نقل قول معروف بازی‌ های ویدیویی
ارحام ادبخواه

16 نقل قول معروف بازی های ویدیویی در تاریخ

ارحام ادبخواه 23 تیر 1401 4 دیدگاه
3,627 بازدید

در حالی که به دست گرفتن کنترلر و کنترل شخصیت‌ها اولین دریچه ورود به بازی‌های ویدیویی به شمار می‌روند، این جملات و نقل قول‌ها هستند که تاثیرگذاری فرآیند یک روایت روی افکار مخاطب را مشخص می‌کنند. قدرت کلمات و جمله‌ها می‌تواند احساسات هر آدمی را برانگیخته و نظر او نسبت به دنیای بیرون را تغییر دهد. دنیای ویدیو گیم هم آکنده از همین جملات قصار و تاثیرگذار بوده که در طی سال‌ها بر تعداد آن‌ها افزوده شده است. ما هم تصمیم گرفتیم در مقاله 16 نقل قول معروف بازی‌ های ویدیویی به بهترین این جملات بپردازیم.

نقل قول های معروف بازی های ویدیویی؛ دنبال کردن قطار لعنتی!

در طی تاریخ بازی‌های ویدیویی، آثار متعددی به واقعیت پیوسته‌اند که فراموش کردن آن‌ها می‌تواند کار فوق‌العاده سخت و دشواری باشد. بیش‌تر اوقات، این به یاد ماندنی بودن مربوط به گیم‌پلی و سرگرمی حاصل شده از به دست گرفتن کنترلر (یا موس و کیبرد) می‌شود. اما با این حال داستان، دیالوگ‌ها و خاطره‌ای که شخصیت‌ها از خود بر جای می‌گذارند هم می‌توانند حس نوستالژی قدرتمندی پدید آورند. همه ما با داستان بازی‌های مختلف خاطره داریم و در بین جملات آن‌ها به دنبال گذشته خود می‌گردیم. در واقع برخی از این جملات می‌توانند در گوشه‌ای ذهن ما جاودانه شوند و در گوشه‌ای از تفکرات ما جا خشک کنند. چه کسی می‌داند، شاید این نقل قول‌ها آنقدری قدرتمند و تاثیرگذار عمل کنند که بتوانیم پیامد آن‌ها را به قسمت‌های دیگری از مغز خود تعمیم دهیم.

البته نقل قول‌های معروف بازی‌های ویدیویی قرار نیست که همیشه چکیده‌ای از یک تفکر یا فلسفه بزرگ باشند. در برخی مواقع، یک سری جملات (هرچند ساده) صرفا به خاطر ساده بودن (یا حتی بامزه بودن) به یاد ماندنی می‌شوند. به عبارتی دیگر، این دست از جملات آنقدری در افکار عامه جا به جا و دهن به دهن می‌شوند تا یک قسمت ثابت در بین شاخه‌های آن پیدا کنند. نقل قول‌ها و کلمات آنقدری قدرتمند هستند که می‌توانند در قالب ترکیب چند حرف ساده هویت مستقل خود را پیدا کنند و به شاخصی مهم از یک اثر هنری تبدیل شوند. حال از آنجایی که همه ما عاشق ویدیو گیم هستیم و قاعدتا برای جملات مهم تاریخ آن ارزش قائل می‌شویم، در ادامه مقاله 16 نقل قول معروف بازی‌ های ویدیویی در تاریخ به مهم‌ترین و معروف‌ترین دیالوگ‌های رد و بدل شده اشاره خواهیم کرد. فقط توجه داشته باشید که به خاطر محدودیت‌های موجود قادر به ذکر نقل قول‌های زیادی نخواهیم بود؛ بنابراین اگر به بازی یا جمله مورد علاقه شما اشاره‌ای نشد آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نقل قول معروف بازی های ویدیویی

16- «تو تقریبا به ساندویچ جیل تبدیل شده بودی!»

“You Were Almost a Jill Sandwich”

  • بازی Resident Evil

فهرست نقل قول معروف بازی‌ های ویدیویی را با نامی آشنا آغاز خواهیم کرد. بازی Resident Evil از محبوبیت به شدت بالایی نزد طرفداران برخوردار بوده و برای به دست آوردن این محبوبیت، زحمت زیادی کشیده است. اما یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، ایفای یک نقش پررنگ در ژانر وحشت است. در واقع شاید اگر نسخه اول رزیدنت ایول عرضه نمی‌شد، هیچ وقت شاهد پیشرفت سبک Survival Horror تا این حد نبودیم. به هر حال، در حالی که بسیاری از طرفداران Resident Evil را به خاطر اتمسفر و پازل‌های فوق‌العاده جذاب‌اش می‌شناسند، بسیاری هم از آن به واسطه دیالوگ‌های معروف و عجیب یاد می‌کنند. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تری به کلمه «عجیب» اشاره کنیم، به واژه «بد» خواهیم رسید. در واقع دیالوگ‌ها و جمله‌های نسخه اول Resident Evil آنقدری بد کار و اجرا شده بودند که به صورت خودکار به بخش ناخودآگاه بازیکن منتقل می‌شدند. البته بیاید از این فرآیند با عنوان نوستالژی و نتیجه محدودیت سخت‌افزارها یاد کنیم تا لطمه‌ای به نام فوق‌العاده بزرگ اثر مذکور وارد نشود.

