بازی هایی که قبل از Elden Ring باید تجربه کنید
کسری کاظمی

عناوینی که باید قبل از انتشار بازی Elden Ring تجربه کنید

کسری کاظمی 8 آذر 1400 1 دیدگاه
3,879 بازدید

بازی Elden Ring یکی از مورد انتظارترین عناوینی است که توسط استودیوی سازنده Dark Souls در دست ساخت قرار دارد. گیمرهای فراوانی از سراسر دنیا انتظار منتشر شدن این بازی بزرگ را می‌کشند. اگر از آن دسته افرادی هستید که پیش رسیدن زمان انتشار، قصد تجربه یک بازی مشابه برای آماده شدن را دارد، مقاله بازی‌های شبیه به Elden Ring برای شما نوشته شده است.

هیدتاکا میازاکی در حال حاضر از محترم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نام‌های صنعت بازی است. قبل از 2009 و خلق بازی Demon’s Souls کسی انتظار نداشت که فرمول و قواعد ژانر نقش آفرینی به شکل چشمگیری توسط دید هنرمندانه یک نفر تغییر کند. جالب است بدانید که میازاکی بدون داشتن هیچ تحصیلات و یا حتی تجربه در زمینه ویدیو گیم، وارد این صنعت شد. او تنها با تکیه به خلاقیت بی‌نظیر و دید آینده نگرانه، توانست تعدادی از مهم‌ترین و تحسین‌شده‌ترین بازی‌های دوران ما را خلق کند. تقریباً می‌توان انتظار داشت که هر عنوانی توسط کمپانی  FromSoftware(که میازاکی رئیس هیئت مدیره آن است) ساخته شود، با تحسین در سراسر دنیا روبرو خواهد شد. به راحتی می‌توان گفت که از زمان ساخته شدن و محبوبیت سری Souls، کلی استودیوی مستقل و حتی ناشران بزرگ، با ایده گرفتن از المان‌های مختلف این سری، دست به ساخت بازی‌های به ظاهر اورجینال خود زده‌اند.

قبل از انتشار بازی Elden Ring چه عنوانی را تجربه کنیم ؟

امروزه همه ما با نام فرنچایز Souls و صدها بازی دیگر که با الهام از روی آن ساخته‌شده‌اند آشنا هستیم. اگر از دنبال کنندگان نزدیک آثار استودیوی FromSoftware و یا در کل اخبار روزانه صنعت گیم باشید، قطعاً می‌دانید که این کمپانی در حال حاضر در حال انجام تست‌های نهایی بر روی جدیدترین بازی خود به نام Elden Ring است. تاریخ عرضه رسمی این بازی، 25 فوریه 2022 (مصادف با 6 اسفند 1400) اعلام شده که برای بسیاری از گیمرها، زمان زیادی خواهد بود. اگر نمی‌توانید تا آن زمان صبر کرده و قصد تجربه یک بازی مشابه را دارید، جای نگرانی نیست، زیرا برایتان لیستی از بهترین بازی‌هایی را آماده کرده‌ایم که یا منبع الهام بازی‌های FromSoftware بوده‌اند و قرار است بر روی Elden Ring نیز تأثیر بگذارند، و یا با الهام از روی این مدل بازی‌ها ساخته‌شده‌اند. پس این شما و این هم بازی‌های شبیه به Elden Ring که قبل از انتشارش باید تجربه کنید.

بازی Kings Field

1 – King’s Field

بسیاری از دنبال کنندگان آثار کمپانی می‌دانند که بازی Dark Souls در اصل دنباله‌ای معنوی برای بازی Demon’s Souls بوده و البته Demon’s Souls نیز دنباله معنوی فرنچایز King’s Field است. این سری بازی‌ها برای اولین بار در دهه 90 میلادی توسط استودیوی FromSoftware بر روی کنسول پلی استیشن منتشر شدند. زمانی که لفظ دنباله معنوی را می‌شنوید، شاید پیش خود فکر کنید که منظور ما دنباله‌ای مستقیم بوده، ولی ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. یک دنباله مستقیم به منظور سودآوری از نامی که از پیش معروف بوده خواهد بود، ولی یک دنباله معنوی، ارزش‌های هنری، عاطفی و تاریخی بیشتری برای مخاطبان دارد.

مخلوط شدن بی‌نقص اکشن تن به تن با المان‌های نقش آفرینی از مشخص‌ترین شباهات King’s Field و سری Souls است که با به همراه داشتن سکوت خفقان‌آور، محیط‌های غم‌انگیز و سرد و البته درجه سختی بی‌رحم، باعث پیدا کردن طرفداران فراوانی شده است. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سازندگان به هیچ وجه آن را فراموش نکردند، احترام بسیار زیاد به بازیکنان است. شاید King’s Field با در نظر گرفتن استانداردهای گیمران مدرن، نتواند برای بسیاری راضی کننده باشد؛ ولی فراموش نکنید که ادای احترام به ریشه‌های چیزی که دوست دارید، هیچ ضرری نخواهد داشت. پس تجربه King’s Field را به شما توصیه می‌کنیم.

