برترین بازی های اکشن
هادی اسماعیل‌زاده

برترین بازی‌ های اکشن کامپیوتر که باید تجربه کنید – قسمت اول

هادی اسماعیل‌زاده 3 آبان 1400 1 دیدگاه
2,741 بازدید

همه ما در لیست بازی‌های موردعلاقه خود، چندتایی بازی اکشن داریم. اما بازی‌های معدودی می‌توانند ادعای بهترین بازی اکشن تاریخ صنعت گیم را داشته باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا لیستی از برترین بازی‌ های اکشن کامپیوتر تهیه کنیم. چه یک حرکت کمبوی عالی شما را به وجد آورد و چه سوار شدن بر روی موجی از حملات انفجاری و یا هیجان جاخالی دادن به موقع از حملات دشمنان، درهرصورت بازی اکشن موردنظر خود را در این لیست خواهید یافت.

در تهیه این لیست سعی کرده‌ایم تا دیدی کلی‌تر به سبک اکشن داشته باشیم اما تعدادی قوانین سخت‌گیرانه هم اعمال شده که ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست. نکته اول این که هیچ شوتر اول شخصی در این لیست قرار نگرفته است؛ با این حال بازی‌های شوتر سوم‌شخص و همچنین نقش‌آفرینی‌ها در این لیست حضور دارند. همچنین از قرار دادن بازی‌های پلتفرمر (سکوبازی) و مترویدوانیا خودداری شده زیرا احتمالاً این بازی‌ها نیاز به لیست جداگانه خودشان داشته باشند.

برترین بازی های اکشن

در این لیست همچنین به تعدادی عنوان قدیمی و عناوینی که در 5 سال گذشته منتشر شده‌اند اشاره شده است. به اعتقاد من، در زمینه بازی‌های اکشن، قدیمی بودن بازی چندان مهم نیست؛ چیزی که اهمیت دارد، حس و حالی است که آن بازی به شما انتقال می‌دهد. در یک بازی اکشن عالی، همه چیز به گرافیک و ظاهر زیبا برنمی‌گردد و از آن مهم‌تر، داشتن کنترل‌ و مکانیزم‌هایی است که بتوانند تا سالیان سال، تجربه‌ای لذت‌بخش به مخاطب ارائه دهند.

همان‌طور که می‌دانید، بازی‌های اکشن بی‌شماری بر روی کامپیوتر عرضه شده‌اند اما هر لیستی، ظرفیت محدودی دارد که باید با بهترین‌ها پر شود؛ ما تعداد 25 عدد از بهترین‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم. پس بدون معطلی، به سراغ لیست برترین بازی‌ های اکشن کامپیوتر می‌رویم.

برترین بازی های اکشن کامپیوتر

25- Max Payne 2: The Fall of Max Payne

ممکن است فکر کنید ابرقدرت مکس، قابلیت اسلوموشن او باشد اما در واقع مهم‌ترین توانایی او این است که می‌تواند بدون کبود شدن شانه‌هایش یا افتادن کلیدهای خانه از جیبش، این طرف و آن طرف بپرد! در هر صورت، همین حرکات ترکیبی است که مکس پین را به یک بازی اکشن عالی تبدیل می‌کند. شما می‌توانید در گوشه‌وکنار نقشه سنگر بگیرید، هنگامی که هنوز در هوا هستید، از اسلوموشن استفاده و سلاح‌های آکیمبو را یکی پس از دیگری در خیابان‌های بارانی نیویورک از خشاب خالی کنید.

نسخه اول مکس پین، برای اولین بار به شما اجازه می‌دهد تا این شیرین‌کاری‌ها را تجربه کنید اما پیشنهاد ما به شما این است که سری به بازی Max Payne 2 بزنید. نسخه اول از لحاظ بصری کمی تاریخ‌گذشته و دارای سکانس‌های پلتفرمینگ متوهمانه‌ای است؛ در حالی که دنباله آن هنوز هم از نظر گرافیکی مناسب به نظر می‌رسد و دارای همان کمدی تاریک و نثر بنفش است. همچنین یک تفاوت تکنولوژیکی مهم بین اولین بازی در سال 2001 و دنباله آن در سال 2003 وجود دارد به نام فیزیک. البته فیزیک بازی کمی قدیمی شده اما تیراندازی همچنان لذت‌بخش است؛ بخشی که بیشتر یادآور فیلم‌های جان وو و با الهام از آن طراحی شده است.

