این فانتزی تاریک دیگری است؛ دنیایی مملو از ماجراجویی‌های ناشناخته، روایت‌هایی تاریک و مرموز. تجربه دنیاهای خیالی و فانتزی در بازی‌های ویدیویی، یکی از دلایل محبوبیت این سرگرمی دیجیتال است. استودیو Fromsoftware مهارت خاصی در ساخت و طراحی ماجراجویی‌های خیالی جذاب و سرگرم‌کننده در بازی‌های خودش دارد.

ژانر سولز-بورن نشان داد که در چالش‌برانگیزترین حالت نیز بازی می‌تواند جذاب و سرگرم‌کننده باشد. جدیدترین ساخته استودیو Fromsoftware و ذهن خلاق میازاکی یعنی بازی Elden Ring همان‌طور که انتظار می‌رفت، موفق ظاهر شد و بسیاری از انتظارات را برآورده کرد. اما آیا بازی الدن رینگ عنوانی بی‌نقص است یا می‌توان با بررسی دقیق از آن ایراداتی گرفت؟ در ادامه به نقد و بررسی بازی Elden Ring که داستانی پرعمق و پیچیده‌ در دنیای وسیع و سورئال The Lands Between است، خواهیم پرداخت.

ورود به سرزمین میانه

ورود به سرزمین میانه

اگر از طرفداران سری سولز باشید، با سبک و سیاق شروع و خوش‌آمد گویی این بازی‌ها آشنا هستید. بازی Elden Ring همان اصول کلاسیک را از لحظه‌ای که وارد منوی اصلی بازی می‌شوید به خوردتان می‌دهد. از موسیقی دل‌نشین و حماسی‌ای که در تمام مدت ساخت و شخصی‌سازی کاراکتر خود می‌شنوید گرفته تا نهایی کردن ظاهر و کلاس کاراکتر و ورود به دنیای مرموز و وسیع بازی، همه‌چیز حس و حال آشنای سری سولز را دارد. اما این سؤال پیش می‌آید که بازی الدن رینگ تا چه اندازه اصول را حفظ کرده و تا کجا حاضر است کلیشه‌های قبلی را زیر پا بگذارد. آیا Elden Ring بهترین ساخته استودیو Fromsoftware است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ دقیقی خواهیم داد.

بهترین بازی استودیو فرام سافتور

بازی Elden Ring بهترین ساخته استودیو Fromsoftware

شاید برای پرداختن به این موضوع، ماه‌ها بحث و گفت‌وگو لازم باشد. نکته مهم این است که جوانب زیادی در این بحث وجود خواهد داشت؛ آیا الدن رینگ مانند Demon’s Souls است که زیربنای اصلی سبک سولز را پایه‌گذاری کرد یا چیزی مثل Dark Souls بوده که این فرمول‌ها و ایده‌ها را در دنیایی فانتزی با روایت داستانی عمیق پیاده‌سازی کرده است؟ شاید بازی الدن رینگ عناصری از مبارزات جدید در بازی‌های Bloodborne و Sekiro Shadows Die Twice را در دل خود جای داده باشد. چیزی که مهم است، این بوده که استودیو Fromsoftware با وجود پایبند بودن به اصول، همواره عنصر جدیدی برای غافلگیر کردن طرفدارانش در بازی‌های خود نمایان می‌کند و بازی Elden Ring نیز از این قاعده مستثنا نیست.

اما با تمام این تفاسیر، آیا بازی Elden Ring بهترین ساخته استودیو Fromsoftware است؟ بعد از تجربه تمامی عناوین سری سولز-بورن، نظر شخصی من این است که قطعاً Elden Ring بهترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه را در سبک سولز به خورد بازیکن خواهد داد که اکنون تبدیل به یک بازی جهان‌باز نیز شده است. بازی الدن رینگ تلفیقی از تمامی ایده‌های موفق و آزمایش‌های استودیو Fromsoftware بوده که با اضافه شدن عناصر جدید، تبدیل به یک بازی فوق‌العاده نقش‌آفرینی شده است.