بازی Echo Night

2 – Echo Night

تعداد زیادی از بازی‌های ساخته شده توسط FromSoftware برای پلی استیشن، به دلیل انحصار ژاپن بودن، برای مخاطب غربی شناخته شده نیستند. عنوان Echo Night یکی از این بازی‌های گمشده در کتاب تاریخ است. این بازی در سال 1998 برای کنسول پلی استیشن و با الهام از ژانر محبوب ترس و بقا عرضه شد. ترس و بقا پیش از این با Resident Evil گره خورده بود و هیچ عنوان دیگری قرار نبود جای این فرنچایز را به عنوان پادشاه پر کند. Echo Night موفقیت زیادی کسب نکرد و جز این هم انتظار نمی‌رفت. ولی اشتباه نکنید، زیرا برای شناخت بیشتر بازی‌های آینده این شرکت، تجربه Echo Night به شدت ضروری است.

قطعاً پس از انجام بازی‌های جدیدتر FromSoftware، متوجه شیوه عجیب روایت داستان این بازی‌ها خواهید شد. داستان این بازی‌ها به سختی با عقل جور در می‌آید. معمولاً هیچ‌گونه روایتی وجود ندارد و خود مخاطب باید به سختی قطعات پازل را کنار هم قرار دهد. اگر این موضوع در Dark Souls و Bloodborne نظرتان را جلب کرد، پس باید بدانید که ریشه همه این جریانات به Echo Night بر می‌گردد. جدا از این مورد، با یک بازی ترس و بقای استاندارد طرف هستیم که به طرفداران Silent Hill پیشنهاد می‌شود. فراموش نکنید که برای شناخت بازی‌های شبیه به Elden Ring باید اول ببینید که Elden Ring شبیه به چه عنوانی است.

بازی Demons Soul

3 – Demon’s Souls

همه چیز به صورت رسمی توسط Demon’s Souls آغاز شد. استایل خاص و دوست داشتنی بازی‌های سولز به شکل تجربی در Demon’s Souls مورد آزمایش قرار گرفته و موفق نیز بودند. این بازی به طرز بی‌رحمانه‌ای با گیمرها برخورد می‌کند. البته پس از گذشت سال‌ها، می‌دانیم که این اقدام، چه فلسفه و هدفی دارد؛ ولی در سال 2009، قطعاً خیلی‌ها انتظار همچنین رفتاری از یک بازی را نداشتند. با اینکه مشکلات گیم پلی فراوانی در این بازی وجود داشت که در بازی‌های بعدی برطرف شدند، بسیاری از گیمرها هنوز این بازی عجیب و انقلابی را به سایر عناوین ترجیح می‌دهند. Demon’s Souls بهشت گیمران سخت پسند است.

در سال 2020 شاهد عرضه یک نسخه کاملاً بازسازی شده از این بازی کلاسیک بودیم. استودیوی Bluepoint Games که متخصص انجام بازسازی‌های باکیفیت برای سونی است، مسئولیت این کار را به دست گرفت. نسخه بازسازی شده Bluepoint Games, از هر جهت بازی برتری است که می‌تواند حتی برای گیمرهای مدرن‌تر نیز خوشایند باشد. البته بزرگ‌ترین مشکل این بازی انحصاری بودن آن برای PS5 است. در نهایت باید گفت که برای مطالعه و درک بیشتر بازی‌های جدیدتر FromSoftware، تجربه Demon’s Souls امری ضروری است. بدون این بازی شاهکار Elden Ring نیز وجود نمی‌داشت.

بازی Dark souls

4 – Dark Souls

زمانی که صحبت از بهترین بازی‌های ده سال اخیر (چه بسا، بهترین بازی‌های تاریخ) شود، شاهکار استودیوی FromSoftware با قدرت یکه تازی می‌کند. Dark Souls در سال 2011 به همراه تعدادی از بازی‌های بسیار مهمی مانند اسکایریم، بتمن آرکام سیتی،  پورتال 2 عرضه شد و با اینکه نتوانست بلافاصله لقب کلاسیک را از آن خود کند، در مدت کمی آوازه آن به گوش همه رسید. شاید خجالت‌آور باشد که درجه سختی بالای این عنوان، اولین چیزی است که بسیاری از آن یاد می‌کنند. گیم پلی انقلابی، دنیایی فوق العاده خوش ساخت، داستانی حماسی و صدها نکته مثبت دیگر، باید نماینده Dark Souls در مکالمات بین گیمرها باشند.

موفقیت‌های بین المللی Dark Souls باعث گسترش این نام به یک فرنچایز شده و فرمولی که این بازی به محبوبیت رساند، بین صدها بازی‌ساز دست به دست شد. امروزه علاوه بر دیگر سازندگان، خود استودیوی FromSoftware نیز دست از سر این فرمول بر نمی‌دارد. حس و حالی که اولین بار تجربه کردن Dark Souls به شما می‌دهد را نمی‌توان با کلمات توصیف کرد. اگر تنها از این لیست یک عنوان انتخاب کنید، پیشنهاد ما تجربه‌ این شاهکار بی‌مانند خواهد بود. در مسیر رسیدن به Elden Ring، نیاز نیست راه دوری بروید. Dark Souls به سادگی اولین و مهم‌ترین قدم برای شناخت بازی‌های شبیه به Elden Ring است.