Assassin's-Creed-Odyssey

24- Assassin’s Creed Odyssey

در طول سالیان متمادی، نسخه‌های مختلف مجموعه Assassin’s Creed، کمی شبیه به هم شده بودند. اینجا بود که بازی Assassin’s Creed: Origins از راه رسید و با تغییرات بنیادی خود، جان تازه‌ای به این مجموعه بخشید. یوبی‌سافت ساختار جدیدی را پایه‌ریزی کرده بود که آن را برای بازی Assassin’s Creed Odyssey بهبود بخشید؛ تجربه‎‌ای که داستان یک مزدور تنها اما به طرز عجیبی خفن را در دنیای یونان باستان روایت می‌کند تا یکی از برترین بازی‌ های اکشن کامپیوتر را رقم زند.

البته افسانه‌های قدیمی Assassin’s Creed  در مورد فرقه‌های شرور و بیگانه‌های ابرقدرتمند همچنان در این بازی ادامه دارد اما چه کسی به آن‌ها اهمیت می‌دهد؟ آن هم زمانی که می‌توانید در دریای اژه قایقرانی کنید، با مینیاتور ملاقات کنید، او را بکشید و سپس برای ناهار به المپیا بروید. وسعت جهان‌بازی در اودیسه فوق‌العاده است؛ در واقع یوبی‌سافت موفق شد کل کشور را بازسازی کند. اگرچه در بازی، بسیاری از گنجینه‌های یونان از بین رفته است اما همه تحت تأثیر مجسمه کریسلفانتینی زئوس یا مجسمه غول‌پیکر آتنا در آکروپولیس قرار خواهند گرفت.

نکته مهم در مورد بازی این است که ادیسه، روند سخت‌تر کردن مبارزات را ادامه می‌دهد؛ سلاح‌ها و زره‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و مخفی‌کاری به بهترین گزینه شما تبدیل می‌شود؛ در نتیجه بازی صرفاً نقش پرکردن وقت را ندارد و بیشتر به یک چالش واقعی شبیه شده است. مهمتر از همه، کاساندرا، شخصیت زن بازی است که احتمالاً شخصیت‌پردازی او تا چندین سال، در ذهن طرفداران سری نقش خواهد بست.

بازی Ape Out

23- Ape Out

احتمالاً در بین شما کسانی باشند که با کمال اطمینان بگویند Ape Out که یک بازی اکشن نیست! و من در جوابشان می‌گویم سعی کنید این را به گوریلی بگویید که می‌خواهد شما را زیر دست‌وپایش له کند! البته احتمالاً وقت این کار را نخواهید داشت چون تا بخواهید دهانتان را باز کنید، با مشت‌های گوریل کاملاً جدی ما آشنا خواهید شد؛ در ضمن، گوریل‌ها فارسی صحبت نمی‌کنند.

Ape Out کاملاً یک بازی اکشن است؛ با یک هدف شفاف و طراحی بدون نقص از مشت‌های یک گوریل نجیب. بازی Ape Out به شکل مبهمی، یادآور عنوان محبوب دیگری از استودیوی Devolver Digital با نام Hotline Miami است؛ با این تفاوت که به جای مردی با ماسک حیوانات، شما یک توپ غول‌پیکر خشمگین از انسانی خزدار هستید و به جای اسلحه و خفاش، از اعضای بدن خود استفاده می‌کنید.

شما در نقش یک میمون عصبی که سعی در فرار دارد، بایستی با سرعت راه خود را از میان طبقات مختلف ساختمان‌ها (آزمایشگاه علمی، پایگاه نظامی، دفتر اداری) باز کنید. جهان ‌بازی در بلوک‌های واضحی با رنگ‌های گویا رنگ‌آمیزی شده است؛ قرمزهای عصبی‌کننده، رنگ‌های آبی سرد و ناخوشایند و بنفش‌های کبود. سربازان با سلاح‌های مختلف سعی می‌کنند شما را متوقف کنند اما خب، نمی‌توانند. آن‌ها زره، شاتگان و مواد منفجره دارند اما یک میمون نیستند.