حال یکی از معروف‌ترین دیالوگ‌های که باید از آن در لیست نقل قول‌های معروف بازی‌های ویدیویی یاد کنیم، به گفت و گوی شکل گرفته میان دو شخصیت جیل ولنتاین (Jill Valentine) و بری برتون (Barry Burton) باز می‌گردد. هنگامی که جیل از خطر مرگ دور می‌شود و زنده می‌ماند، بری سعی می‌کند با گفتن جمله «تو تقریبا به ساندویچ جیل تبدیل شده بودی!» وخامت شرایط را توصیف کند. کاری نداریم که انتخاب چنین جمله‌ای در شرایط موجود درست بود یا خیر، موضوع این است که جمله مذکور با وجود بد بودنش در تاریخ ثبت شد تا امروز در چنین مطلبی از آن یاد کنیم. فقط توجه داشته باشید که ملاک انتخاب این نقل قول صرفا «معروفیت» آن است و کاری با کیفیت آن نداریم؛ چرا که شرایط کاملا واضح و مبرهن به نظر می‌رسد.

نقل قول بازی Far Cry 3

15- «تا حالا معنی دیوانگی رو برات گفتم؟»

“Did I Ever Tell You The Definition of Insanity”

  • بازی Far Cry 3

شخصیت‌های منفی یا آنتاگونیست‌های فوق‌العده جذاب همیشه به عنوان نقطه قوت مجموعه Far Cry، نقش پررنگی ایفا کرده‌اند. اما جریان این آنتاگونیست‌های مجنون و کاریزماتیک، با شخصیت Vaas از بازی Far Cry 3 آغاز شد؛ جایی که شخصیت مذکور می‌توانست با اعمال و حرف‌های خودش بازیکن را حسابی درگیر کند. در واقع هر جایی که واس ظاهر می‌شد، می‌دانستیم که قرار است با صفحه جذابی روبرو شویم. این جذابیت آنقدری چشم‌گیر بود که امروزه و با گذشت حدود 9 سال از عرضه اولیه، Vaas هنوز هم به عنوان نماد فارکرای 3 شناخته می‌شود.

این شخصیت در طی داستان و میان‌پرده‌ها مونولوگ‌های عجیبی دارد که با خیره شدن به چشم‌های شخصیت اصلی، سعی می‌کند آن را با نهایت جدیت به زبان آورد. در حالی که واس نقل قول‌های جذاب متعددی دارد، یکی از آن‌ها نسبت به سایرین از معروفیت بیش‌تری برخوردار است. او در طی یکی از قسمت‌های داستان که پروتاگونیست بازی را به اسارت گرفته، به چشمان او زل می‌زند و با گفتن جمله «تا حالا معنی دیوانگی رو برات گفتم؟» سعی بر توضیح احساسات خود دارد. در واقع خود واس از جنون خود آگاه است و تا حدودی از آن لذت هم می‌برد. نحوه تعریف دیوانگی و صدای جذاب مایکل ماندو، صداپیشه شخصیت واس، باعث شد تا این دیالوگ در تاریخ بازی‌های ویدیویی جاودانه شود.

نقل قول بازی Fallout

14- «جنگ… جنگ هیچ وقت تغییر نمی‌کند»

“War… War Never Changes”

  • مجموعه Fallout

مجموعه Fallout بدون شک یکی از محبوب‌ترین بازی‌های نقش آفرینی تمام دوران است. این سری شامل نسخه‌های مختلفی می‌شود که هر کدام از آن‌ها در هنگام عرضه، سر و صدای زیادی برپا کرند. تک تک نسخه‌های فال اوت می‌توانند در حین تنهایی به تنها دوست شما تبدیل شوند و مانند یک پُل برای عبور از درگیری‌های ذهنی عمل کنند. اما علاوه بر این ویژگی، تمامی نسخه‌های Fallout یک مورد مشترک دیگر هم در بین خود دارند؛ تمامی آن‌ها با صحنه‌هایی جذاب شروع می‌شوند که پیش از شروع گیم‌پلی، به تعریف اتفاقاتی که برای دنیای ما افتاده است می‌پردازند.