بازی Bloodborne

5 – Bloodborne

آیا از بازی‌های فانتزی و قرون‌وسطی‌ای FromSoftware که پر از اژدها و جادوگر است خسته شده‌اید؟ پس باید بدانید که تمام آن فرمول، در قالب یکی بازی ترسناک تیره و تاریک به نام Bloodborne پیاده سازی شده است. Bloodborne در کنار اینکه ممکن است برای طرفداران Souls آشنا باشد، یک جامعه مخاطب کاملاً مجزا دارد. منبع الهام ساخته شدن این بازی، داستان‌های ترسناک و ماورایی اچ پی لاوکرفت و هنر گوتیک ویکتوریایی است. سیستم مبارزات این بازی نسبت به آثار قبلی دستخوش تغییرات فراوانی شده است. سپرها از بازی حذف شده‌اند و گیم پلی سریع و خشونت بار تری جایگزین شده است.

Bloodborne به جرئت شوم‌ترین و تاریک‌ترین بازی میازاکی تا بدین لحظه است. معماری گوتیک چشم نواز، در کنار زیبایی، حس ناامنی و مخوفی را به بازیکنان هدیه می‌دهد. خط داستانی این بازی عمیق و پر جزئیات است. باس‌های Bloodborne با ظاهری نفرت انگیز و وحشتناک، تبدیل به کابوس شبانه شما خواهند شد. به دلیل سرعتی و نفس گیرتر بودن سیستم مبارزات، Bloodborne می‌تواند یکی از بازی‌های شبیه به Elden Ring مناسب آماده شدن برای آن عنوان باشد. فقط فراموش نکنید که علاوه بر سخت بودن، Bloodborne ایده‌ها و تصاویر ترسناک فراوانی دارد که ممکن است برای هر گیمری مناسب نباشد.

بازی Sekiro

6 – Sekiro: Shadows Die Twice

برای این رتبه، باید شمشیرهای عظیم خود را رها کرده و با به دست گرفتن کاتانا، وارد قلب Sekiro: Shadows Die Twice شوید. این بازی آخرین ساخته FromSoftware پیش از عرضه Elden Ring است. Sekiro برداشتی بسیار جالب و متفاوت از فرمول آشنای Souls است. دوران حرکت آرام و حمل سپرهای بزرگ به پایان رسید، زیرا Sekiro انعطاف‌پذیرترین و سرعتی‌ترین گیم پلی موجود در بین بازی‌های FromSoftware را ارائه می‌کند. همچنین روایت داستان نیز کاملاً متفاوت خواهد بود. احتمالاً طرفداران دو آتشه سری Souls باید به این تغییرات عادت کرده، وگرنه Sekiro قرار نیست خیلی برایشان خوشایند باشد.

خوشبختانه نوآوری‌های Sekiro قرار نیست آن را تبدیل به یک بازی آسان یا آماتور کند. گیم پلی همواره دارای چالش‌های فراوانی است که بسیاری را از نفس می‌اندازد. با این حال حذف شدن المان‌های نقش آفرینی، به گیمرهای ناآشنا با سری Souls این فرصت را داده تا بتوانند راحت‌تر با این مدل بازی‌ها ارتباط برقرار کنند. اگر به تریلرهای اخیر Elden Ring توجه کرده باشید، می‌دانید که تمامی فرمول‌های تست شده بر روی Sekiro در این بازی نیز قرار داده شده‌اند. در نتیجه می‌توان به راحتی Sekiro: Shadows Die Twice را در میان یکی از بازی‌های شبیه به Elden Ring که باید هر چه سریع‌تر تجربه کنید، قرار داد.

بازی Ico

7 – Ico

بازی Ico جایگاه ویژه‌ای در قلب ما و البته خالق Elden Ring یعنی آقای میازاکی دارد. شاید بتوان اصلی‌ترین دلیلی که بازی‌های دوست داشتنی Souls وجود دارند را Ico بیان کرد. زمانی که آقای میازاکی در دانشگاه Keio مشغول تحصیل رشته‌ای غیر مرتبط با ویدیو گیم بود، علاقه شدیدش به بازی‌ها، او را به سوی منابع الهام فراوانی برد. در حالی که مشغول انجام شغلی بود که به آن علاقه نداشت، میازاکی توسط یکی از دوستانش با بازی Ico آشنا شد. موقعیت‌های نفس گیر و خیره کننده این بازی، میازاکی جوان را ترغیب کرد که شغل خسته کننده‌اش را رها کرده و علاقه همیشگی‌اش، یعنی ساخت بازی‌های ویدیویی را از سر بگیرد.