کنترل‌های بازی شامل حرکت کردن، مشت زدن و گرفتن دشمنان است؛ بنابراین اگرچه از نظر فنی هیچ سلاحی ندارید، اما دستتان کاملاً باز است. می‌توانید مردی را با مسلسل نگه دارید و او را به سمت دوستانش نشانه بگیرید! یک سرباز مجهز به دینامیت، اساساً برای شما نقش یک نارنجک دارد. حتی لازم نیست به موسیقی متن بازی اشاره کنیم؛ یک شاهکار جاز که کاملاً با قابلیت‌های شما در تخریب مطابقت دارد. Ape Out آن‌قدر کامل و بی نقص است که شبیه یک بازی نیست بلکه مانند داشتن یک تفکر عمیقاً زیبا، خشونت آمیز و احساسی است.

بازی Yakuza 0

22- Yakuza 0

سری بازی‌های نقش آفرینی جهان‌باز سگا در مورد دنیای زیرزمینی توکیو سرانجام در سال 2018 بر روی رایانه‌های شخصی منتشر شد و پیش درآمد آن، Yakuza 0، هم بهترین ورودی این سری و هم بهترین نقطه شروع برای پدران جرم و جنایت است. دو قهرمان آن، Kiryu و Majima، از نظر لحن و سبک کاملاً متفاوت هستند اما تجربه بازی در هر دو نقش، کاملاً لذت‌بخش است. چه پسرهای خوبی و چه اراذل و اوباش فوق‌العاده‌ای!

Yakuza 0 برای همه سلیقه‌ها، چیزی در چنته دارد و همین آن را به یکی از برترین بازی‌ های اکشن کامپیوتر تبدیل کرده است. این بازی مانند یک GTA در مقیاس کوچکتر است که در فضای خیابان‌های توکیو قرار دارد (شهر کاموروچو به زیبایی طراحی شده و از منطقه تفریحی کابوکیچو در توکیو الهام گرفته است) که در آن می‌توانید با مشت، دوچرخه، چوب‌ بیسبال و یا هر نوع وسیله تخریب‌پذیر دیگری، به جان دشمنان بیفتید. می‌توانید مینی‌بازی‌های آرکید انجام دهید، با مایکل جکسون دوست شوید و یا یک دختر زیبا را استخدام کنید که مدیر املاک و دارایی‌های شما باشد. این تجربه‌ای ملودرام در قالب بازی‌های ویدئویی است و کاملاً متعهد است که شما را هم به بدترین و سرسخت ترین مرد تبهکار ژاپن و هم به بهترین عموی دنیا تبدیل کند.

فضای بازی بسیار دوست‌داشتنی است؛ یک درام جنایی داغ و خنده‌دار و در عین حال جذاب و شهرهایی مملو از انحرافات مختلف که چهره‌ای واقعی به آن بخشیده است. در خارج از نزاع‌های سرسخت خود، اکشن آن نسبت به سایر بازی‌های موجود در این فهرست، از جمله کارهای بزرگ دیگر توشیهیرو ناگوشی مانند Binary Domain، بسیار کمتر است اما هرگز از آن خسته نخواهید شد.

Binary-Domain

21- Binary Domain

روی کاغذ، خیلی عالی به نظر نمی‌رسد. اولاً نام بازی Binary Domain است و ثانیا قهرمانی دارد که طراحی آن به «کشیدن مردی با ماهیچه‌های درشت» خلاصه شده و البته یک سیستم صوتی نه چندان جالب که در اکثر مواقع، دستورات شما را نادیده می‌گیرد اما Binary Domain احتملاً بزرگترین 7 از10 تمام تاریخ باشد. یک 7 از 10 آن‌قدر قوی که اساساً تبدیل به 9 از10 می‌شود.

وقتی تیم یاکوزا تصمیم گرفت تا به فضای پرشوروشوق بازی‌های شوتر در اوایل 2010 وارد شود و کاموروچو را ترک کند، نتیجه آن شد بازی Binary Domain که در توکیویی متفاوت و مدرن‌تر و پر از ربات‌های عصبانی جریان داشت. این بازی ظاهراً یک پیشنهاد بدبینانه برای مخاطبان غربی است اما تخصص بالایی در رهاسازی انرژی تجمیع شده در بازیکنان دارد.