این ویدیوها در هر نسخه ویژگی‌های متفاوتی دارند و با دیالوگ‌های مختلفی از بازیکن استقبال می‌کنند. با این حال، یک دیالوگ همیشه در بین این ویدیوهای ابتدایی مشترک است؛ «جنگ… جنگ هیچ وقت تغییر نمی‌کند». از آنجایی که این جمله در تمامی نسخه‌ها تکرار می‌شود، به موازای نام خود Fallout معروف شده تا از آن در بین نقل قول‌های معروف بازی‌های ویدیویی یاد کنیم. اما جدا از بحث ویدیو گیم، این جمله معنای به شدت عمیقی دارد و می‌تواند صرفا در قالب چندین کلمه، تمام جنگ‌هایی که در تاریخ بشریت رخ داده را تعریف کند.

نقل قول بازی Metal Gear Solid

13- «منتظر نگهت داشتم، درسته؟»

“Kept You Waiting, Huh”

  • مجموعه Metal Gear Solid

در مجموعه متال گیر، شخصیت سالید اسنیک (Solid Snake) و پدرش یعنی بیگ باس (Big Boss)، ویژگی‌های مشابه زیادی با یکدیگر دارند که به محض مقایسه‌شان، به آن‌ها پی می‌برید. یکی از این ویژگی‌های مشترک که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، استفاده مکرر از جمله «منتظر نگهت داشتم، ها؟» است. در واقع این دو شخصیت در طی داستان مجموعه، به طور مداوم از مردم می‌پرسند که آیا آن‌ها را منتظر نگه داشته‌اند یا خیر.

البته اگر بخواهیم در مورد دیالوگ‌ها و نقل قول‌های غنی مجموعه متال گیر صحبت کنیم، گزینه‌های به مراتب زیادی خواهیم داشت. با این حال، از آنجایی که جمله مذکور بارها در مجموعه تکرار می‌شود و به بخشی از هویت دو شخصیت سالید اسنیک و بیگ باس تبدیل شده، تصمیم گرفتیم از آن استفاده کنیم. اما خارج از مسائل مربوط به خود بازی، ما سال‌ها است که منتظر نسخه جدید Metal Gear مانده‌ایم و همه شخصیت‌های داستان به گونه‌ای ما را منتظر نگه داشته‌اند.

نقل قول بازی Super Mario

12- «متشکرم ماریو! اما پرنسس ما در قلطعه دیگه‌ای هست!»

“Thank You Mario! But Our Princess Is In another Castle”

  • بازی Super Mario Bros

شخصیت فوق‌العاده محبوب سوپر ماریو (Super Marion) در طی سال‌های اخیر در بسیاری از بازی‌های مختلف حضور پیدا کرده که اگر بخواهیم آن‌ها را بشمریم، به زمان زیادی نیاز خواهیم داشت. با این حال، اولین حضور این شخصیت به غیر از بازی Donkey Kong به Super Mario Bros. باز می‌گردد. در این بازی، ماریو طبق معمول وارد یک ماجراجویی بزرگ می‌شود تا بتواند Princess Peach را نجات دهد و همه چیز را به خوبی خوشی به اتمام برساند.

با این حال، از آنجایی که ماریو در بازی مذکور از پیدا کردن پرنسس پیچ عاجز است، باید زمان زیادی را برای پیدا کردن او صرف ‌کند. ماریو برای پیدا کردن معشوقه خود وارد قلعه‌های دشمن شده و تا قلب آن‌ها پیش می‌رود. ولی از بد ماجرا هر بار که به پایان یک مرحله می‌رسد، به جای پرنسس با شخصیت Toad برخورد می‌کند. Toad هم هر سری جمله معروف «متشکرم ماریو! اما پرنسس ما در قلعه دیگری هست!» را به ماریو می‌گوید و او را به ادامه ماجرا تشویق می‌کند. از آنجایی هم که Toad این جمله را در پایان هر مرحله به زبان می‌آورد، باید آن را در لیست نقل قول‌های معروف بازی‌های ویدیویی قرار می‌دادیم؛ چرا که بعید است این کلمات از ذهن طرفداران قدیمی ماریو خارج شود.

نقل قول بازی GTA San Andreas

11- «تنها کاری که باید می‌کردیم تعقیب قطار لعنتی بود، سی جی!»

“All We Had To Do, Was Follow The Damn Train, CJ!”