Ico اولین بازی ساخته شده توسط Team Ico است که در سال 2001 عرضه شد. همانند Demon’s Souls که ریسک‌های زیادی را در زمان ساخته شدن و عرضه طی کرد، این اتفاق برای Ico رخ داد. اعتماد زیادی برای حمایت از بازی‌های عجیب و غیر معمول نیاز است که معمولاً Sony صورت می‌گیرد. خوشبختانه پروژه Ico با عرضه بر روی پلی استیشن 2 با تحسین از سوی منتقدان همراه بود و تبدیل به یکی از شاهکارهای پلی استیشن 2 شد. گیم پلی بازی از المان‌های پلتفرمر و پازل بهره مند است. شیوه روایت Ico شباهت زیادی به روایت سری Souls داشته و به همین دلیل عنوان مناسبی پیش از تجربه Elden Ring است.

بازی Shadow of the Colossus

8 – Shadow of the Colossus

بازی Shadow of the Colossus دومین ساخته استودیوی Team Ico و بازی پرطرفدارتری است. این بازی در سال 2005 عرضه شد و به دلیل متفاوت بود از تمامی بازی‌های موجود در بازار، توانست به سرعت طرفداران به شدت پروپاقرصی برای خود دست و پا کند. هسته‌های الهام بخشی Shadow of the Colossus به سرعت در صنعت بازی کاشته شد که ریشه‌های آن را در آثار FromSoftware نیز مشاهده می‌کنیم. در این بازی شما با یک داستان مینیمال و بسیار ساده روبرو هستید: یافتن چندین غول عظیم‌الجثه در سراسر دنیای بازی و به قتل رساندن آن‌ها در جهت نجات روح شاهزاده‌ای که به خواب فرو رفته است.

بسیاری Shadow of the Colossus را به دلیل خط داستانی بسیار مرموزش و البته مبارزه با غول‌های بزرگی که باید راه‌های متفاوتی را برای نابودی‌شان به کار ببرید، با بازی‌های Souls مقایسه می‌کنند. در سال 2018، کمپانی Bluepoint (که بازی Demon’s Souls را نیز بازسازی کرده است) نسخه کاملاً بازسازی شده Shadow of the Colossus را به بازار عرضه کرد. هنوز که هنوز است، باور ساخته شدن همچنین پروژه جاه‌طلبانه‌ای در سال 2005 کمی سخت خواهد بود. ولی به لطف Team Ico و استودیوی Bluepoint، بسیاری از گیمرها افتخار این را دارند که همچنین شاهکاری را تجربه کرده و لذت ببرند.

بازی The Legend of Zelda Breath of the Wild

9 – The Legend of Zelda: Breath of the Wild

جدیدترین بازی ساخته شده توسط FromSoftware به بازیکنان قول گشت و گذار پویاتر در محیط و یافتن ماجراجویی‌های فراوان را داده است. تمامی این المان‌ها در بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild به بهترین شکل ممکن آزمایش شده‌اند. اولین بار است که یک بازی از فرنچایز Zelda تا این حد از فرمول آشنای Souls بهره برده و از آن برای به رخ کشیدن عظمت فرنچایز خود استفاده می‌کند. مهم‌ترین جادوی بازی‌های Souls، قرار دادن بازیکن در موقعیت‌های غریبه بوده که آن‌ها را وادار به مقابله با ناشناخته‌ها می‌کند. در Breath of the Wild پیشروی در بازی تنها با تکیه بر آزمون و خطای فراوان ممکن خواهد بود.

البته که فضای Breath of the Wild بسیار روشن‌تر و امیدوار کننده‌تر از آثار قبلی FromSoftware است و این موضوع در فضاسازی Elden Ring تأثیر زیادی گذاشته است. حتی درجه سختی این بازی نیز نسبت به سایر عناوین فرنچایز افزایش یافته که نشان از الهام گیری از Souls دارد. حتی باس فایت‌های مرگبار بازی، زمان و آزمون و خطای زیادی از شما می‌طلبند تا آن‌ها را با موفقیت از پا در بیاورید. اگر به المان ماجراجویی بازی‌های Souls علاقه دارید، Breath of the Wild با تکیه بر گشت و گذار، محیط‌های اوپن ورد و گسترده، راز و رمز در سراسر نقاط دنیا و… می‌تواند به راحتی این نیاز شما را برطرف کند.

بازی Nioh

10 – Nioh

Nioh یکی از اولین بازی‌های پرهزینه‌ای بود که به طور واضح از فرمول موفق سری بازی‌های Souls بهره برده و موفق شد تا طرفداران خاص خود را نیز پیدا کند. داستان بازی برداشتی از دوران سامورایی ژاپن با المان‌های فانتزی است. المان‌های تکنیکال مانند ترکیب کردن لوازم مختلف و خلق ابزار مبارزه، در Nioh درخشش بیشتری نسبت به سری Souls دارند. همچنین، پیش از اینکه Sekiro وجود داشته باشد، Nioh با موفقیت سری Souls را با المان‌های سامورایی و اکشنی سریع و نفس گیر ترکیب کرده بود. پس کسانی که تنها به این بازی به چشم یک کپی ضعیف نگاه می‌کردند، بهتر است کمی در این باره تجدید نظر کنند.

