بازی مشابه ماینکرافت
هادی اسماعیل‌زاده

15 بازی مشابه ماینکرافت که باید تجربه کنید

هادی اسماعیل‌زاده 17 آبان 1400 7 دیدگاه
18,372 بازدید

نشانه‌های یک بازی فراموش‌نشدنی را در چیزی بیشتر از موفقیت تجاری و انتقادی آن می‌توان یافت؛ باید دید که آن بازی چگونه چشم‌اندازهای پیرامون خود را شکل می‌دهد و الهام‌بخش بازی‌های دیگری می‌شود که قدم جای پای آن می‌گذارند. بازی Minecraft، نمونه بارز چنین ایده‌ای است زیرا شاهکار Mojang (که حال تحت مالکیت مایکروسافت قرار دارد) از زمان عرضه در سال 2009، مسئول شکل‌دهی به اذهان و زندگی‌هایی جدید بوده است. طبیعی است که چنین محصولی در طول سالیان گذشته، مقلدان خوش‌برورویی داشته است؛ بازی‌هایی که با الهام از سبک ابداعی ماینکرافت، تلاش کردند تا آن را به شیوه‌هایی جدید و هیجان‌انگیز توسعه دهند و یک بازی مشابه ماینکرافت را ارائه دهند. همراه مطلب 15‌بازی مشابه ماینکرافت در پارسی گیم باشید.

بازی های شبیه ماینکرافت

اگر تجربه جهان بلوکی ماینکرافت برایتان کافی نیست و به دنبال عناوین دیگری هستید که همسو با آن حرکت کند، در این صورت بازی‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند، می‌توانند پیشنهادهای خوبی باشند. در این مقاله، لیستی از 15 بازی مشابه ماینکرافت تهیه کرده‌ایم.

بازی مشابه ماینکرافت

Deep Rock Galactic

Deep Rock Galactic یک بازی شوتر اول شخص بر محوریت بقا است که در غارهای متفاوت مبارزات دلچسبی را در مقابل بازیکن قرار می‌دهد. برخلاف تعدادی از بازی‌هایی که در لیست خواهید دید، Deep Rock Galactic کاملاً به استفاده از محیط و کسب پاداشی قابل‌توجه در طول این فرایند، متعهد است.

در این بازی شما با ورود به اعماق یک قمر بیگانه، منابعی برای جمع‌آوری و وظایفی برای کامل کردن، خواهید داشت و در سمت دیگر مقابلتان سیارکی پر از حشرات خزنده وجود دارد که شما را شکار می‌کنند تا از غارت خانه‌شان دست بردارید اما خوشبختانه شما همیشه مسلح و آماده مبارزه هستید.

بازی‌های مشابه ماینکرافت

Don’t Starve

یک بازی عجیب و غریب که با اعصاب و روان شما بازی می‌کند؛ اقتباسی با درون‌مایه‌های شرورانه که جذابیت بقا در بازی Minecraft را به تصویر می‌کشد و آن را با هوشمندی و با تمرکز بر ساخت ابزارهایی جالب تقویت می‌کند. ابزارهایی که می‌توانند به شما در مواجه با کابوس‌های پنهان در تاریکی کمک کنند. نکته اینجاست که به دلیل منابع محدودی که پیرامون شما وجود دارند، مرگ اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد و زنده ماندن برای یک شب هم که شده، یک پیروزی کوچک محسوب می‌شود. البته دیری نمی‌پاید که با واقعیت‌های دلهره‌آور جهان بازی رودررو و در تلاش برای بقای خود، بارها طعمه موجوداتی پلید خواهید شد.

این بازی تجربه‌ای در سبک روگ لایک که ظاهراً توسط تیم برتون طراحی شده است. Don’t Starve یک بازی میخکوب کننده و چالش‌برانگیز است که مدام شما را بین پیروزی‌های زودگذر و ترسی اجتناب‌ناپذیر پاس‌کاری می‌کند.

dragon-quest-builders-2

Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2 برای پنهان کردن ساختار اقتباسی خود، تلاش زیادی نمی‌کند اما ورای ظاهر نمایانش، لایه‌هایی از داستان‌سرایی و اکشن نقش‌آفرینی در آن وجود دارد که المان‌هایی است تا خود را به عنوان یک ماجراجویی جذاب و منحصربه‌فرد معرفی کند. با به خطر افتادن جهان، مسئولیت شما این است که با یک فرقه شیطانی مبارزه کنید؛ فرقه‌ای که برای هر موجود جنبده‌ای با رگه‌هایی از خلاقیت، دندان تیز کرده است. هدف شما در بازی، بازگرداندن ثبات به زمین در جریان یک کمپین گسترده و مملو از فعالیت‌های جانبی و با مهارت‌هایی که در ساخت‌وساز دارید، خواهد بود.