اگرچه مکانیزم‌های اقتباسی و هوش مصنوعی نه چندان جالب متحدان، به عدم تجربه تیم سازنده در این ژانر اشاره دارند، با این حال آن‌ها به خوبی از پس مهم‌ترین کار برآمده‌اند و آن هم شوتر بی‌نقص بازی است. این بخش از بازی، به ماهیت دشمنان بستگی دارد؛ با شلیک به ربات‌های زرهی، آن‌ها مانند سرامیک خرد می‌شوند و در نهایت اندام‌ها و سرشان جدا می‌شود. یک ربات سربریده از کنترل خارج می‌شود و اگر دقت به خرج دهید، دوستان خود را به طور کامل منفجر می‌کند و البته درویدهای بدون پا که خودشان را روی زمین می‌کشند و هرج‌ومرج بزرگی ایجاد می‌کنند که خلاص شدن از آن دشوار است.

Red-Dead-Redemption-2

20- Red Dead Redemption 2

بارها به بازی Red Dead Redemption 2 در مقالات مختلف اشاره شده است؛ با این وجود، هرگز نمی‌توان در برابر تمایل به ذکر نام این بازی بزرگ مقاومت کرد. در واقع بهتر است به این موضوع اعتراف کنیم تا این که به وسوسه تجربه بازی برای بار هزارم تن دهیم. معجزه بازی در این است که آن‌قدر کلیشه‌های غرب وحشی را به خوبی به تصویر کشانده که اگر هزار بار هم وارد دنیای آن شوید، خسته نخواهید شد. این بار نام این بازی در لیست برترین بازی‌ های اکشن کامپیوتر قرار گرفته است.

یک زمین بازی بزرگ که در آن می‌توانید گاوچران باشید، تبدیل به شکارچی شوید، قمار کنید، اردو بزنید، ماهی بگیرید، به بانک دستبرد بزنید، قطار بدزدید، اسب‌سواری کنید و این تازه بخشی از محتویاتی است که Red Dead Redemption 2 ارائه می‌دهد. هر کاری که یک کابوی توانایی انجام آن را دارد، احتمالاً انجام آن در بازی امکان‌پذیر است. شما حتی می‌توانید به یک سینمای مزخرف متعلق به اواخر دوره ویکتوریا بروید یا شاید هم بخواهید یک حمام راحت و آرامش‌بخش داشته باشید.

داستان بازی، بسیار جذاب است؛ حتی بیشتر از حد نیاز. شخصیت‌پردازی در سطح بسیار بالایی قرار دارد؛ به ویژه شخصیت اصلی آرتور مورگان که با درون‌مایه‌ای کلاسیک، دچار یک پیچش اخلاقی قابل‌تأمل می‌شود. او خلاف‌کاری است که از بیان احساسات خود نمی‌ترسد حتی اگر همیشه نداند چه احساسی دارد. او قاتل است اما قلب او شبیه به قلب یک قاتل نیست. همین قلب بزرگ اوست که آرتور را به چنین محبوبیتی در بین عاشقان RDR2 رسانده است.

در واقع کمی شرم‌آور است که برای پیش بردن داستان او، چاره‌ای ندارید جز این که دائماً او را مجبور به کشتن آدم‌ها کنید. تنها یک راه برای انجام هر ماموریت وجود دارد و از آنجا که این راه معمولاً آرتور را از میان دریاچه‌ای از خون می‌گذراند، بنابراین اغلب متضاد با تصوری که از او در سر خود ایجاد کرده‌اید رفتار می‌کنید و او را به یک ادیسه بی‌پایان و بی‌هدف از فعالیت‌های مبهم کابویی می‌کشانید. همانند بهترین بازی‌های جهان‌باز، در این غرب دیجیتالی هم آن‌قدر محتوا وجود دارد که حتی اگر به سراغ داستان نروید، باز هم برای تجربه همه آن‌ها زمان کم خواهید آورد.