  • بازی Grand Theft Auto: San Andreas

بازی GTA: San Andreas جزو محبوب‌ترین بازی‌های تاریخ در نزد ایرانی‌ها شناخته می‌شود و به همین دلیل، دیالوگ‌ها و ماموریت‌های خاطره‌انگیز زیادی برای ما دارد. یکی از این ماموریت‌های خاطره‌انگیز که می‌توانیم هنوز صدا و تصویر آن را حس کنیم، Wrong Side of The Tracks نام داشت. شما در این مرحله وظیفه دارید به همراه شخصیت بیگ اسموک (Big Smoke) قطاری را دنبال کنید که نیروهای Vargos روی آن حضور دارند.

یکی از دلایلی که مرحله مذکور تا این حد خاطره‌انگیز محسوب می‌شود، سختی فوق‌العاده بالا آن است. در واقع شما برای اینکه بتوانید این ماموریت را به پایان برسانید باید حسابی تمرین کرده و حوصله به خرج دهید؛ چرا که ممکن است خیلی راحت از قطار موجود عقب بیفتید. حال اگر از قطار عقب بیفیتد و در مرحله Wrong Side of The Tracks شکست بخورید، بیگ اسموک دیالوگ «تنها کاری که باید می‌کردیم تقیب قطار لعنتی بود، سی جی!» را تکرار می‌کند. از آنجایی که احتمال دارد بارها در این مرحله شکست بخورید، به کرات این دیالوگ معروف بیگ اسموک را خواهید شنید.

نقل قول بازی Dark Souls

10- «تو مُردی»

“You Died”

  • مجموعه Dark Souls

 استودیو FromSoftware در طی سال‌های اخیر به خاطر گیم‌پلی هیجان‌انگیز آثار خود حسابی مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است. اما یکی از مهم‌ترین دلایل این هیجان‌انگیزی، سخت بودن بازی‌های استودیو مذکور به شمار می‌رود. در واقع شما هر چقدر هم که حرفه‌ای باشید و تک‌تک نقاط بازی را حفظ کنید، باز هم بارها می‌میرید و جان خود را از دست می‌دهید. حال پس از هر بار مردن در سری Dark Souls، با جمله «تو مُردی» یا “You Died” روبرو می‌شوید تا از سرنوشت خود خبر داشته باشید. این جمله تا پایان کار آنقدری تکرار می‌شود تا به محض دیدن‌اش، حالت تهوع بگیرید. دیدن این جمله در برخی مواقع کاری می‌کند که کنترلر را برای چند ثانیه‌ای کنار بگذارید و فقط داد بکشید.

اما برخی از بازیکنان ممکن است پس از خواندن این جمله‌ها از خود بپرسند که اصلا چرا باید به سراغ چنین مجموعه‌ای برویم؟ با علم بر اینکه بارها می‌میریم و حسابی عصبانی می‌شویم؟ اگر چنین سوالاتی به ذهن شما هم خطور کرده باید بدانید که در این سختی و عصبانیت، لذت و انگیزه خاصی وجود دارد که قادر به پیدا کردن نظیر آن نخواهید بود. بالا و پایین کردن در محیط‌های تاریک سری مورد بحث و مرگ‌های مکرر در آن حسابی لذت بخش بوده و می‌تواند حسابی شما را غرق خود کند.

نقل قول بازی Half Life 2

9- «یک مرد درست در مکانی اشتباه می‌تونه تمام تفاوت‌های جهان رو رقم بزنه»

“The Right Man In The Wrong Place Can Make All The Difference In The World. So Wake Up Mr. Freeman. Wake Up And Smell The Ashes”

  • بازی Half-Life 2

بازی Half-Life 2 در شرایطی آغاز می‌شود که شخصیت جی من (G-Man) به چشم‌های گوردون فریمن (Gordon Freeman) زل زده و با لحنی جدی با او صحبت می‌کند. این صحنه که حاوی چند عدد از معروف‌ترین نقل قول‌های بازی‌های ویدیویی است، با صدای جذاب G-Man همراه می‌شود تا مدت‌ها در ذهن طرفداران باقی بماند. چشم‌های آبی، سرد و بی‌روح جی من هم در این تاثیرگذاری نقش پررنگی دارد و باعث می‌شود که صحنه آغازین در باشکوه‌ترین حالت ممکن برگزار شود.

البته صحبت‌های شخصیت مورد بحث زیاد واضح نیست و اطلاعات قابل توجهی هم در اختیار ما قرار نمی‌دهد؛ ولی ما را نسبت به اهمیت گوردون فریمن در نجات دنیا و ایفای نقش یک منجی آگاه می‌سازد. در همین حین، دیالوگ‌های مرموز و دلهره‌آور G-Man می‌تواند مانند یک سوخت قوی برای ادامه راه عمل کند و شما را به سمت نبرد با دشمنان سوق دهد.