همچنین المان‌های گشت و گذار در یک دنیای بزرگ به کلی از Nioh حذف شده و تجربه‌ای خطی، ولی پر محتوا، هدف اصلی این بازی است. این بازی زمانی به بازار عرضه شد که تمام بازی‌های FromSoftware در حالت کند و چالش برانگیزتر خود قرار داشتند. با این حال از زمان عرضه Nioh، بازی‌هایی مانند Bloodborne و Sekiro توانسته‌اند با موفقیت، وارد اکشنی نفس گیرتر شوند. دیگر دوران چیدن استراتژی‌های فراوان برای حمله به یک اسکلت ساده گذشته و سلیقه گیمرها نیز تغییر کرده است. پس با اطمینان می‌توان گفت که برای کسب تجربه کافی پیش از عرضه Elden Ring، بازی Nioh می‌تواند کمک زیادی بکند.

بازی Hollow Knight

11 – Hollow Knight

در این رتبه به اولین بازی مستقل این لیست می‌پردازیم. Hollow Knight توسط Team Cherry در سال 2017 عرضه شده و بلافاصله توانست توجه میلیون گیمر در سراسر دنیا را به سوی خود جلب کند. اگر با ساب ژانر Metroidvania آشنایی داشته باشید، باید بدانید که Hollow Knight از بهترین بازی‌های ساخته شده در این استایل است. Metroidvania به عناوینی گفته می‌شود که ترکیبی از گیم پلی Metroid و Castlevania را در هسته اصلی بازی ارائه می‌دهند. نحوه‌ای که Hollow Knight گشت و گذار، مبارزه و طراحی مراحل را به مخاطب ارائه می‌دهد، یکی از خیره‌کننده‌ترین نمونه‌های صنعت گیم در نسل گذشته است.

حتی موسیقی متن و گرافیک چشم نواز این بازی می‌تواند به تنهایی نظر طرفداران بازی‌های FromSoftware را جلب کند. این بازی بسیار سخت و چالش برانگیز، ولی منصف است. سیستم‌هایی مانند باس فایت‌های دشوار و استفاده از روح به عنوان بخش مهمی از گیم پلی، از المان‌هایی است که Hollow Knight از سری Souls قرضه گرفته است. می‌توان گفت که Hollow Knight روح بازی‌های Souls را برداشته و آن را در بدن یک Metroidvania بی‌نقص قرار داده است. اگر از طرفداران ساخته‌های FromSoftware بوده و مخصوصاً چشم به انتظار بازی جدیدشان هستید، تجربه Hollow Knight شدیداً توصیه می‌شود.

بازی Ashen

12 – Ashen

بازی‌های FromSoftware پیش از Elden Ring محیط‌های محدودتری برای گشت و گذار و ماجراجویی به بازیکنان ارائه می‌دادند. Ashen توسط استودیوی Annapurna Interactive منتشر شده و بر خلاف کیفیت بالایش، آن طور که باید و شاید به آن توجه نمی‌شود. در کنار اضافه شدن سیستم گشت و گذار در دنیای بازی، بسیاری از المان‌های گیم پلی Ashen از بازی‌های FromSoftware الهام گرفته‌اند. سیستم‌هایی مانند آزمون و خطای زیاد برای قوی شدن، مبارزه با هیولاهای چالش برانگیز و البته کمک گرفتن از دیگر بازیکنان بر اساس سیستم آنلاین، برخی از مواردی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

گرافیک Ashen بر خلاف بازی‌های شبیه به خود، دارای استایلی کارتونی و چشم نواز است که تنوع مثبتی به حساب می‌آید. هوش مصنوعی دشمنان به خوبی طراحی شده که چالش زیادی را برایتان ایجاد می‌کنند و کارهای زیادی در این بازی برای انجام دادن وجود دارد. شاید Ashen به اندازه بازی‌های Souls طولانی و پیچیده نباشد، ولی اگر می‌خواهید تا نسخه‌ای هنری و خلاقانه از آن سری را تجربه کنید، Ashen دقیقاً برای شما ساخته شده است. همچنین اگر به دنبال یک بازی شبیه به Elden Ring می‌گردید که تمرکز زیادی بر روی گشت و گذار داشته باشد، تجربه Ashen می‌تواند شما را بیش از پیش برای آن بازی آماده کند.

بازی Hellblade

13 – Hellblade: Senua’s Sacrifice

بازی‌های فراوانی در سال‌های اخیر از روی نوشته‌ها و افسانه‌های نورث الهام گرفته‌اند. زمانی که عناوین بزرگی مانند God of War و Assassin’s Creed Valhalla در حال مبارزه برای لقب بهترین بازی نورث هستند، Hellblade: Senua’s Sacrifice است که به آرامی تاج پادشاهی را بر سر می‌گذارد. این بازی نیمه مستقل در سال 2017 عرضه شد و در میان خیل عظیمی از عناوین اکشن و ماجراجویی تکراری، توانست طرفداران فراوانی کسب کند. چیزی که Hellblade: Senua’s Sacrifice را از دیگر بازی‌های هم سبک متمایز می‌کند، داستان سرایی و شخصیت پردازی فوق العاده قدرتمند و غم‌انگیزش است.