Rise-of-the-Tomb-Raider

19- Rise of the Tomb Raider

پس از ریبوت 2013، بازی Rise Of The Tomb Raider حس یک لارا کرافت جدید را به مخاطبان منتقل کرد. در حالی که بازی Shadow Of The Tomb Raider در سال 2018، پازل‌ها و سیستم پلتفرمینگ خوبی ارائه داد اما این نسخه‌ی Rise بود که ماجراهای جذاب لارا را با برخی از بهترین مکانیزم‌های بقا و یک اکشن فوق‌العاده ترکیب کرد و به همین دلیل است که این بازی، برای این لیست انتخاب شده است.

شاید این سرمای شدید محیط باشد که حس خطر و انزوا را این‌قدر شدید افزایش می‌دهد. لارا در بدترین شرایط سیبری گیر افتاده است؛ بنابراین جستجوی محیط و تلاش برای یافتن آیتم‌های مختلف، ضروری به نظر می‌رسد. لحظاتی که او می‌تواند خود را کنار یک آتش کوچک رقت‌انگیز گرم کند، برای لارا یک تعطیلات واقعی به نظر می‌رسد.

اما بر خلاف فضای سرد بازی، به نظر می‌رسد که خون لارا بیش از همیشه به جوش آمده است؛ به خصوص با انواع و اقسام سلاح‌ها و گزینه‌های مخفی‌تری که برای قتل دشمنانش در اختیار دارد. در Shadow تأکید بیشتر روی گزینه‌ی دوم است اما Rise بسیار سرگرم‌کننده‌تر به نظر می‌رسد؛ به این دلیل که می‌دانید اگر کار از کار بگذرد و مزدورهای Trinity  شما را پیدا کنند، حداقل یک شاتگان بزرگ دارید که به دادتان برسد. در Rise برخوردهای پرتنش‌تری هم با حیوانات وجود دارد که روح بازی‌های کلاسیک Tomb Raider را تداعی می‌کند.

برترین بازی های اکشن کامپیوتر

18- Castlevania: Lords Of Shadow

در شروع مقاله گفتم که هیچ مترویدوانیایی در لیست برترین بازی‌ های اکشن کامپیوتر حضور نخواهد داشت اما Castlevania: Lords Of Shadow آن چیزی نیست که همه فکر می‌کنند. در حالی که نام آن ممکن است در طول این سال‌ها با مجموعه‌های در هم و برهم نینتندویی درگیر شده باشد اما Lords of Shadow هنوز هم بیشتر از هر عنوان دیگری، روندی خطی دارد. این بار هم به سراغ یک درگیری کلاسیک بین بلمونت‌ها و پادشاه بزرگ دراک خواهیم رفت. این بار این گابریل است که به بلمونت می‌رود و مسلح به Combat Cross  مورداعتماد خود، باید باتلاق‌ها، معابد، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و انواع و اقسام سیاه‌چاله‌ها را پشت سر بگذارد تا سرانجام با دشمن خونی خود روبرو شود.

بازی وسیع و بسیار زیبا است اما در سبک و ساختار آن، رگه‌هایی از Super Castlevania IV نیز مشاهده می‌شود؛ بازی آن را به یک ماجراجویی بزرگ سه‌بعدی که همیشه آرزوی آن را داشتید تبدیل می‌کند. استودیوی Mercurysteam هر آن چه در چنته داشته را در طراحی موجودات وحشی بازی رو کرده است؛ هیولاهایی که انگار از دل یکی از فیلم‌های گیرمو دل تورو بیرون آمده‌اند.

البته به لطف Combat Cross مرگبار گابریل، دیری نمی‌پاید که این هیولاهای نعره‌کش، شروع به زوزه کشیدن کنند. این شلاق زنجیره‌ای جمع‌شونده با دقت کشنده‌ای دشمنانش را شقه می‌کند و احتمالاً این نزدیک‌ترین سلاح به تیغه‌های آشوب خدای جنگ است و فراموش نکنیم که تیغه‌های آشوب، بدون شک یکی از لذت‌بخش‌ترین سلاح‌های هک اند اسلش در تمام تاریخ صنعت گیم است. The Combat Cross تنها برای به سیخ کشیدن شیاطین نیست؛ بلکه به عنوان یک قلاب هم کاربرد دارد و اجازه می‌دهد تا گابریل به ارتفاعات بالاتری برسد و به سمت قلعه دراکولا که همیشه در افق قرار دارد حرکت کند.