نقل قول بازی Fallout New Vegas

8- «من زنده موندنم چون آتش درونم از آتش اطرافم درخشان‌تر می‌سوخت»

“I Survived Because The Fire Inside Me Burned Brighter Than The Fire Around Me”

  • بازی Fallout: New Vegas

جاشوا گراهام (Joshua Graham) که یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های بازی Fallout: New Vegas به شمار می‌رود، این دیالوگ را در طی مرحله Honest Hearts به زبان آورد. اما ریشه این نقل قول از کجا می‌آید؟ جاشوا پیش از این (قبل از گفتن این جمله) و به خاطر کارهایی که انجام داده بود، برای اعدام به آتش کشیده شد. اما همان‌طور که مشخص است از این اعدام جان سالم به در می‌برد تا بتواند به ادامه زندگی خود بپردازد. او دلیل زنده ماندن خود از آتش سوزان را این گونه توصیف می‌کند :«من زنده موندم چون آتش درونم از آتش اطرافم درخشان‌تر می‌سوخت». این جمله بدان معنا است که انگیز‌ه‌ها و افکار جاشوا، آنقدری قوی بودند تا به دلیلی برای مقاومت او تبدیل شوند.

به گفته خیلی از طرفداران بازی Fallout: New Vegas به عنوان بهترین نسخه مجموعه شناخته می‌شود. این ادعا دلایل زیادی دارد که اگر درست به آن‌ها نگاه کنیم، با تفاسیر منطقی و عاقلانه‌ای روبرو خواهیم شد. یکی از این دلیل‌ها که قادر به اشاره به آن هستیم، بازینامه و دیالوگ‌های جذابی است که بین شخصیت‌های موجود در داستان رد و بدل می‌شود. نیو وگاس آنقدری جملات درخشان (و انگیزشی) دارد که اگر بخواهیم به آن‌ها بپردازیم، می‌توانیم یک مطلب جداگانه برای این کار در نظر بگیریم.

نقل قول بازی The Legend of Zelda

7- «هی! گوش کن!»

“Hey! Listen!”

  • بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time

شرکت نینتندو در کنار تمامی خلاقیت‌هایی که در طراحی کنسول‌های خود به کار می‌گیرد، در ساخت و نشر مجموعه بازی‌های پرکیفیت هم ید طولایی دارد. یکی از این مجموعه‌ها که همه ما با آشنایی داریم، سری The Legend of Zelda است که در دنیای بازی‌های ویدیویی تاثیر غیرقابل انکاری دارد. در بین همه نسخه‌های سری، بازی The Legend of Zelda: The Ocarina of Time که به اعتقاد بسیاری بهترین آن‌ها هم به شمار می‌رود، یک اثر انقلابی بود که برای کنسول Nintendo 64 منتشر شد. این بازی در حین عرضه ابتدایی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و حتی با گذشت این همه سال، هنوز هم به عنوان بهترین بازی تاریخ وبسایت متاکریتیک شناخته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جدید این بازی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم شخصیت Navi بود؛ یک پروانه درخشان که فکر آدم را ناخودآگاه به سمت فرشته‌های داستان‌های فانتزی می‌برد. Navi که یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time به شمار می‌رود، باید لینک (Link) یا همان شخصیت اصلی را در بازی همراهی کرده و به او در شکست دشمنان یاری دهد. در طی گیم‌پلی، Navi بارها با گفتن جمله «هی! گوش کن!»توجه لینک را به خود جلب می‌کند تا موفق به راهنمایی او شود. این جمله در Ocarina of Time آنقدری به کار گرفته می‌شود تا بتوانیم از آن در لیست معروف‌ترین نقل قول‌های بازی‌های ویدیویی یاد کنیم.

نقل قول بازی Kingdom Hearts

6- «من به اسلحه نیاز ندارم؛ دوستان من قدرت من هستن!»

“I Don’t Need A Weapon; My Friends Are My Power”

  • بازی Kingdom Hearts

هنگامی که دو شرکت Disney و Square Enix تصمیم گرفتند با ترکیب شخصیت‌های کلاسیک دیزنی و سری فاینال فانتزی به یک بازی جدید برسند، بسیاری از طرفداران نسبت به نتیجه نهایی ابراز نگرانی کردند. با این حال، مجموعه Kingdom Hearts از دل این ایده خلاقانه متولد شد تا دنیای بازی‌های ویدیویی میزبان یک ماجراجویی جاه‌طلبانه جدید شود. برخورد شخصیت‌های این دو شرکت باعث رابطه‌های عجیب و جذابی شد که در دل آن‌ها، دوستی و وفاداری حرف اول را می‌زند.