همان‌طور که از نامش مشخص است، داستان بازی حول محور شخصیت Senua و فداکاری‌اش می‌گذرد. Senua که عشق خود را از دست داده، برای برگرداندن روح وی، وارد دروازه‌های جهنم می‌شود. پس از اینکه به آنجا رسید، باید علاوه بر گذر از چالش‌های فیزیکی مانند هیولاهای خطرناک، با مشکلات روانی خود نیز دست و پنجه نرم کند. این طور که به نظر می‌رسد، Elden Ring قرار است الهاماتی را از افسانه‌های نورث دریافت کند و اگر حقیقت داشته باشد، شما به یک نماینده خوب در این زمینه نیاز خواهید داشت. بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice از بهترین اکشن و ماجراجویی‌های نسل گذشته و بهترین انتخاب خواهد بود.

بازی Shadow of Mordor

14 – Middle-Earth: Shadow of Mordor

با اینکه نوشته‌های فانتزی J.R.R. Tolkien با یکی از نویسنده‌های Elden Ring یعنی George R.R. Martin تفاوت‌های فراوانی دارد، ولی نمی‌توان قدرت کتاب‌های این دو را در زمینه فانتزی‌های عمیق و تاریک نادیده گرفت. همچنین Martin بارها اعلام کرده که نوشته‌های Tolkien به او الهامات زیادی داده است. هسته اصلی Middle-Earth: Shadow of Mordor بر اساس دنیای سرزمین میانه نوشته شده و همه جور المان فانتزی مانند اورک‌ها، سرزمین نفرین شده و شمشیرهای تیز در آن وجود دارد. به راحتی می‌توان گفت که این عنوان برترین بازی ساخته شده از کتاب‌های Tolkien است که نباید از دست هیچ گیمری در برود.

استایل گیم پلی Middle-Earth: Shadow of Mordor (و دنباله‌اش) بیشتر شبیه به اکشن و ماجراجویی‌های Assassin’s Creed است تا اکشن و نقش‌آفرینی‌های Souls؛ با این حال هسته و فضاسازی‌های بین این دو بازی شباهت بسیار زیادی دارد. همچنین برخی از المان‌های گیم پلی مانند مبارزه در حین سوار کاری، به طور مستقیم از Shadow of Mordor به Elden Ring تزریق شده‌اند. در نهایت باید گفت که اگر از طرفداران کتاب‌های فانتزی تاریک هستید و نمی‌توانید برای تجربه داستان Martin صبر کنید، نزدیک‌ترین گزینه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، بازی Middle-Earth: Shadow of Mordor است.

بازی Dragons Dogma

15 – Dragon’s Dogma

شاید پیش خود فکر کرده باشید که ترکیب بازی‌های تکنیکی Dark Souls با گیم پلی سرعتی و هیجان انگیز Devil May Cry چه نتیجه‌ای به همراه دارد؛ خب نیاز نیست راه دوری بروید، زیرا Dragon’s Dogma برای شما ساخته شده است. این بازی توسط کمپانی Capcom منتشر شده که به بازی‌های اکشن و سرعت محورشان مشهورند. به همین دلیل قرار است ترکیبی از کلی بازی مختلف را شاهد باشیم. به عنوان مثال سیستم اژدها کشی که به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شده، ما را شدیداً به یاد Monster Hunter می‌اندازد. کافی است به تریلر Elden Ring نگاه کنید تا متوجه شوید که چقدر از این بازی الهام گرفته است.

متأسفانه در زمان عرضه، Dragon’s Dogma خیلی تحویل گرفته نشد و سیستم‌های آینده نگرانه آن به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. با این حال گیم پلی ترکیبی Dragon’s Dogma که المان مبارزات مستقیم را از Dark Souls، دنیای بزرگش را از Skyrim و هیولاهای عظیمش را از Shadow of the Colossus قرض گرفته بود، بسیار از زمان خود جلوتر بود. حال که به انتشار Elden Ring نزدیک می‌شویم، می‌توان به وضوح دید که سازندگان از Dragon’s Dogma درس‌های فراوانی گرفته‌اند و آماده‌اند تا این سیستم‌های مخلوط را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند. برای آماده شدن می‌توانید این بازی باکیفیت و فراموش شده را امتحان کنید.

بازی Salt and Sanctuary

16 – Salt And Sanctuary

امروزه خیلی از بازی‌های کوچک و بزرگ با بهره‌گیری از المان‌های سری Souls لقب Soulslike را از مخاطبان و نشریه‌ها دریافت می‌کنند. با این حال بازی Salt And Sanctuary از اولین عناوینی بود که جرئت کرد تا فرمول‌های موفق Souls را در جریان گیم پلی خود دخیل کند. همچنین یک حرکت بسیار هوشمندانه سازندگان این بازی، استفاده از این فرمول در قالب عنوانی دو بعدی و ساید اسکرولر بود که به آن تازگی فوق‌العاده‌ای نیز بخشید. تیم بااستعداد Ska Studios با نوآوری‌های بسیار توانست تا تمامی المان‌های مشهور سری Souls را با بهترین ویژگی‌های Castlevania ترکیب کرده و محصولی عالی تحویل دهد.