عناصر جدید بازی Elden Ring

عناصر جدید بازی Elden Ring

طرفداران سری سولز با اصول و قواعد بازی‌های این مجموعه آشنایی کامل دارند؛ اما چه چیزی در بازی Elden Ring وجود دارد که آن را متمایز و منحصربه‌فرد می‌کند؟ در ادامه تعدادی از ویژگی‌های جدید بازی را بررسی خواهیم کرد.

نکته‌ای که پس از مبارزه با Boss اول (که حکم خوش‌آمد گویی را برای شما دارد) کشف می‌کنید، نقشه‌ای وسیع و بزرگ برای گشت‌وگذار در سرزمین میانه است. بازی Elden Ring اکنون عناصر عناوین جهان‌باز را در دل خود جای داده و برای سفر بین این سرزمین گسترده، به‌جز امکان استفاده از Fast Travel، به شما یک اسب وفادار نیز می‌دهد. این اسب شاخ‌دار جادویی که Torrent نام دارد در بیشتر مناطق بیرونی بازی قابل احضار بوده و علاوه بر سرعت بالا، دروازه جدیدی از مبارزات را درون بازی باز خواهد کرد. شما اکنون مبارزه بر پشت اسب را نیز می‌توانید در یک بازی سولز-بورن تجربه کنید که در نوع خود جذاب، مهیج و سرگرم‌کننده است!

دومین نکته، آزادی عمل بالایی بوده که از همان ابتدا در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. شما آزاد هستید که این دنیای وسیع را، به هر ترتیب و شکلی که دوست دارید گشت‌وگذار کرده و از پس چالش‌های آن برآیید. پشت هر غار عمیقی، ماجراجویی پنهانی نهفته است، شوالیه‌های قدرتمندی در جاده‌ها شما را به مبارزه می‌طلبند و تنها تعدادی از مسیرها هستند که روندی خطی برای ادامه دادن دارند. بازی Elden Ring برخلاف تمامی عناوین جهان‌باز دیگر، هیچ‌کدام از ابزارهای معمول آن‌ها را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. فقط خودتان هستید و اسب وفادارتان و دنیایی وسیع و مملو از خطرهای مختلف! اینکه چگونه در آن گشت‌وگذار کنید، کدام رازها را کشف کنید، کدام مأموریت‌ها و کاراکترها را پیدا کرده و مسیر آن‌ها را ادامه دهید، کاملاً بسته به حس ماجراجویی و کنجکاوی خودتان دارد. همین موضوع، الدن رینگ را از تمامی بازی‌های جهان‌بازی که تا به امروز تجربه کردید متمایز خواهد کرد.

سومین نکته وجود کلیدی جداگانه برای پریدن، تنوع بیشتر جادوها و همچنین امکان استفاده از مخفی‌کاری در بازی بوده که بازی Elden Ring را در جایگاهی بالاتر از همنوعانش قرار می‌دهد. وجود چرخه روز و شب تأثیر به سزایی در گیم پلی بازی داشته و شما می‌توانید بسته به نوع کلاس کاراکتر و سبک مبارزه، از مخفی‌کاری در شب استفاده کنید، هرچند در طول شب ممکن است موجودات شرور بیشتری در سرزمین میانه پرسه بزنند. کمبوهای جدیدی نیز با استفاده از پرش در بازی وجود داشته که مشابه آن را در بازی Sekiro تجربه کرده بودیم.

چالش در بازی Elden Ring

بازی Elden Ring تا چه اندازه چالش‌برانگیز است؟

بحثی که شاید بسیاری را از تجربه سری بازی‌های سولز باز دارد، همین سخت و چالش‌برانگیز بودن است؛ اما آیا بازی الدن رینگ می‌تواند نقطه شروعی برای ورود به سبک سولز باشد؟ من هیچ‌کس را به تجربه بازی Bloodborne، Sekiro یا Demon’s Souls دعوت نمی‌کنم اما در مورد الدن رینگ، داستان متفاوت است. اینجا توازن خوبی از چالش را شاهد خواهید بود که هر کلاسی از کاراکترها می‌توانند با کمی تلاش و مهارت، در آن پیشروی کنند. باز هم حضور درخشان بحث آزادی عمل باعث می‌شود تجربه بازی  Elden Ringآن طور که فکر می‌کنید مانند سایر عناوین سری سولز، چالش‌برانگیز نباشد.