Lords of Shadow در برخی مواقع می‌تواند کمی جدی باشد و بازی‌های دیگری هم در این لیست وجود دارد که «دیوهای شیطانی و رعب‌آور» را با مقداری چاشنی طنز ارائه می‌دهند. اما از نظر مقیاس حماسی و استایل‌های هیجان‌انگیز، Castlevania: Lords Of Shadow هنوز هم به عنوان یکی از بزرگان اکشن دنیا شناخته می‌شود. به علاوه پاتریک استوارت، هم به عنوان راوی و هم به عنوان زوبک در بازی حضور دارد و در واقع صدای او، از هر چیزی که در Rise Of The Tomb Raider می‌شنوید لذت‌بخش تر است.

برترین بازی های اکشن کامپیوتر

17- Nuclear Throne

Nuclear Throne پر سر و صداتر از خوردن یک بسته چیپس است. هیچ چیزی در زمین متروک آن، بدون از هم پاشیدن نمی‌میرد و هیچ گلوله‌ای بدون یک صدای بلند گوش خراش شلیک نمی‌شود. اما از میان تمام نکات مثبت بازی، همین صداهاست که تبدیل به برگ برنده آن شده است.

صدای زه کمان زنبورکی یا کوبیده شدن پتک به سر دشمنان و یا ناله عمیق یک سگ روباتیک بزرگ، لحظاتی قبل از آن که شما را تبدیل به بخار کند. متلاشی شدن هر یک از دشمنان بسیار لذت‌بخش است؛ البته قبل از این که آن‌ها شما را متلاشی کنند. در پشت هر لحظه تردید یا تصمیمی نادرست در کسری از ثانیه، فاجعه‌ای پنهان است. فاجعه‌ای که شما را به اول بازی بازمی‌گرداند تا یک بار دیگر راه خود را به سمت رسیدن به تاج‌وتخت باز کنید.

البته همین مرگ‌های ناخوشایند است که مسیر پیموده را هموار می‌کند. ممکن است با بازوکای خودتان منفجر شوید یا به یک بنای تاریخی شلیک و به طور تصادفی، دشمنان بیشتری را احضار کنید یا شاید هم توسط یک حشره سیاه بزرگ خورده شوید؛ با این حال این‌ها موانعی نیستند که جلوی بازگشت شما را بگیرند. با پیشروی در بازی شخصیت‌های جدیدی آزاد خواهید کرد که سبک مبارزه مخصوص به خود را دارند. مثلاً می‌توانید با قدرت تله‌پاتی، گلوله‌ها را به سمت دشمنان برگردانید. با هر بار تلاش شما، رسیدن به تاج‌وتخت آسان‌تر می‌شود تا روزی که سرانجام موفق شوید بر روی آن بنشینید.

بازی Control

16- Control

فکر کنم بسیاری از طرفداران قدیمی گیم، سال‌ها آرزوی یک ورژن اکشن ماجرایی را از سریال The X-Files داشتند؛ جسی فیدن اینجاست که شما را به این آرزو برساند. او به دفتر فدرال کنترل (Federal Bureau of Control) کشانده می‌شود و تصادفاً با برداشتن یک اسلحه جادویی، به جایگاه رئیس کل اداره ارتقا می‌یابد.

در همین حین، موجودی به نام The Hiss، به ساختمان حمله می‌کند؛ یک ماهیت انرژی بدذات که از بُعد دیگری آمده است. چیزی که در ادامه شاهد هستیم، یک اکشن شوتر اصیل و لذت‌بخش است زیرا شما فقط توانایی شلیک به دشمنان را ندارید بلکه می‌توانید کپسول‌های آتش‌نشانی را به سمتشان پرتاب و یا از آن بهتر، پرواز کنید!