گرافیک Salt And Sanctuary علاوه بر کارتونی و ساده بودن، یک حس تاریک و وحشتناکی را به مخاطب القا می‌کند. طراحی دشمن‌ها و باس‌های بازی به شدت خلاقانه است که بازیکنان را به یاد سری Souls خواهد انداخت. همچنین نباید فراموش کرد که این بازی چالش‌های خاص خود را برای بازیکن به وجود می‌آورد و قرار نیست تجربه ساده‌ای برایتان باشد. به دلیل موفقیت‌های بسیار، حتی قرار است دنبال ای هم برای این بازی ساخته شود. اگر می‌خواهید تا عنوانی شبیه به Elden Ring را تجربه کنید، ولی از بازی‌های بزرگ و طولانی خسته شدید، Salt And Sanctuary نمونه‌ای کوچک، ولی به یاد ماندی برایتان خواهد بود.

بازی Game of Thrones

17 – Game of Thrones: A Telltale Games Series

نزدیک‌ترین تجربه‌ای که از داستان‌های George R.R. Martin در قالب یک بازی ویدیویی وجود دارد، Game of Thrones: A Telltale Games Series است. این بازی توسط استودیوی بازی سازی منحل شده Telltale Games ساخته شده است. اگر با دیگر آثار Telltale آشنا باشید، میدانید که این عنوان با دیگر بازی‌های لیست کمی متفاوت است. بازی‌های این کمپانی معمولاً تمرکز زیادی بر روی داستان سرایی داشته و گیم پلی در آن نقش کمتری (یا در برخی موارد کاملاً فرعی) دارد. البته خود آقای مارتین Martin نقشی در ساخته شدن این بازی ندارد، با این حال تمام جهان این بازی، سریال و کتاب‌ها توسط ایشان خلق شده است.

همچنین اگر می‌خواهید در دنیای Game of Thrones فرو بروید، ولی حوصله خواندن چندین رمان بزرگ و یا تماشای چندین فصل سریال را ندارید، این بازی برایتان مناسب خواهد بود. فقط فراموش نکنید که نباید انتظار اکشن زیادی را داشته باشید و داستان محور بودن بازی، باعث ایجاد حس خستگی در برخی گیمرها خواهد شد. همچنین بازی همانند یک سریال، از چند قسمت تشکیل شده است. اگر می‌خواهید به خودتان یادآوری کنید که چرا George R.R. Martin یکی از بهترین نویسندگان داستان‌های فانتزی حال حاضر است، تجربه Game of Thrones: A Telltale Games Series می‌تواند شما را تا حدودی برای برخورد با Elden Ring آماده کند.

بازی Monster hunter

18 – Monster Hunter: World

بازی‌های بسیار کمی در بازار وجود دارند که هدف یا موضوعی باورنکردنی مطرح کرده و در نهایت نیز موفق شوند تا به خوبی آن موضوع را پیاده سازی کنند؛ Monster Hunter: World یکی از این بازی‌ها است. این بازی توسط کمپانی Capcom ساخته شده و این طور که به نظر می‌رسد، پرفروش‌ترین بازی کل تاریخچه این کمپانی است. Monster Hunter: World جامعه مخاطبین فراوانی برای خود پیدا کرده که پس از گذشت سال‌ها نیز همچنان به تجربه آن می‌پردازند. هدف این بازی تا حدودی ساده است: هیولاهای بزرگ و خطرناک را پیدا کرده و آن را از پا در بیاورید. پدیده‌ای که کمی شبیه به Elden Ring است.

Monster Hunter: World پنجمین نسخه رسمی از فرنچایز Monster Hunter است و به خوبی موفق می‌شود تا المان‌های پیچیده گیم پلی خود را به شکل ساده‌ای برای بازیکنان تازه وارد رونمایی کند. هر کسی می‌تواند این بازی را آغاز کرده و در کنار درجه سختی طاقت فرسای آن، به آسانی حساب کار دستش بیاید. چهارده گروه مختلف برای پیوستن وجود دارد و صدها اسلحه و حالت مبارزه مختلف از Monster Hunter: World یکی از پیچیده‌ترین بازی‌های نسل گذشته را ساخته‌اند. این بازی همواره توسط Capcom ساپورت می‌شود و شما می‌توانید هر زمان که خواستید به شکار هیولاها بپردازید.