در الدن رینگ، شما تصمیم می‌گیرید که مبارزه کنید یا فرار کنید، مبارزه رو در رو داشته باشید یا با مخفی‌کاری کمترین توجه دشمنان را به خود جلب کنید، در مبارزه با Bossها یکه‌تاز و تنها باشید یا با کمک ارواح احضار شده و سایر بازیکنان به پیشواز نبردها بروید. اشتباه نکنید، سازندگان برای به چالش کشیدن شما تدابیر زیادی اندیشیده‌اند و حتی ساده‌ترین دشمنان نیز کمبوهای مرگباری دارند که در صورت بی‌توجهی به آن‌ها، با عبارت معروف You Died رو به رو خواهید شد. این چالش‌ها اما در سطحی نیست که شما را از ادامه دادن بازی دلسرد یا خسته کند و از آنجا که وسعت سرزمین‌ میانه بسیار زیاد است، همواره فعالیتی جایگزین در اختیار خواهید داشت. در بازی Elden Ring مسیری که به یک مانع بزرگ سرسخت مانند مبارزه با Boss مخوف ختم شود، کمتر وجود دارد.

گرافیک بازی Elden Ring

گرافیک و پایداری بازی

بازی Elden Ring با وجود اینکه سازندگان تمرکز چندانی روی گرافیکش نداشته‌اند، زیبا و چشم‌نواز طراحی شده و دنیای سورئال و فانتزی‌اش را به زیبایی هر چه تمام‌تر پیش چشمان شما به نمایش خواهد گذاشت. نورپردازی‌ها، منظره‌های دوردست در دنیای بازی که درخت طلایی عظیمی همواره در آن حضور دارد، همگی تصاویر خارق‌العاده‌ای خلق کرده‌اند. نکته دیگر مهارت استودیو Fromsoftware در ساخت و طراحی دشمنان و کاراکترها بوده که به چشم می‌آید. همه کاراکتر‌های متنوع بازی، انیمیشن‌های منحصربه‌فردی دارند، با فیزیک متناسب حرکت می‌کنند و جزییات هر کدام رعایت شده است. همین موضوع، به‌ جزئی‌ترین شخصیت و دشمنی که در بازی ملاقات می‌کنید عمق داده و آن را منحصربه‌فرد می‌کند.

از لحاظ پایداری و اجرای روان می‌توان به سازندگان بازی آفرین گفت! تفاوت فریم روی نسخه کامپیوتر در بالاترین و پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی، چیزی نزدیک به 5 عدد بوده که نشان‌دهنده بهینه‌سازی آن است. علاوه بر این بازی در صحنه‌های شلوغی که تعداد جلوه‌های ویژه زیاد می‌شود نیز روان بودن خود را حفظ می‌کند. تنها نکته منفی و عجیب، قفل بودن فریم روی عدد 60 برای PC بوده که عملاً صفحه‌نمایش‌هایی با نرخ به‌روزرسانی بیش از 60 هرتز را برای تجربه بازی بی‌مصرف می‌کند! هرچند 60 فریم بر ثانیه هم عددی ایدئال برای تجربه الدن رینگ خواهد بود.

داستان بازی Elden Ring

روایتی که مثل همیشه پرعمق و مرموز است

کمی هم به روایت داستانی بازی Elden Ring و ماجراهای سرزمین میانه بپردازیم، هرچند برای جلوگیری از فاش شدن داستان تنها اشاره کوچکی به آن خواهیم کرد. The Lands Between شبیه به هیچ دنیایی نیست که تا به امروز در بازی‌های ویدیویی تجربه کرده باشید. مناظر، سبک و سیاق قرار گرفتن کوه‌ها و به‌طورکلی فلسفه طراحی این دنیا، با هر طراحی دیگری در سبک جهان‌باز متفاوت است.