Dragon Quest Builders 2 با سبک هنری پر جنب‌وجوش و موسیقی متن آرامش‌بخش کویچی سوگیاما، ویترینی از لذت‌ها و یک بازی مشابه ماینکرافت است؛ دنباله‌ای بر یک اسپین‌آف که بر پایه‌های اصلی خود بنا شده و یک چرخش جدید و جذاب در این ژانر ایجاد می‌کند. Dragon Quest Builders 2 یک انتخاب عالی برای کسانی است که می‌خواهند اکشن بیشتری در جریان ساخت‌وسازهای خود تجربه کنند.

بازی مشابه ماینکرافت

Eco

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های طرفدارن Minecraft این است که آیا این بازی هرگز دنباله‌ای خواهد داشت؟ ولی این بازی همین‌الان هم یک دنباله دارد؛ البته دنباله‌ای غیررسمی که به نظر می‌رسد بسیاری از ایده‌های اصلی Minecraft را ارتقا داده است. Eco دنیایی به‌هم‌پیوسته از انتخاب‌ها و پیامدها است؛ دنیایی که در آن هر ماده‌ای که جمع‌آوری می‌کنید یا هر ساختاری که می‌سازید، بر محیط اطراف شما تأثیر می‌گذارد. در همین حین، باید از برخورد یک شهاب‌سنگ به زمین و نابود شدن جهان جلوگیری کنید.

از یادآوری‌های آموزشی برای ردپای مجازی شما گرفته تا حالت‌های مختلفی که برای تجربه بازی با دیگران وجود دارد، Eco به وضوح یک بازی مشابه Minecraft است اما Mojang می‌تواند نکاتی را از این بازی درس بگیرد؛ مواردی که سیستم ساخت‌وسازها را بهبود می‌بخشد و یک فرمول منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند.

بازی Factorio

Factorio

Factorio، یک بازی اعتیادآور و الهام گرفته از Minecraft  و به ویژه ماد IndustrialCraft که در دنیایی بیگانه جریان دارد. تنها راه فرار از این جهان، آن است که عصر صنعتی خود را شروع کنید؛ یک سفر فوق‌العاده پیچیده و طولانی برای رسیدن به نقطه‌ای که کلان‌شهر شما، تبدیل به یک کندوی فعال و کارآمد شود.

در این بین، حیات‌وحش پیرامونتان، برنامه‌های دیگری دارد زیرا این شهر جدید، شروع به مصرف منابع و آلوده کردن سیاره می‌کند. با این اوصاف، با داشتن مهارت کافی در مدیریت و سرمایه‌گذاری، حتی مادر طبیعت هم یارای مقابله با نبوغ انسانی و مسیر پیشرفت شما را نخواهد داشت.

fallout-4

Fallout 4

Fallout 4 ممکن است یک بازی مشابه ماینکرافت به نظر نرسد، اما کافی است سری به سیستم Settlement آن بزنید تا متوجه شوید که سبک ابداعی Mojang، تا کجا ریشه دوانده است. ساخت پایگاه در بازی Fallout 4 که بخشی کوچک در میان مجموعه‌ای از سیستم‌های دیگر است، برای کامل کردن بازی ضروری نیست اما لذت خاص خود را دارد؛ برداشتی آخرالزمانی از الگوی جمع‌آوری منابع در بازی ماینکرافت که به شما اجازه می‌دهد تا سازه‌های جالبی را ایجاد کنید.