کنترل به عنوان یکی از برترین بازی‌ های اکشن کامپیوتر، با سریال‌هایی مانند Twin Peaks مقایسه می‌شود؛ به دلیل ریتم مشابهی که دارد. The Oldest House، ساختمانی که اداره فدرال کنترل در آن قرار دارد، در اطراف جسی حرکت می‌کند؛ دیوارها مانند نوعی قارچ چندبُعدی، جابه‌جا می‌شوند و مناطق جدیدی را آزاد می‌کنند. بازی مینی مپ ندارد اما نقشه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که به کمک آن و نشانه‌های مفیدی که بر روی دیوارها قرار دارند، بتوانید راه خود را پیدا کنید.

Katana-Zero

15- Katana Zero

بهترین چیز در مورد Katana Zero نحوه نمایش متن با نمایش یک حرف در هر لحظه و یا ضربه زدن به کل کلمات برای سرعت بخشیدن به مکالمات و ایجاد حروف لرزان و خرد شده‌ای است که باعث عصبانیت و قطع صحبت کاراکترها می‌شود. دلیل عصبانیت افرادی که پیرامون شما هستند، دومین ویژگی خوب بازی یعنی اکشن آن است. در این بازی شما یک سامورایی شهری، مسلح به شمشیر و قابلیت بازگرداندن زمان هستید که راه خود را از میان سکوهای دوبعدی نئونی طی می‌کند.

مراحل بازی کوتاه است؛ شاید در حدود 4 یا 6 دشمن بیشتر در هر مرحله نباشد و در کمتر از 30 ثانیه به پایان می‌رسد. در واقع بازی، یک فرایند تلاش مجدد است و باید به نقطه‌ای برسید که مراحل را بدون کشته شدن پشت سر بگذارید. شما ممکن است دری را بشکنید، دشمنی که پشت آن ایستاده را از سر راه بردارید و بلافاصله توسط دشمن دوم در آن طرف اتاق مورد اصابت گلوله قرار بگیرید. سپس باید دوباره امتحان کنید. شکستن در، از پای درآوردن دشمن و این بار استفاده از شمشیر برای منحرف کردن گلوله‌ای که آخرین بار شما را کشته است.

راه‌اندازی مجدد بازی فوری است و تسلط فزاینده شما بر روی هر یک از مراحل کوتاه بازی سبب می‌شود که ریتم بازی دستتان بیاید. دشمنانی که هر کدام در برخورد اول شما را کشته‌اند، یکی پس از دیگری با شمشیر شما از پای می‌افتند زیرا شما از سلاح قدرتمندتری به نام حافظه برخوردارید. شاید موارد زیادی از لحاظ روایی و زیبایی‌شناختی در Katana Zero وجود دارند باشد که مشابه آن را قبلاً دیده‌ایم اما مهم گیم‌پلی است که تجربه خوبی به مخاطب ارائه می‌دهد.

برترین بازی های اکشن کامپیوتر

14- Hades

یک مرد را نه بر اساس حرف‌هایش بلکه بر اساس مهارتش در جاخالی دادن قضات کنید! این هسته اصلی بازی Hades است؛ یک تجربه روگ لایک که به خوبی عمق این جمله را درک کرده است. شما به میان ارواحِ در حال عذاب دنیای زیرین می‌روید و با غلت زدن و جاخالی دادن راه خود را به بالا باز می‌کنید. عناوین بسیار معدودی وجود دارند که حس و حالی مشابه Hades ارائه دهند و همین موضوع این بازی را در لیست برترین بازی‌ های اکشن کامپیوتر قرار داده است.

در این مسیر، ممکن است آفرودیت از افسون دلربایی خود استفاده و ضربات دشمنان را تضعیف کند. شاید هم دیونیسوس آن‌ها را مست کند و یا ممکن است زئوس به شما کمک کند تا آن‌ها را با صاعقه از میان بردارید. این باف‌ها در ادامه ارتقا می‌یابند و در ترکیب با هم، اساس حملات شما را تغییر می‌دهند و شما را به سمت یک راهبرد جدید برای هر مرحله سوق می‌دهند؛ نموداری از قدرت که به پنج سلاح آغازین مختلف، دسته‌بندی می‌شود. به همین دلیل است که شاید ده‌ها ساعت بازی را تجربه کنید و Hades همچنان حس تازگی داشته باشد.