یکی از این شخصیت‌ها که مسبب بسیاری از ماجراهای سری کینگدام هارتز به شمار می‌رود، سورا (Sora) نام دارد. سورا همیشه به خاطر عشق بی‌پایان به دوستانش معروف بوده و حاضر است به خاطر آن‌ها دست به هر کاری بزند. برخی از افراد معتقدند که این موضوع، باعث کلیشه‌ای شدن افکار و رفتار سورا می‌شود که در نگاه اول، ممکن است چنین حسی هم به شما دست بدهد. با این حال شخصیت‌پردازی کاراکتر مورد بحث آنقدری عمیق و فکر شده کار شده است که پس از چندین دقیقه همراهی با او، نظر خود را تغییر خواهید داد. سورا اهمیت زیادی برای قدرت و افتخار قائل نیست و با جمله معروف خود یعنی «من به اسلحه نیاز ندارم؛ دوستان من قدرت من هستن!» می‌تواند در مقابل تمام دنیا ایستادگی کند.

نقل قول بازی Tomb Raider

5- «نه، تو از دست دادن رو می‌شناسی. فداکاری تصمیمی هست که تو می‌گیری. از دست دادن تصمیمی هست که برای تو گرفته میشه»

“No, You Know About Loss. Sacrifice Is A Choice You Make. Loss Is A Choice Made For You”

  • بازی Tomb Raider

گفت و گوی شکل گرفته میان دو شخصیت لارا کرافت (Lara Croft) و کانرد رث (Conrad Roth) در بازی Tomb raider، از نگاه متفاوتی نسبت به دو موضوع «از دست دادن» و «فداکاری» می‌نگرد. تعداد بازی‌هایی که بتوانند به معنی واقعی کلمه نگاه شما را نسبت به زندگی و مفاهیم آن تغییر دهند، زیاد نیست. با این حال Tomb Raider جزو همین دسته محدود قرار می‌گیرد و می‌تواند افق‌های جدیدی را نسبت به هنجارهای موجود در زندگی، آشکار کند.

در طی بازی و به طور کلی مجموعه Tomb Raider، لارا کرافت به خاطر مسئله‌های مختلفی با مفاهیمی مانند «از دست دادن» و «شکست» دست و پنجه نرم می‌کند. حال این شکست و از دست دادن می‌تواند مربوط به گذشته خانواده‌اش باشد یا جنگی که برای نجات دنیا در پیش گرفته است؛ متاسفانه این شخصیت از بخت روشنی برخوردار نیست. در یکی از سکانس‌ها که لارا نسبت به شرایط به ستوه آمده، حرف جالبی از شخصیتی با نام کانرد رث می‌زند. «نه، تو از دست دادن رو می‌شناسی. فداکاری تصمیمی هست که تو می‌گیری. از دست دادن تصمیمی هست که برای تو گرفته میشه». منظور کانرد از این جمله این است که لارا نمی‌تواند کنترل تمام دنیا را به دست بگیرد و باید در برخی مواقع با شکست و از دست دادن کنار بیاید. بدون شک باید چنین جمله‌ای را در لیست معروف‌ترین نقل قول‌های بازی‌های ویدیویی قرار دهیم.

نقل قول بازی Mass Effect 3

4- «در میان خاکسترهای یک تریلیون روح مرده بایست و از ارواح بپرس که آیا افتخار مهم است. سکوت پاسخ تو خواهد بود»

“Stand Amongst The Ashes of A Trillion Dead Souls And Ask The Ghosts If Honor Matters. The Silence Is Your Answer”

  • بازی Mass Effect 3

هنگامی که شخصیت Javik این جمله نمادین را در بازی Mass Effect 3 به زبان آورد، بسیاری از افراد در مورد معنی دقیق آن به بحث و گفت و گو پرداختند. مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن این بحث، نامشخص بودن منظور دقیق شخصیت مذکور است. برخی‌ها اعتقاد دارند که منظور Javik از این جمله اولویت دادن افتخار و غرور نسبت به هر موضوع دیگری است و بعضی دیگر، معتقدند که Javik می‌خواهد با گفتن این حرف، اهمیت کم‌تر افتخار نسبت به نجات یک نسل از موجودات را بیان کند. به عبارتی دیگر، گروه دوم فکر می‌کنند که شخصیت مورد بحث، از اهمیت بیش‌تر حیات یک نسل خاص نسبت به غرور و افتخار می‌گوید.

همین موضوع و نامشخص بودن منظور Javik، باعث شد تا این نقل قول تا مدت‌ها به سوژه طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی تبدیل شود و به همین واسطه، بر معروفیت خود بیفزاید. شاید جالب‌ترین جنبه نقل قول مذکور، پایان باز آن است. در واقع دریافت معنی این حرف برعهده خود بازیکن گذاشته شده تا او بتواند برداشت خاص خود را نسبت به آن داشته باشد. البته به غیر از جمله «در میان خاکسترهای یک تریلیون روح مرده بایست و از روح‌ها بپرس که آیا افتخار مهم است. سکوت پاسخ تو خواهد بود» نقل قول‌های عمیق متعددی در مجموعه Mass Effect وجود دارد که می‌توانستیم از آن در معروف‌ترین نقل قول‌های بازی‌های ویدیویی بهره ببریم.