شما به‌عنوان Tarnished وارد سرزمینی نابودشده پس از جنگ‌های طولانی شده‌اید. این سرزمین زمانی پرشکوه و زیبا بوده اما به دلیل از بین رفتن شیء قدرتمندی به اسم Elden Ring، درگیر هرج‌ومرجی بزرگ گشت. گروه Tarnished در واقع افراد طردشده از سرزمین The Lands Between بودند که اکنون برای بازیابی قطعات الدن رینگ بار دیگر به آن سفر کرده‌اند. جنگ‌های طولانی در این منطقه بین گروه‌ها و خانواده‌های بزرگی صورت گرفت که هر کدام به یک اندازه قدرت داشته‌اند و به همین دلیل، پیروز میدان هرگز مشخص نشد، تنها نابودی و تباهی بود که باقی ماند.

روایت داستانی سری بازی‌های سولز همواره از عمق بالایی برخوردار بوده و پیدا کردن تمامی جوانب آن، بر عهده خود بازیکن است. شما باید داستان را با دیالوگ‌های کوتاه کاراکترها، خواندن متن و توضیح هر آیتم و دقت در عناصر محیط بفهمید. این موضوع، امضاء اصلی سری بازی‌های سولز-بورن بوده که الدن رینگ نیز همان مسیر را دنبال کرده است.

ویژگی بازی Elden Ring

مهم‌ترین ویژگی بازی Elden Ring

اشاره کردیم که سرزمین وسیع The Lands Between و طراحی جهان‌باز آن مهم‌ترین عنصر جدید بازی Elden Ring است. بیشتر بازی‌های جهان باز، با وجود اینکه دنیایی وسیع را برای گشت‌وگذار در اختیار شما قرار می‌دهند، طراحی به شکلی است که عناصر اصلی مقابل چشم شما قرار می‌گیرد تا بتوانید مسیر اصلی را کشف کنید. بازی الدن رینگ اما متفاوت است، اینجا بازی تمام تلاشش را برای پنهان کردن چیزهای مختلف از چشم شما انجام می‌دهد و سبک طراحی دنیای بازی کمک شایانی به این امر کرده است. شما در گوشه و کنار نقشه و مکان‌هایی که در سایه درختان یا سازه‌های بزرگ پنهان شده‌اند، گاهی چیزهای بسیار ارزشمندی پیدا خواهید کرد، چیزهایی که شاید هرگز با نگاه کردن به نقشه دستگیرتان نشود!

این موضوع دید و نگاه بازیکن و شاید حتی سازندگان را به سبک جهان‌باز تغییر دهد. انتقادی که همواره به بازی‌های جهان‌باز وارد بوده، این است که دنیاهای وسیع آن‌ها معمولاً مملو از فضاهای خالی و پوچ است که صرفاً برای افزایش سایز نقشه اضافه شده‌اند و هیچ نکته خاصی در آن‌ها پیدا نمی‌شود. تا زمانی که چیزی در نقشه علامت‌گذاری نشده باشد و از دور مشخص نباشد، شما مطمئن هستید که نکته خاصی در آن منطقه وجود نخواهد داشت؛ اما الدن رینگ تمام این قوانین را زیر پا می‌گذارد. بازی حتی این ابزار را در اختیار شما قرار می‌دهد که خودتان نقاط مهم روی نقشه را با استفاده از اشکال مختلف علامت‌گذاری کنید. شاید در بازی Elden Ring هم این مکان‌های پوچ وجود داشته باشد، اما حس رازآلودی که در تمام نقشه وجود دارد، دائم شما را به ماجراجویی و گشت‌وگذار در تمامی گوشه و کنار نقشه ترغیب خواهد کرد.