از طرفی این بازی ساخته استودیوی Supergiant است؛ بنابراین می‌توانید آن را با داستان نیز قضاوت کنید. خدایان مدام از توانایی‌های خود تعریف می‌کنند و از حماقت شما در قبول کمک از همتایانش می‌گویند. Supergiant در پی‌ریزی تاروپود یک داستان در دل یک تجربه روگ لایک، کاملاً موفق بوده و به خصوص دسترسی زودهنگام بازی، به این موضوع کمک کرده است. آخرین باری که بازی را تجربه کردیم، هرمس که به تازگی به بازی اضافه شده، بابت تأخیر خود عذرخواهی می‌کرد. Hades به طرز چشمگیری منسجم و یکی از بهترین عناوینی است که می‌توانید پولتان را خرج آن کنید.

بازی GTA V

13- Grand Theft Auto V

اگر GTA V را صرفاً بر اساس سیستم‌های تیراندازی و مشت‌زنی آن قضات کنیم، در مقایسه با دیگر عناوین موجود در این لیست اکشن کمتری دارد اما به عقیده من، اکشن فقط در دونیم کردن هر چه که دم دستمان است خلاصه نمی‌شود. GTA V هم در خلق مجموعه‌های اکشن سینمایی و هم در ارائه یک فیزیک غیرقابل‌پیش‌بینی، برتری دارد.

گذشته از آن، مراحل بازی نیز دارای یک اسکریپت و داستان مشخص هستند. به عنوان مثال، در یکی از ماموریت‌های بازی، شما باید طوری در آزادراه رانندگی کنید تا پسرتان در حالی که از پشت قایقی آویزان است، بر روی کاپوت ماشین بیفتد. ماموریت‌ها از نقاط برجسته داستان هستند و برای کامل کردن هر کدام از آن‌ها، باید اقدامات هر سه پروتاگونیست بازی را هماهنگ پیش ببرید.

ویژگی دیگر بازی، جهان‌باز بودن آن است با تمام شهروندان، ماشین‌ها، هواپیماها، سلاح‌ها و سایر موارد موردنیاز ایجاد یک هرج‌ومرج و آشوب. در حالت تک‌نفره، یک زمین بازی بزرگ در اختیار دارید تا آن را ویران کنید. حالت چندنفره حتی بهتر است و چهره آشوب را با حضور بازیکنان دیگر، واقعی‌تر می‌کند. بازیکنانی که می‌توانید برای کامل کردن بدلکاری‌ها و سرقت‌های خود با آن‌ها همکاری کنید و یا آن‌ها را صرفاً به عنوان ابزاری برای لذت بردن بیشتر از بازی در نظر بگیرید.

به پایان اولین قسمت از مطلب برترین بازی های اکشن کامپیوتر رسیدیم. واضح است که هنوز نصف بازی‌های برتر اکشن را معرفی نکرده‌ایم و قرار است در قسمت دوم این مطلب به آن بپردازیم. اگر بازی مورد علاقه شما در لیست قرار ندارد، منتظر قسمت بعدی مطلب باشید! خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Youtube Par30Game

مطالب مرتبط

سوالات متداول در رابطه با این محتوا

بازی اکشن چیست؟

به سبکی در بازی ویدئویی اطلاق می‌شود که روش اصلی پیشروی در بازی از طریق فعالیت‌های فیزیکی شخصیت بازی باشد و بیشتر بر پایه زد و خورد با سلاح‌های سرد و گرم یا مشت و لگد طراحی شده‌اند. دویدن و جست‌وخیز از یک سو به سوی دیگر، رفتن به مکان‌های ناشناخته و کشف اسرار پشت درهای بسته، زد و خوردهای مهیج و گهگاه نفس‌گیر، همه و همه از ویژگی‌های بارز این سبک بازی‌ها محسوب می‌شوند.

۱
برترین بازی اکشن تاریخ چیست؟

اگر بخواهیم بر اساس نمره متاکریتیک قضاوت کنیم، SoulCalibur برترین بازی اکشن تاریخ خواهد بود.

۲
arongroups

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه کاربران: 1 دیدگاه
  • Avatar

    مسعود روشن

    مهمان

    ممنون از توضیحاتتون. مطلب عالی ارائه دادید.

    پاسخ دهید