نقل قول بازی Mortal Kombat

3- «کارش رو تموم کن!»

“Finish Him”

  • مجموعه Mortal Kombat

میتوان تعدادی از بهترین نقل قول معروف بازی‌ های ویدیویی را در سری مورتال کامبت پیدا کرد. مجموعه Mortal Kombat سال‌های زیادی است که با نهایت قدرت به کار خود ادامه می‌دهد و طرفداران متعددی در گروه‌های سنی مختلف دارد. هنگامی که شما جامعه مخاطب‌هایی با این حجم داشته باشید، می‌توانید حسابی تاثیرگذار و خاطره انگیز عمل کنید. سری مورتال کومبت هم که این کار را خوب بلد است، باعث حک شدن جملات متعددی در ذهن بازیکنان شده است. یکی از معروف‌ترین این جمله‌ها که ما ایرانی‌ها هم خاطره‌های زیادی از آن داریم، “Finish Him” است. این جمله هنگامی که دشمن را حسابی کتک زده‌اید بیان می‌شود تا بتوانید با انجام یک حرکت دیگر، کار او را تمام کنید.

“Finish Him” جزو آن دسته از کلماتی است که صدا دارد و می‌توانید صرفا با دیدن این حروف، صدای دو رگه صداپیشه معروف سری را در ذهن خود تداعی کنید. علاوه بر این، شنیدن عبارت “Finish Him” به معنی پایان مبارزه و پیروزی بوده و می‌تواند از این منظر هم حس خوبی به شما منتقل کند. البته هنگامی که به صورت دونفره یا آنلاین به تجربه بازی بپردازید، «فینیش هیم» صرفا شیپور پیروزی را نمی‌نوازد. اما حال که به این جمله اشاره کردیم، بد نیست که ادای احترامی نسبت به جمله «Fatality» هم داشته باشیم؛ عبارتی که همیشه نوید تماشای یک صحنه جذاب و پر از خون‌ریزی را می‌دهد.

نقل قول بازی The Legend of Zelda

2- «تنها رفتن خطرناک هست! اینو با خودت ببر!»

“It’s Dangerous To Go Alone! Take This!”

  • بازی The Legend of Zelda

The Legend of Zelda اثری است که استارت یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخ بازی‌‌های ویدیویی را زد؛ یک بازی خاطره‌انگیز که در سال 1986 منتشر شده و تاثیر بزرگی روی هنر هشتم گذاشت. درست مانند سایر بازی‌های آن دوران، The Legend of Zelda هم هدف ساده‌ای را روبروی بازیکن قرار می‌داد. هدف اصلی بازیکن در این بازی، نجات دادن خود شخصیت زلدا (Zelda) از دستان یک آنتاگونیست بود. شما در طی این ماجراجویی با کاراکترهای مختلفی مانند لینک، زلدا و گنون روبر می‌شوید و با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنید. با این حال، یک شخصیت خاص و بدون نام وجود دارد که به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است.

در لحظه‌های ابتدایی بازی، قهرمان اصلی داستان که خود شخصیت لینک باشد، با یک پیرمرد با ریش‌های سفید برخورد می‌کند. پیرمرد که از خطرهای احتمالی ماجراجویی لینک خبر دارد، سعی می‌کند با دادن یک شمشیر به قهرمان داستان شانس زنده ماندن بیش‌تری بدهد. هنگام تحویل این شمشیر نمادین، پیرمرد جمله «تنها رفتن خطرناک هست! اینو بگیر!» را به زبان می‌آورد و تا یکی از معروف‌ترین نقل قول‌های بازی‌های ویدیویی را خلق کرده باشد. طرفداران سری Zelda بارها از این جمله معروف استفاده کرده و آن را رسما به یک میم تبدیل کرده‌اند.

نقل قول بازی Halo 2

1- «قربان، این جنگ رو تموم می‌کنم»

“Sir, Finishing This Fight”

  • بازی Halo 2

هنگامی که در مورد برند ایکس باکس صحبت می‌کنیم، نام هیلو و خود مستر چیف یکی از اولین مواردی است که به ذهن‌مان خطور می‌کند. سری Halo از نظر داشتن صحنه‌های حماسی و افسانه‌ای فوق‌العاده غنی است که می‌توانند مو به تن مخاطب خود سیخ کنند. یکی از این صحنه‌ها در بازی Halo 2 رخ می‌دهد؛ جایی که مستر چیف از یکی از حلقه‌های هیلو جدا می‌شود تا بتواند نیروهای کاوننت (Covenant) را تعقیب کند. در همین حین کاپیتان هود (Hood) متوجه موقعیت چیف شده و از او درباره کاری که می‌خواهد انجام دهد، سوال می‌کند. مستر چیف هم در این موقعیت با صدای خاص و بی‌روح خود یکی از بهترین جمله‌های تاریخ ویدیو گیم را به زبان می‌آورد. اسپارتان 117 در جواب کاپیتان هود می‌گوید :«قربان، این جنگ رو تموم می‌کنم».