بازی‌ های مشابه ماینکرافت

The Forest

The Forest که در قلب جنگلی دورافتاده و دست‌نخورده جریان دارد، یک بازی مشابه ماینکرافت است؛ به شرطی که دشمنان خطرناک ماینکرافت را با آدم‌خوارهای قاتلی جایگزین کنیم که تشنه خون تازه هستند. وجود این آدم‌خوارها، بازی The Forest را به تجربه‌ای بسیار ترسناک‌تر تبدیل می‌کند که قطعاً نمی‌خواهید فرزندتان شب را با آن سپری کند. با این حال، جنبه بقا در بازی به قدری مستحکم است که به آن ساختاری منحصربه‌فرد در مقایسه با عناوین خانوادگی‌تر این لیست می‌دهد. در اینجا شما مجبورید برای مقابله با آدم‌خوارهایی که در میان درختان پنهان شده‌اند، به سختی برای ساخت یک پناهگاه و سلاحی برای محافظت از خود تلاش کنید.

Kerbal-Space-Program

Kerbal Space Program

نبوغ Minecraft از کشف و دنبال کردن یک فرمول خاص برای غلبه بر چالش‌های اطراف شما ناشی می‌شود و این همان ایده‌ای است که بازی Kerbal Space Program در تاروپود مسابقات فضایی خود به کار می‌برد تا به یک بازی مشابه ماینکرافت تبدیل شود.

در این شبیه‌ساز جذاب که رگه‌هایی از سبک مدیریتی نیز در خود دارد، مهم‌ترین وظیفه شما، ساخت سفینه‌های فضایی کاملاً کاربردی است. از ماه آگوست، توسعه بازی Kerbal Space Program  نیز کامل شده است؛ بنابراین نسخه‌ای که می‌توانید در حال حاضر بازی کنید، کامل‌ترین و آموزشی‌ترین نسخه موجود از بازی است. در عین حال، کار بر روی دنباله بازی از همین‌الان شروع شده است.

Lego-worlds

Lego Worlds

طبیعی است که لگو وارد قلمرو Minecraft شود و مقایسه بین این دو ابرقدرت را شکل دهد. اگرچه بازی Lego Worlds تنها مدت کوتاهی در کانون توجه بود اما چیزی که در آن دوره تجربه کردیم، غرق شدن در دنیای رنگارنگ اسباب‌بازی‌های لگو بود که جذابیت زیادی داشتند. تا جایی که می‌توانستید بدون نگرانی در مورد سوراخ کردن پاشنه پای خود با یک لگوی چهار میخی، به دنیای کاملاً مجازی لگو وارد شوید؛Lego Worlds  همچنان یک ماجراجویی جذاب در قلمرویی آشنا با تغییراتی جدید است که سازندگان دانمارکی آن را پیاده‌سازی کرده بودند.

No-Man's-Sky

No Man’s Sky

بازی No Man’s Sky توسط استودیو Hello Games ساخته و در سال 2016 عرضه شد. بازی بر اساس چهار مشخصه‌ی ماجراجویی، زنده‌ماندن، مبارزه و خرید و فروش در دنیایی وسیع بنا شد و تا به امروز مسیر تکاملش را با آپدیت‌های فراوان ادامه داده و خودش را به عنوان اثری قابل اعتماد به دنیا معرفی کرده است.

No Man’s Sky شاید یکی از بزرگ‌ترین کام بک‌های تاریخ گیم باشد؛ تجربه‌ای که هیجان اکتشاف و جستجوی ناشناخته‌ها را به تصویر می‌کشد و یافتن دنیایی جدید در ورای سیاره‌ای دیگر را برایتان بازسازی می کند. شباهت‌ها به همین جا ختم نمی‌شود زیرا No Man’s Sky دارای ابزارهای فضایی فراوانی است که می‌توان از آن‌ها برای ساختن زیستگاه‌ها در جهان‌های بیگانه استفاده کرد، البته این بار بدون استفاده از طراحی مکعبی ماینکرافت. No Man’s Sky که در طول سالیان پس از عرضه خود رشدی کهکشانی داشته، تبدیل به یک طراحی شگفت‌انگیز شده است که جهانی کامل را در یک بازی واحد به تصویر می‌کشد و یک بازی مشابه Minecraft را ارائه می‌دهد.