بازی Nier Automata

19 – NieR: Automata

NieR: Automata یکی از زیباترین بازی‌های عرضه شده در نسل گذشته است. با کلمات نمی‌شود ارزش این محصول فوق العاده را بیان کرد و حتماً باید برای درک بیشتر، توسط مخاطب تجربه شود. زمانی که در سال 2017، کمپانی‌های PlatinumGames  و Square Enix این بازی را منتشر کردند، هیچ‌کس انتظار یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های زندگی گیمینگ خود را نداشت. با اینکه این بازی از نظر تجاری و نظرات منتقدان، موفقیت زیادی داشته و بیش از 5 میلیون نسخه نیز از آن به فروش رسیده، هنوز افراد زیادی هستند که تجربه‌ این شاهکار را از دست داده‌اند. NieR: Automata را می‌توان Dark Souls شاعرانه نام گذاری کرد.

اگر به طور سطحی به آن نگاه کنید، شاید NieR: Automata تنها یک هک اند اسلش کارتونی به نظر برسد که تفاوت آن چنانی با صدها نمونه مشابه ندارد. البته شاید این موضوع خیلی بیراه نباشد، ولی نگذارید که شما را از تجربه بازی باز دارد. همه چیز در NieR: Automata به شکل نوآورانه‌ای ارائه می‌شود. سیستم مبارزات بازی کاملاً اورجینال و انقلابی بوده که دستاوردی بی‌نظیر برای زمان خود است. چیزی که این بازی را بی‌رقیب می‌کند، موسیقی زیبا، داستان احساسی، باس فایت‌های حماسی و دنیای آخرالزمانی‌اش است. برای فرو رفتن در یک اتمسفر عمیق شبیه به Elden Ring نباید تجربه ‌این بازی را از دست بدهید.

بازی God of War

20 – God Of War

فکر نمی‌کنیم که فرنچایز God Of War نیازی به معرفی داشته باشند. محبوب‌ترین بازی‌های ژانر هک اند اسلش درون این سری بازی قرار دارد. پس از اینکه کنسول‌های نسل 6 و 7 سونی توسط کریتوس و خدایان المپوس تسخیر شدند، حال نوبت نسل هشتم بود که کمی خودنمایی کند. God Of War نسل هشتم یکی از پرفروش‌ترین و تحسین‌شده‌ترین بازی‌های نسل قبل است که به تغییرات گسترده و ریسک‌های موفقیت آمیزش مشهور است. با این حال نکته مثبتی که ما می‌خواهیم به آن بپردازیم، مربوط به دنیای عمیق و غنی این بازی بوده که تا حدودی شبیه به Elden Ring و تلاش‌های آن بازی برای خلق یک جهان فانتزی عالی است.

بازی God Of War در دنیای خدایان نورث رخ می‌دهد که مقداری شبیه به چند عنوان دیگر در این لیست است. قطعاً الهام گیری از اساطیر مختلف در بازی‌ها، اتفاق هیجان انگیزی برای گیمرهای طرفدار ژانر فانتزی خواهد بود. در Elden Ring نیز به طور قطع شاهد حضور نسخه‌ای تحریف شده از این مدل افسانه‌ها خواهیم بود. از آن جایی که George R.R. Martin در خلق دنیاهای فانتزی چیره دست بوده، نباید نگران شکست خوردن این بازی آخر FromSoftware در این زمینه باشیم. در کل می‌توانید برای دریافت حس یک فانتزی تاریک و حماسی قبول از تجربه Elden Ring، به God Of War سال 2018 سر بزنید.

حدود سه ماه تا انتشار رسمی Elden Ring فاصله داریم. در نهایت تنها کاری که می‌توانیم بکنیم، صبر و تحمل است. بهتر نیست که به جای دست روی دست گذاشتن، به تجربه چند بازی جدید بپردازیم؟ به نظر شما چه بازی‌های دیگری پیش از رسیدن Elden Ring می‌توانند مخاطبان را آماده کنند و چه بازی‌های شبیه به Elden Ring شایسته حضور در این لیست نیستند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:Techradar

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

پرفروش‌ترین بازی ساخته شده توسط FromSoftware کدام است؟

Dark Souls 3 به دلیل شهرت زیاد نام این فرنچایز، موفق به فروش بیش از 10 میلیون نسخه شد.

۱
کمپانی FromSoftware چه ژانری را برای اولین بار وارد کنسول پلی استیشن کرد؟

FromSoftware با ساخت King's Field اولین بازی ساخته شده در ژانر نقش آفرینی را به این کنسول هدیه داد.

۲
چرا George R.R. Martin حاضر همکاری با FromSoftware شد؟

George R.R. Martin پس از ملاقات با Hidetaka Miyazaki و کسب اطلاع از شهرت و عظمت Dark Souls، موافقت کرد که در نویسندگی Elden Ring دست داشته باشد.

۳
چرا به برخی بازی‌ها لقب Soulslike را می‌دهند؟

تعدادی از فرمول‌های مشخص مانند درجه سختی بالا، داستان‌های مرموز و حذف کردن الگوی دشمنان، توسط بازی Dark Souls به شهرت رسید و توسط تعداد زیادی بازی دیگر کپی شد؛ به همین دلیل به آن بازی‌ها Soulslike می‌گویند.

۴
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    خسرو

    مهمان

    سپاس
    بسیار عالی

    پاسخ دهید