هنگامی که چیف در آن زمان دیالوگ مذکور را در بازی Halo 2 به کار برد، بسیاری از طرفداران فکر می‌کردند که جنگ میان بشریت و کاوننت در حال به پایان رسیدن است. اما اگر نسخه‌های بعدی را تجربه کرده باشید، متوجه می‌شوید که این موضوع حقیقیت ندارد و جنگ سال‌های دیگری به طول می‌انجامد. اما حتی با وجود این موضوع، ذره‌ای از شکوه جمله فوق‌العاده مستر چیف کاسته نمی‌شود. بسیاری از افراد معتقدند که ادا کردن این کلمات در یک ردیف، باعث تکمیل قوس شخصیت چیف شده که اگر منطقی به آن نگاه کنیم، شاید این گونه هم باشد.

جمع‌بندی

هنگامی که در مورد نقل قول‌ معروف بازی‌ های ویدیویی صحبت می‌کنیم، گزینه‌ها متعددی به ذهن ما می‌رسد. قلم جادویی نویسنده‌ها در طی سالیان اخیر باعث خلق جملاتی افسانه‌ای شده است که می‌توانیم آن‌ها را به ذهن بسپاریم و تا سال‌های متوالی از خاطرات شیرین‌شان یاد کنیم. مشخصا ما نمی‌توانستیم تمامی این جمله‌های معروف را در قالب یک مقاله جا کنیم، با این حال در ادامه به چند عدد از بهترین آن‌ها ادای احترام خواهیم کرد.

  • “Get Over Here” از مجموعه Mortal Kombat
  • “No Gods or Human. Only Man” از بازی Bioshock
  • “If Our Lives Are Already Written, It Would Take a Courageous Man to Change the Script” از بازی Alan Wake
  • “You Are Not a Good Person. You Know That, Right? Good People Don’t End Up Here” از بازی Portal 2
  • “The Cycle Ends Here” از بازی God of War 2018
  • و…

نظر شما در مورد نقل قول‌ معروف بازی‌های ویدیویی در طول تاریخ چیست؟ کدام یک از جمله‌ها تاثیر بیش‌تری روی افکار شما گذاشته‌اند؟ جای چه نقل قول‌هایی خالی است که به آن‌ها اشاره نکردیم؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم در میان بگذارید.

منبع: TheGamer

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

اولین نسخه مجموعه زلدا کدام است؟

بازی The Legend of Zelda اولین نسخه این مجموعه افسانه‌ای محسوب می‌شود

۱
معروف‌ترین شعار سری Fallout چیست؟

جمله «جنگ، جنگ هیچ وقت تغییر نمی‌کند» به عنوان معروف‌ترین و نمادین‌ترین نقل قول این سری شناخته می‌شود

۲
معروف‌ترین نقل قول لیست کدام است؟

دیالوگ «قربان، این جنگ رو تموم می‌کنم» در این لیست به عنوان نمادین‌ترین و باشکوه‌ترین جمله شناخته می‌شود

۳
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 4 دیدگاه
  • Avatar

    فرشاد

    مهمان

    بازی مکس پین پر از دیالوگهای پر معنی هستش اونقدر که حتی یه مقاله در موردش نوشته شده.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    a

    مهمان

    به نظرم بهترین نقل قول متعلق به نیکو بلیک در لحظات ابتدایی که فریب رویای آمریکا رو می خواهد بگه این است
    Where’s luxury condo? Where’s fancy sports car? Where’s Barbara with big titties and stephanie who sucks like a vacuum
    تو rdr2 این نقل قول از داچ Some Things I can Forgive Others I can Forget
    ولی استثنایی ترین مال mafia 1 de هست آخرین دیالوگ
    remember that money, jobs, even best pals will come and go. But family? Family is forever

    پاسخ دهید
  • Avatar

    FaroX

    مهمان

    BOY! -Kratos

    پاسخ دهید
  • Avatar

    ABBASM

    مهمان

    فقط و فقط این جمله من رو میبره به موقعی که 7 سالم بود
    3- «کارش رو تموم کن!»
    “Finish Him”

    پاسخ دهید