روبلاکس

Roblox

محبوبیت بالای بازی Roblox به عنوان سندباکسی از خلاقیت خالص، از مجموعه گسترده ابزارهای ویرایش و پتانسیل تقریباً نامحدود آن برای کمک به شما در ساخت هر آنچه که می‌توانید تصور کنید ناشی می‌شود. این بازی نه تنها به مجموعه‌ای از ابزارها برای ساخت‌وساز و تخریب مجهز شده است، بلکه ویژگی مهم دیگر Roblox، جامعه‌ای عظیم است که گرد هم آمده‌اند تا این دنیای مجازی را گسترش دهند و با خلاقیت خودشان، یک بازی اجتماعی‌تر را نسبت به تجربه معمولاً انفرادی Minecraft شکل دهند.

Starbound

Starbound

مانند Minecraft، بازی Starbound نیز تجربه‌ای است که از دادن فضای بی‌نهایت به بازیکنان لذت می‌برد؛ بنابراین بازیکنان می‌توانند واقعیت دیجیتالی خود را کشف و هر چیزی را که سر راهشان قرار می‌گیرد، زیرورو کنند. سبک زیبایی‌شناسی دوبعدی آن ممکن است کاملاً با اکشن سه‌بعدی مشت زدن به درخت در بازی Minecraft، در تضاد باشد اماStarbound  با سیستم ساخت‌وساز، سبک اجتماعی‌تر و حال و هوای کلی آن که تجربه بازی را در هنگام انجام ماموریت‌های متعدد لذت‌بخش می‌کند، تمام پیش‌نیازهای یک بازی مشابه ماینکرافت را دارد.

Stardew-Valley

Stardew Valley

Stardew Valley به لطف ماهیت همه کاره و فراگیر خود، معمولا در لیست‌های مختلفی قرار می‌گیرد اما به عنوان یک بازی ساخت و ساز در حیطه کشاورزی، شباهت بیشتری با عناوینی مانند ماینکرافت دارد. دیدن شکوفایی باغتان، برداشت محصول پس از تغییر فصل و ارتباط با ساکنان یک دهکده محلی، به تجربه‌ای زیبا منجر شده است؛ یک بازی مشابه Minecraft که با الهام از آن و دیگر عناوین کلاسیک گذشته، یک سندباکس آرامش‌بخش و منحصربه‌فرد با جذابیت‌های فراوان ارائه می‌دهد.

Terraria

Terraria

دنیای Terraria بسیار مرگبارتر از چشم‌اندازهای Minecraft است و حتی با وجود این که در یک هواپیمای دوبعدی اتفاق می‌افتد، حداقل در مقابله با تهدیدات مختلفی که به دنبال خراب کردن روز شما هستند، گزینه‌های بسیاری در اختیارتان قرار می‌دهد. سیستم ساخت‌وساز در بازی قطعاً بخشی از جذابیت آن است اما Terraria با سیستم نبرد و جمع‌آوری آیتم‌هایی که به شما کمک می‌کنند از سیاه‌چال‌های متعدد و هیولاهایی که در تاریکی کمین کرده‌اند، جان سالم به در ببرید، قدمی فراتر گذاشته است.

می ‌2020، آخرین به‌روزرسانی اصلی Terraria با نام Journey’s End عرضه شد تا پایانی مناسب را برای تجربه‌ی افسانه‌ای شما رقم زند. لازم به ذکر است که این بازی هنوز هم مانند ده سال پیش خود، اعتیادآور است؛ پس تجربه‌ی آن را از دست ندهید.

بازی مشابه ماینکرافت

Trove

سبک بصری به کار رفته در بازی Trove، شباهت زیادی به سبک مکعبی Minecraft دارد اما شباهت‌های بزرگ دو بازی، در اینجا به پایان می‌رسد. Trove به عنوان یک بازی چندنفره آنلاین با فرشته‌هایی مکعبی، بیشتر بر سبک اکشن ماجرایی و ماموریت‌های گروهی در جهان خود تمرکز دارد. تمام نکات مثبت یک نقش آفرینی خوب، در اینجا وجود دارد؛ ویژگی‌هایی مانند لوت‌های کمیاب، مجموعه‌ای از سلاح‌های مختلف برای مبارزه و سیاه‌چال‌هایی برای کاوش. اما تمامی این موارد با تغییرات جزئی همراه بوده‌اند؛ تغییراتی که در شکل دهی به فرمولی منحصربه‌فرد برای ارائه یک بازی سرگرم کننده، موفق بوده است.

