hollow Knight نام نبرد. این بازی به همان اندازه که تماشا کردن گرافیک زیبا و نفس گیرش برای گیمرها لذت بخش خواهد بود، ولی مراحل به شدت پیچیده و خوش ساخت، باس‌هایی که برای ساعت‌ها شما را درگیر می‌کنند و همچنین داستان عاطفی‌اش، برای همیشه در خاطرتان باقی خواهد ماند. گیم پلی بازی به همان اندازه که از Metroidvania الهام گرفته، ریشه‌های عمیقی از سری Dark Souls را هم درون خود دارد. دنیای Hollow Knight سرزمینی پر از تاریخچه عمیق و قدیمی بوده و هدف شما یافتن دلایلی است که باعث به هم خوردن نظم طبیعت شده است.

  • 2017 | Team Cherry | PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One

بهترین بازی های سبک Metroidvania آن دسته عناوینی هستند که نقشه‌های پیچیده و درهم تنیده، چالش‌های پلتفرمینگ، باس‌های عظیم، ایجاد حس آشناپنداری، حل موانعی که پیش از آن غیر ممکن بودند و داستان‌های خاصی که توسط محیط بیان می‌شوند را در نظر داشته باشند. این بازی ها باید بهترین ویژگی از دو فرنچایز Castlevania و Metroid را درک کرده و سعی کنند تا در حد امکان قابلیت‌های تازه‌ای را به آن‌ها تزریق کنند. در این مطلب سعی کردیم تا بهترین و تأثیرگذارترین بازی های ژانر را به شما معرفی کنیم. با این حال تنوع این مدل بازی ها زیاد بوده و هر ساله کلی عنوان جدید به بازار عرضه می‌شود. پس اگر عنوانی مد نظرتان بوده که در لیست حضور ندارد، آن را در بخش نظرات به ما معرفی کنید.

منبع: Gameranx

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

تحسین شده‌ترین و پرفروش‌ترین بازی Metroidvania چیست؟

بازی Hollow Knight با میانگین نمرات 87 و فروش 2 میلیون نسخه‌ای این القاب را برای خود ثبت کرده است.

۱
اولین بازی سبک Metroidvania چه عنوانی بود؟

عنوان Brain Breaker که در سال 1985 منتشر شد، به عقیده بسیاری، اولین نمونه ثبت شده از سبک Metroidvania است.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 0 دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.