بازی‌ های مشابه ماینکرافت از زمانی که تجربه بقا در این محیط مکعبی، تبدیل به یک پدیده جهانی شد، شروع به ظاهر شدن کردند. ماینکرافت هنوز هم حدود 126 میلیون بازیکن فعال ماهانه دارد و جای تعجب نیست که بازی‌های دیگر، به دنبال سهمی از این جامعه بزرگ باشند. در این مطلب 15 بازی مشابه ماینکرافت را معرفی کردیم که به شیوه‌هایی جدید و سرگرم‌کننده، قدم در راهی گذاشته‌اند که ماینکرافت آغازگر آن بوده است.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

ماینکرافت چگونه ساخته شد؟

یک بازی سندباکس و جهان باز مستقل است که توسط موجانگ استودیوز ساخته شده و برای رایانه و موبایل منتشر شده‌است. این بازی توسط مارکوس پرسون خلق شده و با زبان برنامه‌نویسی جاوا نوشته شده‌است. پس از چندین نسخهٔ آزمایشی خصوصی اولیه، ماینکرفت اولین بار در ماه مه سال ۲۰۰۹ منتشر شد و قبل از انتشار کامل آن در نوامبر ۲۰۱۱، ینس برگنستن توسعه را به دست گرفت.

۱
بازی ماینکرافت چه افتخاراتی کسب کرده است؟

ماینکرفت موفق به دریافت ۵ جایزه از کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال ۲۰۱۱ شد: جایزه نوآوری، بهترین بازی قابل دانلود، و همچنین برنده بهترین بازی جدید از بخش انتخاباتی توسعه دهندگان بازی و جایزه انتخابی حضار شد. این بازی برنده جایزه بزرگ (Seumas McNally) از فستیوال بازی‌های مستقل در ۲۰۱۱ نیز شد. ماینکرفت همچنین برنده (جایزه اهرمک طلایی) در بخش بهترین بازی قابل دانلود در سال ۲۰۱۲ شد. در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۳ حدود ۱۰ میلیون نسخه پی سی بازی به فروش رفت و در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ بیش از ۲۰ میلیون نسخه از بازی در تمامی پلتفرم‌ها به فروش رسید. البته در حال حاضر این بازی با ۲۰۰ میلیون فروش، به عنوان پر فروش‌ترین بازی جهان شناخته می‌شود.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 7 دیدگاه
  • Avatar

    غلام

    مهمان

    جای ولهایم خالی بود

    پاسخ دهید
  • Avatar

    AH

    مهمان

    دونت استارو خیلی بعد یه مدت بی مزه میشه من که فول بلدمش دیگه بهم حال نمیده در عین حال که فصل ها عوض میشن سخت میشه، باز هم گیک پلیت مثل گیم قبلته یه نقشه محدود، و کلی وسیله تکراری که هر دفعه باید بسازی و باس فایت تابستون که هیچ منطقی براش نیست. ترجیح میدم ماینکرافت بازی کنم و از فال دمیج بمیرم، نه از اینکه باس فایت تابستون اینقدر اسپید داره که نمیتونم اتکش بدم.

    پاسخ دهید
  • Avatar

    حسین

    مهمان

    تو این لیست دونت استارو به نظرم محشره

    پاسخ دهید
  • Avatar

    پارسا

    مهمان

    سلام من پارسا هستم هیچ کدوم از این بازی ها مثل ماین کرافت نیستند فقط خود ماین کرافت دوستش دارم ????

    پاسخ دهید
    • Avatar

      محمد در پاسخ به پارسا

      مهمان

      گفتی ماینکرافت بچگانه است راست گفتی
      واقعا چیه این بازی بی سرو ته ماینکرافت خیلی بیمزه است
      و اینکه دونت واقعا عالیه یه چیز دیگه است

  • Avatar

    خسرو

    مهمان

    سپاس عالی بود

    پاسخ دهید
  • Avatar

    مستر

    مهمان

    بازی pixark از قلم افتاده ولی در کل مقاله خوبی بود مرسی پارسی گیم

    پاسخ دهید